Piše: Bratislav Bato Medojević 14.02.2011.
Vraćajući
se sa džoginga, znojav i zadihan, susrijećem prijatelja koji mi pokloni novi broj časopisa Art centrala. U nadi
da će mi okrijepiti novi dan svježim informacijama, požurih kući.
Ali, od toga ništa. Nakon pregledanja shvatih da je časopis prepun bajatih
tekstova koji su se mjesecima vukli, preturali, i provlačili preko raznih
geografskih širina i dužina, svemirskih prostranstava, kvantnih vakuma,
kvazara, crnih rupa, metamorfoza raznih sistema: od kataloga izložbi,
monografija, preko ''Pobjede'' i sajtova, do ovog časopisa. I na kraju dugog i
burnog vremena - ispalo je da su mnoge
teme duševne perverzije. U cjelini, kao što je rekao Seneka: “Ništa nije
bjednije i svirepije od izvještačenosti”.
Ali, savjest traži konkretnija
objašnjenja, pa ga počeh veoma pažljivo čitati,
jer ga objavljuje institucija koja je od svog osnivanja držala primat
visokog profesionalizma i kolegijalnosti. Uvijek pozitivnog duha. U vrijeme
najvećih kriza i loših uslova za rad, oni su održavali visok nivo i bili u
mnogo čemu ispred svih.
Dakle, časopis izdaje Centar savremene
umjetnosti, dva puta godišnje. Počeo je izlaziti kada je ova ustanova primila u
radni odnos tri nova istoričara umjetnosti. Svaki od brojeva posvećen je nekom
od umjetnika, što nagovještava naslovna strana i prva stranica ovog časopisa. U
ovom broju to nije istaknuti crnogorski slikar Mihailo Jovićević, koji je posle
velikog i plodnog stvaralačkog rada otišao u penziju bez stana. On je nedavno u
galeriji Dvorca imao impozantnu izložbu, koju sa ponosom može predstaviti bilo
đe u svijetu. Umjesto njega Jelena Tomašević je zauzela mjesto.
Inače, časopis je
luksuznog izdanja, sa 116 strana punog kolora, propraćen tekstom,
reprodukcijama, fotografijama i ne izlazi u javnu prodaju. Tiraž mu je 500 primeraka. Naziv časopisa ima
socrealistički i tendencijalni prizvuk. Skupa revijalna prezentacija za elitu.
Sav taj luksuz je sušta
suprotnost brige o likovnim umjetnicima.
Loša, banalna politika u
kulturi i nekultivisane medijske kuće mute vodu na izvoru. Animoziteti rastu, a
interesovanje građanstva za likovnu umjetnost palo je ispod svakog minimuma. U
velikom broju galerijskih prostora i
birokratije, tržište ne postoji. Pune pijace robe a kupaca nema. Pristiže i jeftin kičeraj s
raznih strana. Ima i onog domaćeg - skupog. Umjetnici su prepušteni stihiji.
Favorizuje se svašta, kako ko koga ima. Stvaralaštvo Crne Gore je kozervirano,
bez ikakvih šansi da na pravi način izađe u svijet. Samo je moguće što
birokratija zamisli. Pozivi stranih galerija za izlaganje su bespomoćni, kao i
umjetnici, u rukama ministarske ćudi. Samostalni umjetici su izolovani, pod
staklenim zvonom, kao da imaju status disidenta. Nemaju čak ni elementarna prava
preživljavanja, koje imaju sve izbjeglice i seljaci. Nemaju prava ni za bilo
kakav kredit u banci. Oni privilegovani, bez propozicija, iza paravana, stiču
pravo na sve moguće.
Mladi umjetnici nemaju od čega da počnu, a
sistem vrijednosti je izvještačen po kreatorima moći: ko zna da nacrta krompir
taj je opasan (i kao konkurencija), a ko ne zna u njemu je perspektiva
crnogorske kulture i partijskog službenika. I ko ne zna da folira, nauče ga
brzo. Biti slikar u Crnoj Gori postala je kazna.
