Piše: Bratislav Bato Medojević 14. 06. 2011.
Na
međunarodnoj sceni , ali i kod nas, postoje mnogi likovni pravci, kao što
postoje i mijenjaju se nalogodavci. U savremeno vrijeme, pored brojnih,
vrijednih nōvina koje je donio civilizacijski kod, stvaraju se i nove
mogućnosti za površne, šarlatanske tendencije koje se pripisuju likovnoj
umjetnosti, bez ikakve osnove. Likovni kritičari, umjesto da čine dodatni napor
u objašnjenju ovih fenomena, lagodno se prepuštaju stihiji.
Pierre
Pinoncelli nije došao iz kuće Velikog brata ili kakve Farme, već pravo iz
Pariza (iz onog svijetlog ili mračnog, trebamo sami rasuditi) đe je vjerovatno
imao namjeru da zabrine čitavo čovječanstvo sa svojim plenerističkim
performansom (ili, kompleksom veličine malenkosti), śedeći nag na klozetskoj
šolji u pozi Rodenovog Mislioca. (Roden je posle Mikelanđela jedan od najvećih
svetskih vajara.) A, moguće je, da je to vidio od nekog karikaturiste, jer smo
iste kreacije mogli viđati, i to još davno, kod Jugoslovenskih (u Ninu), kao
satiru na razne gluposti. Stari vic za nove budale. Ali, van konteksta, ili
pozorišne predstave, Pjer se perfidno ruga Rodenu i Umjetnosti.
Neobičnog
filozofa Diogena iz Sinope, koji pripada pravcu kiničara, prikazao je
bestijalno - predstavljajući ga kao psa. Zapravo, Diogenov pravac u filozofiji
je dobio naziv po, tada, u Atini, omraženoj životinji – psu (kynos-pas). Od
tada se i riječ cinizam raširila svijetom. Naša riječ kinji (preži), ima isto
porijeklo. Diogen je poznat po buretu u kome je živio i anegdoti, kada je
demonstrativno, svijećom tražio čovjeka u sred bijela dana, ali je Konfučiju
(na drugom kraju svijeta,) stotinak godina prije njegovog rođenja, pripala čast
da u istoriji otkrije čovjeka, što Diogenu nije pošlo za rukom. Po tome je,
izgleda, prevaziđen prije nego što se i rodio, ali je Atinjane podsticao etici
i životu u skladu s prirodnom. Dobio je nadimak Diogenes to kyion, ne zato što
je živio u buretu, ili načinu života, već zato što je učio i vaspitavao
napuštenu đecu sa kojom su se družili samo psi lutalice. Ali, od svega toga
Pjeru nije ništa važno, on se svojom infantilnošću i neznanjem ruga filozofiji.
A, šta je Pjer, gnostik ili šarlatan, htio da kaže tim svojim performansom,
možda se može naći u Bihalji Otovim riječima da: od početka sedamdesetih godina
neki proizvođači umjetnosti pokušavaju da prikazivanjem sebe ponovo nađu
identitet koji su izgubili u neograničenom proširenju sredstava umjetničke
utopije.
O Pjerovom
inovatoru, Dišanu, treba reći, da poslije njega i svaka lokva izgleda kao
nepregledno duhovno more. On je svojim aporijama, manje jasnih od Parmenidovih
, naprivio anarhiju u sistem vrijednosti ušavši na teren i ekonomskih nauka, da
je prividno, bacio u vodu i Marksov Kapital. Pjerov idol i idejni bog Dišan je
u početku napravio značajne nadrealističke slike, kada se nadrealizam rađao iz
dadaizma – izvora s dva putića. Pravoj umjetnosti, ipak, nije pridavao značaj.
On se i uzdigao na talasu dadaista, ozlojađenih na svijet u vrijeme velike
svetske krize, koji počinju da se rugaju besmislenosti Prvog svjetskog rata i
načinu na koji se koristi razum i logika. Njin, u početku opravdani revolt i
ismijavanja destrukciji rata, kod nekih ekstremnista, izrodio se u želju za moć
i totalitarizam, pa i ruganje, bezumnost i destrukciju Umjetnosti, ne
uvažavajući njene ni antropološke vrijednosti. Ontologija je počinjala i
završavala sa njima. (Ostaci
tih gerilskih pravaca, danas se ne bune protiv ratova u svijetu, pa ni Pjer.) Ipak, za rušenje čitavog svijeta/umjetnosti, da bi se stvorio novi – kako
su zagovarali, do sad je pošlo za ruku samo nekim ljudima na planeti majmuna –
u jednom filmu.
