Piše: Bratislav Bato Medojević 30. 05. 2015.
I dok, već deceniju liderski ulazimo u Evropu, ovog mjeseca vodila se
debata o medijima u Crnoj Gori. Za okruglim stolom seminara, Slovenka Brankica
Petković je izjavila da su svi mediji u Crnoj Gori korumpirani, sa naglaskom na
njihov destruktivan uticaj na javnost, posebno uzimajući u obzir ulogu Javnog
servisa, koji finansiraju građani. (U
tako opisanoj stvarnosti građani finansiraju i one koji ih obmanjuju i vrše
propagandu). Akcente sa tog sastanka
prenijela je samo televizija Vijesti. Javni servis se oglušio, (kao nekad,
ostajući nijem, na UNESCO-ove izvještaje o stanju u porodilištima,) jer je
preokupiran svakodnevnom agitacijom o ulasku u NATO savez. Razlećeli se servilni
novinarčići sa mikrofonima na sve strane, da su građani stekli utisak da u
Briselu nije ostala nijedna higijeničarka koja se po tom pitanju nije javno,
pred kamerama izjasnila. Narod, odavno naučen da iz atmosfere izdvaja samo propagandu za disanje, doveden je
u stanje blaženstva zbog prekomjerne objektivne
uglađenosti, po svakom pitanju, jer se zbog većeg uspjeha Vlade odrekao
da se izašta pita, osim što je iz patriotizma dužan da sluša Javni servis, da
mu vjeruje i da ga finansira, da bi Vlada mogla nesmetano da troši povjereni
joj kapital. Ipak, od svih stranih investicija najprofitabilnije su domaće
Plantaže, jer se vezivanjem loze
iskorjenjuju mnogi problemi društva – kako kažu.
A, na drugoj strani po śeveru, đe su slabiji signali Javnog servisa, vodi se debata isluženih kadrovika
„o medijskoj pismenosti“ za ispiranje mozgova. Dakle vodi se „stručna“ polemika
o detaljima „šminke“, koja je u domenu lekture svakog medija, a ne temeljnih
vrijednosti novinarstva za objektivno informisanje javnosti. (Da bi se shvatili
detalji, treba poznavati cjelinu, što našim demagoški nastrojenim „ekspertima“
nikad nije bila osobina, ali honorari i provizije osmišljavaju svemu smisao.) I
kao što bi se zapitao S.J. Lec (poljski pjesnik): „Zar je to napredak kad
ljudožder počne da koristi nož i viljušku.“ Ali, i F. Hebela (njemački dramski
pisac): „Kakva je ogromna razlika između varvarizma koji prethodi kulturi i varvarizma
koji dolazi posle nje.“
Ima nečeg i realnog: već duži niz godina SDP je jedina grana na kojoj je
stajao DPS. Sad i ta grana počinje da mu smeta, da se poslije kongresa SDP-a
mogu očekivati prijevremeni izbori, ili početi pisati komedije, tako da će
pokisle kokice, sa tog skupa, uzalud tražiti strehu DPS-a, da bi se sklonile.
I kako ne biti srećan, kad nam se sa puno pompe i larme, svi putevi u neizvjesnost svakodnevno otvaraju. Ali, dobro je da narod sluša istog onog premijera koji je sa istim žarom i agilnošću početkom devedesetih, širom Crne Gore raznosio propagandu da je (Krnja) Jugoslavija jedini obrazac opstanka našeg naroda, kao što to sad govori za NATO*, (kao novi razlog za produžetak vladavine). Nekadašnji istomišljenici su mu sada najveći oponenti. Neki komercijalni DPS-ovac će, posle ovih riječi, odmah u meni prepoznati protivnika stupanja u NATO savez, ali nije tako. Kao što nam je bila neophodna suverenost, sada nam je potreban taj savez sa civilizovanim svijetom, ako ni zbog čega, a ono što i najmanje elementarne nepogode, koje pogađaju samo narod, ne umijemo pravovremeno da riješimo. A
drugo, Njemačka je u svojoj istoriji imala samo jednog Hitlera, a na Balkanu se
oni rađaju kao svakodnevna pojava, jer ovđe i gluposti zvuče kao u svijetu
naučni dokazi. Gluposti kod nas imaju barutno punilo i nikad ne zastarijevaju.
