Piše:
Bratislav Bato MEDOJEVIĆ 17. 09. 2017.
Ovih dana je od EU izdato saopštenje da je naše
priključenje tom savezu prolongirano. A to znači da je datum priključenja, koji
nam je obećao Premijer D. Marković, pomjeren i da će se pomjerati u nedogled,
sve dok se ne ispune uslovi za vladavinu prava, jer je korupcija svezala ruke i
državi i njenim institucijama.
Ako nema uslova za
vladavinu pava u našem društvu, to znači da imamo pomanjkanje etike. A
pomanjkanje etike je osobitost ljudi sužene svijesti. Pa po tom silogizmo
izlazi da smo društvo sužene svijesti (koja se manifestuje u neodgovornosti lakomoj na svaki
šićar). A neodgovornost prouzrokuje korupciju, koja ometa uslove za vladavinu
prava. I tako sve u krug.Ta šarada ponavljanja ciklusa produžava rokove ulaska našeg
društva u EU, da se postavlja pitanje: je li to cilj naše Vlade? U svakom
slučaju s ovako nečim se prvi put suočavamo u istoriji, da nam pomanjkanje
etike ne dozvoljava pristup nekim višim ciljevima. A koliko znam iz istorije,
svega nam je drugog falilo kroz istoriju, osim etike.
Dakle, Vlada je nemoćna da se sa tim bori, pa bi pod
hitno trebala da rasformira cjelokupno rukovodstvo Ministarstva za Evropske
integracije i raspiše izbore, jer joj izmiče glavni državni projekat koji se
odnosi na priključenje EU. Pa neka druga Vlada to učini u trajanju svog
mandata.
Možda bi do toga i došlo da se Premijer za to pita. Ali
do toga neće doći jer se zna čiji čiji je on zatočenik, doduše u povlaštenijem
položaju od ostalih građana.
S obzirom na
društveno stanje u kome se nalazimo, moglo bi se reći da Melhisedek (Biblijska
ličnost, čije se ime prevodi „Moj car je
Pravda.“) ovđe ne bi bio ni rad gost, zbog nepovoljne „političke situacije“,
ali bi mu mnogi došli na sahranu da iskažu poštovanje. Možda bi mu i mauzolej
podigli da iskažu bliskost tuđoj ispravnosti, jer na rijeječima smo puni
poštovanja prema pravdi iako nam je srce daleko od nje, pa su nam i djela
takva. Takvi smo i prema EU, Njegošu, antifašizmu...
Zato, otkad poče da radi pozornica “Državni udar”
zaboravismo na sve drugo. Tako ni do danas ne znamo kolika je u Crnoj Gori bila
šteta od požara proteklog ljeta.
A od početka ljeta plamćeli su požari po Crnoj Gori.
Gorio je i Lovćen, ponos države i njene duhovnosti. Lubarda ga je na svojim
platnima slikao u nebeskim bojama. Ali, otkad ga makoše sa grba Crne Gore,
nasta i kriza morala. Sada haraju ubistva, lopovštine, korupcija, piromanija i perfidnost
svakolikog kriminala u kojima političko tezgarenje pretenduje da izvuče korist
u svemu. Ta politička korupcija je po svim osnovama opasnija od drugih, jer
trajno disharmonizuje društvo i cijeli vrijednosni sistem. Njeno jedino oružje
su prazne deklamacije, s kojima žele prkriti loša djela. Narod nekim
političarima daje veliku čast da ga zastupa, a oni to koriste da se prodaju
tuđim interesima radi vlastitog šićara.Time je i nezadovoljstvo naroda mnogo
više izražena nego do sada. A evo i primjera.
Dok sam prolazio kroz
staru podgoričku varoš, zapazio sam jednog starog gospodina u sveže uštirkanoj
bijeloj košulji, kako korača kroz gužvu automobila. Dok se pokušavao skloniti
sa dvosmjerne ulice na kakav trotoar, koji nije za ljude, jer je toliko uzak da
se ni mačka na njima ne može skloniti, očajnički mi doviknu: „To su grobari
gospodine, a ne ministri. Vi ste mladi, progovorite o tome.“ Pomislih: „Ta ulica i jeste prečica za gradsko
groblje na Čepurcima.“ Ali, iskazano nezadovoljstvo pomenutog gospodina je
mnogo šire, (jer je vjerovatno nekog prepoznao u automobilu) i tiče se nesavjesnih
ljudi koji su na važnim funkcijama vlasti. Eto, najnoviji slučaj je taj što su
vrtići prebukirani. Umjesto 25 mališana, neke grupe u vrtićima premašuju i 80.
