Piše: Bratislav
Bato MEDOJEVIĆ 16. 12. 2017.
Ovi poslednji
opštinski izbori su pokazali da su mnogi birači pronašli sebe u postojećoj
društvenoj (i)realnosti, koju promoviše trodecenijska politika na vlasti. Dok
opozicija negoduje, građani sa „zadovoljstvom“ biraju iste, kao što ista vlast
ne krije zadovoljstvo što vlada. Ipak, ministar Nuhodžić izjavljuje da nije baš
„krajnje zadovoljan“. Ali, i EU je zadovoljna što DPS vlada, jer je ekspresno
podržala povratak DF u poslaničke klupe, radi produženja leta vlasti, postojeće
pozicije (jer joj nije dovoljno vještačko disanje od posade iz njene orbite). Te
dramatične razlike realnog i doživljenog svijeta su sveprisutne, tokom i posle
svih izbora, a objašnjenje treba tražiti u geštalt psihologiji. (U njenim
metodama treba tražiti i objašnjenje za mentalnu matricu naše tipologije
ličnosti: glasača i biranih.)
Kao u nekom
internatu, priča se po internetu da treba izvesti još koji „državni udar“, jer
bi to opravdalo postavljanje NATO vojnih baza, ali i bolje učvrstilo DPS na
vlast.
Zato u neuspjeloj
opoziciji, našeg uspješnog naroda, komentarišu: da su na lokalnim izborima za
postojeću vlast glasali šverceri iz Tuzi; propali intelektualci sa Cetinja;
dijaspora iz Petnjice i dokoni Mojkovčani. Oni svjesniji nijesu imali tu
priliku. Otišli za boljim životom, u pravcu Podgorice do Amerike, jer se iz
ovih opština, poslednjih decenija uspješne vladavine postojeće vlasti, najradije
odlazi. Zapravo, problem njine uspješnosti je baš u tome, što im i na vrbi rađa
grožđe, koje im potvrđuje EU. Doduše, uz neke male primedbe, poput korupcije,
koja se izgleda nalazi na Marsu, na koji Tramp želi poslati ljudsku posadu,
radi istraživanja. Do tada će i EU čekati rezultate. (Jer ljudima nije
svojstveno da sami sebe optužuju i tjeraju na robiju, već potpuno suprotno - mogu
uključiti u vezu i čiča Glišu iz „državnog udara“.) A za sada, što se tiče EU, mislim
da smo stekli uslove za otvoranje novih poglavlja: Kulturu apsurda i Umjetnost
apsurda. Pogotovo posle izjave predśednika
DPS-a, M. Đukanovića, koja ga otvoreno deklariše kao diktatora, da je
„opozicija korov“. U te dvije riječi je stalo toliko toga, kao i veliki dio
crnogorske mladosti koja želi prosperitet svojoj zemlji u vladavini prava.
Njina dugogodišnja
„politika“ je stvorila konfuziju u shvatanju realnosti. Ali, Cetinje najviše
zabrinjava. Pored svoje liberalne tradicije, tamo su pored Ministarstva kulture
skoncetrisane tri akademije (likovna, muzička i dramska), pa ga i u naučno-estetskom
pogledu treba ukratko razjasniti, jer, po H. Ridu, umjetnost je najvažniji elemenat
vaspitanja. Međutim, očigledno ne pomaže razmišljanju, koje je zagovarao A.
Kumarasvami, već se suprostavlja vlastitoj tradiciji, umu i Istini, kao što to
rade nadriumjetnosti, koje su kod nas u trendu jer ih finansira Ministarstvo
kulture. Pa umjesto da umjetnici oblikuju zajednicu (L. Mamford; H. Rid), izvan
komercijalnog populizma kulture koja kvari društvo i umjetnost, po Šilerovoj
teoriji nagona za igru (ljepote umjetnosti), njima se igraju nadripolitičari iz
vlasti, po Spenserovim „kontrastima djelatnosti za očuvanje života“, odnosno,
vlasti.
