Piše: Bratislav Bato Medojević 02. 02. 2013.
Divnu knjigu, štampanu na Cetinju 1993. godine, izdala je
Matica Crnogorska: Crnogorski jezik; od velikog čovjeka i naučnika Vojislava
Nikčevića. Ali, čitajući Pobjedu ne mogu se načuditi čime se ova nevladina
organizacija počela baviti. Nekad svetionik crnogorske kulture, a danas obični
pamfletista.
Naime, kako je prenijela Pobjeda, kojoj su u zadnje vrijeme
pamfleti svakodnevni domaći zadatak, nekakav imenjak prethodno pomenutom uzoru
crnogorske kulture, Vojislav N. Nikčević je objavio knjigu u izdanju Matice
Crnogorske: Duklja i Prevalitana, u kojoj načelno objavljuje da Sloveni nisu
Sloveni već Skiti koji su živjeli na Balkanu. Ti Skiti su ratovali prije pet
hiljada godina sa Kritima (krićanima), a osnovali su Medun, Duklju, Skadar,
Budvu, Kotor… Koliko vidim iz novinskog teksta, knjigu ne moram pročitati, jer
se i u njenoj najavi promovišu „činjenice“ koje se kose sa najelementarnijim
znanjem iz istorije, a autor se predstavlja kao „ekspert za istoriju srednjeg
vijeka i arhajsku antiku“. Zvučna i neobična titula bez zvanja ispred imena
autora, još čudnija senzacionalistička najava koja kaže: „Dobili smo knjigu
koja osvjetljava dio naše dalje prošlosti, o kome se ćuti i koji nam je do sad
bio poznat isključivo po svjedočanstvima latinskih i grčkih hroničara. Njom je
obuhvaćen period od oko 5000 godina.“
O lingvistici neću govoriti, ali i za onog ko je završio
samo osmogodišnju školu i sama ova najava je bizarna.
Naime, što se tiče svih pisanih istorijskih izvora u Evropi,
Herodot je na prvom mjestu, pa je zbog toga, kao najstariji spisatelj
istorijskog svedočanstva i proglašen Ocem istorije. Taj Herodot je bio očevidac
mnogih događanja jer nije sakupljao priče i opise po atinskim ulicama i
trgovima, već je najviše putovao i kao hroničar zabilježio mnoge istorijski i
etnički važne pojedinosti, ali je sa tih putovanja prenosio i što su mu drugi
govorili kao stvarna fakta društene svijesti u nekoj sredini. Tako da smo danas
i etnološki dobro informisani kako je ondašnji svijet živio, kakve običaje
imao, o čemu mislio i kako se oblačio. I upravo on nam je odlično opisao Skite,
i geografski ih locirao. Tako da po običajima Skita sa sigurnošću i bez dvojbe
možemo reći da nisu Sloveni. Zapravo, Nikčević uzima Skite kao Slovene po
starim pretpostavkama nekih njemačkih istoričara, koja su ostala „aktuelna“ i
danas, jer nisu znali, niti mogli naučno objasniti njino pravo porijeklo i ako
nikakvih materijalih ili jezičkih dokaza nemaju za to. Tako su dva problema
riješili sa jednim. Skiti su postali Sloveni iako nemaju ni jezičke sličnosti,
već samo kao pretpostavku. Ali, njinu istovjetnost demantuju obični Herodotovi
navodi o načinu sahranjivanja kod Skita u V vijeku prije nove ere, kad ih je i
zapisao. A, on ih je sa dosta pojedinosti prikazao u mnogo čemu, tako da
istoriji nisu nepoznati. Taj, poludivlji, varvarski narod i ako nije imao, niti
živio u gradovima, ipak je dao velikog filozofa Anaksagoru. Zapravo, zbog
širenja stečene duhovnosti i kulture kada se vratio u otadžbinu Anaksagora je
od svojih najbližih izgubio glavu.