Dišan, preuzima kormilo anarhiste sa
tendecioznom propagandom, kojom je učio ljude da budu u službi industrije i da
gledaju ušima. U pokušaju da promijeni svrhu i smisao umjetnosti, on izvrgava
ruglu ono što su bili ideali vremena, smatrajući da im se ljudi dive zatvorenih
očiju. U želji da dokaže da i svaki industrijski proizvod (ready made) može
biti unaprijeđen u rang umjetničkog djela, izlaže 1917. godine u Njujorku, Noćnu
posudu za vodu.(Poljoprivredne proizvode nije dotico.) Bolesno ili kao nadprosječni um, reprodukciji Leonardove Monalize dodaje
brkove, i izlaže 1920. godine u Parizu. Čime sajmovi umjetnosti postaju
najbolje mjesto za propagandu („javnu diplomatiju“), okrenute ka slomu
vrijednosti i destrukciji umjetnosti.
I to nije
ništa novo, rodonačelnike ovakvih „savremenih“ ideja i kretanja, nije teško
naći u dalekoj prošlosti. Identično hepeningu, performansu, konceptuali,
šou-biznisu, ali i drugim propagandama današnjeg potrošačkog društva, imamo i u
IV vijeku prije nove ere, na mnogo većem intelektualnom nivou. Tada je, kineski
sofista Gungsun Lung, tvrdio da se bijeli konj ne može smatrati konjem, pošto
kvalitet “bijelog” i kvalitet “konjskog” nisu identični. Njegov istomišljenik
(najubjedljiviji tvorac konceptualizma) Huei Ši je proširio te “vidike” o
relativnosti svih pojmova brojnim paradoksima, tako da je u stvarnosti, njegova
nominalistička kritika pojmova ogoljeno prikazivala protivrječnost apstraktnog
racionalizma i “ljudskog mišljenja”, do te mjere, da je zaglavio kao avet u
utopiji vlastitog razuma. Pozivao je ljude da se odreknu sebe i da prezru
znanje.
Danas, na polju likovne umjetnosti,
internacionalni sajmovi su širom otvorili vrata raznim nedefinisanim krhotinama
vremena, svakoj budali i svom civilizacijskom smeću, šarlatanstvu, raspadanju,
hibridima, izopačenostima, ispiranju mozgova, lažima i površnostima. Jer,
nekima, da bi sve strpali u jedan tor, bez vrijednosnog sistema – smeta
kultura. Tako su i uneređene gaćice neke komercijalne prosječne pevaljke iz
šou-biznisa, na svjetskim berzama, postale važnije od mnogih, kvalitetnih,
savremenih likovnih djela. Nazivaju ih i umjetnicima, da bi lakše propagirali
nastranost.
Ono što su
danas talibani za svjetsku politiku, to su za likovnu umjetnost, razni
šarlatani koji se nazivaju umjetnicima. O.B. Merin kaže – konceptualna
umjetnost jeste, dakle, najdosljednijie ukidanje svakolike umjetnosti - na
kraju umjetnosti. Oto se pita i kakva umjetnost niče iz vještačkog tla našeg
vremena? Na žalost, izuzev pulena vlasti, umjetnici se za to ne pitaju, već
politika u paru sa ličnim interesima i istoričarima umjetnosti koje ona
forsira. Tako je u katalogu izložbe, u svom oduševljenju i službenica CSU,
Ljiljana Karadžić najavila da će njegovo (Pjerovo) gostovanje biti jedan od
markera u međunarodnoj saradnji Crne Gore na polju likovne umjetnosti. Posle
ove strategije posrednog nastupanja sada makar mi u Crnoj Gori znamo odakle nam
svjetlost dolazi, odnosno, vjetar duva. Neki kulturu ne mogu zamisliti bez
antikulture.
Svaka
propaganda biva podstaknuta iz vrhova neke vlasti pred kojima je građanin
nemoćan. Stvaranjem bauka, uz pomoć medija i najviše nebuloze postaju svjetske
aktuelnosti, kao što je to slučaj sa Pjerom. Ipak, sudeći po pozivima za
izložbu, od nekih značajnih, internacionalnih galerija u Njujorku, koje djeluju
i na čitavom tlu SAD-a, u direktnoj komunikaciji sam bio u prilici da se
uvjerim da su iz svog opsega rada izbacili videa, digitalnosti, konceptuale,
performase i ostalu skalameriju. Ulaz u njine galerijske i druge medijske
prostore (revije, radio, TV, i dr.) u startu im je strogo zabranjeno i nedostupno,
što se ranije nije događalo.
Daoisti
(taoisti) su govorili, da postoji kontinuitet iskonskog Haosa i predmetne
prakse čovjeka, upravo zato što i jedna i druga ima konkretni karakter.
No comments:
Post a Comment