Piše: Bratislav
Bato Medojević 07.06.2011.
Kada se nešto hoće znati o kulturi, neminovnost je
uputiti se i u društveno političko biće u koje obitava. Tek tada ona može biti
u potpunoj mjeri jasno shvaćena. Ono što Tolstoj kaže za porodice, odnosi se i na sva društva i države. Onim
nesretnim, izgleda, tumaraju empuze i
zamlate. One sretne su kao iz kineske poslovice: šta hoće narod, Nebo će neizostavno ispuniti. Tako je narodu
antičke Atine i čovječanstvu, Tezej donio
demokratiju. Perikle je tu Atinsku demokratiju smatrao primerom za
cio svijet u kojoj je kultura bila izraz opšteg progresa. A Kinesija je shvatao
tako da se olakšavao po Hekatinim kapelicama širom Atine. Tada, na vrhuncu slave i moći, Atina nije
poznavala riječ progres, ali je boginja Hekata bila šira personifikacija toga.
Danas, bivše socijalističke zemlje su prošle ili
prolaze tranziciju ka demokratiji tiho i kompaktno. Naša država je u travestiranju
punih pet godina. Takva je bila i prije dvadeset godina kada je kao srpska
Sparta u zanosu opsenih želja, ponosno napisala Žabljački ustav - eksplicitno i
za sva vremena. Sada, naviknuti u bezakonju, novi Ustav protežu i domunđavaju kao
Nikomaks, Solonov zakonik. Govornički kamen nikome ne pada sa srca, a nekima ni
bivša država. Sve je u znaku neke politike koju možeš jednako obuti na lijevu i na desnu nogu. Lijevo je desno a
desno je lijevo. Pardokasi uzimaju stvari u svoje ruke i nije važno ustaju li
na državnu himnu. Svi akteri defiluju
kroz parodos i ulaze u orhestru javnih medija, kružeći iz jednog u drugi do
besvijesti. Najavljuju najavljeno, prepisuju prepisano, ispisuju ispisano. Imamo sjajne
pojedince i autoritete a društvo i insitucije kojima pripadaju u agoniji. Vladajuća
koalicija prednjači svojim masonstvom, krimi-cipelama/vezama i zaslugama opšte narodnog referenduma da poprima izgled arhajsko svetačkih
hijerofanata: ministri - kaliosa, poslanici
- mista i tijasa. A empuze i Kinesije svuda oko nas. Put u Evropu posta
Eleusinska misterija a da se sa Agore nijesmo pomakli. Još se igramo sa loncima i
drugim sudovima po Kerameiku. Korinćani i dalje prizivaju Zevsa, jer se Megara
osamostalila. Korinte, o sine Zevsov.
Niko kao mi! Importno-eksportno smo zadržani i na svemogućoj MACCO kulturi, kao da je došla mečka u palanku. I umjesto na svom sajtu i
svojim građanima da objasni je li se ko śetio
kupiti najveću kuću na Cetinju i šta se to dešava sa nekadašnjim ponosom države,
Ministarstvo kulture svoje planove i
programe, kao kakvu umjetnost, odnosi u vode Venecije . Tama i fama. Snijela
koka jaje, (bez suštine - kako kaže
Marina), pa pravo u komšiluk na
kokodakanje, jer elaborati ovđe nizašta ne služe, pa su i sve privatizacije
urađene na riječ. Je li i to dio tog
performansa ili je poklon paket naše
vlade dragoj i povjerljivoj Marini. Otišli se faliti u Hekatine prostore Venecijanskog
bijanala sa Marininim videom. Ilija Šoškić je ponio i poruku iz „Crne Gore“, da
se čeljad ovamo osjećaju suvišnim među vrhovima
planina- staništima orlova. Kako li je taj moto poltronstva zvučao pored
državne zastave? Pojam slobode pred njegovim impresija gubi svaki smisao, da se i meštrovićevski zagrnuti Njegoš
na Lovćenu postidio. I zastavu bi posle ovog bijanala trbali mijenjti, jer se
ne uklapa u „savremene umjetničke“ tokove. I sve tragale, ako ih ima, ukinuti -
kao Obod sa privredne mape i bistru vodu
iz gradskog vodovoda na Cetinju.
