Piše: Bratislav Bato Medojević 23.03.2011.
U Modernoj galeriji, 22. 03.
2011., u Podgorici, otvorena je izložba pod nazivom Licem u lice sa prošlošću,
koja pruža mogućnost
Podgoričanima viđeti kako su izgledali ljudi u antičko vrijeme. Inicijativa je
potekla iz Ambasade Grčke. Na izložbi je prikazan jedan eksponent: portret đevojčice Mirtis u prirodnoj veličini.
Nikad građani antičke Atine nijesu
mogli zaboraviti Perikla. Dugo su ga oplakivali. Mnogi istoričari su
istraživali uzroke njegove smrti, jer su postojali zapisi Tukidida, sa opisom
bolesti, ali se nije poznavala bolest. Bila je u to vrijeme nepoznata i
Hipokratu.
Tu misteriju riješilo je pobrežje Kerameik (Lončarski trg u kome su živjeli lončari), uz
podnožje Akropolja, na
kome je pronađeno antičko groblje. U zajedničkoj grobnici, sa još 150 sugrađana,
pronađen je i skelet jedne đevojčice. Analize su pokazale: da je đevojčica
Mirtis imala jedanaest godina, kada je pokosila tifusna groznica. Toliko
godina je tada bilo i dovršenoj Fidijinoj statui Atine Partenos. Iste godine,
u Atini se rodio Sokratov učenik Ksenofont. Za groblje je utvrđeno da datira iz
V vijeka prije nove ere, u prvom demokratski uređenom društvu, kada su u Heladi (kasniji naziv), živjeli Hipokrat,
Sofokle, Heraklit, Protagora, Herodot, Demokrit, Empedokle, Aristip, Pindar,Hipija,
Leonida, Temistokle, Parmenid, Zenon iz
Eleje..., i Atinjani: Solon, Miron,
Poliklet, Sokrat,Platon, Euripid, Aristofan, Timon, Kritija, Trasibul, Antifon,
Tukidid, Fidija, Perikle..., neki od njih su vjerovatno i pokopani na ovom istom groblju.
Naučnim analizama se utvrdilo i
to, da su u zajedničkoj grobnici pokopani svi oni koji su umrli od epidemije tifusa,
koja je harala Atinom, poslije izbijanja peloponeskog rata između Atine i
Sparte. I, dok se u to vrijeme na platou atinskog amfiteatra, možda, prikazivala
premijera Euripidove drame Hipolit (tih
je godina), tifus je, među
poslednjima, usmrtio i Perikla, vođu
demokratske stranke, petnaest puta biranog
stratega (državnika-gradonačelnika)
Atine. Što nas sve skupa vraća u zlatni
vijek Grčke kulture, koja je i pored svih ratova i strahota, u kontinuitetu svog
postojanja, i dalje izgrađivala i nastavljala svoju slavnu istoriju i kulturu. Ovo
je vijek buđenja i procvata mnogih
nauka i umjetnosti. Kolijevka je i mnogih stručnih izraza i pojmova u nauci.
Jedinstven je po mnogo čemu, ali se može smatrati i kao najslavniji u istoriji zapadne
kulture i čovječanstva. Kao da su svi temelji mnogih nauka u jednoj kulturi, u jednom
dahu izgrađeni. Tada je priroda ljudskog duha bila herojski snažna, jasna,
jednostavna i vanremenska. Duh vremena i karakter takve pojave treba tražiti u
riječima Heraklita, koji je tvrdio da je
logos, govor prirode koji samo mudraci razumiju. A da
državu i kulturu čine ljudi, to možda najbolje ilustruje i ovaj gest Grčkog
naroda, da “oživi” Mirtis kao opomenu svojim potomcima i svijetu da je bolest
najveća opasnost čovjeku i da se stalnim
usavršavanjem znanja, jedino možemo boriti protiv svih nedaća. A, znanje je beskrajna pustolovina u ovo doba
nesigurnosti, -kako je rekao Đ.
Bronovski.
Ima simbolike i u idejama svestranog
filozofa Demokrita, koji je možda, u svojoj starosti, završio životni vijek na
ovom groblju. On je svojom idejom, kao tvorac atomističke teorije, pokrenuo razvoj
savremene nauke, tvrdeći da je sve na zemlji i svemiru sastavljeno
od atoma i praznog prostora. Sada se ta nauka,
posle 2440 godina, vratila u njegovo vrijeme da rasvijetli okolnosti i
utvrdi bolest, zbog koje je, odjednom, toliko Atinjana preminulo. Njegovom
savremeniku Hipokratu, ova bolest, nije bila poznata. Ali je možda, kao šćerku
svog prijatelja, poznavao atinjanku Mirtis.
