26.11.16

Predlog Programu kulture Podgorice

Piše: Bratislav Bato MEDOJEVIĆ  23. 11. 2016.


Po ko zna koji put u novijoj istoriji, građani su na izborima umjesto slobode izabrali ropstvo. Što bi mislili o čemu! Prepušti se i „uživaj“,  jer si dobio napojnicu. Navodno, i naša potpuno uništena privreda se raduje što će NATO da je brani.  A sučim ćemo u Evropu, zna li ko, kad za izvoz imamo samo kriminal, a korupcija je njen ekstra profit?  Zato su i nacionalne stranke, gle apsurda u građanskom društvu, po Ustavu, odlučile da piljare sa tezgama na najvećem nivou, kao u srednjem vijeku. I u  Skupštinu se uvražio profit, jer su i „državni udari“  kod nas odbrambeni mehanizmi za očuvanje vlasti. „Sve državno dajem,  samo vlast ne dam! Nemojte me u nju dirati kad vas molim, e bi druga.“ – neko grčevito viče. Zaista, možda neki imaju i ljekarsko uvjerenje  (ili Duška Markovića za śedoka), da samo dok su na vlast mogu biološki da funkcionišu, ali, uzalud je i to ako im NATO komisija to ne odobri.
„Državni udar“ je kod nas kulturna manifestacija poput performansa. Država plaća sve troškove izvođačima odakle god da dolaze, zato je izverzirana. (Može da vidi komarca na slonu u staklenoj bašti, a slona ne.) Svake godine ih imamo, kako Vlast kaže. Kao nekad „duševnih bolova“. Naročito su bitni pred izbore. A da li su? Došlo je takvo vrijeme da i kad pružiš ruku kroz prozor možeš opipati neku laž. Što si na visočijoj etaži dojam je učestaliji, a podzemlje bliže.
 Ipak, potrebniji bi nam bio neki kulturni „udar“, a da nije laž.

Kultura je kompleksna. A da bi se napravio dobar Program za kulturu*, prvo treba uraditi detaljnu analizu stanja, sa svim parametrima: manjkavostima i prednostima. Dobro urađen program mora biti konkretan, sa tačnim procjenama stanja i jasno određenom svrhom i ciljevima, koji se finansijski mogu uklopiti u predviđen obim svih raspoloživih sredstava.  Prije bilo kakvog djelovanja moraju se ispitati sve mogućnosti. To podrazumijeva veći stručni tim pod vodstvom glavnog kreatora koji na sebe preuzima odgovornost za svaki uspjeh i neuspjeh u praksi postignutog.
Shodno velikom obimu djelovanja, ovaj sektor mora imati poseban, svoj žiro-račun, što do sad nije bio slučaj, već su o svemu odlučivali nekompetentni ljudi, što je dodatno davalo prostor za korupciju.
Osim toga treba preispitati prethodni rad svih službi, posebno najodgovornijih lica koji su stavili svoj potpis na brojne nerazumne odluke na štetu opštinskog budžeta, struke i građana.
Opština kao dio Sistema kulture
Opština mora biti u skladu Sistema kulture na državnom nivou. Osim toga opština je dužna da na tom planu, unutar sebe, koordinira sa svim svojim sektorima u punom sastavu. Odnosno, opštinski Sektor kulture nije jedini nosioc kulture, zbog čega mora usko sarađivati sa svim drugim sektorima, ukoliko želi ostvariti dobre rezultate, podići na veći nivo kulture grada i približiti je najvećim evropskim standardima. To mu kao Glavnom gradu i pripada.
Zato se nedostatak opšte kulture u gradu ne smije tumačiti kao posledica nesavjesnih građana. Nekultura se pojavljuje u onolikoj mjeri koliko joj nadležne gradske službe dozvoljavaju da takva bude. Ona je proizvod loših kordinata u sistema kulture, nemara i neznanja. Nikako lošeg finansijskog stanja. (Zato su nam pune smeća korita Ribnice i Morače.) Nadležne službe manifestuju i unapređuju kulturu u onolikoj mjeri koliko su funkcionalne i stručno sposobne za taj odgovoran posao. Njina stručnost, (ili nestručnost) određuje program, koordinate  i način rada. (Nestručno lice i korumpirano lice bez etičke kulture i da leži na pare nema trajno i kvalitetno rešenje nizašta.)
Ako nema kulture  njeno mjesto zauzima subkultura i trivijalna masovna kultura kojoj nije strana ideološka farba.
