Piše: Bratislav Bato Medojević 04. 07. 2015.
U Skupšti se izglasao neustavan zakon kojim će majke koje
imaju troje djece i 25 godina radnog staža doživotno primati državnu naknadu od
70 posto ličnog dohodka. I neka, žene su važni nosioci kulture, ali i izborne
volje građana, koje kao i mnoge zavisne osobe možete i sa lažnim nadama lako
privoljeti sebi.
Ljudi prvo pomisle da je to bio neki zalutali predlog Roma,
ali nije. Predložila ga je Liberalna stranka koja se šlepa na izborima kao neko
istureno odeljenje bivšeg LSCG, sa čijim
članstvom nema nikakve veze, već sa svojim šarmom traže šansu kao neki rezervni
igrač i istureni ogranak DPS-a. Ali śetiše se da su majke veliko izborno tijelo
kome niko od stranaka ne smije da se zamjera, pa zakon simulto prođe glasanje,
koje će pred sudom biti oboreno.
Pošto su nam oči uprte u Evropu, molim vas, hajde da
finansiramo majke iz okruženja i one iz Evrope, pa da im damo i državljanstvo,
pod uslovom da izlaze i na naše izbore. Kao penzioneri i primaoci socijale,
bile bi osnovni faktor stabilnosti naše Vlade.
Tako je, sa lažnom nadom da se nešto važno dešava u domaćem
kulturnom stvaralaštvu, proradila i „Jugooceanija“ koja je pogubila cijelu
svoju prekookeansku flotu. U nekad velelepno zdanje ovog potopljenog giganta,
nastanila se likovna kolonija koju je osmislio Petar Ćuković, a koju finansira
Vlada od novca za domaće kulturno stvaralaštvo. Četrdesetak prostora za grafite će se dodijeliti strancima
(vjerovatno, poput O. Kulika* iz Rusije, koji je zastupao Crnu Goru u Veneciji
2011.), a dvadesetak domaćim partijskim izvođačima radova. Oni će oslikavati
ovu zgradu spolja i iznutra, jer kako kaže Ćuković u svom opravdanju za ovaj
čin: „to se radi svuđe u svijetu“. Konkretno „šta“ i „zbog čega“ meni je ostalo
nejasno, (jer grafita ima svuđe po gradu). Pogotovu što nema izvora
finansiranja ni za ozbilje izložbe naših likovnih stvaralaca, ni dnevnica kad
đe izlažu, niti pomoći mladim umjetnicima da krenu u ozbiljnije stvaralaštvo,
izvan profanosti na koju ih je dovela borba za golu egzistenciju, (jer je naše
Ministarstvo kulture izašlo iz svojih indirencija i prešlo u atar Ministarstva
za vanjske poslove, što se vidi u zadnjem sufinansiranju likovnog stvaralaštva).
Status istaknutog kulturnog radnika imaju ćutolozi, bliski partijski prijatelji
ministra koje dotira Vlada, pa ti progovori i kritikuj. Galerije zjape prazne, u
kojima činovnici, lojalni partiji, primaju plate na ime kulture a kulture nema.
Pardon, ima! Raznose je „državni“ namještenici (vjerovatno sa Pišča ) po
svijetu. (U nižerazrednom dokumentarnom
filmu “Do Nothing” koji je pravljen po ideji P. Ćukovića i državnog novca,
dvanaest ljudi sjedi na Pišču, visoravni u Pivi i “ne radi ništa”, što je
Ćuković objasnio kao (bukvaolog) početak svake umjetnosti – kako je prenio
portal Vijesti.) Novca ima za strane umjetnike i njin rezidencijalni boravak
kod nas, a mi naše podobne umjetnike šaljemo u svijet, opet o našem trošku, (a
Pišče je sve prisutnije u kulturi i
stvaralaštvu po cijeloj Crnoj Gori). Ovakvih pravila nema ni Amerika, samo
postoje kod nas.
Nemamo nikakvih ni sponzora osim države koja sponzoriše samo
svoje namještenike, i nametljive „pametne“ pojedince koje ni najveće budale u
svijetu ne bi finansirala ni za groš. Što bi rekao jedan „neovarvar“: „Nema lošeg
projekta, već nema dovoljno velike budale da ga finansira.“
Naš je Petar Ćuković, kao bivši direktor Muzeja Crne Gore,
otišao u Beograd sa luksuznim službenim automobilom (BMW), i vratio se bez
njega avionom, jer, kaoko je rekao, neko mu ga je ukrao. Sada radi u Centru
savremene umjetnosti, đe promoviše plagijate i kič. U tome se oprobao na više
izložbi.
