7.2.18

Mediji, ličnosti i praznine


Piše: Bratislav Bato MEDOJEVIĆ  04. 02. 2018.

Śetiše se nikšićani da načine spomenik Ljubu Čupiću. Sa nepotpunim informacijama objaviše to neki, po svemu sudeći, nedovršeni mediji sa nekim nedovršenim novinarima punim impresija. Kakav i kolikav to ne rekoše, ali autora pomenuše. Ali, ko i kako su ga izabrali, ni to ne rekoše. Kao da je samo važno napraviti spomenik, bilo kakav i bez konkursa? Zato nam je ovakva spomenična kultura, kakva je. Ipak, možda neće biti „impresivan“ promašaj kao onaj Svetom Vladimiru u Baru, a ostaje i da se nadamo da će biti monumentalan i rađen po fotografiji pred njegovo strijeljanje, jer ona sve govori. Ona je izraz vrline, ali i drugih osobina, kakve je vidio kod Crnogoraca i opjevao I. Mažuranić. A čovjekove vrline su iznad svega ostalog, kao sunce iznad olovno teških i sumorno crnih oblaka sudbine.

Ljuba Čupića ubiše fašisti 1942., a njegove ideale pogazi narod u privatizaciji devedesetih, (poslije „Generacija 42“ – naziv evrovizijske pjesme sedamdesetih - Korni grupe), zastrašen u kukavičluku, koji je prezirao. Ali, sad taj narod, neriješenih identitetskih pitanja, govori da su Narodni heroji ginuli samo za slobodu, koju nijesu imali ni prije dolaska fašista. I da li slobode iđe ima, ili je ona samo „pravo građanina da izabere one u koje ima povjerenje da sa njegovom slobodom upravlja“, - rekao je Seneka. (A u primitivnim društvima nekima sloboda predstavlja mogućnost da se bave švercom i kriminalom.) Ipak, najbitnije je to što ga se śetiše, pogotovu što je mnoge obradovala ta vijest. Zato ovu plemenitu ideju u ovo poražavajuće vrijeme pod uticajem licemjerne i kolebljive malograđanštine, („sirove i lakome“ – kako jedan reče), tumačim vjesnikom nekog novog doba, u kome će se posvećivati veća pažnja opštim dobrima.
Seneka u svojim spisima pominje filozofa Stilpona, kome je vojskovođa Demetrije, prilikom osvajanja njegovog grada, pobio cijelu familiju. Slično su prošli i ostali mještani opsjednutog grada, ali je Stilpon nekako iz tog ognja isčupao živu glavu. Kada ga je Demetrije, prozvan Poliorket (opsadnik; okupator), poslije bitke sreo, zapitao ga je da li je šta izgubio? Na to je Stilpon odgovorio: „Sve svoje sobom nosim“.  Ostavljajući okupatora u nedoumici da li je u ratu pobijedio. Seneka tu priču završava sa riječima: „Lakše je pobijediti čitav narod, nego jednog jedinog čovjeka.“
Ali, danas omladina tancuje uz stihove Bora Čorbe:  „za ideale ginu budale“. (Vjerovatno misli na „ideale“ čiiju slavu pronose kafanski kuloari i pevaljke.) Možda se u ovo vrijeme podjela neko śeti da i tome podigne spomenik. A i od posla se može izginuti, kao u mojkovačkim fabrikama. I zašto stradati kad se može po cio dan malodušno śeđeti zavaljen između „otkosa“ u kafićima. A i ovce znaju plandovati na suncu usred januara. Bolje i tako jer manje ostaje para za benzin, jer kad poneki uđu u auto, izgube strpljenje, kao da ih je vatra dotakla. Ali, nepravda im je sve prihvatljivija, pa zbog nje ne skaču u vatru, niti dižu proteste ili prijavljuju nasilje. Od aviona (svojih vrlina) prave „kade“  u koje se brčkaju sa