Značenja kulture
„Kultura je organizam“ – kako kaže Špengler, kao dobar poznavalac svetske istorije i različitosti kultura. („Istorija svijeta je njen skupni životopis.“) Po ugledu na Getea, kultura je za njega „prafenomen sve prošle i buduće svetske istorije“. „Prafenomen“ je po Geteu bio divljenje, kao najveće zadovoljstvo koje se čovjeku može pružiti. Frojdu, pak, to „zadovoljstvo“ predstavlja glavni smisao života. A tako nešto, može se zaključiti, na duhovnom planu pružaju umjetnosti i kultura življenja.
Kultura je veoma širok i slojevit pojam koji obuhvata mnoge segmente društva i pojedinca, koji u sebi podrazumijeva duhovnu nadgradnju. Frojd kaže „da kultura znači isto što i usavršavanje, da je ona put ka savršenstvu koje je predodređeno čovjeku.“  Zato se nije čuditi što je taj pojam u široj komunikaciji, poput američkog društva, izjednačen sa značenjem civilizovanosti. Ipak, značenje civilizacije podrazumijeva tehnički napredak jednog društva (u kome mas-kultura najviše prosperira), ali i doseg razvoja prava, što kulturi ne daje puni smisao. (Inače bi se moglo reći i za običnog majmuna, koji bi se kakvim slučajem našao za volanom automobila, ili bicikla za koji je obučen da upravlja, da je na visokom stupnju kulture.) Na globalnom istorijskom planu Rim će uvijek predstavljati visoke domete civilizacije a Antička Grčka kulture, što ne znači da Rim nije imao kulturu, ali ta njegova kultura je u cjelosti bila preuzeta iz Grčke, i neznatno preuređena.
Upravo Antička Grčka je dobar primjer važnosti razvoja kulture, ali i kao specifikuma jednog naroda u opštem zbiru znanja, što svakoj tradiciji daje veću važnost u savremenom društvu. One po njima budu lako i prepoznatljive dajući boju više opštem svetskom spektru različitosti. U Antičkoj Grčkoj je i u najvećim društvenim problemima, kakve stvaraju ratovi, tradicija, umjetnost i nauka uvijek bile na počesno mjesto, kao najvažnije odlika jednog društva i svojevrstan identitet svakog pojedinca. Tako je i statua Nike (Pobjede), revolucionarna i po umjetničkom iskoraku, kojoj se i danas divimo, bila postavljena na Akropolju u vrijeme kada je Atina bila u potpunom finansijskom krahu.
Sadašnja realna slika kulture u kojoj živimo
Kultura kao da je izdanak strnjike. Kod nas je briga o kulturi na poslednje mjesto. Ona je kao trinaesto prase i kad su u pitanju finansije. Od kuće do škole, preko medija i političara, zamijenili su je surogati koji omalovažavajuće krive ljudsku psihu od najranijih đečijih dana do duboke starosti. Dok su nam navodno puna usta kulture i svakojakih dostignuća, realnost je takva da dijete da bi došlo do škole prvo mora da se probije kroz nabacane automobile ispred ulaza svoje zgrade i trotoare duž ulica koji su jedino u Crnoj Gori legalizovani za parkirališta. (A i to je fizičko i mentalno nasilje nad đecom koje niko ne pominje, kao što se ne pominju ogromne đačke torbe koje svakodnevno nose, a koje premašuju i težinu torbi za godišnje odmore.) I tako svaki dan, đaci uz pomoć spretnosti i sreće, pod kišom fekalija iz klima, ivicom zgrada iz kojih poneki stanari bacaju smeće sa prozora i terasa, dolaze nadomak škole u koju da bi ušli moraju prvo da prođe kroz neku kafanu. Poneki kroz kafanu moraju da prođu i da bi izašli iz kuće. (I umjesto u holu škole da ih dočeka pljuvaonica sa gradonačelnikovim posterom, đaci direktno ulaze sa velikim rancima punim knjiga i svesaka u učionicu đe ih predavač dodatno maltletira i upućuje da se moraju diviti i samim imenima glavnih opštinara i njihovim uzvišenim funkcijama.) I na odmor kad izađu da bi užinali, moraju kesu i otpadke baciti na ulicu, jer kante za smeće ne drže ispred vrata ni brojne prodavnice. (Ali i svoju kuću kad uđu, dočekaće ih agresivna subkultura sa medija: TV-a ili radija, kojima država dozvoljava da kičem, lažima i propagandom truju opštu duhovnu klimu. Tako da su kafanske pevaljke, šarlatani i hohštapleri postali uzori ponašanja, pa na Pinku đevojčice osmogodišnjih škola u „kulturno obrazovnom“ programu mogu naučiti i koji im ruž za usne najbolje odgovara.)
