Piše:
Bratislav Bato Medojević 05. 04. 2011.
Centar savremene umjetnosti Crne
Gore je izdao monografiju pod nazivom Umjetničke zbirke. Obično
se ovakvim monografijama slave jubileji postojanja neke kulturne ustanove. Ovaj
put to je 16 godina od osnivanja ove ustanove.
Ova ustanova je naslednik nekadašnje Galerije Nesvrstanih
zemalja Josip Broz Tito, koja je
integrisana sa Republičkim kulturnim centrom,
1995. , (koji je preuzeo
poslovni prostor ukinutog Enciklopedijskog zavoda Crne Gore u vrijeme
ishitrenih promjena kada su Tito i crnogorska državnost smetali
sisemu vlasti). Danas, za
rezultat imamo, da se ova integrisana ustanova bavi mnogo čim. Postoji
muzejska, izlagačka, muzička, pozorišna, izdavačka djelatnost. Muzejsku čini
fundus od 1025 umjetnička djela, od čega
je Galerija Nesvrstanih zemalja zastupljena sa 750 eksponenta, iz 55 država
svijeta. Ostatak čine bivše Jugoslovenske republike, sada označene kao Evropske
i Crnogorska. Ovim zbirkama je i posvećena monografija. Najznačajnija je zbirka,
naravno, Nesvrstanih zemalja jer je
planetarna. Obuhvata, nama daleke, kontinente i podkontinete. Impresivnost ove
zbirke uvećava zastupljenost
velikog broja zemalja. Najveći dio zbirke se
odnosi na savremenu umjetnost, ali i izuzetne vrijednosti tradicionalne
umjetnosti ovih zemalja, interesantne za mnoge oblasti. Mirkov dvorac je skučen za veliku
raznolikost zbirki. Adekvatniji galerijski prostor za CSUCG,
svakako, bila bi stara zgrada Vlade, kod mosta Blaža Jovanovića, jer pored
raznovrsnog i prostranog unutrašnjeg prostora ima i odličnu prirodnu komunikaciju
sa okolinom, što je dobro za mnoga skulptorska djela.
Centar savremene umjetnosti
Crne Gore, svoj kadar od 5 uposlenih istoričara umjetnosti štedi za slanje
pozivnica i telefonske razgovore, pa je rad na izradi ove važne monografije prepustio
drugima. “Autorstvo teksta”, arhitekti, odnosno, slikaru, Slobodanu Sloviniću.
Slovinić se bavi i likovnom kritikom. Svoje radove je objavljivao u dnevnom
listu Vijesti. Jedan je od rijetkih,
koji čitaoce upućuje u tehničke strane
izložbi. A, što je razumno, dobro je. Ipak, ova monografija je prevelik zalagaj
za njega, pa je loš đak prisegao
prepisivanju. Puno je mačku goveđa glava.
Svi tekstovi ove monografije su ekscerpiracija tuđih
tekstova iz raznih oblasti: geografskih, istorijskih i cjelokupne arhivske građe
ove ustanove. Korištenje arhivske
građe je neminovnost i ona najviše doprinosi kvalitetu, jer predstavlja detaljne,
obimne i stvarne činjenice svakog eksponenta. Nju je autor olako pripisao sebi,
jer niđe u knjizi ne postoji napomena za korištenje arhivske građe ove ustanove. A
kvalitet ove arhivske građe je od svog osnivanja izjednačen sa muzejima svijeta.
Na domaćem terenu, profesionalnost Brankice
Nedović, Nađe Baković, Anite Ćulafić i
Marine Čelebić je uvijek bilo daleko
ispred ostalih. Pa , izgleda, da ono što je za isticanje i ponos jedne državne ustanove, dobrovoljno odricanje u tuđu korist. Što govori, da ova ustanova ne
prepoznaje svoje kvalitete i da više
vjeruje sposobnostima mangupa. Ni za problematične, druge tekstove ne postoje
navodi odakle su pokupljeni.
Autor je monografiju podijelio
na poglavlja, shodno zbirkama,
razvrstanim po kontinentima i državama. Uvod, pod nazivom Značajan umjetnički fundus,
je nepotpun. Neuobičajeno je kratak i dvojezičan, ostala poglavlja nisu.
