31.7.15

Analni karakter i agresija u kulturi

Piše: Bratislav Bato Medojević  26. 07. 2015.


Birokratija, kao kulturološka tvorevina, nam je nemoguća. Ona je kod nas više namet nego olakšica, posebno od kada se pojavilo „partijsko zapošljavanje“, kao antipod kulture koji je u koliziji sa civilizacijskim tekovinama. Razloge o takvom stanju treba tražiti u izostanku valjanih odredbi ponašanja koje nijesu određene zakonom. Ali, da bi se problemi antipoda kulture u cjelosti sagledali, (a za to je potreban primjer,) treba početi od uzroka, odnosno, od objašnjenja mentaliteta ličnosti koje ih prouzrokuju, jer je čovjekova psiha izvor svakog ponašanja.

Tako u Kolašinu traže plate  25 zaposlenih u Centru za kulturu. (Niko od nih nije stvaralac i naučni radnik što bi po pravilima kulture morao da bude.) Kako kaže njin predstavnik štrajkačkog odbora: ništa drugo ih ne interesuje. A da li su ih zaslužili? Takve stvari ne interesuju nikog u opštem karnevalu apsurda, jer ni u medijima se ne mogu pronaći zabilješke da su išta, vrijedno pažnje, radili decenijama. Ali oni, vjerovatno, traže neku karnevalsku platu, jer ih je neko iz prethodne vlasti zaposlio iako na to nije imao pravo, niti je u budžetu za to postojalo pokriće, već samo ośećaj hajdučije. A takvi ośećaji brutalnosti postaju izvor energije usled neke jake potrebe: lične ili „partijske“, kojoj sudska vlast ne predstavlja opasnost jer joj „nije ni do koljena“. Ipak, jedno drušvo tako nešto mora tumačiti kao tešku „birokratizovanu“ agresiju na cjelokupni sustav kulture, demokratski poredak i državni red.
Umjesto da zapošljavaju  ljude đe treba, i da im omoguće povoljne kredite za razvoj male i srednje privrede, (od silnih investicija sa kojima se hvale a za koje niko ne zna zašto su utrošene,) oni su obezvrijedili akcije privrednih objekata koje su generacije izgrađivale i kao kakvi teroristi prezadužili opštinski budžet, koji građani neće moći otplatiti decenijama, i time blokirali sve njene funkcije, ukoliko se ne nađe tajkun da bud-zašto otkupi neku vrijednu imovinu ove dragocjene opštine. I sad sa „pravom“ zaposleni traže platu, zagarantovane lične dohodke, („i drugo ništa ih ne interesuje“, osim „centra kulture“ poljoprivrednih imanja sa kojih dolaze na posao,) ali ne od onih partijskih „velikodušnika“ što su ih zapošljavali „preko veze“ na tuđu grbaču, već od grbače cjelokupnog društva, poput kukavičijih jaja koja su se izlegla pod tuđu kvočku. Jer oni koji su zapošljavali prekobrojne, (protivni odricanjima koje im nameću kulturni ideali društva,) sada ih mangupski upućuju na takvu „realnost“,  psihoanalitičari bi rekli: premještanju objektalnih nagona, pa neodoljivi partijsko-staljinistički perverzni impulsi koji su poprimili ekonomski značaj prelaze u socijalni slučaj.
I šta sa tolikim birokratama i platama kojih samo na nivou opština, u maloj Crnoj Gori ima više od 11 000, (a koje u civilizovanom svijetu izdržava privreda,) dok cijeli Duvanski kombinat bešumno ide u stečaj, sa vrijednim i požrtvovanim radnicima koji prebacuju normu i po 30 %; ili radnicima „Boksita“ koji su prepušteni ulici na kojoj im pljušte brojne krivične prijave usled bunta zbog tuđe neodgovornosti i nemara?
Razlog kolašinskog bunta leži u tome što nova opštinska vlast traži odgovornost za prethodno katastrofalno stanje, koje je ravno anti državnoj diverziji. Kao da su bili uspostavili neke kosmičke, planetarne veze,  „trošili“ su više goriva za jedan dan nego li cijela Montenegro avio-flota za mjesec.
Vođeni tom činjenicom moramo se zapitati, sa stanovišta kulture, šta je to rad a šta agresija (na budžet, opštinsku i državu imovinu, društvo, etiku...), pogotovo iz razloga što se apsurdne i destruktivne stvari kod nas doživljavaju kao uobičajeni događaji u većini opština i slučaja na nivou države, koji protiču bez suđenja, utvrđivanja krivice i osude društva, ali i racionalnih obrazloženja u medijima, kakva nameće savremena kultura i civilizovani svijet, da sve te „zastupljenosti"  neodoljivo prizivaju i naučno važeća frojdovska tumačenja, od čijih se istina, po pitanju mentalnog stanja psihe, kod nas bježi kao u paklu od krsta, jer se naša ubjeđenja i umišljenosti boje istine.