Frojd je rekao da je osnovni uslov kulture higijena, što znači da i potrošnja sapuna može biti mjerilo kulture. Ali, tek kad bi se zapitali na kom nam je stupnju etička kultura, dobili bi jasniju sliku o našem licemjerstvu i sunovratu cjelokupnog vrijednosnog sistema koji je na uništenu kulturu istakao značaj kvazi vrijednosti  subkulture.
I ko god dođe u naš grad prvo primijeti prljavštinu i neugledan dezavuisan trotoar, po kome kaplju zarazne fekalije iz klima. Poneđe su trotoari toliko prezauzeti automobilima da je jedino moguće pješaku da se gradom kreće uz uski betonski ivičnik zgrada kao po bačkim selima. Poneđe trotoara i nema, ali veliki dio čine stari i raspali trotoari, na kojima se jasno vide tragovi raznih prekopavanja i nemara, što je potencijalna opasnost za prelome kosti, pogotovu kod starih ljudi. (I najobičnija operacija ozleda te vrste je umnogome skuplja nego li obimnija opravka trotoara. U Londonu opština isplaćuje veliku otštetu građaninu koji se povrijedio zbog neuređenog trotoara.)  Poneđe i u novogradnji uži su i od metra, baš na mjestu đe je ulaz u restoran sa četri zvjezdica (preko puta Siti kvarta, na čelu Profesorske zgrade), pa je gazda morao sa tako uskog trotoara ukloniti saobraćajni znak da mu se pijani gosti ne bi o njega saplitali pri izlasku. Kao „kompetentnoj“ osobi to mu je važnije od saobraćajnih učesnika. (Kad su institucije nemarne, kakav li je tek varvarin u drugim stvarima?) Neke novoizgrađene šestospratnice (Tološi, paralelno Dalmatinskoj) od ulice dijeli trotoar od 1 metar širine, i bez drvoreda, dok kafane proširuju svoje bašte unaokol cijelih zgrada. Zato zakon treba biti striktan na kojim lokacijama i u koje je ulice to moguće, jer ovako preplavljen grad liči na dembeliju bez reda i pameti.
Špengler je u knjizi „Propast Zapada“ rekao: „Istorija jedne kulture je progresivno ostvarenje onoga što je njena mogućnost“. Ta se teza sasvim dobro uklapa za urbane sredine Zapada. Ipak, grad Podgorica tu je njegovu tezu potpuno demantovala, jer, bez obzira na više nego duplo uvećane stanovništva opštine, i mnogo veći priliv novca od poreskih obveznika (koji takoreći nije postojao u prethodnom društvu), ovaj grad umanjuje veličine i postojećih parkova, a nove ne gradi. Manje je i pozorišnih dvorana, odnosno mnogih javnih kulturnih ustanova i sadržaja nego prije trideset godina. Sa lica zemlje nestala je i jedina bioskopska sala (u jednoj od metropola Evrope). Zapravo, da apsurd bude veći, većinu kulturnih dobara smo naslijedili od komunista koji su za relativno kratko vrijeme izgradili sa obične ledine ili prilagodili namjeni sve značajne javne objekte i institucije. Praktično iz ničeg, i sa polupismenim ljudima. Sredinom osamdesetih se uradio projekat koji je cijeli prostor između Bloka V i ulice Marksa i Engesa predvidio za izgranju Kulturnog centra sa mnogim sadržajima: likovnim galerijama, bibliotekom sa čitaonicama, filmskim i pozorišnim dvoranama, muzejskim i drugim sadržajima. Međutim, do tog iako zacrtanog prioriteta kome je pravilno određena i lokacija, „kao progresivnog kulturnog ostvarenja“, nije došlo bez obzira na potrebe i mogućnosti. Valjda, što se u tako nešto niko od političara i opštinara nije mogao ugraditi, pa su nicale samo „spavaonice“, odnosno stambene zgrade sa poslovnim prostorima.
Nevjerovatno je da u cijelim kvartovima zgrada, mnogih predgrađa, opština nema svoje učešće u vidu  novih likovnih galerija, biblioteka, parkova, kulturnih centara razne sadžine, klubova (večernjh škola) za kurseve mladih. Cijelo Zabjelo, Masline, Zagorič, Zlatica, Sari Aerodrom, Konik, Momišići, Tološi, Donja Gorica, nemaju ništa od toga. Svi su kulturni sadržaji u gradu i dalje locirani u užem jezgru grada, đe se nalaze i najveće državne i opštinske  institucije. Dakle na istim onim lokacijama đe su bile i prije pedest godina kada grad nije imao ni 50 hiljada stanovnika. Ipak, oko trgova i na najboljim lokacijama su kafana do kafane, pa čak i apoteke.