I niko nije odgovoran za te nehumane uslove boravka đece, jer se prema
problemima odnosimo kao da su pali s neba a ne da su rezultat loših projekcija
ljudi kojima je dužnost da obavljaju taj posao.
U narodu je sve
prisutnija izreka da „ministar može biti bilo ko“, pa i Mis
plagijaštva, U opštem politikanstvu koje rasturaju po medijima, nekima su i
Hamurabijevi zakoni važniji od Ustava, pa je kao u Bibliji: “Gledaju a ne vide,
slušaju a ne čuju i ne razumiju.”
Jer, kako Njegoš slikovito kaže: „A slijepcu oči ne smetaju, no se drži sve
jednoga (partijskoga) puta, ka pjan plota kada se prihvati.“ Lovcima na
privilegije drugo ništa i ne preostaje.
Mnogi naši ministri
su pravi klokani, a da ne govorimo o mnogim partijskim službenicima koji prave
nevjerovatne skokove iz jednog resora u drugi, sa funkcije na funkciju, a da za
to nemaju adekvatno znanje i iskustvo. A to je najgori vid populizma. Tu su da
zapošljavaju svoje, naročito u nekim savjetima. I u odlasku, poslije njinih
„reformi“, uglavnom, ostavljaju gore stanje od onog koje su zatekli. Što više
„kadrovskih“ promjena u jednoj instituciji to je gore stanje u toj instituciji.
To se vidi i po samoj Vladi. Nijedno njeno ministarstvo nema ni svoj Zakon o
radu, koliko čujem, pa je u takvim okolnostima izlišna i odgovornost u takvoj
ilegali. A koliko poštuju znanje, najbolje govori podatak da su Akademiji nauka
oteli zgradu koja se za njih gradila.
Skoro je i Petnjica
dobila opštinu, zasnovanu na „Studijima opravdanosti i izvodljivosti“ koje
nemaju nikakve veze sa realnošću, osim potrebe da DPS udovolji koalicijonom
partneru radi produženja vlasti.Tu papirologiju im je završio neki Babović iz
Berana, uz pomoć fantazije, kako su poručioci i tražili. Ali i svaki laik zna
da to nema nikakve veze sa stvarnošću. I što da ne, kad iz svoga džepa neće to
finansirati.
Političkih kadrova
Narodne stranke,koja odavno ne postoji, dovedenih devedesetih, dok su bili u
koaliciji sa DPS-om, ima u svakoj državnoj i opštinskoj instituciji. Lijepo im
pa se slizali sa vlašću. I šta je sa drugima? Dođu po političkoj liniji i tu
ostanu, puste korijene, a da nemaju ni potrebnu stručnost za posao koji
obavljaju. Tako od institucija pravimo deponije koječega, ne dajući im nimalo
prostora za profesionalizam.
Zato po podgoričkim
kafićima, a ima ih napretek, (ali ne na svaki ćošak, već od ćoška do ćoška, u
ponekim zgradama, i nikad u zgradama đe žive funkcioneri); često jedinim
„kulturnim“ sadržajem koji nudi Glavni grad, može se čuti i to: „Biram ga da bi
ismijao moje povjerenje, čime postaje gori i od obične fukare. Te puste pameti
kojoj treba zaviđeti! I onda mu ne preostaje ništa drugo nego da glumata
ozbiljnost i bezočno laže sa visine, kao da mu je ta funkcija od baba ostala a koju
je mojom zaslugom dobio. Može mu bit’, jer nije kriv dok se ne dokažu nepočinstva koja
svakodnevno čini, pred istim onim „kadijama“ koji su kao i on. Kako je moguće
da nije sramota one iz Agencije za antikorupciju da primaju platu. A sitna im
je ona šta dobija zauzvrat. Gušimo se u korupciji a oni ni prstom da mrdnu.To
treba proćerati iz države. Neki su i zakoni takvi da one koje biramo tjeraju da
budu takavi, jer kriminalne radnje koje su radili zastarijevaju prije nego i
siđu sa vlasti, jer i zakone kroje po svom ćefu.“
U jednom filmu sam
čuo i to, da ako u nekoj instituciji ne rade posao kako valja, je znak da su
glupi ili korumpirani, - trećeg nema. A ni jedno ni drugo građani nemaju želju
da finansiraju.
