Piše:
Bratislav Bato Medojević 21.05.2011.
Naprasno,
van svakog plana i programa, u podgoričkoj Modernoj galeriji, organizovana je
izložba slika-srteža Srđana Vukčevića, pod nazivom Glasnici tajne. Izložba je otvorena 19. maja 2011. godine. Organizator
izložbe je Glavni grad.
Uz
poneku instalaciju, izložbu čine 38 eksponenta, čiju većinu čine slike rađene u
tehnikama: ulje na platnu i
kombinovano. Različite su i podloge slika: platna i papira. Izložbu prati i
dvojezični katalog propraćen likovnom kritikom Lidije Merenik.
Prije
dvadesetak godina, neki od Srđanovih portreta su me navodili na pomisao da će
njegov budući rad imati stilskih sličnosti sa nekim prodornim i upečatljivim
ostvarenjima poljske slikarke Leokadije Bjelske-Tvorkovske, koja je uhvatila
život, lotrekovski vješto, minimalnom linijom i oslikavanjem. Ipak, Srđan je
ostao dosledan sebi i svojim počecima.
Na
ovoj izložbi svoju likovnost je proširio uvođenjem različitih struktura u samoj
podlozi slike, čime je grafički oplemenio tretiranje slike, što je proširilo njegove
likovne domete. Podloga slike je pretvorena
u paletu, na kojoj, direktno u podslikavanju, suvom četkom, miješa i utiskuje
polu-usahle boje, gradeći hromatski, difuznan kolorit sa poročno granularnim
strukturama zaostale – nerazmazane skorele boje. Na tako pripremljenoj podlozi
smješta i dodaje, figure, likove, predmete. Te oblike, u svom ustreptalom
zanosu, registruje samo kao siluete i obrise
koje jetkim, šturim bojama docrtava četkom ili grafitnom olovkom u
potpuno manirističkom stilu. Motivi su mrtve prirode, portreti, figure ljudi i
životinja, koje utapa u pozadinu, naknadno im dodajući nove pastuoznije namaze,
direktno iz tube, kao kakve aplikacije. Ti minimalni efekti imaju svrhu da
podižu čulnost i intimističku draž ka dekorativnosti slike. To donekle ima
opravdanja, jer predmete koje slika imaju takav dizajn. Srđan vlada cjelokupnom
površinom slike, a detaljima posvećuje veliku pažnju i u njima, pored ugođaja, dokazuje
svoju likovnost i talenat, katkad i šablonski pristup. Uz to su i boje - kao
sudbina. Pored onih hromatsko sivih u podlozi,
preovlađuju jetka - ljubičasta, zelena i svijetli oker.
Vukčevićeve
mrtve prirode, sa ili bez cvjetnih aranžmana, čine svakidašnji predmeti, kompozicijski
nametljivo-direktni u svojoj usamljenosti. Na cvijeću je iskazana vještina
manervisanja suvom četkom na već nanesenoj boji. Svaki cvijet dobija akvarelsku
lazurnost i jednostavnost izraza u difuzno osvijetljenoj atmosferi, pa izgleda kao
vremenom sasušen u monohromnom herbariju. Predmeti su dematerijalizovani, neislikani,
naknadno i šturo ilustracijski iscrtani u manirističkom stilu vinjeta. Figure
ljudi i životinja, takođe. On ih i ne ctrta već maniristički ispisuje. Crtež se
pretvorio u pismo. Ipak, sve vrvi od efekata u frontalno prostoj kompoziciji, bez
perspektive u bezličnoj atmosferi bestežinskog stanja ljupkih uspomena,
izgubljenih u vremenu. Ti usamljeni objekati, poput aplikacija na odjeći ili laboratorijskih
uzoraka, bez kontrasta, i ambijenta, kao u nekoj fatalno polumračnoj prostoriji,
nude posmatračevom sentimentu svoju intimu kao usamljeni siročići.
Zanemarene
bojom, jednolično blijede, dematerijalizovane prozirne figure poput duhova, kao
kod Adolfa Estradea, docrtavane su olovkom
pa potsjećaju na ilustracije priviđenja u
intimno-fobičnoj atmosferi nekih pripovjetki Gi de Mopasana, ali i njegovih riječi,
da smo – vječita igračka glupih i
zanosnih iluzija koje se uvijek ponavljaju. Likovi imaju naznake
aristokratskih sadržaja odjeće, kakve bilježe intimisti u svojim ostvarenjima krajem
XIX vijeka. Srđanovi likovi, kao kakva literarna ilustracija, šepure se sa dvorskim
i aristokratskim modnim detaljima francuske kulture, kao duhovi davno
zaboravljenog vremena od koga su ostale samo uspomene, pa su fetiši: dugmad, mundiri,
epolete, rukavice, šljokice, kišobrani, korpice, medaljoni, postali bitniji i od
ličnosti kome su pripadali. Sva ta rekvizita je tu da evocira komplekse -
uspomena. Sav ovaj sadržaj likovnih djela Vukčevića, jasno, stilski svrsava u intimiste
sa svim komponentama manirizma koji naginje šablonu pomodarstva.
