Piše: Bratislav Bato Medojević 25.09.2011.
U Crnoj Gori seljak je bio važna
istorijska ličnost – kao nekad u Sparti. Postojalo je Cetinje kao duhovni i
etnički centar, ali nije imalo građana. Odlučivalo se na Zborovima, a prvi
parlament Kralja Nikole činili su seljaci. Poslije drugog svetskog rata uslijedila
je velika migracija seoskog stanovništva u gradove. Bez obzira što je migracija
bila velika, u Crnoj Gori sela nijesu izgubila svoj identitet i mentalnu
strukturu i ako se njina istorijska važnost promijenila selidbom u grad. Ipak,
vitez je ostao u prošlosti ostavljajući za sobom ogoljenu seljačku prazninu u
mitološkom vakuumu.
Uslovljena društvenim promjenama
važnost seljaka u Evropi bila je raznolika. U antičkoj Atini seljak je bio
organizovan u dume. Njegova važnost se cijenila ali političku funkciju nijesu
nikad imali.Građani su održavali zajedništvo i stvarali kulturu. U Persiji je
sva zemlja bila vlasništvo kralja a seljak je za njeno korištenje plaćao porez,
što su kasnije prihvatila i ostala društva. Rimljani seljacima nijesu ništa
vjerovali, niti su imali bilo kakav politički uticaj u društvu. Galantno su
objašnjavali njine prevare riječima: da je seljacima sve blizu. Kasnija
feudalna društva sprovodila su isto. Mada je Hrišćanstvo sa Biblijom Evropi
dalo civilizacijsku dimenziju seljaka, njegov stvarni položaj u tadašnjem
feudalnom sistemu nije ni iz daleka bio takav. Komediograf Aristofan je
građanima Atine davao slične upute za seljaka, a Demokrit je i pospješivao
njino znanje i političku svijest. Socijalizam je težio istom, da istorijsku i
političku važnost prenese i na seljaka. Savremena potrošačka društva ne
interesuju nikakve etnografske granice osim biznis barijera i u okviru njih
primitivizam i neprofesionalnost. Danas je stvarni seljak nekima samo ličnost
iz tradicije, sličan onom kakvog im je predočila crkva kao takvog. Međutim,
seljak je kao mentalno stanje bio i ostao po svojoj psihološkoj naravi i
ostvarenosti stvarni seljak, konkretan između dvije krajnosti: nezavisnog
mudraca i nesavjesnog primitivca. Njegova psihologija je tako sazdana da u
svemu traži korist. Spekulativno je lako prilagodljiv u svakoj profesiji, kao
što ga opisuje Stros po svom mentalnom podvajanju još od paleolika, po kom i u
savremenoj umjetnosti postoje jasne naznake njegovog djelovanja na polju
anti-umjetnosti. Istoričari ga smatraju nezavisnim od svake kulture. Ipak,
pastiri i dalje u literaturi predstavljaju nezavisnu slobodu duha nekadašnjih
nomada koja se poistovjećuje sa karakteristikama današnjih intelektualnih
nomada civilizacijskog čovjeka i ako su im fundamenti različiti. Za razliku od
gradskog duha koji se razvijao prihvatanjem kulture uz razvijen ośećaj
zajedništva i kosmopolitizma (još od antičkog sofiste Hipija iz Elide i
komediografa Aristofana), pastirska sloboda je nezavisna od kulture i ośećaja
zajedništva, poput varvarstva. Što su kod nas jasno pokazale zadruge. Sa sela
on u grad unosi opsjednutost imovinom koju refleksno pretače u zavist,
ljubomoru, licemjerstvo, cjenkanje i cinkarenje. Žive u gradu kao lažni građani
sa seljačkom psihologijom o čemu, kod nas, govore mnoge propale fabrike. Na
poslu i u ambijentu grada svoje neprijateljstvo iskazuje spontano, nemarom.
