Kritika na kritiku
Centar savremene umjetnosti Crne Gore, objavio je likovnu kritiku Petra Ćukovića, u katalogu izložbe Jelene Tomasević, poodavno završenu u galeriji Dvorac Petrovića. Katalog izložbe je odštampan pošto je izložba zatvorena.Tako je publika, u ovom vijeku digitalizacije, kada se takve stvari završavaju za nekoliko sati, ostala uskraćena, tokom cijelog tridesetodnevnog trajanja izložbe, za mnoge informacije. Pa se može reći, da je cjelokupan događaj ove izložbe upečatljiv po mnogim kontradiktornostima, koje su i za naše prilike nesvakidašnje.Neuobičajeno je i to, što je za katalog uredno izvrsena katalogizacija u publikaciji CNBCG-a, bez, obavezno, navedenog broja tiraža.
Centar savremene umjetnosti Crne Gore, objavio je likovnu kritiku Petra Ćukovića, u katalogu izložbe Jelene Tomasević, poodavno završenu u galeriji Dvorac Petrovića. Katalog izložbe je odštampan pošto je izložba zatvorena.Tako je publika, u ovom vijeku digitalizacije, kada se takve stvari završavaju za nekoliko sati, ostala uskraćena, tokom cijelog tridesetodnevnog trajanja izložbe, za mnoge informacije. Pa se može reći, da je cjelokupan događaj ove izložbe upečatljiv po mnogim kontradiktornostima, koje su i za naše prilike nesvakidašnje.Neuobičajeno je i to, što je za katalog uredno izvrsena katalogizacija u publikaciji CNBCG-a, bez, obavezno, navedenog broja tiraža.
I ova izložba, sa svim okolnostima u
kojima je protekla, objašnjava nas opšti civilizacijski odnos, potrebu i
osjećaj prema kulturi. Kultura je poodavno dobila sasvim drugi smisao od onog
zašto postoji: borbu za privilegije a ne za kvalitet. Olga Perović je, prilikom
svečanog otvaranja jedne izložbe, rekla da su poljuljani svi vrijednosni
kriteriji u kulturi našeg društva.
Društva u kojima se diplome i
privilegije lako stiču, čobani uče kompozitore kako se svira klavir a kabadahije,
postepeno, i u kulturi, osvajaju pozicije moći. Sve se unaprijed zna. Pa
se postavlja pitanje šta se u cijeloj priči, na opštem nivou, tretira kao
formalnost: građani, stručna javnost, autori? Ali i ko su u kulturi, glavni
akteri društvene scene?
Najbolja ilustracija svega
pomenutog je cjelokupan tekst Petra Ćukovića, koji se našao u prilog
kataloga ove izložbe – kao kruna na cijeli događaj. Jer, svaka likovna
kritika mora da ima dobro utemeljenje u stvaralaštvo autora. Time, objašnjava i
stepen odgovornosti autora koji to čini, kao što je to slučaj i kod umjetika za
svoje stvaralaštvo.
Istorija umjetnosti je nauka, kao
što je to i sama istorija i ne trpi nikakve proizvoljnosti. Proizvoljnosti u
umjetnosti moguće su u književnim djelima, kakvi su eseji, ali opet, na štetu
ili korist samog književnog djela. Ukoliko su netačni, izvještačeni i
neiskreni, gube u kvalitetu i svrstavaju se u jeftine vrijednosti običnih
pismenih zadataka, nadahnutih poetikom ili čime drugo – sasvim je svejedno. Većina
naše likovne kritike je ipak okrenuta u tom pravcu, jer voli hvalospjev, ličnu
maštu, fantazije, komplekse i frustracije, na uštrb determinizmu, koji lične
opservacije bazira na stvarnim činjenicama, znanju i spoznaji umjetničkog
djela. Nije mali broj i onih koji prepisuju ili parafraziraju tekstove sa
stranica interneta. Ali, neznanje prikrivati poetikom, može nekima biti
simpatično i nadahnuto. No, pošto ništa ne rešavaju, treba se zapitati: šta im
je cilj? Jer, ona se i prave ponekad takvim, da zbune druge, a ne da razjasne.