Ali, kod Nikčevića, oni su sa obala Crnog mora skoknuli na
Balkan da podižu civilizaciju i grade Skadar na Bojani, i to, ništa manje, nego
1040. godine, pr. n. e., kad nije bilo ni jonske Atine. Da su skoknuli do
Balkana ipak nije nemoguće. Upravo to je i moguće jer su bili nomadi. Njine
najveće selidbe za koju istorija zna, je: kada su ih u odmazdi napadali
persijanci, jer su često upadali i pljačkali pogranične persijske satrapije,
posle prvog Grčko-persijskih rata. Tada su bez ikakvog otpora potpuno napuštali
svoje krajeve, paleći sve za sobom. Povlačenjem persijanske vojske sa njine
teritorije oni su se opet vraćali. Ali ostaje misterija koje je tekstove
Nikčević koristio za svoju „katarzu“. On pominje nekakve spise: „aramejske i
ranopersijske“, kao da to nije jedno te isto Ahemenidsko porijeklo, vrijeme i
carstvo koje je nastalo polovinom VI vijeka prije nove ere, ali opet nedovoljno
dubini njegove istoriografije. Stičem dojam da Nikčević nije čitao literaturu
koja se odnosi na ovu kulturu ni na jezicima Balkana. A ona se prevodi danas i
sa klinastog pisma, pa mu preporučujem od Dejana Spasojevića „Hahamanešidski
kraljevski natpisi“, sa persijskim klinastim pismom, odnosno, aramejskim i
njegovim prevodom na srpski. Eto, da zna kako izgleda klinasto pismo koje su
Ahemenidi preuzeli od pokorenog Vavilona. A pošto je bio pismen i
visokocivilizovan narod, sve je zapisivao, pa i o Skitima sa obala Crnog mora
koji su radi pljačke upadali u njene teritorije. Kao takva, unutar svojih
granica sve je zapisivala, a granice su joj bile od Sredozemnog i Crnog mora,
do središnje Indije, i sa cijelim Egiptom. Dakle, prva imperijalistička sila na
zemlji koja je pod svoje okrilje imala na stotine različitih naroda i religija.
Ali, ona nikad nije vladala narodima sa teritorije Evrope, jer je tad Grčka
bila njen neprobojni bedem. I upravo taj grčki narod je naslijedio
kritsko-mikensku kulturu, koja je bila starija od njene. A kritsko-mikenska kultura
nije evropska, i ako je geografski bila nastanjena u Evropi, jer je došla sa iz
Male azije. Taj narod je od vajkada znao praviti megalitna utvrđenja i gradove
(poput onih kod Hetita u Maloj aziji), od kojih su grčki preci učili. Pa, đe
god postoje megalitni zidovi u Sredozemlju mogu se s razlogom njima pripisati,
ili grčkim precima. I naš Medun to pokazuje. Pa je i prirodno da dobri
moreplovci prave naselja na obalama Sredozemlja, jer moreplovstvo podrazumijeva
i razvijenu trgovinu kao i sigurne gradske zone, što Skiti nikad nisu
pokazivali. A taj skitački narod, pljačkao je đe je god šta stizao. Od antičke
grčke dijelili su ih Tračani za koje je Herodot mislio da su najmnogobrojniji
narod na svijetu. Možda i zato što ga nije mnogo razlikovao od Ilira i Kelta.
Ali, ako su Skiti ovamo dolazili u starom vijeku, što je više nego vjerovatno,
dolazili su da pljačkaju i ruše, a ne da grade.
Sve u svemu ni Persijanci nisu imali šta da kažu što se tiče
tadašnjih Evropljana. Ali, Nikčević se na njima ne zaustavlja, već pominje i
Egipatske spise. Vjerovatno misli na koptsko pismo pomoću kojeg su dešifrovani
i hieroglifi. Ali koptsko pismo krije i novije misterije. Na njemu su sačuvani
mnogi prijehrišćanski, manilejski, ranohrišćanski i hrišćanski gnostički rukopise.
I tu je kraj. Egipat nije interesovala Evropa, kao ni koptske spisatelje.
Postoji samo jedan faraon za koga se prepostavlja da je stupio na tlo Evrope,
ali u ovoj priči on je nepotreban. A Aleksandrija nije centar ondašnjeg svijeta
od kad je njena biblioteka izgorela, pa su mnoga naučna znanja nestala, ili se
vratila primitivizmu. I tu nema nikakvog spora Helena i Rimljana. Tako je
nestala čitava jedna tradicija znanja: Aristotel je učio Teofrasta. Teofrast
Stratona. Straton Aristarha sa Samosa, koji je u prvom Muzeju, odnosno, naučnom
univerzitetu, sa mnogim opitnim laboratorijama udario temelj savremenoj
astronomiji, koju je prvi pogazio Rim, a potom hrišćanska crkva. U osvajačkom
pohodu rimski ratnik ubija Arhimeda, velikana aleksadrijskog hrama muza.
