Istina kao da je van našeg domašaja pa se danas u
novinarstvu gotovo sve svodi u rekla-kazala. Od novinara se ne traži da budu orlovi
već da ćukaju sa kokošima, zbog čega u poslednje vrijeme krupni događaji
neopaženo izmiču zbog jeftine površnosti izveštavanja i uvrnutih bučnih
propagandi. Isto kao u Elektrodistribuciji, imaju velike gubitke (istine) u
prenosu na mreži. Tako nas mediji šturo obavijestiše o svemu, pa i o tome da je
ministar za kulturu Branislav Mićunović dobio “radni prostor” od 75. kvadrata u
“Profesorskoj zgradi”, u Podgorici, nedaleko od dva stana koja je sa suprugom
dobio od Crnogorskog pozorišta u zgradi “Vektre”, koja opet nije tako daleko od
njine kuće u Baru, ako se uzme u obzir da je cjelokupnu administraciju ministarstva
iz Podgorice preselio na Cetinje đe niko od njih nema stan, a mnogi ni u
Podgorici. Ipak, ja se nadam onom najvažnijem: da su kamere zabilježile za
buduća pokolenja najveće ostvarenje ovog reditelja – pozorišnu adaptaciju
Gorskog vijenca iz 1997. godine u kojoj iguman Stefan igra košarku.
“Mada je samo Vlast kompetentna da o tome govori“ u opštoj
diskreditaciji morala, znanja, kulture i umjetnosti i mladi su rekli svoje bez
njinog učešća ali i novinarskih istraživanja i komentara. U skorašnjem
ispitivanju su gotovo stopostotno izjavili da pri zaposlenju nije važno znanje
već samo veze. A ministar rada i socijalnog staranja Suad Numanović je skoro
izjavio da se formira Agencija za protjerivanje znanja, odnosno kako je on to
formulisao: za zapošljavanje u inostranstvu. (Kao devedesetih kada se upućivala
mladež na ratište sa riječima da se Crna Gora najbolje brani van njenih
granica.) Izgleda, da su izbjeglice, po nalogu Evrope, udomili a domaću čeljad
bez obzira na visok pad nataliteta žele „zakonski“ protjerati, jer, za njima
plače svijet a ovde ih je napretek. Neznanja nam u institucijama sistema neće
faliti, proizvodimo sve same viškove koji svaki dan ispred Vlade jadikuju klečeći
i mole za oproštaj. Ipak, dobro je zapitati se: šta je kod nas znanje s obzirom
da moral nije nikakvo dezinfekciono sredstvo društva i ličnosti ponaosob, kao
što ni korupcija nije izvor svih zala, jer i od građanskog kukavičluka i nemara
su propala mnoga društva.
Nevjerovatno! Tako je Narodni muzej sa Cetinja odnio sa
mjesnog groblja u Matarugama dva stećka. Ne dva od deset, već, bolje rečeno:
oba. Navodno, javnost su obavijestili da su im potrebni radi neke „svjetske
izložbe“ i stvaranja lapidarijuma na Cetinju. Ostaje neshvatljivo t.j.
nelogično zašto baš ti stećci za koje kažu da su vremenom „potpuno propali“ a
ne oni egipatski obelisci domaće izrade sa ličnim potpisima koji se „sade“
svuđe po Crnoj Gori a ima ih i na Cetinju.
Śetio se neko da pravi umrtvljeni lapidarijum na Cetinje od
živih svjedoka koji su kulturološki čvrsto usađeni u svom okruženju i tradiciji
mjesta kao autentični i aktivni spomenici kulture – što je budalaština par
excellence. Jer to nismo imali ni u ateističkom komunizmu kada Pljevljaci
sačuvaše muslimnsko čuveno „Turbe“ usred temelja novoizgrađene stambene zgrade kao
kulturni spomenik i jednu od legendi grada. Niti su Turci iz Kekove iđe
pomicali antički stećak-sarkofag (Lukijan) koji se nalazi usred mora nadomak
ribarskih luka kojima smeta. A danas su bolji poznavaoci „kulturnih dešavanja“
skeptični i malo „zlonamjerni“, jer poznavajući opservacije Pavla Pejovića,
sadašnjeg direktora Narodnog muzeja, sumnjaju da oni već nisu prerađeni u
„kofere“, jer je kao skulptor po njima poznat u Crnoj Gori, ali i
anti-umjetnosti instalacija koje se pokušavaju vezati za etnologiju (ugarci na
ljesi od pletenog pruća; kolijevka ispunjena varenikom).