svojom melanholijom, traćeći dragocjeno vrijeme u životnom dobu kad mogu biti najproduktivniji. A svi su, ako ništa, talentovani za neki od sportova. Ipak, nijesu nizašta krivi, već društvo, koje ne mari za njih. Kažu: „Neka ih, nek i dalje čekaju posao kad nijesu za konobare i berače grožđa“, - pošto im finansijski oderu roditelje po privatnim fakultetima, (a tamo nema tih ispita, struka i „sportova“). Doduše, naučeni su da im se prinosi, a ne da oni prinose drugima. (Ali zato A2. Pejović se pretrže. Radi po nekoliko državnih poslova, pa prima uz bonus za prevodilačku „duhovitost“, kako kažu, ministarsku i ambasadorsku platu, kao neki modni komplet sa sloganom „što duže to bolje“. I vazda je u društvu. Kud ambasador tu i ministar. Sve uduplo. # Kao kad nam tumači ono što su drugi objasnili.) Ni Javni servis ne vidi njin problem iako imaju redakciju za istraživačko novinarstvo, forme radi. Emituju „Stižu bebe“ i razne malograđanske reprize a nijednu emisiju posvećenu problemima mladih, jer bi ukazale na mnoge slabosti vladajuće politike. Kao i Javni servis, umjesto da su snaga, mladi su postali problem društva i raznih zavoda i savjeta. Zapostavljeni su kao nosioci građanskog kukavičluka svojih roditelja, koji se uzdaju samo u „veze“, što ne doliči normalnom, već „savremenom“ DPS društvu. Pa, ko još može reći da smo konzervativni?
Najgori od svih ljudi su oni koji ubijaju čovjeka u čovjeku. A savremena društva u demokratskoj Evropi, navodno, isključuju tu mogućnost, što znači da plemenita djela afirmišu. Ali..., ne smeta im ni naša Krnja skupština. A, plememenitost pružaju i neke tvari, poput knjiga.
Tako me na ulicu susreće nepoznata mlada žena i posle ljubaznog oslovnjavanja upita: „Da li je Biblija za savremenog čovjeka?“ Pošto joj odgovorih uruči mi časopis sa napisanim istim takvim pitanjem na naslovnici lista, teološke sadržine. (Sa originala štampanog u Americi, preveden je u Srbiji.) Blago uzrujana produži dalje užurbanim koracima, ostavljajući me u nedoumici o povodu za njeno postavljeno pitanje.
Dovoditi plemenitost Biblije u bilo kakvu nedoumicu je moguće samo iz neznanja i hira, jer davno je rečeno da „kako je god obrneš, sve je u njoj“. Pa i naučnici; P. Andreas i G. Kilin, tvrde da je svijest starija od mozga. A takva je i Biblija, Svijest čovječanstva. U njoj je izdignut moral za koji antropolog, istoričar i filozof: Špengler kaže da „bi bio istinit i važeći i kad čovječanstvo ne bi postojalo“. Ali, mladu damu je očigledno uznemirila neka društvena realnost koju dovoljno ne razumije jer je suprotna od simbolike i intime njenog vaspitanja. (I veliki Hajne se pitao: „zašto se pod krstom vuče pravednik po blatu, dok kao pobjednik na konju jaše hulja na svom atu?“) Jer u vrijeme laži i nepravdi najbolje uspijevaju laži i nepravde. Cvetaju u svako doba godine kad nema odgovornosti i zakonskih kazni, pa, kao korov, pored materijalne čine i veliku društvenu štetu, goru od epidemija, jer kontaminiraju i tlo koje se prenosi na druga koljena i teško se ispravlja. Tako se mijenja i demografska slika: najbolji odlaze a najgori dolaze. „Mozgovi“ odlaze a fizikalci dolaze.
