Piše: Bratislav Bato Medojević 19. 02.
2012.
Tragom antičkih svetilišta: Delfa, Egine, Akropolja, do susreta sa Olimpijom – hramom sporta i umjetnosti
Sportska takmičenja bila su dio ceremonijalnih svečanosti svetilišta
Odavno je prihvaćeno nepouzdano kazivanje
antičkog istoričara Diodora, da su prve Olimpijske igre održane 776. god.p.n.ere, kada Grci otpočinju kolonizaciju Sredozemlja i Ponta (Crnog mora).
Mada, postoje mišljenja da su one nastale mnogo ranije u kritsko-mikenskoj kulturi, ili dolaskom Doraca na Peloponez u XI vijeku p.n. ere,
i da su prije kolonizcije održavane svake godine.
U početku su ova panhelenska
takmičenja bila samo jednodnevno nadmetanje u trčanju ali su vremenom uvođene
nove discipline. Pobjednici su kao nagradu dobijali granu divlje masline a u
svom gradu posebne počasti. Ove atletske igre u Olimpiji imale su u kulturi
antičke Grčke svoje posebno mjesto. Nekoliko mjeseci prije početka igara išli
su glasnici po čitavom grčkom svijetu da objave Sveti mir radi bezbjednosti putovanja
učesnicima takmičenja. U opštem primirju, kada su prestajala sva međusobna
neprijateljstva, bile su glavna svetkovina svih slobodnih Grka, a kasnije i
Rimljana koji nisu bili ukaljani nekim zločinom. Uslov je bio i polaganje
zakletve da će se strogo pridržavati pravila takmičenja.
Da bi učestvovao u nadmetanju
Aleksandar Makedonski je prvo morao dokazati da je Grk jer su mu to neki
osporavali. Takmičio se u trčanju i bio je među prvima. Herodot navodi da su
Eliđani učestvovanje na Olimpijadi nudili Egipćanima ali su oni to odbili zbog strastvenog
navijanja publike samo za domaće takmičare, zbog čega su predlagali da takmičenja
organizuju samo za strance a kriterij suđenja nisu dovodili u pitanje.
Postajala su i mnoga lokalna
takmičenja širom Grčke. U Atini su se održavale tri atletske trke godišnje sa
upaljenim bakljama u čast Atine, Hefesta i Prometeja. Na Kerameiku, ispod
Akropolja, istočno od ulaza Akademije koja je bila posvećena heroju Akademu
nalazio se oltar Prometeja Hefesta. Tu su takmičari, kako navodi Pausanije, od
Timonove kule pretrčavali trg, da posle 6 stadija (1 100 m) stignu do Dipilona.
A na Panatenejski praznik održavan u
slavu rođenja Atine, posle trke sa upaljenim bakljama građani su imali pravo da istuku poslednjeg takmičara.
Male Panatenije su osnovane u
Solonovo vrijeme a svetkovane su svake godine. Panatenijski agon (Velike
Panatenije) se svetkovao svake četvrte godine u trajanju od šest dana i
sastojao se u različitim sportskim disciplinama snage i okretnosti u kojima su
bile uvrštene i starinske trke kočijama, gimnastika, nadmetanje u veslanju i
muzičkom nadmetanju. Za euandriju pri takmičenjima dobila bi nagradu i fila
koja je dovela najljepše i najsnažnije mladiće. Nagrade su bili: vijenci,
tronošci i amfore ispunjene uljem sveštenih maslina. U Atini (kao pradomovini
festivala) su postojala i mnoga druga takmičenja: literalna, pjesnička, dramska,
komediografska, govrnička... A u Delfima su postojale zanimljive Pitijske igre
u čast Apolona. U prvo vrijeme su održavane svake osme godine početkom
septembra, zatim svake četvrte, a u rimsko doba opet svake osme. Pored utrkivanja
kola i gimnastike takmičilo se u muzici i pjevanju, kao danas na Evroviziji.
Pobjednici su za nagradu dobijali lovorov vijenac.
I vrijeme su mnogi računali po
održavanju Olimpijskih igara. Sosikrat kaže za čuvenog skitskog filozofa
Anaharsida da je došao u Atinu u vrijeme četrdeset i sedme olimpijade (592-589.
g.pr.n.ere). Drakontu, atinskom zakonodavcu kasniji hroničari su odredili
vrijeme njegovih političkih reformi upisujući ih u vrijeme trideset i devete
olimpijade (624-621.god.).
Pandam Olimpijskih igara kod drugih
naroda u starom svijetu jedino je moguće naći kod predaka Vergilija jer vodi
porijeklo iz grada Mantui i legendama koje je oživio - Etruraca, za koje se
tvrdi da su bliži kritsko-mikenskoj kulturi nego li Grčkoj i ako su u prapostojbini
Lidiji, imali prisan odnos sa savezom grčkih Jonaca u Maloj Aziji. Savez etrurskih 12 država na Apeninima, sa 12
gradova koliko ih je bilo, održavao je 27.
avgusta svake godine skupove svojih predstavnika blizu jezera Bolsena u
hramu boga Voljtumne (ili Valj Tmuna,Voljtmana - po Varonu; rimski: Volturnus),
kada je priređivano takmičenje u više disciplina, slično olimpijskom. Na tom
takmičenju biran je vođa saveza. Što sve skupa, u mnogome, ukazuje na
zajedničko porijeklo sportskih takmičenja - na prapostojbinu Krit i Mikenu čiji
su narodi živjeli na tlu Evrope iako su potpuno strani duhu evropskih naroda
jer vode porijeklo odnekud sa Orijenta. A Boga oluje Tešubu, kao jednog od
glavnih, poštovali su i drevni Hetiti, poznati po brzim dvokolicama i njinim
ratničkim takmičenjima u Maloj Aziji.
