Piše:Bratislav Bato Medojević 14. 07. 2012.
U okviru povremenog Podgoričkog kulturnog ljeta, u Modernoj
galeriji otvorena je 11. jula izložba pod nazivom Koloristički ekspresionizam u
jugoslovenskom slikarstvu. Slike na ovoj izložbi su iz fundusa Muzeja Cetinja.
Izložbu čine 18 umjetničkih djela istaknutih jugoslovenskih slikara koji su po
svom stvaralačkom opusu bili prepoznatljivi kao ekspresionisti, u širem
značenju, bez obzira na druge opservacije: Milan Konjović, Jovan Bijelić,
Nikola Graovac, Stojan Aralica, Miloš Vušković, Lazar Ličenski, Savo Radulović,
Zora Petrović, Filo Filipović. Ovaj mali opus slika i umjetnika je fragmentaran
i ne može se, ni približno, uzeti kao realan preśek ekspresionizmom bogate
jugoslovenske scene. Ipak, svojim suverenim kvalitetom svaka od izloženih
slika govori o individualnoj likovnoj snazi svakog autora ponaosob.
Izložbu je otvorila Petrica Duletić, koja je u svojstvu kustosa
i organizator ove izložbe. Mada je ovo renomiran izložbeni prosor, kao i sama
postavka, na izložbi je, kao po nekom “modernom” običaju, bilo prisutno samo
nekoliko duša. Niko od političara, jer su, vjerovatno, zauzeti propagiranjem
svega drugog osim kulture. A u ličnu kulturu ubrajaju priču pričinu koja se
praktično svodi samo na dodjelu odlikovanja koju obično rješavaju žmureći.
Vjerovatno u vremenima u kojima se štrajkuje glađu da bi se stekao zakonom
zagarantovani lični dohodak i riječi gube svaki smisao i značenje, a kamoli
umjetnost i kultura. Fakat je da u prvoj polovini ove godine za sufinansiranje
stvaralaštva u Crnoj Gori nije data ni prebijena para, a da se o tome u
javnosti nije zucnula ni jedna riječ, što je znak da se “uživa” samo u “politici”
koja je sva u pravosuđu, a plodove njenog rada možemo tražiti po svijetu od
Brisela do Haga. U domaćem svijetu umjetničkog stvaralaštva je sve teže - do
apsurda.
Za katalog je pisala Ljiljana Zeković, čiji se tekst odnosi
na objašnjenja estetskih vrijednosti ekspresionizma koji se često identifikuje
sa impresionizmom, kako u svijetu tako i kod nas, pa se može smatrati vrlo
korisnim građanstvu, posebno iz razoga što obrazovne kulturološke vrijednosti
našeg društva u praksi bilježe stalni pad (jer režimski dečki ne mogu baš sve),
što na zapadu nije slučaj.
Mada je družina mala, slike su na ovoj izložbi
reprezentativne. Ekspresionizam je i po svojoj prirodi takav: svako je škola za
sebe. Dobar ili loš, ne trpi neiskrenost, ali pruža potpunu likovnu slobodu
kako ličnim afinitetima umjetnka tako i mogućnosti samog izraza, u kome je
svaki individualizam lako prepoznatljiv zato što je u funkciji isključivo
ličnog temperamenta osmišljenog u najvećem naboju umjetnikova doživljaja, zbog
čega je naglašeno individualan jer povlači sa sobom ukupan senzibilitet, sve
lične crte i osjećanja autora, kao i njegova estetska određenja. On je i duboko
umjetnički jer u sebi ostvaruje lično prosvjetljenje samog doživljaja,
oslobađajući duh od svake usiljenosti i diktata. Sa gestom i bojom on je svakim
trenutkom u ravni likovne drame i uzbuđenja, kao što je i neponovljivo direktan
u sudaru sa estetskom likovnom stvarnošću. Takve su slike “uzbuđenja”, kod nas
još od Počeka prepoznate kao neprolazne poput obrazaca nekih psiholoških stanja
koje nikad ne prestaju da se samoostvaruju u očima posmatrača jer izražavaju
trenutake svakog osmišljenog slikarskog gesta kao vječnost. One paralelno
iskazuju izraziti smisao psihe u likovno duboko estetskom doživljaju svijeta
oko sebe kao i unutrašnju duhovnu simbiozu sopstvenih značenja. Što u oba
slučaja teži vanvremenskom, kao i individualnom.
