22.2.14

Multimedijalna (bes)misao konkretizma

Piše: Bratislav Bato Medojević  12. 09. 2013.
                                    

U Modernoj galeriji, 6. septembra, 2013. otvorena je samostalna izložba Todora Stevanovića, akademika SANU, pod nazivom “Ja sam ti”. Izložbu je otvorila Olga Perović, akademik CANU. Todor je rođen 1937., a redovni član Akademije postao je 2012. godine. Izložbu je pratio video zapis i dobro opremljen katalog koji na stotinak stranica dodatno objašnjava sadržaj izložbe. Ipak, usled finansijskih problema Srpske akademije nauka, nije dopremila najbolja slikarska ostvarenja Todora Stevanovića, već improvozaciju nekih ilustracija iz knjiga koje je objavio - na štetu organizatora i autora izložbe, što ukazuje na bahatost ovako visoke državne ustanove. Svečano otvaranje izložbe propratila su samo dva-tri građanina i tridesetak akademika.
Još na početku dvadesetog vijeka neki ugledni psihoanalitičari rekli su da moderno doba karakterišu  ljudi: “ludi, naduvani, prizemni i ateistični”. Današnje mentalno stanje “potrošačkog društva” na to može dodati samo tačku. Tako je i u “modernoj umjetnosti” koja postaje kao kakav unutar-partijski talas uticajnih klanova izvan svake kritičnosti i realnog estetskog prosuđivanja, ali, ipak presudan za njena dalja kretanja.

U dvadesetom vijeku, koji se po mnogo čemu može smatrati revolucionarnim, razvijali su se mnogi umjetnički pravci koji su pored vrijednosti koju su sa sobom nosili, imali i tu misiju da umjetnost približe realnostima života, kao što su se iz te realnosti stvarane nove slobode izraza. Umjetnost se sve više tumačila kao igra u kojoj su se i slikari počeli ośećati hendikepirano i skučeno, samo sa bojama, pa su sve učestalije posezali za drugim medijalnim sredstvima, otstupajući od likovnosti i zalazeći u spekulativna polja  - izopačenih sloboda negativne energije, koja su rađanjem anti-umjetnosti, prividno, abolirali i stvarne umjetničke slobode i vrijednosti, pa su se u izvitoperenom stanju, na istom mjestu znali naći: logos, epos i mitos, po svom sadržaju savim različiti oblici izražavanja. Tako je umjetnost postala sve više igra a sve manje umjetnost. Nekima je ta igra bila  potsticaj za afirmaciju banalnosi, glupavosti i pomodarstva, uz svesrdnu pomoć kvazimodo teoretičara; a od onih koji žive sa manama ne može se očekivati da ih mogu naći kod drugih. I kao što se za modernizam može reći da je u svom izrazu sprovodio šok nad čulima  (najčešće poučen saznanjima Viktora Šklovskog i ruskog formalizma) koga su izazivale brojne i svakovrsne informacije i dezinformacije, koje su stvarale put senzacijalizmu a koji je čovjeka sve više udaljavao od duhovnosti a svodio na nagonsko biće, upućeno na nove “razvojne” puteve propagandi i dijalektičkog teoretisanja izvan svake likovnosti; tako je posmoderna uključivala sve veću i vulgarniju ironiju koja je, preobraćena,  nalazila svrhu i za političke ciljeve centara moći. U širokom spektru različitosti, i sloboda koje je nosilo novo vrijeme, rasle su i želje za profanošću, dostupnu svakom, tako i bizarnošću kao putu za samoostvarenje u umjetnosti, što je izazvalo pojavu mnogih “umjetničkih pravaca” i tendencija sumnjive vrijednosti koji su i u vrijeme svog nastanka osporavani i prepuštani zaboravu kao prolazno ludilo. Mnogi, čekajući pogodnije mjesto i vrijeme, ili zbog pseudomnezije,  vraćaju se nekom novom početku, kao novoj šansi, koju im pružaju i politički ciljevi na polju sveopšte dekadencije likovne umjetnosti i pada kriterija, na šta ukazuju mnogi teoretičari u svijetu. „Mnogo šta je izlišno, a ponešto ne vrijedi ni toliko,“ –  govorio je i Seneka u svoje vrijeme, ali uzalud. Tako je i ova Todorova izložba “Ja sam ti”, kao konkretizam (westeasta), koji je u nekadašnjoj Jugoslaviji, sedamdesetih (kod nas ga je zastupao Pelješ), bio osporavan od vodećih likovnih kritičara i istoričara, poput Lazara Trifunovića, da bi se u haosu društvene zbilje, na istom prostoru, opet pojavio posle devedesetih.
