Piše: Bratislav Bato MEDOJEVIĆ 07. 07. 2017.
Po nekom ustaljenom
običaju, na likovnoj sceni Podgorice, u ovo doba godine, nema ničeg značajnog,
niti zanimljivog. Nema ni prośečnog. Nema ničeg, osim sumorne topline betona u
nekim galerijskim prostrima, u kojima se jedino možemo priśećati davnih dana
kada se ljeti teško nalazio prostor za izlaganje, zbog prezauzetosti galerija.
Sada je bavljenje umjetnošću postalo luksuz, pa se i u vazduhu ośeća ustaljeni vonj
nerada i spekulacija.
Sva pažnja
zastrašenih građana je usmjerena u DPS, koji je skoncentriso svoje snage u Spesijalno
džavno tužilaštvo, čiji nas operativci vraćaju u vrhunsko ludilo i śećanje na
Dubovačko ratiše; događaje i propagandu tog vremana. Dobro je rekao Mao Ce Tung:
„Istorija je simptom. Dijagnoza smo mi“.
Bez jasne svjesnosti
o svom identitetu, čovjek je dezorjentisan u razjedinjenom društvenom prostoru i
teško da može kvalitetno da razlučuje pojave oko sebe i svijetu. Trpi nepravdu
i kad ne mora, jer je zbog zastrašivanja podložan svakoj propagandnoj
manipulaciji, kao povodljivo dijete, pa mu usled zaglupljivanja i sramotno
postaje normalno. Tada su, u nedostatku rasuđivanja, i malograđanski hirovi
jači od svake istine, zdravog razuma, nauke i umjetnosti, jer se ugrožen čovjek,
bez obzira na stalež kome pripada, vraća šumskom prebivalištu svog primitivnog
ega, u kome jedino perfidnost skorejevića likuje iza kulisa besramno stečenog
bogatstva. Davno je rečeno: „Plemenitost dolazi iz duše a ne porijekla“, koja
kod nas zaobilazi državne institucije, pa su i majke istjerane na ulicu.
Potpuno razumijem
Ministra za prosvjetu. Treba pospješiti „odliv mozgova“ jer se to od nas i
priželjkuje. Našu đecu treba učiti engleski još dok su u kolijevci, a čim
prohodaju odmah ih uputiti u bijeli svijet, kako bi roditelji za života viđeli
neku korist od njih. Ostanu li ovde, sve i da su geniji, mogu samo trunuti po
birou rada, i živjeti od pomoći roditelja do kraja života. Mnoge je roditelje
natjerala ta muka da arče državnu imovinu „dokle micat mogu“, i za čukununuke,
pa moraju ostati ovdje. A ovako, naučiš ih engleski i pustiš u svijet.Tad si
sve brige završio. Kad ih tamo pošalješ, uknjižiš ih kao zaposlene; kad se
vrate, kao turiste ili investitore. Dupla korist. Sva Velika Kladuša tako živi.
Što da ne kad nam je i školski program isti kao u Bosni i Hercegovini.
Za razliku od njih, mi
još imamo i „političko zapošljavanje“, kao sumrak i sunovrat svekolikog
civilizacijskog napretka jednog društva, čije je zlo ravno genocidu. To su u
prošlom s. ratu prvo radili sa Jevrejima.
Ovde se od „politike“
najbolje živi. Ona život znači. Ukoliko si uz one na vlast, imaš mogućnost da
se nečemu nadaš, monopolu na svemu i svačemu, pa i na perfidnošću. Veze rade
besprekorno. Znanje i poštenje je suvišno kao kakav balans. Zato imamo brojne
Florence (koju u filmu glumi M. Strip), koji baškare svoje „talente“ u neznanju
i korupciji, ali, kod nas, sve je to o državnom trošku, kao što su i „talenti“ rotirajući.
Njene zadnje riječi su bile: „Kažu da loše pjevam, ali niko ne može reći da nijesam
pjevala“. A ova operska pjevačica, sa očajnim glasom i „talentom“, pjevala je
na najistaknutijim mjesima u Americi, iako je publika ismijavala. A naši
skorojevići takvima zavide i sa divljenjem kažu: „Uspjela je“. Ali njena biografija
bi obmanula i pametnije, kao što je i Milivoja Katnića u našoj Skupštini.