Uvijek nalaze elan da se iznova dokazuju, pa bi trebalo da imaju i adekvatan
Muzej za to. Bio bi najpośećeniji “kulturološki” objekat. Tim stopama bi jedino
mogli natjerati da ide i ostatak svijeta. Bio bi stvarniji nego fejzbuk, ko sve
ne bi u njemu prepoznao sebe, i svoju “slavu”. Ipak, od svih izdaja zdrave pameti najgora je ona protiv čovječnosti
koja se uvijek krije iza partijskih, odnosno, ličnih interesa i pogrešno ostrašćenih
nacionalnih uvjerenja, đe je znak jednakosti između vladavine i tutorisanja
drugih. Takvima predati vlast
je isto kao predati državnu kasu na čuvanje mafiji.
Ali, da li je u javnom životu najopasnija korumpiranost medija, kada se zna
da su glavni kreatori realnosti društvenog života institucije sistema? Kad
otkažu institucije sistema oni su poslednja karika etike za napredne društvene
promjene. Ako danas u “čaršiji” dolazimo do objektivnijih vijesti od onih koje
plasiraju mediji, onda etika nije filter društva, već postaje dio “crnog
tržišta”, kao otpisana društvena kategorija iz legalnih tokova javnog života. (Zbog
korupcije, finansijski propala opština Kolašin je za to pravi primjer
nazadovanja.) Sva “poglavlja” su tu samo radi pravne teorije, a nikako stvarnog,
objektivnog ponašanja, kao puko mijenjanje tablica na automobilu ministra.
(Volj’ ti jednu, volj’ drugu.) Šoferi su jedini u “sukobu interesa” za koje im
se sudi, pa ih treba u Skupštini imenovati za obavljanje privatno-državnih
djelatnosti. (U robovlasništvu su robovi izvršavali zatvorsku kaznu umjesto
gazda.)
I đe tavori kultura kad je na sceni korupcija, to nikoga ne brine: ni
medije ni opoziciju, ni poziciju. A koliko je diskriminisana kultura najbolje
pokazuju TV dnevnici, jer je odavno ni u njima nema, iako bi trebalo da
obuhvata trećinu ukupne minutaže svih izvještaja. I oni su opterećeni samo politikanstvom, kao
kakva neznana zemlja, koju ne dotiče opšta prizemnost u kojoj se guši, a čije
gušenje kulturološkog identiteta ne treba ni otkrivati. (Ali, kao u tajnim
aktima NB, možda je sve posledica nedostatka kadrova, umjesto kojih se hiperproduktivni
ostatak zaklinje da ama baš sve zna i sprovodi u djelo.) Nama makar ne fali
pameti dokle god ima partijskih knjižica, jer su nečiji obični klikeri skuplji
i od dijamanata, ali činjenica je da su kulturno-umjetnički stvaraoci, poput
samostalnih umjetnika, u Crnoj Gori
kategorija ljudi sa najizrazitijim potrebama socijalne zaštite. Oni
najplemenitiji, koji su van okvira svake politikanske trgovine, rade, stvaraju
za dobrobit i plemenitost društva a za to nemaju nikakvu satisfakciju.
Da li će novi ministar za kulturu, kao slamka među vihorove, išta
promijeniti u svom resoru, ostaje da se vidi - da li je kultura slamka ili neko
ko pravi vihorove. Za sada se umirio, ne odgovara ni na pisma.
Ministarstvo za kulturu, umjetnost i medije je odavno u sunovratu. I za to
nije kriva samo korupcija i lična korist, već i njene neodržive strategije koje
su pogubile vezu sa vremenom i potrebama. Trica i kučina je svud okolo. Tako da
nam i jedan tezgaroš sa glasnim žicama u nosu može beśediti da smo postigli
izvanredan uspjeh na trinaestom mjestu autsajdeskog kiča u Evropi, dok kultura
i umjetnost grcaju u nemaštini i nemaru. A koliko smo muzički pismeni govori i
to da smo na Dan nezavisnosti, imali priliku da u omalenoj sali Doma omladine
slušamo operske arije preko mikrofona i ozvučenja, jer je partijski kadar to
vidio od Pavarotija kad je pjevao na stadionima.