Stanje politizovanih institucija kulture
Upravo su službenici opštinskih i državnih institucija glavni nosioci sive ekonomije i crnog tržišta. Sa svojih radnih mjesta završavaju te poslove. Oni su glavna baza korupcije, zbog čega su dobili i naziv „multi praktik“. Njima ne odgovara da se išta u društvu promijeni.
Iako je Podgorica jedan od najtoplijih gradova Evrope, izgleda, kao da smo u nekoj zimskoj duhovnoj epohi, pa nam se zbog smetova nemara i korupcije teško probiti i do civilizovanosti. Sasvim suprotno i od skandinavaca. Pośećenost likovnih izložbi je nezapamćeno mala, gotovo nikakva. Koncerata klasične muzike gotovo da i nema. Filmske klasike nije moguće gledati jer za to nema ni dvorana. Knjiga se prestala kupovati, kao i čitati. A urbanizmom nazivamo i vandalizam kabadahija. U spomeničnoj kulturi je zavladao kič koji više ni kod intelektualaca ne izaziva osudu. Kao niđe u svijetu opštinske vlasti propagiraju mas-kulturu, plaćaju koncerte stranim komercijalnim muzičarima. (Umjesto da ih puste da sami od ulaznica zarađuju novac oni se razbacuju sa novcem građana predviđenim za razvoj umjetnosti i kulture.) Slične papazjanije uvijek ima tu i tamo.
I dok se prilikom državnih praznika ne žali novac i trud da se grad okiti zastavicama, na drugoj strani u gradu se na svakom koraku primjećuje nemar. Tako je korito Ribnice i Morače tokom čitave godine okićeno smećem, a mnogi trotoari izgledaju nepopravljivi.
Ipak, komunalne službe su napravile novu „kadu“ za odlaganje smeća (mada plitka, ali milionska) i znaju povremeno apelovati na građane putem medija. Ali, ne može se samo mehanicistički apelovati na svijest građana, kad nemaju znanje o istom ni oni koji upravljaju gradom. Kulturu ne čine apeli i priče, niti krivo i loše obrazovanje.  Naučene formalne priče i zamisli od ograničenih lica mogu iluzorno samo ostaviti trenutan lični dojam ali nemaju ničeg konkretnog da bi se napravio i najmanji pomak na tom planu. Zapravo neznanje je izvor zla, u kome tavore ustaljene navike i nagoni. (Doduše i samosvijest da nam niko nije ravan.) Treba širiti znanje o kulturi, a ono nije partijska ili bilo kakva zapovijest ili deklamacija, već iskazano ponašanje i konkretno djelovanje prilagođeno problemu. U tom smislu korpi za otpadke u gradu hvali makar desetostruko više nego li što ih ima, kao da su luksuz. (Zapravo, s obzirom na uslove, može se reći da su naši građani vrlo obzirni prema čistoći, ali i prepušteni sami sebi, jer su trotoari prilično čisti iako nema dovoljno korpi za smeće, pa ni jasnih opštinskih propisa o tome.) A propisa nema o mnogo čemu da je i arhitektura i urbanizam postao varvarski čin.
Frojd kaže „da riječ ’kultura označava cjelokupni zbir dostignuća i ustanova u kojima se naš život razlikuje od života naših životinjskih predaka“. Đe je manjak kulture izraženi su nagoni i čovjekov analni karakter na uštrb psihičkih aktivnosti i etike, a  nečistoća i nemar su njeni prvi pokazatelji.
(Kada se dijete uči da samo sadi biljku, ono ne uči samo da sadi biljku već da izgradi i sačuva svijet. U suprotnom sve je suprotno, a za to je kriv nemar kao najveći zločinac koji se djetetu dodjeljuje kao doživotni partner. Takvima se ne može probuditi svijest apelima, jer psiha nije list papira koji radi po diktatu. Ona mora da prođe mnoge radnje da bi došla do saznanja i opravdanja za ono što čini i predstavlja.)
Potrebne promjene i konkretna djela
Potrebne promjene koje treba hitno uraditi su brojne, ali ne smiju imati veće finansijske izdatke, da bilo kakva ishitrenos ne bi dovela u opstanak tekuće poslove. Dakle, uvijek treba poštovati prioritete.
