Piše: Bratislav Bato MEDOJEVIĆ 15. 07. 2014.
Pakosti postoje od kad je svijeta. Odraz su problematičnog
karaktera nekog „Dvojnika“ (F.M.D.), njegovih poroka, koristoljublja, zavisti,
gnjeva loše naravi koji ističući primitivni ego sužava svijest (stvarajući
egoizam). One su slijepe i bez
perspektive, kao i svako zlo kome je krajnji cilj - lični hir u nekoj prljavoj
koristi, (poput vulgaranog protivljenja nevoljnika Božjoj volji - savjesti). Kao
kod laži i obmana, ośećaj ugroženosti može biti dovoljan povod za to, (što kod
savjesnih izaziva stid). Perfidnost im zavisi od inteligencije, a opasne su
onoliko koliko im idejni tvorci imaju moć u društvu. Još prije Hrista, nekoliko
se mizerija skupilo i javno optužilo Fidiju za bogohuljenje, da je na štitu
boginje Atene Partenos isklesao lik svog prijatelja Perikla. Optužili su ga
oponenti gradonačelnika, opozicionari iz redova oligarhije, jer im je smetala
demokratija Atine, na vrhuncu svoje moći. Ne dugo potom, ti su zavidni
zlobnici, pretstavljajući se kao moralisti, otrovali najvećeg vajara svih
vremena. Želeći time nanijeti zlo i samom, legendarnom Periklu, otvorili su put
propasti cijeloj državi. Počinioci su istoriji nepoznati, a Fidija je ostao
slavan za sva vremena. Tako je neko, i u vrijeme „sretnih“ vremena,
otrovao našeg vajara Draga Đurovića,
rodoljuba koji svoja najbolja ostvarenja nije htio prodavati izvan zemlje, iako
je za to imao dobrih prilika. Počinioci nisu ni traženi, samo je konstatovano
da je preminuo usled trovanja. (Porodicu nije imao, koja bi pokrenula dalja
isleđivanja.) Ali danas, da nema NVO sektora, koji se bori za građanska prava,
mnogi bi teški predmeti ostali ad akta, kao što se za brojne slučajeve kršenja
postojećih zakona ne bi znalo ni da postoje, jer je samozadovoljstvo oholih,
pojedinih, korumpiranih moćnika unutar i van
institucija sistema, jači i od zakona. Tada se narodu serviraju
neistine, koje htio ili ne mora progutati, jer ih nije u mogućnosti provjeriti.
I zbog toga je razvoj civilnog NVO sektora veoma bitan u svakom demokratskom
društvu, pogotovu onim korumpiranim, pa je napredak jednog društva mjerljiv i
saradnjom tog sektora sa institucijama sistema, jer se u demokratiji to i
podrazumijeva.
Bahanalije bahatosti
Zadnjih decenija malo je zadovoljnih sa političkim
dešavanjima u zemlji, jer su se partije izdvojile od opštih društvenih potreba
i postale same sebi dovoljne. Stvorilo se i partijsko profiterstvo koje se ne
libi ni od otimačine biračkih glasova. Ali, bez obzira na političku opciju, svedeni
u rang običnih podanika, građanima je postala sve češća uzrečica: Hoćemo li se
ikad dozvati pameti? Ali, dosta toga se i promijenilo. Nekad smo bili pod
velikosrpskim terorom, a potom pod „crnogorskim“ kriminalom i korupcijom. Zato
se nije čuditi onima čiji su miljenici završili u Hagu, da sada zagovaraju
demokratiju, jer, u novonastalim prilikama, ona im dođe kao sredstvo za
povratak velikosrpskih ideala. Ipak, smjena vlasti ne smije biti povratak na staro.
(Često je šovinizam kod nas izraz kompleksa, jer oni koji su živjeli pod
sramotom da su im očevi i đedovi bili domaći izdajnici, kao satisfakciju, sad
hamletovski, zbog prkosa i po ubjeđenju, moraju biti u pravu, i kad to nijesu. Slično
je i sa kriminalom i korupcijom. I skorojevići, sa sumnjivo stečenim kapitalom,
mnogo su toga što ne valja pokupili kao
đeca, jer su već tada umišljali da imaju pravo na tuđi novac, zato što ih samo
on može učiniti sretnim, i pametnim ako uspiju prevariti druge. A zona moralnog
sunovrata, kakva je sada kod nas, pretstavlja idealnu šansu za to, pa se iz
„patriotitizma“ to može raditi i sa odobavanjem drugih.) U svojoj ostrašćenosti,
infiltrirani u neke cenre moći, oba terora, imaju istu osobinu: učinili bi sve
da dođu do cilja, shodno poziciji i mogućnostima. Vremenom su od politike
napravili sredstvo za zamlaćivanje javnog mnenja, pa se „politika“ svela na dva
slova: da li si za postojeću vlast ili ne? (Ta dva slova su mnogima,
podsvjesno, postala i glavni uslovi preživljavanja.) U takvoj konstelaciji snaga,
na političkom planu, najviše gube
građanske stranke i istina, pa oni koji mogu izvesti istinske demokratske
promjene i zemlju izvesti iz moralne i socijalne krize, zbunjene građane ne
interesuju, jer su im u haotičnoj buci postali ne razumljivi kao anđeovska
hiejerarhija na nebu. Tako su pokazali zadnji opštinski izbori. I tu se priča
ne zaustavlja. Umjesto rasvjetljavanja prijavljenih neregularnosti, štampa, „zabrinuta“
za javni moral, počela je podanicima objavljivati i perverzije u službi
obračuna sa neistomišljenicima, pa je važno postalo nevažno, a nevažno steklo
veliku važnost. Kao da se predizborna kampanja nastavlja, dok „velike ribe“ nesmetano
završavaju poglavlja svojih poslova.Umjesto mostova saradnje na putu ka Evropi
i kulture dijaloga konfrontiranih struja, ratni front se otvoreno proširio i na
nevladin sektor koji se bavi ostvarivanjem građanskih prava i brigom o bržem rešavanju
problema koji su prepreka ulasku u Evropu. Da apsurd ne bi izgledao kao apsurd,
za podaničku svijest, na svjetlost dana izlaze neviđene pakosti, kakvih u Crnoj
Gori nikad nije bilo. Odnosno, pakosti su novom tehnologijom samo dobile novo
ruho, ali ne veličinu i značaj forme onih iz prošlosti, na koje smo zaboravili.
Porijeklo „morala“
Izopačenost, poput: „izvrtanja istine je isto kao tvrditi da
Bog laže“. Zla se kriju u čovjekovom srcu, i tu činjenicu je, sasvim jasno, davno
predočila Biblija. Koliko je tačna govori i savremeno društvo. Uprkos novim
blagodetima i razvoju tehnologije, ona je ostala konstanta za sva vremena.
Dostojevski je rekao da stvaran čovjekov napredak i ne postoji, već se javljaju
samo mnogostranosti, koje donose i nove tehnologije. Danas se i svaki ograničeni
imbecil može primiti računara, politike, novinarstva, umjetnosti i biti
montažer laži, kao što se njegov srodnik nekad držao čaršije, i plasirati svoje
podvale u nebrojano primera. (U Beogradu se pokazalo da je čitav jedan privatni
univerzitet zasnovan na tome, ali smo ostali uskraćeni koji su ga naši čaršijski
diplomci pohađali.) Tako je kod nas i „novinarstvo“ postalo “prefinjena“
čaršija, kao instrument za trovanje javnog
mnenja govorom mržnje, pa je linija razdvajanja žute štampe i argumentovanog novinarstva
u mnogome postala nepoznanica. Vjerovatno od početka stvaranja kriminogenog
društva koje je u tranziciji postalo neizbježna stvarnost. Takve pojave, silom
prilika, dobile su i najvažniji prostor u nekim medijima, pa su za uzvrat, kao
u zoni sumraka, razbojnički napadi na novinare i redakcije postali realnost. (U
redu je da mačke love miševe, ali nije prirodno da glodari love mačke, jer
novinarima je dužnost da otkrivaju
anomalije u društvu, ali je nelogično da kriminalci napadaju novinare u
demokratskom društvu, jer se u tom slučaju otvoreno sukobljavaju sa državom,
kao mnogo većim i opasnijim neprijateljem. Jedino u režimima borci protiv
nemorala imaju tretman buntovnika, dok su kriminalci, lojalni vlastima, uvaženi
građani.) Zato su kriminalne brutalnosti i saopštenja advokata zamijenile
kulturne sadržaje. Ipak, malo toga je razjašnjeno, ali, koliko god da se traže
počinioci, svjetska javnost dolazi do jednostavnog zaključka, da oni koji
nanose štetu državi ne žele biti na uvid javnosti, iako u pravnom sistemu svi treba
da odgovaraju za svoja djela, zbog čega država ne bi trebalo da ostane nijema.