A koja je svrha toga,
govori i pomanjkanje (oko 3 000) muzejskih eksponenata u Narodnom muzeju Crne
Gore. Kao da su kakve tarakovine. (Takav odnos prema vlastitoj kulturi nemaju
ni najprimitivnija društva. Ništa slično u svijetu nije zabilježeno u vrijeme mirnodobskih
uslova života, jer je tako nešto moguće samo u vrijeme ratnih pohara neke
okupacione sile.) Ali, više zabrinjava podatak koji se može čuti od nekih
muzeologa, vezano za to; da je iznošenje takvih informacija iz „kuće“ nemoralan
čin, kao i biti „zviždač“, što je u potpunoj suprotnosti sa transparentnošću
institucija koje nam diktira Evropa. Zapravo, širi se propaganda da službenici
državnih i opštinskih institucija, treba da kriju od javnosti sve nepravilnosti
rada svoje ustanove, kao da su neke tajne partijske podružnice ili kriminalne
organizacije. Dakle, narod plaća a za uzvrat ne smije da zna šta se dešava sa
njegovim investicijama, što je anticivilizacijski i antievropski čin.
DPS je u fabrikama
napravio pustoš, pa se sada na ulici vodi presudna politička borba. Tako su u
Cetinju neki zavodljivi građani, kojima se savjest ne pita nizašta, potezali
pištolje i prskali suzavcem prestavnike opozicije. Institucije sistema to minimiziraju,
kao da su i same bile uključene u takva djelovanja. Ako nisu, onda to svojim
povlađivanjem rade. Sve kriju i prikrivaju osim zadovoljstva sobom.
Sada je u skupštinsku
proceduru i Zakon o aboliciji lica koja su počinila teška krivična djela. A u
sličnoj prilici je prorok Isaija svom narodu prenosio Božje riječi: „Tvoji su
knezovi (danas - političari) tvrdoglavi
i s lopovima druguju. Vole mito i za darovima trče.“ (Prenešeni iz Biblije, njegovi
brojni stihovi su ispisani po vanjskim zidovima zgrade UN u Njujorku.) Jer, najgore
što se može dogoditi čovjeku je da bude loš čovjek. Takvi za Istinu ne mare.
Ali, ko ne voli ulicu
u Crnoj Gori i u njoj ne nalazi svrhu svog postojanja. Ako ništa da svojim
luksuznim autom u brzini prođe kroz glibež lokve i poprska prolaznike, time privuče
pažnju i izmami nečiju zavist ili bijes. Ona je rezultat opšteg stanja. U
potrazi za izgubljenim identitetom postala je i biznis zona, obrazovni program,
glavna podružnica Zavoda za zapošljavanje. Radno
vrijeme za nju ne postoji. Kao u nekom opštem štrajku na Zapadu, po njoj se usred
radnog vremena tumara po cio dan, a pod njene pokrivene dijelove kibicuju
prolaznici, ispija kafa i „junački“ šuška spekulacijama do sitničarenja. Bolje
nego iz kancelarije. Boeme su zamijenili
štreberi koji ne progovaraju već tipkaju po tastaturi telefona, koji nekima
služi i kao čaktar koji su nekad nosile ovce, kao zvučna orjentacija čobanima. Opjane se od limunade ili čaše vode, pa onda
ne znaju šta će sa sobom. Tin Ujević je nezamisliv u takvom ambijentu.
Kafići su postali kao
kakve čekaonice mini autobuskih i željezničkih stanica, đe svako prati svoj vozni
red na internetu telefona. A, u čijoj zagušljivoj atmosferi se jedva mogu
razaznati mala đeca kako spavaju po stolicama i klupama dok čekaju roditelje da
im svane, a trudnice kako periodično obigravaju stolove u transverzali do
toaleta, dok čekaju da im proradi veza za slobodan krevet u porodilištu. (Kako
i ne bi, kad u stilu reklame: „Marko opušteno i bez brige izlazi iz kuće bez
novčanika. Mama i tata mu šalju novac na telefon.“ Sreće njegove.)