Dr. Nemaština je najveći teror i u
umjetnosti, a nijedan teror nije slučajan, kao što to nije ni poslovno politikanstvo i privatni
mizerluk. Oni su uvijek realno prisutni i žive u redovima birokratije. Sve je mutno.
To pokazuje i ova revija. Izopačenosti izvlači iz svijeta i prikazuje kao
dominante, dok “elegantnim” ćutanjem izostavlja ključne novinarske teme - opšte
stanje u likovnoj kulturi Crne Gore.
Ni jedan broj ovog časopisa nije
učinio boljim odavno poljuljan i iskorumpiran sistem vrijednosti u
kulturi Crne Gore, a na pad sistema vrijednosti direktno utiču i žiriji koji
ponekad čine i članovi ove redakcije. Oni su instrumentalizovani pa redakciju
ne interesuje ni zašto Ministarstvo za kulturu sastavlja skandalozne žirije
koji izazivaju velike polemike, poput Salona Petra Lubarde, koji dodjeljuje
nagradu za slikarstvo svake treće godine. Marta 2009. vajar Pavle Pejović (predsjednik suda časti na
državnom univerzitetu) dobio nagradu slikara za anti-umjetnost, koja je,
opravdano, izazvala burne reakcije kod slikara. Učestvovanje
u bilo kakvim kolektivnim izložbama je tome obesmišljeno. Zastupnici Crnogorske
kulture i državnosti uopštenim, otrcanim frazama i lažnim deklaracijama za sebi
ravne prikrivaju nemar i devijacije, a ponekad u svojoj bahatosti i na to
zaborave. Ćute i na kulturološke uzurpacije koje poništavaju prošlost i
autohtonost ovog naroda, koji je 700 godina prije Nemanjića baštinio
Hrišćanstvo. Ništa im nije sveto, niti su oni sami za bilo kakvo poštovanje. Na
taj način je i dio “autentične ambijentalne kulture” postala transportna,
limena crkvica, na vrhu Rumije. Zato,
ovaj objekat bez temelja, nesiguran na vjetrometini Rumije, trebalo ispisati sa
Crna Gora-Coca Cola i skrasiti u vode
Venecijanskog bijanala kao najbolju interpretaciju naše stvarosti. I obavezno
opet vratiti na isto mjesto. Pa će mo je u buduće šiljati đe god treba.
Autentična (u zetskom stilu, pa još sa
preslicom) a moderna. Njoj vjernici ne trebaju. Bog u nju ulazi samo kad
pobjegne od svijeta, da se odmori. Ali, mogu joj se ugraditi točkovi, krila,
elise..., pa da i drugima služi. Mogla bi sve svrha na vrh pa do Karlobaga i
dalje. Može nam i sama dolaziti na
slave, da mi ne moramo njoj. Kako bi Sveti Petar bio “sretan” da je imao. Kud
on crkva za njim. Dobio bi želju da se
sa njom uspne i na Himalaje. Ko je ima ne treba mu Bog. Teološke škole zbog nje
će uvesti novi
predmet: alpinizam. U njoj bi mogao obaviti rukopoloženje za kralja onaj u
vrijeme čijeg je mandata postavljena.
Duh crnogorskog naroda se izgubio u podjelama i tavorenju unutar korumpiranih kolotečina sistema koji
traži svoje igrače, partijske taktičare i prevarante, vudu tumače,
perverznjake, salonske prevodioce, ličnu korist... Otud i invazija ispraznih tekstopisaca i prepisivača,
izvještačene i zaglušujuće teorije ničeg. U demagoškom pantamorfiju iluzija,
širinu i jasnoću je prekrila magla uskogrudog egoizma i iskorumpirane svijesti
u kojoj se ne naziru ni opšti nacionalni interesi. Svi “brane” državu jedni od
drugih i svi je uništavaju na svoj način. Ubjeđenja, inat i gnjev ne posustaju,
a problemi, neumorno pristižu. “Pljuvali su u tu vodu i bljuvali kao svinje, a
sad kad moraju da je piju, čude se što je mutna, i gadi im se,” dobro je primjećivao Andrić, jer je poznavao
mentalitet Balkana.