Tako se u opštem politikanskom metežu, kao šlagort, jedni
śetiše da Njegoša proglase za sveca a drugi ga optužuju za
genocidnost. I sve to je bilo na dnevnom redu u ovoj godini, kao kakvi važni
„kulturni“ događaji koji su najviše zaokupljali i pažnu naših medija. A koliko
pažnje, toliko i zataškavanja.
Kakvo obrazovanje i
vaspitanje takvo i društvo. A stigli smo i dotle da prepisujemo i tuđe nastavne
programe, za čem Ministar nije našao shodno da pronađe svoju odgovornost u tome, pa ni za
kompetentnost fnkcije koju obavlja, jer nema potrebnu spremu i iskustvo stečeno
u prosveti.
Ipak, Premijer D.
Marković je „prepisivanje“ nazvao
„zastiđem“, ali je sa autoritativnom izričitošću rekao da je novi Program za
školstvo dobar i da se reforma mora sprovesti. Kao da se „zeza“, jer su je i
prosvetari u školama već nazvali „zezancija“. A kako i ne bi, jer „prepisivači“
su u svoj toj priči najmanje krivi, što mediji nisu objelodanili. Zapravo,
„Reforma školstva“ je počela tako što su im, takvima kakvi su, šefovi dali po
150. eura i naredili da programe završe za dva mjeseca, što je više i od
krajnje neozbiljnosti.
Plagijaštvo je kod
nas u modi. Najbolje ga je promovisala jedna ministrica, a sad ambasadorka. Imamo
ga svuđe a neprimjećujemo ga. Zapravo, preporučljivo je kićenje tuđim perjem u
opštem mrtvilu, za opšte dobro. A sramotu u Ministarstvu prosvete nam otkriše
Hrvati, inače se na nju ne bi osvrtali, da je na to ukazao neko iz domaćih
redova. Zaludu je Njegoš zborio: „Budale su s očima slijepe, koje vide, a
zaludu vide; trebaju im za proste potrebe ka ostaloj isto životini.“
Zato nam je i likovna
umjetnost u zapećku.
Prepisasmo silna
Poglavlja, prevedesmo ih i tu stadosmo. Za Evropu još nijesmo naredni. I u
odnosu na naše pretke smo izopačeni, iako oni u školu nijesu ulazili, niti je
bilo u njin vidokrug. A šta nam to danas, pored sve tehnike koju imamo, fali da
iz etičke zaostalosti krenemo putem ispravnosti i kako objasniti taj disbalans
različitosti s modernim svijetom, kome je prioritet vladavina prava, a da
krivicu okolišno ne prebacujemo na: druge, „nove vrijednosti“ ili prošlost?
Ako je vjerovati
Gorskom vijencu naši su preci bili umniji od nas, pa se čitanjem stiče i taj utisak
da je to bio veliki narod koji je za hrišćansku etiku, znao prije svih, jer se
nje čvrsto pridržavao. Kao da je došla pravo iz Nebesa, među odabrane. I, kao
da je visoki Lovćen, sa svojim pijedestalom, kao kakav centar svetskih
događaja, bio baš taj odakle je prvo potekla. Samo njega sunce grije, dok su se
svuda okolo nadvili tmurni oblaci, - navodi genijalni pjesnik, nadahnut i uzvišenim ciljevima neoplatonizma.
