5.2.15

Hipokrizija i konspiracije liberalnog populizma

Piše: Bratislav Bato MEDOJEVIĆ  04. 02. 2015.


Ljudi današnjice su sve češće u prilici da se zapitaju: kud ide ovaj svijet? Da bi se jasnije sagledao značaj vjerovatnoće postojećih predviđanja, kod nas i svijetu, treba se vrtiti u prošlost. „Svjetski izazov“ je jedna od prvih knjiga koja je najavljivala informativno društvo. Napisao je J. J. Servan-Schreiber, početkom osamdesetih, prošlog vijeka. U tome mu je pomogla i najveća intelektualna elita Francuske, sa nekoliko svjetskih ekonomista, okupljenih u „Parisku grupu“, koja je bila posvećena izučavanju problema tadašnje krize i budućnosti svijeta. Ubrzo je postala svjetski bestseler. Pariska grupa se nije bavila politikom, tako da nije nikakvo čudo što, nekadašnji novinar, Servan u knjizi nije predviđao pad Berlinskog zida, raspad Sovjetskog Saveza i Jugoslavije, ali je najavljivao tehnološki razvoj i kraj industrijskog društva. Na informatičko gledao je utopistički kao „novi rad koji će zaposliti humano društvo“, da je u okviru njega najavljivao povratak pravim vrijednostima društva i razvoj sveopšte kulture i umjetnosti.  Kaže i to:  „Oduvijek nam je vrlo jasno da je razvoj vlastitih sposobnosti i interesa prema kulturi, umjetnosti, stvaranju i međuljudskim odnosima mnogo veće bogatstvo od materijalnih dobara.“ Umjesto toga, unatoč visokom razvoju prava i tehnološkim ugodnostima napretka, dobili smo veću džunglu u kojoj su i dalje novac i nasilje glavna pokretačka sila svijeta. Humanost je u čovjeku ostala u kavezu, a sve zvijeri stekle slobodu. Pred najezdom profita velikih korporacija, ali i korupcije, ugrožen je i suverenitet država u razvoju, sa tendencijom da tako bude i u razvijenim.

U svim vijestima dana dobre vijesti su potisnute. Zamijenile su ih posledice globalnog zagrijavanja, prirodne katastrofe, krize, terorizam, kriminal, brojni ratovi, oni građanski i u Evropi, epidemije, krajnja profanost potrošačkog mentaliteta, internet preplavljen pornografijom, informacije opterećene političkom propagandom, umrtvljavanje kulture prljavim žanrovima i sveopštu dekadenciju umjetnosti, njenu komercijalizaciju i urušavanje. Industrijalizacija nije propala - preselila se na Istok, zbog ekstra profita koji se temelji na iskorištavanju jeftine radne snage. Ubrzanim porastom razvoja farmaceutske industrije došlo je i do porasta oboljelih od raznih bolesti. Oružje i droga su postali dostupni svima, pa je sve više i onih koji žele da prkose zdravom razumu, vremenu, čovječnosti i pravdi.
Svirepost i bijes postali su sredstvo za nečiji profit. Pred kamerama se odrubljuju glave, vrši genocid, ucjenjuje i sve to trpa na stranama interneta, kao u kakav kontejner. Lokalne dogme i mržnja razvili su terorizam koji hara svijetom, kao što se svekoliko profiterstvo pretvorilo u opšti liberalni populizam u kome svi oblici kriminala dobijaju na značaju. Diplomatija sve više gubi važnost, a zločini doživljavaju renesansu, demonstrirajući svoju surovost i na medijima, ne da pridobiju pristalice ka pravednijem društvu, kako se to sa revolucijama činilo u prošlosti, već samo iz jednog razloga, da sa svojom krajnjom izopačenošću prestrave publiku zvjerskom realnošću života, i stvore sveopšti prezir prema narodu čije interese, navodno, zastupaju. Horor filmove je zamijenila java. (Usled nečijih interesa, termin „terorizam“ se nekad preinačava u „pobunu protiv režima“, a tada mu se pruža, pored političke, i vojna podrška, kao u slučaju protiv Gadafija, kao što i korupcija na visokom nivou dobija epitet „uspješne privatizacije“.)