Odavno je sve postalo moguće, nesigurno i bez
razumnog objašnjenja, što se jasno projektovano i na ovaj pomodarski časopis.
Časopis Art centrala je zapravo verifikacija svega toga.
Ovaj časopis inače čini
improvizovano uredništvo i redakcija. Svim članovima ovo je dodatno zanimanje.
Gledano po autorskim tekstovima, neki su u njoj samo figurativno ili kao
pokriće. Sužen je i usiljen broj saradnika, ili su im tekstovi minimizirani,
kao manje važni, sitnim slovima ispisani na kraju časopisa, čime se u pozadini
jasno naslućuje zatvorenost privatne brošure, odnosno, perfidno sračunate
eliminacije konkurenata: mnogih
istoričara umjetnosti i likovnih stvaralaca. Bez opšte slobode, bijedno je
svako sagledavanje stvarnosti, a jadno je kada je ona samo pravo nekolicine.
U Art centrali su
paralelno zastupljeni tekstovi domaćeg i stranog sadržaja, što je tendeciozno,
neuobičajeno i neprirodno jer na taj način parališu izbor domaćih tema..
Otvorene su teme koje neiskusne mlade stvaraoce odvlače u spekulativne
stranputice, daleko od svake umjetnosti nepotpuno i lažno su predstavljajući
savremena strana dešavanja. To je, kao u apoteci napisati
na flašici arsena - napitak za mlade. Bez ikakvog stava i prosuđivanja ova
strukovna lica sračunato trpaju ovakav
sadržaj lakovjernima, kao da se to ne može pronaći na sajtovima. “Začuđujuće je
zadovoljstvo to, što nešto postoji. Ali se, poslije toga, treba zapitati – šta
postoji“, rekao je Jaspers. Ali, i zašto postoji? Ovu redakciju to mnogo ne
brine.
Spekulacije su postale svijet za sebe u vječitoj težnji da se
uguraju pod okriljem neke „umjetnosti”, i za to se ne biraju sredstava, kad se
dođe do novca ili veza. I Roden je u svoje vrijeme zapazio da su ljudi bili
sazdani tako da se boje istine i da obožavaju laž. Ali kad laž postane pravilo
tu prestaje da postoji božansko, umjetnost i razum – što neki žele. I dok
intelektualce demorališu i marginalizuju izopačenostima raznih vrsta, narod se
truje performansima turbo folka i politikom đilkoša a crnogorski identitet
topi. Sve je to projektovano sa strane, samo treba da se tiho sprovede u
praksu.
U ovom časopisu je Jelena
Tomašević, neizbježno zauzela mjesto
favorita, na petnaestak stranica. Dvije „kritike“ i jedan intervju. Prvu je napisala
Svetlana Racanović sa ciničnim, luping naslovom, “Putovanje u mjestu – po –stajanje bjekstvom”.
Ovaj naslov je autorka odredila iz simbolično proizvoljnih razloga, što se vidi
iz teksta, i nije ga u potpunosti svjesna. U tekstu objašnjava da je “kontejner unutar prostora, recimo
broda”, i da je “čelični plavi kontejner postao crna rupa”, koga
umjetnica deklariše kao svoj životni prostor. To podsjeća na Klokotriste,
“umjetnike” koji su se pojavili 1978., u Beogradu. Oni su govorili da su “djeca
Crne Rupe – multi praktik, multi internacionist”. Ime su dobili po jednom stihu
Aleksandra Sekulića “Klovnovi koji traju zato što je beda večna”.
S. Racanović dalje nastavlja
grupnim intervjuom. Svojim komplikovanim, opširnim pitanjima i sama daje odgovare, (sinhronizovanim sa
istinom poput filma sa tuđim titlovima), ali postavi i poneko potpitanje za J.