Iako se njegovi
događaji kose sa istorijijskim činjenicama, pa i vremenom, karakteri njegovih
likova imaju uvjerljivo realan karakter. Vajar Risto Stijović ih je na svoj
način pretočio u skulptrure. Oni su zapravo sublimacija ličnosti iz različitih
epoha u skladu sa karakterima njegovih savremenika. (Vladika Danilo je živio
cio vijek prije njega, a Svetom Petru se za života divio.) Tako je na talasima
snažne i jezgrovite filozofske misaonosti logosa,
zaplovio impresivni brod sazdan po mjerama i pravilima eposa, sa posadom mitosa koju
more svetske i domaće brige, dok na palubi vrve događaji, čuje čak i lirika i pričaju doživljaji iz svakidašnjeg
života u susret ogromnoj buri koja se sprema na kolebljivoj pučini, Lubardinog „kamenog mora“.
Kao da se Pjesnik,
prethodno, duboko zamislio, ne samo kako animirati narod pred vjekovnom,
konstantnom najezdom osvajača, već i dati mu moralnu podršku da istraje. Iz
njegovog života znamo, da je često dolazio u pogranični Vir i slušao o
potkupljivanju svojih sunarodnika od strane osvajača, koji je sa novcem, ali i
brašnom i drugim potrebštinama, unio tu omrznutu korupciju u njegove redove,
koja se smatrala gorom od svake krađe, jer ju je njegov hrišćanski duh
posmatrao kao sramotu pohlepnog Jude za srebrenjaka. Sama pohlepa je izdajstvo
čovjeka u čovjeku.
I dok narod „snom
mrtvijem spava“ pred najezdom najvećeg osvajača svijeta, tog vremena, pred
kojim je drhtala sva Evropa, visoka hrišćanska etika, oličena u vladici, koji
preuzima ulogu „krstaša“, i pokazuje svoju promišljenost i vitešku snagu pred
važnim, sudbonosnim odlukama za svoj narod. Tu su, na uzvišenom Lovćenu,
vijećali glavari Crnogorski, uzimajući sudbinu u svoje ruke, bez ikakve pomoći
tuđinaca, iako je svaki „brat mio, bilo koje vjere bio“. A Hrišćanski „brat“ je
svaki pošten i pravičan čovjek, što od nas traži i EU. (Nijesu se šepurili, kao
na korzou, poput seoskih đilkoša, pokazujući svoja razvijena leđa, nabildana
NATO-m ili Putinom)
Važnost i čast
domaćeg ognjišta imala je čiste nebeske visine, lišene propadljivosti
materijalnog svijeta. A većina naroda znala je samo za jednu knjigu, koju su
zbog nepismenosti, većinom, usmeno prenosili. Pored etike Božjih zapovijesti, Biblija
ih je učila parabolama, ali i paradigmama i jednostavnim metaforama i
analogijama, da jasno razlikuju dobro od lošeg, što se vidi i po Njegoševim
razmišljanjima i prikazanim likovima u svom djelu, „đe je dobro śeme palo na dobru zemlju“ razboritosti. Tako se svako
licemjerstvo preziralo a dobro i zlo razlikovalo kao drvo po plodu. „Dobro drvo
rađa dobar plod“ – Božije su riječi, i drugačije ne može biti, jer je priroda
nepogrešiva, dok je Zlo i njegova tiranija uvijek perfidno i lažno, što je
tražilo i ljudsku osudu. Takve
znaju biti misli i nagoni u čovjeku sa kojima mora da se bori, To se u
prenosnom značenju moglo primijeniti na sve, jer je jednostavno i univerzalno
pravilo, kao što i prava moć dolazi od Istine a ne od laži, bogatstva i mržnje,
jer da nije tako ne bi se od nje plašili. A đe nema etike, “svijetlog oružja”,
nema ni putokaza. Stvara se “metež ništavni” od laži i drugih koještarije za
budale bez rasuđivanja, kao odbrana od ružne savjesti, koja u svojoj
nezajažljivoj pohoti nagonski srlja u dublju propast po širokom i primamljivo šarenokolikom
putu crvotočnog poroka.
Uprkos teškim vremenima sa takvim “nastavnim programom”
znalo se đe je čemu mjesto, pa se danas možemo ponositi svojom istorijom i
vladarima uzvišenog morala, (poput onih na stranicama Biblije): Svetog Vladimira,
Crnojevića koji svu svoju imovinu prepisaše Crkvi i Svetog Petra Cetinjskog
koji izmiri i složi cijelu Crnu Goru.
