Piše: Bratislav Bato Medojević 26. 06. 2013.
Ništa nas ne uzbuđuje više od nagrada, pa se u medijima
podigla prašina, sve do Premijerskog sata u Skupštini, oko proglašenja
laureata. Među prvima je na portalu Analitike objavljen opis kandidata koji su
dobili Trinaestojulsku nagradu za ovu godinu. Kao iz nekog policijskog
izvještaja, dobili smo priliku da precizno saznamo koji su „ležeći srbi“ dobli
najveća državna priznanja. Ostali scenski repertoar je izostavljen, jer u takvoj korelaciji prednost
uvijek imaju tupi ośećaji. Ali ono što najviše hvali objavljenom tekstu je
analiza. A analiza podrazumijeva bavljenje nekim stanjem u društvu koje je uzrok
opisanih posledica.
Tako su čitaoci ostavljeni u nedoumici šta da prosude za
prizemnije: opisane posledice - kao neuobičajeni incident (nekog vrzinog kola),
ili neopisan uzrok - uobičajene simulacije stanja. Dakle, detaljnim
zamajavanjem rezultatima, kao i uvijek, hvali potpunija slika „pravih nemani“, odnosno,
pravi uzrok utvrđenog stanja, jer je izostavljen opis cjelokupnog rada žiria,
njegove stručne reference, kompetentnost, indirencije. I ko ih je ovlastio za
dodjelu najvećih državnih priznanja, ali, i ko je „izuzetne pojedinace“ lobirao, zbog čega
i na koji način predložio, a čija obrazloženja razmatra žiri; kao i sumiran
izveštaj žiria za izvanredna djela predloženih kandidata. Jer, i da se dodjeljuju
po službenoj dužnosti i tada bi javnost trebala biti upoznata za kakva su sve ostvarenja
nominovani od državnog značaja, jer je ona finansijer najvećih nacionalnih priznanja,
a ne partijskih ujdurmi. Kao i novac, nagrade nijesu krivac već način kako se
stiču. (Ko poštuje državu i uvažava svoj narod zna da se ništa na tom polju potemkinovih
sela neće popraviti, bez upoznavanja javnosti i kritičnosti tog ustaljenog
sistema nadležnosti. A druga mogućnost je da se svakom novorođenom đetetu
partijskih službenika dodijeli nacionalna penzija. Tako bi smo prebrižili
brigu.) Autor Dragiša Đuranović, iako dobro ukopan na svom položaju, sve je to,
uz jednostran respekt faktora, po svom običaju, „intelektualno vješto“ zaobišao,
da se, iz učtivosti, „cijenjenom“ auditorijumu ne bi zamjerio, već je samo hrabro
širio podaničku svijest, kao protest prema zamišljenom neprijatelju, ovlaš osudivši
posledice, ali ne i sam čin uzroka, kao da se u međusobnoj zavisnosti samo jedno
može nazvati gorim od drugog. Đe će kruška bez pod krušku. Ipak, sve u svemu, dā
se iz postojećeg ponešto i zaključiti,
poput onog iz antičkog oratorstva: “Činjenica je da je današnje društvo
naopako”, baš zbog blokade koju pravi građanski kukavičluk, koji se uvijek bavio
samo šuškanjem o posledicama pa je strah postao siledžija od koga se svi boje a
niko ne razobličuje. To šuškanje jedino i koristi građanstvo u našoj
feudalno-stranačkaj demokratiji (u kojoj su jedni prisvojili crkvu a drugi državu), jer sa
uništenjem privrede (koju su činile ličnosti poput uglednog privrednika Ćana
Koprivice) urušavao se nezavistan, srednji, intelektualni sloj koji čini
stabilnost svakog zdavog društva, sada su svi parametri u rukama politički
zavisnih usko-stranačkih funkcionera, njinih medija i korumpirane administracije
onih na vlasti, među kojima uopšte nema privrednika. Tako da se može reći da
srednji sloj ne postoji, već samo Vlada i potčinjeni.
Neđe je davno napisano: “Nagrada je kao obilježen put-trasa
kojom treba ići. Putokaz onima za koje ima nade”. Ali, to je daleko od nas i komšiluka; kao u
bajkama, iza sedam gora i voda, đe postoje ispravna čeljad i sistem vrijednosti
u kome su veličine i forme jasno definisane.