Mataruge su selo u pljevaljskoj opštini. Svoj naziv duguju
Keltima koji se sa Ilirima i Tračanima mogu smatrati starosjediocima Balkana.
Njini toponimi prednjače u odnosu na druge. Sasvim je sigurno da su Mataruzi
bili pleme Kelta koji su, vjerovatno, obitavali na tlu danas istoimenog sela.
Za razliku od svojih susjeda, Kelti su prije dolaska Slovena imali svoje pismo,
ali su se pored njega služili grčkim i rimskim. Ipak, pored brojnih toponima od
Bojane do Durmitora, njino pismo u Crnoj Gori nije nikad otkriveno a
etimologija nedovoljno istražena zbog potpune asimilacije sa pridošlim življem
ali i prethodne romanizacije i hrišćanizacije. Ipak, ostali su stećci koji u
nauci nisu potpuno osvijetljeni. Oni se vežu za Vlahe u čiju etnologiju ulaze
svi starosjedioci Balkana, bilo oni slavinizirani ili romanizovani. Taj naziv u
nauci nije potpuno određen, niti detaljno istražen zbog opšte izmiješanosti
stanovništva o čemu govori savremena genetika. Po nekima, dolaskom Slovena taj
naziv dobijaju svi starosjedioci a kasnije i stočari, pa i Bogumili.
Ono što je interesantno nauci je to da se stećci u
Matarugama nalaze na mjesnom groblju, što možda nedvosmisleno govori o
kontinuitetu kulture starosjedilaca i njinoj genezi, odnosno slovenizaciji sa
pridošlim, mnogobrojnim plemenima Slovena. Pored različitosti u vjeri paganskih
došljaka i možda tada hrišćanskih starosjedilaca, sačuvan je običaj
sahranjivanja na istom mjestu, kao što se iz paganstva prešlo u hrišćanstvo na
istom mjestu, uz pogrebni obredi na istovjetnom groblju. Svi milenijumski
zapisi na jednom groblju. To je rijetkost u Crnoj Gori, posebno ako su tačne
pretpostavke da su stećci na groblju ispred Vlaške Crkve na Cetinju donešeni
naknadno po izgradnji od pruća prve crkve dajući joj time monolitno obilježje i
značenje koje crkva od pruća sobom nije imala, odnosno da su premješteni iz
nekog drugog dijela (možda i prijehrišćanskog) Cetinjskog polja. U Matarugama
je takvo kulturno nasleđe postalo sastavni dio ambijentalne kulture koja više
govori od bilo kakve pisane riječi. Njen značaj je i veći, posebno što je
sastavni dio aktivnog kultivisanog kulturološkog terena, kao nastavak izuzetno
stare tradicije o načinu sahranjivanja i njinog prihvatanja od strane došljaka.
Zbog čega bi izmještanje mataruških stećaka značili isto kao premještanje
kotorske katedrale u Plužine, ili presađivanje stabla bez svog korijena bilo
đe.
Ono što posebno zabrinjava je to: sa kakvim se varvarskim
činom to izvelo od strane jedne visoke institucije za kulturu kakav je Narodni
muzej. Stećci su ponešeni kao da je u pitanju nekakav zalutali komad
namještaja. Zapravo, njino uklanjanje je obično svetogrđe urađeno bez ikakvih
istraživačkih namjera i ubiciranja njegovog podzemnog sadržaja u neke vremenske
i kulturne tokove, jer su stećci samo vrh ledenog brijega ispod kojih (ili oko
kojih) se možda krije neprocjenjivo blago za nauku koje bi svojim otkrićima
dalo neko novo svjetlo našoj prošlosti. Ali ovim činom (običnom otimačinom) se
zameo svaki naučni trag i dalja istraživanja a dala šansa vandalima da ispod
njega traže skriveno blago. Kao gusari: sviđelo im se pa došli s kamionima kao
na ratište i uzeli što su htjeli samo radi ukrasa. I još vele kao predstavnici
nauke i kulture: „sve je urađeno po zakonu“. A ni traga od elementarne kulture
i poznavanja bilo kakvih postulata nauke.
