Piše: Bratislav
Bato Medojević 24. 03.
2011.
Na godišnjicu NATO
bombardovanja Crne Gore u Galeriji ULUCG-a, otvorena je, 24. 03. 2011. u 20h, tradicionalna,
66-ta kolektivna izložba članova ovog udruženja.
Ovo je najpośećenija izložba u
Podgorici. Privučeni svojim radom, svi
se autori skupe na otvaranju izložbe, kada se proglašavaju i nagrađeni radovi. Razgovor je življi nego obično. Kamere
šaraju, blicevi trepere. Svi su u isčekivanju. Postavka slika vas ostavlja bez
daha.
Izložbu je, otvorio predśednik udruženja, sa zadovoljstvom
konstatujući, da su na njoj, bez selekcije, izložena 133 likovna djela. Istakao
je da je ona i najbolji preśek stvaralaštva u Crnoj Gori. Objavljena su imena i
članova žiria. Nagrađeni su radovi:
J.Ljumović, M.Radulović, D.Đuranović. Nekima je ostalo nejasno,
da li je Đuranović dodijelio nagradu sebi ili bratu.
Članstvo udruženja broji
oko 300 umjetnika. U ovoj galeriji je normalno izložiti pedesetak
slika, ali se u ovakvim izložbama nagura na stotine. Kontraproduktivnost je očigledna. Metež ističe, samo, upornu agresivnost
polupismenog kiča. To je kao učenike čitave
škole ugurati u jedno odeljenje. Tada primjećujete samo sivonje i bukadžije. Ostajete
bez volje da upoznate ostale. Neizbježno je i to da prepoznajete potpuno slične
slike iz predhodnih godina, od nekih fabrikanata. One vas čak vraćaju u prisebnost
i obnavljaju sjećanje đe se nalazite. I da smo neka svetska vele-sila, odsustvo Leonarda, Pikasa, Šagala..., ne bi se
primjetilo u postavci slika.
Izložbu čine ustaljeni problemi. Uzastopna ponavljanja stvaraju
pravila koja otkrivaju tendeciju loše prakse. Natrpanost slika stvara haotičnu
atmosferu koja guši. Zaglušujući prizor svaku harmoniju likovnog djela
maltletira ponaosob. Nema ni elementarne komunikacije među slikama. U
metežu (ličnom i opštem) kič najlakše prijone za oko. Prosperira i
plagijat. Ima svega, po onoj: što
više to bolje. Dobro je što nema hidranta, jer bi se neki
ljubitelji “modernizma”, okupljati i oko njega. Ne znam odakle početi. Vjerovatno po ćoškova treba tržiti ono najbolje? Dilema!
Biti realan, znači pisati objektivno. A u objektivno spada i to,
da sam, o već viđenom, izgubio volju za pisanjem, jer se otvorila i moralna
dilema: da li je ispravno pisati o izložbi koja nije upriličena na pravi način?
Nije ispoštovala sve autore, već mnoge stavlja u neravnopravan položaj. Savjest
u pretpostavkama uvijek stvara racionalne nedoumice o svrsi svojih postupaka. Pored potrebnog
znanja svako pisanje je moralan čin i nikakvom maštom se ne može nadomjestiti. Ako nema odlučnosti moralnih načela, poput vašarskih
muva, lako se prepuštamo inerciji sitnih interesa. A, pisati laži i izmišljotinje,
za rad nekih poena, je najmizernija i najgora solucija od svakog izbora. Problem
je i kako zanemariti opštu sliku i prepustiti se individualnim poetikama
umjetnikih radova. Ipak, ovo je svojevoljni pristanak prisutnih umjetnika. S
toga, se odlučujem pisati o postavci izložbe, bez želje da se fokusiram na
bilo kog autora. U suprotnom značilo bi da odobravam ovakav krkanluk. Samo ću da ukažem na ustaljenu lošu praksu organizatora
u nadi da će se u buduće popraviti, ali i da opravdam i ohrabrim one koji su odustali,
bez želje da u metežu učestvuju.
Učestvovanje znači odobravanje. Žiri i nagrade su priča za sebe, jer da bi se
objasnile zahtijevaju stručnu analizu drugih profesija, pa je o njima izlišno
govoriti.
Sama izložba je kao skladište.
U pročelju od ulaznih vrata, suvereno vladaju odabrane slike - miljenika. I ako sićušne. Osim što ih je lako primijetiti
iz daleka, jer su na najupečatljivijem mjestu galerije, teško da će te viđeti išta
novo, vrijedno pažnje, ako im priđete. Među njima su i nagrađeni radovi. Ostali
su po ćoškovima, bez određenog logičnog reda i pravila. Određenost znači razlikovanje jednog od drugog, rekao je Jaspers. U
bombastom redosledu, koji isključuje
srodnost poretka slika, koncetracija se maltretira, atmosfera duha posustaje
kao na vaširu. Uvijek sam
se pitao, ko postavlja izložbu i po kojim pravilima? Nikada nijesam mogao naći
logično objašnjenje. A izgovori organizatora su uvijek isti: da je mnogo
učesnika i da je to razlog. A isto je, i sa selekcijom i bez selekcije. Koncepcija
je prizemna u mnogo čemu. Bez obzira na kvalitet i bliskost poetike, isti autori
su uvijek u zapećku , ma šta novo da stvore, a neki uvijek na upečatljivim
mjestima bez obzira na kvalitet, što je demonstracija palanačke svijesti. Diskriminatorski
doprinos haosu je da pravo prvenstva diktira pravila i njima se prilagođava čitav
raspored. Većina je obična scenografija nekolicini. Dobra slika u zapećku, iluzorno,
uveličava vrijednost i važnost
isturenoj, lošoj slici. Važnost određuje mjesto. Posjetilac se u gužvi prepušta
prvim utiscima, lako pamti privilegovana
mjesta, kao naslovnice knjiga, u budžacima utisci nestaju jer se zapostavljene
stvari teže pamte. Ipak,
svakog ima i svi su zadovoljni, a razloge treba tražiti u godišnjoj članarini od 40-etek eura.