Nekako sa godinama sve više volim teološke teme, zato se śetih jedne priče iz Biblije kada je prorok Isaija (VIII vijek prije n.e.) prijetio  Jevrejima, da će im Bog sve razvaliti što im je podario, jer su ga iznevjerili, zato što ne poštuju pravdu i pravičnost. Nijesu mu vjerovali, već su mu saopštavali da kaže Bogu da to uradi što je brže moguće, kako bi se uvjerili da On postoji. Umjesto toga stigla ih je prvo kazna koja im je pomračila um, tako da ništa vrijedno nijesu shvatali niti rasuđivali. „Učini da srce tog naroda bude neprijemčivo, da im uši budu neosjetljive, zatvori im oči da očima ne vide i ušima ne čuju, da srcem ne razumiju i da se ne obrate i ne ozdrave.“  Poslije te zbunjenosti i zaluđivanja uslijedilo je njino odvođenje i ropstvo u Vavilonu, koje im je prorekao Isaija, kao i dugo očekivanu slobodu koju će im persijski kralj Kir vratiti.
 A opominjao ih je prorok Isaija: „Teško onima koji za zlo kažu da je dobro, a za dobro kažu da je zlo, koji od tame prave svjetlost, a od svjetlosti tamu, koji od gorkog prave slatko, a od slatkog gorko!“. Upravo, kao što se to „dobronamjerno“ radi danas, kod nas u savremeno doba, bez vladavine prava.
Kažu „glas naroda je glas Boga“, što i ateistima imponuje jer zvuči ozbiljno. Svakako, civilizacijska dužnost političara je da priznaju jedni drugima izborni rezultat ukoliko je regularan. Ipak, te riječi su samo obična floskula, jer „glas naroda“ može biti posledica Božije kazne, a ne njegove dobre volje, zbog koje narod nanosi štetu sebi, jer je postao neznaven, pa je izabrao onakve kakvi mu i priliče. Greškama greške ispravlja. Zbog sopstvene nepravične svojevolje imaju bolesno razumjevanje za nepravednu svojevolju vlasti. I zar korumpiran i zastrašen narod nije tražio od Pilata da se Varava pusti na slobodu a Hrist razapne. (Ali se, ipak, uvijek tješim da je u pitanju neka stranačka krađa glasova, a ne mentalni poblem većine građanstva.)
Da je Miodrag Lekić na prošlim predśedničkim izborima pobijedio, ne bi smo imali ovo što danas imamo. Na korupciju se niko ne obrće, već se ratuje sa opozicijom i ugrožava rad nezavisnih medija. Umjesto lažiranja prava i protežiranja korupcije vjerovatno bi bili i u članstvu EU. Ali, kako Pindar kaže: „Varljivo i puno obmana vrijeme (DPS-a) nad ljudskim glavama lebdi i tok života mijenja.“
Narod koliko god da želi da Crna Gora bude članica EU, bira da ih vode oni koji ga uporno varaju. Ne jednom, dvaput, triput, već danonoćno, decenijama. Od izbora do izbora građanima „dušebrižno“ bacaju prašinu u oči dok ih tovare lažima i završavaju svoj privatni „biznis“ koji je neostvariv bez državnih resursa. A, kako kažu: „upornost se nagrađuje“ i kad se ratuje sa zdravim razumom, mislili su i Vardarski Makedonci, prisvajajući ime i djela Filipa i Aleksandra Makedonskog..
Ali, čovjek sa lažnim moralom je nedovršen čovjek. Takvi su kao rođeni za korupciju. Njima nije vjerovati na riječ ako nijeste u dilu s njima. A takve normalni narodi ne vole ni da im uče đecu a ne da budu ministri.   
Treba sprovesti istraživanje kolikav tovar laži (obećanja iz „najboljih“ namjera, poput onih o dubrovačkom ratištu, privatizacijama, vaučerima, solanama, limenkama...) građanin može izdržati da ne bi posegao mijenjati vlast. Vjerujem, kao najizdržljiviji bili bi smo lideri u svijetu. Postali smo zavisni od laži, kao od droge oni na Kakarinskoj gori. One nas jednostavno drže u životu. I sve u svoje vrijeme imale „uzvišene“ zadatke i ciljeve, čija mračna pozadina nije bila dozvoljena za smrtnike.