Po svim postojećim zakonim gradnje u svijetu su predviđene zelene površine i kulturni sadržaji. Takvi zakoni su se poštovali i u nekadašnjem Titogradu. Graditelji su dužni da u svemu ispune zahtjeve opštine. Zato su sada mnogi izgrađeni objekti ostali opšini dužni protivuslugu: poslovne i druge prostore za pružene usluge pri gradnji, ali te prostore su oteli i prisvojili pojedinci iz opštinskih organa. Zato Opština trba pokrenuti brojne  istražne radnje pred sudovima, jer taj prostor pripada građanima a ne uzurpatorima, a on može biti i važna poluga za kulturološki razvoj grada.
Naime, sav raspoloživi prostor koji opština ima u svom pośedu, izvan administrativnih ureda, treba staviti na raspolaganje, za namjensku i funkcionalnu svrhu u službu grada, počev od prioritetnih oblasti kulture do onih koje samo građanstvo, shodno potrebama i vremenu, može da kreira. Da bi se izbjegla dodatna investiranja, održavanje i službena upošljavanja, treba se pribjeći partnerstvu sa privatnim licima i firmama, čime bi se uspješno podržalo samozapošljavanje lica. A da bi se to postiglo treba unaprijed osmisliti program.
U jednom takvom programu, koji treba da podrži i izgradi kulturu na mnogo većem nivou od današnje, opština svoje slobodne poslovne i druge prostore treba da ustupi kulturološki kreativnim licima. Formiranje galerija u u takvim prostorima, na cijeloj urbanoj površini grada, treba prepustiti privatnim galeristima i licima iz kulture koja na javnom tenderu iskažu želju za tim. U detaljno opisanom ugovoru o nadležnostima i namjeni opština treba maksimalno da odredi povlastice za korištenje takvog prostora. Za uzvrat grad dobija kvalitetan sadržaj i ponudu za svoje građane, čime i kultura dobija na značaju. Dakle, bez novca za upošljavalje, reklamu, markenting koji suvlasnik pruža građanstvu, opština osvaja šire građanstvo na polju kulture i dobija na kvalitetu života, koji u svojoj ponudu nosi raznovrsnosti amaterske i profesionalne umjetnosti, dizajna na svim poljima likovne estetike. Tako bi i naivci, koji su kod nas potpuno zapostavljeni, iako su neki u estetskom kvalitetu ispred brojnih profesionalaca, dobili svoje pravo mjesto u društvu. U tako širem kontaktu ostvarenosti i profesionalizam dobija na kvalitetu.
Te galerije mogu biti višenamenske, pa pored izložbenog i prodajnog prostora umjetnina mogu se održavati muzički koncerti osnovnih i srednjih škola, ali i studenata muzičke akademije, kao dio prakse koju u svojoj nastavi moraju imati.
Mnogi se prostori mogu preurediti za kulturne sadržaje. Ono što Podgorici fali, kao glavnom gradu u tek stečenoj nezavisnoj državi, a koji treba u kulturološkom smislu da povuče sve ostale, su i klubovi u mnogim oblastima kulture, koji programski treba da spriječe uticaj mas-medija, nazadovanje svake vrste i preduprijede sveopšti razvoj. Tako bi klub ljubitelje knjige okupljao i afirmisao one koji knjge pišu i čitaju. Stvorio bi se stalan i neposredan odnos pisaca i čitalaca. Klubovi pjesnika u neposrednom kontaktu bi osnažili svoje djelovanje, jer bi se javno čitala poezija. O njoj bi se samoinicijativno raspravljalo, a u toj raspravi bi i sazrijevala na većem nivou, kao što bi i njen uticaj bio veći. (Do sada se to radilo vrlo rijetko u ponekim knjižarama sa nametnutim temama i pośetiocima.) Klub filmadžija, kako filmofila, tako i reditelja bi iskristalisao i neposredno kvalitetno izgradio prirodan napredak u tim oblastima. A da ne govorimo o brojnim drugim klubovima na polju kulture. Svi oni lakše bi se angažovali i ukazali na bolne tačke i nedostatke društva, ali i poboljšali na ličnom estetskom umjetničkom planu, jer neposredna razmjena iskustava je najdragocenija u svakoj profesiji. Umjetnici su zasebne jedinke a klubovi iste profesije su najprirodniji i najbolji način da međusobno kontaktiraju. Preko klubova ih i opština može najbolje animirati za neke svoje akcije.
Ne može se očekivati da ovi klubovi sami po sebi niknu, jer nijesu profitabilni, iako su od velike koristi kreativcima i cijelom društvu. U tom slučaju samo opština može biti inicijator za rad raspoloživog prostora kojim pośeduje. Zato ih opština treba organizovati i za račun besplatnog prostora pokrene veliki kreativni potencijal grada. Sadašnja klima odgovara samo kockarima, kriminalcima, ali i plagijatorima u umjetnosti. A umjetnost je ekstrakt svake kulture, koji se mora njegovati od strane društva.
