Piše: Bratislav Bato Medojević
Kulturno
podgoričko ljeto je zamrlo, ali nije bez dešavanja. Obilježeno je rušenjem
legendarnog Kino-kulture. O toj farsi neću ni riječi progovoriti, kao ni o
„građanskoj svijesti“ onih koji su sa njim odrastali. Govoriću o bauku koji
neki nazivaju kritikom, a koja je nepoželjna malograđanskoj svijesti i
samovolji.
U sve
kompleksnijoj slici svijeta u kojoj dolazi do prožimanja i prisnih susreta
nauke sa umjetnošću, intelektualna shvatanja se mijenjaju što dovodi i do novih
pogleda i kreativnosti koja upotpunjuju polje savremene umjetnosti ali i površnog
neoterizma koji potencira i pojave starih zabluda, preobučenih u novo ruho.
Likovne kritike moraju biti reakcija na malograđansku primjenu kulture kao ukus; umjetnosti kao sviđanje i odavno
prisutne spekulacije (nebuloze, površnosti, kompleksi, imitiranja,
izvještačenosti, dendizmi, dadaizmi, kulturtregeri, internacionalizovanja kiča,
kontaminiranog politikanstva, propagandi...) kojim palanački etablisman
obesmišljava sve vrijednosti kulture, pri čemu i umjetnost gubi svoje pravo
značenje, istinski smisao i identitet.
Kao povod mom spisateljstvu navešću i jedan novinski
tekst, vjerovatno napisan od mlađe osobe, sigurne u sebe i koja zna šta hoće. Potpisan
je sa M.K., a koji tačno ovako glasi: Veći dio današnje umjetnosti, zapravo
minimum 90% je jedno smetilište. Razlog zbog čega ovo smetilište uzimamo za
ozbiljno, postavljamo ga u muzeje, galerije, koncertne hale, leži, između
ostalog, u ljudima koji se nazivaju kritičarima umjetnosti. Ove “kritičare”
tako nazivamo iz puke navike. Navikli smo da kažemo za nekoga ko napiše tekst o
nekoj izložbi, npr. da je on ili ona likovni kritičar, previđajući na taj način
da dotična osoba u većem dijelu slučajeva nije kritičar već neko bez imalo
kritičnosti. Takvi “kritičari” će u olupini od kola ili šporeta koji neki
antitalenat donese sa smetilišta i postavi u galeriju viđeti “jak individualni
pečat umjetnika koji kritikuje društvo čiji su nekadašnji ideali sada olupine”;
kardinalne greške jednog orkestra će ili zbog nedostatka obrazovanja ili zbog
korumpiranosti previđeti pišući o “božanstvenim impresijama i
emocijama”; književnikom će nazvati nekog nesrećnika koji je napisao kako
je silovan dok je njegova ispovijest prepisani policijski izvještaj; jeftini
trik nekog “slikara” koji oboja sa dvije-tri boje uprošćene geografske karte
ocijeniće kao “globalno vizuelizirani makro-mikro paradigmatski potencijal”…
Nekada “likovne
kritike”, zaista, nisu daleko od dadaističkih ideala - “uspostaviti idiote
svuda”. I sve što vidite na nekim izložbama je samo ono što vidite.
Kritika nije potos kako je predstavljaju
neki autori ali, ni pristrasno kritizerstvo
ili apologetika kako je palanka priželjkuje. Ona je analitičan naučni
rad koji izgrađuje vrijednosni sistem. A sistem vrijednosti je važan jer stvara
svijest od samog rođenja.
Kritike ne postoje
da otkrivaju laži od kojih neki žive, već da pomognu ljudima koji traže istinu,
bilo da je rijeć o stvaraocima ili posmatračima likovnih djela - a takvima,
jedino, treba vjerovati. I istorija nas uči da su profesionalizam i savjest civilizacijski čin, od vajkada. Nikad ničega
nije bilo stabilnog, samo kod varvara.
„Strašan je grijeh pred bogom ako si
pristrasan,“ - ali, i pred ljudima. Hijeroglifima
je zapisan ovaj moto, rekao bih, profesionalizma i savjesti, prije 3-4 hiljade
godina u Egiptu. Da od toga nisu bili oslobođeni i bogomdani vladari govori i
jedan zapis faraona – žene Hatšepsut u kome kaže da joj srce zatreperi pri
pomisli kako će buduće generacije rasuđivati o njoj i njenoj vladavini.
Svima je poznato
da precizna hijerarhija u umjetnosti nije moguća, što lošim kritičarima pruža
mogućnost za manipulacije. Inače, nefunkcionalnost neznanja se pokušava
nadomjestiti bolesnom ambicijom da se improvizacija verifikuje kao likovnost i
kad nema umjetničke atribute, jer
neznalice najviše hoće da se nametnu sredini.
Lažno predstavljanje bilo čega je pokvarenost ili bolesna umišljenost. Ali,
u formalnoj svijesti značenja, kod neznalica se sve izjednačava običnim činom,
pa je i svaki eksponent na izložbi ima značenje umjetničkog djela i onda kada
je on obična leksička tvorevina, kao što i svaka laž u kraljevskom ruhu ima izgled
uzvišenosti.
