U Galeriji Centar otvorena je 03. 07. 2012. godine izložba
instalacija Srpske umjetnice Milice Rakić pod nazivom: Rođena bez razloga. Ova
izložba pokazuje feminističku nastrojenost umjetnice koja u svom promišljanju
uzima za podlogu položaj izbora, kako simboliku žene tako i promjenljivost
vrijednosti vremena u kome egzistira. Tako su se vanvremenske heroine i najveći
čovjekovi ideali našli kod Milice u intelektualnom beznađu leksičkih banalnosti
– do skaradnosti.
Nekad su umjetnici arhetipe ženske postojanosti pored
ljepote veličali i duhovnom, etičkom snagom Temide, viteštvu Amazonki i krilate
Nike (Pobjede), ili hrabrim patriotizmom žena iz Karije koje su pretočene u
danas nam poznate vanvremenske karijatide koje drže nebeski svod trema
Erehtejona na Akropolju. Tada atinske umjetnike nije sprečavao rat sa Spartom
da sa divljenjem i nadahnuto predstave podvig, duhovnu važnost i veličinu žena
spartanske Karije. Milica očigledno ni o tome ne zna ništa. Ona uz fotografije
izuzetnih žena, jugoslovenskih narodnih heroja koje su stale u odbranu slobode
od fašizma, aplicira tiradom banalnih tekstova poput: „Kosmonauti su jebeno
lepi“, „Sanjam da imam kurac umesto leve sise“.
Milica je očigledno revoltiana što je u današnje vrijeme
arhetip „Lili“ (negativne ženske sklonosti) zavladao svijetom umjesto onog sa
uzvišenom duhovnom i svetačkom ulogom. Ali arhetipi su vanvremenski kao
psihički geni a vremena su promjenljiva. Kako god, uvijek postoji lični izbor a
Milica je u njemu zbunjena, jebeno površna i banalna. I da budem dosledan ovoj
izložbi u duhu njenih banalnosi: ona se folira da ima izliv krvi u muda, pa
prodaje muda za bubrege i ništa manje nego kao Umjetnost. Bizarno.
Da li je to puka koincidencija ili vulgarna namještaljka što
će postavka ove izložbe trajati i za vrijeme Crnogorskog Trinaestojuskog
praznika, kada će biti dodijeljeno istoimeno državno priznanje Marini Abramović
koja se svojevremeno svojski sprdala sa petokrakom trinaestojulskih ustanika?
Među njima postoji jasna slišnost koju treba tražiti u soc
artu i njegovom porijeklu. Može se reći da je kod nas (u bivšoj) soc art začet
krajem šesdesetih na talasu black arta (crne umjetnosti, ili crnog talasa) kao
ekscesnoj “umjetničkoj” pojavi, kada je u svijetu, kao i kod nas, nezadovoljstvo studenata preraslo u otvoreni
bunt izvan postojećih univerziteta, na ulice i trgove. To najbolje opisuje
događaj u centru Splita 1968. godine, kada je grupa mladića u svom protestnom performansu
crveno obojila plato kulturno-istorijskog spomenika. (Tada je publicista Igor
Mandić, na stranicama Vjesnika, u svom komentaru, tu pojavu nazvao: “Zapećak
zdravog razuma”, koju je preuzela ostala štampa, što je zvučalo kao definicija
cijelog tog pokreta, odnosno, “gerile”- kako su sebe nazivali.) O tome i
koječemu drugom, iz tih godina, posvećuje se veća pažnja 1976. godine, kada se
iz śenke pojavljuje Vladimir Dodik – Trokut, predstavljajući se kao učesnik tog
događaja. On se, navodno, deklarisao kao antiumjetnik, pa je iz arhiva svog
Antimuzeja, kao pobornik antimuzejske politike, tada, objavio o svemu tome više
detalja. “On se smatra ocem black arta (blek arta) - koji u sebi uključuje
mnogo šta”, - kako su prenosila glasila na ondašnjim jugoslovenskim prostorima.
Pripremao je i “knjigu laži” u kojoj se poigravao sa datumima istorijskih
događaja a imala je cilj, kako je govorio: da razori vremensku dimenziju
umjetničkog postojanja. Sve je u toj knjizi rezultiralo opisom
autodestrukcijskih radnji njegovih istomišljenika Čaleta i Dulčića, koji su
svjesno počinili (lažno) samoubistvo kao
poslednji čin svog performansa u kome su na trgu prvo prodavali smrt
prolaznicima, a potom nad porodičnim albumima vršili magijski obred
“odsijecanja” vlastitih glava na fotografijama, kao i križanja lica članovima
svojih porodica.
No comments:
Post a Comment