Ova postavka je realnost konstantnog kvaliteta jugoslovenske
likovne umjetnosti i nema nikakve socrealističke prizvuke, što takođe govori da
bivši yu prostori nijesu ni bili njom opterećeni, kako ga neke politizovane
neznalice predstavljaju, da se laicima nameće suvislo pitanje: da li je
socrealizam kakvo etiketiranje umjetičkih djela iz socijalističkog perioda, ili
stvaran likovni pravac koji ne poznaje granice, bilo da su političke, kulturne
ili geografske. A, da bi otklonili svaku zabunu i bolje shvatili slobodu nekog umjetničkog
stvaranja treba reći o svim tadašnjim društvenim okolnostima ambijenta i
tendencijama vremena u kome je ta
sloboda izražavanja nastajala ili nestajala.
Nekima će zvučati nevjerovatno, zapravo, treba reći da su:
Marks i Engels prvi izdigli estetiku na nivo nauke. (Oslobođenu bilo kakve
ideologije i premisa socrealizma.) To im treba priznati, jer do tada je
estetika bila sastavi dio filozofije,
kao nekad fizika. Oni su prvi klasifikovali sva pređašnja promišljanja i unaprijedili
metodologiju, a u sintetičku studiju estetske metodike unijeli su: sociološku i
psiho analizu. Iako zanemarena i
prećutkivana, sve više je bila prihvaćana kod estetičara i na zapadu: Anrija
Lefevra, Kalvina dala Volpea. Marksistička estetika se kod nas izučavala, pa
smo teorijski bili u izvjesnoj prednosti u odnosu na ostatak svijeta. To
vrijeme je donijelo izuzetne teoretičare na polju umjetnosti. Ipak, bez obzira
na sve te okolnosti, izučavanje domaćeg estetskog prostora nije bilo dovoljno
usaglašeno ili klasifikovano na opštem nivou. Svaka republika, naučna
akademija, univerzitet, vukli su na svoju stranu gubeći time međusobnu
korelaciju jer nije postajao snažan jedinstveni centar, tako da su u te svrhe potpuno
izostala objedinjena, kapitalna djela na koja su se, kvalitetno i empirijski,
mogle osloniti sve buduće umjetničke pojave i teorijska znanja. Tako da danas, poslije
raspada jednog jedinstvenog kulturnog prostora (u kome su svi bili prirodno
upućeni jedni na druge,) na enklave posebnih državnih cjelina, sva novonastala trans-supstancijacijalna
tumačenja estetike doživljavaju degradaciju u proizvoljnostima, čime su i
nevrijedna retro izdanja u umjetnosti stekla status nečeg novog i vrijednog. Sa
padom sistema vrijednosti stvorio se vještački vakuum, izolovanost i pometnja u
kojoj se počelo pričati koješta, i kako ko hoće na najvišim nivoima društva.
Partijska služba i poslušnost u egzistencijalnoj borbi za puko preživljavanje pomračila je i profesionalnost
u te svrhe da je i umjetnost potpuno izgubila društveni značaj koji joj pripada.
Tako da danas, ne samo da umjetnost treba vratiti na svoje mjesto, već i
čovjeka.
