Piše: Bratislav Bato Medojević 26. 11. 2013.
Pored mnogih gluposti koje donose svetska dešavanja ima i
lokanih. Toliko smo postali „autentični“ i u alternativnoj fizioterapiji da je na Cetinju stiglo blato s
Mrtvog mora, - kažu na radiu. (A komšija nastavlja: „Medicina kaže da je blato
zdravo pa se pitam zbog čega ono Njegoš reče da ima nešto svinjsko u čovjeku,
zaboga“?) Ovo naše ima „etičku“ konotaciju i upotrebljivo je samo u političke svrhe,
kao prljavi trikovi (Dirty Tricks). Uvijek je tako, redovno nas obavještavaju
mediji. Ali, kad se u neizvjesnoj stvarnosti, opterećenoj raznim strahovima i dirigovanom
neizvjesnošću, svakodnevno narodu ispira pamet lažnim obećanjima, nepotrebnim
informacijama i osmišljenim dezinformacijama, perfidnim anketama, on otupi a da
toga nije ni svjestan. Tada, ne samo da ne primjećuje gluposti kao takve, već, u
izmanipulisanoj suženoj svijesti, one usled malodušnosti poprime veliku važnost,
promijene i svrhu, da se u njima i uživa. Realiti zabava i cjelodnevni sport, do
besvijesti, na TV-u su tu, kao opijum, da završe započeti posao i odvoje nas od
vlastite egzistencije i stvarnosti života koji se guši od problema i pretvara u
golo isčekivanje koje traje u beskonačnost, dok od ličnosti (individualiteta) u
nama ne ostane ništa – osim poslušne glasačke mašine, ispunjene prizemnim
egzistencijalnim, ropskim strahovima, podložnim volji i hirovima vlastodržaca korumpiranog
poredka, koji svojim voljenim biračima,
dobre volje, daje u ruke testeru da sam sebi siječe granu na kojoj stoji, sve
dok „privatizacija“ bude kompletna. Jer, „kada je mozak narodu dovoljno ispran – doveden do ludila („driven
mad“), onda većina bez pogovora prihvata nezakonite radnje svoje vlade“ – kažu eksperti.
E. Džejns u knjizi: „Vazdušno (tj. informatičko) ratovanje i stres“, govori
kako treba manipulacijama stimulisati niz uzastopnih kriza i ljudi će
demolarisani i iz malodušnosti uraditi ono što se od njih traži. Tada su načini
glasanja i stranački inati suvišni. Neko će se i zapitati: pored domaće vlasti,
koliko je učešće Evrope u svemu tome? Ipak, odakle god da vodi porijeklo, za
glupost Seneka kaže da je najružnija prljavština ljudskog roda. One katastrofalne
proizvodi loša politika. A od loše politike na Balkanu samo je gore propagandno
novinarstvo bez etike, kojoj je znanje, istina i savjest najveći neprijatelj
još od početka devedesetih kad smo jurišali na Dubrovnik. Kažu: Vremena se
mijenjaju a navike ostaju iste, pa i pored svojih neprikoslovenih medija u
kojima obavljaju iscjeliteljske sposobnosti s blatom „mrtvog mora“ (tj. „privatizacijama“),
neki novinari nalaze zanimaciju da vrše
propagandu i van njih. Jednostavno, iako
jesu, ne žele biti na repu događaja, pa se „spontano“, jedne kristalne noći, desila i konferencija „novinara“ pod sloganom:
Riječ, slika i neprijatelj. Tako su i sami postali vijest, ništa manje važna od vremenske
prognoze vezane za Antarktik i globalno zagrijavanje. U te svrhe su spremili i
izložbu pod istim nazivom: „Riječ, slika i neprijatelj“, u svojstvu: političkih
izvođača radova, medijskih “umjetnika“ ili manipulatora javnog mnenja, u umjetničkom
paviljonu NVO ULUCG-a, u Podgorici. (Čiji
prostor svakako zjapi prazan jer su umjetnike otjerali, kao suvišne i besšumne proletere,
u strinin bezvazdušni prostor sa ubjeđenjem da im ni atelje nije bitan za
stvaralaštvo.) Izložba je koncipirana da proširi polarizaciju društva na medije,
kao pljuvanje iznad sebe unutar novinarskog esnafa, tako da se iz selektivno
priloženog dokaznog materijala ukaže „savjesnim“ prstom na bestijalnost
propagande nekih štampanih medija koji ukazuju na kriminal i korupciju - što je uvijek bila službena i moralna dužnost
novinarstva, kao i svih građana. Da li u smrtno bolesnoj džavi u kojoj je
životni prostor postao zagađen poitičkim podjelama, kriminalom i korupcijom,
kao i sam način razmišljanja koji vrednuje laž i prevaru - individualnu i
kolektivnu; ili sretnoj zemlji sa idealnim životom i besprekornom vladavinom
prava u kojoj građani, iz poštovanja, šapatom izgovaraju ime svog premijera,
koji, kao da je neđe, na nekoj śednici Vlade „cijelog univerzuma“, poput pape
Pia IX, objavio bulu o svojoj nepogrješivosti - ostalo je nepoznato i teško za
sažvakati.