Tomašević, koja nečim što nema i ne zna, objašnjava i opravdava ono što misli
da zna. Jer, “kada snaga izraza ne ukida autoanatomiju psihičkog preživljavanja
tu umjetnosti nema”, lijepo je sažeo Živojin Pavlović.
U jednom odabranom stranom tekstu, utrpanom u “teoriju umjetnosti”, a pod nazivom Emancipovani gledalac, za ovaj časopis, Žak
Ransier, teoretičar pozorišta, anti-tradicionalista, ispisuje nove stranice
istorije “pozorišta” apsurda. Nijednom se nije sjetio da kaže, da je pozorište
nastalo iz književnosti i da je zbog populizma, kod sofista i stoika posmatran
u negativnom kontekstu. Evo nekoliko bisera toga autora: “Nema pozorišta bez
gledalaca”; “Teatar je prenosilac neznanja koje čini ljude bolesnima”; ”Kad
nema gledalaca to je dobro a kada ima to je zlo.”; ”Posmatranje je loša stvar”.
Svoje fikcije zna vješto i perfidno
naokolo da obrće i pakuje, polazeći od utemeljivača teorije forme Platona. Ne objašnjavajući ontičku primarnost
formi i ontičku sekundarnost objekta čulnog svijeta, navodi na nekakav Platonov
“zaključak” da je “teatar mjesto đe su neupućeni ljudi pozvani da bi gledali
ljude koji pate”, iz čega „genijalni“ Rensier
utvrđuje da je pātos (sinonim
umjetničke dubine) manifestacija bolesti koja se prenosi sa ciljem da uništi
ljudski duh. U vrijeme o kome govori bolest
nisu smatrali zlom za um i duh, već izopačenost i izvještačenost koje stvaraju
poroci i loši porivi, poput njegove teorije i onog što zagovara. U krajnjem
ishodu Rensierove logike viši je profesionalac publika od glumaca. Po istoj
logici pātos krsta (sinonima duhovnih i etičkih principa), i čitavo
Hrišćanstvo, su bolest koju jednim dekretom treba uknuti da se on pita. Tako bi
smo u performansima razapinjali šta se kome sviđa, po zakonima odeljenja loših
učenika. Svako bi mogao sebi da priušti
po jednu ili više privatnih religija. Zašto bi Mona Liza bila remek djelo, a ne
neka fleka sa toalet papira? Profana i zbunjena svijest čovjeka u potrošačkom
društvu profitabilna je za imperijalizam. Od čeljadi se tada može praviti stoka po želji centra moći, na
već pripremljen teren potrošačkog društva. Protagonisti hepeninga su za to
obučena vojska, a najveći je problem srušiti ovaj svijet koga oni nazivaju
tradicionalnim. Ipak stvari se u svijetu kreću u drugačijem toku od
projektovanih, te tako one počinju da smaraju osnivače ovog neodadaizma. Ostaje tačno ono
što je Seneka davno rekao, “svrha je i cilj raskošnog života da se raduje onome
što je izopačeno.”
Izgleda da je
najednostavnije prenijeti ili prevesti nečiju komercijalnu
apologetiku bez ličnog stava i komentara “zarad
opšteg dobra”.
To znači, kad nemamo prirodnih katastrofa, po zakonima naše
analogije, trebamo ih izazvati da bi ličili
na svijet. Ko je veći bolesnik u svemu tome je izlišno pitanje.
Tri teksta su posvećena fotografiji. U
njima je primjetan obračun sa komunizmom, (koji se perfidno, uvijek izjednačava
sa staljinizmom,) kao da se tog vremena trebamo stidjeti. Naprotiv.
Neponovljivo je po mnogo čemu, pa i kvalitetu filmova. Ali, predstavljene
fotografije Tita, razbijene rafalima, ispljuvcima i iživljavanjima, najviše
govore o fašisoidnosti i nastranosti
njinih autora. Za takve nije potrebna kritika već dijagnostika (psihopatologija
je zavisna od takvih psihičkih fenomena, oboljenja i problema pojedinaca i ona
ga jedina može najbolje objasniti).
