Piše: Bratislav Bato Medojević 30. 01. 2013
Da li zbog hladnih zimskih dana ili prezasićenosti teškom
realnosti, kulturna događanja u Podgorici gotovo da ne postoje. Dobro plaćeno
Nacionalno pozorište tezgari sa alternativom, a Centar savremene umjetnosti je
iz Galerije Dvorac Petrovića preselio izložbu Egipatske moderne umjetnosti,
trista metara dalje, u Galeriju Centar, pa su građani Podgorice, pored čitave
prethodne godine, mogli nanovo da uživaju u nadgledanju paučine ove izložbe –
cijeli mjesec. Ali, danonoćno radi kablovska televizija, a na njoj se moglo
viđeti i skorašnje skupštinsko dosađivanje. A, kad je tako, ponuđeno ne treba
odbijati, pa taj vidan sadržaj programa, kao zamjenu za duhovna događanja, treba
ponekad i kulturološki opisati, jer je politika postala glavni kreator kulture,
a mediji njen najvažniji izvođač – slika i prilika.
Pored uobičajenih optuživanja da je DPS od svog osnivanja
arhont i demijurg svih kriza u Crnoj Gori, dogodilo se i nešto novo. Poslije
nešto više od dvije decenije postojanja, Vlada je Skupštini predložila na
usvajanje “krizni porez” na dohodak, što je ona i usvojila glasačkim tijelom iz
sopstvenog resursa. Većina iz opozicije je negodovala, kao uvijek, uz tvrdnje
da pozicija sve ono što lično nema lako kupuje o državnom trošku, jer je
korupcija za nju još uvijek nepoznanica kao Jaldabaotu Svijet Svjetlosti, a
“palih anđela” nikad nam nije moglo faliti od Nikšića do Andrijevice, đe se
kane ponoviti opštinski izbori. “Ne umijemo” da se pretvaramo, pa lako od tuđeg
napravimo svoje, i onda se „čudimo” za nerazumijevanje onih, lošije uhranjenih,
koji pretenduju na vlast, a ne tamane baš sve što je državno. Pa je predlagano
da država prvo naplati zaostale poreze, a tek potom krene u dodatna
oporezivanja građana. Ali, kao vazda, uzalud logika, patriotizam i pravda u
međusobnom optuživanju koja često izlaze iz okvira utvrđenih tema, čija
ishodišta u prizoru oštrih skupštinskih polemika znaju često da odu u krajnost
i podśete na riječi čuvenog skitskog filozofa Anaharsida, kad mu je jedan
Atinjanin prigovorio za loš identitet: “Meni je domovina na sramotu, a ti
domovini”. Iako se to često podrazumijeva, ipak, to se u našoj skupštini još
nije reklo, ali slika je jasna: država sa svojim patrimoniumom, u koji se
ubraja svaka skupština, od lokalnog do državnog nivoa, bez jasno izgrađenog
identiteta, iskrenog patriotizma i poštenja, je kao bure bez jedne dūge
(drvenog rebra), pa se čini, da su sva minula identitetska obilježja Svijetle Crne
Gore i njene istorije samo u vlasništvu Preśednika državne skupštine, jer su mu
postavljeni na rever, odakle se odavno niđe ne pomjeraju, osim, kada je
preśednik države u pitanju.