Na izložbi su predstavljeni „Riječ, slika i neprijatelj“: po
zidovima ispisane „riječi“: – fraze i pseudo-angelije, poput kontradiktornog „Napad
na državu“; „slike“: – neke naslovnice štampanih medija; i „neprijatelj“: –
identifikovan u prikazanim naslovnicama privatnih, domaćih novinskih izdavača:
Monitor, Vijesti, Dan; i u sasvim malom broju – inostranih, što nikad nije
zabilježeno u praksi demokratskih društava. Dakle, individualnost autorskih
tekstova je zaobiđena (time i individualna odgovornost pred licem pravde,), već
se neprijateljska upućenost odnosi na uredničku politiku privatnih glasila, dok
su državni mediji i u ovom slučaju zaobiđeni, kao čistunci, koji su bili oslobođeni
odgovornosti i devedesetih, kad su huškačili na rat. Tada, kad su jurišali na
Dubrovnik, govorili su: „Napad je najbolja odbrana“, kao što to rade i sad sa
pamfletima protiv privatnih medija. (Drugima osporavaju ono čim se i sami
bave.) Dakako, ovom iložbom se htjelo reći: kod nas su nezavisni mediji
najveći, ako ne, i jedini neprijatelj i problem, označen od Premijera, kao
„medijska mafija“, jer ih ne može kontrolisati, kao podanike, pa ih dobrovoljno
ustupa svojim obožavaocima na „odstrel“, kao kralj Nikola „Narodnu misao“ u
Nikšiću, koja je propagirala beogradsku politiku. Ipak, kriminal i politika
nijesu isto, iako jedno drugom mogu poslužiti kao pokriće. (Ovako jasni signali potsjećaju ostatak
svijeta da smo još uvijek neka od zemalja Balkana, Otomanskih vlastodržaca i
podanika.) A, kako davno rekoše: „Od životne je važnosti da se zna ko je
neprijatelj. Jer, niko ne može da se bori protiv neidentifikovanih
neprijatelja, niti ih može pobijediti“.
Izložbu je pratio katalog-brošura na parče papira skromno
presavijenim tri puta, poput stranačkog propagandnog materijala - jeftinog
dizajna. Na zadnjoj strani je prostor ispunjen brojnim logoima, državnim
grbovima i amblema: organizatora, podržalaca, sponzora. Uvodnu riječ ispisao je
urednik izložbe Branko Vojičić, u duhu romantičkog utopizma koji se bavi
posledicama, uz poneku idiličnu izreku, poznatih svetskih ličnosti, koje je
pregazilo vrijeme, jer su, odavno, izgubile stvarnu komunikaciju sa realnošću,
kako kod nas tako i u svijetu.
Ono što je (uporno) najviše prisutno na izloženim
naslovnicama su slike Premijera i njegove familije, kao beskrupuloznih ljudi, uvijek
u kontekstu korupcije i kriminala, kao glavnih aktera najvećih problema društva
i svih dirigovanih kriza u zemlji. Sve to, zbog velikog broja na jednom mjestu,
zaista, izgleda jezivo i pretjerano, ali i začuđujuće da su na sve to pravni
mehanizmi sistema ostali nijemi, s toga, laicima, posjetiocima izložbe nije
umjesno suditi o istinitosti tih naslovnica, jer simpatije ne čine pravni
sistem niti ga rešavaju.