Anaksagora je optužen od neznalica za bezbožništvo kao nekad i negov prađed po
knjizi, Aristotel. Rim, potom i hrišćanstvo uzimaju Ptolemejevo (koji nema
nikakve veze sa onim heliniziranim carem Egipta, koji je podigao biblioteku u
kojoj je od Eratostena trašio da ga ukratko poduči matematici, na šta mu je
ovaj odgovorio „ da nema carskih puteva ka nauci“.) „učenje“: „jednostano je
znati da je Zemlja stoji u mjestu,“ i u centru vasione. Tako u Rimu misle da
postoje dvije Kine, odnosno, zemlje svile. U jednoj žive Sinici, a u drufoj
Serici. Vjerovatno, takve pojedinosti Nikčević formuliše: „Zaboravljena
istorija djelom je krivica helenske i rimske istoriografije, okrenute
sopstvenim sporovima, čija je djela učeni svijet od Renesanse prihvatio kao
temelj sopstvenog istorijskog znanja,…“. Ove demagogije! Da je rekao umjesto
renesanse: inkvizicija, isto bih se mogao složiti. A što se tiče dugotrajnih
sporova unutar hrišćanstva oko kakvih istorijskih spisa, onda su to brojni
gnostički rukopisi.
Nikčević dalje govori i o arapskim spisima u kojima treba
tražiti istoriju Crne Gore, i ako im je Evropa u staroj eri bila nepoznata. Ali
istina je da neka sačuvana djela i od Aristotela imamo zahvaljujući Arapima.
Jer, kada su antički spisi od strane crkve bili proglašeni za jeres, kao i
učenja filozofa, onda su razni antički spisi bili spaljivani na svakom koraku.
Ne treba zaboraviti da su hrišćanski Rim pokorili nepismeni Goti, koji su tada
za jeres proglasili i pismenost. Ipak, našli su se Arapi koji su ih znali
cijeniti. Neki nisu štedjeli da antičke spise otkupe i za čitavo malo
bogatstvo. Tako su bili prevedeni na arapski. Pa su Evropljani, tek u doba
renesanse i kasnije počeli prevoditi Aristotela i druge filozofe sa arapskog na
evropske jezike.
Ali, pored očevidaca u istoriji, postoje i oni koji
ispredaju razne neutemeljene priče, a čiji navodi nikad ne mogu imati stvarnu
težinu, jer najčešće nisu tačni. Tako i Ksenofontova kazivanja o Peloponeskim
ratovima su u koliziji sa onim navodima brojnih grčkih istoričara. Ali,
Ksenofont je, kao ratnik, stvarni učesnik tih bitaka. Tako je i Diogen Leartije
potrošio silu vremena objašnjavajući da Epikur nije onakav kakvog ga u pisanim
izvorima negativno najčešće prikazuju kirenaičari, pa i Herodot u svojoj knizi:
„O Epikurovoj mladosti“. Nijedno Epikurovo djelo nije sačuvano, ali su u doba
Seneke postojala, pa ih ovaj visoki etičar i spominje kao uzvišene i duboke
zamisli jednog izrazito etičkog čovjeka, nikako bludnog negativca. Što nam sa
sigunošću potvrđuju Diogenovi navodi da je Epikur živio skromnim i jednostavnim
životom, i da se u prehrani zadovoljavao hljebom i vodom. A, danas epikurejstvo
znači nešto sasvim drugo, kao naslijeđena laž prenešena iz pogrešnih izvora jer
su se u istoriografiji koristili, iz neznanja a ne kao zavjera, razni spisi
koji nemaju nikakvu težinu, kao što su se miješali i mnogi pojmovi, popu Ilira,
Tračana i Kelta koji su najvećim dijelom u starom vijeku dijelili ove naše
prostore, a koje samo materijalni dokazi i podrobnija analiza može da u budućnosti
riješi i razdvoji. A, čudi me i ta činjenica da nam je dosta čega iz prošlosti
nepoznato a postoji u starim pisanim izvorima. Preko Balkana su prošli i
zadržavali se i mnogi drugi narodi. Poput osnivača Ulcinja, a koga je Nikčević
poklonio Skitima. Da ga je pripisao marsovcima prije bih povjerovao, samo iz
jednog razloga – jer su nepoznati.
No comments:
Post a Comment