2.3.14

Otisci realnosti

Piše: Bratislav Bato Medojević  27. 12. 2013.




U podgoričkoj Galeriji Centar, sredinom decembra, otvorena je izložba vajarskih radova i instalacija, profesora FLU u Cetinju, Milivoja Babovića. Djela ovog vajara najvećim djelom čine, poput plaketa,  minijature bareljefa u terakoti i patiniranom gipsu, što u ove pretprazničke dane daje jasne naznake da je izložba komercijalnog karaktera, posebno iz razloga što je u ovo vrijeme organizovanje izložbe prava privilegija za umjetnika. Na jednom od najvećih zidova ove galerije postavljena je instalacija za koju se može reći da predstavlja moto ove izložbe. Instalaciju čini zakačena na zidu stona metalna mengela sa učvršćenom grafitnom olovkom u njoj, iz koje vodi linija izvedena u potpis autora.

Kao eklektik Milivoje je pod uticajem mnogih umjetnika i pravaca modernizma. On se ne bavi suštinskim značenjima tuđih ostvarenja već uzima i zadržava se na efektima i naturalnoj likovnosti površine koja ponekad zalazi i u slikarsku problematiku, što je najviše prisutno u patiniranju, ali i organizovanju kompozicije na reljefima.
Po ispoljenoj likovnosti naročitu pažnju pružaju bareljefi rađeni otiskom u glini sa drvenim predmetima, poneđe dopunjeni šrafurama izvučenim oštricom metala, koje su površini dale različitost fakture u konstruktivno organizovanoj kompozicij. Na drugoj strani su otisci postignuti sa dijelovima raznih predmeta i pravougaonih metalnih profila, te je tehnički sadržaj u postavci reljefa zadržan je na mehaničkim mogućnostima. Ova mehanicistička tehnika je imala primat u vrijeme klinastog pisma u Maloj Aziji, odakle vode porijeklo i pečati, a čije blagodeti i danas koriste grafičari. Ona je uvod i u keramički industrijski dizajn. Radi upoznavanja strukture materija i njine likovnosti, kao i dejstva otisaka, te njihov najprostiji prenos u pozitiv gipsa, u mnogim osnovnim školama Evrope se izvodi ova praktična nastava, osim kod nas.

Kod ovih reljefa se naslućuje da je autor svojim promišljanjima htio, poput mikroskopa, simbolički zaći u važnost strukturalnog sadržaja tvari, čiji prirodni sediment fragmentalno objašnjava, ali to radi bez suštinski jasnog koncepta, pa se može reći da su ovi razasuti fragmenti bez želje da se okupe oko neke suštine.
Ovo otiskivanje predmeta na površinu gline, u katalogu izložbe, uvodničar Milica Radulović je okarakterisala kao: „jedan gotovo filozofski proces“, koji veže za intiutivnost umjetnika.
Skulpture su u zanemarivo malom broju zastupljene na ovoj izložbi; i dio su lošije priče, koja se teško može povezati sa prethodnim radovima ovog umjetnika.


No comments:

Post a Comment