Ipak, izložba pokazuje osmišljenu diskreditaciju i diskriminatorska
svojstva prema onima koji nijesu pod kapom vlasti, kao i u vrijema „Rat za
mir“, pa je u prezentaciji izostala i doslednost, jer su zaboravljena ona
izdanja Monitora s početka perioda premijerskih „duševnih bolova“, devedesetih,
kada je ovaj neđeljnik bio jedini medijski svetionik na ovim prostorima koji se
otvoreno protivio ratu, i svijetlio obraz pomračenoj Crnoj Gori. (Reklo bi se
da od tada nijesu ni mijenjani stalni akteri njihovih naslovnica.) Ono što izostaje
su i naslovnice državnih „isceliteljskih medija mrtvog mora“ („slugu“ u funkciji kurira
tadašnjeg režima), iz perioda prelaza na
diktaturu varvarstva, (a koji se danas brinu da izvori kriza ne budu
identifikovani zbog čega je društvo i dalje pod stalnom psihološkom presijom). Nedostaju
i autorizovani prateći tekstovi naslova, sudske optužnice istih, tako da nije moguć
uvid u njinu opravdanost, argumentovanost ili laž, čiji nedostatak organizator
izložbe u katalogu opravdava ograničenim finansijskim mogućnostima, što je
apsurd ako se zna ko su sve medijski sponzori izložbe. Zapravo, uvijek se može reći da problem leži
u sadržaju, ili u percepciji. Ponuđeno nam je samo ono što anketari smatraju da
bi trebalo da vidimo i što im odgovara, što se zove „stvaranje javnog mnenja“, (poput
onog koje je trebalo Bušu da prekrši Ustav i napadne Irak), odnosno, „prekomponovanje
istine“ ponuđenim selektivno modifikovanim informacijama, odnosno,
dezinformacijama u iznuđeno i politički svrsishodno javno mišljenje. Predstavljen
„dokazni“ materija pokazuje taj princip u oba smjera, čime pokazuje diletantsku
nesmotrenost. On je tendenciozno kontradiktoran i kontraproduktivan, jer kako
shvatiti naslovnice usmjerene ka borbi protiv kriminala, (odnosno, Premijeru i nekoliko
lica optuženih za kriminal), sa ispisanim parolama po zidovima „Napad na državu“,
sa aluzijom na medije koji takve tekstove objavljuju. Stavljajući običnom građaninu
težak zadatak: da izigrava detektiva, javnog tužioca, krivičnog i vrhovnog sudiju,
bez ikakvog dokaznog materijala, kao da ne postoje institucije koje se time
bave. Pa se sa sigurnošću može reći da je ova izložba propagandno sredstvo
skrojeno da manipuliše „javnim mnenjem“
od koga zavise svi predstojeći izbori, a nikako da otkrije istinu. A, šta se
krije iza čega, izgleda da samo može pokazati vrijeme, pošto nijedna državna institucija
ne ispoljava interesovanje i nadležnost za to. Ipak, ono što se želi sakriti
uvijek je postavljeno na istaknuto mjesto – kažu poznavaoci.
Po konceptu ova demonstrativna izložba ima dokumentarni
karakter u službi propagande, koja je slijedi. Ona pretstavlja revolt na
stvarne okolnosti u svijetu informativne štampe. Tvorci ove izložbe, priviknuti
na vlast, imali su želju reći da su tvorci opozicionih novina svoju energiju
usmjerili u pogrešnom pravcu, i da kriminal dolazi od njih a ne od onih na koje
upućuju. I sve to ogoljelim propagandnim deklaracijama bez realnog objašnjenja u
svoj multimedijalnoj projekciji, što samo po sebi navodi na sumnju u istinitost
i iskrenost namjera. Nema ni ponuđenih alternativa na postojeće stanje, kao
rešenje, pa se sve svodi na običnu glupavost bez pokrića. Sve je u nivou selektivnosti
obične propagande kreatora javnog mnenja na smisao stvarnosti u kome je svaki
građanin, kao individua koja teži istinitosti, najveći („državni“) neprijatelj.
Ipak, „i bez ove izložbe, proizvedeno je dovoljno truleži nesposobne da se
odupre korumpiranim pojavama u društvu“ –riječi su jednog očevidca.