Slobodan započinje istorijatom, počecima
osnivanja Galerije Nesvrstanih zemalja, sa svojevoljnim povezivanjem činjenica,
pa izlazi da je cio svijet znao za Crnu Goru, pa je , eto, predložio Titograd
za Galeriju. Loš početak a još gore, suvoparno prepisivanje tuđih tekstova.
Ovo poglavlje čini i
vidno istaknuta ilustracija, jeftin crtež-portret Josipa
Broza Tita od Cvetka Lainovića. Jedno od najgorih djela ovog vrsnog,
originalnog umjetnika i nije za ovakve prezentacije. Ono što je
neumjesno u ovakvim predgovorima je i da se u tekstu
ne pominju imena direktora ove
ustanove: Veselina Raspopovića, Milene Vlahović (sada
Lazarević), Milana Marovića, Belog Selhanovića, Dragana Radovanovića i
sadašnjeg Milenka Damjanovića. Ne postoji uvid u njin doprinos ovoj važnoj
ustanovi a za sobom su ostavili dobar kolektiv sa kojim su uspješno
saradjivali, pa ova zaboravnost
podstiče sumnju da je to smetalo pridošlicama, jer dok je pokojni Milan
Marović, direktor ove ustanove, svijetlio obraz Crnoj Gori, vraćajući
Dubrovniku pokradene slike sa ratišta, sadašnji savjetnik direktora, skorašnji
došljak ove ustanove, Petar Ćuković je izdizao do neba crne zastave sa
mrtvačkim lobanjama i ukrštenim kostima, kao veličanstven uspjeh moderne
umjetnosti u Crnoj Gori. Njegovo oduševljenje, takvim radovima nekih zavedenih umjetnika, nisu tada krile stranice miloševićevski
nastrojene Pobjede. Sada tom psihološkom miljeu smeta i pomen na ljude u pravom
smislu te riječi.
Izostavljene su i napomene o mnogim reprezentativnim izložbama koje
je realizovala.
Ostala poglavlja, razvrstana po
kontinentima čine Uvodne napomene,
sastavljene od geografskih, istorijskih i kulturoloških podataka a potom Tradicionalni umjetnički eksponati i Savremena
umjetnička ostvarenja, koju čine arhivski podaci umjetnika i njihovih
djela.
U Uvodnim napomenama ispisani geografski podaci kontinenata su
nepotrebni , jer ova ustanova je imala utvrđenu
klasifikaciju umjetničkih djela po kontinetima, čime je u startu
otklonjen rizik zabune u identifikaciji manje poznatih država. Izgleda, da je autor, sa prepisanim
geografskim podacima kontinenata, iz nižih razreda osnovne škole, htio da
prosvijetli intelektualce. Tako je zemljopis Azije, pravo iz udžbenika,
dobio dvije stranice. (Jednostavnije je bilo sa ovom monografijom
dijeliti globus, atlas ili kartu svijeta.) A kulturni, društveni istorijat
kontinenata je katastrofalan, sa mnogim netačnostima i zabunama, ispod
svakog amaterizma. Selektivno fragmentalan, pretumban - kako se dalo šta
prepisati, bez osjećaja za suštinu. Pa je iznenađujuće, koliko malo ima naroda
i kultura, te koliko je prošlost mala. Odnosno, koliko je neznanja potrebno da
se sve to objasni. Kad piše o Africi zaboravlja moćan drevni Egipat, od kojeg
su i Grci učili, a cjelokupnu ortodoksnu kulturu ovog kontinenta minimizira.
Tekstom iz neke enciklopedije o klasifikaciji vjerovanja u paleoliku, (a ne
Australije,ili ostrva Solomonovog arhipelaga u Aziji,) objašnjava cjelokupna
Afrička vjerovanja, odnosno: animizam, fetišizmam i totemizam kao amblematizme koji
čine stvarnu kulturu i tradiciju Afrike. Ali, zaboravlja i povezati
tradiciju sa izuzetnom nadarenošću nekih naroda za primijenjenu i savremanu
umjetnost. Takvo nerazumjevanje i minimiziranje,
odnosno prizemljivanje je plod nepromišljenog evrocentričnog mentalnog sklopa i
neznanja. Poput prvih Evropljana u pośjeti Egiptu kad su rastrubili po svijetu
da su Egipatski bogovi životinje, zaboravljajući, da su hrišćani, svoje jevanđeliste simbolično
predstavljali kao životinje. A i obilježje hrišćanstva bila je riba. Umjesto opšteg
znanja, potpuno nerazumijevanje i prema tri hiljade starom carstvu. Takve klasifikacije vjerovatno pravi
i u novinskim likovnim kritikama. A da li je Afrika Toliko duhovno “prizemna”
govori i Biblija, koja hvali, jedino od svih religija Atonov hram. Njega je
podigao sin Teje, porijeklom obične Afrikanke, muž Nefertitin, faraon Amenofest
IV (Ahenaton) u XIV vijeku, pr. n. ere, i to je prva monoteistička religija u
svijetu koja slavi boga ljubavi, koga naziva Aton. A helenizovana Aleksandrija,
nekadašnji centar svijeta i sjedište jedne od prvih arhiepiskopija, je nebitna, kao uticaj Feničana, Rima, Arapa.
