2.3.18

O demokratiji, porijeklu kultura i mistike



Piše: Bratislav Bato MEDOJEVIĆ  26. 02. 2018.

Početkom ovog mjeseca su počela predavanja o demokratiji za NVO sektor i građane, koja organizuju članice EU i Američka ambasada. Zapravo, ta predavanja su trebala davno biti okrenuta ka Vladi, vladajućoj stranci i institucijama sistema.
Prva predavanja su otpočeli: ambasadorka SAD-a, i po jedan predstavnik Norveške i Bugarske. Ali se pitam, koliko su usaglašene kapitalističke demokratije Amerike i Norveške, jer su različite. U Norveškoj najvećim kapitalom upravlja država, t.j. građani, dok je u Americi sasvim drugačije jer tamo najveći kapital pośeduju banke i industrijski konzorcijumi. Balkanu je bliža Norveška verzija. Ona je trebala biti i nastavak nekadašnjem samoupravnom socijalizmu (socijalističkoj demokratiji), koji je sada ostao bez svojih resursa zbog uništenja privrede u divljoj privatizaciji (kapitalizaciji) koju je počinila sadašnja vlast DPS-a. Tako je, gomilanjem kapitala u svojim redovima stvorila oligarhiju koja upravlja „demokratijom“ i svim državnim resursima, pa mogu biti zadovoljni što imaju obespravljene podanike koji su ih ohrabrivali u svemu, jer su ih birali.

U jadima korupcije, naša „demokratija“ nikako da stane na noge, već treću deceniju, zbog autoritarnih uobrazilja pojedinaca koje su nezasite, jer im je svega malo.  Zato se u našoj „demokratiji“ ne želi imati prirodni sklad vladavine prava, pa je podanička malograđanština u trendu. Snalaze se i na visokim funkcijama, pogotovu tamo đe se prioriteti marginalizuju, poput borbe protiv korupcije. Dovoljan im je smireni ton glasa da bi zračili povjerenjem. I kad nema rezultata „napredak“ se uveličava, ništa lakše za one bez etike i nezasluženog napretka u službi, jer su i visoke institucije sistema koje zakone  treba da primjenjuju u istom kolu korupcije i poltronstva. I otkud toliki „Jadnici“ tamo đe jesu? (A pisao je taj roman V. Igo, u progonstvu poslije državnog udara). Dakle, oni nijesu samo iznad zakona, već su zakone, s „modernim“ varvarizmom, stavili pod noge, kao kakav otirač; čemu im i služe. A otirači ne obavezuju na odgovornost. Zato se šepure i kočopere kao ćurani, ako nemaju sa čim a ono sa pozicijom i fizičkim izgledom (ako im je ko rekao da fino izgledaju u odijelu), kao u onoj priči kad uobražene guske izdužuju vrat da liče na labudove. Tako se od strane odabranih u organizovanom laganju produžavao i ulazak u EU, da bi „begovima“ sačuvali organizovani kriminal u svojim „pašalucima“.
Ali,  zbog puste pameti i poštenja, odnose sa novinarima i javnošću izbjegavaju u zadnje vrijeme i u studiju Javnog servisa. (Jer, ipak se prilike mijenjaju u društvu sa „pokušajima terorizma“ i suđenjima po principu: „pitaj brata lažova“, pa sad i one lako povodljive birače iz Sidždžina /Knjiga grešnika – kod Arapa/ muči veći strah od budućnosti nego onaj koju im konstantno servira vlast, zbog čega joj žele smjenu. Tako u svom strahu od gubljenja vlasti DPS je zahvatila očajnička panika, pa primjenjuje neprimjeren pritisak nad pravom i zakonima, primoravajući i Krnju skupštinu /kako je prozva opozicija/ da ne poštuje odluke suda, pa se građani pitaju: „Zašto skupština da uopšte određuje sudije i sudske savjete kad može DPS sa svojim poslaničkim „kadrom sudija“, na čelu sa Škreljom i sličnim njemu, da rješava sudske sporove, pošto su iznad zakona“. Nevjerovatno, najveći zakonodavni organ države ne poštuje odluke suda, odnosno zakone koje je donijela. A M. Đukanović, sve to objašnjava golootočkom retorikom, jer kaže: „sudovi ne mogu poništavati političke odluke...“.  I „ko to tamo peva“ da nijesmo na evropskom putu demokratije i vladavine prava? „Pa uživajte, a saznaćete!“ – kaže se u Kuranu. Jer imamo i slonove u staklenoj bašti koji pomažu DPS-u, iako od njega trpe velike posledice. DF je, u stilu rmpadžija i kabadahija, potpuno razbio ujedinjenu opoziciju sa svojim kandidatom za izbor preśednika države i time stvorio neizvjesnost izbora i produžio agoniju društva.)
