Piše: Bratislav Bato Medojević 10. 06. 2013.
Milenko A. Perović, u svom obraćanju Pobjedi, sa tekstom pod
nazivom: „ Njegoš i nacionalno pitanje“,
objašnjavao je pojam nacije. Zapravo, Perović pojam nacije bazira isključivo kao političku
kategoriju sa tendencijom njenog uniformisanja. On kaže: „Nacija je politički
narod!“ Umjesto da objasni i konkretizuje
svoju tvrdnju, zašto „politički“ razdvaja pojam nacije od naroda, on
dijalektički ide u veća apstrahovanja i uvodi u problematičnu terminologiju
„polu-nacija“, i specifično viđenje nacionalizma kao tribalno apolitično stanje,
čime je dijelom otišao u kontradiktornost i nerazumijevanje. Tako su se pojmovi
„narod“ i „nacija“ našli u suprotnim
taborima, pa je nacija postala politička konstrukcija/konstitucija a narod neka
neorganizovana masa koja tumara po hadu kao polu-nacija. Razmotrimo li
ishodište cijele te priče nikad nećemo biti sigurni u saznanju da li su Rimljani
bili narod ili nacija, ili su to postali tek kao Italijani - njini potomci; ili,
kad i na kom stupnju su Jevreji i drugi drevni narodi postali nacija, jer,
Perović u tekstu nije objasnio ni šta su
Rimljani podrazumijevali pod pojmom nacija (natio), iako od njih polazi i
izreka da je: zakon nacije - zakon doma, i zašto otsupa od njenog elementarnog
objašnjenja, ali je kategoričan u stavu da su Albanci i drugi narodi na Balkanu
polu-nacije, što podrazumijeva neko nedefinisano antropo-monstruozno stanje,
poput kentaura. Pored iznešenog Perović ulazi u protivrječnost i kad tumači
Njegoša kao apolitičnog borca za slobodu. U suštini, može se reći da je
napravio jedan izuzetak, iscrpio je sve svoje „filozofske“ mogućnosti u
pravljenju pamfleta.
Pored eksplicitno tačno izdvojenih odredbi o njenom
porijeklu kaže da „nacija nije samonikla organska narodnosna zajednica“. Po mom
mišljenju, reći da je Američki narod ili Američka nacija - isto, sasvim svejedno,
jer ga čini narodno jedinstvo usled njima svojstvenih potreba da stvore
suverenu zajednicu. Time nisam rekao ništa novo jer tako piše u leksikonima i
enciklopedijama. I zašto takvo jedinstvo ne bi imalo pravo nazvati sebe nacijom,
jer, narod nije samo istovjetna tradicija i jezik, kao što ni nacija nije samo
politika, jer može biti iskazana običnom voljom (ili balkanskim inatom) pojedinaca
bez ikakvog učešća politike. Zato, shvatanje nacije kao uniformisane političke
tvorevine, iz ere kolonijalizma, vodi ekstremizmu, ništa manje opasnom od
šovinizma. Ipak, moje mišljenje je da o nacijama uvijek treba govoriti
afirmativo jer su odraz svojih specifičnosti.
Naciju, kao etimološki pojam, koji u sebi sadrži i odrednicu
rođenja, ne možemo posmatrati od
trenutka nastanka te kovanice, kao što ne trebamo ni feudalizam vezivati za srednjevjekovno
evropsko porijeklo i pojavu brojnih evropskih država - nacija, i savremenih
politizacija na tu temu. Sve što danas postoji u društvenim odnosima postojalo
je u nekom obliku i u prošlosti. A koliko je politika igrala ulogu u stvaranju
nacija uzmimo za primjer Grčke polise-države, koji su imali različita politička
uređenja, ali isti nacionalni ośećaj pripadnosti i porijekla, bez ikakvih dodirnih
tačaka sa politikom. U vrijeme atinske demokratije u Sparti je vladala
aristokratska oligarhija, na Siciliji tiranija, ali su na Olimpijskim igrama,
bez obzira na kulturnu ili političku zaostalost i razlike, svi učesnici bili ravnopravni kao Heleni. U njinoj
autentičnoj kulturi i simbioza stilova, dorske Sparte i jonske Atine, nastaje
kasnije. Što govori da porijeklo nacija direktno proizilazi od ośećaja
pripadnosti čiji su uzroci različiti (mada su najviše vezani za jezik i
tradiciju), i ne mora biti određen političkom potrebem. Pogotovo ne u savremeno
doba kad se otvaraju raznovrsnije mogućnosti za spajanja i razdvajanja nacionalnog
jedinstva. Razvojem prava i građanskog društva nacija neminovno poprima
političke osobitosti kao odrednica za ostvarivanje prava pojedinca, etničke, nacionalne
manjine i sl.