Upravo zato, u svom
očaju, što gube glasače, DPS ne pomišlja da izađe u susret opoziciji za
ponavljanje izbora. Produbljuju krizu.Upali su u vlastitu zamku, koju „ponosno“
brane, okrivljujući za sve probleme opoziciju. Ipak, bojkot skupštine traje, a
njina sigurnost u sebe prelazi u strah da će izgubiti na prestojećim izborima,
pa se užurbano trude da kompromituju svoje najače rivale. Ali, postavlja se
pitanje: od koga štite „demokratiju“? Od svog otriježnjenog naroda ili
odgovornosti?
A narodu je sve teže
da vidi bilo kakve pomake u napredku društva, koji mu deklarativno saopštava
vlast. Po izvještajima NVO sektora, imamo i takvih institucija, koje umjesto da
budu organizovanije, same sebe sapliću i urušavaju.
Kad u nekim institucijama
sistema nema profesionalizma, to je pokazatelj legla korupcije. Ni štala ne
može da funkcioniše na javašluku. Ali, zato sve svode na lijeporječive deklamacije,
koje se mogu čuti od specijalno obučenih „glumaca“ za te svrhe, dok je učinkovitost
prakse poražavajuća i svima vidljiva u mnogo čemu.
Zbog švercera cigareta na Velikoj pjaci u
Podgorici, koji svakodnevno u neposrednoj blizini policajaca nesmetano obavljaju
svoj posao, zapitaš se đe završavaju zaplijenjena pakla cigareta na graničnim
prelazima; bicikli, automobili, droga, dinamit... O tome možeš samo sebe da
pitaš jer ti na to niko neće dati pravi odgovor, jer, kao što su pitali jednog
policijskog inspektora u studiju TV Vijesti: „Odakle tako velike količine
dinamita krivolovcima“, a on samo sliježe ramenima. Kralj Nikola je to nekad
učas iskorijenio,na prvu primjedbu stranaca, a đe smo sad?
Ipak, kad svedeš
demokratiju na „proceduru“ i pravo - na izviđaj, možeš da zabavljaš publiku kao
M. Katnić. Pogotovo kad traju beskonačno, dok ljudi kao pod kakvim „morinjskim
sindromom“ trunu u zatvoru, zbog njegovih sumnji. I to zastrašivanje se uvijek
događa periodično u vrijeme državnih i opštinskih izbora, „dok ne prođe voz“.
U neravnopravnoj
borbi dva partnera on pomaže jačem. Svrstao se. A kad dođe do klinča, uskače tužilac
Stanković da razdvaja.
I da li su to opravdane
sumnje ili obične klevete, kad nekog unaprijed optužuješ za šefa kriminalne
organizacije sa krajnje sumnjivom osnovom. Zar za tako nešto nije potreban
čvrst temelj, kao što to treba da ima i svaki razlog, koji snishodljivo
odobrava i predśednik Skupštine? Kaže da nije našao za shodno da pozove Katnića
u parlament da razjasni neobičnost optužbe. Takvim gestom, zbog „viših ciljeva“
vlasti, zapravo, Katnić ne degradira i opstruiše samo rad i ličnosti opozicije,
već time prijeti svim čestitim građanima zdravog razuma i oponentima vlasti. (Čovjek
je u zatvoru jer je prodao svoju kuću u Bosni i pozajmio novac opozicionoj
stranci a ne DPS-u, i zato optužuje lidera stranke kome je dao novac, u zemlji
đe ima 100 000 nelegalno izgrađenih objekata. I to zbog nekog poreza za koji ne
navodi ko je nadležan: Bosna ili mi.) A to znači, da se i ja trebam ośećati
ugroženim kao slikar i čovjek, jer ako prodam
sliku bez fiskalnog računa svaki me imbecil može optužiti kao šefa kriminalne
organizacije. Ili zato što moj sajt sa postavljenim slikama pośećuju ljudi iz
Rusije. Ne bih smijo ni atelje dati da se okreči nekom ko mi ne može dati
fiskalni račun. A da bi do takvih došao načekao bih se 5-6 godina, i koštalo bi
me kao da krečim soliter.
