Intervju sa akademskim slikarom Bratislavom Batom
Medojevićem vodila je novinarka RTCG-a Sanja
Pejović. Tekst se odnosi na dio razgovora
koji je emitovan u emisiji Rejting, Radia 98., dvadesetog decembra 2012.
godine.
Da pričamo o Vašem stvaralaštvu. U kojim tehnikama uglavnom
radite i recite nam nešto i o prezentaciji Vaših radova na sajtu koji nosi
naziv Terra?
_Moje stvaralaštvo je podijeljeno na cikluse. Ti su ciklusi
izraženi u različitim tehnikama. Nezavisni su jedan od drugog, jer dok su jedni
detaljno osmišljeni drugi su ekspresivni. Najveći ciklus čine portrtreti.
Najčešće su to crteži rađeni tušem ili
grafitom i nose naziv Saros, koji broji preko 15 000 radova. Čitav jedan grad
likova. Ono što smatram najvrednijim i najsloženijim u mom istraživačkom radu je
ciklus slika pod nazivom Terra. Njemu sam morao prilagoditi sve, pa i svoj
temperament. To je ciklus sa tematskom sadržinom koji je iziskivao veliki trud
zbog same složenosti tehnike a naročito težine ideja koje u sobi nosi. Taj
ciklus sam započeo početkom devedesetih i mada je potpuno izgrađen na temeljima
klasičnog štafelajskog slikarstva nešto je novo u slikarstvu. Neke od tih slika
postavio sam na sajtu koji nosi isti naziv Terra (www. terra-art.com), i tako
dobio veliku publiku. Sajt posjećuju ljudi sa svih kontinenata, i vjerujem svih država svijeta.
Možete li nam približiti kako je nastao ciklus radova Terra i koliko
ste u okviru njega istraživali i što se tehnike tiče ali i motiva koji ga
karakterišu?
_Ideja vodilja, kako kaže i sam naziv je Terra, Zemlja. Ta
ideja da prikažem zemlju sa svim svojim aksiomama, odnosno, osobitostima je
sama po sebi složena i teško primjenljiva. Meni se učinilo da je baš ona zbog
svog značaja i simbolike koju predstavlja dobar motiv, ali i karika koja u
umjetnosti nedostoje. Ona je u umjetnosi zbog te svoje težine najviše
izbjegavana, pa je uvijek prikazivana zaogrnuta lijepim rastinjem u društvu
oblaka u pozadini jednog pejzaža. Ipak, to nije ona, niti njen portret. Njen lik
čini neprimamljivo prosta priroda i izgled (na prvi pogled), ali i težina njene
simbolike sa nevjerovatno jakim i međusobno kontroverznim značenjima koja
izazivaju konfuziju ljudskog sentimenta u psihi svakog čovjeka, a to su
suprotnosti života i smrti. Ona je nepomirljivo teška drama i neprocjenjiva radost.
Tražiti osobitosti i harmoniju unutar takve simboličke simbioze zahtijevalo je
opsežan pristup u segmentu primjene svakog od značenja. Svu tu simboliku
trebalo je na dobar način osmisliti i pomiriti, ali i omogućiti da nesmetano i
slobodno goveri o sebi. Na početku je to bio naizgled nepremostiv problem, kako
i sa kakvim bojama najprirodnije i najbolje dočarati površinu zemlje sa svim
njenim unutrašnjim dešavanjima, time i značenjima koja na našu psihu ostavljaju.
Zbog svoje specifičnosti trebalo je iznaći i tehniku koja će je najprirodnije
predstaviti. Tehnika je kao osnov stvaralaštva veoma bitna, kako za slikare,
tako za vajare i grafičare. Sve poznate tehnike: ulje, akrilik, tempera, pastel
nisu toj mojoj ideji davali potrebno rešenje. Meni je ulje omiljena
tehnika, napravio sam i boje na bazi
ulja koje su identične izgledu pliša, ali i one koje izgledaju kao plastika.
Ipak, za oslikavanje izgleda i suvoću zemlje nisam našao u njemu dobro rešenje.