Istorijat i porijeklo svetkovine Olimpijskih igara
Olimpijske igre održavane su u čast
pobjede, mladalačkog i snažnog boga
Zevsa nad ocem Kronom i titanima. Zevsa, koga je po legendi, Rea krijući rodila
na Kritu, su personifikovali i podvizi njegovog sina, heroja Herakla (rim. Herkulesa), poluboga grčke
mitologije, koga je u Tebskoj Beotiji rodila krićanka Alkemina iz Argolide, pa
su njegova herojska djela predstavljana i po Zevsovim hramovima. Primljen je
među bogove kada ga je otac Zevs munjom i oblakom uzdigao na nebo i potom pomirio
sa Herom. Postao je prije svega zaštitnik atletike i kulture. Vjerovalo se da
je prenio pismenost iz Egipta u Grčku, pa su se u svim palestrama i gimnazijama
nalazili njegovi žrtvenici sa statuama ili hermama. Od biljaka bila mu je
posvećena maslina. Atina je bila prvi grad koji mu je ukazao božanske počasti.
U Olimpiji je to stekao kada je Kralj
Elide, Ifit, uspio nagovoriti Eliđane da
svom nekadašnjem neprijatelju Heraklu počnu ukazivati počasti. Smatra se da
je lik Herakla formiran u mikenskoj epohi, a neki istoričari dovode u pitanje i
njegovo grčko porijeklo tvrdeći da su poslednjeg lidijsko-etrurskog cara
Heraklida Grci poistovjetili sa Heraklom, što bi objašnjavalo i mitsko tumačenje
porijekla Olimpijskih igara. Bio je osnivač
i učesnik Olimpijade, po jednom mišljenju, a po drugom osnivač je bio Pelop, heros eponimus
Peloponeza. Održavale su se svake četvrte godine od kada je, po nekim
legendama, Herakle tako odlučio.
Pretpostavlja se da se i u svojoj
dalekoj prošlosti nisu uvijek održavale. Neke legende govore da se Olimpijske
igre nijesu održavale duže vrijeme kada je Elidom vladao kralj Ifit (potomak
Oksilov) jer su se vodili građanski ratovi a harale su i mnoge bolesti na sve
strane. Ifita je u Delfima posavjetovala Pitija da obnovi Olimpijske igre što
je on i učinio, vrativši im nekadašnji sjaj. U početku se takmičilo samo u
trčanju organizovanom na jedan dan. Već početkom VII vijeku p.n.ere, igre se
reorganizuju i proširuju novim disciplinama sa trajanjem od pet dana, krajem ljeta
u vrijeme punog Mjeseca. Prva dva dana činile su svetkovine prinošenja žrtava,
a preostala tri takmičenja čiji se redosljed disciplina mijenjao vremenom.
U početku igrama je upravljao grad
Pisa, a od 572. g. p.n. ere, Elida i Sparta. Takmičenja su nadzirali Helanodici,
kako su se zvale helenske sudije, birane među najboljim Elejcima. Pred početak
takmičenja sudije i takmičari polagali su zakletvu pred kipom Zevsa Horkija. Sudije, da će pravedno suditi; a takmičari, da
će se pošteno boriti u skladu sa pravilima. Publika je dolazila iz svih krajeva
Velike Grčke. Jedino je udatim ženama je bio zabranjen pristup.
Kao u Olimpiji - sloboda i jednakost uslovili su opšti razvoj
Kao po onoj Negoševoj: da je
tiranstvu stati nogom zavrat najveće ljudsko dostignuće - govori i to da sve u
Grčkoj doživljava preobražaj od zbacivanja tiranije 514. p.n.ere, kao preduslov
za uvođenje demokratije kao sinonim slobode i jednakosti, ali i kao podsticaj ere opšteg progresa. Tačnije,
to zlatno doba je otpočelo u vrijeme
izgradnje Zevsovog hrama u Olimpiji, koja je trajala od 468. do 456.
god. p.n.ere, posle koje počinje i Periklova vladavina Atinom.
Tada je u kulturi Velike Grčke nastalo
i prisno prožimanje sporta i umjetnosti. O tome govore brojne skulpture atleta
i motivi sa grnčarije. Atletske igre koje su se održavale u u Olimpiji i u svojoj arhajskoj
prošlosti imale su sve osobine profesionalizma. Grci su se time
dičili pred ondašnjim narodima govoreći “da su zakoni po kojima se sudi za
vrijeme olimpijskih igara najpravedniji i najbolji u cijelom svijetu”, što je
svakako uticalo na stvaranje klime za pravedno društvo i uspostavljanje
demokratije. Nisu prekidane ni kada su svi Grčki polisi pokoreni od strane
Rima. Atinski sofista Irod Atik bio je u Rimu miljenik a imao je u Olimpiji, zapadno,
u neposrednoj blizini legendarnog stadiona eksedru sofistei mecene, u kojoj su
se vodile naučne i filozofske rasprave.
Ipak, civilizacijski Rim, bez svoje
autentične kulture, preuzeo je u sportu samo grčko takmičenje dvokolicama, ali su
inspirisani ovim takmičenjima stvorili varvarski okrutne gladijatorske borbe, kao
“šou biznis” svog vremena. Olimpijske igre ukinuo je u hrišćanskom Rimu car Teodosije I Veliki, pred kraj svoga
života, 393. godine kao ostatku
paganskog rituala, a obnovio ih je posle 1500 godina Pjer de Kuberten 1893.
