Piše:
Bratislav Bato MEDOJEVIĆ 01. 05. 2017.
Nedavno je u Podgorici održan forum za dizajnere pod nazivom FLUID, sa plakatom
koji je njegova najbolja anti-reklama. Značenje naziva „fluid“ je u potpunoj suprotnosti
sa izgledom plakata, koji jasno nosi sa sobom konstruktivnost. I pored lošeg izgleda, „vidljivo“ je izgubio svaku
važnost kačenjem u vrh visokog zida Centra za sport i kulturu
Univerziteta Crne Gore, đe se ovaj forum i održavao. Ali, pored potpunog odsustva dizajnerskog umjeća
i savremenih tehnoloških mogućnosti, ovaj stripovski plakat pokazujje veliku
prisutnost plagijaštva. Kao neki njegov pokušaj legalizacije. Što, zapravo, pokazuje da svi seminari ove
vrste treba kao najveći problem prvenstveno da upućuju na plagijaštvo u kome se
davi naš, ali i u cijelom regionu, dizajn i „umjetnost“.
U potpunom
nerazumijevanju intelektualne svojine, koja je u rangu sve druge, (jer, krađa
je krađa, a orginalnost i činjenice krase nauku i umjetnost,) plagijaštvo je
postalo sinonim za uspješnost i „talenat“. Jer u potpunom odsustvu kritike, (što
je nedopustivo u informatičkoj eri), ali i borbi da se bolje nametnu javnosti, neki
bezobzirno sebi daju za pravo da „pozajmljuju“ sve do čega stignu, a što mogu lako
kopirati od drugih. Ta pogrešna mentalna usmjerenost da se motivi i ideje traže
u tuđim ostvarenjima je opasna u onoj mjeri ukoliko dolazi sa važnih zvaničnih
državnih adresaj. Vjerovatno shodno svojoj kulturi i znanju. A kad smo kod plakata
i stripa („slikovnih novina“), R. Topfer, izumitelj stripa; kada plagijaštvo
nije ni postojalo, je osuđivao i to što umjetnici rade samo zarad umjetnosti a
ne i moralnosti.
U
svojstvu organizatora na otvaranju ovog foruma su se pojavili: profesor dizajna:
Ana Matić, rektor: R. Vojvodić, i ministar kulture: Ljumović.
U opštem ugrožavanju
elementarnih ljudskih prava i zastrašujuće borbe za golo preživljavanje,
društvo se nalazi u kolapsu etike i profesionalizma, u kojima se kultura svodi
na puke međuljudske formalnosti i oponašanja.
Teška
kriza koja je zadesila crnogorsko društvo ima svoje ishodište i u dešavanjima u
kulturi. Ali, zahvaljujući medijima, nijemih za svaku analizu i kritiku, još na
viđelo nijesu izašli ni nagovještaji njenog lošeg stanja, jer, kao što je
prestala biti briga intelektualnih „elita“,
nije ni u opsegu političkih i partijskih nadgornjavanja.
U opštem previranju,
„naivna“ zamjena teza i igra gluvih telefona zamjenjuje bilo kakvu želju da se
išta promijeni. Tako je i visokim
službenicima kulture dato za pravo da na Javnom servisu, prilikom
pregleda dnevne štampe, okrivljuju
sindikalce za propast cjelokupne privrede i radničke klase. Dakle, licemjerstvo
je postala praksa pa se i oni kojima su zavezali ruke da rade i usta da govore,
budu krivi za opšti haos. A vlast ne može biti bolja u svim tim mukama i
trulostima društva.
Tako su mnogi
„forumi“ i „seminari“ raznih struka, poput „važnih savremenih događaja“, svedeni
na puka propovjedanja, sa kojim državni mediji prikrivaju opšte privredno i
kulturno rasulo. Ali, stiče se i utisak da se u galerijskim prostorima, ipak,
još mogu viđeti poneke izložbe, više kao opravdanje brojnih uposlenih
službenika za mjesečna novčana primanja, nego li stvarne želje da se angažuje i
afirmiše kvalitet umjetničkog stvaranja, kojoj bi prethodila duboka analiza
postojećeg stanja. Sada, u opticaju ima svega a ponajmanje kvaliteta na koji
smo nekad bili navikli.
Ono što me najviše
iznenadilo, ovih dana, je loš kvalitet umjetničkih djela sa kojima su se
predstavili i profesori Likovne akademije u Bugarskoj, povodom 120 godina od
njenog osnivanja. Da li je razlog tome stagnacija u vrijeme staljinizma, ili
šta drugo, ostalo nam je tajna, jer izložbu nije propratio nikakav katalog iz
koga bi se moglo bilo šta šire prosuditi. Ova izložba je održana u Galeriji
Dvorca Petrovića, koja već dugi niz godina funkcioniše po principu protočnog
bojlera, koji publici ne nudi nikakvu informaciju više od izloženih
eksponenata. (Da se nameće prosto pitanje: šta rade njeni toliko brojni
istoričari umjetnosti?)
Neposredno uz ovu
galeriju, kao dio CSUCG, je i Galerija Perjanički dom, u kome je svoje radove
izložila mlada dizajnerka iz Crne Gore: Bojana Bogavac.