Pogotovu prema onima kojima je narod povjerio mandat, kao i korumpiranim
pojedincima iz institucija sistema koje se finansiraju novcem poreskih
obveznika. Postojeća vlast tim sumnjama ide na ruku, jer nedovoljno pokreće
hvatanje „velikih riba“ koje svijet priželjkuje, zbog čega je medijsko nebo
politizovano, time i podijeljeno na teme i dileme, pa je teško u svemu
ponuđenom raspoznati šta je crnje od
čega. Zato su, nekim običnim građanima, sve naslovnice listova postale podjednako
jezive, bez obzira da li se radi o istinama ili lažima, susretima ili
rastancima sa kriminaolom. Prestao je da vjeruje bilo kome, a za učestvovanje u
društvenom dešavanju je odavno otupio. Treba sastaviti kraj s krajem! Ipak, taj
obični građanin zna da boriti se za istinu, i biti protiv kriminala i korupcije,
te zločinačkog udruživanja, nije isto kao plasirati neistine i širiti kriminal.
Ali vidi problem u tome što na sve te zloupotrebe ne reaguju nadležne institucije
sistema, pa mu istina ostaje maglovita, a sud o svemu prepušten glasinama
čaršije i ličnim simpatijama. Zbog toga priželjkuje brži ulazak u Evropu, jer
mu ona pretstavlja jedini izlaz iz postojeće situacije, prosperitet društva i
vladavinu prava, zato ne gubi nadu u one koji se pretsavljaju kao čvrst putokaz
tome cilju. I to mu je nekad jedini razlog da otvori novine, jer iz radoznalost
želi znati dokle se na tom putu stiglo. Takvi smo u većini. Ali, kao da su još uvijek
mnogi dezorjentisani od raznih propagandi s početka devedesetih, ne znaju
odakle im šta puca, pa ih, kao po nekim starim navikma straha, brutalnosti ne
prestaju „čuditi“ kad otvore novine. A neke se ne moraju ni otvarati, jer se i
na naslovnici vidi cijeli sadržaj smeća. Pa ko voli preturati po kontejneru nek
izvoli. Baš tamo može naći porno sadržaje iz javnog života i sve ostale
perverzije na okupu.
Porijeklo „čaršije“
Odavno je većina štampe i drugih medija, kod nas, postala
palanački stereotip ispunjen propagandnim repertoarom nevrijednih vrijednosti
društva, potpuno prepušten senzacionalizmu i tabloidnosti. Nekima, pakosna
izopačenost ide dotle da imbecilnost i gnusne skorojevićke gadosti tretiraju
kao dio psihoterapije za javnost. Za razliku od okruženja, opšta karakteristika
svih naših medija, je selektivnost u pristupu informacijama, koja je izražena i
zbog medijskih međusobnih konfrotacija, čime se marginalizuje mnoga šta, kao
što i svoju objektivnu nesposobnost da prikažu sva važna domaća dešavanja, prikrivaju
tuđim, inostranim „važnim“ sadržajima. Neka glasila nemaju nikakvog kadra, već
isključivo zavise od tekstova slučajnih saradnika. (Ni kultura se slučajno ne
marginalizuje a kič i šund favorizuje kad god je to moguće, pa se na nekim TV
vijestima može viđeti skupljač sličica fudbalera, koji objašnjava u
petominutnoj reportaži, određenoj za najvažnije vijesti dana, kako ih sakuplja
i lijepi u albume. Po minutaži, više od bilo kog događaja od državnog značaja,
dok su vijesti iz kulture i umjetnosti potpuno otsutne, čime profane „važnosti“
u kolotečini čaršijskih priča dobijaju više na značaju. Tako je nekima i
dolazak Đokovića u Sveti Stefan, danima udarna vijest dana, koja je zasijenila
sva važna aktuelna dešavanja u zemlji.)
Zbog saučesništva koje je imala u novinarstvu početkom
devedesetih, Vlast nije osudila nijednog novinara koji je širio mržnju i
huškanje na rat, što je za sticanje prakse
tužilaštvu i sudovima trebalo biti od velikog značaja. I to je jedan od
važnih razloga što nam se u novinarstvu odigrava čaršija u kojoj najprizemnije pakosti i gnusne podvale,
dobijaju „etičku važost“, sa ciljem da postanu najvažniji predmet pažnje
javnosti. Takva haotičnost u novinarstvu je znak da nadležne institucije
sistema ne rade svoj posao. Pa čak i ne znaju odakle da počnu. „Napredujemo“ ka
starim lošim navikama! I esnaf novinara, kao zajednica profesionalaca, kod nas je
čudna politizovana tvorevina, koja ne odgovara potrebama demokratskog društva,
što je i „crkva“ u svom značenju. (Brojna kršenja novinarske etike, nepravilnosti
i inertnost na sprovođenju zakonskih procedura, govori da su u vrhu jedni te
isti najviši novinarski oligarhijski foliranti, kao kakvi potpuni paraziti
društva, koji se bore za veće plate i više apanaža u raznim savjetima, agencijama,
regulatornim tijelima. Vuču konce samo kada su im lični interesi u pitanju.) Ali,
kad smo kod psihoterapijskih priča: Jednom se neka kraljica sažalila na blatnjavo krme koje je susrela u vrtu i uvela ga
na dvor. Dvorani su ga okupali, namirisali, ogrnuli u skupocjeni plašt a oko
vrata stavili lijepu svilenu mašnu. Svi su bili oduševljeni njegovim izgledom i
čistoćom kojom je zračio. Ali, neko je od posluge zaboravio zatvoriti vrata i
krme je istrčalo u dvorište. Spazivši veliku baru, odmah se prepustilo užitku,
valjanju u njoj. Takva je priroda stare naravi.