Čime se sve Milivoje
u prošlosti bavio ne znam, a da se pored njega kradu čitava bogatstva, od
Dubrovačkog ratišta na ovamo, to znam. Prošvercovaše onoliku Ulcinjsku solanu,
a on to ne vidi, niti prstom da mrdne.
Možda ne za šefa, ali
mirne savjesti bi mogao i sebe optužiti za organizovani kriminal i u slučaju
„Marović“.
U narodu se već govori:
„Dosta su neki njemu štitili leđa, sad je red da im se oduži“. A takve
populističke riječi su proizvod slutnji koje dolaze od njegovog neobjašnjivog
ponašanja. Tamo đe ima čvrste dokaze nagađa se za sitninu, a tamo đe ih nema
izriče krupne optužbe.
Modifikuje ljudska
ponašanja, prikriva dijagnozu o umno poremećenoj osobi, glavni osumnjičeni mu
mijenjaju iskaze, neki su mu nedostupni, oduzima činjenice i dodaje pretpostavke
poput pozorišnog reditelja, u nedogled, kao neko njegovo „stručno pravo“ na
„umjetničke slobode“. Ili pak o spekulaciji koja omalovažava i pravni poredak. Vjerovatno
je to tako kod stručnjaka koji imaju
mogućnost i obavezu prema pretpostavljenim da gledaju ušima, pa se zbog
ideacijskog osjeta pojavljuju kontroverzne činjenice, dok pretpostavke multiplickacijom
dobijaju na značaju, kao kod modernih slikara u highlightsu. (1948., bilo je
dovoljno da bilo ko kaže da je nešto čuo, da bi se ugledan čovjek optužio za
staljinistu, ali „uho koje vidi“ je i Istočnjački borilački test; a u obrnutom
smislu „oko koje čuje“ i težnje Kandinskog u slikarstvu.) Tada se iz pravne
važnosti i prioritetne diferencije društvene štete prelazi u selektivnost,
čisto radi neke šoumenske „nauke“, kojoj nije cilj da podigne logiku znanosti
već kosu i tonus mišića kod pozorišne publike, koju je brzo stekao gostujući po
raznim TV studijima. (U savremenoj nadriumjetnosti te Berensonove „ideacijske
osjete“ zloupotrijrbili su formalisti. Nekom improvizacijom šokiraju posmatrača
samo da bi mu skrenuli pažnju.)
Na Javnom servisu
njegove sumnje su poput univerzalnih vrijednosti, kao da imaju moć svetinja,
koje se namjerno ceremonijalno protežiraju radi većeg psihološkog uticaja. A
čiji ishod unaprijed zna „samo“ premijer Duško Marković, kako saopšti jednom
cirkuzantu iz Rusije. Ipak, brojne „koincidencije“ dovode u opravdanu sumnju
cijelu opoziciju da se vodi specijalni stranački rat sa običnim spekulacijama i
selektivnošću, što će usporiti naš napredak i na međunarodnom planu. A kome to
može biti cilj?
Na pitanje novinara
kako je otkrio šokantno skretanje pažnje, zvane „državni udar“, on kaže: „Uz
pomoć Boga, naroda i junačkog crnogorskog taliha“. (Turcizam: talih, talik
znači – sreća; taličan – srećan.) Koji čovjek od nauke? Govori autoritativno u srednjevjekovnom
arhaizmu kao crkveni poglavar koji je nadvisio i etiku. Vjerovatno u nekoj
želji da zvuči kao Njegoš. I u toj
ironiji Boga je uključio u cio slučaj, nekadašnji komunista. A takva
„iskrenost“ se u psihologiji tumači kao pokušaj biti ono što nisi, (kao kakav
glumac).
Neko je lijepo rekao:
„Ako naše namjere nijesu čiste, završićemo stvarajući monstruma“.
Lažne optužbe imaju i
te kaku važnost i u međunarodnoj politici, kao opravdanje za predstojeća
dejstva. Tako je Irak sravnjen sa zemljom a posle se utvrdilo da su optužbe
bile lažne, ali niko nije odgovarao.
Poput Blera, kao da Milivoje Katnić tačno zna šta
Zapad voli da čuje, pa mu to i servira, ne bi li DPS-u produžio vlast i ugled.