Na osnovu pronađenih, dobro očuvanih,
skeletnih ostataka ove đevojčice, tim stručnjaka iz raznih oblasti je
rekonsruisao njeno lice, direktno, na
kopiji njene lobanje. Prvo su anatomi napravili
muskulus glave dodavanjem već oblikovanih misića, pa onda svega ostalog. Kao
rezultat dobili su ono što je ponuđeno da vide i građani Podgorice. Ovakav naučan,
human i skup poduhvat, krije veliku ljubav i brigu o svojoj kulturi i narodu
ali i pokazuje neskrivenu želju da se
rekonstrukcijom oživi, približi i uobliči prošlost.
Koliko je ovaj način riskantan
i vjerodostojan govore druge činjenice, do onih spekulativnih. U svijetu je u
zadnje vrijeme postalo popularno rekonstruisati skeletne ostatke predaka uz
veliku pomoć umjetnika. Mnogi muzeji voštanih figura govore o tome. Dosta toga
završilo je samo na papiru, ali ima i onih koji su kompjuterskim animacijama
dospjeli na film, čime se njina popularnost uvećala. Takvih pokušaja najviše je
bilo sa izumrlim životinjama i praistorijskim pretcima homo sapijensa i drugih
humanoida. Interesantno je i to da su ljudi u praistoriji to isto radili, sa
materijalima koji su im u to vrijeme bili dostupni. U najstarijem gradu (opisanom
i u Bibliji), Jerihonu, čiji su temelji zidina stariji od 12 000. godina, pronađene
su lobanje prekrivene izvajanim gipsom i glinom, direkno postavljenim na
lobanji pretka. U Mikeni su sa zlatnim posmrtnim maskama, prekrivali
lice pokojnika, sa ambicijom da sačuva njegov izgled pred bogom.
U
drevnom Egiptu mumificirali su pokojnike. I to nije obična znatiželja. Nekada,
davno, to je bio dio religioznog obreda. Danas, već, naučni poduhvati, da se
što vjernije prikaže i približi slika minulih vremena. Ali, ono što treba znati
je i to, da i vjerovatnoća nije bila velika. Ono što je u izgledu skeleta
vjerodostojno, to su veličine i uzajamne
proporcije tijela. Lice je kompleksnije, zbog čega njegova rekonstrukcija krije i proizvoljnosti, jer sa sigurnosću ne može biti potpuno
izvedena. Broj uključenih stručnjaka povećava tu mogućnost, ali ne garantuje
potpunu istovjetnost. Približna je u cjelokupnom svom izgledu i kada je ona 50
posto, što dobro zna svaki plastični hirurg. Nauka, koja je, nekada, isključivo
proučavala oblike lobanje, zvala se frenologija. Ova nauka je zloupotrijebljena
za razne rasisticke svrhe. Nacisti su je iskoristili za svoje ideološke
ambicije, posle čega je prepuštena zaboravu, kao pogrešna, isuviše riskantna i
spekulativna. Njena praktična upotreba nikada nije odbačena u antropologiji,
arheologiji i državnim službama za kriminalistiku, kao faktički način za identifikaciju
i utvrđivanje srodnosti fizičkih oblika, bez drugih pretpostavki i analiza. Frenologija
se zasnivala i na pretpostavkama da
oblik lobanje određuje i kvalitete osobe i niz drugih utopija. Nju je
zamijenila forenzika (put od lobanje do
ljudskog bića). Ipak, tačno je to, da se lobanje razlikuju po
rasi, uzrastu i polu, ali i u međusobnom odnosu iste vrste. Kod beba, kada je
koštano tkivo u formiranju, oblik se
neznatno mijenja od položaja pri spavanju i takav ostaje u budućnosti. Ali, postoje i nevjerovatne kontradiktornosti, koje
nameću činjenicu da ni u čemu ne možemo imati potpunu sigurnost. Na primjeru
predaka homo sapijensa, nekada je za nauku bila bitna zapremina mozga u lobanji da bi se bolje
odredio njen vremenski period i nivo
inteligencije, odnosno, sličnost sa savremenim čovjekom. Što je zapremina manja,
to je ukazivalo da se povećavala i vremenska udaljenost srodnika. Danas to nije
relevantan podatak, jer se zna da je zapremina mozga nekih umno bolesnih ljudi
mnogo veća od zapremine običnog čovjeka. I da je lobanja desetinama hiljada godina
ostala potpuno nepromijenjena, istovjetno, kao oblik i proporcije šake. A kada je Ajnštaj zavjetovao svoj mozak,
posle smrti, nauci za dalje proučavanje, ustvrdilo se, da se mozak ni tako
izuzetno inteligentog čovjeka uopšte ne razlikuje, ni po čemu, od mozga bilo
kog normalnog čovjeka. U prosjeku muški mozak je teži do 100 grama od ženskog,
koliko je lakši i mozak muškarca crne
puti. A, da veličina mozga ne objašnjava inteligenciju, najdrastičniji je
primer Voltera. Kartelj (antropolog), govori da je tom svestranom i izuzetnom
filozofu i piscu utvrđena zapremina
mozga više nego upola manja od normalnog mozga evropljana. Lako se može doći i
do uvjerenja da su konture profila lica skadinavske žene, izrazite bijele puti,
nekada potpuno identične konturama
profila lica africkih crnaca, uporedbom njinih profila na fotografiji.