Čaršijski „moralisti“ u zoni sumraka
Brojnost medija raste a kvalitet ostaje isti, jer je rivalstvo
medijskih kuća zasnovano samo na političkoj opredijeljenosti građanstva. Mada
je primjetan trud na razvoju profesionalizma, istraživačko novinarstvo je tek u
povoju i bazirano na dešavanjima iz ugla političkog tabora urednika, pa se može
reći da tavori u raljama stranačkih opservacija. S toga su u našem novinarstvu
najpopularnije afere. Ništa manje nijesu značajne jalove informacije kad se
sastanu politički honorarci raznih profesija, pa se kao „kompetentne“ komisije
i savjeti dogovore, naglase, saopšte,
utvrde dalje smjernice samo radi etra i publike. Kao u pozorištu. Oni „finiji“
mediji, sa osobinama sponzoruša, prećutkuju i mnoge važnosti od državnog
značaja, ili imaju neko svoje, „mudro“, stranački ograničeno tumačenje, kao da
se licemjerstvo ne može procijeniti. Licemjerstvom se mogu pohvaliti i oni koji
vide državni značaj i kad šminkerska služba dođe na posao, što podrazumijeva da
će napraviti neki podvig. Ali, ne postoje male i velike laži, već skrivene i
otvorene. One nijesu ośećaj, već činjenice koje najviše govore o autoru i
njegovom lošem ili izopačenom karakteru, koji u svojoj pomami hoće da
deskridituje i samu istinu. „Laži su ubice koje se izvlače“. One uvijek imaju
neku gorku pozadinu. Tako su osvanuli lažni snimci, kao bastard pokvarene mašte,
u nekom efemernom časopisu; i nekakvi srodni mu tekstovi, koji kompromituju direktoricu
MANS-a, Vanju Ćalović, (za mnoge, hrabru i pravedoljubljivu Jovanku Orleanku na
nebu crnogorske zbilje), kao siguran znak moralne panike koja je žestoko
zahvatila glavne centre moći u Crnoj Gori, a na koje je ukazivala i kao na zaštitnike
kriminala i korupcije. I opet „čudo“, sa kojim se palanački novinari imaju
priliku baviti u sinhronizovanom orkestriranju na dvije žice: jes i nije. Dobrodošlo
im, jer se ničim pametnijim nijesu u stanju ni baviti. „Čude“ se i ne „čude“. Sve
im je sumnjivo. I tako misle u beskraj. Ništa ne čine, već protežiraju, kako bi
sumnjiva laž postala sumnjiva istina. Po mogućstvu, poželjno je uključiti što
više faktora, i razdijeliti im, „naivno“, po jedan kamen za kamenovanje po
želji, da bi glupost dobila veću važnost od svih drugih „velikih riba“ i
aktuelnih dešavanja. Neki mediji i postoje da glupost načine ozbiljnom, a od
brutalnosti sačine bezazlenu seosku zabavu. Do skoro su nam usta bila puna želja
da se ispune zahtjevi Evrope, sada, umjesto borbe protiv korupcije, kriminala i
hvatanja „krupnih riba“, čaršijski „moralisti“ raspravljaju o nečem što bi i
ćorava ovca prozrela i prezrela kao beznadežnu podvalu. Sve liči na kampanju
koja je vršena iz više medija, sa posebnim akcentom na ambijet „incidenta“,
koji bi trebao da primitivcima ukaže na njegovu nemoralnu funkciju, a ne na
stvarnu namjenu. Dakle, javno omalovažavanje ima svoju ciljnu grupu čitaoca potcijenjene
inteligencije. Izgleda da je glavna „dužnost službenog novinarstva“ da
diskredituje javne ličnosti, brutalno, ili putem okolišnog poigravanja sa
sumnjama, (koje, kao kakvu životinjicu, treba proturiti u zdravo tkivo
društva,) „važnom zanimacijom“ za javnost, kao da se radi o nekom stvarnom
problemu, a ne o „životinjici“ koja treba da nam odvrati razum od stvarnih
bolesti društva i poremeti vitalne organe od njine prave funkcije. Ali, da bi
saznali odakle nam nevolje dolaze, treba i uporediti impozantan broj nepoželjnih,
diskreditovanih oponenata vlasti sa brojem diskreditovanih ličnosti iz
vladajuće garniture. (Naravno, i statistika se može kod nas potpuno različito
tumačiti, zavisno od toga koji se parametri uzimaju u obzir. Ali, efikasnost je
očigledna, i zna se na čijoj su strani jači instrumenti.) Ipak, ovog puta se pretjeralo
sa prljavšinom, i ovaj brutalan napad koji se desio direktorici MANS-a, može se
tumačiti kao šamar svim građanima Crne Gore, Evropskim integracijama i ulasku u
NATO, što je loša poruka i svim budućim investitorima. Mada se prikriva nekim „važnim“
izjavama, primljena šamarčina je brutalan, odnosno, vulgaran znak da se čini
suprotno od njinih očekivanja i nastojanja. Razlog leži u tome, da je Ćalović,
kao nestranačka ličnost, postala osoba kojoj se najviše vjeruju i čiji rad
cijene evropski parlamentarci, i to ništa ne može promijeniti, jer je svojim
zalaganjem dokazala da se beskompromisno bori protiv korupcije i kriminala, a
koja je, hrabro, na svoja pleća uzela teško breme koje niko drugi nije htio
prihvatiti, što je dodatan razlog da će ovaj monstruozni slučaj u svijetu biti
shvaćen kao odmazda i zastrašivanje cjelokupne crnogorske javnosti koja želi
ulazak u Evropu, samim tim i vladavinu prava, te stoga neće im biti teško
pogoditi naručioce takvog blama, koji dodatno pruža ružnu sliku o korumpiranom blatu
i prljavštini cjelokupnog društva, u kome i krmak može izgledati kao njen
najčistiji stvor, ako to „velikim ribama“ odgovara. A kako su neki sticali
bogatstvo, tome se nije ni čuditi, jer, kad novac zauzme vlast u srcu čovjeka,
đe mu nije mjesto, onda u svojoj pohlepi, ojađenog duha, počnu uništavati sve
svoje vrijednosti koje imaju, i kad s tim završe prelaze na okolinu. I samo ih
sprovođenje zakona u tome može spriječiti. (Seneka se nije libio da živi kao
isposnik u velikom materijalnom bogatstvu koje je imao, pa mu treba vjerovati
kad kaže da: „Bogati su samo oni koji su zadovoljni onim što imaju dovoljno za
normalan život“.)
Epilog brutalnosti
Bilo kako pristupali ovom događaju, neko je uradio goveđu
uslugu čelnicima vlasti, jer u očima svjetske javnosti svi putevi vode ka njoj.
Čekanje na reakcije ovog blama, najgore vrste, se ne isplati, kao onda u
vrijeme raspada Jugoslavije (kada je Karadžić vezao unproforce za stubove, što
je kod nekih naših brutalista prihvaćeno kao vrlo duhovit odgovor). Inače, oni koji
su do sada imali ne skrivene simpatije Evropske unije i NATO-a, posta će glavna
kočnica u daljnem napretku približavanja. Šminka neće biti ni od kakve pomoći. Sada,
zbog jezive gluposti, postoji i opravdana sumnja da, možda, samo sa smjenom
vlasti možemo biti u Evropi, jer nas je ovaj slučaj vratio miljama unazad, u
vrijeme „ljudožderstva“. I to sve zbog nečije pakosne glupavosti da se istakne
kao važan podanik vlastima. Taj nametnuti „podanik“ je džoker u tuđim rukama
koji Crnu Goru ne treba da brani od drugih, već od sebe. (Dakle, treba biti
vrlo oprezan kad se dođe kod nas i na sunčanje dupeta, jer je medijskih
paparaca više od muha, koji od svega mogu stvoriti jezivo-ogavne priče.) Glupavo
je i zbog toga, jer, ako snimak nije jasan, kako se primjećuje na naslovnici
Informer kanalizacije, na njemu je ne bi prepoznali ni najrođeniji, pa se isti
snimak mogao podmetnuti i svakoj drugoj ženi. Profesionalci bi mogli to
opravdati da je zbog lošeg osvjetljenja i tehnike, (kao što se i razlike u
proporcijama fizionomije mogu objasniti izmjenom formata slike) a ne sračunate
zle namjere da posmatraču stvori zabunu, iluziju, kao prinudnu vezu, koja bi
zbunjenog posmatrača navela da povjeruje propratnom tekstu. (Za veću sigurnost
ostvarenja tog cilja, tu su i druga sredstva za navigaciju: bezazlene fotke iz
privatnog života žrtve.) Ipak, ta upakovana „zabuna“, dvolično sumnjive
namjene, u svojoj zaslijepljenosti mržnjom, je (kao mamac za druge medije) u osnovi bila loše zamišljena. Sročena
da bude kao golootočko-novinarska dobrodošlica pridošlici, našla se na praznoj
pučini u čamcu bez kormilara. Mnoge novinske kuće, kojima je snimak nuđen za
objavljivanje, su ostale nijeme, prezirući takav blam, pa je on dugo kružio
internetom kao kakav neindetifikovani leteći objekat. Počinioce je izdalo
strpljenje, te su poslije dugog ćutanja drugih redakcija, morali da se otkriju,
vrativši se na mjesto zločina i sa malim brojem svojih saradnika, da odrade sve
one nečasne radnje koje niko normalan nije htio uraditi. Takva upornost se može jedino objasniti time
da im je to bilo unaprijed dobro plaćeno. (I još kažu, da su snimci od prije
dvije godine, koliko im je bilo potreno da im, poslije uživljavanja mozak
proradi i nekog na njemu „prepoznaju“.) Ali, bilo kako, snimak se ne može uzeti
kao dokaz ni za šta, osim kao „reklama“ crnogorskog
turizma, jer se na njemu nejasno očitava fizionomija mnogih žena. (Na
naslovnici Informera, koju sam jedino vidio na nekom bezazlenom sajtu, a koji
je priložen u ilustraciji ovog teksta, u sceni sa snimka je osoba sa
izduženijim licem i vratom; dosta visočijim čelom u odnosu na oči, jer se očna
duplja ne raspoznaje; manje jagodice; visočije i tanje obrve... Iako je preko
grudi licemjerno stavljen crni panel, osoba je obučena, u društvu pasa. Moj
prvi utisak je da se radi o nekom snimku sa skajpa, uhvaćenog na internetu, preko
koga neka đevojčura bezobrazno provocira svog momka, ili nekog nesretnog poručioca,
koji je karticom platio tu scenu. Taj nesretnik nije napravio nikakvo krivično
djelo ako je đevojka punoljetna, što je teško utvrditi na mutnom snimku. A
mutan je jer je takav namjerno napravljen da bi sa iluzijom otvorio veću
asocijsku mogućnost posmatraču da se radi o osobi koja to nije.) A da li je ne održiva
iluzija stvarna mogućnost ljudskog saznanja u stvaranju apsolutne istine,
zaslijepljenog zlobnika ne interesuje. Ona je „istina“ bijednika, koju je
svojim „autoritetom“ izgradio. Njegov pokušaj da intuitus puri, svojstven
čulnosti, pretoči u objektivnu stvarnost je ozbiljno glup problem i za
najprizemnijeg amatera. Pravo novinarstvo, kao i njegovi konzumenti su na mnogo
većem stupnju ineligencije nego što zamišlja bijedna sujeta autora ovog prizemnog
hohštapleraja. Kao što je velika razlika između njega i novinarstva, kakva je i
između onog čulnog (u kome on obitava) i
inteligibilnog svijeta. (Tako šta se da viđeti kod pomodarstva i plagijaštva anti
umjetnosti, kojoj obično pristupaju skorojevićke neznalice.) Moguće je da je
snimak autentičan, i da je sa lošim dublerom isceniran na mjestu na kome se u
saopštenjima insistira da je urađen. Otud i namjerno zamućenje snimka, da bi do
izražaja došla frizura, a ne oblik glave. Ipak, da se podvući, i na tako mutnom
snimku se jasno vidi da na njemu nije prikazana osoba za koju se tvrdi da
jeste, jer ne odgovara njenoj fizionomiji, kakva je na naslovnici. Kao što je sva
priča gnusno omalovažavajuća, toliko je i kontroverzna, pa se da konstatovati,
da, iako su, možda, imali dobar materijal da naprave zločin nad ne dužnom
žrtvom, zločin je napravljen a žrtva je etika cjelokupnog društva.