Ali danas je potpuno drugačija priča, kod istog naroda i
na istom geografskom prostoru. Tutamo po mraku, jer kad nema vladavine prava,
što je drugo nego mrak oko nas.
A pored mraka, tu su i druge neodgovornosti da nas i
fizički guše guše.
I dok je neđeljama gorio Radovče i Kuči, ovog ljeta, Podgorica
se gušila u
dimu, kao da smo neka zemlja vulkanskog porijekla, đe nam je, poput Pompeja,
prašina prekrila i śećanje
na etiku. Umjesto stendalovske “kristalizacije” - kalcifikovala se, pa se trudimo
da što prije sve zaboravimo i prepuštimo samozadovoljstvima svoje površnosti,
koju pokazujemo u svemu. I gle čuda,
nadležne službe nas, baš zbog toga, pravovremeno nijesu obavještavale o
zagađenosti vazduha, jer im aparati za mjerenje nijesu bili u funkciji zbog
neispravnosti. Izgleda, rade samo onda kad ih śever i kiša pročiste, po onom vic-principu dobijanja
čaja od lipe. Unatoč svemu, mediji su nas redovno informisali da je
vatra pod kontrolom i da se bezbrižno možemo gušiti u dimu, iako su počinioci
takvih djela i dalje nepoznati i na slobodi, a ugroženost svakodnevna. Ali, i
pored alarmantnog stanja, zbog izuzetno visokih temperatura, kontaminirane ulice
se noću nijesu prale vodom, što rashlađuje i uzavreli vazduh za nekoliko
stepeni, niti je radio ijedan javni
bazen u gradu. Razlog je, što se na jednom od njih pravi krov. A krov se pravi
na drvenoj konstrukciji, koja je kratkog vijeka, pa će to biti najveća koliba u
Evropi. Košta će nevjerovatnih dva miliona. Ali me čudi đe su projektanti
viđeli to da se za nju smiju kačiti brojni višenaponski reflektori. I da li su
uopšte čuli za pojačanu kondezaciju, kakvu izaziva bazen ispod nje. (Upočetku
sam mislio da je ta konstrukcija samo oplata za drugu vrstu konstrukcije, ali
izgleda da nije.)
Ipak, iz Turističke agencije Glavnog grada pozivali su
građane, pod sloganom “Svi na Moraču” (poput čestih grafita po zidovima zgrada:
“Svi na stadion”, “Svi na śever”,
“Svi u p.m.”), koju su preplivavale samo alge duž praznih plaža, jer je voda bila
zagađena fekalijama. A, to nam otkriva i to da populizam dolazi iz vladajućih
garnitura kao vid obmane. To je i jasan pokazatelj da, umjesto prosvjetljenja,
narod prave slijepim i zbunjenim aIvanima, sa kojima se može manipulisati kako
vlasti hoće, mimo svake etike koja ljudima treba da je orjentir u svemu. Tako,
izgleda, da su građani prepušteni informanima (protivnicima zdrave pameti,
reda) da ih informišu.
I hajte, molim vas, ko se još više śeća ljeta. Bilo pa prošlo. Mediji su već
početkom septembra bili zabrinuti da li će u novembru i decembru pasti kiša. Kao
kakve dodole, tri su se “stručnjaka” po tom pitanju izjasnila u istom prilogu
Dnevnika, a među njima nijedan meteorolog. Znači i padanje kiše je “brižno” političko
pitanje u službi zamajavanja građanstva.
Neočekivano, ipak u Podgorici je protekao jedan lijep
događaj. Doduše neopaženo. U Galeriji Dvorac Petrovića, ovog ljeta, u avgustu su bile izložene slike našeg
velikana: Petra Lubarde.