Poput Hristovih riječi da je za osnivanje crkve dovoljno da
se trojica dogovore, to se danas može primijeniti i na šire zajednice u
stvaranju jedinstva. A, svako narodno jedinstvo koje formira neku državu (politiku)
može svoje nacionalno biće da postavi onako kako mu odgovara, odnosno, po zajedničkim
atributima i potrebama koje pośeduje a da ne ugrožava druge. Nekad je postojala
i Jugoslovenska nacija. Važna komponenta za taj ośećaj je bio srodan jezik južnoslovenstva,
iako nije bio presudan, koliko novonastale zajedničke okolnosti koje su
izgradile narodno jedinstvo. Grci su preuzeli mnogo šta od maloazijske
kritsko-mikenske kulture, pa i običaje, ali se nijesu poistovjećivali sa njinom nacijom već su ostali u granicama
svoje jezičke pripadnosti. Rim je prihvatio Grčku kulturu kao svoju, ali ne i
jezik, što je kasnije i sva Evropa učinila. Kroz istoriju mijenjale su se sve
tradicije: migracijama, promjenom zanimanja, prelaskom iz lova na stočarstvo,
na poljoprivredu i trgovinu što je uslovilo i promjene u religiji, pojavu novih
bogova, drugačije običaje i organizaciju društva. I to nije bila endemska
pojava već široko prihvatana od cjelokupnog društva iste jezičke opservacije.
Tada se javljaju i široke društvene razlike i raslojavanja, ali pojam
pripadnosti i porijekla ostaje najmanje promijenjen, što se najbolje vidi u
Persiji prije Aleksandra Makedonskog, u kojoj je i državna vojska nosila
„uniforme“ po nacionalnom porijeklu, osim posebne garde „hiljadu besmrtnika“.
Zapravo, svako je u svojoj narodnoj nošnji išao na ratište po nalogu istog
persijskog cara, pa je i šarenilo vojske u svakom defileu bilo veliko, jer je
Persija, kao imperijalna sila, zaokupljala na stotine različitih naroda i
vjeroispovijesti. Svi su oni bili persijanci sa različitim etničkim porijeklom
jer su dolazili iz raznih satrapija, nekadašnjih država, a Aheminidi, kao pravi
Persijski narod Arijaca su bili u najmanjem broju i činili su plemićki -
oficirski kadar. Dakle, jezik jeste veoma važan za ośećaj pripadnosti, ali nije
ni presudan. On je upravo onakav kakvim ga predstavja Platon, koji daje za
pravo svakoj etničkoj zajednici da ga nazove svojim, kao što to danas čine
države i sa nazivom nacije. Francuzi, iako su porijeklom Gali, nose naziv po
Francima, koji su po svom porijeklu
Germani. Ali postoje i sasvim suprotni slučajevi. Palestinci su od azijskih
naroda prihvatili mnogo šta, ali su u svom nazivu nacije zadržali svoje etničko
porijeklo Pelasta, naroda koji je porijeklom sa Balkana a da to i ne znaju.
Iberi (Kolhiđani), kao mnogoljudan narod, su se kao narod izgubili u istoriji, ali
su ostali samo njini brojni toponimi. I naziv našeg Ulcinja vodi porijeklo od
njih, jer su ga nastanjivali prije dolaska Feničana, a potom i Grka, na ove
prostore. Od iberskog Kolhidonijuma, preko latinskog Olcinijuma, došlo se do naziva
Ulcinja. Brojne migracije kroz dugu istoriju su izmiješale narode. Mnoge
zajednice i države su nestale dok su se druge stvarale. Da nije tako, danas bi
Sloveni bili nacija istog naziva u mnogim državama, jer od njih vode porijeklo.
Formiranjem država davali su joj različita imena. A, državu uvijek čini nacija
istog naziva, kojoj nije primarno da njeni pojedinci imaju istovjetno
porijeklo, ako su kao državljani u njoj ravnopravni. Država je politika onoliko
koliko ima uređene zakone, i zavisno od svog uređenja, danas, daje za pravo da
se ljudi ośećaju i kao nacionalna manjina, čak i onda kad nemaju nikakve
etnološke korijene sa onima za koje se izjašnjavaju. Dakle, razvojem prava, a
ne politike, mijenjala se i formulacija nacije. A politika se nije stvarala i
objašnjavala samo u Evropi. Pandama Aristotela imala je Kina i Indija, u gotovo
isto vrijeme.