Ovaj početak skupštinskog zasijedanja otkriva da
konfrotacija Crne Gore, i ove godine, opet zauzima zalet zbog loše vladavine
prava, a sastoji se u oprečnostima na svakom polju ljudskog djelovanja, od
kulture, privrede do politike, pa se može reći da je naša politika kilava ili
hilava, jer ne rešava ni goruće društvene probleme. Kao i sve prethodne rasprave,
ova je tekla u nedogled iako se zakoni po evropskim standardima, ukoliko se ne
zaobilaze, samo prepisuju i usvajaju. A, za to je razlog jasan: gube se
privilegije i ograničava svaka sila van vladavine pava. A, zašto opozicija na
tom polju ne čini više, znači da joj, usled nečeg, nedostaju dobri kadrovi kao
i poziciji.Tako da u Skupštini najčešće slušamo deklamacije sa kojima nam,
dobro plaćeni poslanici, često liče na osobe koje (ispravljaju) krive čivije u
atomskoj centrali. (Koliko je kilogram novih eksera na tržištu, radi bolje
procjene produktivnosti, to ne znam?). Ima i onog: ja u klin ti u ploču, kao
kod rotirajućih ministara. A, da bi se što duže odložila primjena mnogih
zakona, radi se preventivno – njino podnošenje na usvajanje se nevoljno
protežira i teče u nedogled kao tehničko pitanje, ili se ekspresno izglasavaju,
poput “kriznog poreza”, od kojih trpe samo građani na čiju štetu su
ultraprivilegovani stekli enormna bogatstva a ovim zakonom su zaobiđeni. Ipak,
pozicija samozadovoljno trlja ruke hvaleći svoje uspjehe kao najbolje od
najgoreg, dok dio opozicije, NVO sektor i Sindikat, sa pravom otvoreno pokazuju
svoje nezadovoljstvo učinjenim, o čemu govore brojni štajkovi glađu, u državi
koja se može predstavljati svijetu kao manji siromašni region razvijene Evrope,
ali i kao bogata Amerika iz koje se, na godišnjem nivou, iznose iz zemlje
milijarde eura preko privatnih računa, što smo čuli u ovom poslednjem
skupštinskom zasijedanju, na kome je preśednik Vlade nekima postao glavna
preokupacija i noćna mora, ali, alfa i omega u inspiracijama za svakakve priče
o lošoj vladavini prava. A kada se pregledaju sve dnevne novine, različitost
pogleda je sve upečatljivija – kao da se ne živi u istoj državi. Lišene
demokratske artikulacije različitosti, zadrtih principa je najviše.
Svijest je stvar percepcije. A, možda je gledanje na poročno
okamenjenu stvarnost samo stvar ličnih iluzija, ili nekakvog aporema koji može
biti i nominalističke prirode, kao što to prezentiraju portparoli “istina”,
kojih u medijima nije ništa manje nego li u politici. Jer, kad bi i našu epsku
domaću riječ pleme preveli na keltski jezik dobili bi naziv – teuta. Pa bi:
“Teuta moja snom mrtvijem spava”, potpuno promijenila smisao i Njegošu.
Naš problem je baš u tome što je i bahatost kao vid krute i
svojevoljne teomorfne svijesti (izigravanja boga) kulturološki problem koji smo
naslijedili iz svoje avlije, ali i mnogi drugi novijeg datuma koji ispod plašta
promovišu disidentna ponašanja (šovinizam, diskriminaciju, mnoge kriminalne
kodekse ponašanja, varvarsko partijske propozicije – primitivne vrijednosne
diferencije), što centre moći (koji nijesu samo na adresi crnogorske vlade)
favorizuje za premonstratore anti-kulture, koje su kao projektovan odraz
ukupnog destruktivnog stanja postale kreatura samih kreatora. Za neka od njih
nas i Evropa opominje. Dodamo li tome da se i pojam “domovina” različito
tumači, dolazi do potpune strukturalne identitetske pometnje – za koju se može
reći i da je samo Vlada kriva i njene institucije, ali ni tada ne bismo rekli
sve. Nasleđa iz prošlosti su, takođe, velika.
Po onim, ne tako davnim iskustvima na Balkanu, meni se čini
da je prvi političar bio Sotona. Zbog nje je i strmeknuo na zemlju. I, od kad
je u Hyle on izigrava boga, i svojski se trudi samo za svoj materijalni svijet
Tame i svoje istomišljenike.
Bez bitnijih rezultata funkcionalnost državnih institucija
je odavno zabrinjavajuća pa se stvorio fenomen da (pored opozicionog stvaranja
jedinstva) pučanstvo koje je većinski nekad bilo za rat, sada osviješćeno
zastupa ispravnost vladavine prava i ugroženost kulture, privrede i
civilizovanosti, nasuprot režimski superiornoj antikulturi, koja ne vodi
ispravnu brigu o svojim građanima već samo o samoj sebi. Ona danas traži (bržu)
pravdu na putu za Evropu, umjesto obrnuto. Dijametralno suprotni: tradicionalni
i moderni; konstitucionalni i antikonstitucionalni vide problem u antikulturi,
isto što i Ujedinjena Evropa u sistemu državnih institucija, stavljajući ih
time (prividno) u istovjetnu ravan, suprotnu od one prije osamostaljenja.