Šta će crno čeljade kad u njemu postoje nagoni da stiče moć
i vlada. (Orvel taj nagon-poziv, u svojim pesimističkim romanima, tretira kao pohlepu
koju je simbolično pripisao svinjama, moćnim budućim vladarima.) Tako je bilo
svuđe u svijetu od pamtivjeka, ali, koji je paralelno sa tim izgrađivao pravni
sistem koji štiti društvo od takvih opasnosti. Poslije industrijskog stvorilo
se informativno društvo u kome želja za moć svoje osnovne poluge vlasti bazira
ka upravljanju medijima, kao glavnim sredstvom za kreiranje i dirigovanje „javnim
mišljenjem“ koje utiče i na ishod svih izbora. Zato su bez čvrste uloge pravnog
sistema posledice katastrofalne, kao što se vidi iz proteklih, naših odisejskih,
dvadesetpetogodišnjih lutanja i dirigovanih tapkanja u mjestu, dokle god se od
državne imovine, zahvaljujući medijskim nimfama, može šta „opravdano“ oteti. (A,
kakav koban uticaj ima propaganda i na izuzetne ljude, poput Bruta, opisao je
Šekspir u liku Kasija u dramskom djelu Julije Cezar.)
Lukavstvo se od vajkada koristilo u vojne/ratne svrhe. To lukavstvo je
uslovilo i nastanak propagande u
političke svrhe, pa je Atinjanin Temistokle, za razliku od herojstva spartanca
Leonida, porazio ogromnu Persijsku vojsku, ali je bez obzira na zasluge
protjeran iz Atine, (a utočište je našao u Persiji iz koje, ni za kakvo
bogatstvo, nije ništa činio protiv domovine, za razliku od današnjih terazijskih propagatora). Tako su saveznici,
kreatori Kraljevine Jugoslavije, u igri svršenog čina, iskrcali srpsku vojsku
na domak Slovenije, iz koje su, kao oslobodioci, bez opaljenog metka, protjerali austrijsku
vojsku. Ipak, pored vojne i političke
funkcije, nezadovoljni Voljom Božijom, najveću propagandu nad običnim narodom
(„u ime boga“), kroz mnoge vjekove, vršile su razne vjerske institucije u
svijetu. Na Balkanu se posrbljavao jezik, vjera, pa i pismo. Ali, savremena istorija
kreatora javnog mnenja vezana je za naučna istraživanja, i ima svoje porijeklo.
U toku Prvog svetskog rata stručnjaci iz obavještajnih
službi u cilju pribavljanja informacija o neprijatelju, pronalazili su razne metode,
poput anketa i agitacija, koje bi pridobijale stanovništvo tih suprostavljenih
zemalja. Po završetku rata došlo je do formiranja instituta koja su nastavila
ta proučavanja. Glavna ispitivanja se temelje na Pijažeovoj bihejviorističkoj
psihologiji koja isključivo proučava samo nagonski (životijski) oblik ljudskog
ponašanja (a izuzima duhovne, kulturalne i etičke vrijednosti čovjeka) u datim
okolnostima; kao i demagoškoj psihoterapiji. U tako selektivno svedenom i ogoljelom
obliku čovjeka, kao nagonskom biću, vršeni su eksperimenti koji su pod
određenim okolnostima uticali na promjenu ponašanja određenih grupa ljudi,
tokom i poslije rata. Oni su otkrili da samo male grupe ljudi u jednom društvu
pravilno posmatraju probleme i imaju šire razumijevanje, nezavisno od onih mišljenja
koja im se nameću. Od studija o manipulisanju ratnim informacijama došlo se do
brojnih teorija, koje su i javno objavljivane, poput knjiga: „Kristalisanje
javnog mišljenja“,i „Propaganda“ E. Bernajsa iz
1928. godine. U biti one se bave poživotinjenjem i ozvjerenjem čovjeka,
te se mogu tumačiti kao asocijalne i destruktivne, jer navode na manipulaciju
kako drugima smanjiti nivo svijesti i umanjuju ośećaj za stvarnost, za rad neke
koristi i nadmoći. One su i anti-etičke, anti-psihološke, anti-civilizacijske,
anti-kulturalne, anti-umjetničke, jer su neracionalnost podigle na visok nivo
opšte svijesti. (Realiti emisije, emisije uživo na TV-u su kreacije te priče.) Vremenom,
ishod svega toga je postao i kreiranje javnog mnenja u savremenom društvu: za potrebe
stvaranja moći, održivost vlasti, partijske potrebe, menadžmenta svake vrste,
tajna društva. Olakšanje za masovnu propagandu stiže i od savremene tehnologije
koja u razvijenijim industrijskim društvima lako stvara pometnju u kojoj
mišljenje građana prestaje da ima važnost, time i mediji postaju zatvoreni za javnost a na njino mjesto stupaju
kolumnisti, kao što je to odavno kod nas. D. Najsbet u knjizi Trend Report
govori o tehnikama koje stvaraju javno mišljenje. Tada se, za mnoga dešavanja na
koja niko ne bi obratio pažnju, daje veliki publicitet u štampi, tako da i
parodije ljudskih bića preko noći postaju heroji, što je za „savremene“
pomodare koji su u, navodnoj, vječitoj borbi protiv „konzervatizma“ i zdrave
pameti, šansa za publicitet.