Dakle, postoje psihološke i patološke potrebe intelekta. Umjetost i estetika nisu patološki intriganti psihe, već njen zdrav konstitutivni element, koji oplemenjuje ljudski um i život, bez
obzira da li se nalazi u prirodnoj, vještačkoj ili psihodeličnoj stvarnosti
koju može, ali ne mora konzumirati ili inkomporirati u poruke svijetu.
U katalogu Art centrale su i
zaostali tekstovi o Karavađu, kome je bio posvećen jedan od predhodnih
brojeva. Isti slučaj je i sa, nezaobilaznom, M.Abramović i njenim studiom
Glupiranje Art (Location One) u Njujorku.
Po svemu ovome da se zaključiti da je Crna Gora inferiorna sredina za stručne polemike i
objavljivanja naučnih radova. Sve se odvija pod kontrolom i iza kulisa
miljenika vlasti. Srpski kolonijalizam je učinio da ova sredina i nema tradiciju za stručne časopise, izuzimajući
one pedagoške, lokalnog tipa, koji je
pokretao Zavod za školstvo. Akademici, kao da su ušuškani u Nojevoj barci
birokratije, srećni što postoje - samo plove i ponešto čople. Izgleda, da se najbolje uklapamo u birokratskim
sistemima, šemama, improvizacijama i spletkama iza ledja, a sklonost ka
izvještačenim revijalnostima, (ovim povodom, štampanom malograđanskom
priredbom,) treba tražiti u
samozadovoljstvu i politici (larpurlartističkog shvatanja stvarnosti),
koja se isključivo bavi virtualnim oblicima stvarnosti i simulacijom
vrijednosti - kao u zabavištu. Apriori svemu je politička sigurnost plemenskih
vođa. Pravog odnosa ni prema čemu nemamo. Umjesto pažnje i savjesnosti -
bahatost. Lakše nam je izlivati beton nego li njegovati parkove, posebno, ako
to radimo preko svoje firme. To radimo i na postojeću živu duhovnu i
kulturološku vrijednost crnogorskog identiteta. Kad i to završimo ostaćemo na
pustoj ledini geografije (friziranom pravom i simpatijama velikih sila), u
kojoj vidimo sitnosopstveničku perspektivu od njenog iznajmljivanja. I to se
računa u uspjeh!
Stručni časopisi moraju
biti otvoreni da bi opravdali svoju namjenu i na prirodan način prevazišli
opštu zbrku u poimanju sistema vrijednosti. U naslijeđenim ideologijama i
diktatima iskorumpiranih struktura društva javna riječ nije otvorena, već sektaški primitivno
organizovano i nedodirljivo pravo grupa, vezama dobro uhljebljenih pojedinaca.
Umjesto stvaranja neprirodnih, birokratskih autoriteta i vrijednosti u
časopisima mora biti polemike i
oprečnosti, što je Evropa imala još u XIX vijeku. Oni moraju širiti duh o
slobodi mišljenja van svake uštavljenosti i klišea, kao poligoni za živu riječ
svih aktera struke, ukoliko se želi postići zdrava, aktivna i kvalitetna
kultura ovog drušva. To u osnivačkom konceptu svakog stručnog časopisa mora da
postoji. Mišljenje svih aktera kulture nije neophodno ali mora biti dostupno
svima ukoliko se želi postići kvalitetan sistem vrijednosti. Ali to ne odgovara
partijski postavljenim poslušnim, uskogrudim pašama, kojima je dovoljna njina
uobrazilja.
U sredini licemjerstva gdje jasne etičke linije ne
razdvajaju bitnost od negativnosti društva i pojedinca, nezahvalno je biti
kritičar. To, po pravilu, najviše vrijeđa onaj mentalitet, u tami organizovanih
hordi i đilkoša, na pozicijama neke moći, kojima imponuje i vole da troše tuđi
novac, da žive u tuđim stanovima i da žive tuđe živote. I srećni su, dok ih ne
uhvate. A do tada, spremni su na sve da do toga ne dođe.
No comments:
Post a Comment