Svaka rasa i svaka lobanja
imaju iste mišiće, ali su njine veličine promjenljive. Ti mišići zajedno sa
masnim, potkožnim tkivom i debljnom kože najviše doprinose konačnom izgledu
lica. Da nije tako svi bi smo izgledali isto. Oni skupa i pojedinačno variraju
u svojoj veličini. Nekad prikrivaju a nekad ističu stvarnu fizionomiju kosti.
Tako da je lobanja, kao jedini povod rekonstrukcije, vrlo proizvoljna, bez obzira na znanje i
zvanje naučnika koji to rade, ukoliko nemaju i drugih mogućnosti. Ono što je
nemoguće uraditi na osnovu lobanje je oblik oči, nosa i usta, što jednom licu
daje upečatljive karakteristike.Uz to, treba dodati i oblik kosmatosti glave,
koja takođe, prikriva ili otkriva oblik lobanje. Tako, da su mnoge
rekonsrukcije naučnika, do sada, bile
nagađanja. Po onoj narodnoj: bolje
išta nego ništa. Na posmrtnim ostacima muškarca pronađenom u ledu Alpa, to je lakše i moguće, jer je led sačuvao tkivo
na lobanji, odnosno cjelokupnu fizionomiju lica. Ali, po jednom čovjeku nije
moguće suditi o cjelokupnom izgedu, vrste, određenog naroda u vremenu. To je
pogrešno, pogotovu što je primjerak slučajan. Bilo đe u svijetu, na jednom
mjestu, naći će se u istom trenutku ljudi sa potpuno različitim fizionomijama u
jednom istom narodu. Tek pomnijom analizom u hiljadama njih, možemo iznaći,
neke, sličnosti i karakteristike, koje opet ne mogu biti isključivo pravilo.
Ne treba prenebregnuti ni tu
činjenicu da su u Grčoj živjeli i drugi narodi i da je to robovlasničko društvo,
koje je asimovalo mnoge narode kao nekadašnje robove. U Periklovo vrijeme zakon
nacije je bio princip doma. Tada je stupio i oštar zakon (oko 450. pr.n.e.), da
građanin (državljanin) Atine može biti samo onaj kome su otac i majka rođeni
Atinjani. Taj zakon je važio i posle njega, do IV vijeka pr. n. e. Ali, nikada,
nijedan zakon nije zabranjivao prisustvo stranaca i robova. U to vrijeme u
Atini je živjelo 3 do 4 stotine
hiljada ljudi. Veću polovinu od njih su činil robovi. (I najsiromašniji seljak
je imao makar jednog roba, a u gradu su bili brojniji.) Stranaca iz obližnjih Grčkih
država, koje su zvali meteci, bilo je oko 15.000.Pored meteka postojali
su i plaćeni strani vojnici: pješadija,
poput helota. Herodot navodi Ibere i Kelte, a vjerovatno je da su postojali i
mnogi drugi, poput Tračana i Ilira. A kakvi žitelji grada, takvo je i groblje.
Ono što se može primijetiti kod
Mirtis je da su ispoštovani oblici lobanje, po kojoj se može zaključiti da pripada,
mediteranskom, sredozemnom tipu.
