Miodrag
Dado Djurić preminuo je daleko od svoje domovine, u nekoj od bolnica Pariza, u
svojoj 77-moj godini života.
Za
one, koji su mislili da se rodio sa paletom i četkicom u ruci, umro je
neočekivano, u običnoj bolnici a ne za svojim štafelajem.
Dado.
Od prvog dana, kada je stupio na svjetsku umjetničku scenu, bio je i ostao
najveći akademski crtač svog vremena. Veći od najvećih. Ali, ono po čemu su ga
izdvajali od drugih, bio je nadrealizam koji je iz Crne Gore donio u Pariz.
Rame uz rame sa Šagalom, Dalijem, Kleom… i čitavom plejadom već afirmisanih i
popularnih nadrealista, plijenio je svojom originalnošću. Svijetu je donio
nešto novo, dok je svoj istančani akademizam, na kome su mu mogle pozavidjeti
sve njegove kolege, neopravdano stavljao u drugi plan.
Dado
je slikar jutra. Na skoro svim njegovim najvažnijim platnima je idilična,
plavetna, jutarnja atmosfera, djevičanski čista i prozračna. I to je ona
lirika, koja poput božanskog oreola, okružuje okužne i raspadajuće groteskne
figure u prvom planu, raspoređene cijelom dužinom platna u nekoj svojoj
raspolućenoj igri, ispunjavajući cijeli prostor slike. Ono što ga je
razlikovalo od starih majstora je to, što nije svojim slikama ilustrovao stare
priče i mitove, već je imao hrabrosti da islika svoje vizije i viđenja svijeta.
Jako i duboko, kao što ga je i doživljavao. A njegovi virtuozni pokreti četke i
najmane oblike činili su složenim i neponovljivim. To ga je približavalo
Velaskezu koji je bio nenadmašni manervista četkom. Obojica su slikali figure
tako što su ih crtali a ne islikavali. Velaskez je to radio i širokom četkom
ističući sa nevjerovatnom preciznošću punu plastičnost oblika jednim potezom
četke, a Dado je gotovo isključivo slikao crtački, tanjim četkama i
tonski u lazuri različitim, što je proizvodilo neophodnu slojevitost,
otkrivalo strukturu i transparentnost koja je izlazila iz srži oblika u
raspadanju, ispoljavajući time i blagi futurizam i u
najmanjim dijelovima slike, pa se sticao dojam da je sve na platnu u idiličnom,
laganom kretanju.
Kao
učenik umjetničke škole na Cetinju, odlazio je u prirodu da slika jutarnji
pejzaž. Jednom je ugledao strvine i lešine dok se u pozadini pružao predivan
pogled Skadarskog jezera. Kao dječak doživio je i II svjetski rat, sa svim
strahotama koje je sa sobom nosio. Te slike Dado nije samo sačuvao u sebi već
ih je svojim uzvišenim duhom pretočio u univerzalne vrijednosti čovječanstva.
To nije uradio u svojoj domovini, ali ju je uvijek nosio duboko u svom srcu.
Likovnu
akademiju je napustio i kao disident demonstrativno napustio Jugoslaviju. Nikad
javnost nije bila detaljno upoznata sa svim okolnostima pod kojima se sve to
događalo, niti je on o tome, rado, bilo kome govorio. U likovnim krugovima
Beograda, govorilo se da je Dado zajedno sa Urošem Toškovićem bio obilježen kao
buntovnik i svojeglav čovjek koji je svoj protest znao da prenese i na ulice
grada, što je sigurno izazvalo neke posledice za njih. Tako da,
kada je Henri Mur, u jedoj posjeti Beogradu, svratio na FLU i bio
iznenađen Dadovim talentom, to ga je, vjerovatno, dodatno podstaklo da
napusti zemlju koja je za njegov duh spremala okove.
Dada, svjetsku figuru slikarstva, decenijama su uredno zaobilazili. Malograđanski revanšizam ili taktika trulih, isturenih, odjeljenja udbe koja hoće sve za sebe a ostale da potčini i drži u šaci, da i ono što se jedino u punoj slobodi može ostvariti, primora iz čiste obijesti i malodušnosti ljudskog mizerluka da na koljena traže ono što im kao časnim ljudima i pripada – da su slobodni i časni ljudi i Crnogorci, i da im pripada sve što je crnogorsko i što je njino. Danas to rade i sa Princom Nikolom Petrovićem. Zato je i Slavku Peroviću bilo važno da Dada učlani u Liberalni savez odmah posle svog osnivanja, jer vrlinama se mora na vrijeme ukazati počast ukoliko, kao društvo, želimo imati obraza. A bez obraza smo, ovako mali, i pred Bogom i pred ljudima, niko i ništa.
I sa
Dadovim izložbama kroz Crnu Goru počelo se veoma kasno i stidljivo, tek
devedesetih, i sa koncepcijom koja nije bila ni nalik onim koje su ga
proslavile u Parizu. Prije toga, vukla se jedna njegova slika, ili tačnije
skica, nekoliko puta, na godišnjim kolektivnim izložbama ULUCG-a, da bi se
zabašurilo njegovo neprisustvo u Crnoj Gori, vjerovatno bez njegovog znanja.
Devedesetih su odnekud iskočile i njegove grafike sa kojima se prvi put
predstavijo u Sarajevu za vrijeme Olimpijskih igara. Tada, u Sarajevu nije
prodao ništa, ali je jedan dio njh, zajedno sa nekim novijim kolažima, crtežima
na stranicama knjga, otkupio Centar savremene umjetnosti u vrijeme kada je njen
direktor bio Beli Selhanović. Tih godina je Dado i u galeriji „Gajo“
predstavio neke svoje kolaže i asamblaže većeg formata.
