Piše: Bratislav Bato Medojević 01.
03. 2011.
Zimska
suvomrazica, sa kraljevskim stoljetnim borovima Krušika, skriva
velike kulturne događaje. Sinoć smo u Perjaničkom domu, na solističkom koncertu
Milice Kankaraš, (prvom u Crnoj Gori,) imali privilegiju čuti božanske zvuke harfe u rukama
Crnogorke. A, večeras, u Galeriji
Dvorac Petrovića, 1. marta, 2011. u 19h, otvorena je retrospektivna izložba
istaknutog crnogorskog slkara Miloša Vuškovića (1900-1975). Ona je, jula,
2010., prvi put prikazana u Galeriji Biljarde na Cetinju.
Ova izložba je
korisna iz mnogo razloga, ali pravi
presjek Miloševog slikarskog
kvaliteta nije urađen.
Najveća zastupljenost njegovog
stvaralaštva na ovoj izložbi, odnosi
se na period između dva rata i karikature. A, ono što najmanje priliči ovom povodu je: da ni jednoj izloženoj slici
nije mačena patina, - pa se za mnoge slike nastale između dva rata može
reći da nisu za izlaganje. Publika je potcijenjena, a propušteno je, da se i sa ovakvom postavkom slika,
sa malo više truda postigne mnogo veći kvalitet izložbe.
Organizator
ove izložbe: Narodni muzej je na Cetinju izdao i monografiju ovog autora. U njoj su, takođe, uključene (samo) slike iz
fonda ovog muzeja, što i monografiju čini siromašnom i neozbiljnom. Ove dvojezične
monografije koje ubrzano izdaje ova ustanova u poslednje vrijeme, u glavnom je
za stranu elitu na ovim prostorima, koja ispoljava interes da upozna domaću
umjetnost i kulturu.
Da
je kakav slikar, prije deset, petnaest godina, tražio jedan od prostora ovog
muzeja, za organizovanje izložbe, glatko bi ga odbili, uz obrazloženje da je u
pripremi izložba M.Vuškovića i nekih slikara
njegove generacije. Konačno, to se i dogodilo na Cetinju, a posle neobično
duge stanke, evo je i u Podgorici. Nadam se da su plate (topli obroci, regresi,
dnevnice...) organizatorima, svih ovih godina, redovno isplaćivane, a obrazu i slikarima,
kako bude.
Miloš Vušković
zaslužuje punu pažnju i kao nekadašnji direktor ovog muzeja, jer je obogatio
njegov fundus sa značajnim i neprocjenjivim likovnim djelima mnogih autora onog
vremena sa prostora Jugoslavije. Među prvima je po svojim stvaralačkim dometima
stekao pravo na najviša priznanja za svoje stvaralaštvo u Crnoj Gori. Neka je i
dobio. Ova izložba i monografija treba da nas podsjeti na početke stvaranja
crnogorske savremene umjetnosti i na njegov veliki udio u tome. Ali, i koliko
ga, kao društvo, danas vrednujemo i razumijemo.
Pripremanje
ovakvih izložbi sa monografijama iziskuje obimnu arhivsku građu i zahtijeva višestruku
stručnu analizu. Dodatno opterećenje je to: što su ovi projekti skupi i što ih
je moguće praviti jednom u više decenija. Zbog čega pažnja mora biti usmjerena
ka svakom detalju, (kao istorijskoj i literarnoj građi,) da bi se opus stvaralaštva jednog
umjetnika na što kvalitetniji način približio stručnoj ali i neupućenoj
javnosti. Čime monografije stiču mnogo veću i širu odgovornost i važnost od same postavke slika u jednoj
koncepciji retrospektivne izložbe.
Monografije
moraju biti analitične, po razvojnim etapama stvaranja i sa ostvarenjima koja nose najviši kvalitet individualnosti. Svaka dublja analiza
je nužnost u poimanju nekog likovnog stvaralaštva, posebno kada je riječ o višestranim
afinitetima umjetnika, kakav je bio Miloš Vušković. Jer ona objedinjuje kvalitet i stvara jedinstvo u različitostima izraza likovnih
istraživanja. A pravilno postavljena koncepcija mora biti detaljno ispunjena,
ispoštovana i ostvarena, jer, ispred svake
monografije postoji imperativ - da
realno prikaže visoko iskazani slikarski individualizam autora, bez kvantiteta,
bez proizvoljnosti, već istraživačkim
radom naučnika.