I nije čudo što to dolazi od Informera i paparaca, jer je pomodarski
na brzinu sklepan da bude pandam Monitoru, koji traumatično djeluje na čelnike
vlasti, iako za njino pisanje nema procesuranih tužbi. (Pa je za vjerovati, da je
neka pridvorica, poltronskog entuzijazma,
uzeo veliku sumu novca od nekog poltronskog pulena koji ima novac.) A ono što
će snimak sigurno donijeti je to, da će režimu Ćalovićka biti gora od Solane.
Istraživanje čaršijskih instalacija
Naši novinari, u vodećim državnim informativnim službama, mada,
ne osporne inteligencije, se uvijek prave da sve znaju kada im se nude bolje
funkcije i benefiti, a u ovom slučaju se snebivaju za nešto što je mnogim
građanima jasno, (pa su javno digli i svoj glas). Kao vaktile: jesu li gusle
ili Rusi? Na kojekakvim sastancima i regulatornim tijelima su zaključivali da
„vruć krompir“ treba predati na izmotavanje sudovima, i utvrditi autentičnost, jer
im još nije stiglo odobrenje da kažu ono što su viđeli, ili što misle. Izgleda
da su od svega ograđeni; u nekoj totalnoj izolaciji koja im zabranjuje da i kao
ljudi od etike reaguju na destrukcije u svom dvorištu. (Tako im nalaže
objektivna nužnost navika iz ateističkog komunizma, u kome osobitosti morala proizilaze
iz diktata nadležne partijske službe. A u kome su stekli podobnu praksu i šuplje
„etičko“ obrazovanje iz koga je građanin bio potpuno isključen, jer je kao
individualac pretstavljao opasnost za državnu jednopartijsku ideologiju. Kao i
sad što izgleda.) A, o onome što znaju, umjesto konkretnosti i
nedvosmislenosti, kao kakve babe, optužuju sve na ne viđeno i ne određeno, kako
prenose državni mediji. I, kao okupljeni u Domu penzionera, poručuju: „Nije se
čuditi što nam je ovako novinarstvo“. Na sebe zaboravljaju, kao što i svoje
„konstatacije“ zaboravlaju autorizovati i dodati uzroke, koji se mogu povezati
i sa nekim izložbama, poput „Riječ slika i neprijatelj“. (Na toj su izložbi,
vjerovatno, neki morali da se visoko propnu da bi nešto dokučili, ali se, ipak,
trebalo sageti da bi se došli do saznanja.) Tako je i na portal Analitike
iscenirana kontroverzna panika, u kojoj glavne aktere pačijeg novinarsva, (sa
kojima su bili u neposrednoj komunikaciji,) preskaču i imenovati kao autore, time
konkretno abolirajući i pravi uzrok pojave u daljoj apstraknoj relativizaciji
važnosti riječi “ako”. (Kao nekad jedan naš politički analitičar koji je rekao
na državnoj televiziji: “Ako Milošević dobije više glasova pobijediće, ako ne,
izgubiće na izborima.”) Ova revija postavlja i licemjerno pitanje: da li je
snimak istinit, i ako nije - onda je to zločin, ako je istinit - onda u osudama
ide do Amerike i optužuje je za Ćalovićku, kao za potureno „kukavičje jaje“. Interesantna
glupost. (Borovićka ne zna ni to da joj je se urednik među prvima javio kao
aplikator, kada su amerikanci došli da sa treninzima pomognu formiranje i
razvoj NVO sektera. To je mogao ko je god htio. Mediji su mjesecima brujali o
tome. On se tada progurao i na veće funkcije, (vjerovatno zato što su ga samo
apanaže interesovale), a mogao je raditi isto ono što je Ćalovićka prihvatila, ali
se nije htio zamjerati tadašnjem režimu,
već se zadovoljio sa uredništvom e-revije, koja se, u ovom slučaju, potrudila
da zainteresuje javnost i poveća tiraž Informeru, a ništa da razjasni.) „Analitika“
razvija neki specifičan naivni profesionilizam. Htjeli bi biti jedno i drugo:
naivni i profesionalni. Igrači na dva kolosjeka. Oni su davno viđeli snimak i
koliko su analitični, i primjenjuju „istraživačko novinarstvo“, navodno, nijesu
bili u stanju sagledati ono što bi i nepismene babe mogle utvrditi na prvi
pogled, sa samo jedne naslovnice Informera. Ali, kao na pripremljen teren, za
veći potsticaj diskreditacije, tu su i e-Novine,
koje su se pretvorile u beznadežne, skorojevićki bolesne e-Paparace, interpretirajući
svoje kumovske ośećaje u “Ljepoti poroka”. (Osnivač ovog lista je urednik
Pobjede.) Dakle, gledano uopšteno, čaršija, pardon, politički angažovano „novinarstvo“
je učinilo sve što je moglo, da pod zakon asocijacija i subjektivne nužnosti umetne
objektivne pretstave svoje bolesno perverzne mašte na uvid javnosti. (Kao što
se to dešava sa „etikom“ nekih performansa koji imaju bolesnu ambiciju da budu
uvršteni u umjetnost.) Sada su na redu nadležni sudovi. Isti oni koji ne vide
pirateriju u državnim, niti u privatnim medijima, odnosno, krađu i
objavljivanje neplaćenih, tuđih: fotki, tekstova, vijesti, spotova i drugih
snimaka i etičkih sumraka, uzetih sa interneta. (Ta im “nauka“ služi i da vizuelno
bolje oplemene pakovanja svog primitivizma golim dupencadima svetskih
manekenki.) Vjerovatno ništa ne čitaju, niti gledaju i čuju, kad ih ne
interesuje ni koji je, i kako se sprovodi službeni jezik. Zašto bi onda gledali
snimke, kad do sad nijesu bili kompetentni zato. Jer to su sudovi i nadležne
službe kojima je normalno da se iz zaštićenih ugostiteljskih, turističkih zona prave
i javno objavljuju fotografije, jer do sad nikad na te stvari nijesu reagovali.
Ipak, u našem „duhovnom“ beskraju divlje
ljepote, nadam se da će veterinaskim službama, biti jasno ko je sve ćorava ovca
u ovom slučaju.
Onih koji vole da zoblju „bisere“ ima svuđe po svijetu. Ni
Angelinu Džoli, nijesu preskočile prljave ambicije imbecila koji su je putem fotomontaže prikazivali u
vulgarnim, porno scenama. Sada počinioci isplaćuju milionske kazne i zabrane
rada. A u Kanadi su, odavno, i za govor mržnje propisane enormno visoke kazne,
i još mnogo toga. To dolazi sa vladavinom prava. (Ali, sudeći po jednom
novinaru u penziji, poznatom po „istinitosti“, i slavnoj prošlosti, kada mu je
Tito kuvao kafu i pozivao Jovanku da im spremi priganice, koji me na ulici
zaustavio da bi se pohvalio kako je bio u neke evropske zemlje: Sloveniju i
Hrvatsku, i da je uvidio da se ovđe mnogo
bolje živi. Ako je tako, Evropa nam i ne treba! Upravo tu je poruku htio da mi prenese,
jer se, vjerovatno, već preorjentisao na neku novu stratešku platformu na kojoj
se radi. A za to postoje i nagovještaji, od nekih ministarstava koja
preporučuju da se sa evropskog radnog vremena pređe na pređašnje: od 07, do
15h. Poglavljima 23, i 24, su probijeni rokovi.)
