Piše: Bratislav Bato Medojević
Iz Epiloga knjige Vizije umjetnosti u podnožju crnogorskih
propileja
Uvijek su se
mnogi nevrijedni faktori nametali da budu prominenti vrijednosnih sistema. Neke
od njih donosila je moda a neke i neznanje. Tom društvu žele da preferiraju jer
im se sviđa legitimnost kulturoloških vrijednosti i ako je očigledno da im po
prirodi stvari ne pripadaju, niti da ih razumiju. Bez obzira na sve, u svakom
čovjeku postoji odgovornost za nedovoljnu aktivnost i zainteresovanost za svoje
kulturološko okruženje, njegove vrijednosti i fenomene. Kultura čini dušu
jednog naroda, na koju se reflektuju sva događanja ukupne stvarnosti, pa se
kroz njenu prizmu mogu i definisati mnoge društvene pojave sa svim svojim
protivrječnostima. Sve je u polju sistema kulture iako tako ne izgleda na prvi
pogled onim ljudima kojima je i obrazovanje samo statistika i hronologija.
Geografski
mala, Crna Gora ima veliko i raznoliko kulturno nasleđe. Jedna je od prvih
država i kraljevina kod južnoslovenskih naroda. Mnoge njene vrijednosti stvarali
su autohtoni narodi. (Mnogo šta čeka i nova istraživanja a mnogo čega je od
prvorazrednog kulturnog značaja najvećim dijelom zanemarivano poput grada Svača...)
Ono što zabrinjava je izuzetno mali broj mladih istraživača srednjovjekovne i
ranijih epoha umjetnosti i kultura. „Bez tradicija ne bi bila moguća ni
civilizacija,“ – rekao je i građanski mrzovoljan Gustav le Bon.
Najveću zanemarenost trpjele su vjerske tradicije od bivšeg
socijalističkog društva. Bile su tretirane kao zaostalost i ako su antropološke
nauke u njima nalazile živu dušu prošlosti iz koje su nastale kulture. Raspadom
Jugoslavije one opet pokazuju svoju vitalnost i održivost. Pojavom
nacionalizama, neke od njih su uz podršku države, koja ih je nesebično
pomagala, uspostavile i potpunu hegemoniju ovih prostora iz doba bahatih i
nametljivih Karađorđevića. Sada, posredno, preferiraju i na političko učešće
koje negira crnogorski jezik i državu, a Crnogorce smatra ljudima koji su
odabrali pogrešne roditelje i državu. Državotvorna Crnogorska pravoslavna crkva
je potisnuta, kada i njen poslednji Kralj, ali u svom dostojanstvu pomno postoji
sa svim svojim svijetlim tekovinama nacionalnog bića Crnogoraca koje je sačuvala.
Svojom obnovom državnosti krupan iskorak čini samo spoljna politika jer je po
svojoj efikasnosti suprotna onoj unutrašnjoj o čemu govori i naše članstvo u
Ujedinjenim nacijama. Dogodio se i najveći civilizacijski čin savremene Crne
Gore time što je kao suverena država u visokom državničkom stilu, prijateljski
pružila ruku čitavom svom okruženju.
Na prostorima
Crne Gore je od pamtivjeka postojao suživot
mnogih naroda poniklih iz
različitih tradicija. I svaka od tih tradicija unosila je u biće male Crne Gore
nešto jedinstveno, poput boje, tako da je ona danas u mnogo čemu bogatstvo
različitosti. Svi ti narodi su međusobno isprepletani zajedničkom istorijom,
svecima i junacima, u kojoj su sve tri
konfesije održavale i stare jedinstvene tradicije, objedinjene u kultu Svetog
Vladimira¹ i zajedničkom hodočašću na Rumiju², kao malo đe u svijetu, obnavljajući
memoriju svog zajedničkog porijekla i održavajući građanski sklad i harmoničan vjerski
suživot istoka i zapada. (Na mjestima đe se razdvajalo Istočno od Zapadnog
Rimskog carstva, Otomanska imperija od Evrope.) Tu živu, autohtonu, tradiciju
koja sama za sebe govori više od oficijelne istorije ovog podneblja nijedna
Vlada nije našla za shodno da zakonima zaštiti, već nemarom ugrožavala njeno
postojanje. To jedinstvo različitosti i tolerancije je prisutno na cijelom
prostoru Crne Gore, što je istorijski - tradicionalno čini velikom među državama. Mada smo u rasporedu moći materijalnih
veličina velikog svijeta, malih mogućnosti, to nas ne čini ništa manje
vrijednim i važnim, jer naš ukupan prirodni i kulturološki sadržaj prevazilazi
naše geografske, privredne i lokalne okvire. Ali, nije dobro da crnogorsku
istoriju ne poznaju ni crnogorski građani, jer, nepoznavanje svoje vlastite istorije
vodi mnogim posljedicama koje su očigledne danas: kompleksima, manipulacijama, zakrivljenim
vrijednosnim sistemom, pa i ropskoj kolonijalnoj svijesti.