Vrata od lifta teška srca zatvaraju za sobom. Taj nemar ne predstavlja samo
neprijateljstvo prema kolektivitetu već objašnjava njegov egoizam i kompleks
važnosti. Ipak, roditi se u selu ne znači pripadati njemu, kao i obrnuto, jer
ta pripadnost je više psihološki oblik ličnosti nego li sudbinska stvarnost
mentaliteta. Ali, neke navike i vaspitanje bez obzira na inteligenciju doživotno
ostaju kao dio vlastite psihologije. S toga su zanimljivi Špenglerovi
nepravedno zapostavljeni pogledi na istoriju. On je kao filozof objašnjavao i
samu ulogu ljudske psihe i arhetipa u stvaranju istorije i drugih društvenih
pojava. Po njemu, sela su uvijek na periferiji istorije. U zapadnoj kulturi ona
su odavno izgubila mogućnost stvaralaštva čak i etnološkog sadržaja. On kaže da
je svjetska istorija uvijek pripadala gradovima i da je grad personifikacija
duha. Kaže i to: da veći grad predstavlja veću slobodu duha, što i nije istina
jer je uslovljen kulturom. Latinska Amerika je pravi primjer za to. Istina je
da male varoši otrgnute od zemlje i aktivnosti na njoj, sa izgrađenom čaršijom,
kafanama i kafićima, danas ne znače ništa. Pa ni onda kad im je u neposrednoj
blizini i plaža, one su samo proizvođači seljačko-malograđanskog duha čiju
lažnu važnost određuje i opravdava glasačka kutija u politizovanom društvu. Bez
kolektora postale su i ekološke crne tačke. Ipak ta famozna glasačka kutija,
ali i pojava terorizma i trgovine drogom, svijetu dijelom vraća seljaka na
međunarodnu scenu. Grad kao fenomen, ne privlači ljude samo radi kulture koju
razvija i pośeduje, već kao i palanka simbolizuje novac koji kod čovjeka budi
aktivnost, kao kod zvijeri krv. Tako da je grad uvijek bio i stjecište
različitih klasa i mentaliteta željnih profita, lake zarade i lagodnog života.
Hrišćanstvo kao i mnoge religije govori da je bog stvorio klase, odnosno , tri
razumna oblika čovjeka sa različitim mentalnim strukturama, psihološkim
prirodama: seljaka, viteza i popa. Te fundamentalne razlike je od davnina
ustanovila i filozofija i one ne moraju biti kvalitatitvno u potpunosti
razdvojene u jednoj ličnost. Niti same po sebi znače samo kvalitet, niti ga
vrijednosno dovode u pitanje promjenom zanimanja. One predstavljaju osobine
ličnosti u elementarnim svojsvima sa svojim kvalitetima i manama. U savremenoj
psihologiji te su podjele u raznim oblicima postale konstante za određivanje
karakteristika ličnosti. Neke profesije se gase ili prilagođavaju novim zahtjevima
vremena u skladu sa društvenim promjenama koje traže kompleksniji sadržaj
zanimanja. Pored opštih karakteristika svaka društvena klima nosi i favorizuje
svoje specifičnosti. Njin društveni uspjeh ne zavisi od kvaliteta samo tamo đe
su zakoni nevažni i đe važe haotična pravila guranja i otimanja, jer
primitivizam potstiče primitivizam.
Grad bez stroge urbanističke kontrole i
pravila ugrožava postojeće građanstvo i već izgrađenu kulturu, poput samovolje
tuđinskog osvajača novim pravilima organizovanog haosa. Sačuvano gradsko jezgro
danas imaju mnoge metropole svijeta. Stara arheološka nalazišta po Crnoj Gori
govore o Rimskom i Grčkom urbanističkom stilu gradnje. Ona su na snazi i danas
u svijetu jer su rađeni po mjeri čovjekovih potreba i praktičnosti. Na ovim
prostorima i Turci su unosili neke novine sa prostranim dvorištima – avlijama.
Atina je nekad takva bila a London i danas. Poslovni cenri su nešto drugo. Po
Turskim urbanističkim zakonitostima nijedna kuća izgrađena u gradu nije smjela
da zaklanja sunce susjednim kućama. Kao što je nekad bilo neprirodno da najveći
dio stanovništva Crne Gore živi na selu, tako je danas neprirodno da ono živi u
gradu bez razvijene industrije. Ona postojeća mahom je propala kao nekadašnje
zadruge, a poljoprivreda je ostala oskudna i nerazvijena. U socijalističkom
društvu gradovi su doživjeli punu ekspanziju stanovništva, pa su kod nas i
devastacije krenule uporedo sa urbanističkim osmišljavanjem prostora. Grad je
devastirao selo a selo grad. Udovoljavalo se i nezbrinutom socijalno-ugroženom
stanovništvu da se samo snalazi. Danas to rade privilegovani „seljaci“ koji
mogu beskonačno śeđeti na tuđim leđima a da se ne umore. U punoj mjeri taj
funkcionalan prostor i kulturološki sadržaj nije u potpunosti nikad zaživijo,
jer ni danas kvartovi zgrada nemaju ono što je neophodno za život. Ni u
osrednjosti ne rade važni kulturološki sadržaji, a mnogi i nedostaju. Duhovna
nadgradnja koju treba da nosi grad nije ostvariva u palanci jer nema ni