Uzimanje Negoša kao tvorca srpske nacije je glupost. I tu
bih se složio sa Perovićem, jer se našao na već pripremljen teren Karlovačke mitropolije,
pod čijim su uticajem bili svi Srbi u dijaspori, a koja je iznjedrila ideju
velikospstva, uz svesrdnu pomoć Austrije, (koja im je omogućila djelovanje u
Crnoj Gori, iz vjerski i teritorijalno okupiranog Crnogorskog primorja, koje je
preuzela od francuza, odakle je Cetinjskom manastiru otela prihod od 8 000
forinti, što je u doba stalnih ratova u osiromašenoj zemlji bio izuzetno važan
i valjan prihod sa kojim se oskrbljivala i vojska, posle čega su Crnogorci
morali skidati olovni krov sa Biljarde i topiti slova iz štamparije za municiju
da bi nastavili ratovanje). Ali, Njegoš
je veliki apologeta srpstva. Slažem se i u tome da je on narodnooslobodilački
čovjek, ali, samo od Osmanlijske imperije, jer manastir u Stanjeviće prodaje okupatorskoj
Austriji, koja (dobivši za zelenim stolom teritorije poražene francuske) crnogorskoj
crkvi uskraćuje, a srpskoj crkvi ustupa sva prava u svojim imperijalističkim
granicama, te i Primorju u vrijeme mitropolita Petra I (koji je ratovao sa
Napoleonom odbivši njegov predlog da bude patrijarh Dalmacije i cijelog Ilirika,
tako se ime Crne Gore obrelo na Trijumfalnoj kapiji u Parizu, kao neprijatelj
Francuske, a Primorje dospije u ruke Karlovačke mitropolije), iako, unutar
hijerarhijskih veza Crnogorska sa Srpskom crkvom nije imala. Narodski
rečeno: I kese su im bile različite. (I
sam protokol proglašenja Petra I za sveca govori da Srpska crkva sa svojim
mitropolijama nije imala nikakvog učešća u rad Crnogorske mitropolije.) Ipak,
suviše je iluzorno reći da je Njegoš bio apolitičan. A, njegova politička
shvatanja, tačna ili ne, upisana su u brojne studije (D. Nedeljković, M.
Popović, P. Slijepčević). Platon je govorio da su filozofi jedini pravi
političari, ali i to da su filozofija i poezija u vječitom sukobu. To njino
suparništvo Njegoš je pomirio u svojim djelima. On je, prije svega, Crnogorski veliki
mislilac i pjesnik sa izuzetno snažnim metaforama. Ali, Njegoš je i kontroverzna
ličnost kao svještenik i književnik. On nije bio Crnogorac - srpske vjere, kako se deklarisao,
već Crnogorac - pravoslavac. A vjerski se deklarisao onako kako ga je u mladosti
naučio S. Milutinović. On je bio njegov lični učitelj, inspirator novih
saznanja, ali za koga se može reči da je bio daleko od toga da se mogao nazvati
sofista, ili da je bio apolitičan. A „učio“ ga je da je narodni, crnogorski jezik
koji govori – srpski, i da je pravoslavlje kome po vjeri pripada - srpsko, a, to
nije znanje, već ubjeđenje, „poetično“ uvučeno u inače, izrazito analogijskoj simbolici
i polivalentnoj Njegoševoj terminologiji. Ipak, kod njega je vjera od primarnog
značaja, time i patriotizam ima šire značenje, (stoga, srpstvo u službi
vjerskog pojma, iako ne koristi termin srbijanci, poprima veći spekulativni
značaj u velikosrpskoj nacionalnoj propagandi). Takvim se pokazao i njegov prethodnik:
Petar I, ali za razliku od Njegoša on je rusofil, čija su ubjeđenja rasla u tom pravcu sve do dubokog
ličnog razočaranja u njih. Zajedničko im je to što je njihov duh prevazilazio materijalnu sablast geografije – ratovima
uzburkanog Balkana, tražeći sopstveni put do samog Boga.
Paradoksalno je i to što Njegoš „Luču“ posvjećuje Simu
Milutinoviću, koga u nekim svojim pismima opisuje kao izuzetno lošeg čovjeka.