Pored bogate
istorije i nepovoljnih okolnosti u ratovima i „privatizacijama“ pustošenoj
Crnoj Gori, uvijek je postojala hegemonija i veliki potencijal znanja koje su
znali iskazati mnoge darovite ličnosti iz raznih oblasti. Neke od tih ličnosti
su malo poznate i nama kao i svijetu, a neke smo velikane prihvatili tek onda
kada su stekli svjetska priznanja³. Ipak,
od svih oblasti u nauci, kulturi i umjetnosti, od prve freske - portreta crnogorskog
kralja Mihaila⁴, prije hiljadu godina do danas, savremena
likovna umjetnost je među prvima stekla najveća priznanja i uvažavanje u Evropi
i svijetu. Time je dokazala da je najveće ovaploćenje duhovne snage ovog naroda
u modernom svijetu. Za to su najviše zaslužni njeni prvi likovni stvaraoci,
afirmisani između dva svjetska rata koji su svoje obrazovanje sticali po
svijetu. Svjetska priznanja i afirmacije
nisu bila teška i udaljena iz jednog Pariza kada je riječ o istinski
talentovanim stvaraocima. Tako je duhovnost epskog naroda čiju okrutnu istoriju
čini nepregledni mozaik herojskih ličnosti, ali i svesrdna, topla ljudska riječ
koja se najbolje razumije i odzvanja u pejzažima iz kojih je ponikla,
dostojanstveno pristupila ukupnoj kulturi savremene Evrope. Taj elementarno
snažan svijet u neposrednom čvrstom jedinstvu epske surovosti života i lirske
topline doma, nosili su likovni stvaraoci odlazeći da žive izvan Crne Gore.
Umjetnici koji
su se vraćali Crnoj Gori ostajali su da tavore u institucijama sistema. Prije i
poslije rata, visokog razumjevanja za likovno stvaralaštvo gotovo da i nije
bilo, već je vrednovanje u potpunosti zavisilo od priznanja iz drugih sredina koje
su imale izgrađene kriterijume. Ali dosta toga se prepuštalo volji birokratskih
ili partijskih funkcionera i njenoj Bijeloj knjizi. To je i jedan od razloga da
Crna Gora nikada nije imala moduse za afirmaciju svojih umjetnika, niti valjane
kritičare da vrijednosne sisteme stvaraju i postavljaju.
Ali, umjetnici su
poslije rata prevazilazili lokalne
okvire, jer su imali mogućnost da nesputano izlažu svoje stvaralaštvo širom
Jugoslavije, što je laskalo republičkim partijskim vlastima. Umjetnicima se počelo
pomagati na razne načine, onako kako su tadašnje mogućnosti i prilike vezane za
izlazak iz zaostalosti dozvoljavale.Tako su došla vremena stvaranja muzeja: država
je otkupljivala gotovo sva likovna djela sa pojedinih izložbi, ali su iz
neznanja mnoga najvrednija, kapitalna djela najslavnijih crnogorskih umjetnika
ostala van Crne Gore, kao i sami stvaraoci i njina vrijedna iskustva.
