Piše: Bratislav Bato Medojević 05. 05. 2013.
Nekad je u svojoj kolijevci teatar apsurda ismijavao
nevrijednosti društva. Preokrenut u njegovu suprotnost i potsmijavanje etičkim
vrijednostima, on se kod nas pretvorio u realnost javnog života. U poremećenom
sistemu vrijednosti: propagande, partijske uredbe, direktive, prazne
deklaracije, pamfleti, veze, licemjerja, hirovi, nepotizmi, korupcije, šovinizmi
i mahinacije postaju jači od zakona i etičke odgovornosti, stvarajući time i od
nekih javnih ličnosti, centre laži, spekulacija i naređivanja, oko čijih se
zloupotrijebljenih funkcija, radi lake zarade i privilegija, kupi podanička svijest
onih koji žele zakučiti više od onog što im pripada, kao u nekoj antievolucijskoj,
orvelovski apokaliptičnoj slici poživotinjenja koja prikazuje nemile prizore zavisti i pohlepnog guranja oko
korita zbog kakvog većeg komada, posle kojeg se može„otmeno“ uzdići glava i prošetati (TV) selom sa rukama u džepovima. I to sve u
vrijeme velikih štrajkova gladi kakve ova slobodarska zemlja ne pamti.
Kao neko „novo”, psihološki važno, strateško oružje opisano
u Štedimlijinom sibirskom gulagu, tako nam je i statistika svima udarila u
glavu, ne kao nauka za dublju analizu već poput novootkriveng marifetluka koji
ništa ne prepušta slučaju. Po nekim njenim nepotpuno primijenjenim, prividnim ili
spelovanim pokazateljima, površnim i uskogrudim tumačenjima, sve i kod nas može
izgledati idealno po nekom “akcionom
planu”, koji nam evropljani vraćaju na doradu, i izmjenu metoda u pristupu. Za
tako nešto su se pobrinuli i „eksperti“
Ministarstva kulture, koji su, ovih dana, objavili rezultate konkursa za
sufinansiranje kulturno umjetničkog stvaralaštva. Novca imamo i dajemo ga
(procentualno) više nego li svi drugi u regionu, tako kažu. Možda i više od
prikazanog stanja jer rade i tajni fondovi čiji se iznosi nikad ne pominju. I
ko će u takvoj idili propagande tražiti dlaku u jajetu. Ali, ako se iz kulturološkog
aspekta bolje sagledaju, svi ti statistički parametri i metode izgledaju kontroverzno i diskriminatorski, čime
obesmišljavaju njinu stvarnu namjenu, što se može tumačiti i kao rezultat
profesionalnih deformacija njenih kreatora ili
pak neprikladnu primjenu znanja koja tjera na sumnju da se radi o
običnim manipulacijama. O tome, možda, najbolje govori raspodjela tih sredstava
za oblast likovnih umjetnosti u “zemlja slikara” i postojbini: Lubarde,
Milunovića i Đuriđa. Sadašnje stanje na tom polju je daleko najgore od svih
dosadašnjih. Jer, nevjerovatno je da od 500 likovnih umjetnika Crne Gore
Ministarstvo kulture, ove godine, sufinansira samo 4 samostalne izložbe za
kultivisanje njenih građana, zbog kojih ovo ministarstvo i postoji. Sve ostale
su izvan njenih granica i nadležnosti, kao da se radi o nekom Ministarstvu za
inostrane poslove kulture, što nema ni Amerika. Ali, ovako stanje baca u sumnju
opravdanost i postojanja samih fakulteta, čije visoke troškove finansiraju
njeni građani. Da apsurd bude veći, po veličini dodijeljene sume novca, može se
reći da je u ovim „inostranim poslovima kulture“, čak, data veća prednost šetačima
sa rukama u džepovima i grlom u jagode („rezidencijalnim boravcima“), koji ni najobičnije
žvrljotine ne pokazaše svom narodu, nego li autorima izložbi, što se može
smatrati devijantnim i neozbiljnim. Kao što se to, po statističkim
pokazateljima, može reći i za primarne ciljeve na polju kulture u Odluci o
sufinansiranju ovog ministarstva, koje je svojim poreskim obveznicima u onih
slobodnih osam sati namijenjenim za bolji i sadržajniji kvalitet života, trebalo
da pruži mnogo veći broj kvalitetnih izložbi kao što to nalaže kulturološka
potreba i duhovna nadgradnja jednog civilizovanog društva. (Ili se, možda, to
očekuje od MANS-a, sa njinim performansima.) A o balansu finansijskih sredstava
razvrstanih po oblastima kulture dovoljno je napomenuti samo to da se i ovim
sufinansiranjem favorizuje stvaralaštvo za: režiju, dramaturgiju, pozorište,
iako oni iz posebnih državnih fondova zahvataju neuporedivo najveći dio
sredstava namijenjenih za kulturu. Pa poput kakvog šeika, direktorka Zetskog doma, namijenjenog samo za
produkciju, koji nema uposlenih glumaca, dobija gotovo istu količinu sredstava
iz posebnog fonda, kao ona koju dodjeljuje ministarstvo za sva ostala
stvaralaštva. Ako dodamo tome da je ULUCG obična nevladina organizacija, onda
je slika o estetskoj diskriminaciji ili diskreditaciji likovne umjetnosti jasna
i kompletna.
Na početku novog mandata Ministra i tekuće godine, stizale
su sa visokih položaja vlasti informacije koje su obećavale bolju organizaciju
Ministarstva za kulturu. Govorilo se o nekim drži-nedaj „akcionim planovima“, “nacionalnim
savjetima“, strategijama, odlukama, impresijama, zaključcima, a od svega ništa.
Sve je po starom, ako ne i gore, teško je reći. Oni koji ne vole ovu državu
sigurno raduju ove činjenice pa ih u javnost i ne iznose, na šta im Ministar i
njegova klika na tome može zahvaliti.
Zapravo, opet se dogodilo da je: Na osnovu člana 77 Zakona o
kulturi, u cilju podsticaja i podrške razvoja kulture, Ministarstvo kulture
donijelo Odluku o sufinansiranju programa i projekata od značaja za
ostvarivanje javnog interesa u oblasti kulturno-umjetničkog stvaralaštva u
tekućoj godini.” Važnost ovog zakona je utoliko veća što je ovaj oblik
finansiranja postao i jedini za likovne stvaraoce, jer i najbogatije opštine,
poput podgoričke, to rade samo u “izuzetnim” slučajevima. Tako, izgleda, pošto
nema kome, Ministarstvo kulture finansira i Ministarstvo prosvjete,
Ministarstvo turizma, hirove svojih prijatelja, privatni biznis. U ovoj Odluci
za oblast likovnu umjetnost stoji i: produkcija art knjiga na Islandu. “Daleko
smo doprli”.
No comments:
Post a Comment