Ovu izložbu čine bez poredka, konfuzno izlijepljeni kolaži sa mnogo istovjetno ispisanih riječi na nekoliko svetskih jezika, uz simbolično predstavljenoj ponekoj vinjeti - šturo iscrtanoj tušem. Likovnost je zanemarena i krajnje banalna. Zapravo, u otsustvu kompleksa likovnosti autor izvodi brutalne, nominalističke spekulacije koje uopštava u propratnom katalogu izložbe. Angažujući odštampane riječi, kao ne-likovna sredstva, mehanicistički ispisanih pseudo poruka i formula u duhu konceptualizma, on u katalogu izložbe vrši  dogmatizovanu propagandu, zavaravanjem prastarim oblicima transcedenta, i ličnih fikcija („o sveukupnom smislu postojanja”), koje, u rogobatnoj korelciji, prividno imaju tendenciju da artikulišu sa postulatima nekih egzaktnih nauka čije pretstavnike citira. (Na početku kataloga citira uvažene naučnike: Ruđera Boškovića, Teslu, ali, i polemiše sa Ajnštajnom, bez uvažavanja, ko je veći i bolji naučnik i pronalazač, iako mu fizika nije domen. Ipak, zaboravlja da svijet ne snosi krivicu što Ajštajn nije bio Srbin, niti što Tesla nije bio srpski stipendista iako se uredno prijavio na konkurs njenoj Akademiji nauka.) Ipak, u svom cjelokupnom opusu one dubinski ne prave prirodnu komunikaciju unutar djela.  Prosto – nije moguće spojiti dogmu i nauku, jer su u nesavladivoj, mentalnoj koliziji: onog što  fragmentalno koristi kao logične naučne činjenice i filozofska iskustva drugih, sa ličnim, proizvoljno i usiljeno spekulativnim formulama i pseudomenonima, koje na svom senzacijonalističkom vrhuncu pretpostavljaju: „Ja - kao činjenicu” i “Boga - kao gledište”, što ovoj izložbi, značajno određuje utopistički značaj i pravac;  koji pravi i demant sopstvenog “gledišta”, dok je „činjenica – Ja” ostala da leluja u izlišnosti “poetične” teorije, pod velom tajne (da li je  ime na koje se čeljade odaziva ili što drugo), jer, suprotno od Todora, “ja” je u psihologiji definisano, i podrazumijeva svjesnost, odnosno ‘gledište’, koje autor pripisuje samo Bogu, pa je i prastaro (2 milenijuma prije psihoanalize), Senekino gledište  određenije: „Ono mjesto koje u svijetu ima Bog, to mjesto u čovjeku zauzima duša,“ odnosno, „ja“ – u savremenoj psihologiji. Osim što pokazuje neznanje, stiče se dojam da autor koristi poetičnost da lakše izvrće naučne činjenice i tuđa znanja kao svoja. Tim potiskivanjem, afirmiše  i potstiče važnost svojih pseudonaučnih, algebarskih formula, poput: (“Todorove himne”,) “ET =3 Ja⁵“, što objašnjava: „ENERGETSKI TOČAK JEDNAKO TRI JA PET DIMENZIJA“. (Čime je, i bez egzaktnih dokaza, zasigurno, prevazišao samog sebe, a da o Ajnštajnu i ne govorimo.) Unatoč Kantu, koji je davno objasnio da nije moguće trascedentnu, prediskustvenu (intiuitivnu) logiku mišljenja, izraziti algebarskim formulama jer je suprotna opštoj logici koja je činjenično (realno) dokaziva; ali, i Jaspersa, koji se, za razliku od Todora, zalagao za posebnu “nauku o biću”, protivrječio je i ustaljenim obrascima Pitagore egzaktno dokazujući da: “Nema matematičkog svijeta, fiksiranog i opšteg smisla stvarnosti,”  posebno u domenu psihe, što mu ni kvantni fizičari ne mogu sporeći, jer se zna da je ‘matematika’  samo dio jednog svijeta stvarnosti čiji se smisao ne može iskazati formulama i dimenzijama. A, da smo na nekom višem stupnju kulture u kojoj postoji “nauka o biću” mnogih bezskrupuloznih spekulacija u savremenoj “umjetnosti” ne bi bilo.