Ali, on je uz tog seoskog učitelja
emotivno vezan, kome je kao dječak bezuslovno vjerovao kao jedinom pretstavniku
obrazovanja i nauke, što nesumljivo govori o njegovoj važnosti za njega. Samim
tim moguć je i njegov uticaj da Njegoš, kao književnik i filozof, lako usvaja idealizovana mišljenja
novoplatoničara, a sa gnušenjem negira filozofe naklonjene materijalzmu, pa
među njima svrstava i one kojima tamo nije mjesto, što ukazuje na propuste u
upućenost, i pojačava uvjerenje u njegov dualizam shvatanja svijeta, (što je u
Cetinjskom polju bila odlika Vlaha prije asimilacije). Ali, prihvata termin
mikrokozam, upravo od jednog od utemeljivača materijalizma – Demokrita, koji ga
je prvi unio i objasnio u filozofiji, a to se nikad nije moglo čuti od naših velebrojnih
njegošologa, iako baš to Njegošu daje snažno estetsko i metafizičko značenje, ali,
i alegorijski osobeno kosmogoško i kosmološko obilježje, specifične višeznačne simbolike
unutar srodnih vizura drugih autora.
Isticanje srpstva kao nacije, pisma, jezika i vjere ne
potiče od Nemanjića. Oni su, kao podanici Vizantije, mačem širili njeno pravoslavlje
i svoje državne granice. Srblji su za njih predstavljali stočare, što se vidi
iz Dušanovog zakonika. Njine imperijalističke težnje završavaju anatemisanjem autekefalnosti
crkve (koju su kupili prevarom, tovarima opljačkanog blaga od naroda sa
Balkana), od strane Vizantijske arhiepiskopije, koja se tada našla pred
uništenjem, trpeći kobne poraze od Persije i Turske. Petsto godina kasnije, nastankom
Karlovačke mitropolije u Austriji se javlja i osmišljava stvaranje srpske
države i nacije, koja vidi u Crnoj Gori inspiratora za oslobođenje od Osmanske
vlasti svoje pokorene matične države. Za tu nacionalnu ideologiju su bili
potrebni čvrsti temelji vjere, i ona ih je našla u slobodarskoj Crnoj Gori, (koja
je u doba Petra I raskinula dobre odnose sa Rusijom,) upravo tamo đe nije
dopirala viševjekovna tama njine porobljene prošlosti. („O kukavno Srpstvo
ugašeno.“) Zbog čega je ta veza i u osnovi imala jak emotivan naboj, do
usijanja, iako im je etnološki karakter od davnina bio razdvojen i različit, (od
rodbinske veze sa Balšićima). Njegoš od Sima saznaje za mitologiju Kosova (zajedno
sa Obilićem), jer se do tada u narodu nije pominjalo, tako da postaje i prvi
njegov apologeta u Crnoj Gori. (Umjesto da mu se klanjaju, išli su se žaliti i
Titu, zato što crnogorci hoće praviti mauzolej Njegošu na Lovćenu, na šta im je
on odgovorio pitanjem: „Ko vam je kriv što i vi nemate takve velikane da im
možete praviti mauzoleje?“) On je osnivač i član diletantskog društva Jedinstvo
u Kotoru, (koje u svom nazivu nije nosilo nikakav srpski „prefiks ili sufiks“).
Poistovjećenje vjere sa etičkom pripadnosti, takođe, nije od
juče. Arapi su težili islamizaciji, što je Turska imperija nastavila, pa je
biti Musliman, zbog izražene vjerske solidarnosti, jedno vrijeme, imalo gotovo
etnička, nacionalna obilježja. Tako je bilo i u prethodnoj Jugoslaviji. Ali danas,
islamski svijet ima potpuno jasna etnička određenja i raznovrsne nacionalnosti,
države. I sam islam ima različite struje. U prošlosti, pod Karađorđevićima, na
Balkanu je nacionalnost određivana brutalno, na osnovu vjeroispovijesti. Hrvati
su katolici, a Srbi pravoslavci, zahvaljujući narodnom neznanju i propagandi koje
su sprovodile crkve. Pismeni srpski popovi u nepismenoj i obespravljenoj Crnoj
Gori, znali su za samo jednu nacionalnu pripadnost - srpsku. Ipak, bez obzira
na različitu vjersku pripadnost, zbog jezičkog jedinstva, kod Albanaca nije
tako.
No comments:
Post a Comment