Piše: Bratislav
Bato Medojević 28. 04.
2011.
Ministarstvo za kulturu Crne
Gore je objavilo spisak o sufinansiranju
projekata iz oblasti kulturno-umjetničkog stvaralaštva za 2011-u godinu. Mnogo
čega je u njemu planski isprepletano i obesmišljeno. Po tome, ubjedljivo vodi likovna a muzička umjetnost
je potpuno zanemarena. Nekih fondova iz prošle godine nema a neki novi se
pojavljuju. Prioriteti su sporni sa elementima diskriminacije. Međusobni odnosi i veličine fondova su problematični. Neke
anomalije su nove a neke se ponavljaju iz predhodnih godina od istih izvođača.
Iz sredstava namijenjenih za likovnu umjetnost finansiraju se i programi resora
koji imaju svoje zasebne fondove: izdavačka djelatnost, amatrizam, prosvetna i
naučna djelatnost, kafići, NVO, CN Pozorište, privatni univerziteti, opštine, rezistencijalni
boravci, šetnje, nekakve saradnje, referati, konkursi, učešća, pośete, farse...
Stvorila se svaštara u koju, kao u lapidorijumu, svojom veličinom dominira istoričar
umjetnosti Aleksandar Čilikov, koji je prošle
godine iz ovog skromnog fonda likovnjaka, zakučio
7.000 eura, za jednu monografiju.
Ovakve režije nije moguće da
čini žiri na svoju ruku, već ukazuju na uticaj zakona ljudske prirode u politici i ističu psihološki profil
Ministra Branislava Źage Mićunovića. Htio to on ili ne i priroda ima svoje ciljeve.
Ipak,
žiri (odnosno, nepoznati počinioci) i
njegova pravila su priča za sebe. Ono što je dobro, to je: da fondovi kakvi-takvi postoje, jer se ranije, baš sve, radilo iza
paravana. Ali, pomiriti se time, daleko je od normalnog ili onog što nazivamo
demokratskim i evropskim.
Statistički gledano: za svaki
grad u Crnoj Gori se, od ostatka novca, ovog fonda, sufinansira samo po jedna
izložba godišnje, ili manje. I to nije sve! Sufinansiranje projekata nije sufinansiranje projekata, već, kataloga izložbi i
transporta umjetnina. Pa, ovo sufinansiranje
stvaralastva likovnih umjetnika treba tretirati kao: dodatno sufinansiranje
štamparija, državnih i opštinskih galerija, špeditera, šetnji, kafića...Time,
njegova prava namjena gubi na smislu.
Katalozi predstavljaju jeftin privid
rada, koji se uredno održava a prioriteti su potpuno izgubili svoje značenje.
Pravila su takva da nema pravila. Ovakav pristup odgovara samo onom malom broju
dobro situiranih umjenika koji ima stalno zaposlenje a stvaralaštvo im je dodatno zanimane, što je dovoljan povod da
se razmišlja o smišljenoj diskriminaciji.
Likovne akademije u Cetinju,
Trebinju i Beogradu, neumorno rade. Pored
toliko potencijala (oko 350 akademskih umjetnika registrovanih u ULUCG), samo se sufinansira
dvadesetak samostalnih likovnih izložbi u zemlji za čitavu godinu, što je tri
puta manje nego prošle godine. Dohodak od poreza igara na sreću stalno raste. Od njega se i finansiraju ovi
fondovi Ministarsva, pa ovako drastičan pad izlagačke djelatnosti, iz godine u
godinu, nije iz razloga ekonomskih sankcija i nezainteresovanosti umjetnika već
rezultat strategije obmana, dugogodišnjeg
nemara i nebrige insitucija sistema za likovno stvaralaštvo. Umjesto stimulacije za kvalitetnije stvaralaštvio, umjetnici se
prepuštaju kiču i očaju. Kakva mizerij@?!
Da se svoje neznanje može sagledati, zvalo bi se znanje, pa bi se i
prioriteti znali postaviti na svoje mjesto. A, stvaralaštvo čini esencijalni stub kvaliteta u identitetu jednog naroda.
Razloge drastične redukcije, možda, trba tražiti u Venecijanskom bijanalu, i
finansijski pozamašnoj sumi, koja, niđe nije prikazana a koju ministarstvo određuje po svom
nahođenju. Ako je tako, onda je to: klanje vola zbog kila mesa; dekadencija razuzdanih ambicija ovog
ministarstva - jer se time guši razvoj domaće kulture i umjetnosti, što je na
štetu mnogih. (Ministarstvo je za
takvo iluzorno sagledavanje realnosti trbalo
obustaviti svoje plate na pola godine.)
