Piše: Bratislav Bato Medojević 23.04.2012.
U Modernoj galeriji Podgorice, Princ Nikola Petrović otvorio
je izložbu grafika legendarnog španskog nadrealiste Salvadora Dalija.
„Neobični su putevi Gospodnji.“ Za razliku od Pikasa koji je pobjegao iz
fašističke Španije glavom bez obzira, Dali je u njoj bezbrižno uživao. Živio je
neometano u svom dvorcu, uz Frankova odlikovanja i pažnju odvojen od zemljine
kugle debelim slojevima neoaristokratskog luksuza. U isto vrijeme u svoj svojoj
slavi Pikaso je sasvim skromno živio u Parizu. Oni su Španiji bili najbolji
most sa tada udaljenom Evropom. Sada su od njihovih domova pretvoreni reprezentativni
muzeji, njima posvećeni.
Dali je u svijetu najbolje popularisao cijeli nadrealizam. Dao
mu je posebnu čar i šarm svojom likovnošću i stilom života. Na ovoj izložbi
predstavljeno je oko 200 njegovih grafika iz dva ciklusa: „Božanstvena komedija“
i „Biblija Sakra“ (Sveto Pismo). Time je svojim građanima Moderna galerija
Podgorice još jednom potvrdila da je pravi lider u kvalitetnim izložbenim prezentacijama
umjetnosti.
(Ipak, opština je zbog nemaštine novca omanula, a ni
Ministarstvo kulture joj u tome nije pomoglo. Nije ovom prilikom izfinansiran
katalog, kao dokument vremena da se ovako važan događaj dogodio kod nas.
Na otvaranju je bilo prisutno neuobičajeno veliki broj
posjetilaca. Političara i državnih funkcionera nije bilo.Većina posjetilaca se
nije pomakla od centralnog hola što govori da ih umjetnost ne dotiče već su tu
jer ih je privukla slava i popularnost autora, pa se stvorio i izvještačen metež
od vrabaca koji su umislili da su pauni i guski koje zamišljaju da su
labudovi. Oni vole uvijek samo ono što
je popularno. Ali pored psihoterapeutskih vrijednosti koja nosi eksponiranje i
liječenje kompleksa, ipak dobro je da izložbu vide svi i da se na neposredan i
pravi način upoznaju sa pravim vrijednostima nadrealizma i njegovim
upečatljivim i visokim predstavnikom.)
Salvador Dali je jedan od prvih nadrealističkih umjetnika.
Učestvovao je na prvoj izložbi nadrealista 1925. u Parizu zajedno sa drugim
velikanima nadrealizma: Maks Ernstom, Rene Magritom, Andre Masonom, Huan
Miroom, Paul Kleom... Na sve njih uticala je jednostavnost De Kirika. Sa
Magritom je dijelio i neke iste ideje.
Nadrealizam je nastao iz dadaističkog pokreta 1922. godine u
Parizu. Za razliku od destruktivnog dadaizma, koji se pojavio prije njega, on u
ispitivanju skrivenih tajni ljudske podsvijest veliča pozitivne osobine
iracionalnog. Pod velikim uticajem psihoanalize Sigmunda Frojda javlja se prvo u poeziji a zatim i u likovnoj
umjetnosti poslije objavljivanja djela A. Bretona „Manifest nadrealizma“ 1924.
u kome upućuje na „diktat misli bez ikakve kontrole razuma, izvan svake
estetske i moralne preokupacije“. Ovako
jednostran prvobitni stav kao rezultat pogrešno percepciranog i površnog uvida
u podsvjesno je eskalirao u opšti ekstremizam i isključivost u više pravaca, a
nalazio je opravdanje i u Frojdovim viđenjem Mojsija kao na ateističkog
apatrida, njegov monoteizam na „apstraktni
moralno-etički princip, i gledište na Boga kao na nevidljivo za većinu i u
suštini bezlično biće“. Ali i Frojdov iskazani revolt jednom svom prijatelju da
„u psihoanalizi čovjek mora da bude hulja, kriminalac, izdajnik, da se ponaša
kao slikar koji za novac neophodan ženi za domaćinstvo kupuje boje ili loži
namještaj da njegovom modelu ne bi bilo hladno“. Upravo ove riječi najbolje
oslikavaju i razloge nadrealističkog izlazka iz građanske pristojnosti.