Poput privatnih galerija te klubove treba prepustiti privatnim licima da drže bife i vode brigu o održavanju pod povoljnim okolnostima. Time bi se opština oslobodila svakog finansiranja. A i to bi pomoglo  samozapošljavanje. Za kvalitetan rad kluba, nekad je potrebno imati samo svoj sto i stolicu, uz kafu, čaj i piće. U svom namjenskom sastajalištu, ljudi iste profesije se povezuju, razmjenjuju ideje, nude pomoć, ali i sklapaju biznisi u svojoj struci. Treba napomenuti i to da bi se ovim putem izvukao veliki broj mladih iz modemskih i profanih kafića. Klubovi omogućavaju umjetniku  veću pažnju na svoje polje interesovanja. Oni duhovno nadograđuju i stimulišu već stečeno znanje za kreaciju. Posebno treba istaći, da se danas kreativne snage društva povlače u sebe i u svoje kakve takve prostore, đe gube svaku motivaciju za stvaralaštvo.
Dakle stvaralaštvo mora biti glavni podsticaj u kulturi, u tom smislu prema svim kreativnim strukturama drušva treba imati veliku pažnju, što podrazumijeva stvaranje za njih dobre klime u kojoj se nesmetano mogu baviti punim javnim životom i iskazati se na kulturnom planu.
Primjeri i linije konkretnih akcija
Administracija nam je do sada osmišljavala „kulturu“ i njene „vrijednosti“, ili, bolje reći: samo mazala oči i stvarala pogrešne iluzije o stvarnom stanju u kome su i nevrijednosti profitirale, zahvaljujući partijskim angažmanima i ličnim vezama. Tako je cvetalo sve i svašta na račun korupcije (pa su se i žbiri predstavljali kao umjetnici), jer je kultura bila isključivo vlasništvo partijskih radnika, „đe joj je snaga zamirala, jer joj je krv oticala, pa je izumirala“. Kulturi treba dati prostor da bi zaživjela u punoj mjeri. Treba je vratiti onima koji razvijaju stvaralački duh (u slikarstvu, vajarstvu, arhitekturi, dizajnu, muzici, igri, poeziji, pripovijedanju, drami i filmu), u čijem međusobnom skladu je i jedino moguć njen progres,  i sveopšte prihvatanje od strane građanstva. Ona mora da živi i udiše punim plućima. Do sada je to bilo na kašičicu.
- Opština treba da unaprijedi važnost kulturnoistorijskih spomenika i da ih što je više moguće prilagodi namjeni za isključivo kulturološke svrhe kroz partnerstvo sa drugim licima. (Profitabilne kockarnice i igre na sreću u tome ne smiju imati učešće, već ih treba tretirati kao neprijatelje društvenog života i etike.)
- Primjer Jusovače je dobar pokazatelj u tome. Jer, još prije petnaest godina postojala želje nekih nevladinih organizacija da je prilagode namjeni. Urađeni su stručni elaborati za konzervaciju najstarijih njenih dijelova, kao i rekonstrukciju onih koje nemaju istorijsku važnost. Skupljen je bio čak i novac, ali im opština to nije dozvolila, mada je sličnih primjera postajalo i u Sloveniji, a da ne govorimo o Evropi. Tako nešto treba hitno ostvariti danas, ako još uvijek postoji želja za tim kod NVO sektora, sa kojima opština mora izgraditi tijesnu saradnju na obostrano zadovoljstvo. Tako bi i Jusovača bila rekonstruisana bez opterećenja za opštinski budžet, a u nju bi se smjestili oni sektori NVO-a koji se bave kulturom, ekologijom i drugim humanim djelatnostima.
- Poput Jusovače u Podgorici su za gradsku sramotu i brojne druge ruševine i ruinirani objekti koji se uz malo sredstava mogu preurediti i prilagoditi namjeni, koja treba biti usmjerena ka kulturi: opštem i stručnom obrazovanju i umjetnostima. U Staroj varoši zjape ruševine koje su potencijalna prijetnja i za prolaznike. Umjesto da se učvrste i uz neznatna sredstva ukrove po standardima vremena u kojem su građene, na njih se niko iz opštine ne obazire. Tako je i sa rodne kuće Rista Stijovića čak odnesena i spomen ploča, umjesto da se neznatnim sredstvima učvrstila i ukrovila a potom predala na upotrebu, kao atelje, nekom podgoričkom vajaru. Tako se u Staroj varoši mogu brojne ruinirane kuće prilagoditi savremenoj namjeni. Neke od kuća su i po današnjim standardima po kvadraturi izuzetno konforne, te sa okućnicom, avlijama oko nje, mogu lako prilagoditi i nekim muzejskim odjeljenjima, poput: folklornim, odnosno etničkim, ili prirodnjačkim.