Ono što nekad nijesu mogle ni vojne sile, s lakoćom čini strani kapital. On se ubrzano širi izvan nacionalnih granica, ubrizgava se kao serum u povlašteni organizam društva, a nezaposlenost raste, dok se, umjesto ulaganja u razvoj, veliki novac od ekstra profita ispumpava iz njinih sredina. Obični građanin u svom dugotrajnom lutanju više niđe nije sam i siguran, strah ga prati na svakom koraku. Varljive političke igre postale su ilustrovano režirani igrokazi, kao sredstvo za podizanje želuca u strategiji za pridobijanje javnog mnenja. Mržnje i pohlepe je previše da bi se moglo reći da svijetom vladaju slučajnosti, kako se nameće, a ne nekakvi  virtualni „performansi“ tajnih centara moći. (Zvanično ni Sotona niđe nema hram u svijetu iako je njegovih sledbenika svuđe, koji u ime profita vode i „vjerske“ ratove.)
Javno mnenje, koje stvaraju mnogi mediji, poput Reportera, postalo je glavni izvor propagandnih manipulacija. Oni, navodno, odlučuju o životu i smrti, kao nekad u rimskim arenama. (Buš je krenuo u rat na Irak, pošto je to odobrila većina javnog mnenja, kojoj su propagatori rata  u medijima govorili netačnost da Irak proizvodi hemijsko oružje opasno po svijet.) S tim „demokratskim“ zalogom se ide i u osvajačke ratove. A neki se predstavljaju kao da su humanitarne djelatnosti, unatoč izuzetno brojnim građanskim žrtvama.
U srcu Evrope neke od tih pojava su ekscesne prirode, ali po njenoj periferiji postju i primarna zanimanja koja neometano plutaju vremenom i prostorom, u zavisnosti od interesa i cilja važnih centara moći. Žarišta u Ukrajini ne jenjavaju i pored diplomatije koja u civilizovanom društvu treba da je primarno sredstvo rešavanja krize.  (I Obama je skoro rekao, prilikom objavljivanja kraja recesije u zemlji,  da se u spoljnoj politici postižu najbolji rezultati uz primjenu vojne sile sa diplomatskim sredstvima, što je uzavreli Balkan ośetio i na svojoj koži, a NATO-u dao važnost jedine sigurnosti u njemu.)
Na Balkanu, koji se u vrijeme objavljivanja „Svjetskog izazova“ ubrajao u sretnije zemlje Evrope, ta slika danas izgleda mnogo strašnije, jer mnogim lokalnim moćnicima nije ni do vladavine prava, jer sebe vide samo u postojećoj korumpiranoj stihiji kojom suvereno vladaju. Devedeset posto droge dolazi u Evropu preko Balkana, đe su još uvijek šverceri droge uvaženi članovi društva, a kritičko novinarstvo van zakona. (U zadnje vrijeme govori se i da naoružanje nekih terorista vodi porijeklo sa Balkana, kao što postoje i zvanični državni zahtjevi u regionu za ponovnim prekrajanjem granica.)
Umjesto etike i duhovnosti uzurpacija položaja u institucijama sistema i novac su postali sinonim popularnosti i uspjeha, a  propaganda garant svakog uspjeha. Tako je i u nekim institucijama kulture koje su postale privatni biznis, đe stručnost zamjenjuje politička podobnost i njena neprikoslovena moć. Tada je lična korist na vrhu prioriteta, kao važan korumptivni element partijskoj lojalnosti. (U Crnoj Gori ni nacionalnom blagu se ne zna ko je vlasnik, po katastru, jer je crkvena imovina u tuđim rukama a traži se da Cetinje bude pod zaštitom Svjetske kulturne baštine. Problem Sutorine je isti sa vlasništvom crkvene imovine Cetinjskog manastira, pogotovu,  jer su nastali u istom vremenu prekrajanja.)