Dok decenijama propada napušteni zloglasni zatvor
Jusovača u Podgorici a gradonačelnik i pored podnešenih elaborata, ne
dozvoljava da je nevladine organizacije o svom trošku oplemene uz konzerviranje
njegove kulturološke vrijednosti, Marinin video čini čuda - kao da je astralna proekcija stvarnosti, a ne paravanska
privatizacija - kao suština. Sve ovo otkriva način i prirodu rada svih vladinih
službi, njinih korelacija i kopetencija koje su u svom radu prihvatile
performans, bez suštine- iz viših partijskih ciljeva, kao da se radi o lubenici na Mjesecu a ne o
kapitalu Obodina od 140. 000 kvadrata poslovnog prostora (što je 1. 400 stanova
od 100 kvadrata, ili 14. 000 sajamskog poslovnog
prostora od 10 kvadrata), koji nije ni na tenderu za prodaju, ukoliko nije
dobijen na otimačinu jer je postao ničija zemlja, bez akcionara i većinskih
vlasnika. I koliko smo puta bogatiji od
Amerike, da su nam pored drugih kompetentnih Centara, neophodna Marinina
zamlaćivanja o prepakivanju magle, koja nemaju ni pravog investitora. Ipak,
svijet bi više interesovala stvarnost jer je nevjerovatnija i od filmova Živka
Nikolića.
Mnogi industrijski centri u Evropi, davno su, iz
ekoloških razloga, ali i etičkih poštovanja tuđih prava, premjestili tešku
industriju iz gradova na periferiju, pretvarajući stare hale u razne kulturne
sadržaje a grad u zdravu sredinu, i sa tim planovima nisu koketirali ili nosali
i promovisali po bijanalima. Tako je London izbacio smog iz grada a dobio
koncertne dvorane. Ali, to kod Obodina, koji je stekao brend kvaliteta i
Cetinja nije slučaj. Cetinje je imalo čistu industriju od koje je živjelo. Nekad su svoje frižidere prodavali i Veneciji a sad je ta prilagodljiva
i laka prerađivačka industrija usahla kao i sva Cetinjska privreda, nemarom
države. Istu sudbinu ima i Cetinjska duhovnost, odnosno, Crnogorska pravoslavna
crkva. Građanima Crnogorskog Cetinja je odavno oduzeto pravo na mnogo šta, pa su i radnici Oboda sada na
ulici. Umjesto svoje vjere (crkve) i privrede nudi im se performans. Na njima
se vrši egzodus. Licemjeri ih žele protjerati iz grada kao nesrpsko življe, nemaštinom,
traženjem posla u druge sredine i povratkom u sela. Jer, nijedan grad ne može
da živi od donacija, tako da je fama Oboda, sada postala obična kupovina
vremena u realnosti političkog života
- bez rešenja elementarnih sloboda i prava.
Kod nas je još
uvijek čudo, ali, Venecijansko bijanale je odavno postalo politička farsa.
To najbolje objašnjavaju njegove propozicije učešća, odnosno, radnje našeg
ministra za kulturu. Države zakupljuju njene paviljone a političari šalju svoje
kandidate, pa se komotno može reći da se do učešća u njemu stiže političkim
vezama i angažmanom, što nije neki uspjeh, već politički uticaj i kreacija
mogućeg. O međusobnom dilu se ne priča i ako postoji. Kao politički puleni
uključeni u taj program su i likovni
kritičari, zbog čega je bijanale odavno u krizi kada je u pitanju kvalitet
i smisao. Mnogi za to optužuju istoričare umjetnosti angažovane u njenim
projektima, ipak, politika bijanala je najveći krivac, jer je dozvolila da zbog
izvora finansiranja, političari kreiraju njen sadržaj, pa je bijanale postao politički
promašaj.
Svako vrijeme i narod, pored Tezeja i Hekate, ima
svoje empuze i Kinesije. Razlikuju se u tome: đe je kojima mjesto djelovanja.
No comments:
Post a Comment