Moguće su i greške u kritici savremenog doba, najčešće onih
koje prate političke ciljeve i licemjernu promciju pogrešnih vrijednosti. A, da
li socrealizam treba tumačiti u domenu sociološki šire opservirane realnosti
(uključujući djela Milea, i brojnih flamanskih majstora), ili kao dio angažovanosti
političko ideološke realnosti svakog socijalističkog poretka, uz koji,
obavezno, slijede sadržaji preokupirani dogmatskim impresijama i idealizmom
industrijskog razvoja, treba preispitati, jer ga današnja tumačenja ne određuju
u potpunosti, posebno, ako se zna da na ovim prostorima ni likovna ostvarenja
iz NOB-a nijesu imala političku konotaciju i angažman, koji bi sa prenaglašenom
superiornošću slavio trijumf soc poretka. Sa sigurnošću se može reći da su tada:
Kun, ili Mujezinović, u duhu starih majstora, dokumentovali faktičko stanje rata,
kao dokument vremena, sa često iznurenim i izmučenim borcima; a kod Lubarde i rat
je dobijao potpuno apstraktan karakter. Ni u realističkim slikama od
komunističkog ideologa Pijade nije
postojala tendencija ka socrealizmu. Bez obzira na raskid sa Staljinom, ipak,
on je morao postojati kao obilježje bivšeg prijateljstva sa ruskim komunizmom, ali
kao realizovana stvarnost u akcijama radnih brigada koje su učestvovale na
obnovi razrušene zemlje. To vrijeme je bilo u duhu opšteg razvoja, kada širom
Crne Gore, niču muzeji, domovi kulture, otvaraju umjetnička udruženja, što u prošlom
kulturološki devastiranom prostoru pod Karađorđevićima nije bio slučaj. (I to
je možda jedan od razloga razloga da se, poslije rata, u velikoj želji i na
brzinu obilježe sva važna mjesta i događaji, pa su se spomen obilježja pravila bez
naročitih estetskih vrijednosti. Pavle Mijović je kao vrijedne izdvojio samo
dva.) Poslednih decenija i spomenička kultura u Jugoslaviji bila je dosledna
svom vremenu, potpuno okrenuta savremenoj umjetnosti - a u njoj je dovoljno pomenuti
samo Džamonju i njegov veličanstveni spomenik na Kozari koji je dobio najveća
svetska priznanja i pohvale, dok je jugoslovenski film od samih početeka
bilježio visoke umjetničke domete, bez obzira da li je radnja smještena u ratu
ili posle njega, o čemu govori Kozara, Veljka Bulajića, ili Skupljači perja, koji
nosi sociološku tematiku, od Aleksandra Saše Petrovića.
Treba konačno shvatiti da taj “ozloglašeni” socrealizam potiče
iz Rusije, i nije proizvod dekadentnih shvatanja komunističke ideologije već
isključivo Staljinove diktature. (Kao izuzetno obrazovani intelektualci za svoje
vrijeme, estetikom su se bavili veliki
ideolozi komunizma: Đerđ Lukač, Lenjin,
Plehanov.) Ali, iako je izveden po mehanicističkim pravilima diktatora, u
cjelokupnom opusu stvaralaštva tog vremena nije sve imalo supstrat istog stila
u umjetnosti, i sa punim značenjem socrealizama i kod autora koji su mu bili
naklonjeni, niti je socrealizam bio
lišen likovne estetike i njenih kvaliteta. Čak naprotiv, što se jasno vidi iz
djela socijalističkog realiste Borisa Iogansona. Ali, da bi se te složenosti
jasno sagledale, treba sagledati korijene i poći u istoriju.
Velike promjene na polju umjetnosti dogodile su se u Rusiji
1918, kada se i formiralo Odjelenje likovnih umjetnosti (IZO) čiji su članovi
stekli naziv zvaničnih umjetnika novog društva. David Šterenberg je imenovan za
glavnog rukovodioca, Natan Aljtmanje je vodio petrogradsku sekciju, Vladimir Tatlin
moskovsku, a za Vitebks je bio zadužen Maljević. Kandinski im se priključuje
1921, kada se iz Njemačke vraća u Rusiju. Jedna od prvih akcija kolegijuma IZO-a,
bilo je osnivanje Biroa za muzeje i Otkupnog fonda. Vlada je dala 2 miliona
rubalja za otkup modernih umjetničkih djela i osnivanje muzeja širom zemlje. Oni
su otkupljivali djela svih umjetničkih pravaca. Rusija je tada bila prva zemlja
u svijetu koja je širila izlagačku djelatnost apstraktnih umjetnika i drugih
modernista. Umjetnost je u Rusiji
centralizovana preko Proletkulta (Organizacija za proletersku kulturu), osnovanom
1906, a koji je 1920. proklamovao da: „Proleterijat mora imati vlastitu ’klasnu’
umjetnost kako bi organizovao svoje snage u borbi za socijalizam“. (Iz njega je
u moskovskom Inhuku iznikao program „laboratorijske umjetnosti“ i
konstruktivizam.) Glavni teoretičar te organizacije/instituta bio je marksista Bogdanov.