To se sve ne mora raditi odjednom, što bi iziskivalo veće finansijke izdatke, već planski, na godišnjem nivou uz najmanje finansijske izdatke na godišnjem nivou. A za to je potrebna uvezanost sektora kulture na opštinskom nivou sa drugim službama. Tako bi komunalna služba uposlila nekoliko zidara koji dobro poznaju rad sa kamenom, pa osim brojnih popravki zidova i kamenih međa po parkovima, mogli bi uz stručan nadzor ljudi iz kulture, popravljati oštećenja i planski raditi na rekonstrukcijama mnogih objekata u Staroj Varoši. Tako bi se uz neznatna sredstva, postupno rekonstruisala i turska tvrđava na Ribnici. A to nije teško s obzirom da postoje fotografije na kojima se tačno vide njeni oblici i veličina. Dakle uz malo cementa i besplatan kamen iz okoline grada, prevoz koji komunalna služba posjeduje i nekoliko uposlenih zidara, na godišnjem nivou se mnogo toga može završiti. Fizičke poslove na raščišćavanju i slično, mogu odrađivati i oni spuški zatvorenici koji su određeni za društveno koristan rad.
Uposleni zidari u komunalnoj službi opštine su dobri za svaki vid prevencije i brze pomoći na čitavom lokalitetu grada, i kada su druge stvari u pitanju.
Grad treba da se usmjeri na veće korištenje kamena, kako oblutaka iz Morače, tako i običnog. Ti detalji bi obogatili estetiku grada, ali i dali kulturološku i prirodnu vezu sa ambijentom i istorijom grada. Ako bi se tako nešto primijenilo na nekom od parkova, kao kaldrma, međa ili gumno, to bi izledalo jasnije. Dakle, umjesto pješčanih staza kaldrma od oblutaka, čija se veličina određuje shodno potrebi i željenoj kreaciji. Takvim treba učiniti i mnoge trotoare.
- Pored starih zdanja u Staroj Varoši, opština treba da se zainteresuje i za stara fabrička zdanja: Radoje Dakić, Titeks, Marko Radović, Duvanski kombinat. Zatim, tu je zemljište i broni objekti vojnih kasarni u kojima i opština velikim dijelom ima prava na vlasništvo. To su sve izvanredni resursi sa kojima se mogu upotpuniti mnogi kulturni sadržaji. Neki danas i ne postoje a drugi bi se mogli unaprijediti za mala sredstva. Tako je London, kada je izmjestio tešku industriju van grada, jer su predstavljali najveće zagađivače životne sredine, ogromne fabričke hale su pretvorili u brojne kulturne sadržaje, pa i koncertne dvorane.
- Po parkovima i duž ulica je danas neminovno viđeti panjeve, a neka su mjesta za drveće izravnana betonom. Zapravo, imamo stručnjake za hortikulturu koji kao da apsolutno ne rade ništa. Pravo je čudo da su brojni jablani pośečeni na ušću Ribnice a da nijedan nije posađen, iako je očigledno da to drvo najbolje odgovara tom prostoru. Dozvolilo se da jablana gotovo da i nema, iako su bili prebrodili dva svetska rata i nemaštinu, kada su ljudi śekli svako drvo da bi se ogrijali. Neke se stvari čak i pogrešno rade, pa tako u parku Sportskog centra stalno sijeku a ništa ne sade. Kod Dvorca Petrovića ostalo je još samo nekoliko primorskih borova, jer se nijedan novi nije posadio iako ga oni čine autentičnim ambijentom grada. U svijetu se za svaki park precizno određuje vrsta stabala, često sa ciljem da bude što više vrsta, pa ukoliko ih napadne bolest  i sasuše se od starosti na isto se mjesto sadi ista vrsta. Zato, kao osnov treba prebrojati svo drveće u gradu, po zonama i razvrstati ga po vrstama. Posebno ono u parkovima a posebno drvorede duž ulica. Shodno tome, drveću treba odrediti vrstu, starost i vrijednost. (Vrijednost stabla treba da je veća nego u Nacionalnim parkovima, jer ih je teže podići, ali i korist im je veća.) Ne smije se dogoditi da neko stablo fali u drvoredu, duž ulica. A tako je stanje u cijelom gradu, pa i ispred zgrade Predśednika i državne Skupštine.