Za prosperitet “elitnog” turizma pravimo festivale, kao da su takvi turisti
željni falš muzike koja samo za sirotinjski populističko okruženje ima neku prvorazrednu
važnost, na dan-dva. I dok kulturni i turistički centri Evrope imaju bogate
kulturne sadržaje, i javno ih objavljuju na razne načine - poput Londona, gdje
se zbirno prikazuju godišnji programi izložbi u brojnim značajnijim galerijama,
kod nas turisti imaju priliku da se upoznaju sa kulturom susjednih zemalja, od
komercijalne muzike do likovnog stvaralaštva. Od našeg stvaralaštva dovoljan je
kačamak i priganice. Ni Crnogorsko narodno pozorište nikad nije izvodilo
predstave u Budvi. (U Sarajevu je prije trideset godina građanstvo
obavještavano o mjesečnim kulturnim događanjima u gradu na panoima duž
najprometnijih ulica.) I zapitamo li se kad: ko su turisti, i ko to neđe ide, a
da nema želju da upozna znamenitosti kulture i kraja koji pośećuje? Budvu stambeno
uveličaše, a zaboraviše na iole pristojne galerije i druge kulturne sadržaje,
pa pored komfora turisti u hotelima mogu susresti i sav kičeraj kojim
raspolažemo. Stiče se utisak, da smo zbog njih uvezli tone jeftinog kičeraja iz
raznih dijelova svijeta. Internacionalno! Da, baš smo “elitni” , sa skupljim priganicama
za doručak od kupljenih slika na
zidovima, od kojih su vredniji i okviri. Ni u seoskim restoranima se niđe ne
kače grabulje i vile, kao ambijentalne specifičnosti kraja zbog kojih se dolazi,
već Ajfelove kule i Nijagarini vodopadi. (Kada se u selu, kroz koje prolazi švercerski put, podignu stambene
zgrade i kafići, dobije se devastirano selo, čiji seljani i paradajz moraju
uvoziti. Ali, na opštu radost, kako nas obavještavaju partijski mediji, u njima
se redovno rađa neki „Ecce homo“, koji nam ukazuje na dostignute „blagodeti“.)
Po prirodi stvari pravi umjetnik je u svijetu moralista, ali, kod nas se i
u kulturi etika izostavlja, pa je najbolje preslikati nešto što se viđelo u svijetu.
Ništa kao to ne djeluje internacionalno i savremeno u borbi protiv “predrasuda”.
Sa takvim “projektima” idemo u svijet i njega da prevaspitavamo. Tako, ne čudi
da se i površnim pogledom na izvještaj o rezultatima konkursa o sufinansiranju stvaralaštva
u Crnoj Gori, može steći uvid u organizovani kriminal i korupciji u akciji. Treba
biti neograničena neznalica, ili slijepac pa to ne primijetiti. Ko bira žiri, i
ko sačinjava žiri, kome se i koliko dodjeljuje novca i za šta, i eto odgovora i
na “strategiju” tezgarenja “kulture”, a
da i ne govorimo o uzročno posledičnim vezama preraspodjele novca po
djelatnostima u te svrhe. Za razvoj stvaralaštva daje se novac za realizaciju
projekata u inostranstvu. Kakva logika razvoja stvaralaštva i kulture u Crnoj
Gori? I bez ulaženja u kvalitet projekata, takav pristup se može tumačiti samo
sa maloumnošću, korupcijom, i organizovanim kriminalom. Nijedan projekat po
pitanju stvaralaštva iz oblasti likovne umjetnosti nije dodijeljen lično
stvaraocu za realizaciju nekog projekta u Crnoj Gori, izuzimajući “pomoć
śeveru”. Čak nijedna knjiga na tom polju, iako se u tome razlikujemo okruženja
i svih evropskih država. Što će nama išta osim propagande i lažnog
predstavljanja kroz medije, kad se naši “eksperti” ionako dokazuju samo unutar
partijskih i klanovskih veza za bolje pozicije u institucijama sistema.
Po pitanju stvaralaštva u likovnoj umjetnosti - zar se za podsticaj
stvaralaštva može računati izrada kataloga, za koji likovni umjetnici jedino
dobijaju novac od Ministarstva, kad je to obaveza galerije. Od kataloga
umjetnik, niti njegovo stvaralaštvo nema nikakve koristi. I zar je moguće da
likovni umjetnik za izložbu koja traje desetak ili dvadesetak dana, ne dobija
čak nikakvo obeštećenje, niti mu se uvažavaju dnevnice, smještaj, dok kafanske
pjevačice naplaćuju svaki minut? (I kako bi to izgledalo da reditelji
pozorišnih predstava i filmova dobijaju samo sufinansije za parče papira, kao prologa
za premijeru?) Umjetničke slike se vozaju kao krompiri, bez ikakvog osiguranja
i adekvatne opremljenosti za prevoz. I koga sve lažemo i pogrešno predstavljamo
kad kažemo da podstičemo stvaralačke “projekte”, kad je faktičko stanje sasvim
drugačije. U neki stvaralački projekat ulaze svi troškovi vezani za vrijeme
njegove izrade. Dakle, za jednu izložbu to je vrijeme od jedne do tri godine.
