Piše: Bratislav Bato MEDOJEVIĆ 03. 11. 2014.
Parade su postale zaštićene od države kao nekad
zemljoradničke zadruge. Sada nemamo zadruge, imamo prajdove koji su
najzaštićenija zona u našem društvenom sistemu. U godini koju se obilježili
brojni štrajkovi glađu, današnja parada je protekla bez incidenata, što je čini
uspješnom, jer su joj građani dostojanstveno okrenuli leđa, pa su završne
riječi evropskih izaslanika na današnjoj paradi bile, da smo postigli napredak u
stepenu tolerancije, odnosno „položili test“ – kako reče, koji će biti naglašen
u sledećem izvještaju. Ali su te riječi zvučale nekako prazno, kao i cio
događaj, za koga neki kažu da smo zbog njega postali prava metropola. U tom
slučaju trebali bi smo se zahvaliti pederima. Ali, neka. Nije potrebno ni
nasmijati se svemu tome. U cijeloj priči građani zaslužuju sve čestitke, jer su
postigli u jednom danu više nego Vlada za sve ove godine po pitanju korupcije i
kriminala. Po prvi put u novijoj istoriji naš je narod nadvisio i prevazišao svoje
političke izabranike i sva licemjerstva. To je dobar znak. Ali, treba čestitati
i novom gradonačelniku koji je hrabro stao uz povorku, bez obzira na lična
ośećanja i orjentaciju, nije zaboravio svoje obaveze i dužnosti kao prvi čovjek
grada.
Odgovorni i civilizovani ljudi sve nedaće, kao i dobra koja
im sudbina nanese, dostojanstveno primaju, a tu mudrost je pokazao današnji dan
u Podgorici. Građani su pokazali više zrelosti i od medija, jer su počeli
razlikovati značenje pedera od licemjernog pederisanja. Kao pred neki rat, nedeljama
se stvarali konfuziju u kojoj su glavne vijesti dana zloslutno najavljivale opasnost
nastupajuće parade, kao da nam pedera i pederluka ne fali u svemu, od
Dubrovačkog ratišta naovamo.
Ipak, pedera je danas na paradi bilo najmanje. Neke ne
smijemo ni pominjati kao takve, koliko su uvaženi i „ugroženi“, jer su na
najvećim položajima u političkom i kulturnom životu, a na „prajdovima“ ih nema iako
ih obezbjeđuje 1800 policajaca, kao da su neki potencijal koji treba sačuvati
za Nojevu barku. Jednostavno, od svoje odgovornosti i humanosti utekli su u
svoja skrovišta i oni koji su izglasali Zakon o seksualnim manjinama, i bez
ikakvih objašnjenja prepustili svoje birače visokom riziku i policiji u ruke. Postojale
su dvije solucije: da budu moralno žigosani ili u suprotnom, pendrečeni.
U susret ovoj paradi pederi su pod geslom “povećanja
vidljivosti”, priredili bezvrijednu izložbu fotografija u Centru savremene
umjetnosti, u prostoru Galerije Perjaničkog doma, poznate po rastjerivanju
likovne publike, jer sve češće organizuje beznačajne izložbe ispod svakog
estetskog nivoa. Tako i ova izložba, kako su je predstavili na TV-u, ne bi zagolicala
ni đečiju maštu, jer ilustruje svu bijedu ozlojađenog traumatičnog duha, bez
kreativnosti, sklada i značajnijeg smisla. I sam pristup organizaciji izložbe
je bio nedoličan i pogrešno orjentisan. Kao da im je samo značenje Perjaničkog
doma bilo dovoljno za provokaciju i njenu publikaciju. Zato, ovu usiljenu
izložbu nije trebalo priređivati, jer dodatno stvara animozitet i neukusan
doživljaj stanja. A tome nije krivac ostatak populacije, koji im je preko
svojih predstavnika, znanstvenika kulture, za to ukazao prekomjeran značaj, koji im,
zapravo, nepotrebno spušta intelektualnu zrelost sa kojom se trude “povećati
svoju vidljivost”- kako kažu. Ali, za prekomjeran publicitet su se posebno
pobrinuli „moderni“ dušebrižni mediji, koji žele biti u „svetskom“ modnom trendu,
radi političkog licemjerstva i parazitske finansijske potpore, (kada mogu
posvedočiti, uz izjavu prikupljenih svedoka, da sunce izlazi na zapadu,) pa rado
zažmure kad ih bezrezervno afirmišu u svemu, kao da lokalni etnički, etički,
estetski, pa i religiozni sadržaji moraju uvijek biti po strani, ili ispod svake
važnosti, osuđeni da trpe blokadu i kada su u pitanju prizemne političke igre, ili nižerazredna svetska dešavanja, jer bi se tada
ugušilo, ne samo značenje vrijednosti prave umjetnosti i kulture, tradicije i
entitet identiteta, već i zdrava pamet, kojoj su neophodno potrebna kvalitetna
kulturološka dešavanja i posebnosti, koja, ustvari, u drugi plan treba da
odvedu profana dešavanja. Sa takvim programima bi se prevazišla kulturološka
konfuzija koja odavno vlada, zbog koje građani nemaju izbora, već jedino da
prate kvazi-dešavanja koja im mediji nameću, kao kakav teror koji je uvijek u
žiži javnosti, pa su i ovaj prajd neđeljama najavljivali kao predstojeću zabavu
i narodno veselje, bez konkurencije, od kojeg su priželjkivali najgore.