Ipak,
to se nije dogodilo. Koncepcija prethodne monografije, posvećene Gojku
Berkuljanu, bila je mnogo bolja. Ništa
nije teže od vrline. Koncepcija ove monografije je promašaj koji najviše
govori o
profesionalnom nivou istog
uređivača. Ono, što samo po sebi dovoljno govori je, da i u drugačijoj konstelaciji reprodukcija,
obrnutim redom od onog u monografiji, ne bi se postiglo gore. Kvalitet haosa bi ostao isi.
Strpano je sve bez
ikakvog reda i selekcije. Opsežna raznolikost stvaralaštva nije prikazana po
fazama, jer ne postoji ni tekst koji ga istražuje i kvalifikuje za tako nešto.
Postojeći
tekstovi su, takođe, bez selekcije, razdijeljeni po poglavljima kao kakve
deponije ili malodušne (političke)
nužnosi organizatora.
U
početku reprodukcije prati, biografski - tekst utisaka, tačnije, proza Ljiljane
Zeković, koji se kreće dobro utabanim i zaobilaznim stazama od svake analitike.
Mada je svaka biografija slikara dragocjena za bilo kakvu mnografiju,
izostanakom stručne analize ona dobija deskriptivan i potpuno profani karakter
– prepričane priče, koju svako može da
ispiše. Razlog više, za to je, što je običan satelit arhivske građe -
biografije, na kraju monografije. Prvo repriza pa onda sve ostalo.
Između
biografija su, najčešće, potpuno neadekvatni tekstovi. Prvo poglavlje: “Rekli
su o Milošu Vuškoviću”, se odnosi na
anonimuse i ljude sa inicijalima, koji su laički i površno, ponešto rekli o
ovom uglednom autoru, logikom, nema se – pa, daj što daš - što je neozbiljno i za osnovce. Drugi,: “Razgovori sa
Milošem Vuškovićem”, o izjavama ovog autora koji se odnose na časopis Jež,
karikature i neke potpuno efemerne pojedinosti, van njegovog slikarskog opusa.
Pa se stiče utisak, da je slikarstvo M.Vuškovića potpuno promašilo svoju
monografiju.
Ovo
digitalno vrijeme, u kome je svaka informacija lako dostupna, nazivaju praktičnim
i stvorenim za budale. Ova monografija, zbog predhodne zanemarenosti i nedostatka stručne analize, ono praktično
preinačava u formalno, površno i haotično.
Ukoliko
se predstavlja slikar, sve van
slikarstva je sporedno i u fragmentima se može ilustrovati na kraju glavne priče.
I to, samo ukoliko su nužne i kvalitetne za puniji opis ličnosti. To nije ispoštovala
ova monografija, jer je karikaturama ali i osrednjim vajarskim djelima
M.Vuškovića, data i prednost na početku
monografije. I Domije se uspješno, bavio
karikaturom ali u istoriju umjetnosti nije ušao po njoj, jer ona i nije
umjetnost, već sasvim drugačiji i nezavistan domen od nje. Nijedan fakultet
likovnih umjetnosti ili istorije umjetnosti ne izučava satiru i karikaturu,
niti je moguće da i jedan karikaturista dobije najveće državne nagrade osim u
Crnoj Gori. Jer dobar karikaturista je satirista i opozicioner jer kritikuje
vlast. U koliko se u tome ne ostvaruje, onda je isključivi šaljivdžija. Karikatura
je ilustracija satire. Ona je političko sredstvo duha ili samo šala.
Miloš
Vušković je izuzetan i kao karikaturista, lakog i stilski originalnog crteža, čija
je satira personalizovala probleme društva i doticala vlast, što je domen
njegovog političkog bića.