U jednom Jutarnjem
programu na Javnom servisu, jedan elementarno nevaspitan prosvjetar sa kapom na
glavi i na njoj umetnutim naočarima za sunce, objašnjavao je kako treba
vaspitavati malu đecu. Kaže da je u takvoj poziciji da vaspitava i roditelje.
Nekad se gradilo društvo za ljude a sad za klovnove.
Kao što bi rekao
Džozef Mil: „U prošlosti sam sreo mnogo izuzeztnih ljudi koji nijesu bili
zadovoljni sobom, jer su u svom velikom pregnuću da dokuče veća znanja, ipak, ostajali
uskraćeni za mnoge odgovore. Ali, poput starih Grka, imali su harmoniju unutar svojih
sposobnosti, koja je mnogima nezamisliva. Danas zadovoljan sobom što je šupak,
može biti samo šupak.“ A stofftrieb
(čulni nagon) po Šileru, određuje čovjeka kao konačno biće, „ograničeno na
određeni prostor i smješteno u vrijeme“. Tako ograničnost određuje ograničenost,
odnosno, oblik ropstva.
Nekad se gradilo
povjerenje a sada prevara i mržnja. Ali, uprkos
tome što demokratija podrazumijeva vladavinu prava za sve, mnogi misle da žive
u demokratsko društvo. A za to nije kriva škola već mediji.
Mi smo do socijalizma
došli uz ogromne žrtve NOB-a. S ponosom smo cijelu državu prekrili spomenicima posvećenim
palim borcima, a Cetinje proglasili Grad Herojem. Ipak, Marks nije mogao
predviđeti da se neko socijalističko društvo može vratiti u režimski kapitalizam
prvobitne akumulacije kapitala i monopolizam. Ali, Lenjin jeste naslutio da
socijalizam mogu izigrati mangupi. Ipak, nevjerovatno je to da su na Balkanu,
sredstva za proizvodnju bila u vlasništvu radnika, kojih se odrekao i predao u
ruke mangupima, bez ikakve nadoknade.
(Zapravo, izuzetno mali broj njih su postali akcionari u novoj raspodjeli
društvene svojine.) Radnik se odrekao i većine svojih prava, kako bi mogao
slušati palamudu novopečenih
bogataša, koji su na vlasti. I kao što kaže Dž. Mil: „Za tu palamudu je
potrebna samo izopačenost.“
Nekad se izgrađivala
intelektualna svijest i srednji sloj društva a sad malograđanština i podaništvo.
Ovi izbori, kao i svi
do sada, su pokazali da naše društvo nije za promjene. A to pokazuju i mediji. Najbolje
ośećaju kad ih nešto zasvrbi, pa su solidarni i udruženi
jedino kad je ugrožena njina bezbijednost, a sve ostalo funkcioniše na
distanci, kao da su resor Ministarstva neutralnih poslova. (Naravno,
izuzimajući Pink i Antenu M, koji su trubionice DPS divizije.) Kao izvještači
sa lica mjesta, naučili su da budu na repu događaja, umjesto da svojom inicijativom
i pritiskom omoguće pozitivna događanja u društvu. Doduše, iako se oporavlja od
torture DPS-a, Javni servis još uvijek to radi uobraženo i revijalno, kao kakva
lažna aristokratija koja se pravi da sve zna. A u svojoj površnosti su ustvari
nojevi, koji su u suočavanju sa stvarnošću duboko zabili glavu u svoju
prozaičnost. Ili pak u internet, odakle crpe skoro sve informacije. Inače,
uređivačka politika medija na Balkanu istraživačko novinarstvo smatra opasnim
ekstremizmom, a ne njegovim sastavnim dijelom. Bez njega nema ni pravog znanja.
