Piše: Bratislav Bato Medojević 24. 03. 2013.
U svijetu su raznim povodima napisani brojni
tekstovi na temu: „Koliko je kritička misao bitan segment u javnom i kulturnom
životu društva“. One, vezane za funkciju estetike, koja teži da se izdvoji od
prosječnosi, to podrazumijeva i nije od juče. Sačuvani traktati starogrčkih
filozofa govore da je kritika nekada bila sastavni dio filozofskih rasprava. U
to vrijeme postojale su i umjetničke kritike. Njene začetke nalazimo i kod Aristotela,
uglavnom vezane za Zeuksidovo slikarstvo, ali Estetiku kao posebnu filozofsku
disciplinu zasnovao je Baumgarten, sredinom XVIII vijeka, baveći se analizom i
obrazovanjem ukusa koju opisuje u svom djelu Estetika. Kasnije, Kant je dao
važnost i samom terminu „kritika“, u naslovu nekih svojih izdanja, a estetika u
njegovim rukama poprima osnovne daterminante nauke, veću i samostalniju
funkciju, jer je obrazuje kao disciplinu koja uspostavlja „kriterijum za
razlikovanje umjetnički vrijednog od umjetnički bezvrijednog“. U okviru
estetike, kritika punu samostalnost, ali i komercijalizaciju doživljava
razvojem štampe.
U kulturi Crne Gore, prava kritika gotovo da i
ne postoji, što se često može čuti od intelektualaca. Korektne kritike su u
svim oblastima rijetkost, jer ih naš ostrašćeni mentalitet teško podnosi iako su
one prirodna potreba za bolje razumjevanje stvarnosi. Jedan od razloga je i taj
što kod nas u prošlosti nije bilo većeg
izučavanja filozofske misli, pa u tom pogledu ni danas nemamo pravih
predstavnika koji bi kritičkim odnosom prema društvu uslovili stvaranje
pravilnijeg sistema vrijednosni. Zavladao je provincijalizam jer onaj „jugoslovenski“
što smo nekad imali pregazio je ratni vihor. Zapravo, taj pad sistema vrijednosti
se vještački kamuflira, zbog čega je i objektivnost kritičkih analiza izgubila
svaku važnost. S toga, se može reći da
je njena sadašnja primjena neprikladna potrebama društva. Sva je u krajnostima,
od političkog krtizerstva do apologetike u umjetnosti. Ona je, u širem značenju,
najčešće grubo politizovani propagandni materijal kao zaostavština ratnih
razdora, ili sredstvo polemičkog rivalstva, koje se svodi, kako bi psiholozi
rekli – u revijalno iskazanim psiho-neurotičnim racionalizacijama: uljepšavanja
ili omalovažavanja, kao slatki limun ili kiśelo grožđe, svejedno. Kao takve one
ne mogu, niti imaju svrhu da bilo šta dokazuju, već da ubijede druge ili se
dopadnu, poput beśeda (demagogija) koje
su na ovim prostorima uvijek smatrane filozofskim vrhuncem iako je puna istina
u njima uvijek bila predstavljena kao problem. I dok u polemikama koje se često
svode na uzaludna optuživanja, ima i onih učesnika koji ništa ne prepuštaju
činjenicama već redovno izlaze suvi iz vode, ili im činjenice služe kao spletke
i etiketiranje, pa se u te svrhe, nekim „akcionim planom“, poput deficitarnog
kadra, uvoze i strani „kritičari“ kao pomoćno
sredstvo protiv oponenata vlasti. U tako grubo svedenom rivalstvu
nadgornjavanja štetu najviše trpi istina i poniženi intelekt slobodnih građana.
A, iza javne scene zbunjen i izmanimupulisan građanski kukavičluk
intelektualaca razvija svoju ojađenu verziju samoodbrane - inferiornu kritiku
ustezanja i misaonog ćutanja, naspram jeftino korumpirane stvarnosti koja im se
događa. Slično je i u estetskom poimanju stvaralaštva koje često protežira „intelektualnu“
toksičnost: hvalospjeva, pamfleta ili kritizerstva, „sa tendencijom da razviju
svetsku svijest“. Tako da, poput stvaralaštva, i važni iskoraci u estetskoj analizi kod nekih
naših autora bivaju nezapaženi u opštoj larmi uzvišenog neznanja oholosti,
kojima kao da je cilj da udalje čovječnost od čovjeka.