Kažu: crnogorci su lijeni. Tako se često objašnjavaju razlozi opšteg stanja kod nas, kao da je sve proizvod nemara za posao, (a ne loše organizacije). Nije problem u tome, jer kako kaže Frojd, rad je odbojan („odvratan“) većini ljudi iako nudi zadovoljstvo, sreću i zdravlje, kao najdirektniji kontakt sa realnošću. Svuđe u svijetu su najbrojniji oni koji su primorani da rade iz nužde. (Samo najveće zadovoljstvo u radu imaju umjetnici i naučnici.) Ali, da je živio u sadašnjoj Crnoj Gori, zapazio bi da najveću ljubav prema nekoj društvenoj funkciji imaju crnogorski političari, posebno oni iz vlasti. (Neke ništa ne obavezuje pri sticanju koristi, pa ministri svojevoljno mijenjaju i tablice na automobilu.) Ima i takvih koji su stručno neizgrađeni  za svoj posao, pa su poput  „legura ljubavnih čežnji i nagona destrukcije“ postali i glavni kreatori „kulture“, „umjetnici i naučnici“, kao da se pukim deklamacijama može išta riješiti. Razlog takvog oponašanja leži u tome da vole privilegije koje sa sobom ne nose  nikakvu odgovornost, tako da savjesni građani u njinoj blizini izgledaju kao kukavice u nekoj koruptivnoj kolonijalnoj destinaciji, nasilno (diskriminatorski) izolovani od zadovoljstva svoje struke, posla i istine, što se kod nas naziva „političko zapošljavanje“. Tako da se ne može biti ni naučnik, ni umjetnik bez partijske knjižice.  
A, da li birokratija u Kolašinu uživa, kao i cijelo društvo, u „plodovima svoga rada“? Rada i reda je svakako sve manje, a za sve ostalo stvaraju se mogućnosi za mnoge aktivnosti.
Dostojevski pak, kaže da su ograničeni ljudi najaktivniji,. Vjerovatno, misleći da nijesu duhovno opterećeni, poput mafijaša i nekultivisanih neoliberalnih „varvara“ kojima upravljaju nagoni. Upravo u tom grmu leži zec. U tumačenju, ne samo termina „rad“ i „aktivnost“, već i značenju nagona koji ih određuju.
Psihoanaliza kaže da nagoni određuju karakter čovjeka, a da li je rad i aktivnost jedno te isto, i šta su one same po sebi nije pitanje samo ośećaja („autonomnog“ psihičkog života).
Rad, kao težnja ka koristi i postizanju zadovoljstva, bio duhovan ili fizički, podrazumijeva dobrobit plemenitosti koju nosi, a aktivnost i agresiju. U psihoanalizi agresija se tumači kao urođeni nagon destrukcije, tačnije: nagona smrti, (odnosno prisile,) - bez obzira koliko prikriven bio. (Najgori su oni ideološki, odnosno, nacionalistički i partijski obojeni.)
Agresija je protivna kulturi. Ona je destruktivna, kao što je i samo „varvarstvo“ koje ne preza od bilo kakvih surovosti, zloupotreba, pljačke i uništenja, radi ličnog zadovoljenja*.
Agresiju Frojd izvodi od urođene odbranbene sklonosti čovjeka (spremne na „zlo“; destrukciju i druge napasti), bilo da je ona verbalna ili fizička, i povezuje je sa surovošću koju nalazi u sadizmu („čiju svirepu igru i prema najbližim može da zamijeni i nježna, licemjerna pažnja.“), koji povezuje sa Erosom i nagonom smrti, nalazeći mu sličnost i vezu sa čovjekovim Ja-nagonom, kao najsnažnijem psihičkom uporištu. Jasne pokazatelje tih pojava, u elementarnom stanju, vidimo u porodičnom nasilju koje je kod nas u porastu.
Agresija je svako uskraćivanje prava drugom radi ličnih interesa. Radi nekog opravdanja „po pravilu svirepe agresije iščekuju neku provokaciju ili se stavljaju u službu neke zamisli“,  na društvenom planu o tome najbolje govore neke naše „privatizacije“ koje prvo devastiraju neki kolektivni prostor bića države - a potom ga plijene, ili pojave terorizma u svijetu zarad neke (mržnje i odmazde) „ideologije“.
Frojd govori i o tome kako kultura mora sve da učini kako bi agresivne nagone stavila u ograde, čemu EU teži, ali i da nijedan „zakon ne može obuhvatiti obazrivija i prefinjenija ispostavljanja ljudske agresije“. A to se, kod nas, vidi i po pitanju „političkog zapošljavanja“ i mnogih drugih vidova korupcije na štetu društva, kad sudske instance potpuno zataje?