Zapravo ulje kao tehnika je rođeno u renesansi kada se razvijao i stvarao
pejzaž i nezavistan portret. U tome ono je idealno rešenje jer lako dočarava dubinu
i plastičnost oblika koja podrazumijeva atmosferu, odnosno vlažnost koju ulje zadrživo
prenosi na pigment boje. Akrilik odaje
jetku plastičnost kao i tempera kojoj smeta visoka pastuoznost boje. Tražio sam
boje koje poput gvaša mogu da istrpe mnoštvo kombinacija, ali uz to da zadrže
nepromjenjivu prirodnos pigmenta koji u svojoj masi najviše nosi, bez obzira na
količinu nanosa boje. U sklopu tih htjenja došao sam do idealnog rješenja. Gvašu
sam oduzeo bijelu boju i zamijenio prikladnijim punilima i vezivom. Zapravo, uz
pomoć medija došao sam do boje koja se može odlično koristiti u laviranom
premazu kao i onom gusto nanešenom, što je u gvašu teško i nemoguće. Tako
dobijenom kvalitetu sastav podloge još više povećava mogućnosti. (Potvrdu da
sam dobro odradio taj posao dobio sam kada me je jedan talentovani slikar na
prezentaciji ovih slika pitao da li na slikama primjenjujem mastila i lavirani tuš
u boji, što naravno nikad ne činim.) Boje
kojima radim su zemljane i kao takve najteže za rad u slikarstvu. One su teške
po više osnova. To su boje koje ne umiju da vrište, one su tihe, hromatske ali
u svom spektru podjednako bogate raznovrsnošću kolorita koji se može
kontrolisati samo na suptilan način jer izgledaju slično i kada su različite. U
njinu likovnost treba ponajmanje sumnjati. Na oči teške a po prirodi intimne, nježne
i ranjive, kakve su i u prirodi. Mala nepromišljenost u radu sa njima stvara
krupne greške. Tehniku sam nazvao terra-appreter (čita se: tera-apprajte ili
tera apretura). Tražio sam dobar izraz za tehniku koji je najbolje
simbolički opisuje, pa sam shodno tome
pomiješao latinski i francuski, terra i apretura. Apretura zapravo znači,
poslednji i najznačajniji rad na nekoj tkanini. Simbolika platna sa zemljom je
ovom ciklusu važna. Kao platnu potka i osnova a zemlji život i smrt, ali, uz to
ima još nekih niti koje njinu simboliku vežu, poput same važnosti površine koju
za ljudska shvatanja nosi kao osnovnu osobinu. U svakom slučaju ta simbioza
idealno funkcioniše kao ideja ali i tehničko rešenje.
Zemlja zapravo kod mene simbolizuje cijeli materijalni
svijet, dakle i kosmos kao njen prapočetak i stanište. U tom kosmičkom značenju
je najizrazitiji preplet platna i zemljanih boja. Jedna moja slika najbolje
govori o tome. U maljevićevskom stilu uradio sam crni kvadrat. Ali taj moj crni
kvadrat čine dva isprepletena crna kvadrata koja vizuelno izgledaju kao jedan. U
suštini: to je diptih u kome dva prožeta crna kvadrata čine jedan kvadrat i kao
takav prva je pojava i novitet u slikarstvu. To je možda i jedan korak više u
suprematizmu, ali svakako je korak više u simbolici i značenju cjelokupnog
materijalnog svijeta kakav je predočio Maljević, pogotovu sad kada su u nauci
sve prisutnije teze o paralelnim svjetovima i nekim njinim neobjašnjivim prožimanjima.
Pored ove još nekoliko slika nose u sebi intenzivnu crnu boju. Iz posebnih
razloga, kasnije, tu sam boju takođe morao praviti. Zbog onog što sam od nje
tražio nisam ni slutio koliko je ova boja teška za izradu. Zapravo sve crne
boje bez obzira na medije koje imaju u sebi daju veći ili manji odsjaj u svom
premazu, jer reflektuju kao ogledalo i najmanju svjetlost oko sebe. One su
ustvari viže sive i samo posmatrane iz jednog ugla najvećim dijelom su crne.