Neodgovornost u mešetarenju sa „demokratijom“ naučila nas je mnogo čemu, pa je licemjerstvo postalo pouzdan partner, ali i alatka za svaku priliku u službi profiterstva. jer uobrazilje je nemoguće zasititi. A što ne može „finoća“ licemjerstva onda je tu bahatost i protekcija. Nekad se dramski pisac Fridrih Hebel pitao: „Kakva je ogromna razlika između varvarizma koji prethodi kulturi i varvarizma koji dolazi poslije nje?“ A na sličan način se zapitao i Poljski satiričar Stanislav Ježi Lec, u jednom tekstu: „Zar je to napredak kad ljudožder počne da koristi nož i viljušku.“
Samo divlji i zamlaćen narod živi u diktaturi neke strahovlade, koja voli državu onoliko koliko može da zadovolji potrebe svojih uobrazilja – koje su beskonačno bolelesne. Dakle, i državu vole beskonačno – kad je samo njina. kao kakva fatma. Ipak, Demokratija je nešto sasvim drugo. Ona civilizuje društvo vladavinom prava kojim obezbjeđuje uslove za sveopšti razvoj.
Prva pojava demokratije se vezuje za Grčku i Evropu, odnosno za Antičku Atinu kao jednoj od mnogih grčkih gradova–država. U revolucionarnom prevratu, s početka V vijeka prije n.e., zbačena je tiranija i formirana demokratska vlast. Ona je u tome bila jedinstven primjer, jer su mnogim drugim državama i dalje upravljali kraljevi, odnosno oligarhija, kako je bilo i u suparničkoj Sparti. U svojim kolonijama oligarhija je na prijesto postavljala tiranina. To isto su radili i osvajači koji bi ih porobili. A sistemi oligarske vlasti su se razlikovali po broju članova savjeta. Manji savjet veća tiranija. Antička Atina, i kada je bila na najvećem vrhuncu, svoju demokratiju nije nametala drugima, ali njena demokratija nije smetala ni suparnicima, osim domaćoj oligarhiji koja je uvijek imala pretenzije da bude na vlast. Služili su se i brojnim podlostima ne bi li došli do nje.
Ipak, neki oblici demokratije su uvijek neđe postojali u svijetu, a u većini slučaja nikad nijesu potpuno ukidali staleške razlike u civilizacijski razvijenijim društvima. Ali,  ostaje nepoznato, odakle potiče ideja za stvaranje demokratskog društva, kakvo su antički atinjani sproveli u djelo?
Pisana dokumenata o tome nijesu u cjelosti poznata. Ali, Herodot govori o jednom događaju kada je Persija imala tu mogućnost da u VI vijeku, (prije atinjana), postane demokratska država. To je kraj vladavine kralja Kambiza. On kaže; “Dok je boravio u Egiptu i tamo izvodio svoje ludorije, sklope protiv njega zavjeru dva maga, dva brata, od kojih je Kambiz jednom povjerio dvor na čuvanje.” Pošto je doznao za prevaru, Kambiz je požurio da se vrati, ali nesretnim slučajem se teško rani i od infekcije umre na putu. Ipak, njegove pristalice, njih sedam, koje je narod kasnije prozvao “sedam veličanstvenih” (kako navodi O. Potežica, da stoji u nekim staro-persijskim dokumentima), uspiju da uđu u dvor i pobiju prevratnike, od kojih se jedan predstavljao kraljem, bratom Kambiza, (jer mu je izgledom ličio), koga je ovaj, pred podlazak za Egipat, tajno ubio, kao konkurenta vlasti, i njegovu smrt prikrio. Poslije toga, sedam osvetnika kralja Kambiza, je razgovaralo kako da urede državu i koga da postave za kralja. Jedan od njih: Otan, predlagao je demokratiju. Herodot navodi njegove riječi: “...Vlada naroda je, prije sveg, i po imenu nešto najljepše u svijetu, i ona, prije svega, znači ravnopravnost za sve; i drugo, pod njom se ne dešavaju stvari kakve se dešavaju pod vlašću jednoga. Za službu će biti kockom biran i biće odgovoran za svoj posao, a sve odluke iznosiće pred skupštinu.”
Ipak, do toga nije došlo, već je izabran jedan od njih da stupi na prijesto. Bio je to Darije. Zapravo, demokratija u Persiji nije tada bila ni moguća, jer je zahvatala veliko geografsko prostranstvo sa mnogim narodima, jezicima, vjerama i kulturama, zbog čega je Darije, stupivši na prijesto podijelio carstvo na satrapije i u njima postavio svoje namjesnike.