Kada se preplavi mozak konstantnim propagandama, efemernim informacijama i dezinformacijama dobije se „isprani mozak“, kome se pomrači i śećanje. A mentalni problemi, pored etičkog, su tihe ubice i fizičkog zdravlja na duže staze. „Dobronamjerno“ natovareni lažima, kao magarad burilima i slamom (sa planina Korupcije i Kriminala) na slikama nekih crnogorskih naivaca, u takvom ambijentu živimo skoro tri decenije. A da bi informacije bile stalno privlačne, potrebna je sve veća buka i demonstracija sile. Tada je i pometnja veća jer izaziva veći strah koji i razbojnika vraća u sentimentalnost mirnog okruženja zatvorske ćelije. Od same larme vremenom se blokira i istraumira mozak koji se učauri i pretopi u spisak lijepih želja i nadanja, iza kojih, i onih najmanjih, stoje brojne legije strahova. A za izvođenje tako nečeg su potrebni prljavi mediji, Zato, na svemu tome narod treba da zahvali i „novinarima“, jer nesavjestan rad jednog „novinara“, gori je od cijelog bataljona loših političara koji su u stanju da sve tumače osim svojih lažnih iskaza. Tako i „zaštićeni svedoci“ na sudu bivaju u toku trajanja suđenja promovisani u intervjuima na nekim TV kanalima.
Loš novinar i urednik svoju „inteligenciju“ koristi da prikrije svoje neznanje i neodgovornost tako što ne daje svoje lažne iskaze, već afirmiše tuđe. „Živa istina.“ I po tome se jedino razlikuje od lošeg političara, izlizanog u svojoj dekadenciji. Ipak, svaki primitivac bez etike misli da je superiorniji i od kulture, koju svodi na formalnost oponašanja. I đe je u svemu tome kultura kad su upakovane laži preče od istine? To je postalo navika i za sve ostalo. Tada se sa onim što je istinito, ili umjetničko, ne zna šta će se činjeti.
Domaće nezavisno novinarstvo se u Crnoj Gori guši, jer njin profesionalizam smeta vlastima. Ni Javnom servisu se ne dozvoljava da stane na noge iako je objektivnost informacija javno dobro. Ali, kao takvi prirodno je da se protive samovolji i neodgovornom ponašanju vlasti, što ide u prilog opoziciji. A to nije dobro za vlast uz koju se u primitivnom društvu može neodgovorno profitirati na račun građana. Zato su naši mediji balkanski, jer živimo na Balkanu. Što su viši pobornici vlasti, tipičniji su, do besvijesti.* Neki iz takvih novinarskih „objektivnosti“ uskaču u njine poslaničke klupe. A, publika im je prikladnija što je drže u većem neznanju, pa im takva postaje preča i od istine, toliki su intelektualci. (Po zakonitostima „telešopa“, publika postaje bitna kao broj a ne kvalitet.) Jer, loši intelektualci, umjesto da čvrsto brane svoje stavove koji teže objektivnosti, pd svojom stukom, oni se dodvoravaju vlastima i publici, kao niđe u svijetu. Nešto mislim da je to sve zbog prodora udbe u sve slojeve društva, ali nije. Konj se prepušta da ga jaše svako ko je kadar za to.