Ono što sam slučajno uspio viđeti, u kratkom izvještaju
državne televizije, prostor uprave nekadašnje „Jugooceanije“ se oslikava. Na
jednom zidu je naslikan „Pak-men“ (Pakman), crna ikonica lika sa video igrica
koja ove godine slavi 35 rođendan. Dvodimenzionalan lik koji proždire sve oko
sebe, zloća poput Gargamela iz crtanih filmova za đecu, koji uništava dobronamjerne
štrumfove. Prosto stilizovan lik tog brzopoteznog žderača asocira na crnu
mrtvačku glavu/lobanju sa grimasom gnjeva. Od takvog vida subkulture Petar
nikako da se oslobodi. Upravo, prije dvadesetak godina, nahvalio je i otvorio
jednom umjetniku, koji je izlagao u Galeriji Centar, izložbu crnih zastava sa
mrtvačkim lobanjama, kao kakav modni trend u modernoj umjetnosti, dok je buktio
krvavi rat u Bosni. Ovaj put, njegov „Pak-men“ me više asocirao na pokrovitelje
uništitelja „Jugooceanije“, a manje na blagu ironiju tupave banalnosti lika sa
video igreca u praznom prostoru. I još za tu glupost debelo platila država.
Koliko li košta cijeli projekat, i od čijeg novca? Da li onih mladih umjetnika
koji se nikad neće ostvariti, dok je puste pameti i ovakve „umjetnosti“.
„Jugoocenije“ odavno nema, pa ni vrijednih projekata od
kulture koje bi finansirala za dobro Crne Gore. Čije je sada vlasništvo ta
očuvana i nekad luksuzna zgrada? Ona nije oronula, zastarjela i nepodesna hala
neke fabrike da se nije mogla prilagoditi drugoj namjeni ili prodati nekom
velikom privredniku, kad nam je sve na doboš. ( A ko nije za doboš, nije ni
patriota, kako nas uvjeravaju državni tajkuni, jer naša Vlada najviše voli u
njega da lupa. Jer kad zalupa, onda pare same padaju sa neba, makar neko
vrijeme, kao toalet papiri iz nužnika sa Pišća, kako nas uvjerava ministar
Gvozdenović u ulozi Napoleona u iskonstruisanoj borbenoj kampanji protiv SDP-a.) Može biti i fakultet za ugostiteljstvo, kad
već hoćemo da sve crnogorce i mentalno preobratimo u konobare, pošto su već
postali servilni vlastima. Ugostiteljstvo i birokratija su postale jedine dvije
grane „privrede“, pa volj’ ti jedno, volj’ ti drugo. Nije da se nema izbora.
Najvećim dijelom u našim muzejima su izloženi eksponenti iz
ratova, posebno NOB-a. Ipak, niko se ne zapita šta je obilježilo našu kulturu u
poslednjih 25 godina, jer su se stekli svi uslovi da se na tu temu formira i
muzej, što bi Skupština trebala da verifikuje. U tom muzeju bi se nalazili
eksponenti iz naših bivših, propalih fabrika čiste industrije: građevinske
mašine, frižideri, solarne ćelije, avio sjedišta za katapultiranje, obuća, hemijski
proizvodi za higijenu, tekstili i odjevni predmeti... Jer zbog budućih
generacija, koje treba da rastu bez kompleksa niže vrijednosti (jer misle da ne
umijemo ni so izvući iz mora), trebamo sačuvati sve od zaborava, a što je
utemeljeno ne samo u činjenicama već i otjelotvoreno u predmetima, koje smo i izvozili.
(Statistički gledano, jedan prekookeanski brod dolazio je na 15 000 stanovnika
CG, pa uporedbe radi, bilo bi dobro pitanje: koliko se njih odnosilo na žitelje
Podgorice?) Takvih muzeja nacionalnog razvoja industrije i kulture ima svuđe po
svijetu, a poslvni objekat nekadašnje „Jugooceanije“ je za tako nešto dobro
rešenje. (Uostalom i prva crnogorska elektrana na Cetinju je pretvorena u muzejski
eksponent.) Takva pažnja države bi ohrabrila mnoge privrednike da počnu razmišljati
kao proizvođači industrijskih proizvoda za opšte dobro i razvoj Crne Gore.
Takve muzeje i galerije ne bi mimoišla nijedna đačka
ekskurzija.