Tako ostaje da zaključimo da je demokratija jedinstven slučaj u istoriji, kojoj  je trebalo dvije hiljade godina da se preseli iz Antičke Atine na Divlji zapad, kao državno uređenje.
Ali, ostaje i dalje nepoznato otkud persijancu Otanu ideja o demokratiji, pa se uz to prirodno nameće i pretpostavka da je to znanje usvojio od nekih razvijenih kultura Azije, koju je Persija pokorila?          
Za demokratsko uređenje se može reći da je postojalo mnogo prije atinskog. U sumerskom gradu-državi Lagašu, 2400. godine prije n.e. došlo je do prve revolucije u svijetu, za koju postoje pisani izvori, u kojoj je obespravljen narod preuzeo vlast od tadašnjeg svještenstva koji su raspolagali svom državnom imovinom. Pobunjeno stanovništvo je predvodio Urukagina, čovjek iz naroda, koga Z. Kosidovski deklariše kao prvog političkog reformatora u istoriji. On je napravio veliki korak ka demokratiji, mada se ne može reći da ju je u pravom smislu i ostvario, jer, kao što mnogo kasnije, u demokratskoj Atini nije ukinuto ropstvo, tako se pretpostavlja da ni Urukagina nije u putpunosti izvršio staleške razlike. Na jednoj njegovoj steli piše: “sirotinji i udovicama bogataš nije više nanosio krivdu”.
Njegovo uređenje države, koja je doživjela procvat, nije dugo trajalo. Poslije pet godina pokorio ih je kralj grada-države Ume. Usled intriga domaćeg svještenstva i zavisti ostalih gradova izvršen je iznenadan napad i Lagaš je osvojen.
Dakle, u Atini je Solon (VI vijek prije n.e.), za razliku od svog prethodnika Drakona (koga je izabrala oligarhija za zakonodavca), ukinuo dužničko ropstvo u Antičkoj Atini, i omogućio veća prava građanstvu, što je prethodilo uvođenju demokratije, A Urukagina je u mesopotanskom  Lagašu u XXV vijeku prije n.e. uradio, ne samo slično njemu, već i više, iako je živio u dubokoreligioznom društvu u kome su svještenici vršili i svjetovnu vlast kao najbogatiji sloj društva, dok su svi ostali bili podanici. Tada su Sumeri, živjeli u uvjerenju da je zemlja božija i da je normalno da njom upravljaju svještenici, koji su to zloupotrebljavali, pa su oduzimali sve njine viškove i smanjivali im obradive površine, dok su svoje povećavali. Ako se tome doda da su Sumeri ubirali izuzetno visoke prinose od zemlje, za razliku od drugih naroda, jer su umnogome unaprijedili proizvodnju, onda je lako doći do zaključka da je narod bio teško izrabljivan. I to je sve podnosio zbog vlasti svještenstva koje je širilo uvjerenja da rade za boga a ne za derikože, kakvi su oni bili. Tako je na nekad plodnoj i bogatoj zemlji život njenih nasamarenih žitelja sve više ličio na ropstvo, zbog pogrešnih ubjeđenja.
Pada mi na pamet baš ta naša riječ „samar“, poput „sumer“, jer kao da vodi porijeklo od izrabljivačkog odnosa prema njima, koji su dobrovoljno, iz pobožnosti prihvatali, a koji su u početku izvršavali prema domaćem svještenstvu, a kasnije prisilno vršili za strane osvajače, zbog porobljavanja. A ni to nije nemoguće, jer smo posredstvom Turske, ali i prije njih, prihvatili mnoge persijske izraze, a koji su, opet, mnogo šta, pa i brojne termine, preuzeli od Sumera. Tako su postale „naše“ mnoge riječi koje vode porijeklo iz Persije, poput: viljuška, posteljina, pidžama... (Neki autori navode da ih je na Balkanu više od hiljadu.)
Sumeri su u dalekoj prošlosti, bili narod sa najrazvijenijom kulturom; imali ogroman uticaj na čitav region, tadašnjeg visokocivilizovanog dijela svijeta. Zahvaljujući napretku u mnogim oblastima, njinu kulturu su preuzimali svi njeni osvajači, pa i onda kada su kao narod nestali sa mape svijeta, poslije vladavine Sargona I. Zapravo, kada su ih osvojila semitska plemena Akada, sa  kraljem-despotom Sargonom I, (2360-2305. prije n.e.), narod Sumera je dobio jedinstvenu državu u kojoj je ravnopravno živio sa drugim narodom, ali je njina razvijena kultura sasvim nadvladala akadsku. Tako su Sumeri prvi put došli i do jedinstva svojih gradova-država, što nijesu bili kadri da sami urade, od stalnih međusobnih svađa oko međaša, odnosno, pretenzija za tuđim obradivim površinama. Ipak, ostali su pisani tragovi o njima, kao i artefakti koji govore o prefinjenosti izrade u mnogim zanatima na polju umjetnosti i kulture. Otkrivene su mnoge njine biblioteke, koje su već tada imali, prebogate mnoštvom zapisa na klinastom pismu. Zahvaljujući arheološkim iskopavanjima u XVIII i XIX vijeku postali su poznati i u izvornom obliku evropljanima. (Danas se po tim terenima svakodnevno siju bombe u sukobima sa “Islamskom državom”, i uništavaju brojni arheološki nalazi, time i smanjuje mogućnost za veća saznanja o prošlosti čovječanstva. Zavladao je takav nemar kao da to neko i želi? Danas su to pustinje, a nekad najplodniji dijelovi svijeta, da se mnogi iz Evrope pitaju da li se tamo može uopšte živjeti.)
