Piše: Bratislav Bato Medojević 06. 01. 2013.
Mi spadamo u privilegovane narode. Između ostalog, možemo da
biramo slavlja po gregorijanskom ili julijanskom kalendaru. Kako god, posle
pravoslavne Nove godine koju je Sv. Crnogorska crkva još jednom dočekala pod
vedrim nebom u svojoj suverenoj državi, red je da se tim povodom prisjetimo
nekih činjenica iz prošlosti na Balkanu. Ali, bez gusala. A đe je Balkan
tu su i dosadne brutalnosti: sukobi oko međaša, svojatanja tuđe imovine. Mada
se o tome epikurejski poduže ćuti, Strazbur je na površinu izbacio mnoge
davnašnje teme koje govore da „savremeni“ interesi na Balkanu u mnogo
čemu nijesu po svojoj manifestaciji ništa novo od onih iz daleke ili bliže
prošlosti. Ipak, može se i reći da smo danas udaljeniji od realnosti nego li u
vrijeme renesanse i baroka, kojih kod nas jedva da je i bilo, a humanizam smo
zapamtili jedino u socijalizmu.
Ali, ima i neke jugoslovenske simbolike u Strazburu,
jer se tamo nalazi najstariji spomenik francuskog jezika, Strazburška zakletva
iz 842. godine, položena između dva brata, Ludviga Njemačkog i Karla Ćelavog,
koji se bore protiv trećeg brata Lotara. Ludvigova zakletva je na
staronjemačkom, a Karlova na vulgarno romanskom, budućem francuskom jeziku.
Zapravo, Srpska crkva kojoj se pridružila i Srpska vlada
tražile su od suda u Strazburu povraćaj crkvene imovine od države Crne Gore,
izostavljajući pri tom jednu „sitnicu“, prava Crnogorske crkve. Razlog takvog
tutorstva leži u smislu nacionalizovanog pravoslavlja koje je suprotno
ultramontanizmu, što obesmišljava cio sudski postupak. Tome je razlog više, što
se početkom dvadeset prvog vijeka, našao Neko iz vlasti da svu crkvenu imovinu
Crne Gore, koja se oduvijek vodila kao državna svojina, prenese u vlasništvo
Srpske crkve. Po toj prirodi stvari, da bi opravdala smisao svog postojanja na
tlu Crne Gore, Srpska pravoslavna crkva mora da negira crnogorsku naciju, pa je
pred Strasburškim sudom time izostavljena i njena crkva.
Tako su ovim gestom Srpska crkva i vlada, na međunarodnoj
sceni otvoreno istupile kao kakva kolonijalna feudalna vlastela srednjeg
vijeka i tutori, otkrivajući svoje prave namjere da pod patronatom svoje
nacionalne crkve i pravoslavlja žele imati u svoj posjed i kontrolu susjedne
države. A to pravo je nametnula još unutar ujedinjene Jugoslavije, pod svojom
kraljevskom krunom, kada je koristeći tu prednost poništila crnogorsku
državnost i njenu crkvu. U stvari, iskoristila je plodove nemanićki stare
osvajačke ambicije koje su širile dogme u neuko crnogorsko pučanstvo, da
je sve ono što je preuzela od Vizantije: pravoslavlje i ćirilicu - srpska vjera
i srpsko pismo. Te svoje ranije dogme poslužile su kao idealno tlo za mnoge
nacionalističke interese koji su eskalirali početkom i krajem dvadesetog
vijeka. Ali, taj feudalni zanos Nemanjića koji usvojenu religiju nacionalno
boji i predstavlja drugima kao svoju, traje i danas. I danas „srpska vjera“ ima
za cilj prisvajanje duhovnih i materijalnih dobara Crne Gore,
osporavajući time njena glavna identitetska pitanja i državnost. Tako da ni
danas crkveni hramovi nijesu Božji, pravoslavni, niti bilo čiji već „srpski
hramovi“ koji su imovina susjedne države. Pa su, izgleda, u prošlosti stalno
dolazili Srbi ovamo da nas pomažu izgradnjom hramova, kao danas što dolaze da
beru grožđe i budu konobari na primorju. (Kada su pitali jednog cetinjanina
kolikav spomenik bi trebalo napraviti Crnogorcima za pomoć koju su činili
Srbima u prošlosti, rekao je da ni najveće svetske banke ne bi imale toliko
novca da ga plate. A, kada je bio pitan kolikav bi spomenik trebalo napraviti
Srbima za sve ono čime su pomagali Crnoj Gori, on je rekao, da bi izgradnju
takvog spomenika, od svoje skromne penzije, mogao da izfinansira i on sam.)