Tako se gradi i razvija duh kolebljive malograđanštine, koja nalazi opravdanje i u tome kad se kalapi država. Ima i onih koji su nečim spriječeni da u tome učestvuju, što ne znači da to ne odobravaju, jer ćute, što znači da bi u tome rado sudjelovali ako bi im se pružila mogućnost A pruža im se u ostvarenju nekih „veza“, jer u demonstraciji kriminala prije vide svoju šansu nego li potrebu za osudu. Tu malograđanštinu su još stari filozofi nazivali „gomila“. A moderni filozof Gustav le Bon je prorekao, znatno prije pojave interneta, da njeno vrijeme tek dolazi, „jer gomila je rob impulsa, koje primi“. Ali, na Balkanu se to odavno dokazalo tačnim. Ipak, jedan od najvećih etičara među filozofima je najvjernije opisao primitivizam propadanja njegove jedinke, koji odvodi maloumlju – što je za njega čovjek bez etike. (Jer se bez etike sve, prije ili kasnije, pokaže maloumno.) „Među maloumnima nikoga ne bi trebalo prepustiti samome sebi: jer oni čas stvaraju zle namjere, čas sebi i drugima pripremaju opasnosti za budućnost, zatim se odaju svojim nepoštenim željama; srce im otkriva ono što su krili strah ili stid, raste im drskost, bude se pohota i gnjev.“  (Otud u demokratskim društvima i kontrola vlasti, jer neograničena vlast može dovesti do sličnih ponašanja.) Dakle, govori upravo o onome na šta se danas žale korisnici  interneta. A, tako nešto doživjele su i Vijesti, ovih dana, kada su objavile reportažu o podgoričkim švercerima duvana. Na njinom portalu se obrušila lavina bezumnika, sa uvredama i prijetnjama. Ali kad treba da legitimno traže svoja prava i da pridruže drugima u borbi za istinu i pravdu, onda se povlače duboko u svoj kukavičluk, u kome su spremni da za desetak eura prodaju svoj glas na izborima, jer su svoju čovječnost davno izgubili kao nepotreban teret za vrijeme u kome žive. Snašli se.
Sve se vidi, sve se zna, a neki mediji (poput Pobjede), „analitički“ ćute i naklapaju priče nametnute od političara. Kao u onoj pjesmi: „perspektiva im je jeftina cigara“. „Aktuelno“ im je samo ono što je dnevna tema političara iz vlasti. Novinarske prvorazredne teme bi im uništile vladajuću reputaciju, kao i sadašnjim vlastima imidž sa kojim su sve to zamutile.
Lideri smo po najvećim unutrašnjim problemima u regionu. Neki su poput „Pandorine kutije“, a neki kao „živo blato“ u koje tone i umjetničko stvaralaštvo. Zato, samo smjena vlasti može normalizovati državu i njene institucije, kulturu i sve druge društvene odnose i saržaje u kojima sad caruje korupcija svih profila.
Opozicija je loša onoliko koliko je vlast u stanju da je kvari. Ipak, jedino se na nju  i njin dogovor građani mogu osloniti ukoliko želi normalizaciju društva. A to trebaju pokazati i na predśedničkim izborima, jer za to će imati i kvalitetan izbor. Ujedinjena opozicija ima dobre lidere: R. Krivokapić, M. Lekić, A. Bečić, D. Abazović.*
A saopštenja o istraživanju javnog mnjenja će vjerovatno reći drugačije. Ta ispitivanja javnog mnjenja će DPS-u biti prioritet, pogotovu ako izgubi dominaciju na Javnom servisu.
A kako kažu ispitivanja javnog mnenja, koja su skoro vršena, su nevjerovatno kontradiktorna, pa se ne mogu smatrati ozbiljnim. Po njima, više od polovine građanstva vjeruje  u one za koje kažu da su korumpirani. Kod njih je mnogo šta poslednje što bi trebalo da je na prvom mjestu, makar kod Crnogoraca. Tako je Sveta Crnogorska Crkva koja nam je kroz silne vijekove bila na prvom mjestu, u zadnjem istraživanju, na poslednje mjesto po povjerenju. Kao da Crnogoraca nema. Ali, ajde, iako neki kažu „igraju se demografijom usled nekog primitivizma i propagandi“, ali sa Crkvom se nije igrati, jer je ona sazdana na pravičnosti i dostojanstvu naroda pred Bogom.
Dobrim dijelom ovo „tranzicijsko“ vrijeme dobro ilustruju skulpture vajara Zorana Kuzmanovića.
U Galeriji Dvorac Petrovića, na Kruškovoj glavici u Podgorici, otvorena je izložba srpskog vajara Zorana Kuzmanovića. Za izložbu sam kasno saznao, ali je uspjeh pogledati. Bilo je to vrlo prijatno iznenađenje za mene, posle dugog niza godina u kojima je CSU uglavnom ugošćavao izložbe nadriumjetnika.
Vajar Zoran Kuzmanović se kreće putevima savremene umjetnosti sa izraženim analitičkim pristupom tematici svojih djela, te je, otud, ova izložba dobro promišljen konglomerat razuđenih ideja i simboličnosti unutar tematske preokupacije.