Kad zavlada pohlepa i pohota rasuđivanje utihne, kaže nauka. Tada prirodne zakonitosti ne ograničavaju bezgraničnost ubjeđenja. Ali, važno je postati poznat i uticajan, bez obzira na žrtve i štetu drugih, jer, kako se medijski plasira, „novac sve rešava“. I mnoge sulude ekstremnosti, frazeologija, besmislice i nevrijednosti se propagiraju kao pozitivizam. Oni tupaviji, neopterećeni etičkim zakonitostima su „moderniji“, jer, kao da su od plastelina, lako trpe obradu, pa se usuđuju da urade sve što se od njih traži. Pod geslom „liberalizma“ izopačenost je sve više postala putokaz slave mnogih profanih emisija na privatnim TV kanalima. Naučna dostignuća nalaze i svhu u profitu ostvarljivom u populizmu.
Tehnološki napredak je dao veliku prednost organizovanom kriminalu i svim nevrijednostima, dok je građanstvu pružilo jeftinu profanost života u kome tjelesni um materijalističkog pogleda na svijet preživljavanja poništava svaku duhovnost i njene vrijednosti. Riječi, da „nema para“ za kulturu i umjetnost, je samo izgovor za neometano bacanje smeća đe se kome prohtije. Duhovost od koje zavisi duševno zdravlje nacije i pojedinca gubi smisao. U ubrzanom obrtu novca koji oplođuje kapital, tjelesno zdravlje potrošačkog mentaliteta je profitabilnije, i na prvom je mjestu, i kao strah.
„Dijagnoza je jedna od najraširenijih bolesti.“ – kaže Ostrovski. Osnovna misao egzistencijalizma da: „čovjeku je svijet iz osnova tuđ“, doživljava renesensu u rukama manipulatora, koji do krajnjih granica izvode eksperimente nad ljudskoj podložnosti nagonima i zabludama. Zato se nije čuditi što je, kod nekih, probuđena životinja u čovjeku postala zvijer, koja svoju izopačenost, svojoj pomračenoj svijesi, „opravdava“ nekim fanatizmom.
Dakle, iako su uvjerljivo izgledale, Servanove lijepe vizije „Svjetskog izazova“ nijesu bile odraz realnog stanja, jer ih kritički nije pratilo faktičko znanje i logika egzaktnih naučnih ispravnosti. (Ta je idilična teorija i sada u opticaju samo za javnost.) Suprotno njemu Pierre Restany je sredinom sedamdesetih upozoravao da „fundamentalnu zagađenost ne čini industrija već zagađenost našeg duha i našeg srca,“ a da je savremena umjetnost samo „ogledalo“ i barometar te zagađenosti. Da bi se upoznala moraju se poznavati štetni uticaji kojima je podložna, radi pravilne orjentacije njenih vrijednosti, ako ni zbog čega drugog, a ono zbog toga što ti zagađivači mogu biti namjerno aktivirani i dirigovani iz nekih centara moći. Neki od njih su davno prepoznati. Ono što je konstantno jeste da je u foliju ironije odavno umotana moderna kultura svijeta.
Svaki sunovrat ima veze sa etikom, koja ima svoja ograničenja (po pitanju „liberalizacije i komercijalijacije“ nagona), bitna za duhovni razvoj. Tako je i Servan morao znati da kvalitet informativnog društva nije zavisan samo od tehnološkog napretka, već da može biti uspješno i humano sproveden ukoliko je proizvod zdravih društvenih normi i etike kojoj nikakva komercijalna liberalizacija društvenog ponašanja ne bi smjela da oponira i ugrozi vitalne vrijednosti na putu razvoja duhovnog zdravlja pojedinca i društva. Vrijeme u kome je živio, sudeći po prethodnim nastupima Pierrea,  bilo je već u agresivnom etičkom sunovratu, sa nekim korumpiranim naukama po kojima se pretjerano komercijalizovani liberalni ekstremizam i kreirao, na perfidniji način i od prvobitne akumulacije kapitala, đe je pohlepa za novcem presudna za kreiranje svih aktivnosti. Ta komercijalizacija je odavno prisutna i u umjetnosti, ośetio je i naš likovni velikan M. Milunović, boraveći u Prizu od 1926-32, godine, kada se zbog teškog siromaštva našao na spisku  za protjerivanje stranaca bez stalnih prihoda. Ali, našao se, tada poznati svetski vajar, Antoan Burdel koji je uticao da mu se produži boravak u Parizu.