Autentika izopačenih dokazivanja
U srednjem vijeku, zakoni su u Evropi donošeni kako je kome
vladaru odgovaralo, jer su imali neprikoslovenu vlast. Zločina i nepravdi je
bilo na svakom koraku, jer nijesu svi bili jednaki pred zakonom. Te društvene
anomalije i zloupotrebe vlasti, su vremenom prevazilažene. (Crna Gora je jedna
od rijetkih zemalja koja je toga bila pošteđena u velikoj mjeri, jer su Crkva i
Narodni zbor, tada, imali najveću moć u društvu.) Ipak, tek razvojem građanskog
prava u demokratsom drištvu, došlo je do pune zaštite dostojanstva čovjekove
ličnosti, čime su nedolična ponašanja došla pod javnu i zakonsku osudu. Ali, i
danas svuđe u svijetu postoji kriminal, korupcija, i mnogi vidovi nemoralnih
radnji. Mada nemaju istu težinu pred zakonom, za sve zloupotrebe slobode se
može reći da pretstavljaju kriminalne radnje. Kao specifičnost postoje i u demokratskim
društvima, ali najveću opasnost prestavljaju onda kad prerastu u opšta pravila
društvenog ponašanja tamo đe nema vladavine prava. Korupcija, kao nelegalna
radnja za sticanje koristi, pretstavlja jedan od najgorih vidova kriminala, jer
podriva društvo iz nutra. (Nabolji primjer za to je Srbija iz doba Turske
vladavine, o čemu govore brojni istorijski spisi.) Ona postaje najveća opasnost
društva ako se nalazi u institucijama sistema, jer tada blokira funkcionalnost
vladavine prava, čime i sve druge društvene anomalije, izbijaju na površinu dolazeći
do izražaja u javnoj komunikaciji. Ali, bez obzira na prirodu i oblik javnog
morala, svuđe se mogu naći ljudi koji se otvoreno diče nekim sitnim podvalama,
ali su rijetki takvi koji se ponose svojim bahatostima i brutalnostima kao na
Balkanu, kao kakav recidiv prošlosti, jer su mnoga devijantna ponašanja bila
dugo prisutna pod terorom koju je širila vlast osvajača. Te traume koje su
ostavili na kolektivnu svijest balkanci nijesu prevazišli. Kao posledica toga
izbio je i građanski rat, propraćen žestokim unutrašnjim previranjima kod nas,
koja su pokazala da smo u nanošenju pakosti bez ikakvih obzira, kao da je to
normalna pojava za postizanje cilja. (Živko Nikolić nam je davno na to skrenuo
pažnju.) One, kao da su znak lukavosti i pameti. Od nedavno i humanosti, jer neka
novinska uredništva pornića ih otvoreno dijele, „od srca“, svakom perverznjaku
koji ga zatraži. Jednom mi je jedan intelektualac i biznismen pričao kako je
često gledao majku kako sa velikom pažnjom održava kućno cvijeće. Njemu je to
izgledalo kao dangubljenje, pa je jednog dana odlučio da vrelom vodom zalije
ono najbolje, dok mu je majka bila kod komšinice. Uz neskriveno zadovoljstvo i
osmijeh, opisivao je naredne dane i čuđenje majke što joj se cvijeće suši. Opisana
osoba važi za snalažljivu. Od jedne stranke je dobila komforan stan, od druge
siguran biznis, a za treću vrši razne usluge iz više razloga. I đe se sve neće
naići na laži i podvale u našoj neodgovornoj demokratiji, kao da ne znamo da se
time bave samo otpadnici ljudskog roda. (Jedan me izdavač izlažunja dok je
gulio očima vaskršnja jaja. A imao ih je u pune dvije korpe na stolu ispred
sebe, da pokaže kolikav je „hrišćanin“.)
Neosporno je da po inteligenciji ne zaostajemo od razvijenih
država i naroda. (Snalažljiviji smo a i ljepši od drugih.) Ali je pitanje zašto
nijesmo u grupu razvijenih zemalja sa potpunom vladavinom prava, kad i prirodne
uslove imamo bolje od drugih, ali i časno istorijko naslijeđe u kome su sloboda
i dostojanstvo imali izrazitu vrijednost i značenje. Ipak, danas se ponašamo
kao da smo se izgubili u vremenu. I dok đeci javno popularišemo internet, zadnjih
decenija nam razvoj prizemnih izopačenosti odlično ide, preko istog interneta,
kao da u pravim vrijednostima ne nalazimo svrhu postojanja, pa smo, u poslednje
vrijeme, samo mane iz prošlosti klonirali i vraćali u sadašnja dešavanja. One
koje su Sveti Petar i kralj Nikola nabrojali, davno smo usavršili. Zbog upornog
kretanja u začaranom krugu, zadnjih decenija smo ih prevazišli i dopunili u
mnogo većem broju. I nijesu samo za ličnu upotrebu, već partijsku, strukovnu,
šovinističku. One su tamo dobile i mnogo veću šansu za profit. Ali, postoje i
profitabilne stranke bez članstva. Kad im trebaju glasovi oni se priklone
koaliciji sa drugima i uzmu od njih koliko im treba poslaničkih mjesta, ministarskih
fotelja, komfornih stanova i sličnih vrhova ledenih brjegova koje vidimo. Takvih
na političkoj mapi Crne Gore nema a redovno dobijaju na izborima i važne
funkcije u društvu. I ratni profiteri su im do koljena, jer im se apsolutno
ništa ne može vjerovati. (Teže je prepoznati i vanzemaljce od njinih „iskrenih“
namjera.) Suprotno od svih eksperimenata u svijetu, „klonirani“ kod nas imaju
najbolji imunitet. To je postala tradicija od kad smo okrenuli leđa Bogu, jer
se partijsko podaničko poltronstvo najbolje uzgajalo u komunizmu. Šuvar nam je
odao priznanje za to, kada je zadnji put dolazio u Titograd. (Šovinizam i partijsko
podaništvo se poklapa i sa fašističkom ideologijom: „Pojedinac može
trijumfovati/profitirati samo kao dio velike kohezione cjeline.“) Ipak,
jednopartijsko upravljanje u socijalizmu nije rezultiralo kriminogenizacijom
društva, već pravnim i socijalnim jednakostima, u kojima je radnik bio najvažnija
komponenta u razvoju društva. Partijsko profiterstvo je tada bilo u začetku i sasvim
skromno, jer je politička podobnost podrazumjevala normalan napredak u službi. Ali,
razlika je i u tome što podaništvo, danas, ne rezultira razvoju društva, već
zloupotrebi državnih resursa, o čemu govori propala privatizacija. (Može se
reći da takvu monolitnost, kad se okupe u kojekakav autobus, nije imao ni Savez
komunista, jer je uvijek bilo unutarpartijskih trvenja i skretanja.) „Ratna“
stranačka dejstva im konsoliduju redove na tasu vage u skupštini, pa
međupartijskog dijaloga nema, jer, su Crnogorci “zaboravili“ da se prije ulaska
u Evropu pomire sa Bogom, (ili, kako bi ateisti rekli: sa Etikom.) I tu kao da
se ništa nije promijenilo od svijesti udbovskih potkazivanja, koja u novim
prilikama brane lični šićar, pa je poželjno svako otstranjivanje
neistomišljenika, kao štetnih elemenata društva. (O tome najbolje govore
sudbine nekih istinitih novinara. I sve zbog jednog „grijeha“ koji nose na
duši, a to je što nijesu htjeli pogaziti svoje dostojanstvo i etiku, jer ne
rade po ne istinitim direktivama“.) Za tako nešto nam nije potrebno nikakvo
znanje, već samo potsticaj međupartijske mržnje koja se konstantno stvara u
javnom životu. Prisustvo te mržnje u javnom životu stvara tupavost i za
normalna dešvanja, pa je i usiljena poslušnost postala pravilo ponašanja. Ali,
ona je privid opšteg nezadovoljstva, koji čeka. Kao što i sporni snimak govori
o tupavoj kreativnosti, zato se nije čuditi što kod nas nema umjetničke
animacije. Jer, šta će kome kad nema ni privrede. A za tupavost montažu video
snimaka nijesu potrebni specijalni uslivi i znanje. Ali, foto montažu i
animaciju treba razlikovati, iako skupa mogu funkcionisati.