Prve moderne Olimpijske igre održane su u Atini 1896. Prekidane su za vrijeme
prvog i drugog sv. rata (1916., 1940. i 1944).
Danas su Olimpijske igre
internacionalno sportsko takmičenje koje okuplja gotovo sve države svijeta.
Postale su dio tradicije čitavog čovječanstva sa mnogim drugim atributima koje
je ova kultura iznjedrila.
Rodonačelnici evropske kulture i sportskog duha
Grčke države se po školama
izučavaju najviše po ratovima, jer su u prošlosti stajale na braniku Evrope od
Azijske invazije. Zato, mnoge stranice
istorije ispisane prošlošću drevne Grčke zauzimaju doktrine ratovanja i ako ta herojska vremena nose u sebi i mnoge
druge važne sadržaje duhovnog i materijalnog
razvoja i postojanja. Tako je i slavna
sportska kultura imala svoj razvoj i bila dio svakidašnjeg života kao čestica zdravog
duha koja je nudila prirodan i zdrav način života, ali i budila mladalački
polet i viteške nade u bolja samoostvarenja lišena svake profanosti kolotečina
života, pa se povodom susreta sa Olimpijskim igrama u Londonu, radi
cjelovitijeg utiska, trebamo priśetiti njenih početaka i duha vremena u kome su
nastale, jer je tada u opštoj duhovnoj
svežini započinjalo i rađanje jedne nove
epohe, odnosno, kulture koja je iskristalisala univerzalne vrijednosti i tekovine
života, i izgradila temelje zapadne civilizacije kao neprolazne vrijednosti
čovječanstva, razumljive i prihvatljive svima. Olimpiji u tome pripada posebno
mjesto jer je pokrenula mnogo šta, pa i umjetnost toga vremena, kroz koju se i
danas može najbolje sagledati duh olimpizma, njegove vrijednosti i veličina. Ona je bila i njen najbolji promotor. Danas to čine
mediji.
Zapravo, rađanje te zapade kulture započelo
je u predjelima Južnog Balkana, na granici između dva svijeta: uvijek tajanstvene, u mudrosti drevne i
bogate Azije i varvarski zaostale, ali, pune slobodarskog poleta, duhom mlade Evrope.
U dodiru te dvije krajnosi rodila se nova, oplemenjena stvaralačka misao koja
je izgradila monumentalni duhovni plato na kome će se razviti novi svijet, čitava
zapadna kultura, umjetnost i
organizacija društva.
Najveći antički duhovni centri bili su promotori sporta i umjetnosti
Njeni prvi centri bila su
svetilišta u Delfima, Egini i Olimpiji, a kasnije i u Atini, kojoj najviše duguju
svoj procvat. I kao što je Partenon najbolje govorio o usponu ove kulture, tako
i o njinom značaju i sveukupnoj uzajamnoj kulturološkoj vezi najbolje govore
djela umjetnosti, kao vanvremenski spomenici ostvarenosti jedne izuzetno bogate tradicije. Zato, da bi
potpunije shvatili Olimpiju i duh vremena u kome je stvarana, treba se osvrnuti
i na glavne karakteristike ovih svetilišta, odnosno duhovnih centara antičke grčke jer su u svojoj međusobnoj vezi iznjedrili i
osmislili čitav jedan novi univerzum čija visoka i vrijedna ostvarenja i danas
prožimaju svijet.
Delfi su u Fokidi na padinama Parnasa, sjeverno od
mističnog Korinta, i u njemu se nalazilo
najčuvenije svetilište Apolona okruženo sa riznicama mnogih grčkih polisa. Najveći
ugled je imalo u razdoblju od VI do IV v. p. n. ere. Po vjerovanju Grka tu se nalazilo
središte svijeta, a to središte je obilježavao Omfalos u Apolonovom hramu. Ali,
postojao je i jedan drugi, iz vremena kada su Delfi bili posvećeni Gei (Geji).
Vajar Arhermos sa Hiosa (VI vijek p. n. e.)