Ali poslije Akađana  porobljavaju ih Elamićani, narod iranskog porijekla,  poslije kojeg postepeno narod Sumera odumire. Poslije njih porobljava ih Vavilon. Kasnije ih osvajaju nove imperije: Asirci, a potom novo-vavilonska država koju su formirali semitski Haldejci (Mesopotamija), sa kraljem Hamurabijem (!800. god. prije n.e.). Poslije svih dolazi i Persija u VI vijeku pije n.e,, koja takođe preuzima klinasto pismo i razvija ga, ali ono i dalje u izvornom obliku postoji kao službeno pismo (i jezik, paralelno sa drugim jezicima). Na kraju Persiju porobljava Aleksandar Makedonski, kada i upotreba klinastog pisma jenjava.
Ipak, grčki alfabet potiče od feničanskog pisma, koje se razvilo iz klinastog i slikovnog pisma. Tim putem kretalo se jevrejsko i arapsko pismo. Čak se u arhajskim gradovima Grčke u početku pisalo s lijeva na desno i obostrano, s lijeva na desno i s desna na lijevu stranu, zavisno od toga đe se prethodni red završavao. Da bi tek kasnije bio primijenjen i sproveden isključivo sa desna ulijevo, kako evropljani i danas čine.
Nesumljivo je da su Sumeri odigrali veoma važnu ulogu u kulturnom razvoju čovječanstva. Kao izumitelji mnogo čega, njina znanja su preuzimali drugi, preko kojih i Antički Grci, čiju kulturu  nasleđuje Evropa. Rimljani su pored Grčke kulture bili pod velikim uticajem Etruraca (Tirena), koji su na obronke Apenina stigli iz azijske Lidije, kako navodi Herodot. Tvrdi se da je njin poslednji kralj u postojbini Lidiji poslužio Grcima za stvaranje mita o svom nacionalnom heroju, polubogu Herkulu (Herakle), zbog velikih podudarnosti sa zapisima o podvizima koje je imao. 
I danas je naučnicima neobjašnjivo kako su drevni Sumeri došli do izuzetno preciznih saznanja iz astronomije koja su evropljanima postala poznata od skoro, ili prije koju stotinu godina, i to zahvaljujući razvoju tehnologije. Njin proračun o vremenu obilaska Mjeseca oko Zemlje, kasni samo četri sekunde od savremenog mjerenja. A danas je sasvim sigurno da lukovi  i kupole u arhitekturi potiču od njih. Grnčarski točak takođe. Prije svih imali su i borbene dvokolice. A pored svega imali su istančan ośećaj za umjetnost koja je bila na visokom nivou. Već u trećem milenijumu sa velikom sigurnošću su izrađivali realističke skulpture, a neobično je i to da su u to vrijeme vajali likove građana iz svakodnevnog života, izvan religiozne tematike bogova i vladara kako su radile civilizacije poslijee njih. Otkriveno je i da je grandiozno djelo Ep o Gilgamešu Sumerski, prvi te vrste, a prisvajali su ga svi narodi Mesopotamije. pa ga danas dovode i u vezu sa nekim detaljima iz Biblije. Pospješili su kvalitet i kulturu izržavanja sa potpuno novim izrazima (terminima), koje su usvajali svi ostali narodi. Z. Kosidovski napominje, da poput sumerskog klinastog pisma i jezika, kojima su se nekad služile drevne civilizacije, danas se služimo latinskim jezikom a da Rimsko carstvo odavno ne postoji.
Da bih približio uticaj Sumera i na Balkan, iznijeću tvrdnju da simbol “mjesec i zvijezda”, potiče od njih. Ta tvrdnja je bez konkretnog materijalnog dokaza, jer ne postoji direktan podatak o tome, ali je zasnovana na velikoj vjerovatnoći. (U svakom slučaju mnogo većoj od one sa kojom se sada služimo.) Pored islama, on je služilo i kao hrišćansko obilježje, jer je često bio uklesan na nadvratnicima, ili nekoj strani od ulaznih vrata na starim našim crkvama. Ima ih i po Sloveniji đe nijesu dopirali Turci.