Nadrealisti su svoja djela tretirali kao dokument čiste
podsvijesti, što govori koliko je kod njih bila važnija psihologija događaja od
formi likovnih rešenja, odnosno, važnostima vjerno ilustrovanih ideja od
koncepcija likovnog sadržaja. Kod
teoretičara nadrealizam je kvalifikovan da on sam po sebi vodi ekscentrizmu i
zastranjivanju. Ono što su analitičari zaboravljali
pomenuti je to da se u kasnijem smirivanju bunta nadrealizam više potvrđivao u
psihoanalizi K.G. Junnga, nego li u teorijama Frojda koje su podstakle njegovu
pojavu, naročito u kasnijim fazama kada se napuštaju teorijski obrasci, stišava
revolt i javlja potreba za čisti stvaralački izraz. Upravo djela S. Dalija su
najbolji primer za to, (pa se stiče dojam da se rodio koju stotinu godina
ranije bio bi tipični alhemičar,) jer neki motivi i simbolika na njegovim
slikama (slika „Bahanalija“, 1939.g.) vidno odišu na nadrealnost „vinjeta“
alhemičara i adepta koje su pratile tekstualne anegdote i recepture. Prije
pojave nadrealističkih sadržaja i uticaja Boša i Šagala, one su kao znanja
Kabale i Hermetizma najbolje govorile o „psihološkoj istini“ i „ličnom i
kolektivnom nesvjesnom“ koje je izučavao
i objašnjavao Jung a koje su kod Dalija na njemu svojstven asocijativan način jasno
i upečatljivo predstavljene sa svojom likovnošću, anegdotama i simbolikom. Pa i
njegova „persona“ opsjednuta životnom saputnicom (u traganju za „animom“), kao izrazu snažnog arhetipa („instinkta“ u
Jungovom smislu) na to upućuje.
Dali je cijelo svoje biće unio u smisao i duh „nadrealizma“
dostigavši punu koherentnost osobnog života i stvaralačkog izraza. „Ars totum
requirit hominem!“ (Umjetnost traži čitavog čovjeka) - riječi su jednog
alhemičara. Pa se može reći da je i njegova ekstravertno upečatljiva „persona“
postala sinonim nadrealizma. (A pripisivanje kontroverzi njegovoj ličnosti zbog
toga što nije odisao vremenom konvencionalnosti je više loše etiketiranje negoli
ikakvo objašnjenje negove izražajnosti. Njegovu konroverzu treba tražiti u
ličnom dokazivanju unaprijed oponiranom kolektivitetu. Kao što je i njegova
„ekscentričnost“ kojom ga mnogi definišu
za dublju analizu jer je upućivao na estetsku strukturalnost supronosti, kakve
nemamo kod destruktivnih dadaista.)
Svojim senzibilitetom je znao da jasno uoči suprotnosti „različitih
svjetova“ koje je doživljavao svakim doticajem podsvijesnog zbog čega je bezskrupulozno
isticao njenu neobuzdanost, neobičnost, morbidnost, skrivenu snagu, tajanstvo, psihološku
istinitost i prirodanu kreativanost kao neobičan i važan segment čudesa ljudske
psihe i života čiji je pobornik. Možda
je i to razlog što je u toj opsjednutosti više afirmisao njenu idejnu važnost i
simboliku od bilo kakve likovnosti koju je posjedovao, zbog čega je i njegov
personalni egzibicionizam u medijskom svijetu bio više priklonjen populističkom
cilju da privuče pažnju na sebe i svoje stvaralaštvo, što su mediji (zapaljene
žirafe) uvijek željni senzacija rado činili, a „cijenio“ ih je kao žbire, samo
onda kada je on bio u centru pažnje. Što u vrijeme velikih svetskih lomova nije
bilo lako. (Činilo mi se nekad, kao dječaku, da je sa svojih visina znao često
silaziti dolje, - ne da nešto uzme nepotrebno bremenitom svijetu već da im
podari plodove istinske mašte.)
U svom komformizmu i spektakularnoj opsjednutosti sobom, (odnosno
bezgrešnom centru univerzuma koji je nalazio u svojoj podsvijesti,) uspio je svojom domišljatom intelektualnom
neobičnošću i šarmom da privuče i zainteresuje mnoge, pa se može reći da je bio
i najpopularniji „klovn“ svoga vijeka, uvijek interesantan a nikada do kraja
ozbiljno shvaćen. Ali i u tome je pomogao svijetu proglašavajući sebe genijem. I
to svakako jeste, jer je vanvremenski i kao ličnost. A stiče se i utisak da
ovakav svijet kakav jeste za njega nije imao poseban značaj. Pa konstatacije koje ga karakterišu da je građanska kukavica, nesolidaran i
epikurejac, nemaju težinu jer nije bio ni režimski promotor.
Njegove lucidne izjave za medije sa težinom ironije stvarnosti
života se i danas pamte kao i slikarski motivi poput slonova sa nogama
komaraca, žirafa u plamenu, satova kao palačinke prebačenih preko sasušenih
grana drveća, ili ženskih aktova poput komada namještaja sačinjenih od
mnogobrojnih fioka. Što je za mnoge samo lijepa igra mašte. Ipak, iz srca same umjetnosti
on je stvarao mogućnost za bolje razumijevanje postojećeg.
Pored slikarstva ilustrovao je knjige, radio grafike,
dizajnirao, modelovao, učestvovao u filmskim ostvaenjima Bunjuela. Najvišu
slobodu, likovnost i u njoj studioznost, istraživački rad i ekspresivnost pokazao
je radeći crteže i grafike za literalne ilustracije.