Analiza podrazumijeva razumijevanje. Naš narod
ima slikovit naziv za proizvoljnost, riječ: ofrlje (ofrljiti, zafrljačiti). Te,
ofrlje „kritike“ u svom neograničenom
precjenjivanju, sa lošim znanjem, uobraženo mimoilaze i sebe svojim prisustvom,
kao kakva svojeljubljiva ilzija u nekom jednoumnom svijetu brutalno vezanim sa
intelektom. A, da bi se izbjegla i elementarno realna identihikacija samog
djela, idu uz to i kompenzacijije u kojima se, često, neznanje i
nerazumijevanje prikriva usiljenom vizurom emocija koje u svojoj krajnosti koriste
„logiku“ samo za poređenja sa nekim poetično uzvišenim ciljevima, ili uopštenom
dijalektičkom terminologijom, da je pisanje hvalospjeva o kiču postala mudrost.
Kao da je sve, usled nedovoljnog znanja, podređeno pomno odabranim frazama
„prepoznatljive poetike i samorodnog rukopisa“, čija usiljenos govori o jakoj
potrebi tekstopisca da se u opštem rivalitetu dokažu vlastitim iluzijama, koje
znaju biti i kompleksne jer ne dotiču stvarnost. Što se može tumačiti i kao ciničan
odnos prema ukupnom stvaralaštvu, zbog čega se nije teško „cinički“ i zapitati: da li je ta umišljenost, u tako
sirovo svedenom rivalstvu, samonikla u ovom bolonjskom vremenu prepisivača, ili
je arhaični rezultat nekakvog spekulativnog, gordog oratorstva i patetički opjevanog
ratnog podvištva, koji su poput „broda u kamenici“ od vajkada plovili burnim oportunim
stukturama društva, kao urođena sociološko-mentalna sklonost?
U tragičnom epilogu „tranzicije“, mnogi naši
potencijali razvoja u privedi i kulturi su još uvijek zarobljeni u apologetici
nasilja nad državom. Sve je zapušteno
osim tog biznisa. Neprestalno nam se događa država. U svemu je nezaobilazni
razlog loše rukovođenje i organizacija,
mada, krivicu snosimo svi. Usled istraumiranih receptora, teško se
opredjeljujemo da li smo za istinu ili ne. I pored nekih svijetlih rezultata iz
prošlosti kao da nas iskustvo ničemu nije naučilo uslijed čega ni tuđem ne
vjerujemo, pa nam mnoge stvari izgledaju nevjerovatne iako su stvarne. A u
stvarnosti najmanje je glumaca samo u pozorištima. Zetski dom ih i nema. Ipak, individualnost u
ličnom i društvenom značenju je u stalnom porastu o čemu govore brojne NV
organizacije. Kulturološkim napredkom, koji je uslovio otvaranje novih
fakulteta, danas se kod nas i stvaralaštvo u svim oblastima uvećava, ali, i
pored tehnoloških prednosti, zaostaje sva prateća stručna analiza njegovog
kvaliteta, pa se, po starim navikama, sve trpa u jedan „idealan“ koš. U tom
košu, kvalifikacije: „vrh“ i „najbolje moguće“ su najveće i nekad jedine kategorije.
Egzaktna objašnjenja se ne primjenjuju iako Estetika nije Ding an sich („stvar po sebi“), već naučna
tvorevina, čijoj analizi stvaralaštvo mora da podliježe. Kao da smo zaboravili i
na to da su prve estetske kodekse pisali umjetnici, koji su i uslovili pojavu
kritike, koja mora dati svoju riječ i o tome koliko su kompromisi unutar prikazanih
umjetničkih elemenata ispoštovani, i na račun čega. A to je, odavno, naš
najveći kamen spoticanja, jer direktan susret sa autentičnim djelom zahtijeva
veće lično znanje i talenat, van svih literaralnih analogija i prepisivačkih pomagala,
kako se obično čini. Davno je sročeno: „ Ljepota je đe sve protivrječnosti
zajedno žive, a strašno jer se ne umije opisati.“
Zanemarena institucijskim politizacijama i
prizemnim rivalstvom, estetski kritički pogled se i ne pospješuje, već se umjesto
kvalitetnog susreta različitih intelektualnih vrijednosti, teorije i prakse, unutar
istog polja, uporno stvara apsurdan odnos u izrazima dviju istovjetno orjentisane
realnosti, koje po svojoj prirodi ne teže sukobu već kvalitetnom međusobnom prožimanju,
objašnjenju i opravdanosti. Pa se stiče dojam da između stvaralaštva i kritike
postoji nepomirljiv antagonizam različitih stavova prema stvarnoj vrijednosti nekog
umjetničkog djela. Da li iz ne znanja ili ne, takva protivljenja odavno postoje
unutar postojeće „kritike“. Ništa nije loše, i ono najgore ima sročen svoj dendi-hvalospjev
koji sve češće dolazi od „stručnog“ osoblja institucija sistema. Ono što su kupili
to i prodaju, svako po svojim mogućnostima.