Kod crnogoraca se stilizovan mjesec i zvijezda prvobitno nalazio izvezen i na kapama. Pa je moguće da je i sadašnja polukružnica ostatak simbolike mjeseca. A cjelokupan znak je izgubio funkciju kao starozavjetno obilježje, dolaskom Turaka na ove prostore, zbog podudarnosti s njinom religioznom simbolikom koja je mogla stvoriti zabunu. Zapravo, taj simbol je u hišćanstvu vjerovatno bio prihvaćen kao obilježje biblijskog Avrama. Ali, od Avrama i Arapi tvrde da vode porijeklo, (pa je islamska religija preuzela taj simbol, zbog čega se drugi njega odriču). Tačnije od Ismaila, sina prvjenca od Avramove robinje Agare, koja vodi porijeklo iz Egipta. A koju je na nagovor svoje zakonite žene Sare, protjerao, pošto mu je ona rodila sina Isaka, od kojeg Jevreji vode porijeklo. Avram i Sara su od Boga proglašeni Avraam i Saara, kao titule rodonačelnika Božijeg naroda.
Inače, kod Arapa su postojala mnoga predanja vezana za Avrama, koja ne postoje zapisana u Bibliji. Neka od njih su zapisali prvi istraživači od lokalnog stanovništva đe su radili na iskopinama, ali mnogi su otišli u zaborav. A poznato je da su i Jevreji, po dolasku iz Vavilona, preuređivali neke dijelove Biblije, mičući iz nje sve ono što su smatrali suvišnim, a što je ostavilo traga u nekim drugim izvorima zbog kojih su naučnici sigurni u te tvrdnje. (Poput apokrifa “Knjiga o Enohu” čiji original ne postoji na jevrejskom, a koja postoji na etiopskom jeziku, ali i slovenskom koji je preveden sa grčkog koji je izgubljen u vremenu.)
Simbol “mjesec i zvijezda” je, vjerovatno, Avramu služio kao neko obilježje porijekla, raspoznavanja, neka vrsta “vize”, zaštitnog znaka visoke civilizovanosti, na putevima po nepismenim zemljama sa periferije kroz koje je prolazio; ili pak kao uspomena. (A prošao je Sodomu i Gomoru usred njinog razaranja.) Ta mogućnost se može prenijeti i na nekog iz njegove  familije, vojne pratnje, posluge, najamnika ili robova koje je poveo sa sobom. Ti znaci su mogli biti predstavljeni na bilo kakvom predmetu, tkanini na kapi (a u to vrijeme je ličila našoj crnogorskoj) ili pak zastavi, (koju je mogla sačuvati za svog sina prognana Agara). Kao što i danas putnici i bez namjere pronose simbole svoje države ili sportskih klubova. Ali, nekad su matični grad i njegova obilježja imali veću važnost i od države u kojoj se nalazi, jer su bili država u državi i po vjerskim karakteristikama, (pogotovu ako su izbjeglice, što Avramova porodica, poslije selidbe iz Ura u Haran i jeste bila). Tako su na tim prostorima, mnogo kasnije, i persijski vojnici, koji nijesu činili kraljevu gardu, nosili nošnju kraja odakle su poticali, pa je njino kretanje u nepregledno dugoj ratnoj povorci odisalo šarenilom različitih nošnji i naoružanja.  A Avram je sa ocem Tarom, svojom ženom Sarom, bratom Nahorom i sinovcem Lotom, sinom od preminulog brata Arana, živio u gradu Ur, koji je nekad bio izuzetno važan Sumerski grad. U Bibliji se kaže: “slavni Ur Haldejski”. Bio je prijestonica Sumera, a i mjesečevog boga Nanara (Nanar Sin, Nana), koga su kasnije poštovali Vavilonci i Asirci, opstajao je 2000 godina. Njegov hram se nalazio na vrhu impozantog zigurata, a odaje njegove supruge, boginje Nin-gal, sa ložama, galerijama i dvoranama u kompleksu zgrada oko zigurata. On je bio razlog velelepnih religioznih ceremonija, koje su u sumerskoj tradiciji imale visoku važnost i značenje. I kada ga je Avram napuštao u njemu su se poštovala dva najvažnija božanstva grada Ura. Pored Nanara poštovala se i boginja ljubavi Ištar (sirijski Astarte), koju je simbolizovala zvijezda. Ištar je bila kćer boga Nanara. Astar, kao personifikaciju neba su poštovali južni Arapi i etiopski semiti. U doba Solomona poznato je da je Astarte bila prihvaćena od Jevreja, takođe kao personifikacija neba, a bila je predstavljena u obliku kravlje glave sa rogovima nalik polumjesecu, koga je takođe predstavljala. A simbolika grada Ura i njegovih žitelja, su bili mjesec i zvijezda (Nanar i Ištar). Tako pojednostavljeni ideogram astralne vizije grada, poput grba, vjerovatno je bio podesan za predstavljanje u neke svrhe, jer nije nosio predanost religioznog obožavanja već obilježja inspirativne tematike, koja su viša od običnog tekstualnog opisa. (A Sumeri su odlično poznavali ideograme, kao i astronomiju, odnosno, astrologiju kojoj su bili izuzetno posvećeni.)  Materijalni dokazi za to ne postoje, ali je vjerovatnoća velika i moguća, kao što su i lingvisti koji su radili na prevodima mesopotamskih tekstova, prvi objavili da mora postojati narod sa razvijenom kulturom i prije Vavilonaca i Asiraca. da bi tek kasnije bili pronađeni brojni gradovi Sumera, sa bogatim bibliotekama.
