Piše: Bratslav Bato Medojević 03. 02. 2011.
Ovih dana se čulo od Ministarstva za kulturu da su
“izabrani” komesari za Venecijansko bijanale. Još brže je uslijedilo
obavještenje da će Crnu Goru na bijanalu predstavljati Marina Abramović. Nije
teško prosuditi da je ministar Branislav Mićunović to odlučio proljetos, kada
je M. Abramović na poziv ministra posjetila Crnu Goru. O ostalim formalnostima
smo bili svjedoci ovih dana.
„Umjetnost” koju predstavlja M. Abramović u velikoj je
mjeri nepoznata crnogorskoj javnosti. Najvišu krivnju za to snose istoričari
umjetnosti i likovni kritičari. Sa M. Abramović se pune novinski stupci i
stvara bauk, a bilo kakav istorijat i kritički osvrt na njen rad i pravac u
kome se kreće ne postoji. Vještački je stvorena fama. Te ispada da se kao
društvo ponašamo po onoj staroj – da neznalice obožavaju ono što ne znaju.
Performans, (hepening, avangardnaumjetnost) nema
jedinstveno porijeklo ali njen položaj (iako manjkav u mnogo čemu a zahtijeva i
mišljenje psihopatologa), u opštoj istoriji umjetnosti je određen.
Sve te manifestacije se mogu svrstati pod zajednički naziv happening.
Inače, happening
se smatra „populističkim pokušajem spekulativnih manifestacija koje organizuju
avangardni umjetnici”, kao usmjerenu bezličnost koja prodaje maglu a ne daje
odgovor. Svjesno se suprotsavlja individualizmu tradicionalne umjetnosti koja
uvijek daje odgovor, kao što svako razmišljanje prethodi zaključku. (U Americi
Michael Kirby tvrdi da je hapening pozorišna forma sastavljena od nezavisnih
jedinica. Italijanski kritičar Renato Poggioli ih svodi pod pojam „aktivizama,
antagonizma, nihilizma i agonizma”.) Neki ga smatraju zamjenom za religiju u
laičkim društvima, što je Frojd predvidio u Bijedi civilizacije.
Kultura smrti, uništenje svijeta i samouništenje da bi
se stvorio novi svijet, neke su od teorija hepeninga. Gej parade “ponosa” su
dio te priče, ali i biznisa – pranja novca i lake zarade.
Od samog početka hepening mnogo čega duguje popularnim
pozorištima. Volf Fostel, jedan od prvih priređivača hepeninga je izjavio da je
pozorište mrtvo a heppening živi. Objašnjavao je i to da njegovim predstavama
želi publiku da suoči sa čudnim zahtjevima života i da postavi sa probom haosa,
kako bi apsurd prodro u svijest.
Te pozorišne predstave izjednačavale su glumce i
publiku. Publika aktivno učestvuje u predstavi a glumci se oslobađaju svake
odgovornosti. O. B. Merin to opisuje riječima: Svi sudjeluju, svi prave
pozorište, svi prave umjetnost, a niko ne misli na „umjetnost”.
U jednom od predavanja o pozorištu apsurda, tražeći
zeca u Beketovom dvorištu, Volfgang Hildeshamer, poput fašisoidnog filozofa,
zaljubljenički izjavljuje: „Apsurdni komad suočava gledaoca s
nerazumljivošću života. Nerazumljivost života ne može se prikazati pokušajem
nekog odgovora, jer to bi značilo da postoji mogućnost tumačenja da je život
razumljiv. A može se prikazati samo time što će se otkriti u svoj svojoj
veličini i nemilosrdnosti i lebdjeti u prostoru kao kvazi-retorsko pitanje: ko
čeka odgovor, uzalud čeka. Neće ga dobiti dokle god mu sa nadležnog mjesta ne
bude objašnjen smisao stvaranja svijeta, dakle, nikad.”
Porijeklo hepeninga se veže za futurizam u
Italiji- između dva rata, dadaistički kabare Ciriha – tokom rata, fenomen
pop-arta u Njujorku – poslije rata, ali i sve populističke manifestacije poput
vašara, cirkusa, popularnih pozorišta, video zapisa. Otuda i porijeklo njine
multimedijalnosti. (Namjerno izbjegavam napomenuti i ruski formalizam, odnosno,
dadaistički kabare prije Oktobarske revolucije. Zapadna literatura ga
izostavlja jer je označio kraj jedne propale priče.)
Poslije rata Evropa nije prihvatila italijanski
futurizam, zajednosa Marinettijem i masonskom ložom P2, zbog njine podrške
fašizmu, ali su futurističke zamisli prešle u škrto naklonjene performance šireg spektra.
Istoričari umjetnosti naglašavaju da je performans samostalno nastavio dalji
put “zbog modernističke žeđi za autopublicitetom u neposrednom suočavanju sa
publikom”.
Italijanski futuristi, između dva rata, jasno su
odredili pojavu hepeninga kao pokreta koji je ulici, pozorištu i galerijama dao
drugi smisao. Publicista F. T. Marineti je bio utemeljivač takvog pokreta. On
je u djelu Teorija i
futuristcki izum objavio da svijetu nije dovoljna pisana riječ već
da treba izaći na ulice, jurišati na pozorišta.
