3.2.14

Aporemska estetika u Veneciji

Piše: Bratislav Bato Medojević   31. 05. 2013.
                                           

Na uzburkanoj sceni društvenog života saobraćaju skandali/afere na sve strane i nivoe, pa se stiče dojam da Uzvišene Crne Gore nema. U zemlji slavnih i ponosnih predaka zavladala je moralna panika. A, ako je suditi po objašnjenju sociologa (J. Young i S. Cohen), „moralna panika“  označava: „stanje duha koje nastaje plasiranjem informacija, ili dezinformacija o pojedinim iskonstruisanim, ili preuveličanim incidentima u oblastima društvenog interesa“. Usled čega se i vijesti dana u medijima objavljuju po ličnom nahođenju. Ne igra ulugu važnost, već politički tabor i lični prohtjevi, poput strane propagande za enklave. Takvu diskreditaciju isine opravdavaju  zahtjevima auditorijuma koji tutorišu. Kad se zaboravi na kodeks kulture i novinarsku etiku kompleksi  (po K.G. Jungu) lako i spontano izbijaju u sfere svijesti i zaposijedaju funkcije ega, obavljajući, naizgled, njegove funkcije, pa „ono što koristi pametnima za saznanje, umišljenim služi za zamlaćivanje“.

Ni u „kulturi“ ne hvali jeftine propagande.