Inače, kada je estetika u pitanju, ne postoji pederska
estetika, kao što ne postoji nikakav pederski pravac u umjetnosti, da bi se imalo
opravdanje praviti izložbu na tu temu, posebno ne u institucijama koje su
predviđene za visoke estetske domete, jer su tada u idealnoj prilici da
narušavaju cio vrijednosni sistem. Da nije tako, bili bi smo u saznanju da su kroz
istoriju postojale takve pojave. Ali, ono što je poznato kod nas je i to da se konceptuala
konstantno zloupotrebljava, kao da je pelena za đecu, pa se subjektivni utisci
predstavljaju kao naučni dokazi, koji ispisani na peleni, silom prilika, daju
veću vašnost nekom „umjetničkom“ sadržaju. Odnosno, da bi se i najobičnija
glupost, bez ikakve promišljenosti, predstavila kao vrijednost. A u te svrhe se
koristi sve i svašta na vrlo površan i prizeman način. Nekima su za to podesni
i stihovi izvanrednih pjesnika. Ipak, u okviru savremenog estetskog modela, homoseksualnos
se može tražiti u izgledu manekenki koje potenciraju ideal dječaka, koji odavno
afirmišu vodeće modne kuće u svijetu, a koga su savremene žene, kao najbrojniji
konzumenti, nesvjesno prihvatile prateći modu. Taj ideal dječaka, podrazumijeva
njegov suvonjav izgled i proporcije, uz usiljeno, vještačko podražavanje
mladosti i poleta, koji kao da je potekao iz utiska, utopističke misli Vergilija, koju neki kreatori koriste, poput „naučnog“
produkta šou-biznisa, (kome je dovoljno da samo posjeduje zavodljivu formu
lijepe zvučnosti), poput: Ljepša je vrlina koja dolazi iz lijepog tijela. Kao
da vrlina može biti ljepša i manje lijepa, jer bi u tom slučaju postojale i
polu-vrline; kao što je ništa ne može ni krasiti, jer ona krasi dušu i duh. A
prolazna materijalnost ne može spadati u vrlinu već samo loše ili dobro
stanište duha, sa kojim se priroda, ili kreator da i poigrati. Ali, da pederi
mogu stvarati izuzetna djela, to je davno istakao razbludni Rafaelo Santi, kome
se pripisuje tako nešto, a koji je i pored toga bio nadzornik zdanja dvojici
papa. Naslikao je mnoge Madone izuzetne ljepote, ali i brojne slike sa
hrišćanskom tematikom, poput: Sveti Arhanđel obara demona. Ubijen je mlad, na
monstruozan način. Nisu ga ubili moralisti i pobožni hrišćani, već njegovi ljubomorni
erastesi kojima je bio bludna utjeha sujeti.
Ako su naši pederi samo oni koji se okupljaju na paradi, a o
njima se jedino može i govoriti jer se tako deklarišu, onda im se ne može
pripisati nikakva kreativnost sa kojom bi opravdali naziv „ponosa“. Izuzev
nacrtanih brčića koje u povorci nose na reveru i transparentima. Kao kakva
kvazi-politička stranka, najvažnije im je da okupe oko sebe što više političara
i stranih ambasadora, kao kakvu sigurnost u kojoj se jedino, kako-tako snalaze,
bez želje da se uključe u lokalna društvena dešavanja. A okupili su se i pod
floskulom: da bi razbili kod naših građana homofobiju – kako rekoše. Ali, treba pojasniti taj
uvredljiv pojam, „homofobija“, kojim su ironično, odnosno, rugalački, okarakterisali
osobitost naših građana, a koji označava strah od ljudi, kakav imaju u
potpunosti samo životinje.
Pederastija (paiderastia) je izvorno grčka riječ koja kod
nas, sasvim spontano, u narodu ima širuku primjenu kao pederluk i pederisanje.