elementarne kulturne sadržaje. Bitan je samo posao/uhljebljenje, penzija, za
kvalitet nije niko odgovoran. Forma i funkcija imaju isto značenje kao kod
primitivaca. Špengler kaže da su kultura i klasa uzajamni pojmovi. U tom
jedinstvu oni postoje i propadaju. Kakva- takva „kultura“ se uvijek događa. U
bivšoj Jugoslaviji bili smo nazadni kao tipično seosko-malograđansko društvo u
kome je Udba kreirala stvarnost seoskim visokim predstavnicima „kulture“ i
malograđanskim pamfletima koji je podsticao primitivizam kulture. Tako je na
ovim prostorima odavno onemogućena šira kreativnost i u medijima. A njina
važnos je utoliko veća što oni moraju biti podsticaj istini i ogledalo
samoostvarenja gradskog duha. Ono što je karakteristika palanki je da uska i
zatvorena seljačko – malograđanska lukavost koegzistira sa širokom
velikogradskom inteligencijom koja je potpuno otvorena. Po Špengleru između
njih je jedva moguće sporazumijevanje, kao između istine i dogme. Tako je
građanski moćnu i demokratsku antičku Atinu nadjačala i uništila
malograđanština u presudim trenucima za nju, posle čega se više nikad nije
oporavila. Time se mogu objasniti mnogi minuli događaji na Balkanu kada nam se
od lažnih građana -„dušebrižnika“ dogodilo to što se dogodilo mimo svih
civilizacijskih okvira. Jer u dogmatskom značenju kolektiviteta lažni građani
prihvataju samo sugrađane po mitskom ubjeđenju. Selo se kod nas i danas događa
na ulici, parlamentu, medijima, državnim institucijama. Spomenici gradske
kulture i istorije se ruše, parkovi devastiraju, drveće uništava, neadekvatna i
divlja gradnja, deponije smeća na svakom koraku. Oko mnogih zgrada kao oko
štala. Ovo ljeto u Podgorici je pokazalo pravi odnos lažnih građana prema svom
gradu. Pod nesnosnom vrućinom ulice se nisu prale, niti zelenilo zalivalo.
Travnjaci su zalivani samo ispred važnih državnih institucija. Niko od stanara
zgrade ili gazda kakve radnje ispred svog objekta nije zalivao vodom iznemoglo
stablo od suše. Jer nije lično njegovo nego opštinsko. Adler kaže da je
sažaljenje najčistiji izraz za ośećaj zajednice. Lažni građani nemaju ośećaj ni
za državu, oni u svemu traže samo ličnu korist. On se kao i varvarin ostvaruje
i na tuđoj šteti. Otud i ona misao da se „u Crnoj Gori mrtve ideje nikad ne
sahranjuju“. Uvijek se čeka momenat da šumar okrene leđa. Lažni građani su prihvatili
od grada kao svoje samo kafane i čaršiju, kulturološki sadržaji grada su
potpuno mrtvi za njih. Kultura ih ne dotiče a za širu zajednicu ne mare. Seljak
je naučio da ovcu muze, da joj striže vunu i na kraju pojede ili proda – pa se
tako ponaša prema svemu i van svoje sredine. Njegoš je pokušao ubirati porez
radi izgradnje škola, ali nije uspio. Knjaz Danilo je utvrđivanjem zakona
države htio isto, ali se dogodila nesretna Pohara Kuča. A koliko se svijest
lažnog građanina da iskriviti sa fakultetskim obrazovanjem govori pamflet
„Zeljo mali“, koji doživljava nekoliko izdanja. Kad već „mora“, mitološka
svijest obavezno po sviđanju uzima nižerazredne činjenice za osnovne. Nikad
prave, jer mitomane najviše boli istina. Oni su sa takvim nadahnućima gradu donijeli
napredak samo čaršiji i kafani. Tako se i đeca vaspitavaju. Da bi ušli u školu
moraju proći kroz kafanu. To ih isto čeka u povratku i pred kućom. Ipak,
najviša nada razvoju gradskog duha je studenska populacija. I kao što grad
personifikuje duh, tako i gradsko zelenilo personifikuje ženu. A ona je na selu
koristan i isplatljiv radnik. On ne razumije ni da je sva kultura biljka koju
trba stalno njegovati i da ne dolazi sama od nekuda već da je proizvod
vlastitih napora, kultivisanosti i razvoja građanskog duha. Niču blokovi
stambenih zgrada bez kulturoloških sadržaja, pa i onog neophodnog kao što su
dječja igrališta, vrtići, šetališta i parkovi. Degradirajuće i u odnosu na
prošli socijalizam koji nije priznavao građanina kao stalež. A banalizacija kulture
je i to kad do jedinog bioskopa morate da prođete cijeli tržni centar. Moderna
galerija Podgorice obezbijedila je novac za samo jednu izložbu u 2012. godini.
Užareno ljeto je nijemo bez kulturnih događanja, onog što grad čini gradom. U
palanci umjetnost i kultura služe samo za dokolicu. Stanuje se u gradu a živi u
divljini, palanački lažnoj idili izvan svake kulture. U palanci koja je niti
selo niti grad, izmiješani gradski i seoski duh jednako su otrgnuti iz svog
prirodnog staništa.
No comments:
Post a Comment