Bijanale u Veniciji je otvoreno. Ove godine, naše Ministarstvo za kulturu je poslalo tamo: Irenu Lagator – Pejović, sa njenim „ambijentalnim“, iluzornim abstractum instalacijama. Zapravo, concretum scenama, scenografijama (koje, na prvi pogled,  navode na pomisao  da se radi o Fihteovom  utopizamu transcedentnog gledišta intelektualne intuicije). To jest „transformatorima“, kako kaže autorka izložbe. Odnosno, infantilno interaktivnim spekulacijama  sa aporemskim nazivima koji preferiraju psihološka objašnjenja, pa ih, shodno tome, treba i tumačiti. Djela sa kojima se predstavlja su: „Misliti slikom“, „Izvan konačnosti“ i „Camera Imaginata“. Prethodno je na konferenciji za štampu, bez bilo kakvih estetskih određenja, javnost bila tehnički obaviještena  kako sa instalacijom naučiti „misliti slikom“,  što je i naziv cjelokupnog projekta, - a logika kaže: „pojam je misao o bitnim i suštinskim karakteristikama predmeta“, koje je trebalo ispoštovati. Autorka je tačno odredila i trenutak otkrovenja u svom djelu, jer obavještava: „...na hiljade svetlucavih izvora počinje da se pojavljuje u posjetiočevom viđenju, koje se tada transformiše u mišljnje...“.  A da je tako ljudi se ne bi odmicali od ukrašene novogodišnje jelke, ustvari, njen opis „transformatora“ više odgovara funkciji lajt-šoua iz nekog disko kluba. Dakle , po Ireni, poenta/uzrok stvaranja mišljenja su: „svetlucavi izvori“. Ova konstatacija je infantilna i nije u skladu sa banalnošću obične, svakodnevne istine, da ljudi uvijek vizuelno misle, a misle jer su kao mislena bića uvijek nečim provocirani i bez njenog „transformatora“ urađenog na časovima OTO-a,  jer, odavno najveći psihoanalitički znalci  tvrde da je misao po prirodi psihe vizuelna i da je, kao takva, spoj „primitivnog“ ega i intelekta, otkud potiče i važnost svakog doživljaja i opažanja, kao interakcija viđenog u različitim prostornim odnosima, koja, u zavisnosti od jasnoće i vrste nadražaja ne mora biti pretočena u misao već u ośećaj, posebno ne u kvalitetu ako karakteristike  sadržaja ne odgovaraju suštinskom odnosu samog predmeta. Dakle, misao ne podrazumijeva kvalitet. O estetici i umjetnosti da i ne govorimo. Dakle, autorkin opis projekta je tirada koja ne odgovara pojmovima stvarnih činjenica, niti spoznaji  misaonih radnji, na šta plegira u svojim izjavama. Misao je složena, uzvišeno božanska ili ljudska, koja ne podrazumijeva ni etiku i iskrenost njenih namjera, jer u zavisnosti od ega i svijesti postoji u sklopu laži i prevara, kakve često nailazimo u performansima. (Ko je išao u školu zna da su osnovna tri misaona oblika: pojam, sud i zaključak,  koji se međusobno povezuju različitim misaonim radnjama: upoređivanjem, identifikacijom razlikovanja, analizom, sintezom, apstrakcijom, generalizacijom, definicijom, klasifikacijom, indukcijom, dedukcijom, itd.) Ali, ako je I. Lagator izmislila nebulu, odnosno, „transformator misli“ za one koji bez njega nijesu u stanu da misle, čovjek i sve ostalo postaje besmislena ironija, a njeno djelo „naučno“ dostignuće, koje bi trebalo prvo da testira na nekom poljoprivrednom dobru, a ne da svojim lerezama zamlaćuje nepoznati svijet, jer sve skupa odiše šarlatanskom banalnošću. (I, zašto ljudi kojima logika nije jača strana, uporno izigravaju znance van svoje struke, možda, Irena zna. Izgleda, bolje uči druge nego li što može sama shvatiti.) Ipak, i banalnosti treba objasniti. U djelu pod nazivom: „Izvan konačnosti“, predstavlja „iluziju  tunela koji vodi u crni i bijeli prostor“.  Crni prostor je pasivan i bez opredjeljenja, a u bijelom (svijetlom) prostoru se treba stvoriti odluka, kako predviđa autorka,  da li ostati ili izaći van. Sama „bjelina“  nije stvaran uslov za stvaranje odluke, izuzev, ukoliko vlasnik nema želju da prostor prekreči u drugoj boji,  a izaći van se svakako mora, što je više proizvod ośećaja: ugode ili neugode u profanosti praznog prostora, i ne pretstavlja  estetski čin, ili kvalitetan misaoni proces, pa je i gradski semafor u tom slučaju, ne samo sugestivniji, već i na većem funkcionalnom i intelektualnom nivou jer je i „metafizički“ određeniji.  Irenino „Izvan konačnosti“ po svemu liči na uzaludnu i jeftinu priču, što sve skupa baca sumnju u estetska poimanja vrijednosti autora, kao dubinu i prirodnu važnost misaonosti u njoj, posebno iz razloga što ih u nazivima svojih radova naglašava.  Ali, ni to ne treba da je smetnja za kompletniju analizu njenog djela, jer ga treba sagledati iz svih aspekata radi potpunijeg vrijednosnog suda, da se ne bi   spekulacijama dala veća važnost od one koju zaslužuju.