Ali, psiha podrazumijeva da je to crna i kada nije. To se najjasnije vidi na
crnim plastičnim predmetima. Ali ja sam iznašao crnu boju koja je iz svih
uglova iz kojih se gleda potpuno crna, bez ikakvih odbljesaka, kakav je, pretpostavljam,
i kosmos kada se izdignemo iznad zemljine atmosfere.
Uz važnost platna koje na nekim mojim slikama od osnove izlazi
i na površinu slike, ovako dobijene zemljane boje su se odlično ukomponovale.
Ali pojavio se i problem strukture koji treba da podržava izgled zemlje, ali i
važne varijante čulne osobitosti manterijalnog svijeta. Našao sam i tu prirodno
rešenje jer sam sa dobrim izborom likovnih materijala povećao mogućnost boljeg
i prijemčivijeg izraza kakav odgovara površini zemlje, a koji se opet i
simbolički dobro veže sa ostalim osnovama slike. Ove strukture čine dodatni dio
podloge koju sam nazvao: inkas podloga. Zapravo, na jednostavan način dobio sam
čitavo bogatstvo struktura kakvo se teško može naći u slikarstvu. (Jedan moj
kolega koji radi u prosvjeti je rekao da sa slikama iz jednog mog kataloga
sa neke od izložbi najbolje djeci
objasni šta je struktura u slikarstvu i kakve su joj sve likovne mogućnosti na
slici.) To bogatstvo struktura u mnogome pojačava samu likovnost slike, a za
ovaj ciklus slika on je važan zbog same čulnosti i njene simbolike koja je
veoma važna osobitost zemlje i materije. O njoj ne razmišljamo, ali je ona
važan dio podsvijesti sa kojom razlikujemo materijale, jabuku od željeza. Struktura je promjenljiva i u vertikali, kao
simboličan i sudbinski prelom svih unutršnjih događanja koja učestvuju u
stvaranju konačnog izgleda površine slike. Ona je pružila cjelovitiji portret i
upotpunila odraz zemljinih realnih unutrašnjih
događanja, kao što lice čovjeka objašnjava njegovo unutrašnje raspoloženje.
Ciklus Terra obiluje idejama što ciklusu daje raznolikost.
Tu raznolikost nose u svim segmentima slike. One i doprinose ukupnom bogatstvu
likovnosti. Ipak, sve one skupa daju osjećaj da su u jednom dahu urađene. Ono
što je meni još važno, a što će uticati na dalji istraživački napor je
potpunije i svestranranije približavanje osobitostima koje zemlja ima. Novina mora
biti jer ima još mnogo toga da se kaže.
Ljudi usled nečeg nisu isključivo duhovna bića, a to zbog
čega su stvoreni u materijalnom obliku, vjerovatno postoji dobar razlog. Meni
je u tim razmišljanjima zemlja poslužila kao škola koja me uči pravilima kako
dosegnuti neka objašnjenja. To što sam naučio pokušavam prenijeti na svoje
slike. Shodno tome je i simbolika koja se javlja na njima. Simbolika je
iskazana u svemu: od boje, strukture do oblika. Simbolika je posebno važna jer je
na slikama isključena prostorna perspektiva koja upućuje na frontalnost planova
površine koji su od izuzetne iskustvene važnosti za shvatanje svake materije, a
simbolika posmatraču treba da otkrije mentalnu dubinu značenja same površine,
odnosno svoje psihe u nekom od arhetipa. I u tome je iskazana jednostavnost raznovrsnosti.