Tako da umjetička djela, umjesto da se grupišu i odrede po svom kvalitetu i
poetici, za tačno određene prostore i pravce kojima pripadaju u opštem poretku
likovnih mogućnosti, ona odlaze u širinu i nedogled. Pa, umjesto da se spuste
na zemlju i objasne, lebde u bezvazdušnom prostoru i poretku, ili na talasima
kakvog hvalospjeva, bez racionalnih kriterija i objašnjenja plutaju u
nasumičnim strujama, stihijski, bez određenog pravca i kormilara. Takva je bila
i kritika Petra Ćukovića, objavljena u katalogu izložbe i na stranicama
ovog lista.
P. Ćuković, u svom kolažno –
improvizovanom i kontroverznom obraćanju – na samom početku svoje kritike,
uputio je posmatrače na “ekspresionistički” ključ iz kog su nastale slike ove
autorke, a da ekspresionizam nije moguće nigdje primijetiti, ni u najmanjim
naznakama, ni u jednom segmentu izloženih crteža. Što je izuzetan profesionalni
promašaj. Crteže ove autorke, naziva čak i slikama.
Tipično stripovski crtež oblikovanih
ljudskih figura, ove autorke, koji svugdje dominira, uopšte ne pominje već se
bavi ličnom, imaginarnom projekcijom ili konceptualom. P. Ćuković sve to
opisuje kao „ikonu epohe” ali i kao „postljudski” svijet.Ostavljajući nas
bez objašnjenja gdje je logika ako su ljudske figure na crtežima?
Ali, za njega je moguća i kompleksnost bez kompleksnog sadržaja. A
usamljenost figura i ogoljelost prostora, bez perspektive, tretira
kao kompleksnu dramaturgiju i virtuelni svijet. Kao da virtuelan svijet ne može
imati perspektivu i kao da nije vidljiv, odnosno, materijalan i stvaran na svoj
način. On se upravo zbog svoje nekompleksnosti i zove virtuelan a ne stvaran. I
otkud u nematerijalnom svijetu, kakvim predstavlja neke radove ove umjetnice,
materijalni oblici?
P. Ćuković ne zna da su glavne odlike
materijalnog svijeta, pored energije i mase, kretanje, odnosno vrijeme i
prostor. I da je kosmos za nauku, cjelokupan materijalni svijet. On ipak, ima
lično svoje objašnjenje kvantne fizike i već je došao do novih naučnih otkrića
koja prvi put otkriva u ovoj likovnoj kritici.
Njegove ambicije ne prestaju već
otkriva i svoj romantični pogled na kvantnu fiziku, koju nije imao prilike ni
da upozna. Čime je od sebe napravio malograđanina na sajmu mode. A da se sa
potpunim neznanjem za tu nauku može spekulativno objasniti neko likovno djelo,
napravio je pravi primer za to. Za bjelinu autorove pozadine on kaže da je
izvađena iz „kvantnog vakuma, iz onog kosmičkog apsolutnog informatičkog
središta u kojem je pohranjena bezvremena beskonačnost, totalnost svemirskih
informacija”. Što zvuči. Nažalost, samo zvuči, kao da radi na akceleratoru u
Švajcarskoj, odakle nam prenosi dešavanja u ciklotronu. Završavajući ga
mislima M. Epštajna, a ne A. Ajnštajna.
Ovakva poigravanja sa kvantnom fizikom
su neuporedivo veća glupost od one, opšte prihvaćene kod nas, kada neki, kod
nekih, otkrivaju „energetska polja”, za koja je Ajnštajn davno rekao da ne
postoje.
Mnogi umjetnici su imali afinitete ka
naukama, poput Maljevića. Mnogi su i naučnici imali afiniteta prema umjetnostima,
poput Klod Levi Strosa. A kako i na Balkanu, afiniteti prema nauci i
umjetnosti mogu da žive u skladu, živi dokaz je Tvrtko Kulenović.
Početke kvantne fizike uzimaju kada je
po prvi put elektromagnetna energija pretvorena u kinetičku energiju elektrona.