A u tome je veoma bitan i svaki dan, pogotovu kada su izborni dani u pitanju (Državni
i opštinski:Nikšić, H. Novi, kao što sad prestoje i drugi). (Možda je to i neki
obostrani dogovor „radi viših ciljeva“.) U tome mu pomaže onaj dio opozicije
koji je protiv NATO-a. A niko ne simpatiše otvorene neprijatelje. I kako je
moguće iskazivati neprijateljstvo protiv NATO-a, a ne povrijediti njene članice
EU. Ali, to je dobra karta u rukama pozicije na spoljno-političkom planu, koju
rado, i u svakoj prilici koriste.
I to licitiranje sa
nekom vojnom silom rade ljudi sa istom matricom. Vole da se uznose sa tuđim moćima.
Ništa ne naučismo od Svetog Petra, koji je čuda počinio kad se okrenuo onome
što je imao - Crnoj Gori.
„To je sve što mogu
da kažem“, često zna da kaže M. K., jer neke činjenice ne može iznijeti na
svjetlost dana, zato što ih jednostavno nema, ne postoje ili ispare poput
oružja u „državnom udaru“, dokumentacije „Limenke“, financijske istrage
„Telekoma“, „Marovića“... Ali, ono po čemu će biti upamćen i najviše
citiran je njegova izjava u TV studiju (koji je emitovao Javni servis), da je u
Cavtatu „branio Crnu Goru i Hrvatsku“. Pa da, „prva žrtva rata je istina“,
tvrdio je H. Džonson. U tom njegovom brižno sročenom nastupu za javnost, svima
je bilo jasno da mu nedostaje autentičnost, poput kakve uniforme sa Dubrovačkog
ratišta, u kome se crnogorska vojska osramotila mimo njene vjekovne slavne
prošlosti. I šta je jedan teritorijalac sa Slobovom armijom imao tamo da radi?
Počeo je
spektakularno sa slučajem „Marović“, a sad, sve u svemu, zveči praznim
sudovima, na sve strane. I to beskrajno traje, jer mu je vrijeme najmanji
problem kad su drugi u pitanju. Pa ko preživi neka živi. A kako kaže Platon:
„Prazan sud pravi najviše buke“.
I kako je uopšte
moguće da prilikom biranja specijalnog državnog tužioca u Skupštini, bude
izostavljeno iz njegove biografije da je bio oficir, ili kakva civilna vlast –
kako kaže, (vjerovatno kontrolora zbunjenosti), na „Dubrovačko ratište“,
zadužen za Cavtat. (Tek tako nije mogao biti tamo, što nameće i pitanje da li
je tada u Cavtatu bio operativac DPS-a, odnosno saradnik D. Markovića?) Tada je
iz Cavtata bila donešena u Cetinje i jedna potpuno nova štamparija, (koja,
vjerujem, i danas štampa glasačke listiće za potrebe izbora). Na foteljama iz
Titove rezidencije u Cavtatu su mogli śeđeti i pośetioci kafane ispod dva vojna
solitera u centru Podgorice. Ono što smo svi
mogli viđeti je da je cavtatski aerodrom bio u cjelosti opustošen, jer je
njegovu unutrašnjos snimala naša državna televizija.
Aerodrom u Cavtatu je bio nadaleko poznat po
velikom broju reprezentativnih slika renomiranih jugoslovenskih slikara. Sve te
slike su donešene u Crnu Goru, zajedno sa brojnim drugim umjetničkim djelima
koja su zaplijenjena iz umjetničkih ateljea, opštinskih ustanova i privatnih
stanova i kuća. Obijena je i rodna kuća Valtazara Bogišića, ministra pravde u
Kraljevini Crnoj Gori, koja je bila pretvorena u muzej. Napisao je Opšti
imovinski zakonik za knjaževinu Crnu Goru, koji je tada bio bez premca u
Evropi. Bogišić je bio i veliki kolekcionar grafika. Po nekim saznanjima, u toj
kući se nalazilo do 8 000 grafika koje je sakupio. Niko ne zna tačno šta se
njima desilo, jer da bi onemogućili bilo kakav uticaj opozicije u te događaje,
sa direktorske funkcije Narodnog muzeja u Cetinju otpušten je Mladen Lompar, u
to vrijeme opozicionar.