U
tome je sofistika ovakvih koncepcija. Ipak,
najviše zabrinjava što je na izložbi
mnogo minijatura i to od onih koji su u punoj mladalačkoj snazi i elanu. Razlog
može biti samo taj: da mladost Crne Gore nema elementarne uslove za svoj rad.
Mladi uvijek nadrljaju, ali i najradije
učestvuju, jer priželjkuju nagrade. A, svaka nada nosi u sebi konceptualnos –
kaže Seneka. Najgore je ako je i jedina, jer je želja za dopadanjem opasna
stranputica. Najveća je nagrada ono što pronađu u sebi.
Za one koji za sobom nemaju ni jednu samostalnu izložbu, ovakve su izložbe nepotrebne. Svoje prve
korake, zrelih zamisli, olako izlažu lešinarima, koji žive od tuđih ideja, što
im može poljuljati sigurnost u sebe. A njih
će naći i u svojim profesorima. Bolji način da iznjedre sebe u svijet
umjetnosti je da smognu snage i mogućnosti
da naprave samostalnu izložbu, koja će ih učvrstiti u svojim zamislima. To je
pravi način dokazivanja. Moraju dozvoliti sebi da sazru prije nego li se
predstave javnosti.
Ono što je za pohvaliti je
katalog, koji podjednako tretira svakog učesnika. Finansijska zavisnost od
Ministarstva je uzrok, pa se s tim nije igrati. Ministar je i neočekivano, došao
po otvaranju ove izložbe, što je možda najava da će nekog predložiti za
Trinaestojulsku nagradu. Prošli put je to bio njegov školski drug. Možda ih takvih još ima.
Marifetluka
nam
nikad nije falilo. Kada sam završio fakultet požurio sam učlaniti se u udruženje.
To je i za mene bio veliki čin, jer su ga iz velike ljubavi formirali najveći
crnogorski velikani. Po objavi konkursa podnio sam svoje radove, diplomu i
biografiju krajem avgusta ’86. , i ako sam planirao samostalnu izložbu u Subotici. Za organizatora izložbe se ponudio Ljubiša
Ristić, tada u Evropi poznati reditelj, direktor Subotičkog pozorišta, u kome su
tada radili: Nada Klokotović i Rade Šerbedžija. A u ondašnjem Titogradu, predśednik udruženja je bio budući poslanik Nikola Vujošević. Te
godine su pomjerili tradicionalnu izložbu, koja je trebala biti 29. novembra,
za mart sledeće godine. Tako su i mene, primili tek sledeće ’87. Moji radovi, 4-5 slika od dva metra, motale su
se više od pola godine po udruženju. U martu ’87. održana je tradicionalna
izložba uz koju je umjesto crno-bijelog kataloga izašla prva “monografija”
udruženja, slična katalogu, sa po jednom slikom i kratkom biografijom autora. Ni
jednu od mojih slika nijesam našao tamo, a u sali galerije su dvije, svojom
veličinom dominirale, zauzevši cio jedan zid. Na akademiju sam se upisao kao
formiran slikar i crtač, pa je i kvalitet
koji sam dosegao svima bio očekivan. Bio sam siguran u sebe i
nijesam se našao uvrijeđen. Tada sam čitao Amanet
Rodena i kroz glavu mi je prolazila njegova misao: Važno je popustiti i pred samim sobom ostati pošten. Prihvatio sam
to bez riječi a reakciju sam očekivao od
kritičara. Ona je izostala, ali sam na samom početku shvatio đe sam. Ono što me
je ohrabrivalo, bilo je saznanje da su oni
najbolji, kao i većina članova udruženja, bježali od bilo kakve vlasti. Tako
sam se i ja isključivo predao svom radu. Danas je došlo još gore vrijeme u kome
je ćutanje postalo neoprostiv grijeh pred sopstvenom savješću. Vrijeme
u kome drumski razbojnici i ubice postaju pop idoli a predmeti vezani za njih
relikvije - kako kaže S. Kneževič.
Na ovij izložbi, u razgovoru sa
nekim kolegama došli smo do zajedničkih zaključaka. Duh udruženja likovnjaka je
potpuno propao početkom devedesetih kada je ukinut sud časti, posle čega je od
njega napravljena rupa nekakve “nevladine” organizacije, koju kreiraju vladine
institucije. Šačicu vlasti vole i neki umjetnici, pa samo određeni kružok od
svega ima koristi, pa sada jarani
čine jedni drugima, kao brat bratu. Oni su začarani krug,
povezan sa vlastima, bez ikakvog kontakta sa članstvom. Nekad, prije “demokratije“, svo je članstvo činilo skupštinu, koja
je birala svoje predstavnike. Petnaestak godina ne okuplja se članstvo i
ne zasijeda skupšina. A ko bira predśednika, savjet, žirie, mogao bih doznati
ukoliko bih imao prijatelja u UDBI.
U palanci je i obična
politikanska šuša iznad svakog
kvaliteta u umjetnosti. Takve šuše i
maruše i čine kulturu malograđanske
sredine. Ogorčeni S. Knežević kaže,
(parafraziram): Tamo đe primitivizam i neznanje
za sebe traži pravo da bude vrijednost po sebi, apsolutna vrijednost, te na
osnovu kompromisa to i postaje, tamo je sve relativno...
No comments:
Post a Comment