Što se tiče umjetnosti, komercijalizacija je prvo započela na filmu. Ona je od prvih dana usko vezana sa njim, jer je više okrenut populizmu. Ali, drastičan etički pad bilježi posle pedesetih kada se omasovljava pornografija. Zapravo, do tih godina važio je „Kodeks za samodisciplinu“, koga je 1930. ustanovio, Vil H. Hejs, kao predśednik Ujedinjenih američkih producenata i distributera (Mošen Pikčur end Distributers Asosiješen of Amerika). U njemu je naznačeno čega se sve režiseri i scenaristi moraju pridržavati, poput toga da brak i porodica treba da budu svetinja, koja na filmu ne smije biti prikazana antipatično, a da prostački seksualni odnosi ne smiju biti pod punim svjetlom i detaljno opisani, niti sugerisati da su česti i uobičajeni. A, ni krevetima se nije smio pridavati veliki značaj, posebno njegovo prikazivanje sa grupom ljudi različitih polova. Strasti su se mogle prikazivati samo ako su nužne, kao i ples koji je sugerisao na seksualni čin. Vulgarnošću se tretirala svaka golotinja u punom kadru, te stoga nije dozvoljavana, ali i striptiz je trebalo izbjegavati. Od onog što se trebalo izbjegavati je i prikazivanje pupka; žene kako skida čarape; međusobno gledanje glumaca u kadru na nago tijelo nekog od njih. Svještenici i vjernici nijesu su se smjeli prikazivati na komičan način dok vrše molitvu.
(Neke fascinira američka ekonomija ili komercijalna filmska ostvarenja Holivuda koja su zarazila svijet, ali, pozitivnu i novu notu civilizaciji svijeta dali su američki crnci u muzici.  Ona je neprocjenljivi biser, univerzalnih vrijednosti, američke kulture. Dđez će nadživjeti Ameriku.)
Ipak, profana kulturološka liberalizacija društva slijedi tek kasnije, prljavom najezdom emisija „rialiti šoua“ na pijedastalima brojnih privatnih TV kanala, kad je svaka nepristojnost i izopačenost postala moguća i dozvoljena, radi zgrtanja profita od tehnološkog napretka mobilne telefonije. I dok u javnom životu, izvan „politike“, mnoge profesije ostaju nijeme, sve probleme rešava šoping, srazmjerno količini utrošenog novca. On predstavlja sav zbir duševnog jada savremenog čovjeka.
Pravni sistemi su privatnom biznisu (komercijalizaciji) prepustili monopaol i u kulturi. Kreiraju ne samo privredu već i društvena ponašanja, kao i samu prosvjetu. Srednji intelektualni sloj, koji predstavlja zdravlje društva, potpuno gubi važnost u marionetskom ponašanju velikih političkih vođa koji rade po diktatu krupnog kapitala. I dok Obama u Americi, da bi zaustavio takav trend, podiže porez samo bogatima, naša Vlada radi suprotno. A takvo usmjeravanje kulture i srednjeg sloja ka njenoj propasti i profanosti, može se tumačiti i kao kreiranje opšte zbunjenosti i nesigurnosti građana, koju „zbog viših interesa“ može diktirati i neka politička organizacija u stanju ekonomske krize, radi opstanka na vlast. Inače, mediji postaju sve više instrument političkih igri. Navodno, mediji treba da su nezavisni, a faktički ga mogu osnovati političke stranke, ili se kriti iza neke uređivačke politike. Za to se ne odgovara, niti postoje zakoni.
Mediji, kao kulturološki važan dio društvenog duhovnog zdravlja može osnovati ko god ima novca za to. Novinarom se nazivaju i autori žute štampe, koji najbolje šire izopačenosti, zavist i druge niske strasti. A, od tako zagađenog liberalizovanog i komercijalizovanog tržita se traži da profiliše kvalitet. Kao da je duhovno zdravlje građana konstanta, nezavisna od okolnosti. Ono najeftinije i najprizemnije je najkomercijalnije, jer se po prirodi niskih nagona, više raduje crknutoj komšijinoj kravi nego uspjehu.