Ona se publici
predstavila svojim djelima, mahom kolažima u galerijskom formatu. Ovu izložbu
prati katalog sa likovnom kritikom Milice Bezmarević, koja afirmativno govori o
Bojaninim motivima. Međutim, taj njen lični utisak je efemeran jer je
opredmećen nametnutim uopštavanjem osobitostima nekih društvenih pojava koje tumači, a za koje
kategorički tvrdi da postoje i na izloženim radovima, time izbjegavajući da svojim
znanjem uputi umjetnicu i publiku na dostignute likovne vrijednosti izloženih umjeničkih
djela, od čega bi i sama umjetnica imala najveće koristi.
Doduše, kritičara
dijelom opravdava takav pristup jer je suočen sa brojnim fragmentima scena u
apstrahovanom prostoru kolaža, kao na nekoj stranici nedovršenog stripa sa
potpuno izmiješanim crtačkim partijama, jer se ne nalaze u svojim posebnim
linijskim okvirima. A sve što nije u ustaljenom redu odaje prividan utisak
haotičnosti, kakav su u pristupu imali dadaisti. Ali je pitanje kakve: lične neupućenosti ili stvarnog stanja? Te
odgovore mora pronaći sam posmatrač jer autor ne nudi nikakav odgovor za
valjaniju klasifikaciju. Tako, da se neki motivi, unatoč kritici iz kataloga
izložbe, mogu tumačiti i kao izrazi izvještačene stvarnosti gradske vreve po
baštama i kafićima.
U te svehe, bez
dublje analize, napomenuću da ova umjetnica voli biti dadaistički ilustrativna,
ali i simbolična. Ipak, ne nalazim da je „strip“, čiji kliše crteža
koristi, njen fah. Nagovještaj njenog potencijala
se vrlo stidljivo krije u neodlučnosti da krene putem kubizma ili fovizma, čije
bi osnovne vrijednosti trebala da ispita. Na to mišljenje me navodi njena
dominacija linearnosti nad bojom. A taj potencijal ako ga ima trebala bi
iskoristiti.
U odabiru grubih jednoličnih
linija za crtačko predstavljanje figura, najčešće iskarikiranih izolovanih
portreta i lobanja u parovima, koji podśećaju na ikoničnost internet
aplikacija, (poput problematičnih portreta Vilijema Steiga, koje je teško
odrediti da li su humor ili umjetnost), nije dovoljno rasporediti ih u apstraknoj
kompziciji prostora, da bi se stvorila virtuelna atmosvera doživljaja „haosa“,
(„chaosa“, kako piše u nazivu kolaža). Strip je i u tome uvijek imao više
različitih rešenja, jer za razliku od umjetnosti on nudi skraćeni stil sa
sažetim izrazom, kao naracijom kod koje se mnogo šta podzumijeva, pa je i
prazan prostor dio naracije - isčekivanja. Pa toj logici, zapravo, taj
apstraktni dizajnerski talasasto sveden prostor kolaža kod ove autorke tumačim
kao atmosferu u funkciji romantičnog isčekivanja.
Ljudi osim glave, kao
složeni tjelesni mehanizam pośeduju još ponešto, pa lišiti ih toga u brojnom
prikazu na jednoj površini kolaža je degutantno, jer je i apstrahovan prostor,
prostor, nimalo nalik na frontalnost ćele-kulu.
Dakle,linearno
talasastom apstraktnom prostoru kolaža su nametnute aplikacije lobanja i
portreta. Doduše, pojednostavljene i sa težnjom da budu izrazit kliše u svojoj grubosti,
pa se stiče dojam da i u likovnom smislu ova dizajnerka gubi kontakt sa
prirodnošću motiva, jer ga likovno ne „objašnjava“ već usiljeno etiketira.
I
nače, portreti su
jedna od najčešćih preokupacija mlađih generacija umjetnika. Najčešće rađenih po
klišeima pop-arta i drugim neakademskim stilovima. Jedan od razloga, kako
navode psiholozi, vjerovatno leži u tome da je čovjekova psiha tako
predodređena da i u običnim mrljama i žvrljotinama najčešće prepoznaje izraze
lica. Ipak, za snažnije nalaženje njinog karaktera potrebna je velika
posvećenost u kojoj ne smije ni najmanje biti zanemarena likovnost, inače bi
sve ostalo na nivou eksperimenta.
Upravo je Domijea,
ogromna životnost njegovih likova, izdvajala od osnivača drugih modernista koje
je interesovala priroda. Smatrao ih je „kopiristima“, zato je ismijavao Kurbea
i prezirao Milea, pa je i njegov stil uticao na ekspresioniste a ne na
impresioniste. I on je za rad izraza, primjenjivao svoju, krajnje neobaveznu
tehniku crtanja, suprotnu akademskom učenju, koja je i od Munka napravila to
što jeste. Jer, da opet pomenem Topfera, koji je razrađivao različite karaktere
u brojnim portretima, (davne 1845., je čelo Apolona Belvederskog prikazao u 12 potpuno različitih fizionomija
lica), je rekao: „suština umjetnosti nije podražavanje već izražavanje“. Taj njegov
aksiom se može uzeti i kao odlika cijele moderne i postmoderne umjetnosti, jer
istinski izraz se mora istinski ośetiti.
No comments:
Post a Comment