Taj otklon perspektive na izgled je slici sputavao
uobičajenu likovnost, ali pružio i mogućnost za traženje novih rešenja. Jedna
od prvih mojih slika u ovom ciklusu je „Bik“. Bik simbolizuje zemlju, a kako
sam ga ja naslikao predstavlja i praskozorje čovječanstva. Simbol bika, kao i
zemlje se podudara i to je kvadrat. Oblik mog kvadrata podrazumijema i druge
osobitosti. Te osobitosti sam prvo sebi razjasnio ciklusom slika Enterijer koji
sam radio u uljanoj tehnici. U tom ciklusu sam shvatio da kvadrat simbolizuje
ljudski dom, ali i stanište svake vrste osjećaja kod čovjeka. Što znači da je i
organognozijski, saznajni oblik. Zapravo, osjećaji su proizvod čulnosti i samo
o onom što osjećamo i doživljavamo možemo i razmišljati. Još od Epikura se zna
da je čulnost svojstvo materijalnog svijeta, dakle zemaljskog, koji rađa i opaža samo ono što je u svojstvu
njegove prirode. Moj kvadrat se time pokazao kao dobro i potpunije rešenje.
Kako bi suštinski opisali čime se sve odlikuje taj ciklus?
_ Volimo bujnu vegetaciju pa zbog toga umjetnici rade
pejzaže kao i sve ono što može u nama probuditi živa sjećanja na nešto što
smatramo po nečemu lijepom, ali, ipak manje važnim. A, uglavnom iz neznanja, nije
nam važno sve ono što smatramo bezživotnim. Ali ni sama materija izvan privilegovane
tehničke robe se ne smije smatrati potpuno bezživotnom. Posebno ne zemlja od
koje smo potpuno zavisni po mnogim osnovama a koja na prvi pogled izgleda
bezuticajno kao mrtva stvar koja svojom omraženom prljavštinom ugrožava našu
prepotentnost. Ona je božanska tvorevina u kakvom god obliku bila i zbog toga
ovim ciklusom želim tu nepravdu ispraviti i pokazati koliko je ona živa i
koliko je važan preduslov za stvaranje života i naše psihe, jer ona je važan
dio naše stvarne prirode od koje se ne isplati bježati. A za početak najvažnije
je otvoriti kapije svijesti đe god postoji mogućnos kontakta sa istinom. Sa
ciklusm Terra upravo to pokušavam, stoga u njemu postoji jaka organska veze ideje
sa načinom njene materijalizacije koja je površini slike na likovan način
pružila prirodni intimizam kojim ona zrači. Površinu slike vratio sam prirodi
zajedno sa njenom simbolikom.
Neki moji nazivi slika
nose latinske riječi jer sam namjerno želio da skrenem pažnju na njinu
intelektualnu važnos, i ako ti latinski nazivi kod nekih od slika imaju
prividno i pežorativno značenje. Motivi su na slikama takođe različiti ali sve
one nose duboko psihološko značenje. To i jesu psihološke slike, kao što je i
svaki pejzaž nekih od njih psihološki pejzaž. Mogu se tematski razvrstati u
razne podvrste i grupe kao što nose nazive neke od mojih izložbi: Municipium, ili
Eros i Gea. Ti nazivi su takođe sami po sebi teški i trebalo ih je opravdati.
Znamo kako izgleda grad ali koja psihološka stanja su uslovila tu prirodnu
potrebu za njim i kakvu simboliku u našoj podsvijesti on izaziva kao arhetip, u
to smo slabije upućeni. (Istoričari, ekonomisti, vojni stratezi i sl. imaju
svoje verzije koje su posledice nečeg prethodnog što je stvoreno u ljudskoj
psihi.) Neki su istoričari umjetnosti odmah na početku shvatili da je moje slikarstvo
misaono, što je i bio moj cilj. Ali misaonost ne pada sa neba, ona lagano
dolazi iz naše potsvjesti i uvijek u onolikoj mjeri i kvalitetu koliko je zaslužujemo. A ona i u likovnosti
mora naći potvrdu što je težak i složen dodatni cilj. Na moje slike se ne smije
navaljivati već im se treba prepustiti i samo će se reći sve ono što treba
shvatiti. One su prirodne, čulne. Koliko izgledaju jednostavne i nježne na prvi
pogled toliko su i snažne i složene. Svaka, pa i najbolja slika rađena uljem
ili akrilikom pored njih izgledaju kao kič i ako to možda i nisu, baš zbog te
izražene prirode njene čulnosti. Bukvalno, izgledaju nalakirano ili kao
plastika, jer one zapravo imaju vještačku površinu kakve nema u prirodi. Zbog
toga teško da takve slike mogu biti u prirodnoj harmoniji sa kamenim zidom na
koji su okačene. Slike iz ciklusa Terre na tom kamenu izgledaju neophodne. Meni
kao slikaru to imponuje, jer stvorio sam slike koje odavaju potpinu prirodnost
i jednostavnost, što i jeste bio moj cilj. Ali, spojio sam i motive na njima
koji prikazuju čitavo jedno čovjekovo trajanje sa stvarnim postojanjem svijeta
i psihologijom kao arhetipom i njenim konačištem i smislom, na način koji sam
procijenio dobrim.