Ne uviđajući mentalne razlike, Todor se, u svom literarnom eseju, na spekulativan način poigrava sa transcadentom (koga, u kantovskom smislu, ne koristi za istraživanje intuitivnog, prediskustvenog potencijala u okviru likovnog stvaralaštva već teorijski potencira u dogmatske svrhe), pa se može reći da naturalizovanu misao primitivnih društava pokušava civilizovati, kao da se na opanke mogu nazuti štikle. Možda i mogu, ali se ne može daleko odmaći zbog otežanog hoda. To se pokazalo u starom i srednjem vijeku kod alhemičara, za čije brojne  formule i recepture K.G. Jung kaže da su gotovo u potpunosti netačne, a sve ostalo, od tih „čarobnjaka“, mu je dobro poslužilo da bolje istraži podsvijest. Dakle,  koncept ove Todorove izložbe je kontradiktoran, jer ne vodi nikakvom smislu, ali nas može navesti da istražujemo što drugo. Umjesto da ponudi estetiku on nas uvlači u teoriju, fraze i nebulozne formule sa kojima ni autor nije načisto, a kamoli istina. Zamlaćivanje i samozamlaćivanje, koje nema nikakve veze ni sa sociološkom estetikom primitivne umjetnosti, odakle „divlja misao“ vodi porijeklo.
Očigledno, da se autor nije iskazao na likovan i estetski način na ovoj izložbi, ali je svoje zamisli preusmjerio na katalog kao propagandni materijal, đe „bodlerovski“,  poetično u gradacijama nastavlja, i poistovjećuje/identifikuje, odnosno, kao pri nekoj autohpnozi - u transu, tendeciozno kaže: „JA sam TI: travka, oblutak, kap okeana, zrno peska, grumen zemlje., čovek (slik(a)r)., GALAKSIJA (Zvezdano jato)., VASELJENA (Galaktičko jato); Ja sam oko; Ja sam kap okeana, kornjača žaba, kreč, insekt...“ Autor na jednom mjestu postaje racionalan i kaže: „celina se ne može zamisliti bez svih delova“, ali ipak, njegovu egzistencijalnu personu to ne obeshrabruje, već i dalje u svom lavirintu traumatično nabraja naturalije, zamišlja, stavlja jednakosti i izvodi formule, kao da cjelokupna stvarnost ne prevazilazi jedan prirodnjački muzej, profesionalnsti koje su zbog obimne građe odavno specijalizovane, ili našu svijest; i kao da se svrha ljudske psihe može pretstaviti nagađanjima, samo, sa nekim fizičkim kvantitetom svijeta i transcedentnim odnosom sa njim, kakav su primjenjivala primitivna društva ograničenog intelekta, svijesti o sebi i svijetu, a što je savremenim, mislećim ljudima poznato otkad imaju Boga, odnosno, od traženja i nalaženja smisla života i duhovnosti. Jaspers bi na to rekao: „Stvarnost kao cjelina nije zbir objekata, a znanje o objektima nije jedini oblik mišljenja i saznanja stvarnosti. Postojanje i svijet nijesu stvarnost u cjelini.“ Pošto se prije filozofije Jaspers bavio psihijatrijom, treba istaći i to, da prekomjerno, dogmatično poistovjećivanje/identifikacija, sa nečim, najčešće vodi iracionalnoj uobrazilji, sumanutosti (opsjednutosti- kako bi se reklo u srednjem vijeku), nekom donkihotskom duševnom oboljenju; homo- dublexu, ili neku pripremu za jaču dozu (što, nadam se da autoru nije bila želja, koja bi dodatno kontaminirala ovaj duhovni prostor).