Ipak, happening
najbolje opisuju italijanski futuristi u manifestu o Teatru di Varieta, iz1913.
godine. On navodi: „Autori, glumci i tehničko osoblje varijetea imaju samo
jedan razlog da postoje i trijumfuju – to jest, da neprestano iznalaze nove
elemente zapanjujućeg.”
Istinsko i pravo rođenje hepeninga povezuje se sa
ambijentalnom umjetnošću pop-arta u Americi, početkom šezdesetih. Te dvije
forme su se razvile jedna uz drugu. Prvi umjetnici hepeninga u Americi, bili
su: Red Grooms, Allan Kaprow, Robert Whitman. Allan Kaprow je kreator asamblaža
a hepening zamišlja kao terapeutski obred. On se kretao na dva kolosjeka: kao
istoričar umjetnosti i likovni stvaralac. Karijeru je počeo kao emformelista.
Svojom umjetničkom potvrdom u Njujorku, hepening se
brzo raširio svijetom u mnogim različitim pravcima. Za uspon i slavu, hepening
najviše treba zahvaliti pozoristu Off
Brodway. Pripovijedanje je zamijenila komunikacija sa publikom. U
cijelu priču uskače i industrija, sa novcem i tehnologijom. Otpočinje
šou-biznis Večerima umjetnosti i tehnologije. Rok grupa Pink Flojd pravi
spektakl sa reflektorima i pirotehnikom. Hepening utiče i na razvoj modernog
baleta. Grupa Merce Cunninghama
je među prvima.
Američkom hepeningu je nedostajala težina stvarnosi sa
kojom su se suočili izbijanjem vijetnamskog rata. Na hepeninzima se kupaju u
kadama ispunjenim životinjskim iznutricama. U Njujorku se osnivaju
militarističke grupe poput Guerilla Art Action Group – GAAG, koje organizuju
protestna okupljanja.
U Americi rade i evropski umjetnici. Wolf
Vostell upotrbljava termin decollageom
kao kreativno ishodište koje se temelji na uništenju i samouništenju.
U Japanu, sredinom pedesetih djeluje grupa Gutai, sa
dubljim i prodornijim smislom od postojećih u Evropi. Oni unose i tradicionalne
elemente. Mnoga njina djela u Evropi će biti prihvaćena mnogo kasnije.
Početkom šezdesetih, Performans Art je potpuno
zahvatio Veliku Britaniju. Obilovao je raznolikostima. Prednjačio je Jokšir sa
grupom Welfare State, koju je osnovao John Fox. Njini glumci su se počeli
izjašnjavati “umjetnicima”.
U Austriji je tek sredinom šezdesetih proradio
dadaizam i unjemu su preovlađivali sadistički elementi. Günther Brus je u svom
performansu javno vršio veliku nuždu.
SFR Jugoslavija je krajem sedamdesetih imala festivale
sa alternativnim i eksperimentalnim pozorištima. Počeci hepeninga u Crnoj Gori
vežu se za Branka Kovačevića. On je hepeninge izvodio širom Crne Gore,
najviše njih u DODEST-u. Veliki uspjeh imao je sa hepeningom Čekajući
Godoa na gostovanjima DRAMS-a, u Beogradu ’83.godine, i Splitu ’85.
Prije nekolike godine bilo je predloženo
daMarinaAbramović zastupa Crnu Goru na Venecijanskom Bijenalu. Taj prijedlog je
bio odbijen a kroz novine je procurila informacija da je za to tražila 300
000.€, što je duplo više od sredstava koje država daje za godišnje
sufinansiranje svih umjetnika. Njenu ponudu je prihvatila Francuska. Tako se
performans na velika vrata vratio kući, u Berluskonijevu Italiju. Tada je M.
Abramović Francuskoj donijela prvu nagradu. Njen rad se odnosio na Balkan. Dali
su joj u ruke kosti da sa njima opiše istoriju svog naroda.
Ove godine je odlučeno da Abramovićka zastupa Crnu
Goru, zbog čega je ovih dana u posjeti. Ministar ima i većih ambicija od toga.
Od Cetinja s njom želi da napravi centar kulture. (Suprotno od onog: da učenju
treba izolacija malih sredina a velikim bliskost i afirmacija kulture.)
Prvi put u svijetu se dešava da neka država ispoljava interes za performans, a
razlog može biti samo taj da se iz nje izvuče novac.
Umjesto Cetinjskog bijanala koga je osnovao Princ
Nikola Petrovic, za nekolike desetine hiljada eura u vrijeme ratne euforije, M.
Abramović će osnovati „internacionalni multimedijlni centar MACCCO”, u
bivšoj fabrici Obod. Tako će privredno groblje (kakvih je u svakom gradu Crne
Gore), opljačkana fabrika Obod, umjesto savremenih naučnih projekata i
privrednog razvoja razvijati i proizvoditi performanse. A protjerane
radnike iz fabrike vratiće u njen krug kao publiku, ili za kakvu paradu
“ponosa”.
No comments:
Post a Comment