A informacije bez znanja služe obmani. Zato su logika i operacionalizacija informacija
potisnute u drugi plan, pa su i višečlane debate u nekim medijima napravljene prije
radi priče o nekom problemu nego njegovom objašnjenju, što je dušu dalo za
jeftino samoisticanje pojedinaca u nekom prestižu. Kao da se pojavom u medije neki
želi kandidovati za preśedničke izbore, ili
poslanike (kakvih ima iz redova novinara), bez ikakvih profesionalnih
rezultata. Kvalitet značajno oscilira i kod istih emisija. Tako su u emisiji Načisto
u studio dovedeni bivši direktori muzeja, da govore o problemima čiji su oni
sastavni dio, kao što su dio i mnogo širih problema. U jednoj drugoj na Javnom
servisu, u svom samoisticanju, govorio je o opštim problemima jedan kolumnista režimske
Pobjede. A na trubionici Antene M „nezavisni“ publicista koji satanizuje lidere
lijeve orjentacije iz opozicije, što je van svake pameti u građanskom društvu.
I kad je Javni servis
u Crnoj Gori počeo da pravi svoje prve samostalne korake, DPS, bez skrupula
rastjeruje njegove članove savjeta, i uvodi svoje partijske službenike, jer ga
želi opet pod svoju kontrolu. A govore da hoće u Evropu!
Nekad su znanje i
iskustvo određivali svrhu ličnosti u društvu a sada sumnjivi poslovi i
spekulacije.
Tako je izostala i
podrška opoziciji tokom predizbornog stanja. Jer, ako opozicija podrazumijeva
promjene, onda je u tom pravcu i podrška medija trebala biti snažna, sa
programskim sadržajima koji bi na objektivan način, podśećali građane na situaciju u kojoj se nalazi društvo.
Zato se sada mogu
čuti i kritike na račun loših izbornih rezultata opozicije, od strane
vladajućih, valjda zato što nijesu imali pravovremenu podršku i prodornost
„svojih“ medija. Dok na drugoj strani trubionice: Antena M i Pink, već pripremaju
teren za predśedničke izbore.
Zbog inferiornosti i
nespremnosti medija za ove protekle opštinske izbore, mnogim građanima je
izgledalo da su zapravo licemjerno navijali za opoziciju a tapšali po ramenu
poziciju. Jer, Vlada je svo vrijeme promovisala sebe po tim opštinama, a
novinari to prenosili. Time je DPS indirektno uređivao politiku svih medija, pa
je opozicija, što se tiče dnevnih izvještaja, potisnuta u mrak. I to ne običi,
već gust, zato što su objavljivane i optužnice, od strane vlasti, za pojedine
opozicione lidere. Upravo, zbog svega toga, mediji su morali u to vrijeme da
otvore debate o tome kakvo je stanje u našim opštinama. Šta je sve propalo, a
šta urađeno. Dakle, mogle su se otvoriti mnoge teme, ali nisu. Kao da im nikad
neće biti jasno da narod svakom prigodom treba podśećati, da se ne bi davio u nečijim praznim obećanjima,
vlastitoj sklerozi i kukavičluku.
Veliki broj
intelektualaca je razbijao i Jugoslaviju, iako su u njoj bili povlašten srednji
sloj. To im se vratilo, pa su potom postali nikakav sloj. Tako rasklimani i bez
sigurnosti, po nekoj inerciji, mnogi su se dodvoravali vlastima radi „boljeg
života“, apanaža, mutnih nagrada i priznanja, ili, kako to neki vole da kažu:
„spašavanja života“. Tu „modu“ političke prostitucije je započela Narodna
stranka, a nastavili preletači iz LSCG, zbog čega je i propao.
Ali, kad smo kod
„spašavanja života“, treba znati i to da sud u Hagu, nikad nije podiglo
optužnicu protiv novinara sa ovih prostora, čime su sačuvali integritet njinih
nalogodavca, a zvanično unizili čast novinarstva na Balkanu kome se sad
podsmijeva Evropa, jer trpi velike posledice
baš zbog toga. A ti nečasni novinari su mnoge poslali u smrt, radi svog
„spašavanja života“, (kako vole da nazivaju ratno i stranačko profiterstvo),
dok su oni časni iz tog perioda i dalje u nemilosti vlasti.
Zato je i dalje na
snazi u novinarstvu nepisano pravilo da se nečasno zastupanje nekog isplati,
jer se dobro plaća, a govoriti istinu u svoje ime ne isplati.