Entuzijazam za
stvaralaštvom i izlaganjem je rastao, kao i nivo kvaliteta. Ta izlaganja su
širila ugled Crne Gore, pa se u Jugoslaviji stvorila opšta slika da su Crnogorci
predodređeni da budu dobri likovni umjetnici. Biti likovni umjetnik postalo je popularno
zanimanje. Danas je mnogo gore, samim tim što se prostor suzio, šira
verifikacija i dokazivanja kvaliteta usahla a spekulacije nagrnule. Ona
Jugoslavija je imala visoko postavljene standarde i bila je kritički moćna da
sačuva kvalitetno likovno jezgro od nametljivih nevrijednih spekulacija. O tome
govore svi ondašnji muzeji. Kada su kriteriji nestali šljam se povampirio, pa
kao kulturtregeri „sami“ pristižu a neke trikstere⁵ i dozivamo kao specijalne
goste. Tu su da nam jeftinim trikovima popune otetu stvarnost „čudom“ koga nema, kao šarena laž za poslednje
budale. Sada,„tupave umjetnosti“, intervencionizam,
jeftin kič i plagijat neometano cvetaju i kao turistička ponuda - pa ga
nesmetano uvozimo, urušavajući time i ono malo preostalog zdravog prostora za
razvoj sopstvenog stvaralaštva. Paradoksalne protivrječnosti eskaliraju,
uslovljavajući opštu pometnju, devalvirajući i onako loše finanasijske
mogućnosti namijenjene kulturnom razvoju. Bivši ponos i dobre reputacije
crnogorske likovne umjetnosti se tope u stihiji koja traje decenijama, dok tripanoza
u kulturi u ime kulture parališe njen razvoj i normalan protok. Najbolje
ogledalo realnosti su privatne galerije koje se guše u kiču inostranog
porijekla.
Kakva muzika takav
narod i država⁶. U
apsurdu nametnute trke sa biznisom umjetnost je u startu izgubila bitku a javna
riječ o problemima u kulturi zanijemila. Usahla je i slobodna građanska
svijest, valjda zato što nikom nije u
opisu radnog mjesta. Skinuta je sa repertoara i pozorišta, pa je sada glume
samo politikanti pred kamere u svojim nadahnutim samoljubivim i površnim
deklaracijama. U duhovitom i
paradoksalnom scenariju naše realnosti najbolje se iskazuje neuništivost
ironija.
Decenijama u našoj
ambijentalnoj kulturi najbolje cvjeta samo ambijentalna politika i njena
nametljivost koja se uvijek reflektovala na sva ostala dešavanja. Pod plaštom
„državnih interesa“ sav medijski prostor
popunjen je rekla-kazala partijskim rivalitetom i nesuglasicama kao svojevrstan
teror i diktatura. Ta forsirana verbalna „politika“ pred kamerama je u mnogome
devalvirala kulturološki prostor i njegov sadržaj jer je jednako ostvariva u
kafani kao i u skupštini. Verbalizmi su verbalizmi. Zna se ko je većina i kod
koga su ključevi svih brava - osim stvarnosti.
Opozicija i
mediji su tu da parališu stvarnost „senzacijama“, kao zamjeni za život , na koju su naśeli svi. Jer, neki neriješeni
problemi su namjerno tu da stvore konfuziju u nametnutom improvizovanom političkom moratorijumu i odvrate pažnju u
ironiji sudbine od tavorenja i realnosti lošeg života. Prvi je Hese rekao nešto
što svaki čovjek zna: „Ne postoji stvar koja se ne može dovesti u red. Sve
zavisi od naših sposobnosti“ .
Sadašnja paralisana
stvarnost govori da se polarizovano partijsko društvo postrojilo u regate okrenute različitim
ciljevima i pravcima, pa se tako i vesla dok nas Evropa čeka. Namjere izgledaju iste a ciljevi različiti. Politička
moć i nemoć se rugaju volji glasača, žrtvama svojih tvorevina. Nekom zablude i
tavorenje a nekom korist. Zavladali privilegovani veliki čitači „jake“
literature, a ispod „podzemna tutnjava ispod svake rečenice“, dok im iz
Kliverovih rukava ispadaju razni mobilni, utisci i alatke. Obične formalnosti
predstavljaju kao mukotrpan posao, pa u pobjedi zanosa nad iskustvom po trojica
nose jednu slamku – što bi rekao narod. Prepisuju zakone i amandmane pa
sastavljaju i krpe poput mozaika iz bezbroj unikatnih usitnjenih parčića.