Pored slikovnog pisma Sumerima su i boje imale simboliku. (Kod Asteka u Americi plava je simbolizovala familiju, a kod Sumera Nebo, božanski astralni svijet, što sliči evropskom, ili egipatskom tumačenju, đe je kobaltno plava boja bila skuplja i od zlata. Plava u Evropi simboliše Nebo i nebo, kao što ima značenje, sa zvjezdicama, astralne projekcije previše idealizovane EU i materijalističkog svijeta.) Tome treba dodati i to da su oni rodonačelnici kabale, kojom su se kasnije bavili i Jevreji, što pokazuje i Talmud. U Evropi se porijeklo kabale pripisivalo jevrejskom kralju Davidu, (po kome je plava boja obilježje istoka i duhovnosti). Ona je težila uspostavljanju i razvoju pozitivnih energija u čovjeku, kao što je i mnoga druga znanja  razvijala i čuvala od zloupotrebe (atbaš, gematrija, notarikon, temura). Kniževniku Umbertu Eku su to teme u romanu „Fukovo platno“. A simbolično predstavljanje, u hrišćanstvu, četvorice Jevanđelista kao primordijalnih sila (čovjek, lav, orao i vo, odnosno: arhetipski, mentalni, astralni i fizički svijet) je recidiv te priče.
Evropska kabala navodno potiče iz veoma starih izvora, iako je dopunjena mnoštvom novina, kao što je postala i predmet interesovanja mnogih osobenjaka, šarlatana i spekulanata, ali je u mnogo čemu zadržala prvobitno slikovno pismo, iako je simbolici uvećavala značenja i opis.
Evropljani su pored kabale prihvatili i hermetizam koji se nastavlja u alhemiji. Zapravo, došlo je do miješanja kabale i hermetizma. Hermetizam potiče od egipatskog čudotvorca Hermesa Trismegisa, čije su učenje prvo usvojili Grci, odakle se raširio po Evropi. Poistovjećen je sa glasnikom bogova, istoimenim Hermesom. (U srednjem vijeku biva prevođen u raznolike obrasce i forme misticizma, poput alhemije, koje je Jung  najviše izučavao i objašnjavao, dovodeći ih u vezu sa podsviješću, dok je njinu magijsku moć i djelotvornost opovrgavao. A antropolozi nas uče da je simpatička magija, način vjerovanja primitivnih ljudi, prije pojave gradova, odakle vode porijeklo mnogi obredi, poput karnevala. Kartelj to dopunjava tvrdnjom da su isti centri mozga “zaduženi” za vjeru ili politiku.)
Neki kabalisti i hermetisti su pokušali da formiraju i novu nauku pod nazivom Psihotronika (po izrazu koji je prvi upotrijebio naučnik Fernar Kler), koja bi se bavila “psihotronskom energijom” (vančulnim percepcijama: telepatije, vidovidosti, predznanja, telekineze), ali u tome nijesu uspjeli, jer zvanične nauke odbacuju njina gledišta koja su u većini slučaja naučno nedokaziva, iako postoje neki statistički pomaci u eksperimentima zbog kojih parapsiholozi i dalje rade na tome. (A to je uvijek bila vječita tema, koja je kroz metafizičke studije nekih filozofa, poput Kanta, kristalisala raiconalna rešenja.)
Biblija je protivna magiji, koju anatemiše, ali nas upućuje na izuzetne moći proroka, kao božjih glasnika uzvišene moralne čistote i pravednosti, a Novi zavjet i hrišćanstvo na postojanje nečistih sila kod grešnika, koje psihoanaliza klasifikuje i formuliše kao odraz uticaja negativne strane neke ličnosti, koje u svom pogrešnom razvoju čovjek stvara u svojoj psihi, čime pozitivne strane potpadaju pod uticaj onih negativnih na razne načine. To je bitka čovjeka i zvjeri unutar čovjeka o čemu na slikovit način objašnjavaju neka Jevanđelja. I kao u jednom filmu, pobjeđuje bolje nahranjeni.