U likovnoj umjetnosti,
Miloš Vušković je po mnogo čemu interesantan za analizu. Razlog više za to je,
što je bio neopravdano zapostavljan i
uvijek u sjenci Lubarde i Milunovića. Crnogorskom slikarstvu je pružio širinu. Uspješno
se kretao od figurativnog slikarstva (neo-realizma, konstruktivizma i fovizma),
preko ekspresije do apstrakcije. Cjelokupno njegovo slikarstvo imalo je mnoge
faze i svaka od faza zaslužuje posebnu pažnju. Preživio je tri rata, jednu knjaževinu, dva kraljevstva i Socijalističkoj Crnoj Gori pružio je ono najbolje
i najljepše iz sebe. Pored individualizma jasno je iskazivao i svoja eklektička
svojstva u svom stvaralaštvu. U savremenoj umjetnosti ona su neminovnost, a
karakterišu čitavu njegovu generaciju u nekadašnjoj Jugoslaviji. Uz kvalitet talenta,
tako obrazovanih umjetnika, podizala se racionalnost i pravilniji uvid u lične
mogućnosti sa opštom slikom svijeta, na kvalitetan način. Jer, Vušković ih nije
prepisivao ili vještački umetao, kao
i mnogi u to vrijeme, koji su se po prvi put sa ovih prostora, suočili sa moćnom
i burnom, u to vrijeme, Evropskom kulturom, već su ga istraživali, ali i znalački utirali svoj individualistički put. M.Vuškovića nisu
zbunile ni vrtoglave promjene sa fundamentalnim novinama mnogih umjetničkih
pravaca, koji su se tada, u Evropi pojavili gotovo odjednom, a odlično je
poznavao i Jugoslivensku likovnu scenu. Ni Bečka škola, koju je pohađao, to
nije učinila. Držao se svoga puta, na kome je u nekim slikama mirio i potpuno
sukobljene slikarske pravce. Što njegovu figuru čini još više interesantnijom, snažnijom
– poput očevica velikih bitaka.
U
analizama, ne treba zanemariti ni
njegovo prethodno stečeno znanje kod Milana Milovanovića (poznatom po monohromnim
pejzažima Grčke a ne iz rodne Srbije), koje
je znalo da ga ukruti i zasmeta
ali koga se, postupno, oslobađao. Na ličnom planu,između dva rata, njegovo
stvaralaštvo se kretalo u domenima figuralnosti, na koju je gledao sa posebnim
simpatijama, i koja se u ovim konzervativnim
prostorima najviše i očekivala od jednog školovanog slikara. Sklonost ka
ljudskim figurama iz dječačkih dana, ipak, ga je najviše podsticala i obavezivala
na to. Mada je i tu iznalazio različita i kvalitetna likovna rešenja, teško je,
u početku, iskakao iz sopstvenog, ustaljenog obrazca. Poslije rata, istraživačkim radom, postupno se
oslobađao figuralnosti. Ipak, stečene
težnje ka srednjim vrijednostima ključa, nisu ga odvele potpunoj monohromiji za koju je iskazivao
afinitet, tako da je ostao dosledan
svojim ekspresijama i vremenu. U prirodnoj
sredini pejzaža dobijao je nova krila i eksplozivnost doživljaja. Tragajući za njenom
suštinom, čini se, zanemarivao je i paletu, u ogromnoj snazi da iskaže svu svoju
ekspresiju, jednim potezom četke. Stojan
Ćelić bi dodao: da slike rođene u uzbuđenju nastavljaju da se beskonačno ostvaruju u
vremenu.
U
nekoj od upanišada, Buda je objavio da postoje dva puta – suština i ništavilo. Po
Jaspersu: između ništavila i svemira, stalno samo prelaz. Materijalan svijet
nema suštinu a duhovan svijet je ostao misterija. Ali, ako umjetnost ima svoju
umjetnost, to je traganje za suštinom.
Miloš Vušković se nalazio na tom putu. Ova monografija sve je to zgužvala
zajedno sa osrednjostima i bez ikakvog reda.
No comments:
Post a Comment