Ali, ako znamo da je Ajnštajna za njegove teorije inspirisalo književno djelo:
Bhagavad Gita, koje je postajalo vjekovima prije nove ere, Herakla i Kratila, a
na koje je kasnije dodata čitava Rig Veda, onda su temelji te nauke izgrađeni
mnogo ranije. Čak je i evolucionisti Darvinu ono pružilo ideje za svoju teoriju
evolucije. Dakle, jedno umjetničko djelo može biti i naučno.
Tako je, vjerovatno, i P. Ćuković
radovima J. Tomašević došao do novih naučnih otkrića, van svoje branše.
P. Ćuković se poigrava i sa
terminologijom. Jer, strani izrazi postoje u praksi da bi se tačno i
nedvosmisleno mogli odrediti pojmovi. Kod njega je suprotno, oni postaju
toliko fleksibilni da navode u apsurd.
Izraz „deteritorijalizovani predmeti”,
bliži je NATO-u, a nešto je novo u slikarstvu. Kritičar se ne zadržava na
tome, već ga poetično veže za „metafiziku pustoši u postljudskom prostoru”. A
kakva pustoš može biti sa jeftino iscrtanim ljudima u njemu, ostalo je
nedorečeno i blago rečeno – nevjerovatno. Nevjerovatno je i to, kako te crteže
povezuje sa Maljevićevim suprematizmom. Vjerovatno izjednačavajući
koncept bijelog kvadrata sa crtežima na bijeloj podlozi, što radi i svako
dijete u školi. (Tom logikom je i svaki paradajz komunist.) Na dalje, vezujući
takvu logiku, po njemu koncept, za transportni kontejner u kome su crteži
bili izloženi. Zaboravljajući važnu činjenicu, da kontejner u svom
funkcionalnom prostoru nije isto kao u galerijskom prostoru. Kao što ni stolice
to nijesu – one na podu, sa onima na plafonu. Isti predmeti dobijaju i gube
funkciju u zavisnosti od svog položaja i namjene, čime se njina simbolika
značajno mijenja ili obesmišljava. Ignorisanje tih elementarnih činjenica,
navodi na sumnju u kritičarevo opšte poimanje bilo kakve simbolike.
Autor teksta zalazi i u primitivnu
tekstualnu analogiju „tranzicijskog društva” sa transportnim kontejnerom. Kao
da su te dvije stvari dobile naziv iz istih razloga. Ili da je kontejner
proizvod ili obilježje siromašnih i inertnih društava. Ali i to poimanje
završava kontradiktorno, jer ga vezuje za eksluzivu autorke u odnosu na
„neznaveni, lokalni” likovni prostor, koji je, izgleda, takav da bi od njega
trebalo da se stidimo. Potom, nepotrebnim, podužim deskripcijama, sugestivno
promoviše ispravnost njegove autoritativne jednostranosti, odlazeći lagano u
pravcu pravnih nauka i objašnenja o „statusu neke stvari i subjekta za
upravljanje”. Čitav taj poveći pasus, liči na dio nekog istrgnutog i
nakalemljenog teksta, koji je upotrijebljen nekad, kao otrcani elaborat za neko
upražnjeno mjesto direktora galerije.
Sav taj galimatijas je u stvari mozaik
potpuno različitih struktura. Konfuzan, isključiv, isprevrtan i jednostran i za
pomodarska poimanja stvarnosti. Iako površan i nedorečen, ulazi u improvizacije
sa drugim, autoru još manje poznatim oblastima. Što se skupa može definisati
kao potpuni promašaj u monotonom i melanholičnom duhu samog autora. P. Ćuković
je ovim tekstom pokazao da se smjelo bavi spekulacijama svake vrste. Ali je,
ipak, ostalo nepoznato ko je i u čemu čiji izvođač radova kada su izložbe u
pitanju?
Dakle, sve ono, neprimjereno, dugo
isčekivanje teksta i kataloga, može se objasniti onom izrekom: „Tresla se gora,
rodio se miš.”
Podgorica, 24. oktobar 2010.
Bratislav-Bato Medojević
No comments:
Post a Comment