Tako je u svijetu. Pa je Berlin to riješio tako da sufinansira samo privatne
galerije, koje se bore za izlagačku djelatnost svih umjetnika. Porez se iz tih
namjena opet vraća istim galerijama za podsticaj razvoja izlagačke djelatnosti,
dok umjetici dobijaju mjesečnu naknadu, u vidu dohotka umanjenog za trideset
posto, kao sigurnost za neometano odvijanje stvaralaštva, dok onaj ostatak
nadoknađuju svojim stručnim uslugama i prodajom djela. Ali, kod nas samostalni
umjetnici su prepušteni ulici. Ako uspiju da dođu do starosti stećiće penziju,
a do tada, kad je u najvećem stvaralačkom zanosu, ima priliku da zaboravi i
kako se zove, jer nikakav ni kredit za realizaciju nekog projekta ne može uzeti
od banke, jer je osoba bez stalnih prihoda. Prihvati li se kakvog drugog posla
zbog čiste borbe za preživljavanje, ili prijavi na Biro za zapošljavanje gubi i
taj status. Dakle, ostaje mu komercijalizacija u stalnom produbljavanju pada sistema
vrijednosti. I đe bi se tu snašao,
da se kojim slučajem obreo Mikalanđelo, sa stavom da „umjetnost je ljubomorna; ona želi
da joj čovjek potpuno pripada.“
Doduše u pozorištu nije tako. Bivši ministar je i kao uposleni reditelj u
istoj kući mogao, pored plate i stanova, dobijati na desetine hiljada eura za
svaku režiju koju bi realizovao, pa je imao i mogućnosti da se u tome bolje i
dokaže od drugih. (Kao ministar radio je i kao profesor, pa i savjetnik u nekim
bankama, dok je samostalnim stvaraocima sve to zabranjivao.)Tako je ove godine
za filmske projekte dodijeljeno najviše novca. Likovna umjetnost oko 25 000
eura, a film 627 000. Najviše novca su dobili komercijalni filmovi od reditelja
čiji prethodni filmovi nemaju nikakvu zapaženiju ulugu, niti vrijednost. Ne zna
se ni kolika je zarada od njih bila, niti su je prikazali reditelji prilikom
novog zahtjeva, što je trebalo da bude dokaz opravdanosti zahtjeva. Za to im
nije bila potrebna čak ni knjiga snimanja ili završen scenarij, već samo opisna
lupetanja o ambicijama reditelja da napravi svjetsko čudo. I gle čuda, nemamo
kino-dvorane, a finansiramo komercijalne filmove, koji su nedostupni za
gledanje i narodu koji ih finansira. Čist gubitak, bez ikakve fajde za
građanstvo, jer se ni centa ne može vratiti za uložena sredstva. Oh, da! Oni
treba da razvijaju kulturu Centalne Evrope i Holivuda. Tako je muzička umjetnost dobila 11.000 eura, koji se odnose na
tri institucije, a nijedan pojedinac, dok je jedan časopis dobio 25.000, koji
još niko nikad nije kupio. Festivali odnose 178.500, od čijih ulaznica
profitiraju organizatori, kojima je to biznis. Državne pare su jedine jasle za
mnoge „biznismene“, koji otimaju novac namijenjen za pravo stvaralaštvo. I da
li je teško i laiku zaključiti da je riječ o korupciji i organizovanom
kriminalu?
I da li ima smisla da postoje umjetničke akademije, jer od njih korist
imaju samo loši profesori, kojih je više nego studenata. Crnoj Gori bi se
desetostruko više i finansijski isplatilo da svoje talente finansira sa
profesorskim platama bilo đe u svijetu, nego što finansira nemar i neznanje
korumpiranih i preko veze primljenih profesora.
Čije su žrtve naši građani?
Ko zna šta sve piše
u aktima i akcionim planovima Ministarstva kulture, ali stvarnost je svima
sasvim poznata, jer nije od juče.
* I dok se po trgovima uzvikivalo: “E viva Montenegro”, do 1998. godine je govorio u brojnim mjesnim
zajednicama i gradovima Crne Gore: Budvi, Pljevljima, Beranama, Zlatici,
Rasovu, Brzavi, Kličevu..., poput onog u Buče: „Jugoslaviju nijesmo gradili zbog
Miloševića, pa je zbog njega nećemo ni rušiti...Srpstvo u Crnoj Gori sada brane
oni koji su u Hagu potpisali dokument o suverenosti Crne Gore.“
No comments:
Post a Comment