Na uštrb svemu, fakulteti se
umnožavaju kao dio stihijske socijalne strategije, od koje se tezgariti. Ali, socijalni
program studiranja na fakultetu ima
svoj kraj, posle čega se omladina upućuje na ulicu, jer je bez elementarnih
uslova za rad i sredstava da išta počne a Ministarsvo
za kulturu, izuzimajući one
bliske vlastima, ima volju samo da im sufinansira katalog za
izložbu, kao da su pali sa neba u osmišljeno pravno beznađe u kome se čekanjem
na zaposlenje obesmišljava svo njino znanje i pregalaštvo. Ukoliko, nađu načina da postanu samostalni umjetnici, tamo ih čeka
zdravstveno osiguranje, kao na birou rada. Striktno, po zakonu, ne bi imali ni
penziono osiguranje i ako stvaraju. Jer, postojeći zakon ne prepoznaje razliku
između čarapa i reprezentativnih umjetničkih djela. Time se smisao stvaralaštva
seli u destrukciju, jer se stvaraoci upućuju na stvaranje najgoreg kiča, za
svoje golo preživljavanje, jer je jedino moguće da se on može prodati u
prodajnim galerijama - i to nedovoljno.
Ministarstvo Poljoprivrede je
popisalo sva goveda u Crnoj Gori. Sada popisuju ovce, radi boljeg uvida u njin pravilan
uzgoj. U Ministarstvu kulture ne postoji socijalni karton nijednog umjetnika
prema kome bi se morali upravljati. Naviklo se, kao u pašaluku, iz viših,
ličnih i partijskih interesa davati jednima od onog što pripada drugima. A u
suštini, obmanjuju se svi. I bez razlike,
kako strancima tako i domaćim umjetnicima, jer je ovde državljanstvo
fiktivna stvar i važna je samo za izbore, pa nas okruženje kupuje kad hoće, jer je i svaka autentičnost marginalizovana.
Problem
je umjetnika što i oni imaju pravo da imaju svoja prava! Njin
potencijal nije nikad ni bio prepoznat, pa odmah po završetku fakulteta bivaju
opterećenje virtualnoj i stihijskoj politici vlasti. Važeći zakoni u
Ministarstvu kulture iz 2003/8-e godine su malo našminkani zakoni iz samoupravljanja, 1984/5-e
godine, i nikad nisu odgovarali stvarnosti. Ali, vlast i partija koja je započela vladavinu u Crnoj Gori padom Berlinskog zida,
trebala bi da se ugleda na Berlin danas i pravno stvori uslove za likovnjake
kakvi su tamo. Berlin ima oko 700 galerija i nijedna nije komercijalna jer žele
uzdići kvalitet likovnog stvaralaštva. Muzeji odabiraju najvrednije. Umjetnici
primaju mjesečno umanjeni lični dohodak za 30%, ostalo nadoknađuju prodajom
svojih djela, od čijeg poreza se sredstva opet vraćaju kulturi. Bivši
komunisti, shvatili su i priznali realnost i tako se ponašaju.
Od ukupno 5 miliona eura,
koliko se sakupi od poreza na kocku, 594.168 eura (prošle 916.700) je
iskorišteno za sufinansiranje kulture i umjetnosti, od čega 75.600, za likovnu umjetnost. (Kako će razlika,
prošle i ove godine, biti iskorištena i da li će iđe biti objavljena, samo Ministar
zna.) Prošle godine sufinansirano je oko 60 kataloga izložbi. Ove godine za 28
izložbi u zemlji i inostranstvu, (koliko ih je ukupno ove godine,) izdvojeno je
28.000 eura, ostalo je za zvižduk.
Važniji su i novinari: pa su i tri časopisa za
umjetnost i kulturu dobila 58.000 eura, kao da se dijele besplatno.
Izložbe umjetnika u svom gradu sufinansiraju sa 500 eura, one van, od 500 do
1.000. A za inostranstvo 1.000 ili više, dok nekakve rezidencijalne šetnje i pośete, 5.000 eura.
Umjetniku da spremi jednu kvalitetnu
izložbu je potrbno od jedne do tri godine vremena, za šta dobija pomoć od 500
eura, za izradu kataloga (što je neuporedivo za bilo čiju mjesečnu nadoknadu u
CN Pozorištu). Prihodi, režijski troškovi ateljea, uslovi života, materijal i sve ostalo, svaku
fondaciju u svijetu prvenstveno interesuje i prema njima određuje pomoć, osim
našu državu, u kojoj nema ni drugih fondacija osim nje. (Jer je kvalitet
umjetničkog djela trajno dobro i vrijednost jednog društva, bez koga je ono
bezlično. Što možda nekim patriotama smeta.)
Ona, sufinansiranjem samo obezbjeđuje rad svojih i opštinskih galerija i
štamparija, dok umjetnost ostaje na suvoj grani. Brojnu muzičku omladinu koja
dobija mnoga priznanja po svijetu finansira sa 15.400 €. Pa narode izvolte na
turbo folk, a iskre božanstvene
jednog naroda, kao kakve namiguše, neka isčekuju partijsku pomoć nekog moćnika da im se śeti. Kao da smo ambalaža ili kamuflaža od države a ne država.
Svi se skupe u Sportski centar
da zdušno navijaju i gledaju skupe senzacije
kad se omladina tuče, a ona stvaralačka i kreativna,
zanemarena tavori u kolotečini palanke tutorskih moćnika – čeka. A šta čeka i od koga, ne znaju ni oni. Zbog
hvale i oholosti vlasti brzo oslijepi i ogluvi.