Sada je u modi i druga
vrsta samoisticanja (na Pinku i Anteni M), u debatama, s animozitetitima
umjesto mišljenja, koja ne otkrivaju ništa, osim što bezobrazno pružaju
mogućnost za dobijanje simpatija od svog etablismenta, zbog nečijeg sramoćenja.
Ako je ta pojava na nekim medijima medicinski metod da se liječe kompleksi
pojedinca ili društva, onda podržavam te medije. Ali,ukoliko nemaju tu svrhu,
onda je stanje u njima očajno, jer kao medijski moćno sredstvo, doprinose
opštem metežu vrijednosti, koje treba strogo sankcionisati.
I dok se u politici vode
bitke na mnogim poljima, Podgorica počiva u miru. Još je ne potresa predizborna
groznica, na lokalnom planu, iako ima
značenje Armagedona (Har-Magedon), odnosno, odlučujuće bitke između opozicije i
pozicije.
I dok se i dalje opštinari
nesmetno razbacuju sa milionskim iznosima svojih građana na sve strane, u kasi
kulture je sirotinjsko stanje. Tamo je poneki eurić, koji opet, nekim slučajem
ili jačom silom ode vodećim službenicima kulture za proširenje stana. Zato se,
kao i prethodnih godina, vrlo skromno, održava „Decembarska umjetnička scena“,
prevashodno u KIC Budo Tomović.
A decembarski dani
kulture u Podgorici su poput svih drugih dana. Ja ne otkrivam razliku, osim
učestalosti promocija knjiga i monografija koje su pratile prethodne izložbe.
Neke, čak od prije nekoliko godina. Tu su i koncerti klasične muzike, među
njima osnovnih i srednjih muzičkih škola, zatim, folka, estrade, amaterskih
pozorišnih predstava, promocije filmova, od kojih je jedan dokumentarac iz
sedamdesetih. Sve to skupa se moglo staviti u nekoliko dana, pa ko šta voli nek
izvoli. Ali ne, sve je razvučeno na cio mjesec, sa po jednom stavkom na dan,
čak i u vrijeme vikenda. (Danas se gleda neki bezvezni film u 19h, pa molim da
cio grad dođe iako ima mjesta za stotinak.) Ništa značajno, niti van
opservacija postojećeg kadra opštinskih službi kulture.
Sve ovo je počelo petog
decembra s otvaranjem izložbe nikšićke vajarke Nade Kažić, u Modernoj galeriji.
Ova vajarka je sklona
dekorativnosti. Kao da želi nju da promoviše pod okriljem savremene umjetnosti.
Ali, ako svaki ishod zavisi od pristupa, onda se ova autorka površno zadržava
na analizi, dok sintezu zanemaruje. Zapravo, odlika savremene umjetnosti ima
naglasak na analizi (izdvajanju). Ipak, od sintetičkog promišljanja zavisi
kvalitetno krajnje ishodište djela. To je najbolje na Balkanu pokazao Džamonja,
sa srodnim materijalima koje koristi i ova vajarka. U traženju harmonije odnosa
fakture u strukturi kompozitne konstrukcije, on je od običnih klinaca i eksera pravio
impresivne forme djela, koje su i simbolici uključenih predmeta davale snažnu
estetsku putanju značenja i raznovrsnost moći njenog izražavanja.
Nada se zadržava na
dizajnu, koji se, u većini njenih djela, bavi dekorativnom umjetnošću. Zapravo,
ona ima talenat za primijenjenu umjetnost koja teži apstrakcijama modernih
stilova. Njeni radovi sa žičanim mrežama nemaju skulpturalnost koja računa na
trodimenzionalnost prostora, već su okačeni na zidove pa liče na modne detalje,
odnosno, podsjećaju na uvećane aplikacije namijenjene za neku odjevnu kreaciju.
Dakle, iako radi aranžmane sa savijenim žičanim mrežama i metalnim poljima, ona
to radi poput modnih kreatora. Te apstraktne kombinacije od nerđajućeg metala
teže asemblažu, ali tamo ne završavaju, jer je fokusirana samo na jednoj vrsti
materijala. Za drugačije prirode, od sjaja i sive hladnoće metala, nije zainteresovana
pri ovakom vidu tretmana: žice i metalnih pločica.