Internacionalni sud u Strazburu otkriva i druge teme za čije
najbolje objašnjenje treba tražiti u prošlosti kao i u samom shvatanju vjere u
vjerskim institucijama, i njinog poimanja materijalne koristi. Isto tako
su se u savremeno doba političke stranke u svojoj borbi za veće glasačko tijelo
našle u istoj liniji interesa sa vjerskim institucijama, neke se sa njima i
poistovjetile kao vlastela srednjeg vijeka. Jer, prekomjerno sticanje
materijalne koristi, kao kakav ekstra profit, odavno je znala biti važan
prioritet crkvama, kao i vlasteli, što ih je uvijek dovodio u istu spregu
vlasti, a to u Crnoj Gori poslije Crnojevića nikad nije bio slučaj. O tome
govori i Lješkopoljska bitka iz 1603. godine, kada je vladika Ruvim II Njeguš
na čelu Crnogorske mitropolije pokrenuo crnogorski narod u borbi za slobodu od
turskog okupatora, što Crnogorsku crkvu visoko postavlja na najvažniji
državotvorni i nacionalni pijedestal društva. Enciklopedije kažu da su tada
Pećkom patrijaršiom vladali braća i rođaci Mehmed paše Sokolovića, a kasnije
Grci do njenog ukidanja.
Tek mnogo kasnije, 1920. godine, Srpska patrijaršija biva
obnovljena. Važno je iz tog vremena pomenuti da je u Hrvatskoj postojala borba
protiv vlastele, kada je i pogubljen njen najveći nacionalni heroj Matija Gubec,
1573. godine. Njega je na mučeničku smrt, krunisanjem užarenom krunom osudio
biskup Jurja Drašković. Ipak, Hrvati ne zaboravljaju svoju prošlost, pa je i
prva Hrvatska rok-opera, sa Josipom Lisac, posvećena Matiji Gubcu, a kod nas je
Lješkopoljsku bitku Njegoš pripisao Crnojevićima u poemi „Sinovi Ivanbegovi“,
smjestivši je time sto godina ranije; dok je u „Gorskom Vijencu“, kao istragu
poturica, pripisao svom pretku vladici Danilu, kao prvi otpor Crnogorske
mitropolije prema Turcima, što je skoro sto godina kasnije. Time je napravio
pometnju u percepciji kod crkvenih otaca kojima su gusle bile jedini časovi
istorije.
Čovjek je bez vjere besmislen, kao što i sa njom može biti
naivan i glup. Vjera je, svakako, jedna od najvrednijih psiholoških fenomena
čovjeka jer vuče napretku, humanosti i pravičnosti, što nije uvijek bila
osobina svim vjerskim institucijama kroz istoriju. A nekima ni danas, zbog
sukoba sa realnošću ovozemaljskih interesa kojima je znala da podlegne, što je
uvijek dovodilo u sumnju njene osnovne postulate na kojima je izgrađena. Pa bi
se moglo i reći: da tamo đe nema pravičnosti, nema ni Boga, kao što: đe ima
iskrene vjere u Boga, vlada pravičnost. A želja za pravičnost je dizala ustanke
i protiv crkve koja nije imala mjeru u svom bogaćenju. Jer, i Hrist se odrekao
svih materijalnih dobara, a svoj život podredio bezrezevnoj pomoći ljudima.
Buda, iako je imao materijalistički pogled na svijet, na samrti je
izjavio da ništa u šaci nije ostavio za sebe, kao i mnogi velikani koji su
čovječanstvu ostavili velika djela. A, Bog nije nacionalna izmišljotina, kao
što je i obraz planetarna - internacionalna kategorija, jer psiha je veliko
prostranstvo a etika u njoj posebna, uzvišena kategorija. Žalost nosi samo
egoizam i puko bavljenje samim sobom.