On je Proletkult proglasio autonomnim, suprotno od Lenjinovih težnji da sve
mora biti potčinjeno centralnom rukovodstvu partije. Lenjin umire, ali je
status autonomnosti održavan sa stalnim trvenjem oko nadležnosti sve do
tridesetih. A, 1932, „socijalistički realizam“ je zvanično proglašen za jedini
stil, (čime simbolizuje Staljinovu vladavinu). Time su sve umjetničke
organizacije, pod čvrstom partijskom upravom, sjedinjene u jedno tijelo, „Savez
umjetnika“. A, sve to je našoj široj javnosti bilo nepoznato, zbog čega su se i
kod intelektualaca mogla čuti oprečna tumačenja.
Socrealizam se nije izučavao dovoljno na fakultetima, ni kod
nas, iz više razloga. Glavni od njih je taj što mu nijesmo bili sledbenici, kao
i to, što na estetskom nivou nije donio ništa novo, već je poput papagajske
priče, sa pravom osporavan zbog svog usko ideološkog angažmana i usiljene
propagande. On pretstavlja veliki pad izuzetno plodnog i naprednog ruskog
umjetničkog eksperimenta koji mu je prethodio, u kome je nastao i suprematizam
Maljevića, ili pak, Lisickog. To se najbolje vidi u nekim propagandnim plakatima
u staljinizmu, koji su po mnogo čemu
ličičili onim u fašizmu, zbog ekstremno ideoloških ciljeva, navodno: “diktature
proleterijata”, kada su slobodna misao i građani bili potpuno obespravljeni, a
društveni poredak sveden na nivo dobrovoljnog ropstva radnika i seljaka. Tada
su, putem propagandnih plakata, bili česti pozivi za radnu i vojnu mobilizaciju,
dok su umjetnička djela socrealista imala zadatak da popune scenografiju i nadomjeste prazninu u svim javnim i
kulturnim ustanovama. Ali, treba reći, da ni svi umjetnici i estetičari u vrijeme
staljinizma nijesu bili dogmate, kao što ni Maljević u tom periodu nije morao
naslikati crveni kvadrat. I tada su u moskovskoj ilegali postojala ognjišta
nezavisnog stvaralaštva. Ateljei, malo poznatih umjetnika: R. Faljka, F.
Platova, A. Tišlera bili su kulturne oaze koje su čuvale sjećanja na izgubljenu
stvaralačku slobodu s početka vijeka. Tako, ni suprematizam Maljevića nije bio zaboravljen. Edig
Šteinberg, njegov učenik je nastavio njegov rad, a postojala je i škola
njegovog učenika Filonova. Jedine veze sa tim sovjetskim staljinistčkim periodom
kod nas su dobro upamtili golootočani, dok su umjetničke slobode bile sačuvane.
Ali, ako bi smo htjeli realno sagldati prirodu ideologizacije i propagande jednog
vremena u različitim društvenim poredcima na nekom konkretnom primjeru, napravili bi paralelu sličnosti i razlika u multipliciranoj
ikonografiji: Vorholovog portreta Merlin, rađenog tehnikom sito štampe, potom
uveličane, koji se, poput modernog pop-arta, širio Amerikom (ustvari, sa ciljem
da sruši stvarne vrijednosti autohtonog pop-arta i njegovu ironiju preokrene u
propagandu industijske popularizacije); i Lenjinovih, umjetnički rađenih
portreta, koji su seriografikom bili rašireni po cijeloj Rusiji (sa ciljem da autoritativno
uzdignu važnost postojeće vlasti i ideologije a ponište svako učešće u životu
prethodnog poredaka), došli bi do zaključka da oba ikonografska portreta nijesu
apolitična, iako im je ideološka simbolika različita,da se može reći: suprotna
i nepomirljiva, kao što su to i društva iz kojih dolaze: demokratskih sloboda
građana i jednopartijske diktature. Za razliku od specifičnosti nacionalnih
ikona: Jovanke Orleane, kraljice Elizabete ili našeg Njegoša, one imaju veće,
internacionalne tendencije kao osmišljeni trikovi markentinga različitih pretenzija
i slojeva društva. Prvi služi poretku, kao propagandni idol za marketing
industrijske estetike u stvaranju potrošačkog društva, inkarnacije neke nove