Jer, kako tvrdi Frojd, kultura počiva na tri osnovna postulata: ljepoti, redu i higijeni, kojima se mjeri kulturni nivo jedne zemlje. „Nečistoća svake vrste je nespojiva sa kulturom.“  Đe nema pravnog reda ni pravda ne dobija onaj značaj koji bi morala da ima pa  vlada „psihička bijeda mase“ bez pravih orjentira za vrijednosni sud, spremna da oponira najvećim vrijednostima društva, znanju i visokim moralnim vrijednostima pojedinaca. (Takva mentalna stanja društva, pod velikim uticajem propagandi, ne stvaraju kritičnu masu za kvalitetne promjene uređenja društva koje bi uspostavile red i harmoniju, već srljaju u umrtvljenu kolotečinu dekadancija, ubjeđenja i straha, što ih čini sve zavisnijim od pomoći sa strane, a koja nikad ne može biti djelotvorna i dovoljna stvarnim potrebama društva, ukoliko ono iz vještački simultano-apatičnog stanja ne krene da svoje probleme ozbiljno rješava. U tome opozicija i NVO sektor snose veliki dio odgovornosti u demokratskom društvu.)  
Psihoanalitičari objašnjavaju i to da se zbog neuspostavljanja principa realnosti nastaje pad kriterija osnovnih kulturnih vrijednosti i svi bolesni poremećaji čovjeka i kulturni parametri društva. Sve propagande vode tom cilju, posebno one učestale, što bihejvioristi najbolje znaju. Frojd kaže da tada „ludilo ne uviđa niko, kada sam sudjeluje u njemu“.
I kada na stručna, i visoko odgovorna mjesta, dođu partijski službenici i rodbina, nastaje agresija („varvarstvo“) na društvo, kulturu u cjelini i sistem vrijednosti. Tada odgovornost uvijek izostaje ili se obesmišljava protežiranjem u nedogled, da se prosto treba zapitati o kakvim se karakterima ljudi radi u toj „priči“, koji obesmišljavaju tvorevine kulture/pravde i svojim ponašanjem pokazuju da na račun svojih nagona nemaju obzira prema društvu. A koji idu i dotle da blokiraju i vitalne funkcije rada institucija na kojima počiva jedno društvo i njegova kultura. Za tako nešto ne postoje opravdanja, a dublja analiza se može tražiti samo u porijeklu mentalnog sklopa karaktera takvih „izvršioca“.
Koliko god izgledalo grozno - svako suočavanje sa istinom je katarza.
Analnim karakterima je „samo miris tuđih ekstremenata odvratan, gotovo nimalo miris sopstvenih“. Zato je Kinesija, kao poseban izuzetak u velelepnoj Atini, tu svoju „službu“ obavljao na svakom „zgodnom“ mjestu, što kod nas rade svi psi (kućni ljubimci), dok ih gazde pomno posmatraju u toj radnji, da bi bili potpuno uvjereni da su se dobro istovarili, ali bez želje da uklone pričinjeno. Frojd o toj odvratnosti kaže: „Nečist čovjek, onaj koji svoj izmet ne uklanja, vrijeđa dakle, drugoga i nema prema njemu obzira.“ Najveći prostaci to rade iz prkosa. Prosta paralela tome, iz naše okoline, je i izbacivanje zaraznih otpadnih voda „klime“ postavljanih iznad trotoara i ulaza u zgrade. I gotovo svi pasaži vonjaju na urin, a takvih ima i haustora, pa i tamo đe su u neposrednoj blizini kafane sa toaletima. I to rade svi, bez obzira na godine starost i zvanje. (Izbjećiću da ukažem na primjere nekih javnih ličnosti.) Takvih, krajnje prostačkih primjera je napretek. Izgledaju različito ali im je porijeklo isto, jer i pogrešno parkiran luksuzni automobil, koji smeta drugima (poput kolima hitne pomoći) je nekad i gori od nečisti na sred puta. ( „Vidiš li đevojko ono veliko..., e ono je moje!“) I, da li se u odvratnostima može praviti neka rang-lista, kad im je porijeklo isto?  
Ispoljavanje analnog karaktera se može smatrati za mnoge bespravne radnje, brutalnosti i banalnosti. Laž i lažna obećanja nijesu ništa drugo do „priča“ Pardokasa, a posledice mogu biti katastrofalne za pojedince, kao pri sudskom svjedočenju. „Političko zapošljavanje“ donosi svoja rješenja brutanosti, sa nestručnim radom upravo tamo odakle stručnost i pravna harmonija treba da se širi na cijelo biće društva. Država je biće.