Kod nas je mnogo šta pobrkano
ili se preklapa, pa se i na
krucijalne stvari gleda kao na dlake u jajetu. Funkcije i forme imaju
isto značenje. Razgraničenja su samo partijska.
Izgleda da su i pojedini fakulteti neophodni samo zato što neki sebe vide kao profesore, jer se u svojoj struci i
praksi nisu i ne mogu dokazati svijetu. Postali su u svom duhovnom beznađu
pomodari, da im je sve postalo moda. Akademija za Dramsku umjetnost a samo
jedno profesionalno pozorište (a i ono se bavi jeftinom alternativom bez
scenografije), bez želje da se stvaraju nova i ako za to svaka opština ima
uslove. I koja to pozorišta bez satire mogu opstati na ovim prostorima, ali to
smeta krivo nasađenim (jer vole da se
ugrađuju i zloupotrebljavaju državne
fondove), ultra ekstrmnim skorojevićima u
nekim vrhivima vlasti i ostacima njine podle strahovlade. (Gledano kroz istoriju, prava oligarhija je hiper
obrazovana i ne zavlači ruke u državne fondove već finansira državne organe i
kulturu, za rad profita koji ostvaruje - jer ko bi je drugačije trpio.) Kao što kaže S. King za ovakve ekstremiste iza
paravana: Nečiji šupak je veći od cijele
države, - pa su u opštem haosu izdejstvovali prednost oni čiji su ośećaji za državu tuplji. Otud i omalovažavanje važnosti kulture i umjetnosti,
načela mjere, odgovornosti, pravičnosti i poštovanja tuđih prava. Tako je
zavladala moralna i duhovna nestabilnost. Otimačina i nasilje su glavni
predmeti pažnje.
Prošle godine Ministarstvo za
kulturu sufinansiralo je Filmsku
produkciju sa 345.000 eura. Da li se uradio i jedan film, niko nezna.
Opštinske festivale koji
okupljaju i efemerne strane predstave finansira Ministarstvo za kulturu sa 176.000
eura, što nema niđe u svijetu, pa ni u komunističkim državama. (Najbogatiju opštinu,
JU Grad Teatar Budva sa 30.000 €. Ali i Podgoričko GP, odnosno, Beogradskog reditelja
M.Karadžića sa 16.000 eura.) Neki iz Srbije dođu samo da se plaknu u moru, uz honorar a svoje obaveze
izvršavaju i na druge načine. Oduševljenje Crnom Gorom ne kriju, što je iskompleksiranim palanačkim medijima
najbitnije da registruju. Nas besplatno niđe ne zovu, osim zaslužne pojedince, lično. Pa državu skupo koštaju nečiji skupi
prohtjevi i lična prijateljstva.
Pozorišta nam fali, pa smo
prešli i na ultramarin dekadencije, dilatanstvo i laž performansa. On će našu
kulturu i znanje predstavljati u Veneciji
ove godine. (Francuski internacionalizam je nešto posebno. Ona je prihvatila
kao svoje i afirmisala mnoge strane umjetnike u svojoj prošlosti- njoj se i
danas sve može, jer joj i budžet to
dozvoljava.Tako je politički angažovala
M. Abramović da ilustruje izopačenostima izopačenost rata na Balkanu, što je
davno Paracelzus objasnio kao jedno te isto. Unutarnja buka razmišljanja ekvivalent je vanjske
buke.- E. Tolle. I tu
nema ni traga od umjetnosti, kao što nije
slučajno ni odabrana. Sada, ta ista,
Francuska vanjska politika se ne ustručava da ratuje sa Libijom, jer ne
procjenjuje svoju agresiju kao izopačenost za Libijski narod.) Ali, da li bi se Venecija predstavila nekim mletačkim trgovcem Crnoj Gori na
Cetinju? A, tek koliko će koštati, tuđa, izlizana, zaostala, ljepljiva Njujorška magla, još se u
selu nezna. U cijeloj priči važan je novac i pošiljalac, jer je našao način
da se ovjenča slavom. I na izvođače
će mo zaboraviti pri domaćim zaljubljenicima u performans. Državi i nama će
ostati magla u trajno vlasnižtvo. Preče su i šetnje sponzoruša, festivali, iskompleksirana
prepisivačka štampa za sujetu i dokolicu, lični malograđanski prohtjevi od prave
umjetnosti i kulture. Kao da su nam svi
brodovi potopljeni pa se očajnički
hvatamo za maglu. U ratnom vihoru, Nikijini jesu,
ali je iza sebe Atini ostavio neprocjenjiva umjetnička djela.
Umjetnost i kultura nisu tezga,
sport i zabava, već fundamentalni element identiteta jednog naroda u kome svaki
individualizam i osobitost predstavlja ključnu kariku njegovog samoostvarenja.
Što je prirodni cilj svake kulture i njenog identiteta.
No comments:
Post a Comment