Ipak, ono što je na
ovoj izložbi karakteristično su stare poljoprivredne alatke: srpovi i kose. Većina
tih starih alata iz poljoprivrednog arsenala je nekad bio dio folklorne
umjetnosti. Poneđe u Africi je još uvijek dio toga. Ali Nada ne ide u tom
pravcu. Ona od metalnih dijelova srpa pravi kružnicu, tako što ih sastavlja po
dva, odnosno, po dva njina polukruga. Unutar njih prepliće tanke žice, kao
paučinu, sa pokojom kuglicom, poput rose na njoj. Dakle, sve to liči na ilustraciju
jednog detalja iz prirode, u kome je simbolika srpa u paradoksalnom odnosu sa
svojom funkcijom. Srp je tretiran kao odbačena primitivna alatka u bezlično
novoj kreaciji, u kojoj ima imitatorski karakter neke prirodne radnje („paučina“),
to jest, izmještene u polju sasvim druge simbolike kojoj se suprostavlja. Geometrija
u novom značenju: kružnice ili materice je u koliziji sa „paučinom“, koju je
autorka vidno istakla kao dekoraciju. (Inače, neuputno šaranje po krugu je kod
nas postalo moda.)
Iako je u svojim
aranžmanima sačuvala autentičnost srpa, ipak sam se zapitao šta je za autorku
srp? Alatka, simbol ili materijal za izradu, jer je sve to kod nje u paralelno sumnjivoj
korelaciji i usiljeno, te se stoga nečeg trebala odreći. Makar minimalno, kao
D. Đurić u knjzi iz biologije.
Kao značenje, srp
postiže bogatstvo, puni ambare žita za ugodan život, a u novijoj ikonografiji
simbolizuje selo i poljoprivredu. U paganskoj prošlosti Grčke je simbolizovao
Demetru, boginju usjeva. U psihološkom značenju njegova simbolička lepeza je
široka i zavisna od konteksta, odnosno, okolnosti u kojoj se nalazi. Može da
simbolizuje zrelost ili njegov svršetak, godišnje doba... Njegoš je njegov
pastoralni ambijent poetski pretočio u snažnu parabolu: „Mlado žito navijaj
klasove, prođe roka došla ti je žnjetva“.
Ova vajarka od zarđalog
metala kosa pravi lepeze. U svim tim površnostma su najozbiljnije skulpture,
čije postolje čini kvadratna metalna ploča iz koga izbijaju četiri vertikalno
postavljene šine, poput drvene drške kosišta, u visini čovjeka, na kojima je
zavarena po jedna kosa, sa vrhom okrenutim na gore, poput izdignutih jatagana i
sablji. U većoj grupi ovih identičnih skulptura, nalazi se „mrtva“ živost neke
davno istrule „vojske“, čije je „oružje“ ostalo da i dalje lebdi u vazduhu, kao
kakva prijetnja, ili vapaj za davnim vremenima, na neki raštimovani način.
Ipak, treba znati neke elementarne stvari u simbolici kose, jer ona i u
likovnoj umjetnosti, kao kod Direra koji je to preuzeo od alhemičara i Tarot
karata, personifikuje smrt. Ona je
glavno oružje Četiri jahača apokalipse, kao vinovnike ratova i epidemija kuge.
Ova izložba više
otkriva Nadinu psihologiju ličnosti, nego li što ima likovne vrijednosti. Jer, ako
srp i kosu posmatramo u ravni atributa ženskog i muškog simbola, dolazimo do
autorkinog poimanja života u psihološkom polju nesvesnog, koji nadrealisti
koriste u svojim naracijama.
Inače, u savremenoj
umjetnosti je iz nedovoljnog razumijevanja konceptule proizišlo pomodarstvo,
koje se tek tako igra već postojećim simbolima, radi prividnosti težine same
simbolike, ali ne i doživljenog dubljeg objašnjenja, te
stoga ne nalaze ni vrijedan metafizički put u igri likovnosti.
No comments:
Post a Comment