sa krilatom Nikom-Pobjedom nagovijestio
novi početak i ekspanziju grčke kulture. U Delfima su zabilježeni i prvi prelazi
iz arhajske ukrućenosti i šablona u životnija izražavanja, pa i idealizaciju. Čovjek
se našao u središtu kat’ anthropon i kat’ exohen (prema čovjeku i osobito), kao
mjera svega, pa su i umjetnici pohrlili na atletska takmičenja da traže idealan
odraz ljudskih proporcija i božanstvenu iskru
u duhu i liku. Čovjek je poprimao idealne osobine božanstava a božanstva
ljudske. Stadioni za vježbanje i takmičenja postali su i svojevrsne likovne
akademije na otvorenom prostoru. Pored fizičke građe modela atletska vježbanja
i takmičenja pružala su i upečatljive trenutke kontrasta u rivalstvu i
uzajamnim suprotnostima psihičkih tenzija i fizičkog stanja atletskih takmičara, što je
zasigurno umnogome pomogalo umjetnicima da jasnije iskristališu kinesis (kretanje
i promjena) i uobliče važne trenutke događaja. Individualizovan fizički pokret je
počeo izražavati i psihološki izraz. U umjetnosti su po prvi put iskazane
istorijski realne scene mitološke simbolike sa životno jasnim individualno snažno
uobličenim psihološkim vezama svih aktera u jednoj kompoziciji. Izražajna, čvrsta, životna realnost držala je
sve na okupu. U realnosti savršenih propocionalnosti tražio se estetski jasno izdefinisan trenutak kao čin idealnog stanja, bilo da je riječ o jednoj
skulpturi ili grupnoj kompoziciji. Kao raskid sa arhajskom prošlošću i veza sa
Orijentom po prvi put je potpuno savladana složenost kontraposta u svoj svojoj
veličini. Atlete su za to bili najzahvalniji i kao modeli i kao akteri
događaja. Krunu idealizacije realizma koja je zračila otmenom uzvišenošću činila
su djela Fidije na Partenonu. Prve idealizacije u slikarstvu uradio je Polignot
sa Tasosa čija su djela uticala i na vajarstvo toga doba (kao što je u
dramaturgiji snažan uticaj odigrao Eshil, ili Pindar u poeziji). Oni su bili glavni
vjesnici nastupajuće zlatne ere. Po njegovim slikama Pisijanktov trem u Atini kasnije će dobiti
naziv „šareni trem“ („stoa poikile“), od čega potiče termin stoicizam, jer je u njemu Zenon održavao
simpozijume. Pored njega radili su i znameniti slikari: Pauson, koji je bio
poznat po tome što je karikirao likove i Dionisije koji je bio tipični realista.
U Atinu oko 430. g.pr.n. ere dolazi i slikar Zeuksid iz Herakleje koga je
Aristotel smatrao savršenijim od Polignota.
Brzi razvoj podrazumijevao je raskid sa prošlošću koja je imala mnoge
osobitosti Orijenta kojih primjetno ima i kasnije u nekim arhitektonskim
zdanjima, poput Periklovog odeona (odeiona). A kao slikovit primjer promjena
u razvoju opšte grčke kulture treba
pomenuti i važna svetilišta na Egini. Ona je ostrvo između Atike i Peloponeza. U
njoj se nalazio i Afajin hram, jedno od najstarijih svetilišta Grčke. Ona se
smatra najstarijim antropomorfnim božanstvom čiji se kult poštovao još u
paleolitu. Razvojem kulture vremenom su njeni hramovi postali rijetkost. Zna se
da je sličan postojao i na Akropolju, ali su od njega izgubljeni svi tragovi.
On je interesantan po tome što pokazuje jasnu vezu sa kritskom kulturom. Rađen
je u dorskom stilu koji vodi porijeklo iz Egipta XVI vijeka pr. n. ere, odnosno
Tebe iz vremena Hatšepsut. Afaja je grčko ime za glavnu boginju Krita Diktinu,
koja se kasnije poistovjetila sa grčkom Artemidom i Velikom Majkom (Magna Mater
Deorum). Njen kult se poštovao u Maloj Aziji i Egiptu, a na Kritu je ostala kao
zaštitnica ribara. Preko
kritsko-mikenske kulture prešla je u Grčku,
zatim u Rim, da bi se u hrišćanstvu neki njeni atributi inkomporirali u liku Bogorodice.
U Egini je postojala vajarska škola
sa mnogim proslavljenim vajarima, nama malo poznatim. Znamo za neka njina imena:
Smilis, Teopropos, Onatas, Kalon i Glaukijas. Mada su nam nepoznata njihova
djela pretpostavlja se da su najviše radili statue pobjednika sa takmičenja,
što su radili i umjetnici iz raznih dijelova Velike Grčke, među kojima se
izdvaja livac Klearhos i vajar Pitagora čija je skulptura „Heniohos“ (Kočijaš) bila postavljena u Delfima.
Pitagora iz Regiona je u svojim djelima spajao osobitosti Mirona i Polikleta, a
po izraženom psihološkom senzibilitetu svojih skulptura upoređivali su ga i sa
Fidijom.
Čuvena Maratonska ravnica, udaljena
od Atine oko 40 km je u sportskom
svijetu poznata po Filipidu, koji se
posle pretrčanih 42,192 km, da bi saopštio atinjanima radosnu vijest, od
iscrpljenosti srušio mrtav. Simbolično se u njegovu slavu održavaju Maratonske
trke kao jedne od najtežih atletskih disciplina. A zbog Miltijadove
veličanstvene pobjede na Maratonu (12. septembra 490. p. n.e.) u Egini je kao priznanje
Atinjanima za veliko požrtvovanje u borbi protiv Darija podignut hram zahvalnosti boginji Atini, odnosno
Atinjanima, koji su Grčku i Evropu spasili od Persijske invazije. Djelovi
ostataka ovog hrama nalaze se u Minhenskoj gliptoteci. Interesantan je kao ilustracija
dobrog primera ekspanzivnog razvoja Grčke kulture, jer se smatra prekretnicom u oslobađanju od stroge arhajske ukočenosi i
simetričnosti u kompozicijama na frontalitetima. Hram se radio i dorađivao
dugih dvadesetak godina i njegovi kompozicijski reljefi najbolje pokazuje
nastale promjene u razvojnom toku plastike, kvaliteta idejnih rešenja i
duhovnih promjena koje je sa sobom nosila sloboda ideala. Na figurama tog hrama
je vidno podržavanje „egineta“ sa
arhajskim izgledom i orijentalnim odlikama plastike. Hram je sagrađen od krečnjaka porosa i predstavlja sintezu
zrelog dorskog stila sa jonskom plastikom.