Kolekcija ovih slika
stigla je iz Srbije đe se i nalazi veliki dio stvaralaštva ovog slikara. Tamo
se nalaze i njegova najveća remek-djela, što se može tumačiti i kao odraz našeg
varvarskog odnosa prema kulturi i umjetnosti, prema kojima mislimo da je
dovoljno javno iskazati hvalu i trenutno divljenje ali ne i obzir da takve vrijednosti
moramo imati, njegovati i čuvati, jer „Budalama kad bi vjerovali, poete su
pokolenje ludo.“
Takva jedna vrijedna „ludost“
je okačena na zidu u našoj Skupštini, đe joj mjesto nije. A mjesto joj je u
Muzeju đe je dostupna poštovaocima umjetnosti. Vjerovatno, da imamo Leonardovu
Đokondu, okačili bi i nju tamo, da popravi važnost opšteg utiska, pogotovu kada
su u pitanju „taster poslanici“.
Ipak, da se vratimo
izložbi i orginalnostima.
Za ovako divan
događaj, najprije trebamo zahvaliti srpskim autorima ove izložbe: Mr. Milani
Kvas, Dini Pavić i Gordani Krstić-Faj.
Ova izložba je
interesantna i po tome što su na njoj zastupljene Lubardine slike iz raznih
njegovih perioda. Uz to, na izložbi je i njegova bista koju je radio vajar Sreten
Stojanović, poznat podgoričkoj publici po skulpturama Njegoša i Karađorđa, koje
krase istoimene parkove u Podgorici. Ova bista Lubarde je slučajno pronađena u
njegovoj zaostavštini, kao odlivak u gipsu, i prva je te vrste urađena još za
života Petra Lubarde. A, tik uz bistu se nalazi i crtež portreta Mila
Milunovića koji je uradio Lubarda, koji nam otkriva ekspresivnu likovnu tananost
slikarevog crteža, nasuprot odvažne eruptivnosti njegovih slika.
Zbog loše informisanosti
građanstva o ovom velikom događaju, i ja sam se
našao u prilici da umalo propustim ovu izložbu, jer je u opštoj krizi
identiteta izgleda i Lubarda predmet
političkih previranja, kod nas. Tako je zbog moguće polemike izbjegnuta
medijska pažnja ka ovom važnom događaju. Kao da se izložba održava ilegalano.
Zbog obostranog svojakanja, nijesmo se mogli dogovoriti čiji je, pa ni katlog
nije štampan. Srbi ga otvoreno prisvajaju, jer se on neđe izjasnio kao Srbin,
međutim u pasošu mu je pisalo da je po nacionalnosti Crnogorac. (Postoje
fotokopije tog pasoša, ali je pasoš nestao.)
Tako je izbjegnuto i
štampanje kataloga ove izložbe, odnosno, reprodukcija umjetničkih djela
Lubarde, koja se po prvi put izlažu u Crnoj Gori, pa se ta ustaljena praksa
CSU, sa predumišljajem, sada već može nazvati i kriminalnom. (Kada bi sabrali
sve njine plate i podijelili sa brojem riječi koje su kao eksperti dužni da
objave u katalozima, izašlo bi da im svaka riječ vrijedi više od 1 000 eura.)
Kao kakav Prometej, Petar
Lubarda je Crnogorski velikan koji je ljudima spuštio nebo na zemlju i dao mu
zemaljske prizvuke i notu. Iz platonovski nepreglednog okeana Zaborava na
svjetlost dana je iznio pra početke iskonske božanske čari ljudskog
postojanja. U njegovoj snazi i
jednostavnosti lako se prepoznaju i sami korijeni Estetike. Bez mistike, ona je
ovaploćena Ljubav stvaraoca, koja u svojoj cjelovitosti potpuno nezavisno
nastavlja svoj put univerzalnosti ka bidućim vjekovima. Zrela, sočna, potpuno
svoja, kao što je i sam autor pretstavljao savršenstvo Sunca, kome je težio, kao
kakvoj nedodirljivoj narandži (sazdanoj od svjetlosti i života), koja prevazilazi
sve, ali je i arhetipski uzrok svih burnih događanja oko nje.
Lubarda je proputovao
cijeli svijet. Instinkti su ga dovodili i u Indiju, kao zemlju poznatu po
drevnim znanjima. Ali, čini se, da on niđe nije tražio ništa novo, već samo
potvrdu za ono što je u dubini svog srca već znao i nalazio.
No comments:
Post a Comment