Toliko su neki stvarni da se ne mogu ni zamisliti. A, kako i ne bi kad sve
partijske aktivnosti obavljaju poslanici raznih promašenih profesija – našli
sebe u politici pa ćeraju u inat. Jer treba tolike seoske ustave i mentalne
proizvoljnosti prilagoditi evropskim standardima. A svako selo ima najmanje po
jedan ustav. Tu su još domaći magnati sa specijalnim ovlaštenjima. Nije lako,
jer tu ne maže ništa ni Venecijanska komisija, pa zato nije trebalo ništa ni
počinjati jer je svaki dogovor unaprijed nemoguć. Davno je Špengler rekao: „Jezik
i istina se isključuju“. Svi zbore crnogorski
ali ga različito doživljavaju kad pišu, kao i Ustav. Neki politički fideista
u uobičajenom poslaničkom šarmu već veli da
neće ni đecu u školu šiljat jer mu je sve presmrđelo. Drugi iz druge
stranke „savjesno“ potvrđuje da je to legitimno. Eto ti dogovora u čas pred
kamere za kulturno vaspitni program nacije.
----------------
¹ Sveti Vladimir, sin Petrislavov je prvi poznati crnogorski
knez koji je vladao hrišćanskom Dukljom do 1016., godine. Živio je prije
podjele Hrišćanstva i pojave Muslimana, pa njegov kult objašnjava istovjetnost
istorijskog porijekla naroda, ali i o Hrišćanstvu na ovim prostorima, koje je
bilo u potpunosti ustanovljeno mnogo
prije od Raških Nemanjića. Taj sačuvani fenomen je izuzetna antropološka
znamenitost danas i svijetu.
²Ova tradicija je nastala spontano u XI vijeku i zadržala se
bez obzira na kasnije vjerske promjene koje su se desile u Crnoj Gori. U davnoj
prošlosti, u starom vijeku, ovakve pojave su bile česte i nastajale su
razlišitim povodima: u Persiji pod
vlašću Ahemenida kada su se spontano stapala božanstva Ahura Mazde i Mitre, ali
i drugih: zurvanizam, manihejizam koji je stizao i na Balkan do bogumila. Grci
su svoje bogove izjednačavali sa Egipatskim. Aleksandar Makedonski se
predstavljao kao Amonov sin, prihvatio je i božanstva Persije i Vavilona kao
svoja, a prvi je zagovornik i omonije. U Kini mnoge tradicionalne religije i
Taoizam sa Budizmom. Justinijan je izjednačavao stoičku etiku sa hrišćanskom pa
je ukinuo stoičku školu u Grčkoj da bi stoički orjentisan narod uputio u
Hrišćanstvo. Držeći u kolonijalnom ropstvu Indiju, Englezi su uticali na
Radakrišnana da Budizam i Brahmanizam
približi Hrišćanstvu u nadi da lakše zagospodare tom zemljom koja ih je
smatrala uljezima.
³Svjetske hohštaplere naša je malograđanština primala uvijek
lako i objeručke kao „civilizacijske“ simbole. Tako je i sa prirodnim
ljepotama. Više se volimo gužvati na metar morske plaže koje mnogi imaju nego
jedinstvenu Taru sa kojom se može ponositi i sva Evropa a koja je poznatija i
od države. Više bi učinio dobar hotel u Šćepan polju no sve ambasade, hoteli i
ostale penzionerske destinacije koje imamo.
⁴Proglašen kraljem 1077.,godine. Vjerovatno, u
jednoj od dvije ranohrišćanske bazilike u Duklji.
⁵
Engleska riječ trickster znači - prevarant. Prvi je u nauci upotrijebio
američki antropolog Pol Radin.
⁶Platon
je govorio da se po muzici lako može utvrditi kakva je država.
No comments:
Post a Comment