Toliko nam je omiljen taj pojam da ga smatramo svojom, kao i sve pogrdne riječi
kojima raspolažemo, usled čega ga u svim pomodarskim medijima radije zamjenjuju
sa homoseksualnim i gej varijacijama, iako pederisanje (pederastija) ima svoje
dublje istorijsko, kulturološko, političko,
pedagoško, sociološko, pa i estetsko značenje. Taj termin je nastao od grčkih riječi paid
(dječak) i eran (voljeti). Danas taj termin označava polno opštenje između
dvojice muškaraca. U antičkoj Grčkoj je taj pojam bio drugačije tretiran i
čistije definisan, bez seksualne prizemnosti, vulgarnosti i banalnosti koje su
tada postojale u Vavilonu, kao rasadniku svega toga. Iskazivao je oblik
ljubavi, koji se sastojao od erastesa
(ljubavnika), starijeg muškarca i eromenosa (voljenog), dječaka ili mladića. Između
dvije izvanredne i bliske duhovne sposobnosti muškaraca, različite dobi,
stvarala se ljubavna veza: zrelog filozofa
sa svim pedagoškim svojstvima, poput Sokrata i učenika izuzetne mladalačke
ljepote, željnog znanja, poput Alkibijada. Tada je taj erotski odnos imao uzvišena duhovna i estetska svojstva jer je bio
okrenut ljubavi prema saznanju, a ne seksualnim nagonima, kao što danas ima
prizemno značenje i sam pojam ereotika, koja je okrenuta i ka prljavštini
pornografije. (U umjetnosti erotika je bila koncipirana ka idealizaciji i
duhovnoj uzvišenosti.) I kako kažu neki poznavaoci, ujedno, kroz tu vezu se jasno
oslikavala politika tadašnjeg društva u kojoj je lako prepoznati ondašnji muški
šovinizam, koji je ženu potpuno odstranio iz javnog, političkog i kulturnog
života kao intelektualno neprimjerenu za
duhovno uzdizanje. Upravo ta činjenica govori da je pederastija u osnovi
proizvod muškog šovinizma. A da bi se to moglo bolje razumjeti, treba reći i da
je duh tadašnjeg vremena, cjelokupne antičke Grčke kulture i umjetnosti, odisao
mladalačkim poletom, energijom i svežinom, koji je svoj trijumf nalazio u
sportskim takmičenjima, koja su okupljala sav krem i sve slojeve društva,
izuzimajući žene, pa je, vjerovatno, u nekim kulturnim krugovima tog vremena i
pederastija smatrana društvenom obavezom, kao i danas mnogo šta u pomodarskom
životu širom svijeta, poput nekih oblika sponzorstva. Ipak, zbog nje se mogla
izgubiti i glava, kao što je to uradio Aleksandar Makedonski taranćaninu
Teodoru koji mu je nudio dva, po ljepoti čuvena dječaka. (Mnogi Aleksandra
Makedonskog neopravdano dovode u svakakve ljubavne veze sa muškarcima, od
Aristotela do Hefesta, ali Plutarh ga opisuje kao čovjeka koji se uvijek ljutio
na one koji su mu htjeli ugoditi sa poklonima u vidu ljepuškastih dječaka i
mladića, navodeći i Aleksandrovo mišljenje da su umor i uživanje slabosti
ljudske prirode.) A, Alkibijad, i pored izuzetnog znanja i inteligencije, vjerovatno
zbog pederastije koju je u prošlosti imao sa Sokratom, nije imao autoritet koji
je zasluživao. Neki istoričari tvrde da je jedino on mogao spasiti Atinu u
Peloponeskom ratu, koji je po nju ispao koban. Razlog leži u tome što mu
atinjani nijesu vjerovali. Ali je tada u Korintu ljepuškasti Krobil, lomio srca
mnogim muškarcima, kao što to danas rade potransrodnjene žene: manekenke i foto
modeli dječječjeg izgleda i proporcija, koje nam po nekom modnom pravilu nudi homoseksualizovana
oligarhija kuća visoke mode.
Frojd kaže: „Stanje trajnog otuđivanja od žene dovodi do
lične sklonosti – dispozicije, kako smo navikli da kažemo, - za stvaranje
sumanutosti.“ Tada strašljivost i lakomost odvode ljude u vječito nespokojstvo.
Ako bi se osvrnuli na misaonost stoika, došli bi do jasnih
saznanja da vrline nijesu u sukobu sa sobom, jer se uvijek ośećaju na sigurnom,
vjerovatno, jer ih niko i ništa ne može umanjiti ili uvećati.
No comments:
Post a Comment