Zapravo, kako kaže psihoanaliza, „organsko potiskivanje“ ove analne erotike je utrlo put kulturi i idealima umjetnosti, zbog kojih Živojin Pavlović kaže u knjzi „O odvratnom“, da i „svaki provokativni gest koji remeti iluziju ‘vječitosti‘ doživljava se kao destrukcija”, što se može uzeti i kao formulacija uticaja na kulturu. Ali čovjekova urođena sklonost je da  teži idealima, iako niđe i nikad ti ideali nijesu dostignuti, ili kako bi Frojd rekao “poneđe baš nikako a drugdje samo polovično”.
Nečistoća duha (duše) je gora od fizičke. Naš narod ima izreku: „Voda sve opere do crna obraza“. Crn obraz je antipod kulture.
Ipak, analna estetika je prisutna i u savremenoj anti-umjetnosti, u vidu brojnih instalacija i performansa đe se odvratnostima, brutalnošću, banalnostima i ironijom, (ukoliko ne služi ilustrativno, kao ukazivanje i opomena,) demonstrativno vrši buntovan populistički protest protiv postojeće kulture i umjetnosti. Ona usiljeno, navodno, propagira ličnu slobodu za koju psihoanalitičari tvrde da nije proizvod kulture, već psihe, te su njene osnove, stoga, nepoznatog ishodišta koje ima dva suprotna i različita pola. Dakle, ni ona nije bezazlena, kako izgleda na prvi pogled, već ima svoj cilj, instrumentalizovane izvršioce, naručioce i svrhu, kao i sve propagande koje imaju težnju da pokolebaju masu. A stvaralaštvo: naučno i umjetničko, je zavisno od lične aktivnosti, time i podložno opštoj klimi, jer se povinuje ekonomskim nužnostima društva.   
I šta je nerad i neznanje u službenim aktivnostima državnih i opštinskih institucija osim odvratnost i agresija koje su okrenute protiv harmonije društvenog reda. I zar u modernom društvu nehigijena da bude nastanjena u bolnicama i dovodi nečiji život u pitanje. Opozicija i NVO sektor, svojom stručnošću sve više ukazuju na te diskvalifikacije kulture, ali i perfidnost u rganizaciji najvećih društvenih instanci, od koji i EU traži dosledniju borbu protiv korupcije i organizovanog kriminala. (Jer, otkud da nam je tolika privreda propala, pored kadrova koji su se decenijama profilisali za svoj posao.)
Institucije sistema nemaju tu namjenu da budu bilo čiji politički štab za uskostranačke aktivnosti i koruptivne radnje, i zbog toga ih treba kritikovati, ali i svaki pojedinac dići svoj glas.  Jer, kao takvi oni su neetični i potpadaju u kategoriju „varvarizma“: kriminala, korupcije, zloupotrebe, tako da u takvim okolnostima i legalna službena plata, neodgovornim pojedincima, postaje uslov za stvaranje anti-kulture: kriminala, neznanja, nemara, neodgovornosti...
Izgubljenog treba vratiti na početak.
Frojd kaže: „Kulturni elementi se pojavljuju u trenutku pokušaja da se urede društveni odnosi.“ „Sublimacija nagona je posebno istaknuta crta kulturnog čovjeka, ona omogućava da više psihičke aktivnosti, naučne, umjetničke, ideološke, postignu tako značajnu ulogu u kulturnom životu. Prepuštajući se prvom utisku, moglo bi se reći, da je sublimacija uopšte sudbina nagona, iznuđena kulturom.“ U suprotnom objektalni nagoni agresije čine suprotno, tako da, zbog loše organizacije institucija sistema, kriminalci postaju ugledni članovi društva, a zloupotrebe vlasti uslov za opstanak.
I koji to program za normalizaciju prilika u opštini Kolašin, ukoliko joj nije namjna da bude ustanova za socijalno ugrožene, može biti valjan ako ne uzme u obzir otpuštanje dvije trećine zaposlenih, kako bi mogla da kvalitetno obavlja one djelastnost zbog kojih i postoji, na dobrobit svih svojih građana Kolašina i društva u cjelini?

*Da bi se čovjek ośećao srećnim i zadovoljnim, što je smisao života, on mora da zadovolji svoje nagone, koji su i uzrok patnji. Tako i  pakostan čovjek biva srećan kad napravi pakost, lopov kad ukrade, lažov kag slaže, prevarant kad prevari...


No comments:

Post a Comment