Kompjuterska animacija
Kada se u „3ds Maxu“ jednim pritiskom kažiprsta dotakne
Clone, dobije se figura potpuno
identična sa onom osnovnom. (Onima iz vlasti, umjesto toga, vjerovatno piše
SDP.) I tako na hiljade, bez mnogo truda. Na njima se naknadno mogu izmijeniti
mnogi detalji, pa se od jednog lika na tribinama, u 3d dobije prepun stadion
navijača. Da je tako nešto moguće u realnom životu jednog diktatora to bi mu doživotno
dalo nesagledivu moć. Pokrete svojih
„navijača“ bi mogao takođe mutirati, u cjelosti ili po određenoj
minutaži. (A šta tek pretstavlja nekom privredniku, kakvih više nemamo, koji kreira
finalne proizvode, poput nekadašnjih: Oboda, Košute, Titeksa, Elastika, Marka
Radovića, Radoja Dakića...) I za to u programu postoje mnogi gotovi šabloni
koji se mogu prepravljati i dopunjavati. Moć animacije uz pomoć savremene
tehnologije je postao beskonačno zabavan. Praktično, može se svim i svačim
manipulisati za kratko vrijeme. Ipak, kod nas rade samo foto-šopovi, kao u
„spornom snimku“ koji afirmiše žuta štampa. Ali da bi se postigli visoki
umjetnički dometi u animaciji, ipak treba uložiti dosta truda, vremena i
znanja, koji bi u krajnjem cilju rezultirali visokim vizuelnim ostvarenjima. Zbog
svojih višestrukih mogućnosti, slobodnijih scenskih izražavanja, animacija
postaje sve više neminovnost, pa se sve više koristi u segmentu pojedinih, vrlo
zahtjevnih, filmskih scena, a oni ambiciozniji i u cjelosti filmske priče. Kod
nas još nije zaživjela ozbiljija primjena ove tehnologije iako takve mogućnosti
za obrazovanje postoje i u državnom sistemu školstva, (kao i privatni fakulteti
Vizuelnih umjetnosti, i brojni privatni studiji). Sve se svelo na „politiku“ i
štampu, pa ni mnoge TV kuće nemaju velikih interesovanja za to, iako bi po
prirodi stvari na takvim projektima trebale da rade. Ali, naš Zavod za
zapošljavanje bi i od takvog kadra da napravi konobare i ćate u administraciji.
I za to se može okriviti loša politika, i njeni loši investicioni projekti, a
nikako inferiornost individualnog preduzetništva.
Politička animacija
Kod nas su dometi „virtuelne stvarnosti“ najveći u „politici“.
Mnogo toga je u službi animacije, duplirani glasački spiskovi, pa i kupvina
glasova, afere. Od skoro i koaliciono partnerstvo. A sve je počelo od stvaranja
nekih stranki. Još u vremenu mržnje, „prvobitne akumulacije kapitala“, početkom
devedesetih, formirane su stranke od strane ondašnje UDB-e, koje su trebale da
vrše sve one radnje koje je zvanična politika smjela raditi samo u tajnosti,
nošena talasom velikosrpskog nacionalizma. Isti vagon funkcionisao je
istovremeno na dva kolosijeka, kao što to sada rade i neke stranke. Tako se
Novak Kilibarda, u više navrata „opravdavao“, govoreći da je Narodnu stranku
formirala DB- služba, a da to nije znao, već se opredijelio po njenom
velikosrpskom programu, za koji se tada zalagao. Kada je razbijen LSCG,
formirana je stranka LP, kao pandam prethodnoj stranci. Odmah su, od žive želje,
stupili u koaliciju sa DPS-om, čija moralnost se „opravdavala“ ishodom referenduma
u borbi za nezavisnost Crne Gore. Ipak, moral nije prividnost, niti može biti
mali i veliki. Njega u nekoj radnji ima ili nema. Ali u piljarenju se trgovci najviše
zaklinju sa njim. Tako smo, početkom juna, imali priliku da čujemo da se
formirala nova stranka Crnogorska Demokratska Unija. Formirao je nekadašnji
poslanik Liberalnog saveza, potom, bivši ambasador DPS-a u Njujorku: Miodrag VlahovićSada
je Vlahović glavni organizator nove stranke, koja bi, vjerovatno, trebala da zamijeni
koalicijonog partnera (SDP), vodećoj stranci. Nije se čekao ishod izbora, već
se požurilo. U tu svrhu, kao prijeteća preventiva uskaču isluženi kadrovici
koji su znali često biti glorifikatori postojeće vlasti, i mediokriteti TV-a,
(Blagote: Mitrić i Eraković, N. Kilibarda; a tu je, i nekad diskreditovan kao
mason u listu Publika, iz redova Liberala: M. Živković...) Zato ne čudi da su
odmah prozvani TV-stranka, jer su narodu previše preko glave, kao sinonimi
demagogija iz mutnih voda političke prošlosti, zbog čega se ne mogu uzeti kao
autoriteti savremenih događanja, već samo kao lažna nada razočaranim,
crnogorski orjentisanim glasačima. Tako su, još na prvom zasijedanju Demokratske
unije, rečene utješne riječi crnogorskim glasačima, da se treba izboriti za
„takozvana“- kako ih nazvaše, identitetska pitanja. Kao da im je neko to do sad
branio? (Jer su, i kao mediokriteti državnih glasila o tome mogli govoriti kad
god su htjeli, i u partiji i medijima.) A i Premijeru M. Đukanoviću su puna
usta crnogorskog ponosa, iako su ključevi Crnogorskih crkava u Beogradu, pa su,
silom prilika, svi Crnogorci prisiljeni da budu ateisti, kakvih nije bilo ni u
vrijeme komunizma, jer, ako bi im palo naum i svijeću da zapale, morali bi to
činjeti pod nos onima koji ih negiraju kao naciju. Ali ovog puta u tu novu koaliciju
DPS bi ušlo sa mnogo više avanturizma od
prethodnih, jer, budući rezultati moraju pratiti realna događanja. Pošto im je
SDP, prividno, okrenuo leđa, u šaci čvrsto ne drže ništa. Ipak, sa jednom šansom koju im zvanični pregovarač
V. Lazović, ispred SDP-a, može donijeti u formiranju podgoričke skupštine, a koga
su prije neku godinu u štampi označili kao masona, (odnosno, sumnjivog igrača
na dva kolosjeka). Po onome kako se stiče dojam iz medija, on je na počeku bio glavni
uzrok odugovlačenja formiranja podgoričkog parlamenta, što je znak da se od
„bivšeg“ koalicionog partnera nije ni odvajao.