Ugroženost fakultetski obrazovanih ljudi ovu pojavu čini više značajnom. Ali je
Evropa kao proces već postala nezaustavljiv pobjednik i ako je pozicija spremno
dočekuje odugovlačenjem i sitnim ustupcima i deklamacijama, pa je za očekivati
da će mrzovoljnost pozicije prema gorućim, nastupajućim, problemima biti sve
očiglednija. Ipak, najavljeni budući protesti građana će imati mnogo višu
težinu, od manje razumljivih partijskih okupljanja, u očima građanski
nastrojene Evrope, pa je i njena solidarnost na tom polju neminovna, od čega stranke
na vlasti već strepe, što objašnjavaju nagle izmjene predloga zakona, kakav je
bio i „krizni porez“, tako da se neće oporezovati svi dohodci već samo oni
iznad prośeka, što se, ipak, može tumačiti kao očajnički potez koji ne rešava
pravi problem. Kao što neće biti ni brzog oporavka, jer kada se misli stranački
usko, i računa samo na investicije, kao do sada, pravog rešenja nema za potpuni
kolaps privrede, odnosno privatizacije. A, kuda je novac od nje sve završio
neće nam pokazati opozicija, već vrijeme.
Ali, vrijeme neumoljivo protiče. A svako vrijeme ostavlja
svoj trag na istorijsku svijest naroda. Ti tragovi nam govore o njenom razvoju
koji joj stvara jasan identitet ili zatire, čime je najviše ugrožena opšta
kultura, jer se, upravo, od te istorijske svijesti održava. Tako su i po
najvišim zabitima, u ovo zimsko doba, umjesto vukova zavladali “hajduci” kojima
nije daleko da i tamo otimaju sa državnih električnih vodova, pa su mnoga
domaćinstva pretrpljela veliku štetu jer su njini krajevi ostali danima bez
električne energije.
Kultura se održava istorijskom sviješću i suprostavljena je
nagonima i haosu pohlepe. Ona se ne prenosi genima već nesvjesnim vaspitanjem
koje dobija preko ponašanja, (od familije do javnih ličnosti,) tako da u tome,
nekad, ni škole ne mogu mnogo pomoći, kao što to ne može ni fingirana stvarnost
režima jer je često uvredljiva i za, (kako rekoše na zasijedanju) ovčiju
inteligenciju. Ali i ona je naslijeđena ili falsifikovana novotarijama kakvih
možemo viđeti i u Skupštini. Uzalud su u njoj puka optuživanja kad je grešnika
i krivaca na sve strane. Pa se i po
gnostičkom pra-produktu Sofijine Pogreške može reći da i nije taj famozni Milo kriv baš za sve
probleme u društvu, jer nije ni toliko svemoćan, niti je početkom devedesetih
iskvario neku idealnu sredinu od koje je mogao mnogo šta pozitivno naučiti.
Najviše se dopadao svima kada je rušio vlast ili odobravao ratni pohod na
Dubrovnik. A kad je bio protiv bombardovanja svoje države, mnogima se nije
sviđao. Kao nekad, i sad nam ga eto. Evropa u njega vjeruje, jer je imao
hrabrosti da se suprostavi Miloševiću. Ipak, kao i uvijek, jednima je velika
nada, a drugima razočarenje, kao što je i do sad bilo. Ništa novo. A, na
uspjehu može zahvaliti mnogima iz opozicije. Ipak, svo vrijeme njegove
vladavine najbolje oslikava strukturu mentalne crnogorske stvarnosti u kojoj je
“zemlja čuda” preinačena u “zemlju anomalija”, neravnomjerno, ali zaslugom svih
u opštoj disharmoniji društva. Pa je dodatni problem i taj što se konsoliduju
mahom oni slojevi društva kojima crnogorska državnost smeta, na čemu se ima
biti zahvalno, najviše, vladajućim strukturama. S obzirom na njine
preokupacije, ostvareni su rezultati kakve imamo.
No comments:
Post a Comment