Fine „glave šećera“ odlično poznaju sve zaobilaznice, samo ih treba naučiti
šta je umjetnost, a šta njena kontaminacija. Kritika mora razumjeti i
pojasniti i sve nedostatke koje susreće na
svom putu, pa i jadnosti.
Nošeni opštim stanjem profanosti koja još
uvijek podrazumijeva zaobilaženje istina
i apstrahovanja stvarnosti, došli smo i
dotle da u poslednje vrijeme u medijima ima i sve više onih stvaralaca koji konkretno,
poput neke dirigovane propagande oponiraju objektivnoj kritici (koje i onako
nema), ili je u globalu osuđuju, dok onoj lošoj (u kojoj se podavismo) u vidu banalne
apologetike, bezrezervno povlađuju. Primorani na to ili ne, kao da „bezazlenim“
neznanjem opravdavaju razoge zašto kod nas ne postoji kritika koja bi poslužila
kao osnov za razdvajanje onog što je sublimacija ličnih vrijednosti od nekog pukog oponašanja u kome niko postaje neko i van
partijskih okvira. A to nije popularizacija umjetnosti već njena diskreditacija,
destrukcija i tema za psihologe. Taj apsurd dobija na težini što se on odigrava
u državnim medijima. Tako u nekim medijima štampanim na državnom papiru, pored
brojnih stranica skinutih sa interneta o kojekakvom stanju u tuđim dvorištima, kroz
usiljene, prozaične obrasce prolaze i intervjui pojedinih domaćih stvaralaca kroz
koje provijava tipično malograđanski sindrom za kritičnost, te se za nju, kao o
nekoj kontraindikaciji, može čuti,
direktno ili indirekto, kao za: „zlu krv“,
„osudu“, „pljuvanje“, „ruganje“, „otrov“, „mrzovolju“, i onda kada su realne i
imaju logičan stav i podlogu, čime dodatno unose pometnju u sfere „intelektualnog“
suživota, u kome se, danas, banalnostima
i proizvoljnostima dala velika sloboda i značaj i u stvaralaštvu, kao da je
riječ o robi široke potrošnje.
Baš takvima i smeta realnost kritike jer ona
uspostavlja vrijednosni sud, što nije od juče. Takva stanovišta su i nekad išla
dotle da je početkom devedesetih u ULUCG, ukinut Sud časti, na predlog jednog
člana koji je smatrao da unosi „zlu krv“ u ovaj esnaf. Danas je brojnost sličnih
primjera svakodnevno veća. Jedan takav „humanista“, je nedavno u državnom tisku
rekao, indirektno oponirajući kritici, da on ne želi „nikom da sudi“, (a to
treba da je obrazac za sve), da se ne bi zamjerio komšijama, svodeći tako svoja
duhovna opredjeljenja i kvalitet intelektualnih vrijednosti života na banalni kodeks ponašanja po kome se samo od
necivilizovanog primitivca dijeli. Strava! Baš ona,– strepnja
od istine. Da li je ta anksioznost
(strepnja), iskazana u frojdovskom, jungovskom, kjerkegorskom ili pak u Senekinom
značenju, potpuno je svejedno jer istina u njoj poprima nedostižan psihoidni (van
psihički) karakter i neuralgično objašnjenje. Ali, njegove riječi upućuju i na mentalnu
sliku svijesti uredništva novina, i društva čije „intelektualno“ neurofobične
prohtjeve zadovoljavaju takve informacije (sa kompleksima istraumirane
malograđanske svijesti i prizemnosti), i na stranicama „kulture“. Što je postao
veoma čest primer, pa takva ujdurma više liči na streljački vod nego li na prometejski
obdarene kolege Otokara Keršovanija.
Dostojevski je rekao da ograničeni ljudi, za
svoja objašnjenja, uzimaju najbliže uzroke (utiske) kao osnovne. Uz to, emocije
i ostrašćenost prave dodatne teškoće da se stvari vide onakvim kakve jesu. Ali, suština se zaobilazi i pukim (objektivnim) nabrajanjem
činjenica, koje bez vrednovanja i orjentira svaka za sebe vuče laika na svoju
strnu. Dobra kritika sublimira istinu i nikog ne ostavlja ravnodušnim, jer realno
analizira činioce (činjenice), što je u palanci uspavanoj na samoljubivim lovorikama
najveća mana, jer kritika, kao analitički pristup umjetničkom djelu, postoji i da zamisli tvorce nekog djela u
njihov vrijednosni angažman koji se ne može (uvijek) kupiti. „Stvaralaštvo“
može biti proizvod zanosa, pa čak i kompleksa, ali dobra kritika to nije već
racionalan vrijednosni sud koji ne povlađuju nikome i ničemu. Umjetničkim
djelima ništa ne daje niti oduzima, već shodno mogućnostima kfalifikuje i usposavlja
slijed vrijednosti koji objašnjava u opštem značenju, što je preduslov za veća
saznanja, time i bolja ostvarenja. Takva, stručna približavanja nekog umjetničkog
djela publici je jedini pravi način razumijevanja sa kojim možemo izaći u
svijet kao njegov ravnopravni partner. Kao što i sva roba široke potrošnje, bez
obzira na porijeklo, mora imati jasnu deklaraciju. Pristup, metodologija, kao
ugao posmatranja može biti raznolik i partikularan ako je cilj isti. Naizgled
kompleksan zadatak, ali lako izvodljiv ako svako ispravno radi svoj posao.