Kad se sve svede Zorana tematski interesuje ličnost. Da li je ona savremena; svakidašnja; iz okruženja ili politizovana, sasvim je svejedno, jer im je većinom glavni imenitelj: osobitost profanosti. Kao neka profanost funkcionalnosti. On likove postavlja u psihološku ravan istine, sa simbolikom koja ih jasno i čvrsto determiniše, kao što stameno i djeluju u svojim formama. Izrađene su od legura koje imaju veliko prisustvo aluminijuma, čije sivilo prosijava na površini.
Te „ličnosti“, odnosno, likove predstavlja na tri različita, potpuno partikularna načina, koja se sa svojim osobitostima rijetko kad mogu susresti u jednom djelu, a ipak se iskustveno mogu povezati u jednu cjelinu, kako autor u nekim navratima i sugeriše. To su, uslovno rečeno: biste „prazne ljušture“; presjeci raspolućene gromade biste; i „konture“ profila, koje u svom sadržaju održavaju kontinuitet psihološkog lika. On im se ironično ne podsmijeva već ih posmatra kao simboliku realnih konstanti, kojima pristupa sa jasnim vizuelno analitičkim stavom, unutar likovnosti simboličko psihološkog predstavljanja.
Ono što njegove skulpture jasno proklamuju, je to: da su te „ličnosti“ lišene svake duhovnosti, jer unutar ljušture, koja predstavlja materijalističko poimanje života i svijeta, je banalnost praznine. Kao što se i sam materijalizam može smatrati površnim i bez suštine, koji je davno i budizam objasnio, upoređujući ga sa šupljim palminim stablom. Prazne „ljušture“ (biste), poput oklopa, i liče na oklope ili šlemove, sa minimalnim naznakama čovjekovog lika, su neskriveno ispunjene vkuumom. Neke su bez „nosa“, a nekima je umjesto „usta“ tunel, koji stvara promaju u „glavi“, a simbolički navode na karakteristike lažne ličnosti. Upravo kao svrhu maski koje pominje lik Hasanaginice dramaturga Lj. Simovića, koje kod Zorana imaju i osobitosti šlema.
Ovakve monumentalnije biste se mogu simbolički tumačiti kao odraz kolektivne svijesti pojedinca. U slikarstvu je nadrealista Đ. de Kiriko predstavljao ljude sa „balonima“ umjesto glava. Zapravo, na Balkanu se značenje „autoriteta“ nikad nije mijenjalo. Na Zapadu je krajem osamnaestog vijeka došlo do značajne revizije, makar kada je nauka u pitanju. Tada je „autoritet“ izgubio svoje značenje i došlo je do afirmacije znanja, koje se moralo dokazati u praksi. Dakle, postalo je relevantno znanje a ne „časna riječ“ autoriteta, koji je svoju važnost u društvu sticao političkim i drugim vezama, čak i u nauci. Iz ovog opusa je najmonumentalnija figura bila izložena ispred galerije. Po svojoj simbolici i najznačajnija. „Glava“ biste,odnosno „ljuštura“, je postavljena na tjeme, kao pri nekom padu. Zapravo ona objašnjava pad materijalističkog čovjeka. (Poput bista kakvog savremenog Poliorketa, odnosno, diktatora čije su i spomenike rušili smjenom vlasti.) Vakuum unutrašnjosti djelimično ispunjava nasumice nabacano kamenje, koje simboliše okamenjena materijalistička svojstva, poput ubjeđenja, umišljenosti, poroka... Mišljenja sam, da su njenu unutrašnjost mogli ispunjavati  i neki oblici smeća, koje nalazimo pored puteva, jer da bi ono dospjelo tamo morala se prvo u glavi roditi ta „ideja“. A one čine čovjeka onakvim kakav zapravo jeste.