Ovakavo dostizanje „digniteta“ kulture jedne zemlje je
utoliko veće ukoliko se zna koliko je ova istaknuta ustanova kao uzor države i
njene državnosti uticajna na stvaranje kvalitetnog sistema vrijednosti na
buduće generacije i njen naučan i kreativan razvoj.
Da bi ironija bila veća, na nedostojan način za ovako visoku
instituciju je izabran sadašnji direktor. Mada se po zakonu za ovu važnu
funkciju raspisuje konkurs na nivou države, to se nije desilo već je sve
urađeno gotovo tajno u svojevoljnom „partijskom“ dogovoru, bez konkursa i
obavještavanja javnosti za ovu važnu i prestižnu funkciju, kao najvećoj po
stručnosti te vrste u rangu ove specifične ustanove, koja treba da je glavni
verifikator i promoter postojećih kulturoloških vrijednosti. (Ukoliko ova
ustanova nije zakonski postala privatno vlasništvo a da to ne znamo.) U praksi
svakidašnjice vajar Pavle Pejović je danas na čelu Muzeja Cetinja, kao još
jednom položaju ili „tezgi“ u njegovom širem djelokrugu. Akademik je politički
konfrontiranih CANU-a i DANU-a, što je u prevodu na narodski isto kao biti
partizan i četnik u isto vrijeme i na istom mjestu. Ne znam čime i kome je on
dokazao da poznaje muzeologiju, ali znam da na čelo ovakvih institucija treba
da stoji ljudi koji ne samo da imaju kvalitetno i dokazano šire obrazovanje već
i da poznaju specifičnosti muzeologije: naučne
(etnološko-antropološko-arheološke, morfološke,istorijske, pravne), religijske,
privredne, umjetničke, svih važnih mjesta u zemlji i van nje kroz istoriju ali
i kao realan savremen prostor u kome danas egzistiraju. A takvih zasigurno ima
u samom Narodnom muzeju. Pavlovo životno putešestvije nije išlo tim pravcem,
niti ima za sobom ijedan naučni rad. On je vajar po struci, sa stručnim
obrazovanjem kakvo ono pruža i ničim van toga se nije kao stručan dokazao.
Ali stručnjaka, zastupnika nauke u Crnoj Gori nije falilo ni
u blizini Mataruga, pa su se u Kraljvini Jugoslaviji gimnazijalci osmog razreda
pljevaljske gimnazije (Adžić Batrić, Adžić Svetozar, Vukoć Branko, Ćulbabić
Marko, Lacmanović Vuko, Pejatović Živojin, Stanić Dušan, Stanić Miloš, Tomić
Nikola, i Cerović Nikola.) školske 1927-28. godine, žalili svom direktoru na
nastavnika istorije. U žalbi se kaže da su predavanja ovog nastavnika nenaučna
i da on „obilazi sva ona mjesta koja se odnose na Crnu Goru, koja je dio naše
nacionalne istorije“. U žalbi se dalje kaže: „Mi kao Crnogorci i patriote
zahtijevamo da se istorija Crne Gore predaje uporedo sa ostalim dijelovima
istorije. Naša crnogorska čast ne može dozvoliti da se istorija Crne Gore
odbacuje…“ Zbog tadašnje prizemne velikosrpske politike direktor je pogazio
pedagoški moral i distancirao se od ove žalbe.
I danas nam je sve sitno i bez identiteta pa se i istorijski
fakti čupaju bez korijena i raznose đe kome na um padne. Nadam se da će Crna
Gora poslije izbora i novoformirane Vlade ostati na istom mjestu.
No comments:
Post a Comment