Argumentovana kritika pripada kritičkoj
svijesti bez koje je nemoguće izvoditi bilo kakve zaključke i uspostavljati
vrijednosni sud u bilo čemu. Kao
preduslov svjesnosti (svjesnog znanja) ona prosuđuje i diferencira vrijednosti
i mane bez kojih intelekt ne bi ni
postojao. Poput umjetničkog djela i ona može biti zavisna od snažne intuicije
po nekom metafizičkom obrascu psiholoških istina, jer, kreativno stvaralaštvo nije imanentno
obilježje samo umjetnosti, što potvrđuje i naučni rad Junga u psihoanalizi. I
sva djela ovog izuzeto obrazovanog naučnika se mogu posmatrati kao umjetničko
ostvarenje. Ali, estetika je i rijetka nauka koja tumači i metafiziku
stvaralaštva u kojoj i intuicija ima svoje mjesto.
A, o ispravnosti tumačenja metafizičnosti unutar same kritike postoje
mnoge teorije velikih filozofa, koji su svojim kritikama rasvijetlili mnoge
tabu teme i unutar same kritike, posebno one vezane za književnost, što je
„naslutio“ i Aristotel, rekavši za slikarstvo: „Uopšte, ono što je nemoguće
treba pravdati razlozima umjetnosti ili onim što je bolje ili opštim
mišljenjem.“
Ipak, „onim što je bolje“, jer, estetska danas
svojim analizama objašnjava umjetničko djelo na kritički način, ili bolje reći
studiozan. Ali ona mora biti i koherentna unutar sebe kao što ne smije protivrječiti
umjetničkom djelu. Logička nedoslednost unutar nje bila je razlog za
odbacivanje mnogih teorija koje se kao davno odbačen bumerang preko loših
kritičara opet vraćaju u vremenom pomućenu stvarnost.
Pravim stvaraocima je prava kritika od
izuzetne važnosti, ona im daje novu snagu i smjernice ka boljem izrazu. Ali, mi
smo posebna priča. Pozorišne kritike najčešće, neupućenoj lokalnoj publici, za
objašnjenje rediteljevog ostvarenja, koristi tekstove kritika koji se odnose na
dramske pisce čije se djelo dramaturški predstavlja, stavljajući time u istu ravan
ono već literarno dostignuto sa i najgorim rediteljskim ostvarenjem koje je sve
predhodne jasnoće nestručno potamnilo. A likovne kritike su u većini spisak
lijepih želja, poput nekog „pismenog zadatka“ koji po vrijednosti nije u rangu ni
srednješkolskih referata, bez i najmanjeg pomena osnovnih elemenata formi i
značenja likovnosti, tako da likovnost ostaje apstrahovana u značenju talenta
čiju veličinu iluzorno i nesebično određuje umišljeni „kritičar“, koji većinu „podrobnijih“
objašnjena uzima iz školskih zabilješki, koje po loše procijenjenoj srodnosti
koristi i za nelogične zaključke. Mogu se pogledati i na desetine takvih
kritika u kojima ne postoji ni pomen o
samom pravcu ili kompoziciji djela, što pokazuje elementarno nepoznavanje
umjetnosti.Tako, umjesto opštih egzaktnih načela defiluju iluzije i fascinacije
„skrivenih dubina“ vidljivih događaja, koje, onim, literarno snalažljivijim
daje za pravo zvanje dobrog kritičara i ako im se „kritike“, kada se otkloni
balast, baziraju na profesionalnom neznanju ili nekoj umetnutoj parafraziranoj prepisci.
To je obično krivo spojeno imitatorstvo bez odgovarajućeg dodira sa realnošću u
kome se degradiraju i pojedine postojeće vrijednosti djela o kojima nije bilo
ni pomena. Zbog protivrječnosti i svojim
sadržajem naginju pamfletu. Dakle,
stručnjaka imamo i mi, ali je, izgleda, većina njih zauzeta skupljanjem
pamflete sa interneta, to im je posao ukoliko nisu u nekom žiriu.
No comments:
Post a Comment