Danas se i neka polja kabale i hermetizma primjenjuju u oblastima alternativne medicine. Proučavaju se u parapsihologiji, kao ogranku psihologije, ali i antropologiji. A kao predmet obrade na polju metafizike je uvijek bio u opsegu filozofije, a potom i estetike, kao što i simbolični slikovni jezik podsvijesti nalazi svoj put i u nadrealnoj modernoj umjetnosti. Tako i danas polumjesec u okultnim naukama i astrologiji ima prvobitno značenje emotivnosti, kao i pehar. U kabali on prestavlja astralni svijet u srebrno sivo-bijeloj boji. U hrišćanstvu taj astralan svijet je svijet senzibilnosti i predstavlja ga Jevanđelista Jovan, koga simboliše orao.
Zvijezda je kod Jevreja pretočena u šestokraku “Davidovu zvijezdu”, koja je poprimila i nacionalna obilježja. Ona je dva simbola pretvorila u jedan, odnosno u jedinstvo koje stvara preostala dva. Po jednom tumačenju kabale (ne mora biti tačno, već je uzet kao primjer) se kaže da takvo jedinstvo predstavlja “vodu i vatru”, ili “širinu i visinu”, koje simbolišu spoj “duše i duha”, emocija i volje, ljubavi i vjere. (Tako i naša policija nosi stilizovan amblem: Kabalistički (dupli) kvadrat, kao osmougaonu zvijezdu, koja prvenstveno ima geografski karakter i značenje.) A sa pojavom računara i interneta ideogrami doživljavaju novi procvat i nova značenja. Oni su nekad doveli do stvaranja slova, ali i pored pismenosti i pisma uvijek su bili dio nekih potreba svakidašnjice: grbova i oznaka svake vrste. Kao što danas svaka firma u svijetu ima svoj zaštitni znak u koji teži unijeti simboliku svog rada i postojanja.
Kod nas se romantična simbolika polumjeseca i zvijezde pripisivala gnosticima ranog hrišćanstva, kao po nekom ustaljenom šablonu, iako ona sa gnostikom nema nikakve veze. Nema je ni u kakvom nagovještaju. Zapravo gnosticizam je raznorodan i u svom dualizmu, koji mu u većini čini glavnu karakteristiku, te otud vuče i simboliku polarnosti dobra i zla, čega nema u „zanosnom romantizmu“ zvijezde i mjeseca, koja je odraz iskazivanja uzvišene vjernosti, odnosno, odanosti i mentalne slike vjere.
 Izvori gnosticizma su mali a njegovi tokovi mnogostrani, čemu je doprinosio i tok vremena. U početku je bio pod najsnažnijim uticajem Zaratustrinog (Zaratuštra) dualističkog religijskog učenja, čiji su sledbenici bili persijsko plemstvo Ahemedina (Darijevih Arijevaca). (On je u istoriji jedini prorok indoevropskog porijekla.) Tog dualizma ima i u vavilonskom spjevu Enuma Eliš, ali kasnije i manihejskog učenja filozofa Manesa (Mani) s početka III vijeka, koji je htio da objedini sve religije. (U nauci je poznat po tome što je prvi tvrdio da je primarna osobina materije da se kreće, iako mu nije bila poznata struktura atoma.) Ali, dualizma nema u Bibliji jer je Bog stvorio cjelokupan svijet, a Satana je njegov pali anđeo, te je stoga borba dobra i zla drugačije prirode, rekao bih prirode izdajstva, unutar Božijeg jednoobraznog svijeta. A dualizma nema ni u jevrejskoj kabali, kao što je i pri kanonizovanju Novog zavjeta odbačeno sve ono u šta se sumnjalo da je odraz upliva paganstva.
U Vizantiji su u to vrijeme postojala i mnoga gnostički pokreti i učenja koja su širila i svještena lica, koja su prije protjerivanja vršila službu u kanonskim crkavama, poput Pavla iz Samosate, episkopa iz Antiohije, od koga je nastalo pavlikanstvo, a smatra se da je posredno bio utemeljivač arijanstva i nestorijanstva. Tada su se u samom Konstatinopolju pisale i paganske knjige o moćima nečistih sila, čiji se jedan primjerak spisa iz učenja Mihaila Psela /Pselos/, tvorca “nauke o demonima”, čuva u manastiru Sveta Trojica u Pljevljima, prepisan na slovenski jezik. U tom skretanju ka primitivizmu prerađivala su se i Platonova učenja o ideji u učenja o demonima i nečistim silama. A u takvu vrstu paganskog vjerovanja u demone su vjerovali i Sumeri.