Kada je V. Lazović, usred isčekivanja javnosti o konačnom
ishodu izbora, otišao u Singapur na simpozijum, jer je procijenio da je tako
nešto važnije od sastavljanja podgoričkog parlamenta, svi državni mediji
objavili su to kao najvažniju vijest dana. Tako biva kad knjiga spadne na dva
slova, što se kod nas često događa. Ali se odavno vratio. I, pošto su sve oči
bili uprte u njega, ponekad je i izlazio u javnost sa kontroverznim
saopštenjima, iako se mogao dozvati pameti još u avionu, za ovamo. Nadali smo
se da će makar jednom pomisliti da je
važna istorijska ličnost, koja iz moćnog i važnog utvrđenja može preokrenuti
istorijski tok na domaćem terenu. A za to su postojale opravdane nade, jer, pošto
je demostrativno okrenuo leđa DPS-u, i odlučno prigrlio opozicionu Pozitivnu, znači
da se opredijelio da ruši postojeću vlast. Međutim, kod SDP-a uvijek postoji
ono „međutim“, na koje su građani navikli. On je samo svratio u komšiluk da uzme
samopouzdanja, da bi se mogao kao važan vratiti u stari zagrljaj. I to je
uradio odmah pri dolasku iz Singapura. (Jer, na isceniranoj pozornici za
javnost, kako je vrijeme proticalo, on je postajao đetinjastiji, pa je u nekim
saopštenjima rekao da se ne slaže sa platformom novog koalicionog partnera,
mada takvo mišljenje nije imao kad je „iskreno“ pristupao u koaliciju. I zašto
bi pristupao „Novom licu Podgorice“ kad se ne slaže sa platformom koju su
zajedno ustanovili, a nije dijete.) Očigledno da je kao uplašen pilot nešto
uobrazio, da je avion koji predvodi ispred opozicije pun terorista, te ga stoga
želi prepustiti na upravljanje, i patronat (prethodnom) koalicionom partneru,
kome je pred izbore okrenuo leđa, a koji kontroliše sva prizemljenja. Javnost
je danima bila zbunjena, zašto se odvojio od DPS-a, iz principijelnih razloga,
da bi se iz principijelnih razloga opet njima prepustio? (Eto, obje iste riječi ostavih bez navodnika u
jednoj rečenici koje su suprotnosti jedna drugoj.) Kakva „principijelnost“? A,
ne odlučnost nije državnička osobina, niti osobina za vođenje opštinskih
poslova. (Iako se i u ovom slučaju SDP potvrdio da je ne principijelana
stranka, Vujici nikad neće biti jasno zašto je izgubio i ono malo glasača što
je imao.) Ipak, iskonstruisana odugovlačenja Eleusinskih misterija SDP-a,
prekinula je Azra Jasavić, ispred Pozitivne, sa saopštenjem da se na opšinskim
izborima većina građanstva opredijelila za opoziciju, jer želi promjenu vlasi,
i da Pozitivna neće biti čamac za spasavanje DPS-u. A da li će to biti SDP, ostaje da se vidi. Do
daljnjeg, jer neobjelodanjuju, već, da bi se omalovažile i eleminisale važnosti
svih drugih učesnika u namjerno izazvanom odugovlačenju, koje je samo sebi cilj,
pregovaraju sa DPS-om, kao sa nekim velikim bratom, iako prethodno to nije
urađeno sa opozicijom, kako logika nalaže. U javnost su lansirali i taj detalj,
da su pregovori zapeli u vezi dužine trepavica ličnosti koja treba biti
postavljena za gradonačelnika. Ali, svi pregovori su korisni, srazmjerno značaju
namjera i cilju. Veliki osvajač Filip Makedonski je govorio da borbeno
osvajanje jednog grada ne vredi ni najmanje žrtve, ukoliko se on može dobiti
pregovorima. Posle čega su voljom većine ključevi grada davani osvajaču. Građani
su rekli svoje. A da li će SDP uzeti za pravo da njinu volju tumači kako oni
hoće, ostaje da se vidi. A viđe će se onda kad objelodane već odlučeno. Ono što
je nedostajalo od samog početka je transparentnost, za koju se Krivokapić
zalaše u Skupštini, ali koju je izostavio u pregovorima, što se u javnosti može
tumačiti da se radi o trgovini. (Biti novi politički Juda, kod nas ne bi bila
nikakva novost. Juda ne bi bio Juda ako nekog ne bi izdao iz koristi. To su
pokazali prethodni opštinski izbori u Nikšiću, kao i to da je međusobno
rivalstvo opozicije uporno slijepo od oholosti, zbog čega nijesu u stanju da se
pretstave sa jednim kandidatom za gradonačelnika. Te, prema tome, kao kakve
šeprtlje, gube pravo da se žale na bilo kakav ishod događaja.) Pregovarači se
odlično poznaju kao dugogodišnji koalicioni partneri, usled čega su raskinuli
koaliciju u Podgorici. Sada im treba vremena da traže neko ubjedljivo opravdanje
u „veoma obimnom poslu“ ponovnog zagrljaja na skalinama Podgoričkog sporazuma
(ala „Dejton“), da se zavara zdrava pamet i logika, kako to ponekad biva radi rodoljubivog
partijskog profiterstva i javnosti.
Važnost vjere
Mada, nikad nijesmo imali vremena graditi građansku svijest,
s pravom se najviše ponosimo prošlošću iz doba nezavisnosti, kada se junačkom
slavom svijetom pronosilo ime Crne Gore. Tada smo istovremeno gradili crkve,
čuvali ovce i borili se protiv osvajača. Poštovala se Riječ Božja, o čemu
govore brojne crkve. Ali, poštovala se i ljudska riječ, i odluke narodnog zbora
koje su bile zakon za sve. Bilo se složno i vodilo se kolo oko crkve. (Nije
bilo ateista, niti su se za ozbiljno mogli uzimati sledbenici Diagore i Protagore,
jer se njihova učenja nijesu tada u Evropi praktikovala, pa su i Njegošu ostali
nepoznati, ali je u Luči proklinjao materijaliste.) Tada Etika nije bila samo
činilac hrišćanske vjere, već i narodne pravice. Ipak, u današnjem demokratskom
društvu u kome je, po nekim istraživanjima, polovina stanovnika materijalistički
ateistična, sve je postalo moguće, pa i važeći zakoni gaziti. (Kao što je
zgažen marksizam a njegov surogat: ateizam, zaostao. Ostali smo ateisti, iako
više nijesmo marksisti, kao u nekom svijetu „praktičnog“ varvarstva, u kome su
otstranjeni kao smetnja: Bog, odgovornost i pregalaštvo.) Jer, tako je đe se
god ne poštuje Riječ Božja, kažu stručnjaci iz civilizovanijih društva od našeg,
na konzervativnom Zapadu đe vlada vladavina prava. U jednom istraživanju su
rekli da je najviše bezbožnika u nesretnim i nerazvijenim državama, bez
vladavine prava, đe se ne poštuje Ustav i zakoni, poput naše, dok, u Švedskoj i
ostalim nordijskim zemljama, poznatim po visokom standardu i najvećim
građanskim slobodama, njin je procenat mnogo veći. Dakle, religija potstiče
poštovanje prava, razvija etiku i unosi harmoniju u društvenim odnosima, bez
obzira na prilike, što je uslov državnog prosperiteta i stabilnosti društva. To
je znao i kralj Nikola, pa je regulisao statut nacionalne crkve, i dao punu
ravnopravnost i slobodu vjeroispovijesi drugima. Konzervativizam je i Hegelovu
dijalektiku učinio stabilnim pogledom na svijet.
Najviše je hrišćana u Crnoj Gori. Zato bi oni, bez obzira na
političko opredjeljenje, trebali biti primjer drugima o međusobnom poštovanju. Zato
je veliki grijeh naših stranaka što do sada nijesu nijednom zajedno śeli da se
dogovore o važnim pitanjima vlasništva otačestva, odnosno, po pitanju
Crnogorske crkve, kako to osnovni etički građanski principi nalažu, a ne
primitivizmi zadrtosti i ubjeđenja. To nas dijeli i sputava. A dogovor kuću
gradi, pa i crkvu, kako kaže Hrist. Od hrišćanstva i ateisti mogu mnogo šta
ispravnog naučiti – ko želi. Ono ne smije biti omalovaženo šovinizmom, kako se
to kod nas radi, već istinskom vjerom, primjenom etike i poštovanjem
različitosti. Ali, ako religija baš ima kvalifikaciju staromodnog i dogmatskog
mišljenja, kako nas je ubijeđivao komunizam, onda se vratimo savremenoj nauci,
ako baš nijesmo pomodari, da bi objasnili urođenu ljudsku sklonost ka religiji,
koja nipošto ne smije biti potcijenjena, jer bi to značilo i negaciju
cjelokupnog čovjekovog bića.