Todor nas, posredno, ovom izložbom upućuje i na važnost savremene nauke, zbog čega njegova teorijska poimanja, i orjentacije, treba u istom smjeru i objasniti, jer je izlišno govoriti o likovnosti koje nema. Sve nedaće  proizilaze iz korijena samog naziva izložbe, koji zaslužuje posebnu pažnju i objašnjenje.  U njemu je autor bezuslovno definisano svoju dogmu koja ukazuje na smisao izložbe. Naizgled, romantični naziv „Ja sam ti“, poput narodski izgovorenog sentimenta „ ja, ti i gora zelena“, djeluje zavaravajuće primamljivo, sa premisom zbližavanja i ljubavi pod okriljem „znanosti fizike=psihologije“, kako se „trebalo“ zaključiti s početka kataloga. A svaki meditacijski ośećaj slobode i harmonije sa prirodom, ako nije lažan, stvara dobro raspoloženje što je  koristno za um i organizam.  I, umjesto da prenese dobro raspoloženje na svoja djela i time oplemeni druge on nas uvaljuje u teorijsku dogmu. Umjesto da slika – „naučno“ popuje. I smisao naziva izložbe je  paradoksalan, provokativan i problematičan, upravo sa naučnog stanovišta. (Ali, ni laiku se nije teško zapitati u kom se međusobnom odnosu nalaze, odnosno, u kojoj se odrednici nalazi Bog: u „ja“, ili „ti“. Ili je potpuno svejedno kad je oboje u „ONO“.)  Prva asocijacija koju sam imao na ovaj naziv, koji pretstavlja identifikaciju, bila je igra iz djetinjstva „ja sam ti, a ti si ja“, u kojoj smo zamjenjivali uloge i imitirali jedni druge (što već u tom dobu pretstavlja i vid laskanja). Takva identifikacija ima infantilno porijeklo, jer su đeca prije stvaranja svoga ega/svijesti potpuno identifikovana sa majkom. Ta infantilnost ima i svoje dublje, istorijsko porijeklo, što znači da Todorova dogma nije ništa novo. Ona je  „divlja misao“ poistovjećivanja koja je mentalno najbliža drevnim primitivnim društvima, a koje su najbolje objasnili strukturalni, sociološki antropolozi; Levi-Stros je i afirmisao. Antropolozi su transcedentnost: „ja sam ti“, iz daleke prošlosti, vezivali za simpatičku magiju praistorijskih religijskih obreda, odakle vode porijeklo i karnevali, u kojima se danas, radi zabave, ljudi prerušavaju u obožavane likove, a koji nam danas, (sa većim nivoom svijesti), u ortodoksnom izdanju, izgledaju zastrašujuće , jer su se nekad takve ceremonijme izvodile sa pravim kožama skinutih sa lica žrtvovanih ljudi, kako objašnjava i opisuje Frezer. (U „divljoj misaonosti“, ljudožderi iz indonezijskog arhipelaga, prikazani u čuvenom dokumentarnom filmu „Krici savane“, postajali su „ti“ kad nekog smažu, jer su vjerovali da će tako primiti sve njegove dobre sposobnosti.) Na javnoj sceni, danas, takvo dogmatsko, bezuslovno, mentalno stanje ne postoji, ali se, prekomponovano, održalo u inicijacijama nekih religioznih i mističnih obreda, ili, fragmentalno, kao zastarjeli psihološki obrazac, poput nekoliko stihova u brahmanizmu iz vedskog perioda. Fetišizam i amblematizam su dio te priče. Dakako, sve je to drugačije uslovljeno, kao svjesna namjera, u psihi  savremenog čovjeka, jer su psihički prostor takvih svojstava zauzela šira i kvalitetnija saznanja svijesti, a u nauci su potpuno isključena. U psihologiji i psihijatriji takva mentalna stanja imaju tumačenja:  identifikacije i infantilnosti. Iskazana potreba da se bude neko drugi („ja sam ti“) pretsavlja personu, koja često zna da prati duševna oboljenja ako je u sukobu sa realnošću.