Uticaji razvoja
Ipak, najviše su atletska
takmičenjima u Olimpiji podražavala mladalački
i svjež duh Velikog Grčkog svijeta u stalnom nagovještaju buđenja pravednijeg
društva. Taj VIII vijek p. n. ere naziva se arhajsko doba, a započet je dolaskom Doraca na Peloponez u XI vijeku. Međutim sav
taj period bez obzira na svoju starost i danas zrači mladalačkom svježinom,
idealima, pregnućem i najvećim
vrijednostima života. Sloboda je u svakom pogledu postala simbol najvećeg
ličnog i drušvenog samostvarenja. Tada su jednakost, humanost i etika po prvi
put dočekale slavu. Na tome se umnogome duguje i Atini.
Olimpijske igre pratili su brojni
likovni stvaraoci i zahvaljujući njima ovjekovječena su djela koja veličaju značaj i slavu ovih plemenitih nadmetanja. Po
njinim veličanstvenim ostvarenjima nam je danas poznat duh u vremena u kome su
nastale, iako su imena slavom ovjenčanih atletičara izblijeđela. Demokratskoj
Atini u tome pripada posebno mjesto jer je svojom snagom akumulirala kreativnu
energiju iz čitavog grčkog svijeta, postajući time u helenskom svijetu
najvažniji kreator svih budućih dešavanja.
Tada su, kao nikad prije, rađane
plejade ličnosti iz svijeta filozofije, umjetnosti, kao i državnika i
vojskovođa koji su ostavili čovječanstvu do današnjih dana univerzalne primjere
ljudske genijalnosti. Uz olimpijska takmičenja uslijedila je demokratija čije
je prve temelje ustanovio Solon (VII vijek p. n. ere) koji je kao zakonodavac
ukinuo oligarhiju i uspostavio „staru demokratiju“. Sličan događaj se odigrao i
508. g. pr. n. ere kada su posle obaranja vlasti Pisistratida i njinog progonstva od Agarista donešene
Kleistenove ustavne reforme kao stvarni uslov za uvođenje demokratije. Atinjani su prvi srušili tiraniju 514. pr. n.
ere, koja je kao način vladanja preuzeta sa Orijenta.
Prvim tiranoubicama podigli su spomenik
na vrhu Akropolja 510. god. p. n.ere, koji je stajao kao svetionik za čitav
grčki svijet. Zbog toga se može sa sigurnošću reći da je tada otpočelo vrijeme
humanizma i renesanse prije Humanizma i Renesanse. Ovu bronzanu kompoziciju
koju je uradio vajar Antenor, Kserks je pri osvajanju Atine (480. god. p. n.
e.) odnio u Persiju, nadajući se da će sa njom odnijeti i njen slobodarski duh.
Atinjani su po nalogu Kimona, Miltijadovog sina koji je na Maratonu izvojevao
pobjedu nad Persijom, odmah podigli novu
skulpturu Tiranoubica od vajara Kritiasa i Nesiotesa. Kasnijim osvajanjem Persije
od Aleksandra Makedonskog ukradena
skulptura Antenora je vraćena i opet postavljena na svoje mjesto da bi
pobjednički stajala pored kasnije skulpture kao dragocjen putokaz ka osvajanju
slobode.
U to vrijeme bili su poznati i
vajari Hegijas; zatim Kalamis - poznat kao livac u bronzi koji je najčešće
radio atletske takmičare i konjanike;
Alkamenes stariji i Hagelades (ili Hageladas) iz Argosa, čija djela su nam
poznata samo po kopijama od vajara Stefanosa, osim bronzanog Zevsa sa munjom
(po nekima Posejdona) tj. Zevs sa Evbeje koji se pripisuje i Kalamisu.
Hagelades je značajan i po tome što je bio učitelj najvećim vajarima klasične
grčke umjetnosti: Mironu, Polikletu i Fidiji. Miron je Atičanin iz Eleuterije a
najvećim dijelom je radio u bronzi i najbolje izražavao pokret.
Sačuvana je kopija njegovog
nestalog originala „Diskobolosa“, koja predstavlja “neprevaziđeni sinonim
stabilnosti u akciji”. Najbolja kopija njegovog Diskobolosa je Diskobolos
Massimi koji se čuva u palati Lancellotti u Rimu. Odlivci ove kopije krase
mnoge sportske objekte širom svijeta. (Mironov najpoznatiji a i najbolji
naslednik je Praksitel, što dokazuje njegova skulptura Hermesa Olimpijskog.) O
kakvoj je vajarskoj veličini riječ govorili su mnogi pisci nadahnuti njegovim
djelima. Zabilježeno je da je Miron izvajao skulpturu jedne junice koja je u svoje vrijeme
važila za nevjerovatno realstično vajarso djelo. Mnogim pjesnicima je bila
inspiracija: Pliniju starijem, Antipateru, Ovidiju, Dioskoridu. Koliko se
dosegao realizam u umjetnosti najbolje govore mnogi napisani epigrami o njoj. Jedan
nepoznati pjesnik je ovo zapisao: „Iako od bronze, ova junica lijepih rogova
mogla bi da pušta glas od sebe da joj je Miron napravio jezik.“ Anakreont je u
jednom epigramu posvećenom njoj napisao: „Pastiru, napasaj podalje svoje stado,
jer se plašim da ne pođe za njim Mironova junica, koja mi izgleda kao da je
živa.“ Plinije je govorio da je Miron prvi prikazao stvari onakve kakve su u
stvarnosti.
