Piše: Bratislav Bato Medojević 22.12.2010.
U prostoru Moderne galerije u
Podgorici, 21. decembra je otvorena izložba pod nazivom Seti se Titograda, enormno
uvećanih reprodukcija Dadovih kolaža, urađenih u jednoj monografskoj
publikaciji Podgorice iz 2003. godine. Ove naduvane reprodukcije ne pružaju
pravi, autentičan uvid u autorov opus.
Izložbu je pratio
katalog-poster, dizajnerski neukusan, sa reprorodukcijama u potpuno dizajnerski
- obesmišljenom prostoru. Ne uklapa se ni u koncept izložbe.
Otvaranje je kasnilo tridesetak
minuta, zbog kašnjenja jednog važnog posjetioca ove izložbe Gradonačelnika Miomira Mugošeć, jer je ova
izložba dio sadržaja Podgoričkih dana kulture. Po njegovom dolasku izložbu je
otvorila Petrica Duletić.
I kao po pravilu, kada dolaze
visoki zvaničnici vlasti, na otvaranju izložbe se pojavio i neuobičajeno povećan
broj posjetilaca, kako umjetnika, tako i ostalog građanstva koji likovnu
umjetnost prate ušima.
Monografiju Podgorice sa kolažima, poklonila je Dadova šćerka, 2009.
godine, Narodnom muzeju Crne Gore.
Pored reprodukcija, 37
eksponenta, na otvaranju je bila izložena i publikacija Podgorice sa
originalnim kolažima autora, koja je odnešena u vrijeme trajanja otvaranja.
Ovi kolaži su trebali drugačije
biti izloženi, ali se htjelo sačuvati rasturanje luksuzne malograđanske svijesti postojeće monografije. Pa se može reći, da se
neko postarao da od Dada napravi kič. A, ovakva izložba to i jeste. Nadam se da
ova naša novokomponovana iskustva neće preuzeti nijedan muzej iz Evrope. Uzalud
originali u naduvano vrijeme reprodukovanih oholosti i uveličavanja svakojakih
imitcija. Možda se neko sjetiti da i markicu
napravi veću od pisma.
Ipak, kome je stalo da shvati
ideju koncepta ovih kolaža , može jasno
i nedvosmisleno da shvati poruku autora koja se kosi i sa načinom realizacije
ove izložbe.
Na postojeće stranice knjige, odnosno,
fotografija sa različitim sadržajima Podgorice i panoramama njene okoline,
zajedno sa ponekim tekstom, Dado je prosto, izlijepio fragmente fotografija njegovih instalacija, kon pasion urađenih slika i crteža,
enterijera znojem zgužvanog ateljea, kao
i fotografije iz časopisa. Fragmenti ili mometi, su rezani tako da prate grupe
formi njegovih instalacija, odnosno, oblike iz novinskih ilustracija.
Kao i svaki čovjek, pa i
umjetnik, svakodnevno, prolazi kroz razna raspoloženja. I nemaju sva istu prirodu, težinu, značenje i vrijednosni značaj u svojim namjerama. A,
kod ovih kolaža upečatljiv je revolt, ali i blago apatično stanje sjećanja na
domovinu, koje je ovaj vanredni umjetnik zabilježio kao autobiografski kroki,
poput nekog vještog reportera.
Sama knjiga, kao luksuzan malograđanski
hir, sa svim svojim i kvalitetnim atributima koje nosi, bili su dovoljna provokacija, jedog
popodnevlja, za njegov odgovor koji će duboko zamisliti mnoge.Ti odgovori su
jasne i nedvosmislene poruke svom narodu. Njegovu intervenciju za to prouzrokovao
je običan ljudski revolt a poruke je iskazao na sebi svojstven likovan način.
Domišljato, uz novinu – jednostavno, bez značajnijeg likovnog sadržaja, već samo kao ideju.
Ovakvi stavovi autora su davno
zapljusnuli Evropu, a mnogi su se umjetnici u njemu podavili. Dado je svoj
renome izgradio na sasvim drugim principima, tako da se može reci da su ovi
kolaži eksluzivitet u njegovom stvaralastvu, koji zbog svoje simbolike
zaslužuju veliku pažnju, ali po likovnim dometima su daleko ispod njegove
prosječnosti. Revolt je, ipak i u cjelini, donio nesto novo. Nadrealnom
simbolikom konkretizovao je opšte stanje određenog životnog prostora, pomirivši
na jednostavan način realno I nadrealno.