Došlo je do otvorene opšte konfrotacije. Dogodio se zaokret i u političkom svijetu, jer je zapad izazvao mnoge ratove u islamskom svijetu. Zbog tih ratnih dešavanja milioni ljudi je protjerano iz svojih domova, tražeći spas. Sada njini evrocentrični progonitelji podstiču građane da dižu proteste protiv, navodne „islamizacije Evrope“, dok na drugoj strani naoružani ekstremisti vrše najbrutalnije zločine u ime nekih izopačenih ciljeva koje dovode u vezu i sa vjerom, koja ne toleriše ni najmanji zločin. A Pariz, umjesto novih umjetničkih dostignuća otvoreno širi vjerske animozitete sa nekakvim politički degutantnim i estetski tupavim karikaturama. I otkud gradu, koji važi za jedan od centara kulture u svijetu, ironičnost ka tuđoj kulturi. (Nekada su neki njegovi građani bojkotovali izuzetna djela Pol Gogena, jer je na njima prikazivao „primitivce“ iz kolonijalnih zemalja, ali se, tada, taj grad izdigao iznad pomodarstva i postao najblistaviji internacionalni centar kulture i umjetnosti modernog doba u svijetu.)
Svaka karikaturalnost je „kruna“ od trnovog vijenca koja ruši svaku idealizaciju, zbog čega je neumjesno koristiti je za vjerske idole, jer oni čine esenciju religioznoznosti svakog vjernika, kome je i ustavom zagarantovana vjeroispovijest, što daje za pravo ekstremistima da se stave u surovu zaštitu vjernika, kako bi opravdali svirepost i bijes sa kojim su zadojeni. Tako će se i dalje, kao kakvi bumeranzi, bivši, isluženi dobrovoljci raznih legija vraćati u matične države da šire teror i mržnju. Onaj ko im plati i dalje će određivati ciljeve i „razlog“. Mržnja i teror su odavno postali roba na dugom spisku izopačenosti informatičkog društva.
Ipak, istorija nas uči da je naš narod predodređen za najveće domete u demokratiji iako sadašnje stanje to ne potvrđuje. Najbolji pokazatelj za to je vladavina kralja Nikole u multietički proširenoj Crnoj Gori, kao što sudbonosni nukleus duhovnosti, jedinstva i tolerancije naroda sa ovih prostora treba tražiti u predanju o Svetom Vladimiru i običajima koji su za njega vezani kod svih konfesija sa ovog prostora. I kao što se Podgorica nekoliko puta rađala, ja vjerujem u ovaj narod, jer je uvijek umio iz pepela i ruševina da se uzdigne. Mi smo biblijski narod. Naše zablude dugo traju, ali podižemo glavu i onda kad drugi očekuju propast. A to se događa samo onda kad našu inferiornost natjera velika muka ili neko prosvjetljenje „na putu u Damask“, da se oslobodimo lažnih fetiša intimnog obožavanja i sudbinski ujedinimo u određenom pravcu.
Dok bude onih koji opravdavaju sramnu prevaru anticrnogorske „Podgoričke skupštine“ i demokratski, uzajamnog nacionalnog poštovanja, (kao nekad na Rumiji), neće biti krupnijih promjena u društvu. Ona je porok koji uzajamno njeguju vlast i opozicija, svako iz svoje perspektive.  Kad god je država odvojena od zdrave pameti, zbog ličnih profiterskih interesa onih na vlasti i opozicije, laž i licemjerstvo postaju sudbinska komponenta naših najgorih atavističkih kompleksa. Priroda nas uči da nam je toliko malo potrebno za kvalitetan život, ali naše uobrazilje nemaju granice.
Dok se oko autorizacije raznih gluposti otimaju mnogi, velikim izrečenim istinama se kroz milenijumske puteve zaboravljaju autori. Tako i onoj: „Pored ostalih zala glupost je praćena još jednim: ona svakog dana počinje da živi.“ 

No comments:

Post a Comment