Hageladesov učenik Poliklet iz
Argosa je radio u bronzi i prvi je teoretičar skulpture u grčkoj umjetnosti. U
svom teorijskom djelu „Kanon“ govorio je o
proporcijama i harmoniji ljudskog tijela. To saznajemo iz zapisa Plinija jer je njegovo originalno djelo zagubljeno, ali
ove svoje teorijske poglede Poliklet je
primijenio na skulpturi atlete Doriforosa, koje je poznato i pod imenom
„Kanon“. Duševno stanje atlete pred nastup je zanemario jer se fokusirao samo na
formu i ritam koji su podrazumijevali preciznu i realnu proporcionalnost. I ovo
izuzetno djelo nam je poznato po njegovoj kopiji.
Kopija koja se smatra najuspjelijom je pronađena u Pompeji i
napravljena je od mermera. Treba reći i to da su kopije rađene iz komercijalnih
razloga i da su ih uvijek radili lošiji majstori, tako da nam ipak ostaje nepoznata stvarna izuzetnost originala.
Polikleta je Plinije izjednačavao i sa Fidijom jer ga je predstavljao kao
dobrog majstora toreutskih vještina, ali su nam takva njegova djela ostala
potpuno nepoznata. Pored ovih izrazitih individualaca koji su svojim duhom
unijeli novine u grčkoj umjetnosti
klasiku helenskog vajarstva predstavlja i Lisipov Apaksiomenos. Poznati su
i vrsni vajari iz raznih perioda grčke umjetnosti:
Kefisodot, Skopas, Kresilas, Paionios, Alkamenes, Leohares, Diapos...
Olimpija – hram sporta i umjetnosti
Svetilište, drevna istorijska
Olimpija u Elidi je ostvarila Veliko djelo. Nekada je taj revolucionarni duh
olimpizma okupljao čitav grčki svijet a danas cio svijet. U
pitomoj mediteranskoj klimi, u dolini
kroz koju su proticale Alfeja i Kladeja, Olimpija je još u VIII vijeku p.
n. ere ukazala na ispravan smjer za individualan i opšti društveni razvoj.
Ona je oplemenjivala mnoge zajedničke sadržaje života i podsticala sve
kreativne i stvaralačke snage naroda. Olimpija je pored sporta bila i hram
umjetnosti. Pored atleta ovđe su se svojim djelima predstavljali i takmičili
svojim talentom pjesnici , dramski pisci, glumci, govornici, filozofi,
arhitekte, umjetnici. U Olimpiji se odigravala promocija svih najviših duhovnih
i materijalnih dostignuća Velike Grčke. Primjer
opšte uspješne saradnje umjetnika raznih oblasti je i Zevsov hram, čija
je statua Zevsa bila uvrštena u sedam svjetskih čuda antičkog vremena. “Olimpija
je prva pomirila klasični dorski mir sa nemirnom jonskom dinamikom”, poslije
čega je taj sinkretizam odmah nastavljen i na Akropolju u vrijeme Perikla. Taj dobro
promišljeni dodir stilova je stvorio
harmoničnu sublimaciju dorsko-spartanskog konzervativizma i
jonsko-atičke slobode koja je iznjedrila na svom vrhuncu zreli grčki stil u
umjetnosti. Ova pojava sinkretizma „dorske arhaičnosti i jonske nemirne
svežine“ u Olimpiji je ostvarena na kompozicijama frontona i ukrasnim metopa glavnog Zevsovog
hrama.
Prošlost Olimpije
Prvobitno se u Olimpiji, u mikensko doba poštovalo veliko žensko
božanstvo Gea (Geja) i njena ćerka Temida koja je u Delfima davala proročanstva
koja je naslijedila od svoje majke. Govorilo se: „Ko povrijedi Temidu taj
narušava zakone i pravdu”. Otud i na početku visoko profesonalni odnos svih svjetkovina
u ovoj oblasti i realno-ravnopravnog ustrojsva suđenja na takmičenjima. Tada su
uspostavljeni kultovi lokalnih herosa Pelopa i Hipodamije , kao i ceremonija
sportskog takmičenja kao inicijacija jednog dramatičnog događaja iz legende a
koji se dogodio upravo u Altisu.
Sveti gaj Altis bio je uokviren zidom u kome je podignuto svetilište posvećeno Pelopu. Na
sjevernoj strani, u podnožju Kronovog brežuljka kao najljepša dostignuća toga
vremena nalazili su se jedan za drugim u pravilnom nizu minijaturni hramovi „in antis“, koji su imali svrhu riznica
grčkih polisa u kojima su čuvani dragocjeni votivni darovi. Kasnije su u altisu
i oko njega podignute i ostale građevine: Filipeon u obliku okruglog tolosa
preuzetog iz mikenske kulture, odnosno, Male Azije; prihvatilište za goste -
Leonidajon, pritaneon ( pritaneion), zdanje demokratske institucije, u kome su
pritani, predstavnici fila čiji je mandat trajao trideset dana, vodili državne
poslove kao najviši funkcioneri. To su mogli raditi, na smjenu, svi pošteni
građani jer je svaka ispravnost podrazumijevala zdrav razum; buleuterion
(zgrada u kojoj su se održavali sastanci predstavnika grčkog naroda); Pelopsov
heroon, oblika apsidalnog buleuteriona i Metroon, hram posvećen “Velikoj Majci
bogova” u obliku jednobrodng peripterosa. Tu su i eksedre, dvorane u kojima su
obrazovani građani vodili naučne i filozofske rasprave. Istočno od eksedre
sofiste i mecene Iroda Atika nalazio se legendarni stadion.