Inkozistencija podloge sa
interpolacijama kod kolaža na prvi pogled
djeluju odbojno kao inkompleksan i brutalan spoj različitosti. Daljnjim
isčitavanjem, autobiografske, umetnute simbolike
na stranicama knjige u potpunosti je
vidljiva korelacija cjelokupnog sadržaja i
stvarna namjere autora.Taj simbolički
kontrast, zapravo je čvrsto jedinstvo jednog podnebla. Tako da brutalno
umetanje nekog superiornog sadržaja u
već postojeći konteks odgovara nadrealnom, dekadentnom mentalitetu, mrlji u psihi nadri-pojedinca ili nadri-grupe u određenom
prostoru. Mrlje savjesti kao usiljena
štamparska greška, koju Dado I te kako poznaje, ili ekološka katastrofa, koja je poput prljavog
obraza, je u potpunoj suprotnosti panorami grada i idiličnom prostoru pejsaža.
Taj kontakt suprotnosti je upečatljiv jer je brutalan i djeluje inkompatibilno
sa estetskog u likovnom, i moralnog u simboličkom smislu i značenju, bez i
najmanjih namjera autora da ih približi jedne drugima. Takvo korespondiranje ideje
sa stvarnim djelom govori o neskrivenoj
volji autora da istakne i razobliči mentalnu neprirodnost, uobraženog i ubijeđenog
uljeza kao svojevoljno grubo nametnutu
dekadentnost u psihi ličnosti, koja ne samo da ruši organizam društva, već i
sve prirodne supstance i principe oko sebe. Pandam ovakve aspiracije, u
mentalnoj ravn,i nalazi se i u filmovima Živka Nikolića. U ovoj sredini je
pojedincima to lako shvatljivo, jer su i na svakom koraku svedoci takvih pojava;
mentalnog ali i fizičkog kontrasta - divljih gradnji, korupcije, licemjerstva,
egoizma, oholosti, neprirodnih deponija
smeća ili okićenog drveća kesama u koritima najljepših rijeka Evrope.
Kolaži su svojevrsna ilustracija
naše svijesti ali i prostora. Oni su utisci, doživljaji i sadržaji
svakodnevnice ovih prostora. Oni su malograđansiki olovni oblaci na duhovnom
nebu Evrope, samozadovoljstva oholosti i egoizma jednoumlja politickog miljea,
partijskih podobnosti, divljih gradnji, kriminala i svih drugih mizerluka.
A kakav je naš trud da ga
poštujemo I razumijemo govori I ova izložba. U tekstu kataloga ove izložbe
Ljiljana Zeković tvrdi da se Dado kretao po ivici ambisa, straha i
halucinacija. Kakav turoban paradoks ili obična permutacija, jer Dado je ovim
kolažima upravo pokazao da tako doživljava ove prostore i da destrukcija
stanuje izvan njega, ovde, a ne u njegovoj glavi. Ambis , strah i halucinacije
nikoga nisu učinile velikim već odvode u
propast i kolotečinu. Sličnu glupost je istakao akademik CANU-a i DANU-a, Pavle
Pejović, nedavno, na samoj sahrni ovog svetskog velikana. Rekao je, da je Dado,
malo njin, malo nas a malo svoj. Zapalo ga, po zvanju, pa udario po filozofiji
čarsije koja ljudski duh, sinonim
jedinstva I individualizma, predstavlja kao šićar koji mora sa nekim da se dijeli, što je dobra definicija licemjera.
Žalosno je u svemu to da poslednjih godina u opštoj trci poltronerije da
obigrava oko Dada, nebi li kakva pozlata prijonula I za njih, prikazaše ga u
svim režiranim intervjuima i reportažama, za sve buduće generacije, kao klošara
koji se nije umio lijepo ni obući. A oblačio se uvijek lijepo I tome posvećivao
pažnju kad je god trebao da se vidi sa svojim Crnogorcima.
Tako i od ove izložbe: od
originala napraviše imitaciju. Kao što ambis, strah, halucinacije… i ubjeđenja prave od našeg društva - kič.
No comments:
Post a Comment