Reklo bi se, kod Irene, crni prostor sa „svjetlucavim svjetlosnim izvorima“ pretstavlja kosmos (nebo), a bijeli (konačnost) – stvarnost prolaznosti života na Zemlji, što je tipično imitatorski infantilna iluzija, zadržana na površnom stanovištu izraza. U bijelom prosoru autorka, usled nedostatka doslednosti, primorava potcijenjene pośetioce izložbe, da ostatu na Zemlji, jer pokušati živjeti u svemiru (nebu), znači ostati u bukvalno crnoj prostoriji (izvan konačnosti), što ne bi učinila ni najveća budala naviknuta da živi u stalnom duhovnom mraku, čime je povrijedila i značenje samog prostora. I, zar nije sve u kosmosu, iz koga se, jedino, ništa ne može izopštiti, pa ni estetika? Nebo – kosmos,  u ljudskoj psihi simbolizuje uzvišenost, duhovnost, vječnost, izuzetne moći stvoritelja, kao što nauci predstavlja prostorni beskraj sa cjelokupim materijalnim svijetom, kao konačnost koja se može i minimalistički pretstaviti jednom bojom - crnom, jer je sadržaj materije naspram prostora enormno mali. Ipak, simbolika crnog i bijelog prostora, bolje upućenim, predstavlja dualizam, sam po sebi, koji vodi psihološki nepomirljivim pojmovnim krajnostima izraza, na kojima se mnogo toga bazira u metafizičkom svijetu psihe, duhovnosti, umjetnosti, ali i životu - u značenjima opredjeljenja nepomirljivih suprotnosti dobra i zla, što kod Irene nije slučaj, jer,  bez suštinske važnosti svodi pažnju posmatrača na profano poimanje: prihvatanje  i odbijanje postojeće banalnosti, nečeg nedefinisanog – „svjetlosnih izvora“, kakvih je svuđe oko nas da ih često i ne registrujemo – nepotrebnih i važnih, lažnih i istinitih, loših i dobrih, da bi posle njene izložbe i odlazak u disko klub predstavljao uzvišeniji multimedijalni događaj. Površna, loše primijenjena simbolika je ismijavanje razuma koji treba da je slijedi, jer je ona prije njega i postojala kao i sam prostor, jer je i on od svog početka pneuma. Različit ośećaj imamo kad ulazimo u crkvu, ili u podrum, što je uslov metafizičkom značenju. (Svaki arhitektonski objekt, primitivan ili savremen, kao kakva vremenska mašina, ima moć da nas vodi u metafiziku svog postojanja. U taj doživljaj se lako uvjerimo ako se nađemo u prostoru ruševina starih zdanja, koja nam, i kad im ne razumijemo svrhu,  kao magnet, neopaženo unose dah vremena svog bivstvovanja, jer, pretstavljaju/simbolizuju određenu važnost i doslednost neke svrhe u vremenu čovjekove postojanosti, da su, srazmjerno snazi, i njenu energiju zarobile - kao magnet, koji tu energiju i dalje emituju u prostor, van granica ljudske svijesti, pa i onda kad izgube materijalni oblik.) Ali,  ako postoji pitanje koliko je u tom interaktivnom „3d formatu slike“, ili bolje rečeno – scenskom ambijentu, dovršena, originalna i dosledna, nije ni važno. (Šta je „transformator“, odnosno, „moderna“ scenografija, koliko je znalački dosledno osmišljena i kakvi su joj dometi i svrha, može pogledati u SF filmovima.) Zapravo, ta iluzornost je spekulativno usiljena, površna i bez daha, do jada. Ipak, sa psihološke strane, kod nje se naslućuje veza u poimanju objašnjenja ekstravertne i inravertne  osobitosti čovjeka: izaći van ili ostati u sebi (u prostoru bjeline). Ali, i to je predstavljeno na neprimjeren način kao i sam sadržaj, jer takva psihološka dešavanja nemaju veze samo sa jednim od „obojenih“ prostora, kao što ne pokazuju pozitivan kvalitet bilo čega, pa ni mišljenja čiju simboliku je istakla u samom nazivu izložbe. Razlog više u njenoj nedoslednosto je i taj što  njene spekulativne instalacije kojim „proizvodi misao“ i „misliti slikom“,- kako kaže, ni u ovom slučaju (tipiziranju mentalnog stanja) ne mora biti misaona reakcija, već emotivna. Zašto ostati bez valjanog razloga pred „svjelosnim izvorima“ i kad nude sadržaj: izlogom, TV-om, ili bilo kakvom „slikom“ (kosmosa ili pejsaža), bilo da je riječ o umjetnosti ili kiču. Upravo, valjanost razloga provocira pojavu misli i produbljuje ih, a to ovim djelima nedostaje. Idući tragom značenja svjetlosti, zbog bjeline i „misli“ koje Irena dovodi u vezi, ne može se tražiti objašnjenje ni u psihologiji (pa ni eksperimente na svjetlost, sa glistama), niti sa platonovskim estetskim doživljajem Sunca u umjetnosti Dobra, jer nisu vizualno i tematski definisane. Na prvi pogled, reklo bi se, takvo objašnjenje treba tražiti u gnostici, u kojoj postoji psihološki opis „izvan konačnosti“, Svjetlosne Sofije (Svjetlosne Mudrosti), koja je zbog svog Djela Pogreške prognana van Zavjese Svijeta Svjetlosti. („I u mraku nikne kakav divan cvijet“, rekla bi Josipa Lisac.) Ipak, dematerijalna površnost i protivrječnost kod I. Lagator su nesavladive za promišljanje o bilo kakvoj vezi i sa tim, osim sa enterijerskim dizajnom, „logičkim i metafizičkim“ besmislicama. Ali, kontradikcije se tu ne završavaju. Radi navodne ozbiljnosti i misaono „metafizičkog“ značaja,  njeni predstavnici: komesar, promoter i mentor (Nataša Nikčević, LJiljana Karadžič, Petar Ćuković) je dovode u brutalnu i spekulativnu vezu sa crnim i bijelim kvadratom apstraktne umjetnosti Maljevića, koji je, suprotno od nje, izjavljivao da traga za „čistom ośećajnošću“, čime je došao do suprematizma u kome je dokazivao da i stroga geometrija može imati emotivnu snagu i ośetljivost.  Uz to, Maljeviću je bio domen slikarstvo i umjetnost, a Ireni instalacija, jer se kod nas ona favorizuje.  Kod Irene ona pripada apstraktno dekorativnoj, scensko ambijentalnoj, primijenjenoj „umjetnosti“. Pozicija njenih djela odgovara sceni alternativnog pozorišta, đe bi joj se moglo i čestitati na pionirskom radu. Ali, forsirinja anti umjetnosti u društvu, na štetu drugih,  je isto kao i previše antitijela u krvi organizma - pokazuju bolest.  Dok je ovakvog ministarstva instalatera u likovnim izložbenim prostorima nam neće hvaliti.


No comments:

Post a Comment