„zlatne groznice“, a drugi - ideologiji komunizma, kao borbi protiv siromaštva
i eksplatacije. Na prvom portretu je predstavljena razmažena, seksipilna glumica
prosječnog talenta i sumnjivog morala, (poznatija po aferama nego li po glumi) koja
ne zna šta hoće od sebe pa kao štafeta prelazi iz ruke u ruku svojih
ljubavnika; a na drugom portretu visoko obrazovani intelektualc koji se čvrsto
drži marksizma, čije se vrline ne mogu sporeći koliko god nam se ne dopada
njegova ideologija, a koji se brine za socijalnu jednakost i veća prava radnika
u svijetu. U oba slučaja „lagodnog i čvrstog“, ove ikone, svog vremena i
poredka, zahvaljujući trikovima propagandi imaju veću svrhu od uobičajene namjene,
i mogu se naći u muzejima kao i privatnim WC- ima, jer ne biraju mjesto ni vrijeme,
mada, tako ne mora uvijek biti. Ipak, ti portreti nijesu arhetipske prirode već
samo populistička ikonografija iz domena tumačenja bihejviorističke psihologije,
a čije vrijednosti estetičari trebaju tražiti samo u konkretno ispoljenoj
likovnosti a nikako u podložnim propagandnim značenjima na kojima se često
zasnivaju gluposti u savremenoj
„umjetnosti“ sa političkim ciljevima.
Građani yu prostora su socrealizam najbolje upamtili po skandalu, kada su
slovenački umjetnici, kao idejno rešenje, za Dan mladosti 1987., odšampali “neobičan”
retro plakat, koji se prvo potucao po novinama ali se nije prihvatio kao konačno
rešenje, jer se utvrdilo da je plagijat, potpuno identičan jednom fašističkom, što
je zgrozilo javnost. Ova zakašnjela soc
art ironija, na koju se umalo nije naśelo, već tada je bila u zenitu u Rusiji, (odakle
je potekao i soc art,) a došla je kod
nas bez naročite podloge i potrebe, već kao kakav imitatorski, provokativno pomodarski
gest koji je htio da iskaže puki prkos vlastima, kao kakvom teškom režimu. (Da
ironija bude veća, raspadom Jugoslavije, slovenački komunisti su ostali na
vlast na demokratskim izborima.) Koristeći elemente socrealizma soc art je
reakcija ili revolt na socrealizam, a uključivao je u sebi i performans. Što ne
znači da u sebi ima otklon od politike ili mas-propagande. Takve izložbe nijesu
mogle imati dozvolu da budu prikazivane u državnim galerijskim prostorima, već su
bile organizovane po stanovima. Zahvaljujući potsticaju Perestrojke soc art se u
Rusiji vještački obnavlja pa se iz stanova reakcionara seli u državne galerije.
Sa njim se izlazi i van zemlje, ali, taj reprezent ruske umjetnosti u
inostranstvu brzo postaje zamarajući. Što
je i razumljivo, jer je predstavljao samo usko angažovan revolt sa ciljem da uruši
politički sistem/poredak u kome je nastao. Dakle, decenijama prije Perestrojke postojao
autohtoni/autentični soc art koji se na ironičan način bavio socrealizmom. Oni
su na slikama nesumljive estetske vrijednosti na ironičan način prikazivali
Staljina i druge političke ličnosti. Na slikama i pored njih su ispisivali i tekstove
ili samo riječi, banalno dopunjavajući svoje stavove, ili izvodili prateće performanse. Anatolij Žuravljev je u
tome otišao estetski najdalje. On je svoj revolt i likovnost isfiltrirao, i isključivo
sa riječima i slovima pravio kompozicije, time zalazeći u konceptualu, odnosno,
period “laboratorijske umjetnosti”. I to je jedan od razloga da istoričar
umjetnosti Vitja Misijanov proglašava soc art mrtvim kao pravac, posle čega već sedamdesetih
i tamo nastupa konceptuala kao samostalni izraz. Sve smo to doznali kada su
krajem osamdesetih, u vrijeme Perestrojke, ruski umjetnici sa svojim reprezentnim
ostvarenjima soc arta nastupili u Beogradu i Zagrebu.
No comments:
Post a Comment