Nijedno
od njegovih vrhunskih djela nije u Crnoj Gori, pa čak ni njegovi počeci,
poput slike „Rat svjetova”, na kojoj je pokazao svoj pravi umjetnički dar
jednog mladog slikara, sa potpuno jasnim i izgrađenim duhovnim i estetskim
stavom i vrijednostima.
Dado
se, dugo, isključivo pridržavao svog visoko izgrađenog i virtuoznog akademizma,
ali je volio i snažne ekspresije Uroša Toškovića. Uroš je u ranim fazama, Dadu
poznatim, i te kako baratao sebi svojstvenim akademizmom. Njegovi crteži su i
tada bili snažni ali i precizni, gotovo vajarski isklesani na papiru. Tošković
je to rano odbacio i krenuo stazom ličnih utisaka koji su svojom snagom drobili
podlogu na kojoj su se nalazili. Uroš je znao, kao i Dado, šta je dobar crtež a
šta lažnjak kojim se htjelo dotaći nemoguće iako su se međusobno razlikovali.
Uroš je ostao „anoniman” za svijet, a Dadov racionalizam lakše je komunicirao i
približavao publici. Tada je Shagal sa svojom naivnošću i iskrenošću, koja je
prosijavala iz nje, opčinio svijet, ali i omogućio da poslije njega profitiraju
mnogi naivci, pa i špekulanti. Ali, Crna Gora je imala Bata Pravilovića
koji, po svojoj originalnosti u naivnosti nije zaostajao za njim. Danas je i on
gotovo zaboravljen i prigušen plagijatorima i lovcima za priznanja i
privilegije.
U
posljednjih dvadesetak i više godina Dado eksperimentiše i odbacuje plavetne
boje i atmosferu, koja je djelovala primamljivo, i prepušta se potpuno
ogoljeloj figuri u svoj svojoj vulgarnosti. Rađaju se u njegovom ateljeu
potresne slike destrukcije. Time je publika u ovo uobraženo vrijeme i eru
zaplašenih i stresnih čeljadi, sve manje imala želju da zaviri u strahote
njegovih slika kojima je sama u životu bila izložena, a od kojih Dado kao pravi
stoik nije nikada bježao, već ih je u svojim opusima uredno bilježio. Davno je
Seneka rekao za ljude koji u sebi nose mrak, da se boje svakog dana i onog što
on sa sobom nosi, kao sto se djeca boje mraka. Suočavanjem sa istinom
oslobađamo se izmišljenog straha, a ništa ne može biti toliko surovo i
dekadentno kao laž, kojima obmanjujemo sebe i u kojima egzistiramo. Dado,
kao da je to od iskona znao. Prenosio je na platno slike oko sebe, o lažima,
oholostima, lakomostima, pakostima i u opštoj uobrazilji deformisane oblike,
nakaze i spodobe na koje je gledao onako kako ih je doživljavao, a razloge za
strah nije imao već je na to gledao sa ironijom. Pa ni onda kada se
savremena kritika sve više udaljavala od njega, trazeći u poplavama
mnogostranih površnosti i diletantizma povode za „senzacionalna” otkrića u
umjetnosti.
Svijet
se promijenio. U tehnološkim čudima ljudski duh se povukao i devalvira. I sami
tvorci izraza Moderna i Postmoderna uveli su u polje umjetnosti, na velika vrata,
malograđanske stavove i „ukuse”. Izrazi su površni, pomodarsko dvolični,
problematični i malograđanski. Jer, umjetnička djela bez obzira na vrijeme u
koje su nastala imaju univerzalne vrijednosti. Univerzalnost podrazumijeva
vanvremensko, jer je proizvod duha koji je po svojoj prirodi takav, a
tehnologija njihovog stvaranja i novi materijali pripadaju vremenu ili modi.
Duh je vanvremenski, jer su i vrline koje ga čine to isto. A vrline su iste od
pamtivijeka. Estetika se kvalifikuje po vrijednostima sadržaja: karakteru,
odnosno vrlinama i njinom snalaženju u izrazu; odnosno po pravcima, odnosno
sadržaju vrlina, a nikako po vremenu. Tako da antičko, ili djelo afričkih
domorodaca u ovoj eri kompjutera nije manje „moderno” od bilo kakve
savremene štampe. Publika zahvaljujući „tumačima” umjetnosti ne zna ni da
tehnologija i novi materijali daju nove mogućnost a kvalitet im nije
nikakva garancija ili neminovnost. Umjetničko djelo je proizvod duha, a ne
civilizovanosti. Civilizovanost je vezana za vrijeme i može biti samo jedan od
faktora ili aktera umjetničkog djela zavisno od toga ko je kako prihvata. Zato,
i poslije Dada otkrivaćemo nebrojano puta opet Dada. Oni koji uspiju da se dive
njegovom djelu shvatili su i znaće da im je na najbolji način dao mnogo i
u nečim velikim pomogao, jer, sve što je stvorio je za dugo i
duboko razmišljanje o neposrednom svijetu oko nas – u njenoj efemernoj ulozi po
nas. Istine razobličuju laž, a Dado je razobličio stvarnost svoga vijeka.
Bratislav-Bato
Medojević
No comments:
Post a Comment