Piše: Bratislav Bato Medojević 07. 05. 2011.
U
podgoričkoj Galeriji Centar otvorena je 05. maja 2011. godine, u 19h,
samostalna izložba Bogdana V. Musovića. Izložbu je otvorila Aleksandra Vuković,
profesor književnosti.
Priroda je uvijek lijepa. Oblutak, izvađen iz rijeke, asocira na savršenstvo
oblika i budi razmišljanja o elementarnim vrijednostima estetike. Traženje
savršenog oblika je težnja svakog vajara, a tu savršenost nalazimo u svakom
kamenu u rijeci. Granicu razdvajanja između prirodnog i umjetnički lijepog,
čini se, jedan obični oblutak iz rijeke može da sruši. Ovi elementarni
objekti bude u psihi arhetipsku asocijativnost vrijednosti kada je ispred
čovjeka postojala samo priroda. Ta duhovna memorija, suprotna
infantilnosti, vraća nas impresijama prirodnih tokova stvarnosti i sebi. Ipak,
jednostavnost oblika je samo dio sadržaja umjetničkog djela, jednog vajara. Za
to su najbolji primjer skulpture Arpa, koje daju kompletan estetski
sadržaj krajnjoj jednostavnosti oblika.
Svaki fizički oblik je asocijativan ključ jedne od mnogih kapija duhovnosti.
Time, nijednan od tih svjetova ne gubi važnost, jer su u potpunoj harmoniji i
prožimanju. Nasuprot tome, svaka banalnost je rezultat lutanja običnog
zanosa koji se najčešće krije u infatilnim slojevima psihe.
Bogdanov
istraživački zanos zasniva se na poštovanju prirodnih pojava i formi. Otud i
težnja da ih ilustruje. Lirski suptilan, lako ulazi u iluzornu naturalnost i
poetičnost formi. Pa se o ovim izloženim instalacijama može govoriti i u
kontekstu naturalističkih formi, kao premisi stvaranja umjetničkog djela.
Nukleus čini kameni polu-oblutak izvađen iz potoka ili mora, na kome ne
postoji inetrvencija umjetnika. Tom asimetričnom polu-oblutku određuje simboliku
načinom montaže na postament, koji čini sastavni dio instalacije. Tako,
polu-oblutak; crno bajcovana drvena oblica, kao postament i metalna igla, kao
veza koja spaja te različite elemente u sublimisan natura vista oblik, koji
pruža asocijacijativnu vizuru ambijentalnosti: vrapca na plotu. Ta vizualna
slika ima i simboliku. Težina je prekomponovana u lakoću na jednostavan način.
Spekulativno-simbolički je dosegnut pātos, koji u vizualnosti nema tu potvrdu.
Ali,
Bogdan se tu ne zaustavlja. Podstaknut naturalnom idilom ulazi u pastoralne
aranžmane i prekomjerne improvizacije, čime, izlazi iz vajarskog opusa u
banalnost. Tako se instalirani polu-oblutak i njegova potraga za
dokazivanjem u simbolizmu i asocijativnosti prepustila prozaičnostima i
balastu aranžmana. Ishodište je priča da aranžmani kvare priču. Kvalitativno
jezgro eksponenta se pretočilo u kvantitet u svakoj novoj priči.
Ove Bogdanove improvizacije, instalacije, aranžmani, su sinteza kamena,
metala i drveta. Sva ta tri elementa čine jedinstvo koje se i simbolički u
uzajamnom odnosu mogu sagledavati. Ali, taj uzajamni simbolički odnos, kod ovog
autora je bez jasne vizije i ima samo naturalistički smisao i aranžersku
svrhu, čime postaje suvišan u cjelokupnoj analizi djela.
Ipak, centralni predmet pažnje su ptice od kamena, odnosno sinhronicitet jata,
čiju vizualnost dosledno oponaša. Sam po sebi, kolektivitet jata ima istančano
jasnu vezu sa kolektivitetom ljudskog postajanja. S obzirom na veličinu
oblutaka - te ptice su vrapci. A, male ptice lete u jatima, kako ih
Bogdan i predstavlja.
Koliko god, ponaosob, izgledale lirski nadahnute, ove polu-oble i asimetrične
forme, indirektno, predstavljaju epopeju ljudskog bivstvovanja u fizičkom i
duhovnom značenju. Ptice se i rađaju iz kamenih oblutaka, kao što iza njih
ostaje kamena koštana struktura. Prije i poslije – kamen, baš kao što je
talogom vremena od živih organizama i nastao.
Bogdanovo
jato su naturalije aranžmana i instalacija sa kojima se jasno svrstava u
anti-umjetnost. Ti aranžmani idu dotle da i bukvalno liče na dekorativnost
ikebana.
Anti-umjetnost se svrstava u savremenu umjetnost i ako je njeno porijeklo staro
a korijeni različiti. Njene izvore i porijeklo najbolje ilustruju pisani izvori
grčkih istoričara u vrijeme visoko izgrađenih estetskih kodeksa u
umjetnosti, kada su, na suprot tome, postojali i raznorodni populistički
aranžmani, instalacije… Dakle, ništa novo, niti savremeno, kako to neki
predstavljaju. Mnogima je i svrha ista. Ali, kako god ih nazivali imaju svoje
infatilno porijeklo. U nima je više eklektičkog oponašanja dizajna nego li
suštinskog poimanja likovnog izraza. Neke sličnosti počivaju na razlikama.
No comments:
Post a Comment