Oni koji ne vole istinu teško da mogu čuti glas razuma, pogotovu
ako śede na ušima dok drljaju partijske klupe. Tada je istina potpuno beznačajna a značajno postaje
samo ono što šef kaže, posebno onda kad personifukuje novac i laku zaradu, zbog
čega, nijesu uz njega da slušaju već da poslušaju, jer razum je podložan
ljubavi – rekao bi Šekspir. (Kao po receptu iz afere „snimak“ koju opozicija
tumači kao zločinačko udruživanje.) Zbog čega se ne treba ni čuditi onima koji
su zbog espiona odavno zanijemili, jer, kad se mora plivati u zagađenoj vodi, poželjno
je držati usta zatvoreno, da bi se izbjegla gora afera. Ali, oni koji pred
istinom moraju držati oči zatvorene, kao partijski službeni pioni, naša država
finansira kao najveći stručni kadar koji zna biti prinuđen, iz „patriotizma“, da obmanjuje javnost i onda kad daju
personalne intervjue medijima. U te svrhe formira se idealan žiri poslušnika, (koji
mora svašta da trpi i ćuti jer im neko drugi može otetii apanažu), a koji iz
državne kase nagrađuje nacionalnim priznanjima partijski rad i hobije svojih službenika
- kolega, što se ne čini ni u
jednopartijskim državama. A među nagrađenim ima i takvih za koje smo čuli tek kad su postali partijski
izabrani ministri za kulturu, jer im je partijski rad obezbijedio publicitet. Postojeće,
vanmedijske informacije govore: da im mandat nije dugo trajao, zbog čega im je
koeficijenti za penziju (i još ponečemu) ostao mali, pa su predloženi za
Nacionalnu penziju od svojih partijskih kolega koji su konfiskovali državu. Dok
su jedni kalapili koliko su htjeli, drugi ih nijesu mogli stizati, pa ih je trebalo
pomoći novim invensticijama,- kako se priča. A ministarske su im zasluge očigledne, kao u
vrijeme Karađorđevića, što je i danas očigledno. Zato nam je postojeći vrijednosni
sistem takav kakav je. Vazda ga kreiraju podobni bezimeni članovi žirija, a
sprovodi partija na vlast koja ih je formirala po ličnom nahođenju svojih
čelnika, koji se ne miješaju u rad žirija, kome je naloženo i prije izbora da
čini ono što mora činiti. Ne može jedno
bez drugoga, a kome se ne sviđa vrata su mu širom otvorena. (Nevjerovatna se
stvar dogodila, ne tako davno i bez ikakvog odjeka u medijima, kada je vajar sa
aranžerskom instalacijom dobio Lubardinu nagradu za slikarstvo, kao najveće
državno priznanje te vrste.) I kako ne upoznati narod sa takvim ljudskim
gromadama i besprekornim znalcima etike i profesionalnosti kojima je povjerena
čast da određuju uzore, veličine i smisao svih vrijednosti društva, a ne samo nauka
i umjetnosti za koje često nijesu ni kompetentni. Od koga se skrivaju oni kojima
je povjereno da čuvaju čast i ugled države, i zbog čega se otvoreno ne kritikuju
za nepoštovanje istinitosti i loš vrijednosni sud, već umjesto toga čitamo u
medijima o sumnjivom izboru nagrađenih uz poneko pominjanje vlasti, čije,
navodno, direktive izvršavaju kao da su obični fizikalci u goloj demonstraciji
sile a ne ljudi koji treba da snose odgovornost za svoj rad i ukazanu čast. I
na šta jedno društvo može ličiti ako bi svi žiriji bili partijski korumpirani
poslušnici, ili državni i kontradržavni saboteri koji namjerno i s ciljem suspenduju
etiku i znanje? Za loš rad, javna osuda je najmanje što im se treba dogoditi,
ali takvog javnog mnenja nema kod nas; pa umjesto suspenzije i dalje, dosledno
praksi, mogu „etički“ graditi karijeru u istom poslu i širiti profesionalizam. Zato
je u našem vrijednosnom sistemu, izgleda, najbolje isplati simuliranje, ili igranje
unutarpartijske „žmurke“, poput naših pravosudnih organa, inspekcijskih službi...
(Jedom sam se obreo kod staklorezca kada je jedan donio četničke vođe da
uokviri.) Inače, u našim državnim institucijama, (po đe i van njih,) imamo ljude u svim strukama plaćene da žmure,
što se pokazalo dobrim za partijsku karijeru, napredovanje u poslu i privatni
biznis. (Otkud bi bilo toliko divljih gradnji i poništavanja presuda, korupcije.)