Bilo koja metodologija da je u pitanju, za
jednu cjelovitost potrebni su mnogi aspekti sagledavanja, od istorijskih,
antropoloških, psiholoških, tehnoloških i drugih, do onih estetkih i likovnih. Lični
sud, uz sva objašnjenja, mora biti ekvivalent sadržaja likovnog djela. Njino
όbrazovanje u jednu cjelinu treba da vodi logičnom sagledavanju likovnog izraza
razumljivog i laicima, što je krajnja svrha nekog objašnjenja koje pretenduje
da bude jasno, jer se objavljivanjem u
medije upućuje široj javnosti na uvid. Kroz to utvrđivanje provjeravamo
naše realne mogućnosti znanja i doraslost takvim izazovima. Ako nema mišljenja utemeljenog u saznanjima, onda je to sila bez
śutrašnjice; izmišljena propaganda konscijusa neznanja u neartikulisanoj vezi
sa stvarnošću, koja publici ugrožava elementarno
pravo za realnu slobodu doživljaja. O čemu takve „kritike“ govore, nije bitno,
bitnije je - zašto? Jednom riječju, radi se o susretu sa kriminalom na instanciji
mentalne ravni. Ta ujdurma ide dotle da je u “estetskim” varijantama mazohizma dadaista
Švarckogler 1969.godine, izdahnuo odsjekavši sebi ud.
Prema ustaljenoj
praksi tranzicijskog dendizma sve mora
biti onako kako nam kažu i serviraju nadležni „eksperti“ iz vrhova vlasti, kao glavno stjecište nemara,
ali i intervencionizma, koje izriče konačne presude i prioritete, zbog čega se kroz tekstove nekakvih realnih
kritika može primijetiti i lični osvrt na lokalni društveno-politički, pa i
privredni ambijent jer politika kod nas nije artikulacija različitih interesa
već njena manipulacija, čije posljedice trpe svi. A, kultura i umjetnost su
sastavni i najosjetljiviji dio društva, čime i stanje u društvu postaje
nezaobilazna tema jer se tamo nalaze mnogi odgovori za opšta kulturološka
dešavanja. Perikle je to davno svojom vladavinom dokazao.
Za ono što je
danas karakteristično, može se reći da smo na putu od ograničenog
malograđanskog socijalizma zaglavljeni u više stadije ograničene malograđanske
demokratije i tutorstva u kome je i imenovanje jezika državni problem, pa nije
teško prosuditi, da je visoko pozicionirana malograđanska svijest jedan od
faktora dekadencije i devastacije
kulture. Ona je pokazatelj atrofije političke svijesti i etike jednog vremena u
pomamnom egzibicionizmu ličnih interesa. Malograđanština je povoljan rasadnik
svakolike destrukcije, od korupcije, licemjerstva, laži, politikanstva, protekcionaštva,
do organizovanog kriminala. Ni šovinizam, kod nas, nije morao silaziti sa sela
početkom devedesetih, đe mu je obično mjesto prebivališta, već smo ga imali na
pretek u gradovima. On se nije pojavio sam, već je bio podstaknut trenutnim
malograđanskim hirovima u novom pregrupisavanju centara moći. Stvorila se
omonija dendizma i šovinizma. Ta ista ujdurma izmakla je i posljednju
mogućnost stvaranja građanskog društva
Antu Markoviću, prije više od dvadeset godina. Sada, kao i uvijek, ne znamo
odakle da počnemo. A, sve počinjemo samo kad moramo, pa smo tako na stazama
vječitog početka. Jer, malograđanština ne stvara, ona imitira i spekuliše.
Kome građanin
može vjerovati?
Tamo đe vlada
loša politika ne poštuje se istina i stvaraju se lažni ljudi, jer su u želji za
„moć“ postali nemoćno površni ili neośećajni.
Kultura i
umjetnost su na margini. Narodu je pruženo da se zamlaćuje svim i svačim. Kao
zamjenu za kulturu, subkulturu potstiču i neki centri moći. „Što su glumci
lošiji, predstave su pośećenije. Loš glumac privlači lošu publiku kao pokvareno
meso muve.“ ,- kaže Stanislavski.
Ministarstvo kulture postoji ali nije centar etičke
kulture, pa nema ni izgrađen Kulturni
sistem koji bi objedinio svu
kulturu odnosno identitet naroda i
društva, zbog čega se sa sigurnošću može reći da smo autonomna kolonijalna
država nezainteresovana za svoj identitet jer na tlu Crne Gore djeluje Srpska pravoslavna crkva koja raspolaže
sa kulturnim dobrima crnogorskog naroda, prisvajajući time i njenu državotvornu
kulturu, jezik, istoriju, odnosno nauku i umjetnost, zadržavajući time svoje
kolonijalno pravo na tuđu imovinu. U tom vakuumu malograđanskih relativiteta i
opšta kultura je problematičnog porijekla. O tome govore i antologije koje se
prave; uz to, imaju i partijski prizvuk. Taj „kulturološki“ fenomen u kome je
vlast sama sebi svrha - neumorno traje.
No comments:
Post a Comment