Ni tu prekomjernu želju crkvi za veća materijalna dobra i
moć ne moramo učiti od drugih, jer smo je imali u svojoj prošlosti na Balkanu,
i to baš u vrijeme dvjestagodišnje vladavine dinastije Nemanjića koji su uz
pomoć crkve ubirali velike prihode. Tada je, i ako proglašeno za jeres od pape
i nemilosrdno progonjeno od Nemanjića, bosansko bogumilstvo proširilo preko
granica Bosne još 1234. godine, a uticalo je i na kasnije nastali viklifizam i
husitizam u Evropi. Bogumili su bili za širenje hrišćanske vjere i etike, ali i
protiv sticanja materijalne koristi crkvi, što je postao najveći razlog njinom
uništenju. Posle njega je još krajem četrnaestog vijeka Gvalterije iz Engleske,
propovijedao (viklifizam) u Splitu i zabranjivao ljudima da plaćaju bilo kakav
zakup crkvi i poricao crkvi pravo da pośeduju imanja i da ubira s njih bilo
kakve prihode, jer im to hrišćanska vjera zabranjuje. Splićani su prestali da
plaćaju zakupnine crkvi, a digli su i ustanak protiv jednog dijela pohlepnog
gradskog plemstva koji je 1398. srušio vladavinu oligarhije i 1402. doveo na
vlast koaliciju puka i predstavnika siromašnog gradskog plemstava.
Viklifove humane i etičke teorije su i danas aktuelne,
jer su crkvene institucije kroz istoriju najviše gledale samo u svoju
korist, zbog čega je Wyclif sredinom četrnaestog vijeka izgradio učenje
(viklifizam) o transsupstanciji u kome kritikuje vjerske dogme i pogubnost
pohlepe na ljudski rod. On je na mnogo mjesta moralno osuđivao papu i kler.
Govorio je da ljudi kao ni crkva nisu usmjereni spasenju, nego materijalnim
dobrima i da je cilj ljudskog života na zemlji vječno spasenje a ne služenje
prolaznim vrijednostima. I, crkva umjesto da se bori protiv građanske
gramežljivosti čini isto. U svom učenju on doslovno kaže „kako crkva varajući
sa sakramentima euharistije i pokore te sjetovnih poklona razara vjeru, koju je
Hrist osnovao“. On kaže i to „uvedeni su danas u vezi sa oltarskim sakramentom
mnogi običaji spekulativnog značenja koja praznovjerja žele prikazati kao bitna
za crkvu“. „Oltarski sakrament akcidens je bez subjekta.“ Sve te kritike nijesu
se sviđele crkvi i proglasila ga je za jeres kao i najbolje naučnike tog
vremena, jer su crkvene dogme nekad ispred hrišćanske vjere i etike baš zbog
egoističkih težnji sticanja zemaljskih moći. Nauka, odnosno istorija, kaže da
su tako Aristarhova naučna otkrića iz četvrtog vijeka prije nove ere kasnila do
Kopernika skoro dvije hiljade godina. Svi antički spisi bili su spaljivani pa
je i bavljenje gramatikom bila opasna djelatnost za ljudsku glavu. Izuzetnog
Đovani Piko de la Mirandolu su mučenjem preradili iz jeretika u dominikanca, a
druge poput izuzetnog Đordana Bruna 1600. godine spalili na Trgu cvijeća.
Ukoliko ne poznajemo pravo značenje vjere, tako izgleda lice dogmi kojima se
klanjamo, najčešće iz sujevjerja, jer su nam hrišćanski etički principi
malo poznati kao što znaju biti neobavezni i crkvi, i njenom sveštenstu.
Istorijska iskustva najbolje govore istinu o ljudskom
društvu, a ona su glavni element saznanja svakog suda. Vjerskim institucijama
je posao sasvim drugačiji. Tako i Dostojevski kroz Ivana Fjodoroviča
kaže: „Kompromis između države i crkve u takvim pitanjima kao na primer o sudu,
po mome mišljenju, u potpunoj i čistoj suštini svojoj nemogućan je.“ Moguć, ili
nemoguć, dok je Srpska crkva gromoglasna, naša država ćuti i ako nije riješila
svoja identitetska pitanja, niti uslišila bilo kakav zahtjev Crnogorske crkve,
pa ni sada kad se nalazi na putu ka civilizovanoj Evropi u kojoj su sva ta
pitanja odavno riješena. Ono što najviše brine je „mudro“ ćutanje akademika i
intelektualaca, koje, poput nekih novinara na državnoj televiziji ponekad
vidimo sa narukvicama protiv uroka. Izgleda da je naš mentalno-socijalni
problem više mentalni nego socijalni pa ga je teško opisati, ne zbog
toga što je složen, već što je suviše prozaičan.
Religija je odvojena od države, a kao da se radi na tome da
to bude istina i znanje.
No comments:
Post a Comment