Suprotno od njega , zapadno od
Altisa uzdizala se palestra (vježbalište), koja je u antičko vrijeme bila
najveća sportska građevina. Sredinom VII v. pr.n. e. sagrađen je od drveta i
prvi Herin hram. Od 468. do 457. god. p. n. ere građen je čuveni hram posvećen
Zevsu sa motivom Pelopa u timpanonu, koji je zauzimao centralno mjesto zelenilom bogatog vrta Altisa, jer je i sam Zevs svoje djetinjstvo i
mladost provodio u šumama Egeona. Sredinom V vijeka i starom stadionu date su
monumentalne razmjere. U rimsko doba Altis je uvećan, a stara kapija je
zamijenjena monumentalnim propilejima. Čitav prostor božanskog vrta i
međuprostor svih građevina okolo njega bio je ispunjen žrtvenicima i ukrašen
skulpturama mnogih vajara: Hageladesa,
Peonija iz Mende, Aristomedona, Glaukosa.
Hram Zevsa Olimpijskog
Arhitekta Zevsovog hrama bio je
Libon iz Eleje. Izgrađen je od porosa a sva plastična dekoracija od paroskog
mermera. Njegova osnova je debljine 4 metra, tako da je sačuvana do danas.
Sagrađen je kao dorski heksastilni peripteros sa 6 X 13 stubova. Dug je nešto
više od 64 metra a širok je oko 28 metara. Stubovi su rađeni sa 20 kanelura i
visinom od 11 modula. Hram se sastojao od pronaosa, cele i opistodoma. Celu su
činila dva reda dvostrukih stubova podijeljenih na tri broda. Srednji brod je
bio prostorno širok, dok su bočni bili uski. Slikarska dekoracija zidova cele
pripisuje se Panenosu.
Postoje i Pausenijevi periegesami u
kojima je zapisao da je autor
timpanonskih kompozicijskih skulptura na istočnom timpanonu bio Peonije iz
Mende, a na zapadnom timpanonu Alkamenes Stariji. Metopski reljefi su bili
podijeljeni na 12 pravouganih polja sa isto toliko predstavljenih Heraklovih
podviga. (Važnost ovog broja bila je izražena i kod Etruraca.) Neki od ovh
reljefa se nalaze izloženi u muzeju u Olimpiji a tri u Luvru. Ovi reljefi su
sačuvali neke arhajske odlike u izrazu lica, tretmanu kose i brade, ali su
imali i životniju dinamiku u tretiranju ljudskih figura koja ukazuju na uticaj Polignota.
Najvažniji sadržaj unutrašnjosti hrama
bila je Fidijina hriselefantinska statua Zevsa koja se nalazila u
prostoru velikog broda.
Pored uspješnog arhitektonskog sinkretizma
stilova ovaj hram u Olimpiji se po mnogo čemu smatra u najbolja ostvarenja
cjelokupne grčke kulture, u prvom redu po remek djelima skulptorskih
kompozicija u frontonima. Na njima je prikazana realistička ilustracija
istorijskih događaja sa mitološkom tematskom simbolikom, poput onih poznatih iz
Homerovih epskih poema. Na glavnom istočnom timpanonu vajar Peonije je prikazao
scenu iz jednog mita koji se odigrao u Altisu same Olimpije.
Taj mit govori o Pelopsu, heros
eponimusu Peloponeza po kome je Peloponez i dobio ime. On je plemeniti sin zavidnog
Tantala. Po legendi, njemu je Zevs ponovo udahnuo život koji mu je otac oduzeo,
dok je Tantala osudio na pakao i vječito proklestvo. Pelops traži od sina surovog
Aresa, tiranina Pise (Pize) Ojnomahosa (Enomaja), za ženu njegovu kćerku
Hipodamiju. Sebični i lukavi Ojnomahos ne strahuje toliko za svoju kćer koliko
za svoj život, jer mu je neko proročanstvo proreklo da će mu budući zet oduzeti
i život. On Pelopsu zakazuje sportski dvoboj u kojem obećava dati kćer ukoliko
bude poražen. Na frontonu istočnog timpanona je predstavljena scena kada se oni
nalaze na atletskoj stazi, prije takmičenja kvadrigama (kola sa četiri konja), poput
arhetipa koji personifikuje mladalačke težnje za ljubavlju, ugledom,
slavom i čašću. Inspirisane ovim mitom,
kasnije će mnoge evropske bajke opisivati vitezove koji se bore za ruku princeza
u svome kraljevstvu. Tako će lik lijepe
Hipodamije ostati ovjekovječen za sva vremena, jer „Samo ko može stvarno voljeti, samo je taj
čovjek“ - rekao je Kjerkegor, kao conditio sine qua non (uslov bez koga se
nemože) postići ni slava. Kao u životu, uvijek na kraju pobjeđuje mladost i
neminovnost pravde koja je i na ovom timpanonu predvidljiva u ovjekovječenom
uspjehu koje oličava prisustvo Zevsa u centru frontona.
Ovu kompoziciju timpanona čini 21
lik. Tu je i Hipodamija koja sa sjetom, zamišljeno
stoji pored Pelopsa, i sa nadom gleda u
njegovu kvadigru, dok bespomoćni tiranin Ojnomahos, kao peisithanatos pored
Prozerpine, stoji tužan sa svojom ženom Steropom, naslućujući svoj neuspjeh. Opšte
ćutanje otkriva gromoglasnu suštinu istine jedne ljubavi nasuprot ljudskog
mizerluka. U uglovima timpanona su i figure koje personifikuju ambijentalnost u
liku Alfeja i Kladeja koji opušteno iščekaju početak takmičenja.