A pojmovne strukture zvijezde i mjeseca uopšte nema ni kod kakvih gnostika, kao što ih nema ni kod njinih uticajnih uzora. Tako nešto nije opisano ni u Bibliji. Dakle, hrišćani su iz nekih usmenih predanja prihvatili polumjesec i zvijezdu, koji simbolišu Avrama i njegovo porijeklo, (time i Stari zavjet), kao njegovi Božji sledbenici; a Arapi ga preuzimaju kao njegovi naslednici, po nekom pravu sina prvjenca. Čvršćom kanonizacijom Crkve, ta simbolika je vremenom zanemarena, kao nevažni relikt prošlosti koji konkuriše krstu, jer je neuke vjernike mogao da zbuni i navede na pogrešna paganska razmišljanja. Treba se śetiti da je i riba nekad bila simbol hrišćanstva, te je otud i Maljević u te svrhe predstavlja na jednoj svojoj slici.
Osim ideograma grada sa jasnim obilježima, za Avrama ti simboli nijesu imali nikakvu drugu vrijednost, jer je njegova religioznost sasvim drugačija. (Treba dodati i to da Jevreji tada nijesu imali svoje pismo, pa je vjerovatno da su se služili ideogramima.) Pošto zbog ugroženosti prava na vjersku slobodu sa ocem i familijom napušta osvojeni Ur, kome osvajač nameće svoja božanstva, njemu se ukazuje božanska vizija i on postaje vjernik jednog Boga, zbog koga napušta Haran u potrazi za obećanom zemljom. Ali upravo njegova snažna ośećanja koja prepušta Božijoj volji iz ljubavi i čiste vjere u Njega, jedan bi Sumer to ideogramom predstavio sa polumjesecom i zvijezdom. Avramova odanost Bogu, bila je filozofska tema Kjerkegoru. A “Žrtvovanje Isaka” motiv brojnih slika, klasika, kao najimpresivnija tema odanosti čovjeka prema Bogu, iskazana u Starom zavjetu.
Dakle, Avramov otac Tara (na starojevrejski t’hara znači čistoća) odlučuje da se sa familijom seli u Haran jer je Hamurabi nametnuo boga Marduka nad svim drugim bogovima u Mesopotamiji. Iz Ura su pošli sjeverozapadno, duž cijele Haldeje, prolazeći pored Vavilona, pa sve do Harana (śeverno od Damaska). Haran tada postaje dom za mnoge izbjeglice. U njemu ugledni i bogat trgovac Tara pravi velelepan dom, ali brzo potom umire.  Tada Avram u seamdeset petoj godini odlučuje da ode sa svojom ženom Sarom i sinovcem Lotom, ka Obećanoj zemlji u predjelima Hanana.
Tako se može reći da je simbolika “mjeseca i zvijezde”, dio rodoslovne istorije Avrama iz Starog zavjeta, koja svedoči o nekom prapočetku i porijeklu njega i naroda sa kojima je obitovao na istom prostoru i iz kojih se izdvojio. Pored Sumera, Akađana, Asiraca, Vavilonaca na prostoru Mesopotamije tada su živjeli i Hetiti i Aramejci koji su govorili jezikom srodnim Jevrejskom. Avram je u Haranu, đe se govorilo aramejski, ostavio svoga brata Nahora, pa ga je nesumljivo ta simbolika i na njega podśećala, kao i na postojbinu grada Ur, u kome su srećno i lagodno sa ocem živjeli.
Mnoga usmena svedočanstva su zauvijek izgubljena, ali nam uvijek ostaje mogućnost da na osnovu saznanja stečenih uvidom u neke materijalne dokaze, rekonstruišemo prošlost i praznine popunimo pretpostavkama na koje nam logika ukazuje. Ipak, realnost nadilazi svaku maštu, jer svojom kompleksnošću opovrgava svaku naivnost, s kojom i sadašnjost uvlači u simboliku prošlosti, kao što je to u prošlosti radila sa budućnošću. Zato se za Avrama, našim žargonom može reći, da je svoju mukotrpnu pustolovinu ovjenčao Božjom slavom jer je bio odan svojoj zvijezdi vodilji, koju je slijedio za živiota. Tako je i sam postao zvijezda vodilja i putokaz svom potomstvu i hrišćanima.
-
Literatura:
Zenon Kosidovski: “Kad je sunce bilo bog”;
Zenon Kosidovski: “Biblijske legende”;
“Herodotova istorija”;
Oliver Potežica: “Drevna Persija”        

No comments:

Post a Comment