Programima Vojadžera stiglo se vasionskim brodovima za
istraživanje svemira do ruba Sunčevog sistema, dokle dopire uticaj Sunca, a
fenomeni i sadržaj ljudske psihe je i dalje pod oreolom tajne. I da li je
znanje samo plod različitih priroda iskustva? Kategorični Frojd i diskretni
Jung su psihoanalizu postavili na noge, ali ona posle njih nije napravila
nikakve korake. Još uvijek je u kolijevci za uljuljkivanje. Oni su opisali
volju poput neke važne „dvodimenzionalne“ (performanse naprijed-nazad, lijevo
desno), egzistencijalne osobine psihe, koja je podložna „gravitaciji“
(iskustvu), a vjeru kao trodimenzionalnu osobitost, koja (uzdiže duh;) nije
podložna materijalnom postojanju stvari. Obje su veoma bitne. Ali, prirodna
osobitost cjelokupnog čovjekovog bića, onog jungovskog Jastva, je stvaranje
nad-svijesti, kao kakav arhetipski predviđen program za budućnost. Nad-svijest
je u evoluciji, (ili pak zbog progona iz raja) najmanje stvarana, s toga je i
nedovoljno razvijena. Nevolje su tamo što taj „program“, zbog prirode od koje
je sazdan, ne prima u svoj sadržaj nižu i neoplemenjenu energiju. Energiju koju
prima mora biti čista. Zato su uzvišena vjera i ljubav bitni. A hrišćanstvo
kaže da su one jedine spone sa Bogom i Carstvom Božijim. To je put i za
stvaranje srećnog društva. Tako nam je upisano u kolektivnoj svijesti, zbog
kojeg društvo i postoji. (Narušavanjem prirodnih zakona psihe javljaju se
nezadovoljstva, oholosti, pohlepa, laž, strahovi, stresovi, jer se kao u tenisu
od njega odbija u zastrašujućim oblicima mnogo šta u problematičnoj igri
savjesti, koja ih dalje, htjela ili ne, trpa u razne „foldere“ psihe iz kojih
se svojevoljno opet pojavljuju. Čovjek tada postaje gori nego što je bio, jer i
svoje dobre sklonosti koje je normalno sticao ranije, bivaju zloupotrijebljene
u slijepom ozvjerenju svoje ličnosti. ) I tek kad pretrpe neki „brodolom“ mnogi
zalutali ljudi u svom vapaju postaju iskreni i okreću se vjeri. Ona i jeste
spas izgubljenoj duši. (To ne može nadomjestiti nikakva državna institucija.) I
za to je iskrena religioznost bitna u društvu, jer vraća ljude na normalni
kolosjek i ffunkcije života, jer se kroz nju i stiče plemenitost etike, sa
kojom se čovjek jedino može pokajati za počinjena nedjela. A u Bibliji je na
slikovit i iskren način opisana neizrecivost tog čudesnog puta u Carsvo Božje. To
je put produhovljenja, oslobađanja od svih loših poriva života, za koje svako
društvo, u stvaranju svog identiteta, treba obezbijediti uslove i šansu svojim
građanima. Takva su i sretna građanska društva. S toga je Crkva narodu i državi
bitna, kao i uvažavanje svih vjeroispovijesti. Da nije tako ne bi se raspala
Jugoslavija, niti bilo razbojništva koje se pokazalo u najgorim oblicima, da
nam danas i svaka laž izleda bezazleno svakidašnja pojava.
Ateisti potcjenjujući religioznost potcjenjuju sebe. Ali, intuitivnost
koju je čovjek vjekovima ispoljavao o ulozi važnosti vjere mogu se i
psihoanalizom nad-svijesi objasniti. Neki su antropolozi kod nas, poput
Kartelja, koristeći naučna istraživanja, davno davali do znanja o nekim sferama
mozga koje su upućene na to. Značenje „svijeta“ je u Bibliji nedvosmislena, da
bi se bolje shvatilo značenje iskonske ljubavi, koja sa vjerom može praviti
nevjerovatna čuda. Dakle, iskrena religioznost će uvijek biti ispravan
saučesnik na putu u budućnost, jer uzdiže ljudski duh od svih banalnosti i
prolaznosti ovozemaljskog svijeta i upućuje na pravilnost i značenje poštovanja
i ljubavi. To je put za Damask na kome je Apostol Pavle našao svoje
prosvjetljenje. Takvo prosvjetljenje treba i Crnogorcima u svojoj crkvi i na
svojoj zemlji, bez ikakvih ideoloških i šovinističkih primjesa.
Klonirani i dozvani
Crkva nije samo simbol ili građevina. Ponajmanje nečija
prćija. Kao što je u prošlosti bivala zloupotrebljavana, ili dogmatizovana,
bila je i podsticaj razvoja za mnoge oblasti. Od svog početka Hrišćanstvo je
vječita tema i inspiracija brojnih umjetnika. Ono je uticalo na stvarenje
neprocjenjivih umjetničkih vrijednosti u Evropi. Njegoševa Luča je njim
inspirisana.
Sada je Crnogorcima crkva oduzeta. Ona ista koja ga je u
životu održala i zbog koje je krvlju pisana istorija, pa se nije čuditi što nam
je sve ovakvo kakvo je. Koga i šta, takvi kakvi smo, možemo poštovati i čemu se
valjanom prikloniti kad svoje otačestvo ne znamo čuvati, ni cijeniti, pa da je
koliko đedova muštikla. I đetetu se ne može oteti iz ruke ono što cijeni, jer ga
ni za živu glavu neće ispustiti, a kamoli svoju majku. A crkva nam je znala
dugo kroz istoriju biti i otac i majka. Nijesu zaludu vjekovima Crnogorci
uzdisali na pomen Crnojevića jer im u amanet ostavili crkve, zajedno sa svim njenim
dobrima.
Ustvari, crkva je pojam koji se koristio i prije
hrišćanstva. Na starogrčkom jeziku crkva je značila „zajednicu, ili skup važnih
ljudi“, poput naše riječi „zbor“, koji simbolizuje današnju skupštinu. (Ecclesia
ili ekklesia se sastoji od dvije riječi: ek, koja znači “iz”; i kaleo -
“zvati”. Pa bi u bukvalnom prijevodu riječ ekklesia imala značenje „dozvani“.
Njemci je prevode u kirche, a Englezi church.) U Grčkoj je „crkva“ direktno značila skupštinsko zasijedanje, skup
građana Atine, iako je tada njeno značenje bilo šire. (Kada je održavano
opštinsko zasijedanje – crkva, svaki je slobodan građanin Atine imao pravo na
njoj prisustvovati, raspravljati i odlučivati o javnim interesima i problemima,
i za to je dobijao novčanu naknadu – dnevnicu.) Izraz „crkva“ postoji na nekim
mjestima i u Starom Zavjetu, ali vrlo rijetko. Daničić je prevedio kao „skup
ili zajednica“. Crkvu u današnjem značenju je uspostavio Gospod Hrist, rekavši
(Matej 16:18): „A i ja tebi kažem: ti si Petar, i na ovom kamenu sazidaću crkvu svoju, i vrata paklena neće je
nadvladati.“ (Ove riječi posebnu težinu imaju u Vatikanu, koji tvrdi da je
utemeljivač crkve u Rimu bio Petar, iako nema nikakvih pouzdanih dokaza da je
ikad tamo boravio, jer je bio određen da hrišćanstvo širi u Judeji.) A Apostol
Pavle je značenje Crkve potpuno pojasnio. U svakom slučaju, Crkva ne
pretstavlja građevinu, kako se danas, kod nas, isključivo misli.
Plemenitost tradicije
Dakle, i u svetovnom pogledu crkva kod nas ima svoju
tradiciju, kao glavarski, ili sveopšti narodni „zbor“ (vjerovatno porijeklom od
predhrišćanskih običaja), kome su mogli prisustvovati svi punoljetni muškarci. Zbor
je imao časnu ulogu da uzdigne identitet, pravičnost i savjest naroda, kao što
je to kasnije uradila crkva Riječi Božije. Na njemu se birao i Vladika, kao
duhovni i svjetovni vođa. (Ali, tome treba dodati da je riječ „dozvani“ nekad
značila u Crnoj Gori i pametni, produhovljeni.) Danas se hrišćaninom smatraju i
oni egoisti koji nose samo hrišćanska imena koja su tradicijom dobili u
naslijeđe, pa i onda kad im je narav u potpunoj suprotnosti sa njim.
Hrišćanstvo svakako nije nikakva egoistična hajdučija, niti se može
pretstavljati kao bilo kakva konzervativna fikcija ili dremežna dogma, već kao
put duhovnog prosvjetljenja univerzalnih civilizacijskih vrijednosti.
Hrišćanstvo za to ima i svoj sasvim jasan model. A da li će taj model i
simbolika koju nosi biti oslobođen dogmi ili biti razjašnjena na pravi način,
razumljiviji vremenu u kome se živi, to ne zavisi samo od vjernika, njinih
saznanja i intuitivnosti.
Nikakvi nameti ne dolaze od Gospoda, zato Crnogorci hoće
svoju crkvu, jer još nijesu svi toliko grešni, niti u zaostatku za ostalim
napredima svijeta da ne znaju šta je njino, ili da potcjenjuju važnost i uticaj
crkve u društvu. Svima hvala koji cijene tekovine našeg otašestva, ali ono je
naše. Kao što smo sposobni da sa njim upravljamo, tako nam nije potreban ni
tuđi patronat. I za to nam nijesu potrebne nove stranke, niti tuđa odobrenja, jer
se osporavanja Crnogorske Crkve nalaze samo u postojećoj garnituri domaće
Vlasti.
No comments:
Post a Comment