Šta bi trebalo da nam kaže psihologija koja objašnjava pojmove „ja“ i „ti“, koje su u psihologiji kao termin utvrdili Frojd i Jung? „Ja“ nikad ne može biti „ti“, jer bi se tada izgubio smisao njegovog postojana. Sve bi se izmiješalo i postalo sivo i nedefinisano. Arhetipovi su konstante, koji su više ili manje izraženi unutar psihe koja je u sinhronicitetu (po Jungu) sa vanjskim svijetom; kao što sa njim imaju veze, na sasvim drugačije načine: svijest, čula, biološki čovjekov sastav... Ali, postoji i pitanje da li „ja“ (ego-svjesnost) čini sveukupnust nekog objekta. U filozofskom značenju Jaspers je tu kategoričan: „Ukoliko sam objekt, ja ne znam šta sam u sebi“. Ovu filozofsku tvrdnju mogu potvrditi i psihoanalitičari, a bihejvioristički inženjering sociologa i zloupotrijebiti, kao i brojni modernisti u „umjetnosti“. I zbog toga je  psihološki termin: „ja sam ti“ suprotan individualizmu koga stvara ego (ličnost/svjesnost). U psihološkom značenju on znači bezličnost, koju  kod ličnosti predstavlja persona (kao arhetip psihe u jungovskom značenju), kojoj je svojstveno oponašanje, kao česta  pojava u društvenim odnosima. Čovjekova persona se saživi sa obučenom uniformom i počinje da oponaša vojnika. Identifikacija u psihologiji znači i poistvjećenje sa nekim predmetom obožavanja. (Kad se pokvari voljeni automobil i vlasnik može da oboli i poprimi neke simptome bolesti ili obezvolji.) Kao pojam, personu je u psihologiji prvi uveo Jung,  povodeći se maskama/personama koje su koristili glumci u rimskom pozorištu, a ima i svoju suprotnost – śenku, koja joj može preuzeti ulugu u svjesnosti ega. Nju  nameću zakonitosti života u društvu, vanjski svijet oponašanja i dokazivanja. Čovjek postaje i oficijalna „ovca“,  zahvaljujući njoj. Ona je suprotnost individualizmu, odnosno, dijametralno suprotna stvaralaštvu. Tu borbu individualnosti i persone unutar ličnosti je umjetnički dobro opisao Ljubomir Simović u jednom dramskom djelu, kroz lik Hasanaginice. (Njegovo ime se u katalogu pojavljuje u svojstvu recezenta ali je recenzija izostavljena.)