Sticajem okolnosti
najviše o svemu je bio upućen pokojni Milan-Coko Marović, koji je tada vršio funkciju
direktora međunarodne Galerije Nesvrstanih zemalja u Podgorici.
U to vrijeme su ga
pośetila dva generala: Ivanović i Boljević, koji su ga zamolili da popiše
zaplijenjene umjetničke slike koje su se nalazile samo u njinim magacinima, da bi
se mogle vratiti Hrvatskoj. Na tome su insistirali.
To se dogodilo u
stanu Milana, kome je prva riječ bila da ne odobrava pohod vojske na Dubrovnik,
ali, ukoliko garantuju da će se zaplijenjene umjetničke slike vratiti
Hrvatskoj, doći će da ih popiše. Što su
oni i potvrdili. O tome je obavijestio svoga brata Strahinju, iz Zagreba, koji je decenijama bio na visokim
funkcijama u Ministarstvu kulture Hrvatske.
U magacinu ovih
generala bilo je oko 800 slika. Od toga 500 ispravnih, a oko 300 oštećenih.
Koliko se śećam, deponovane su u Dom JNA u Podgorici. Više puta je pokušavano
da se pokradu, ali su sačuvane zahvaljujući M. Kankarašu, kome su bile povjerene
na čuvanje. Kasnijim zalaganjem Milana Marovića i njegovog brata, došlo je do
predaje tih slika, Hrvatskoj. Ali ostali dio slika nije vraćen, poput onih sa
cavtatskog aerodroma, kao što se ne zna ni za kolekciju grafička Bogišića i
brojne druge iz tog regiona. Cijela se stvar lako zataškala u vihoru drugih
strahota, tako da javnost o tome gotovo ništa nije znala, osim njegovih
prijatelja. Jedino je Monitor objavio tu vijest o isporučenju nekih slika
Hrvatskoj, na Debelom Brijegu, bez bližih podataka. U tim slikama su se najviše
nalazila djela hrvatskog slikara Voja Stanića, koji je živio u Dubrovačkoj
regiji i Americi. On je porijeklom iz Crne Gore, kao i naš Vojo Stanić (sa
istim imenom i prezimenom). Njegov atelje je bio potpuno opljačkan i brojio je
oko 500 slika.
Ipak, gledajući „Titanik“ kad tone, duboko žalim one
crnogorce koji su na njemu zarobljeni privilegijama, jer valja iskreno graditi
bolji i sigurniji brod za sve njegove građane – putnike.
Kao u nekom
apokrifnom Jevanđelju, u jednom
savrmenom futurističkom filmu je to dobro rečeno: da se u čovjeku, kao i
društvu, bore dva vuka (nagona), jedan predstavlja tamu i očaj a drugi
svjetlost i nadu. Pobjeđuje onaj koji je bolje nahranjen (na izborima).
Naša Krnja Skupština,
kako je počeše nazivati i u medijima, je samo na papiru najviši zakonodavni
organ. To je najbolje pokazaolo njeno zasijedanje 29. juna 2017. godine.
Dolaskom novog
premijera, vlada je proširila svoje indirencije na skupštinu.
Prije četiri godine
su nam rekli da ćemo ući u EU, za četiri godine. Sada nam premijer Duško
Marković obećava da će to biti za 4-5 godina. Iz EU nam decidno kažu da ulazak
Crne Gore u njin savez isključivo zavisi od nas. A naš „tumač“ Evropskih
integracija A. Pejović, kaže da su oni koji govore o sporosti Crne Gore za
ulazak u EU, protivnici Evropskih integracija i države. Pravdajući to
problemima u EU, a nikako našim. Dakle, oni koji odugovlače njen ulazak su za
državu, a oni koji kritikuju njegovo odugovlačenje su protiv.
S kojim pravom se narodu,
građanima, oduzima to vrijeme, kao da su imbecili kojima ono ne znači ništa. Zar
vrijeme u svemu nije od suštinskog značaja. Ali, i „obmane imaju svoje mjesto u
satu“.