Od svega toga u Africi izgleda nije ostalo ništa, osim ako im štogođ doturi
Slovinić.
Važne stvari kojima se ponose muzeji svijeta, kod Slovinića
su bez ikakvog pomena kulture u kojoj su nastali. A ljudi su se odirali da
ponešto objasne. Samo da je pročitao Grgu Novaka, sa putovanja U zemlji faraona iz 1945. godine, vidio bi koliko se nekad znalo na ovim
prostorima o Africi, da ne govorim interesovanju koje je od vajkada budila u
kulturnom svijetu.
Za razliku od Afrike đe su svi najedno, u Aziji su samo tri
naroda, po njemu, i u čudnim vremenskim konstelacijama. Bez Kine, u
kulturološki beznačajnom i nepoznatom prostoru. Po pitanju samo Indije pokazao
je u kratkim crtama teško isprevrtano neznanje. Izvore koje je koristilo
njegovo neznanje su u kontradiktornosti i sa udžbenicima za djecu najnižih
razreda, škola srednjeg vijeka – kada se
zbog neznanja pribjegavalo nagađanju. Kada neznanje koristi
internet dobiju se slični efekti. Evo i
bisera: Dinastije budista Maurije,
hinduista Gupte i muslimana Mogula širili su Indijom svoje religije. (Mogula je dinastija mongola iz XVI
vijeka koja je proširila svoju državu do Delhija.) Čandragupta Maurijel 320.
g. pr. n. e., (ekranizovan pod imenom Sandokan) poznat po otporu i
protjerivanju vojske Aleksandra Makedonskog. On je rodonačelnik kraljevske dinastije
Maurijel/Gupta - eklektike po pitanju vjere. Tada je u Indiji pored Bramanizma
(X v.pr.n.e.) postojao i Budizam (VI v.pr.n.e.). Hinduizam je sinonim za Novobramanizam, reformisan u XIII vijeku. A
kada piše o starosjediocima ne zna im ni ime, ni porijeklo, ni religiju – ali piše. Kad uzme diletantsko
pero Slobodan da piše, mnoge
znanosti padaju u vodu.
Kada je riječ o Evropskoj
umjetnosti, može se reći da je zauzela najviše mjesta - polovinu, i ako to ne
zaslužuje. Eksponenti drugih kontinenata su u svojim zemljama dobijali najveće
nagrade i priznanja a kod Evropskih je najvećim dijelom karakteristična
prosječnost. Zbirku koju čine Evropske zemlje su nekadašnje republike i
pokrajine Jugoslavije i Kipar. U sadržaju zbirke piše i Engleska, Malta,
Italija ali su potpuno izostavljene iz monografije. Crnogorsku zbirku najvećim
dijelom čine poklonjeni radovi, a poklonima
se ne gleda u zube. Mnogih u monografiji i nema. Među vajarskim djelima najviše se osjeća nedostatak
intuitivnosti Mija Mijuškovića i lirika Draga Đurovića. Slobodanu
je bila važna napomena da kod domaćih autora istakne godinu učlanjenja u ULUCG,
kao da to ima veze sa kvalitetom. Inače, ova zbirka je priča za sebe.
Idejni tvorci ove monografije su
iza paravana. Postigli su što su htjeli. Od skrivenog blaga u dvorištu do banalizacije
izgubljen je svaki osjećaj za važnost i
istinu,
na štetu kulture ovog društva. Kad bi se
mogao izbrisati tekst, otklonio bi se i podsmijeh. Tada bi se nekom mogla i pokloniti.
Ovakva..., ova monografija je za
nepismene.
No comments:
Post a Comment