Špengler (filozof, antropolog i istoričar), ovakav, sredozemni tip pripisuje i semitima,
odnosno, jevrejima, koji su u svojim zajednicama živjeli po nekim ostrvima
Egejskog mora, ali i feničanima, iberima... Ono, što je, neosporno je da je
bila žiteljka grada Atine, 430.g.pr.n.e., kada je talas smrti desetkovao
atinsko građanstvo. U svemu, simbolično je i to, koliko je dalek put znanja, da
posle toliko dugo vremena saznajemo za Mirtis, djevojčicu, neiskvarenu ljudskim
brigama, za čiju budućnost se gradila velelepna Atina, a koja je nestala u
cvatu mladosti od jedne opake, tada, nepoznate bolesti.
I Perikla (495-429. pr. n. e.) je
pokosila ova bolest, i o tome postoje
zapisi. Za njega je interesantno reći da ni najmanji novčić iz opštinske,
odnosno, državne kase, nije stavio u svoj džep, za svo vrijeme svoje vladavine,
jer vrlina ne traži nagradu. Izgradio je Partenon onakav kakav nam je danas
djelimično poznat i obnovio sve ono što je na Akropolju ostalo porušeno od
Persijanca. Njegovu bolest Plutarh ovako opisuje: “Čini se da je u isto vrijeme kuga navalila na Perikla. To nije bio brz
i žestok napad kao u drugim slučajevima, ali nekakva bolest koja se prikradala,
dugo trajala i često se mijenjala, postepeno je razjedala njegovo tijelo i
potkopavala snagu njegova duha.” Na dalje, Plutarh govori i o tome kako su
se, na samrtom času oko njega sakupili najugledniji građani i prijatelji koji
su od epidemije ostali u životu, govoreći o veličini i moći njegove vrline.
Ubijeđeni da ih nije kadar ni saslušati, isticali su njegove pobjede, kao vojskovođe. Ali,kao što kaže Dostojevski, da
čovjek i na samrtom času voli da čuje šta drugi misle o njemu, kada ih je
saslušao, rekao im je da su preskočili najveću i najljepšu stvar koju je
postigao: “ Nijedan atinski građanin nije
zbog mene obukao crnu odjeću.” Plutarh nastavlja: “Tako taj čovjek zaslužuje divljenje ne samo zbog svog poštenja i
blagosti, koju je u tako krupnim poslovima i velikim neprijateljskim spletkama
očuvao, nego i zbog svog uzvišenog mišljenja, jer je od svojih plemenitih djela
smatrao za najljepše to što kraj tolike moći nikad nije dopustio da mu na
postupke utiču zavist i strast, i što ni prema kome svome protivniku nije
pokazivao nepomirljivost.
”
Vijek u kome je živio Perikle,
širom je otvorio vrata mnogim naukama. Neke i nisu daleko odmakle od svoijh
početaka. Ali, vraćanje njenim korijenima budi ispravnost nastojanja da se bolje
sagleda i shvati suština mnogih značenja. Da nije starih Grka, na kraju bih se
mogao zapitati: na kom sam ovo jeziku napisao?
Znali su prije nove ere, što je,
danas, nejasno nekim “stručnjacima”, za jezik, u Crnoj Gori: da je naziv jezika
u jednoj zajednici isključivo političko pitanje a njegovo porijeklo opšte i ravnopravno
sa drugim zajednicama. Jezik nije đevojka, pa ko prvi njegova đevojka. U etimološkoj zbrci pojmova koja postoji
u svakom vremenu i narodu, Platon je rekao: “jezik se zasniva na dogovoru ljudi”. Tako da Grci danas govore
grčkim jezikom, a ne spartanskim, korinskim, makedonskim ili atinskim. Pošto ne
postoji dogovor država da se
zajednički jezik zove Južnoslovenski, onda svaka država ima pravo da ga nazove svojim.
(A
za Narodni jezik, Maternji, Slovenski, Bošnjački, Hrvatski, Srpski,
Srpsko-hrvatski ili Crnogorski,) Platon objašnjava: Tako mi mijenjamo imena svojim slugama i novo ime nije ništa
ispravnije od onog koje smo promijenili.
Jer nijedan naziv ničemu nije svojstven po prirodi, nego po običaju i navici
onih koji su se navikli da ga upotrebljavaju.
Za mrtve duše je i ovakva izložba kao Gogoljeva “soba za
razmišljanje”. Izuzetna gošća Podgorice,
Mirtis, došla je da nas oplemeni i podśeti na mnogo šta. Nadam se da će u tome
uspjeti. Davno je rečeno da znanje nema granica, ali, i: Ako
učen čovjek ne shvata zajednicu, onda je njegovo učenje beskorisno.
No comments:
Post a Comment