Zapravo, ulaskom u
NATO, DPS je izgubio svako interesovanje za EU. Vladavina prava im nikad nije
odgovarala, zato je sve je u stilu „Čekajući Godoa“, u režiji Branka
Kovačevića.
Svašta se može čuti
iz najvećih državnih službi, što vrijeđa i inteligenciju naivnih balavaca. Tako
za ambasadora bivaju postavljeni ljudi poznati po svojim plagijatima. I to je
moćna poruka građanstvu o populizmu i primitivizmu političke elite.
U opštem populizmu,
političari su potpuno zamijenili intelektualce. Štaviše poznatiji su i od
glumca. A to dvoje ima i zajedničkih osobina. Kao u jednom bosanskom filmu što
jedan akter kaže: „svako ko laže umije i da glumi“. Velika obećanja zahtijevaju
talentovanije glumce.
Ali jedna od krupnih
osobina koja razdvaja te profesije je ta
što se kod nas političari dijele na „četnike“ i „partizane“, iako je od njih ostalo
samo mrtvo slovo na papiru. (A ta dioba ne uključuje lično porijeklo, jer
jednih i drugih ravnomjerno ima na obje strane.) Ali, navodno, te riječi
označavaju one koji su bili za i protiv suverene države. Granica između prošlog
i sadašnjeg vremena i dalje ne postoji iako je referendum davno završen, te su
zbog toga i danas aktuelni, što postaje sve veći apsurd pojavom građanskih
stranki.
Štaviše, DPS je
raskidom koalicije sa SDP-om, pokazao svoje pravo lice, da ima sve osobine
režima. I umjesto da se ide ka vladavini prava za koju se zalaže SDP, a koja po
prirodi stvari učvršćuju građansko društvo, diobe sazdane na mržnji i dalje su pokretač
političkih dešavanja kod nas. Ona guši sve pred sobom pa i moralne obzire i
dužnosti. A nju podstiče vladajuća stranka.
Taj zapaljivi materijal najviše plasiraju prilikom izbora. Njome šire strah. A,
„Ništa nije moćnije od straha:“ To je u osnovi svakog režima.
Etika i kultura su
svojstvene građanskim strankama. Jedino se kod nih nalazi ključ pravog rešenje,
kako nalaže i Ustav ovog društva.
Režimska društva su
najčešće skorojevićka, čija je elita brzo stekla bogatstvo, pa su po prirodi
stvari populistička, jer „boranija“ lako
dolazi do privilegija. Na „audicijama“ te vrste, da bi te primili u njino kolo,
dovoljno je dokazati da si odan. A odanost se dokazuje po iskazanoj količini
mržnje prema drugim strankama. Primitivuzam mržnje određuje mrske. Dakle, „zle
stvari“ su druge stranke, odnosno konkurenti. Ostalo se nauči u hodu. U filmu
„Bogovi su pali na tjeme“ i flaša Koka-kole je „zla stvar“, zbog koje poglavica
ide na „kraj svijeta“ da bi se nje oslobodio. Poput našeg D. Markovića, koji ne
žali truda da svuđe predstavi opoziciju iz svoje vizure, kriveći je posredno,
navodno, za saveznike Rusije koja je spremala „državni udar“, a njinu
neposrednost o učešću u tom slučaju je priča za domaću publiku. Dakle dvije verzije
istog slučaja s adaptiranom režijom, koja je iz proizvodnje izašla zakrivljena
jer je na nju „omaškom“ uticao Vučić sa svojim preuranjenim izjavama, koje je
kasnije prilagođavao potrebama. Po mom mišljenju se tako Katnić našao u nebrano
grožđe, a Mandić i Knežević iz DF su izvukli tanji kraj, Da bi se teorija
zavjere održala, ipak je nekog morao strpati u zatvor, makar šofera.