Autor u katalogu se poigrava sa arhetipovima psihe (ja i ti) i često pominje ego-svijest, odnosno „ja“.  Od njegovog objašnjenja u psihologiji potpuno otstupa, jer kaže: „JA-subjekt (ego čovjek) (JA); JA-objekt (ego-Priroda) (TI); JA-diskretum/kontinuum (ONO), tako da se može reći da je sve u jednoj kategoriji spekulativno partikularne prirode, sa nekim „ja“, koji je čas ovako, čas onako, iako ga autor deklariše kao činjenicu, koja  funkcioniše na istom transcedentnom principu. (U psihologiji, ni indirektno „ono“ ne postoji kao arhetip.) Ego, kod čovjeka, psihologija tumači kao arhetip koji posjeduje svjesnost  (koju na vrlo niskom nivou imaju i životinje), u nepreglednom okeanu psihe („od materije do duha“) i jastva, tako da se, uslovno rečeno, ego u svom jastvu može tumačiti  kao svijest, i subjekt, i objekt, i diskretum/kontinuum (kako kosmološki kaže autor JA-TI-ONO), ali postoji samo kao jedan od arhetipa, posebno iz razloga što svijest na najvišim nivoima gubi obilježja „primitivnog“ ega, o čemu najbolje govore Jungova istraživanja. Ustvari, ego (ja) nije pravi centar psihe, već samo svijesti, a jastvo, kao najmanje ličan arhetip, je transcedentni centar psihe i cjelovitosti bića. U jastvu su udruženi i subjekt i objekt i ego i sve drugo u zajedničkom polju strukture i energije. Zakonitosti i priroda psihe su kod svih ljudi iste, i po tome čine jedinstvo, ali, upravo po egu uočljive su među ljudima najveće različitosti. On je glavni, ali ne i jedini uslov koji stvara posebnosti individualizma u realnom svijetu, kao što se kaže „različiti su putevi gospodnji“. Mada utiče na stvaranje i nekih podsvjesnih kompleksa, svaki ego u psihi doseže dotle dokle dopire svijest o sebi. On je centar svog sistema koji je razvio po svojoj slobodnoj volji i uslovima kolektiviteta („dobra i zla“), ali je uslovljen i reakcijom ostalih dijelova psihe (lične podsvijesi, kolektivne podsvijesti, jastvom, anima-animusom, emocijama, kompleksima obje podsvijesti, personom, śenkom, somatskoj prirodi, fiizičkim i hemijskim procesima...). Zato je jedinstven i neponovljiv.
Sve u svemu - možda nije trebalo dublje zalaziti u analizu ove izložbe i kataloga (koji nije ni književnost, niti filozofija, a ponajmanje nauka kako se pokušava predstaviti), jer autor, još na samom početku logički protivrječi svojoj „psihološkoj istini“ , (odnosno, izvedenoj dogmi koja je naznačena i u nazivu izložbe), citirajući hipotezu fizičara R. Boškovića, (da bi replicirao Ajnštajnovoj teoriji relativnosti kao pokradenom izumu, a ne da iz toga izvuče pouku za svoj rad): „Nikakva tačka materije nikada ne zauzima ni tačku položaja koju tada zauzima neka druga tačka materije ni onu koju je bilo ona sama, bilo neka druga tačke materije ikada zauzimala.“ (Kao kod arhetipova u psihi.) Ali, ne zna da je to isto Herodotov učenik Kratil davno rekao: „U istu se vodu ne može ući dva puta,“  što upšte nije temelj teorije relativnosti (koliko je moja malenkost iz literature upoznata, pa bih prije rekao da je autor Boškovića zamijenio sa velikanom atomske fizike P. Savićem čije cijepanje atoma nije zvanično priznato kao prvo). Ali, kod R. Boškovića, koji je koristio Euklidovu geometriju, a u čijem djelu: „Teorija prirodne filozofije“ (koje sam sa zadovoljstvom čitao u svoje vrijeme), mogao je naći i to: „Osnovni su elementi nedjeljivi, neprotežni i ne dodiruju se“, odnosno: „Mi ne možemo apsolutno spoznati niti lokalne načine postojanja, kao što ne možemo apsolutno spoznati ni udaljenosti i veličine.“ Ali, bez obzira na sve, zadro je Todor Stevanović multimedijalno popovanje svuđe đe ne treba a likovnosti se nije doticao – u duhu westeasta.
Koliko je koherentnost važna u stvaralaštvu moglo se nekada u Beogradu naučiti i od profesora Teorije književnosti Nikole Miloševića, koji je rekao da: „od stepena protivrječnosti jedne teorije zavisi hoćemo li i u kojoj mjeri razlikovati u njenome sklopu psihičku i logičku ravan..., ali kad imamo posla sa svijetom fikcije, sve ono što tvorac tog svijeta nije prilikom umjetničkog oblikovanja saopštio ostaje u ravni privatne vizije samoga pisca“. Rable bi duhovito rekao: „Ja, to je neko drugi.“ što u ovoj propagandnoj eri potrošačkog društva, nažalost, zvuči racionalno.

No comments:

Post a Comment