S obzirom na nevjerovatne tehnološke pomake i s obzirom da
se veliki broj umjetnika okreće novim medijima moramo da se zapitamo kakva je
budućnost tslike. Da li uopšte da sterpimo hoće li slikarstvo naći svoj put i
za neka buduća vremena?
_Uvijek su tehnološki napretci bili nevjerovatni za svoje
vrijeme ali je slikarstvo ostajalo da bude slikarstvo. Tehnološki pomaci šire
kreativnos što je za umjetnost takođe dobro, jer donose nova iskustva i
mogućnosti. Ali ne treba pri tom brkati žabe i babe. Kada se pojavila filmska
traka mnogi su glumci prešli na film ali su pozorišta ostala na svom mjestu.
Tada su i mnogi knjževnici počeli pisati scenarija za film ali je knjževnost kao
takva opstala, a film je sa svojim sadržajima otišao svojim tokom. Popularnost
nije mjera vrijednosti, već kako joj i sam naziv kaže – populizma. Pa i dizajn je
popularniji od umjetnosi zahvaljujući industriji. Danas trodimenzionalni
filmovi pružaju nove mogućnosti i traže nove specijalnosti, kreativnost i
vrline ali ipak ostaje film. Fotografija se nikad ne može izjednačiti sa
umjetničkom slikom jer ih dijele vrijednosti vrline. Mahanje trepavicama nije
što i crtanje, kao što i gledanje sportskih događaja isto kao biti sportista. Slikarstvo
je uvijek bilo na svom putu a kakvim ga drugi prikazuju i sa čim miješaju to
nije problem slikarstva. Ono može samo unutar sebe da propadne plagijaštvom i
kičem. Dekadencijom samog drušva manje. Vremenom je trpjelo mnoge udare sa
strane i stagnacije ali slikarstvo je uvijek opstajalo i razvijalo se.
Amerikanci su sa Vorholom vještački unjijeli industrijski dizajn u umjetnost.
Sito štampa nije tehnika umjetničkog izražavanja već najsirovijeg dizajna, kao
što se ni Vorhholov dizajn ne može vezati za slikarstvo Matisa jer ih dijeli
cijeli okean. On je proizvod marketinga industrijske revolucije sa kojim je
uništen pravi, autentični američki pop-art, kao kakvom zamjenom teza. Ta
nasilja u likovnoj umjetnosti su danas silovitija, ali istinskih stvaralaca će
uvijek biti jer tako nalaže sama sklonost psihologije čovjekove prirode za tim.
(Nauka kaže da životinje imaju sve ljudske prirodne sklonosti osim slikarstva.
Jedne su nevjerovatni arhitekti, druge znaju da računaju, treće da muziciraju,
i tako redom, ali nijedna nema prirodnu potrebu da slika.) Jedno vrijeme je
bila invazija šund romana ali je prava književnost ipak ostala neprolazna, tako
će biti i sa foto-šopovima i koečim dok se ne izgustiraju. U svemu stvorenom treba tražiti vrijednost
čovjekovih vrlina a ne tehnoloških mogućnosti. Vrline u likovnoj umjetnosti
treba tražiti u smislu njene likovnosti a ne recimo gimnastici. Upravo taj
smisao pravi vrijednosti i međusobne razlike. Kultura nije što i civilizacija,
što ni neki visokocivilizovani narodi ne znaju.