Naši političari vole
da putuju. Kao u nekoj igri prestiža, ali od sebe ne mogu uteći. Novinari
Javnog servisa ih obavezno prate na tim putovanjima, da bi nam prenijeli
vijesti o njinim uspješnim podvizima u druženju sa drugim zvaničnicima. Putni
troškovi i dnevnice su im mnogo veći od plate, što nije mali razlog njinog
pojačanog kretanja. A, kaliko su im bitna ta „druženja“, najbolje je pokazala
proslava jubileja Kraljevine Norveške, koji je održan u Hotelu Podgorica. Tada
nije došao Premijer, ni Predsjednik, niti iko od ministara Crne Gore, pa ni
izveštači Javnog servisa, iako su svi bili u Crnoj Gori. Vjerovatno nam bliskost
sa Norveškom nije potrebna, jer se od nje, kao najuređenijom zemljom svijeta i
među vodećim po standardu, nema šta naučiti. I od nje same važan nam je samo
Stoltenberg, da žureći za njim zaboravljamo i na svaki protokol.
Prilikom nove
sistematizacije u Javnom servisu, doznajemo da je projektovana za 750 radnih
mjesta. Nevjeovatno! To je najveća „fabrika“ u Crnoj Gori. Ako tome dodamo
uposlene u mnoge agencije i servise za elektronske i druge medije, ta cifra je
mnogo veća. A o njinoj koristi je izlišno govoriti jer smo i u regionu jedni od
najgorih. I Ministarstvo u svom resoru ima ljude za medije. Dakle, novinarstvo
i policija, koje finansira država, su nam nekoliko puta veći od standarda EU.
Ali, tu nije kraj, jer ko finansira one štampane medije koji imaju tiraž nešto
veći od hiljadu.
Sjećam se da je
početkom devedesetih, kada se utvrdilo da državna televizija i radio broje
preko petsto zaposlenih, došlo do velikog tehnološkog otpuštanja, koje je
trebalo da svede ukupan broj zaposlenih na manje od pola. Tom prilikom je
otpušten i čitav muzički orkestar. Dijelile su im se i velike otpremnine.
Sada, sa prekomjerno
zaposlenim osobljem, nema ni riječi o beskrupuloznom preuređenju grada. Ta
pitanja ne otvara ni u jednoj emisiji, niti poziva opštinare da odgovaraju na
pitanja građana, jer je očigledno da se mnogo toga radi mimo volje građana. Od svih dešavanja najvažniji su joj festivali:
ukljeve, vina, maslina, žućenice, tamburica... Danas čujem, i po 40 ih je u
ekipi koje izvještavaju tako nešto.
Ali, mimo festivala u
Podgorici se i dalje ugrožava životni prostor građana. Besomučno se izgrađuju
zgrade na kultivisanim zelenim površinama i parkiralištima. U Bulevaru
Revolucije đe je smješten Javni servis, otima se prostor trotoara za
biciklističke staze. Uništava se šetalište a u Javnom servisu to ne vide, niti
dižu glas, jer se mnogo šta ne uklapa u njin zabavni program, kao u nekom
zabavištu za odrasle. Zato su kao informativna kuća među poslednjim i u
okruženju.
Staze za bicikliste
se užurbano rade đe je to moguće i nemoguće, kao za neku scenografiju. U istom
prostoru pločnika staze za pješake i bicikliste? Toga ima samo na Balkanu i
niđe više. Tako postaju opasnost jedni drugima, posebno đeci i starijima. A ako
tome dodamo da neki biciklisti doživljavaju taj prostor kao bob-stazu, onda su
i teški udesi neminovni.
„Prekršaji“ koji su
izazvali međusobne povrede, bez svjedoka, nijesu dokazivi na sudu. Sve se može pripisati
i nehatu. Brojne majke se žale policiji na bicikliste, jer su im đecu povrijedili,
ali oni po tom pitanju ne mogu učiniti ništa. Vjerovatno se čeka teži udes sa
smrtnim ishodom da bi se zamislili nad glupostima koje smo počinili. Do tada, više se ni trotoarom neće moći
slobodno ići.
Tako je stariju damu
Vesnu B. udario biciklista kod semafora, dok je čekala preći ulicu. Htio je i
on doći do malo hlada. Ali, ona se instiktivno okrnula i privalila mu šamarčinu
ne gledajući ko je. Srećom,
policajac se nalazio u blizini i rekao
joj: „Taman si učinila! Da još ko tako uradi naučili bi voziti. Mnogi nam se
žale na njih a mi ne možemo ništa učiniti.“ Ali, nije stvar o umjeću vožnje,
već u potpuno pogrešno postavljenoj stvari. I koga je briga, izvođač staza će
se namlatiti para poreskih obveznika prepuštenih samo sreći da se i sa trotoara
vrate kući nepovrijeđeni.