Lipman je to dobro opisao 1922. godine, u knjizi Javno
mišljenje: „Javno mišljenje se bavi nevjerovatnim nevidljivim i zbunjujućim činjenicama
u kojima nema ništa očiglednog...Te slike na koje djeluju grupe ljudi ili
pojedinci u ime grupa su službeno ‘javno mišljenje’. Slika u glavi neke osobe
često tu osobu navodi na pogrešan put u njenom odnosu na svijet izvan njene
glave.” Tome ide u prilog tvrdnja H.G. Velsa, kako bez direktnog sukoba može
poraziti svaku zemlju, zahvaljujući poznavanju “zabačenih mentalnih predjela
skrivenih iza svake osobe”. E. Bernajs kaže i proročki: „Oni koji manipulišu
tim nevidljivim mehanizmom društva čine nevidljivu vladu...Te osobe povlače
konce koji kontrolišu javni um, koji obuzdavaju stare društvene sile i
smišljaju nove načine kojima će da vode svijet.“ Jedan od najuglednijih
stratega manipulisanja javnog mišljenja dr. Kurt Levin kaže: „ Jedna od glavnih
tehnika slamanja morala strategijom terora se sastoji tačno od sledeće tehnike:
držati osobu u neznanju u pogledu njenog statusa i očekivanja...uz širenje
protivrječnih vijesti. U tim uslovima čak i one osobe koje imaju jasno zacrtane
ciljeve i koje su spremne da preuzmu rizike postaju paralizovane snažnim
unutrašnjim sukobima i ne mogu donijeti odluku o tome šta da se učini.“
Ako se okrenemo dublje u istoriju, inspiratori savremenih kreatora
javnog mišljenja bili su: J. Bentham sa knjigom „Uvod u načela i moral
zakonodavstva“ iz 1780. godine, u kojoj kaže: „Priroda je stvorila čovječanstvo
pod dva suverena gospodara – bola i zabave...Oni nad nama vladaju u svemu što
činimo.“ To kasnije potvrđuje Bžežinski
(koji je pored brojnih zvanja bio i savjetnik predsjednika Kartera), u knjzi Tehnokratska
era,: „Sada u informatičkoj revoluciji koja je utemeljena na usmjerenosti ka
zabavi i spektaklima za gledaoce sa nepreglednim televizijskim prenosima
sportskih događaja, kao opijum za sve veće besciljne mase... Moć će biti u
rukama onih koji kontrolišu informacije.“ Poljak Feliks Džjeržinski, koga su u
aristokratskim krugovima smatrali za filozofa, je u svojim banalnim
promišljanjima tvrdio da je ljudski rod tek malo iznad goveđeg i da ga zanima
samo sopstveno preživljavanje. Poznat je i po besmislenim negiranjima Spinoze.
Između ostalog, ovaj tvorac propagande i kontrolor društvenih pojava rekao je i:
„za mene je čovjek samo mozak na jednom kraju i fabrika govana na drugom.“ A,
Aurelio Peci, u knjizi Put u ponor, čovjeka je proglasio pravim neprijateljem.
No comments:
Post a Comment