Da li ste umjetnik koji konstantno radi ili ste umjetnik
koji ima svoje stvaralačke faze, pa potom pravi pauze?
_Sve to što ste pitali je u opticaju kod svakog umjetnika,
samo što su međusobni intervali rada, njegovih faza i pauza zavisni od
temperamenta i okolnosti. One po sebi nisu nikakva odrednica za kvalitet jer
konstantan može da znači i rutinski ili manuelni rad koji ne može biti
izjednačen kvalitetu trenutnog ali znalački
jakog i iskrenog stvaralačkog naboja. A pauze se prave kad ponestane materijala
za rad i loši uslovi pokvare sve, ili usled nedostatka neke unutrašnje energije
i motivacije za stvaranje, što sve skupa znači da temperament nije odrednica za
sve. Nauka kaže da je stvaralački i istraživački naboj jak i iscrpljujući, te
da je ljudskoj psihi moguće da se njima intenzivno bavi 5-6 godina, posle čega
je preporučljivo čak i promjeniti zanimanje. Međutim, većina slikara tada
zapada u rutinu i manuelni rad i tako cio vijek jednolično fabrikuju, i
izgubljenu snagu prividno održavaju bez šansi za obnovom. Pravi stvaraoci
prelaze na nešto drugo, slikanje zamjenjuju crtanjem, opuštaju se slikanjem
pejzaža, stvaraju neke mirnije cikluse, planiraju, čitaju više literaturu kao
Ticijan koji je u devedeseto godini bolje slikao nego u mladosti; naučnici
mijenjaju prirodu posla i sl. Dakle, nije čudo što se izuzetan vajar
Mikalanđelo oprobao u njemu mrskom slikarstvu.
Koliku ulogu u Vašem stvaralaštvu igra inspiracija ili je to
ipak jedan racionalan pristup?
_Na inspirciju gledam kao na neko dobro raspoloženje. Mislim
da su tu riječ izmislili amateri. Umjetnost je poput nauke, imate duboko
interesovanje i jak motiv za nešto i dok se u to nešto ne ostvarite nemate
potrebu da ga napustite.
Koji je to dominantno dobar osjećaj kada pomislite da je
slikarstvo bio pravi poziv za Vas?
_Da sam sebe odavno pronašao.
Koji su to umjetnici koje ste tokom svih ovih godina
proučavali i koji su bili bitni za neko Vaše umjetničko formiranje?
_Ne računajući drugo, ali samo u računaru imam nekolike stotina hiljada
reproducija od više hiljada autora. Oni tamo nisu slučajno niti sam ih dobio na
poklon zajedno sa kompjuterom. I kako sad u tolikom vaganu čorbe da kašikom
potrefim komadić mesa. Umjetničke slike su za gledanje i normalno je da me kao
profesionalca interesuju svi umjetnički pravci. Kroz mnoge pravce sam prošao,
nekad iz čiste radoznalisti, jer svaki stil nosi svoje specifičnosti i nijedan
nije najbolji, univerzalan ili sveobuhvatan. Od svakog se ponešto može naučiti
jer je prosto nemoguće da jedan slikar sa istom pažnjom može proći kroz svu
likovnost kao što nijedna slika nema svu likovnost koju pruža slikarstvo, jer
su interesovanja različita a slika je njin odraz. Slikarstvo je način
izražavanja i moramo se izboriti u svemu da taj izraz bude ličan a ne
imitatorski.
Imate li neki cilj kada je Vaša umjetnost u pitanju?
_Tu nema neke naročite filozovije. Ako imate dobre ideje one
moraju iz vas izaći ili ćete pući, kao kod običnih fizioloških potreba. A cilj
je uvijek jasan: da ideju
materijalizujete na najbolji način. I zato je potebno biti uvijek spreman
sa dobrim poznavanjem slikarskog materijala i njegovih mogućnosti kako bi u tom
izrazu bili bolji a ideji bliži.
Šta je po Vama u životu najvažnije?
Moglo bi se reći da u životu ništa nije najvažnije. Ipak,
ono što čovjeka čini uzvišenim bićem je etika.
No comments:
Post a Comment