Najgore u svemu je
to, što obesviješćeni građani misle da se biciklisičke staze rade po uputu EU,
što je možda nekima i cilj.
Biciklističke staze u
gradu su neophodne, ali ih teba praviti tamo đe je to moguće i đe im je i
mjesto, pored kolovoza, paralelno sa smjerom kojim se kreću automobili. Takva
je saobraćajna kultura u svijetu.
Nekad se smatralo za
bicikliste, koji su se kretali trotoarom, da su nevaspitani. Sada je to
nevaspitanje legalizovano, kao što je i parkiranje auta na trotoaru.
Urbanizam postoji da bi se oplemenio životni
prostor a ne urušavao i sužavao do krajnjih granica kao u nekom prinudnom getu.
Devastra se ono što je po mjeri urađeno za opšte dobro i prilagođava hirovima
pojedinaca, kojima je grad samo beton, asfalt i staklo. „Posao – kuća“, za
najamnike. Tako je i „Delta siti“ rasprodan kao neko „savremeno“ zdanje, koje
je po tipskoj gradnji zgrada isto kao radnička naselja na priferiji Rima,
građena početkom šezdesetih, ali sa puno zelenih površina.
I, otkud tolika
inferiornost crnogorskog društva za sve što se događa oko njega. Zar mu je duh
toliko slomljen da ne osjeća potrebu da se suprostavi invazijijama bahatosti u mnogim
oblastima. Zar je moguće da naši građani vjeruju da će im neko drugi rješavati
njine životne probleme? Kao da su utonli u svoju uobrazilju kojoj je stran i
životni prostor kome pripadaju a koji mu bespravno urušavaju i otimaju.
Pogotovu što te iste opštinske službe lično finansira, da bi mu oplemenile
prostor u kome žive, a ne da u njega trpaju svoj bezobrazluk, nekulturu i
neznaje radi p ličnog profita u nekom dilu.
Ako lijepu zgradu
izgradiš nasred ulice ili parku, to je dupli grijeh. Napravljen je kič i zločin
nad oboje, kao što je to urađeno sa biciklističkim stazama i parkinzima na
trotoarima.
Ni sada, čitav
gradski rejon Preko Morače nema nikakvih kulturnih sadržaja, izuzev Dvorca
Petrovića. A kada je dovršen Blok V i VI, bila je predviđena izgradnja
kulturnog centra sa brojnim sadržajima: muzejima, galerijama, bibliotekama,
kino-dvoranama i pozorištima..., na mjesto današnjeg Maksima i okolnih zgrada. Tako
nešto po urbanističkim propisima sleduje gradske prostore koji broje 20 hiljada
stanovnika. Grad se u mnogome proširio a ipak je ostao bez tih sadržaja.
Štaviše, parkovi i dječja igališta Preko Morače su mnogo manja zbog zgrada koje
su nasilno nikle na njinim mjestima. Profitirali su samo pojedinci na štetu
građana i grada.
Opštinarima je problem
i ono što su im redovne obaveze. Ipak, unatoč tome govore koliko su mnogo
preokupirani da u svemu pomognu građanima.
Kao i svako ljeto,
temperatura dostiže četrdeseti podiok, a novi bazen za kupače ne radi jer su se
śetili da na jednoj njegovoj polovini dograde krov. Taj dio novog zdanja su
morali dijelom da ruše da bi izvršili dogradnju naknadne pameti. A zaboravili
da pripreme postojeći, stari bazen na obali Morače koji zjapi prazan. Zato,
ovih dana, opštinari pozivaju građane na obale Morače iako su prisutne velike
količine algi duž plaža, što znači da je voda preko mjere zagađena, i da se u
nju neđe ulivaju fekalije. Ribnica je presušila i njeno korito u gradu sada
izgleda kao deponija za smeće.
U jednoj knjizi
čutam: „Dobro je što su neki opštinari shvatili da moraju nositi odijelo i
kravatu kako bi se mislilo da su vrijedni poštovanja.“
No comments:
Post a Comment