Piše: Bratislav
Bato Medojević 19.02.2011.
Proljetos
su mošti Ivana Crnojevića eshumirane u dvorsku crkvu knjaza Nikole, uz državne
počasti i prisustvo članova vlade, gotovo tajno, bez sveštenstva i naroda. Ovih dana se Ministarstvo
za kulturu oglasilo da će dvorsku crkvu
Kralja Nikole na Ćipuru proglasiti Mauzlejem crnogorskih gospodara. Našli su i zagovornike toj ideji u ponekom istoričaru i
pravniku.
Na
Ćipuru je Ivan Crnojević sagradio crkvu Svetoj Bogorodici u renesansnom stilu,
avgusta 1484., godine. Na noj je postavio ploču sa natpisom “V ime Roždenstva ti presveta Bogorodice, szidah si sveti hram u leto 6992.“, (1483/84). Poveljom od 4. januara 1485., proglašava je centrom Mitropolije. Pa se može reči da izgradnjom crkve i dvora Crnojevića na
Cetinju započinje epoha savremene Crne Gore, a Ćipur postaje partenon
crnogorske kulture. U njoj je službovao Ivanov sin, Maksim (Đurađ)
Crnojević. Po nekim istoričarima u njoj
je radila i štamparija od prvog dana, a
da je u Obod bila sklonjena. Drugi govore obrnuo, da je zbog sigurnosti prenešena sa
Oboda, i da su u njoj štampane i neke od prvih kniga slovenskog
juga, do 1499., godine. Psaltir (druga knjiga), od 22. septembra 1494., godine,
prikazuje da je štampan
na Cetinju. Za Crnojevića crkvu je
vladika Vasilije govorio da je “meždu najljepšijema crkvama i manastirima va Efropu”. Bila je i dekretima zaštitićena od
Otomanske imperije. Srušena je u vrijeme vladike Savatija 1692.
Ono
što je bio Perikle i partenon za Grčku kulturu i Atinu, to je Ivan Crnojević i
njegova crkva na Ćipuru bila za Crnu Goru. Sjećanja na Crnojeviće nisu
izbleđela na ruševinama njegove crkve stotinama godina kasnije. (Ep o ženidbi
Maksima Crnojevića narod je sačuvan do danas. ) Sve do 1886. uzdizale su se
ruševine Crnojevića crkve sa konacima i zidinama. Sve dok knjaz na njenim starim
temeljima nije podigao novu crkvu. U Glasu Crnogorca (Cetinje
13.05.1886.) se kaže da je knjaz
“blagovoli narediti da se na osnovnim
zidinama Crnojevića crkve podigne baš onolika crkva kolika je bila Crnojevića”. Tu odluku knjaza Nikole neki su
tumačili kao usiljenu i nepromišljenu.
Crkvu
je knjaz Nikola dva puta gradio. Pošto je crkvu prvi put završio, morao je srušiti
jer je odmah posle izgradnje cijela napukla.
I drugi put je podigao na iste temelje vrativši
joj nadvratnik sa natpisom prve, sa ispisanom godinom njenog završetka. Tako da
izlazi da je nova crkva podignuta dvije-tri godine ranije od svoje konačne izgradnje. Ovaj se čin knjaza može
smatrati svojeviljnim i nesmotrnim po ovaj sakralni objekat, kao i to što nije
uvažio predskazanje koje je dobio izgradnjom prve crkve. Na istom mjestu nije
trebao graditi novu, kako nalaže Biblija koja predskazanja uvažava, a uništena je
i mogućnost da se o Crnojevića crkvi
sazna više. A predskazanje
se može tumačiti i tako: da je to sveto mjesto crnogorskog naroda postalo 400
godina prije rođenja knjaza.
Jesenašnjom
eshumacijom postiglo se to da se osnivač Cetinja i moderne Crne Gore Ivan
Crnojević našao u krilu kralja Nikole, kao podstanar u njegovoj crkvi, što je moguće
samo kao privremeno rešenje. Neprirodno je i to što su se obojica našli u stranom
egzilu, pod ključem
Srpske crkve.
Ono
što je prirodno uraditi, u skladu današnjih saznanja, respektujući značaj
obojice vladara je da se crkva kralja Nikole
izmjesti nedaleko od Ćipura a posmrtni ostaci Ivana Crnojevića polože u
atrijumu svoje crkve, uz vječitu vatru.
Pa kad se za to steknu finansijski uslovi, crkva rekonstruiše, čijom bi obnovom
Crna Gora dobila jedini renesansni spomenik kulture, uz prvu Vječitu vatra u Crnoj Gori. Umjesto
cementiranja prošlosti vatra
impresivnog državnog kontinuiteta (sa svijetlim tekovinama cenra Crnogorske mitropolije).
U neposrednoj blizini su i drugi njeni gospodari.
No comments:
Post a Comment