Imamo ih na bacanje i u medijima. Žmurenje nije obična disciplina, ona je kod
nas znak intelektualne zrelosti, visoke pameti, rodoljublja, pa i mudrosti.
Treba znati kad zažmuriti, pred kim, čim i zbog čega. Cijela „nauka“, vrlo isplatljivija.
Šta će jadno čeljade, vazda je od nečeg zavisno: „Čovjek nije ni Bog ni zvijer,
pa da je sebi dovoljan”.
(Kad smo kod, narodski slikovito rečeno, fukarluka – kao ponižavajućom disciplinom ljudske časti i
dostojansva, treba pojasniti i to da se nekad za fukarluk mislilo da je uslovljen
materijalnim siromaštvom. Ali za vrijeme socijalizma takav pojam je izblijedio
u bratskoj jugoslovenskoj jednakosti, jer se svako mogao mašiti pršute kad je
htio, pa se pojam: „fukara“
transformisao u mentalno stanja vezano za korupciju i laž – koja je uslov svih
nemoralnih radnji, koje su vremenom postale
visok “privatizacioni” poblem da se ne zna ni kako se osloboditi od fukara koje
su zapjenile u pljačci državne imovine, jer je i to postalo političko pitanje. U
civilizovanoj Evropi postoji poslovica: „Bolje dušmanin nego prijatelj koji je
lažov”, ali se teško može u nju ući ako se takvih “prijateljstava” ne
oslobodimo.)
Diskriminacija i zloupotrba znanja i etike, od strane
neznanja i ličnih prohtjeva, uvijek dolazi od nekog terora (poput „nepoznatih
počinioca korumpiranih žiria i savjeta“) sa pozicija vlasti, koja favorizuje svoja
ponašanja (u kojima su i zakoni postali dječja igra), kao uzor, čime direktno utiče na sistem vrijednosti,
stvarajući opšti stil života haotičnim, sazdanom na kolotečini usko partijskih
i ličnih interesa koji urušavaju sve univerzalne vrijednosti društva. Obrazovanja
nam ne hvali, ali sve češće se pominje i dovodi u vezu sa lošim privatizacijama,
pa pred evropljanima izgledamo kao poslednje neznalice koje ni svoj posao ne
umiju obavljati bez koruptivnih radnji, što samo po sebi nameće pitanje: koga i
šta podržava postojeći vrijednosni sistem? I zašta služe naše diplome? Na
hiljade ekonomista a privreda decenijama u sunovratu i propasti. Na hiljade
pravnika a pravna država ne funkcioniše, pa su pravo i pravednost u dubokom
raskolu, a zbog korupcije nas Evropa redovno povlači za uši i opominje. I da li
se ko u civilizovanom društvu prodaje kao mi, kako saznajemo iz privatnih
medija? Vlast, poput konfiskatora državnih institucija, nam je u sistem
vrijednosti unijela feudalne odnose da i sami sebe možemo prodavati kao seljak
govedo, i ne samo tzv. famoznom „kupovinom glasova“, koja je svijetu potpuna
nepoznanica, već, zbog raznih benefita, opstanka na poslu, zapošljavanja, i
čega sve ne. Zašto bi žiri i laureati bili izvan takve konkurencije, u koji se,
navodno, niko nikome ne miješa u posao
kad su u pitanju direktive odozgo, sa nekih vrhova vlasti. Zato je nama, još
uvijek, nepoznanica da je korupcija težak kriminal, jer ne želimo da je prepoznamo
u sistemu vrijednosti kojim ne diktira samo vlast već i vlastita nemoć i
dezorjentacija koju svakodnevno stvara politička popaganda, pa nam je zbog
sopstvene sigurnosti i napredovanja u poslu, postala bliska prijateljica
„partijsko“ (i svako drugo,) zatvaranje oči pred svim destruktivnim i
diskriminatorskim radnjama centara moći.
Neđe je zapisano i to: “Oni koji imaju nagrade, neka ih
drugima ne preporučuju. Ako mogu (od savjesti) neka uživaju u njima koliko je
god to moguće. Ona su samo sujeta i zadovoljenje nje. Nagrada je ono što
otkrijrte u sebi”. Ipak, u Crnoj Gori, ona znači finu i bezbrižnu penziju, pa
nek priča ko šta hoće.
No comments:
Post a Comment