Njegovo poniranje u podsvjesno stvaralo je „psihološke
istine“ metafizičkog svijeta koji je ubjedljivo
predstavljao kao stvarnu i jedinu istinu svijeta. Ipak, posmatrano kroz
semantičku prirodu njegovog stvaralaštva jasna je težnja ka univerzalnim. Ona
je očigledna, jer i literarno teži ka univerzalnom kao što svojom sudbonosnom prirodom
izrasta iz nje. To je i razlog što ga stvarna težina literarnosti nije
zatvorila imitatorskom ilustracijom događaja, već podstakla za šire vidike, otkrila
novu vizualnu simboliku i put ka potpunijem sagledavanju stvarne, kompletne istine.
Upravo traganje za njom, što pokazuje i
ova izložba, govori da je ona bila i
jedna od njegovih glavnih preokupacija i cilj, jer „totalna“ svijesnos
podrazumijeva spoznaju podsvjesnog. U ciklusu „Božanstvena komedija“ je vidna i
karikaturalnost događaja koji nose nadrealističke elemente, ali koja kao omaži takođe
nose univerzalnost u sebi, jer je primjenjiva na svako društvo u bilo kom
vremenu, pa i ovo naše, jer ona se tiče ortodoksnog psihološkog odnosa kolektiviteta naspram individualiteta u više
nivoa. Kao što sve analogije nose podsvjesnu sofistiku tako i vizuelno veća
figuracija na slikama predstavlja neke od segmenata društveno nesvjesnog
nasuprot male figuralnosti predstavljenih individualiteta.
U stvararalaštvu Dalija koje je predstavljeno na ovoj
izložbi, jasno se vidi priroda njegove duhovne suptilnosti, nadrealistička
poetika, istraživački rad, neposredna sloboda izražavanja, lakoća i virtuoznost
gravera, ali i majstora u manervisanju slikarskom četkom i perom za tuš. Pored lazurne
jetkosti boja koje sadrži tinta i gravura, primjetan je manirizam,
karikaturalnost i apstraktnost, ali i prirodno naginjanje ekspresija ka
fovističkim vizurama u materijalizaciji
oblika, što upotpunjuje sliku autorovog rasplamsalog senzibiliteta. Na njima je
primjetan i uticaj Šagala. Ali, šteta je što se na ovoj izložbi nije našla
nijedna njegova slika na platnu ili kvalitetna reprodukcija, da se Dalijev
poetični nadrealizam, uzavrelost ideja i kolorit grafika uporedi sa težinom konačno
svedene simbolike i materijalizacije slika i njinom likovnošću. Posebno zbog
uvida u važnost žive „vulgarnosti
hromo-litografskih boja“ koje u njegovo slikarstvo kao likovni aksiom objašnjavaju
mnogi poznati teoretičari onog vremena.
Razlog više za to je i taj što poput Rene Magrita, Maks
Ernsta i većine nadrealista, na svojim slikama Dali ignoriše slikarsku pikturalnost
i primjenjuje „fotografski“ realizam pun maštovite proizvoljnosti. Ipak, zbog dominantne važnosti ideja i
simbolike teoretičari njegovog vremena ističu u tome i uzaludnost detaljnih
islikavanja. Ali i to da je s obzirom na istaknutu agresivnu neobičnost formi
lako prelazio u njenu monstruoznost. Ipak, njegove grafike to najvećim dijelom
osporavaju. Snaga oslonjena na slobodnije likovno izražavanje mu je u tome
pomogla. Njegove grafike više od slika prikazuju Dalijev neobičan istančani
senzibilitet, poetične duhovne i likovne afinitete, dijelom i idejnu
orjentaciju.
Mada je Dali osporavao mnoge vrijednosti logike ona kod
njega postoji i na „konvencionalan“ način. O tome govori i ova izložba i
simbolika koju nosi. U osnovi skrivenih suprotnosti podsvijesti posebno pitanje
je šta je ona za njega predstavljala. Ali ona je tu da sa nekim izmijenjenim
obrascima forme posmatrača uvuče u čudesa „psiholoških istinina“ svojim tajanstvom i morbidnošću. Njegovo opravdanje i srodnost u poimanju
logike treba tražiti i u literaturi koja opisuje apsurde racionalnog svijeta
poput Kamijevog „Sizifa“, ali i njegovim riječima da je: „krajnost logike
suprotna njenom početku“. Metafizičnost je sadržaj svakog umjetničkog djela, pa
i onih realističkih, ali iz nekih Dalijevih crteža posvećenih stihovima
„Božanstvene komedije“ se jasno vidi njegova specifična određenost i njena
snažna uvjerljivost prema mnogo čemu pa i poistovjećivanju logike i kolektivno
nesvjesnog sa apsurdom - koji izaziva racionalnost, ili nagonskim i animalnim;
neprirodno praktičnim i funkcionalnim , ali i kao nužnim zlom. Pa se stiče
dojam da je „psihološka istina“ za njega jedina i konačna istina.
No comments:
Post a Comment