Mi smo skloni zaboravu, tako da zaboravljamo i kakvi smo
bili prije 30 godina. Jer, nekad nam ni činjenice ne predstavljaju realnost u
najvišim društvenim sferama. Mnogim medijima one smetaju, jer ih izostavljaju,
pa me ne bi začudilo ni neko novo fantastično naučno otkriće da je nekad umjesto
Crne Gore postojala Atlantida, koja je zbog unutrašnjih problema u zemlju propala.
EU je za racionalno ponašanje koje kuca na naša vrata.
Takvog gosta mi prepznajemo ali vrata iz straha potpuno ne ovaramo, jer su naši
moćnici naučili da tjeraju po svome. Tako su neki mediji pronijeli čaršijom vijest
da se evropski izaslanik M. Drobnič miješa u unutrašnje političke događaje.
Navodno, predlaže opoziciji da je vodi R. Krivokapić. Tako je proradila strast,
sujeta i rivalstvo i kod nekih opozicionara koji trče pred rudu. Ipak, agresivnom
propagandom protiv koalicionog partnera, DPS je (poput Amfilohija) otkrila strah od postojeće
realnosti koja je može skloniti sa vlasti, pa personalno i na R. Krivokapića očajnički šalje drvlje i kamenje sa svojih
agitacionih madija, jer kredibilitet lava u kavezu želi da ugrozi prije nego li
krene u slobodu. (Personalno i na nivou stranke DPS za to nema kapacitet, već
svoj kredibilitet vraća u gore stanje od onog iz 1998. godine, kada su sa
SDP-om sklopili koaliciju koja im je donijela prosperitet, na unutrašnjem i
vanjskom planu.)
Istina je, da je R. Krivokapić iznevjerio očekivanja i
opozicionera i vladajućih, ali je on, bez obzira na teške okolnosti u kojima se
nalazi, jedina sigurnost u postojećem sistemu i vladavini prava, koja je
sačuvala mnoge važne državne resurse od daljeg otuđivanja na štetu države. Ali,
koji, ako se postavi na čelu opozicije, može potpuno ugroziti vladajuću stranku
na sledećim izborima, i povući za sobom sve iskrene suvereniste koji su DPS-u
davali svoj glas. Evropa u njega ima povjerenja. Podržala bi ga jer je evropski
orjentisan i daje sigurnost za pravni sistem protivan eskalaciji šovinističkog
varvarizma i sadizma koji je na Balkanu najopasniji za stabilnost države i
multietički sklad društva.
*Olega Kulika je P. Ćuković
doveo 2013. kao gosta na FIAT u Podgorici, pod sloganom “Montenegro Art
Guerilla”, kada je promovisao dokumentarni film “Do Nothing”. Kulik nam je tada
objasnio rad svog mentalnog sklopa: “Pošao sam i putovao po Istoku, živio u
manastirima, mnogo meditirao, i jedan moj učitelj mi je kazao da ja hoću da
odem iz ovog života i da ja ne tražim boga nego se od njega sklanjam. Vrati se
kući i gledaj u mašinu za pranje veša, rekao mi je. I time se sada bavim.
Sjedim i gledam bubanj sa vešom kako se vrti i sa time komuniciram. To je moj
novi period u umjetnosti. I to traje već tri i po godine. Tačno onoliko koliko
je godina mojoj ćerki”.
Sve je to saznao širi auditorij sa Portala Vijesti. Ali i
uvjerljivije izjave ovog Petrovog borca protiv kulture, (sa iskustvima iz
Pišča): “To je bila čista molitva. Ja sam već nekoliko godina bio na planinama
i uopšte nisam mislio o savremenoj umjetnosti, to je bila sitnica. Jednom sam
sjedio u manastiru i razmišljao kako su tamo veoma interesantni toaleti. Tamo
postoji rupa i govno odlazi negdje u propast. A ukoliko je bilo papira onda je
papir letio po nebu. To je bilo veoma lijepo. I jednom sam sjedio i mislio kako
bi bilo lijepo postaviti takvu liturgiju gdje bi note letjele kao taj papir.
Kada sjediš u takvom manastiru shvataš da su sve misli materijalne. U tom
trenutku mi je pozvonio telefon i direktor teatra Šatle me je pitao da li hoću
da postavim liturgiju. To je jedino što sam zaista želio da uradim”, rekao je
Kulik povodom obilježavanja 400 godina od Monteverdijeve opere u Parizu.
No comments:
Post a Comment