Opšte je mišljenje da je zadivljujuće
uhvaćen trenutk realnosti na ovom timpanonu koji predstavlja sukob tragičnosti
i trijumfa, poput Mironove kompozicije Atine i Marsijasa. Ispod
plašta opšte fizičke opuštenosti koju čini ćutanje i mir eleatskog
nepokretnog bivstva, intenzivno prodire psihička
napetost koja nagovještava akciju i
epilog drame. Ipak, sve je predodređeno zakonima etike jer je nagovještena pobjeda mladosti i poleta u liku Zevsa koji
nagovještava da je Ojnomahosovo doba je već prošlo a Pelopsovo nastupa sa
najdragocjenijim težnjama života. Ova kompozicija je bila divan podsrek svim
nastupajućim atletama. Ovom temom su se bavili i najveći grčki dramaturzi poput:
Eshila, Sofokla i Euripida.
Za razliku od mirnog istočnog
timpanona na kome je predstavljen Zevs, zapadni timpanon prikazuje sukob
plemenitosti i divljaštva u kome je sportsko nadmetanje zamijenila borba
herojskog požrtvovanja na život i smrt. Na njemu je predstavljen Apolon i kentauromahija
kao burno poprište bitke između tesalskih Lapita i Kentaura koji personifikuju
uljeze neobuzdanih strasti, velike fizičke snage i nagona koji uništavaju grčku
mladost i otimaju mlade nevjeste.
Najvažniji sadržaj unutrašnjosti u
dorskom peripterosu ovog hrama bila je
Fidijina hriselefantinska statua Zevsa. Fidija se smatra najboljim grčkim
vajarom čija djela krasi unutrašnji mir, otmenost i snaga prikrivene dinamike. Rađena
je, vjerovatno poslije Atine Partenos, između 436. i 432. god. p. n. ere. Pored
njega, tih godina, uradio je za Olimpiju
i skulpturu Anadumenosa. Zevs Olimpijski je predstavljen kako sjedi na svom preijestolu
napravljenom od slonovače i crne abonosovine, dekorisane zlatom. Na manjim
površinama naslona za leđa i ruke, uz prisustvo sfingi, vodile su kola krilate
Nike, Hore i Harite.
A, na većim površinama izvajani su
podvizi Herakla, tragedija Niobida i amazonomahija. Na samoj plinti ovog
prestola predstavljena je i Afrodita kako se rađa iz morske pjene dok je
prihvata Eros a kruniše Pejta. Ta scena se odigrava pred očima bogova sa
Olimpa. Prijesto je urađen vješto i raskošno sa vajarskim i zlatarskim
dekoracijama da je predstavljao sam za
sebe pravo remek-djelo zanatstva. Zevs je u desnoj ruci držao Nike, a u lijevoj
skiptar napravljen od plemenitih metala i dragog kamenja na čijem se vrhu
nalazio orao raširenih krila. Izuzev brade i kose tijelo je izvajano od
slonovače. Plašt urađen o finog zlatnog lima se sa lijevog ramena blago spuštao
prema bedrima otkrivajući torzo. Od zlata su bile urađene i sandale ovog
božansva. Smatra se da mu je za ukrašavanje ove skulpture pomagao njegov brat,
slikar Panainos koji je polihromijom pojačavao efekte draperije i cizelator i
vajar Kolotes. Prema zapisima Plinija, Kolotes nije bio samo Fidijin učenik već
i pomagač pri izradi ove statue. Filozof, stoik, Epiktet je rekao da je „prava
nesreća umrijeti a ne viđeti takvu čudesnu ljepotu“.
Ovako predstavljen Zevs se
razlikovao od svih dotadašnjih. Homerov Zevs izbacuje munje svojim strašnim
pogledom. Tu njegovu strogost su isticali mnogi vajari poslije njega. Ali
Fidijin Zevs ne drži munje ni u svojim rukama, niti mu lik isijava bilo kakvu strogost
ili širi strah, već blagost, mir i spokojstvo. Dion iz Pruse („Zlatousti“) za
njega kaže da je on „bog mira, savršeno
blag, darivalac postojanja i života i sviju dobara, opšti otac, i spasilac, i
čuvar svih ljudi“. Jedan epigram iz Analecta govori ovako o Fidijinim Zevsu:
„Bog je sašao na zemlju da ti otkrije svoje lice, ili si ti, Fidija, uzdigao se
na nebo da ga tamo vidiš.“ Novoplatoničar Plotin je zapisao: „Fidija je izvajao
svog Zevsa ne inspirišući se nikakvim stvarnim modelom. On ga je zamislio
onakvim kakav je bio, ako bi pristao da se pojavi pred našim očima.“ Ovaj
Fidijin Zevs je postao simbol mira razumljiv svakom čovjeku jer je u njega unio
čitav svoj um i sce, „spustio je bogove među ljude, a ljude uzdigao prema
bogovima“. Ove njegove osobine boga prihvatiće kasnije hrišćanstvo, kao što će
i sam njegov izgled biće prenešen u liku Hrista Pantokratora na mnogim mozaicima,
ikonama i freskama od prvih dana hrišćanstva., kao što je i kasnije u Manastiru
Kaisarijani na planini Himet u Grčkoj.
No comments:
Post a Comment