U svom predstavljanju „raspolućene“ biste  postavljaju  drugačije činioce. Spoljašnjost je skoro identična „ljušturama“. Uglavnom nema nikakvog naglašavanja, ali su nekim načinjeni prorezi umjesto oči. One, time nijesu postale dublje, već, kao da predstavljaju otvore nekog utvrđenja, bunkera, dok su umjesto vakuuma polutke popunjene na mjestu rascjepa. U ispunjenom masivu rascjepa, simetričnih polutki, krhko su iscrtane konture profila običnih ljudi, sa većim naglaskom na oči, kao kod arhajskih posmrtnih maski. Za razliku od ostale mase,one su u zlatnoj nijansi. Dakle sadržaj je ljudski, čovječan, ali raspolućen, radi isticanja vanjske i unutrašnje prirode čovjeka. Kao neki homodublex, većinom posvećen sebi, što ostalu simboliku ostavlja malo po strani.  Autor je i fizički razdvojio intravertnu i ekstravertnu psihologiju čovjekove ličnosti, koju je Jung objašnjavao. Upravo su me ti raspolućeni profili podśetili na karikaturistu i ilustratora J. Vlahovića, iz neđeljnika NIN, sedamdesetih godina. On je u preśeku profila čovjeka, umjesto mozga i njegovih vijuga, nacrtao vijuge debelog crijeva koje se završavaju na usta.
Ali, na ovoj izložbi, interesantne su i skulpture u obliku kontura čovjekovog profila glave. U prvi mah sam pomislio da je to neka savijena žica, armatura, kako se u poslednje vrijeme često radi u svijetu, i kao skulpture na otvorenom. Ipak, Zoran Kuzmanović je tome dodao svoja simboliku i značenje. Zapravo te konture ljudskog profila su povezani zglobovi, koji neznatno mogu mijenjati svoj izgled. Ipak, tu mijenu ne smatram važnom koliko samu simboliku zglobova u ljudskom liku. Ti zglobovi su koljeno do koljena, kao zbir pokolenja u nekoj kolektivnoj svijesti podaništva. Taj futuristički pristup u njegovom nadrealnom značenju ljudskog lika ima praktičnu mehanicističku funkciju, koja poništava sve druge. Tu tvrdnju mi daju za pravo njegove skulpture koje su poput suđa, bokala koji ocrtava individum čovjekove glave, kao uslužne rabote i pribora drugih. Drška tih bokala su uši, kao i kod konturnih skulptura „ličnosti“.. Dakle, uslužno mehanicistička funkcija „ličnosti“ je opredmećena, bez drugih naznaka. A koliko je ona dvosmislena neću govoriti. Ali, simbolička osnova njegovih „dvodimenzionalnih“ psihološki profila je jasna, da se slaže i sa Šekspirom, koji je kroz lik Hamleta rekao: „Nek zaslađen jezik liže glupi sjaj, a koljeno svija svoj uslužni zglob tamo đe korist sleduje laskanju.“
Zoran, ove konture od zglobova i koljena razvlači na razne načine, što je nekima možda simbolički impresivno, ali ih ja tumačim kao neke populistički nižerazredne naracije koje za objašnjenje mogu imati „uticaj sredine na razvoj čovjekove ličnosti“, kao dobro uopštenom štivu za domaćice i „praktične žene“.
--
*Tada je sve za njih kliše, pa se strogo pridržavaju recitovanja tuđih stihova. Mentalna ukočenost je za njih oficijalnost, a politički miljenici  plafon djelovanja. Svaki je odabrao nekog kome se dodvorava, „zlu ne trbalo“. Van toga ne postoji ništa važno. Ukoliko nije iz vladajuće stranke onda je to neko iz uredničkog klana, koji ne trpi suparništvo. Ubiše se u oponašaju svojih gazda. Misle tako je najracionalnije prikriti svoje profesionalne nedostatke u trci za boljim profitom i finansijskom sigurnošću. Mnoge važnosti koje oponiraju njinim gazdama ne primjećuju, a kad moraju usitnjavaju. Pri tome, razmišljaju „analogno“ kao u onom vicu o ćelavom papagaju, jer misle da građanstvo to traži od njih, pa u tom pravcu daju sve od sebe.

No comments:

Post a Comment