Srđin
manirizam teži ilustraciji, dekorativnosti i grafičkom dizajnu, odnosno -
dopadanju. Šablonski razrađen i razuđen, prenosiv je po srodnostima oblika na
svakoj novoj slici. Njina linearnost je minimalna, ali, ipak demonstrativno dominantna
na hromatskoj osnovi slike, čineći je dovoljnim podsticajem za romantično
inspirativan doživljaj i van islikanog motiva. Njegove teme su po prirodi
sladunjave i on ih takvim predstavlja, da se može reći da se radi o snažnoj
doslednosti ličnog ukusa.
Intimizam,
kao pravac, nam prenosi vrijeme ali je i traganje za identitetom. Uvijek neđe krije
autobiografsku notu ili komplekse. Kao stanje duha u slikarstvu, budi
sentimentalnost. Islikani oblici predmeta, malih stvari, koje čine ili su
činjele svakidašnji ugođaj, prenose uspomene na proživljeno vrijeme i bude
sjećanja i iluzije senzibiliteta izvan
svakidašnjice. Afiniteti i ukusi za
predmetima su individualno različiti. Ono što nekog privlači, drugog odbija a
Srđan tačno slijedi svoj ukus. Kakvoća senzibiliteta direktno je zavisna od
motiva. Ta emanacija sentimeta se javlja kao uzrok i posledica svih intimista,
i ako je stilski decentričan i raznorodan po slikarskim komponentama i idividualizmu.
Zbog labavosti veza, intimizam se poistovjećuje i sa poetskim realizmom. Veliki
broj umjetnika prolazeći kroz različita razdoblja života u nekom od perioda stvarali su djela koja se mogu
uvrstiti u ovaj pravac jer podnosi mnoge uticaje, čime dobija i na
posebnostima. Srđan je jedan od rijetkih
umjetnika koji je u svom cjelokupnom stvaralačkom opusu dosledan tom pravcu.
Ono
što je važno istaći kod Vukčevića je i to da njegov intimizam ne izrasta iz
vlastite prošlosti, jer nema korijene domaće kulture, već je pod zakašnjelim
uticajem Pariza i njegove etnologije. Taj intimizam došao je početkom XX vijeka u Beograd. (Čelebonović od 1925 do
ekspresionističke faze, Nedeljko Gvozdenović, S.Aralica, P.Milosavljević do
šezdesetih). Ti uticaji i danas egzistiraju kao krhotine takozvanog beogradskog salonskog slikarstva. Mnogi veliki umjetnici prošli su kroz ovaj pravac
i stvorili vrijedna, univerzalna umjetnička djela, ali se može reći da je i
najkomercijalniji - zbog velike težnje ka dopadanju. On je lider po proizvodnji
lokalnih kičeva i osrednjosti svuđe u svijetu, tada, u onim etnološkim jedino
se može tražiti kakav-takav profan smisao i opravdanje.
Geneza
intimizma, pod uticajem Pariza, kod naših umjetnika počinje sezanističkim Milunovićem
od 1927. do 1930. godine, a vezuje se i za Lubardu od 1935. do 1945.
Interesantno je pomenuti, da je u tom periodu u Hrvatskoj, intimizam nastao iz
domaćeg ambijenta i prošlosti: sezanista E.Vidovića, A.Motike, G.Tartagia
(Tartalja).
Stil
intimističkog dematerijalizovanog slikarstva našeg Filipa Jankovića proistekao je uticajem izuzetnog Hrvatskog slikara Motike
i njegovog dematerijalizovanog intimističkog slikarstva.
O
Srđanu su pisali mnogi likovni kritičari vođeni literarnim impresijama bez
potrebe za bližim determinizmom stvaralaštva ovog autora. U monografiji Vrhovi savremene crnogorske umjetnosti
(koja je, gledano ikonografsko morfološki, beznačajna), Ognjen Radulović navodi mnoge od njih, priključujući im i svoje
impresije, kao da je sve u dopadanju i
osluškivanju drugih.
A
kako spoznati naš svijet umjetnosti; uspostavljati vrijednosni sud i
postavljati stvari na svoje mjesto – bez terorizma poluobrazovanja i
umišljenosti, bez vrijednosnog sistema, argumenata i bližih objašnjenja - samo
naši istoričari “znaju“.
U tome smo još uvijek daleko i od svog okruženja.
No comments:
Post a Comment