- Zato i automobile treba protjerati sa trotoara, da grad ne bi ličio na neko divlje privremeno naselje kome je urbana kultura i kultura stanovanja na poslednjem mjestu. Problem parkirališta se ne rešava na najgori način od svih mogućih, već dobrim sagledavanjem mogućnosti. Tako se neke ulice mogu odrediti za jednosmjerne; one sa tri trake prepraviti u dvije, kako bi se na ulicu omogućilo parkiranje. Automobili trebaju imati nalijepljene dvije markice. Jednu koja pokazuje vlasnikovu zonu stanovanja a druga zonu posla đe radi. Opština i na taj način od svih vlasnika može ubirati siguran prihod, kao mjesečna taksa za parkiranje. Svako drugačije parkiranje treba da je nekoliko puta skuplje, pa se ne bi događalo da vlasnik auta nema mjesta za parkiranje ispred svog ureda ili zgrade đe ževi. Pored toga treba da postoje parkirališta ravnopravna za sve učesnike u blizini javnih institucija i svuđe đe je to moguće.
- Izduvni gasovi iz automobila su postali veći problem od zagađenja aluminijskog kombinata. I kao mjera rešavanja problema parkiranja, je uvođenje trolejbusa. Oni ne zahtijevaju veliku investiciju a rešavaju više problema, jer je konfiguracija terena za njih idealna. Za početak treba uvesti liniju Dom zdravlja na Starom aerodromu i Klinički centar, pa preko Zabjela u krug i obrnuto. To bi u vjelikoj mjeri poboljšalo kulturu življenja onih najugroženijih građana, koji su bolesni i zavisni od zdravstvene pomoći a uobičajena im je maršuta između te dvije zdravstvene ustanove.
- I zbog kulture življenja Podgorica treba da ima svoju bolnicu. Sada je jedini grad u Evropi koji je nema. Samo taj podatak dovoljno govori na kom stupnju kulture živimo.
- Postoje Javne garaže koje dijele ulaz sa đečijim vrtićima (Vrtić Ljubica Popović). To se pod hitno mora zabraniti i takve garaže preorjentisati na jedan ulaz, a ulaz pri vrtićima zatvoriti.
- Korito Ribnice treba dovesti u pređašnje stanje, da nam se, ako niko drugi, turisti ne bi smijali. U korito Ribnice, na ponekim mjestima, su mogući samo niski potporni zidovi koji se obavezno moraju raditi od zidanog kamena.
- Spomenična kultura se mora dovesti na najveći nivo. A to podrazumijeva uklanjanje kiča i postavljanje kvalitetnih skulptura širom grada. Do sada su to najčešće bile biste narodnih heroja i istorijskih ličnosti što je pokazatelj i naše psihičke opterećenosti istorijom. Zato se po tom pitanju moramo prepustiti i drugim pravcima, odnosno motivima sa kvalitetnim likovnim rešenjima. A duhovite skulpture su dobre za pločnike i tamo đe je najveći promet ljudi.
- U opštinskom sektoru za kulturu brojni su oni koji ne rade ništa. Dodatno se obrazuju na privatnim fakultetima radi „napretka“ u poslu, odnosno plate. Tako postoje i turistički vodiči, dok je stvaralaštvo u opštini prepušteno samo sebi i bez ikakve pomoći od opštine. Opština treba da podstiče stvaralaštvo jer je ono najuzvišeniji proizvod grada. Umjetnici su najbolji službenici kulture. Opština je dužna da obezbijedi ateljea likovnim umjetnicima i to bez ikakve nadoknade za korištenje, kao što se ni za izložbe koje umjetnici organizuju ne naplaćuje ulaz. Pored toga opština je dužna stvaraocima pomagati i na druge načine: pri štampanju kataloga i obezbjeđivanju materijala za rad. (Apsurd je da postoji konkurs za finansiranje NVO sektora, i to u značajnim iznosima, a da to isto ne postoji za stvaraoce same kulture i umjetnosti. Tako opštinske vlasti bespovratno dodjeljuju i prostore za kafiće brojnim nogometašima, što je uvreda za svu inteligenciju grada koja je i tim putem marginalizovana i omalovažena.)
-  Podgorička opština ima mogućnost da iskorači na kulturno-umjrtničkom polju u međunarodne vode, po izuzetnim mogućnostima sa kojim raspolaže. Mnoge napuštene kuće, koje povremeno plavi jezero mogu se uz neznatna sredstva  prilagoditi radu likovnih umjetnika. Zainteresovani umjetnici bi uz svoja sredstva mogli u potpunosti te kuće prilagoditi svojim stvaralačkim aktivnostima. Jedan dio tih objekata bi opština u potpunosti adaptirala i pretvorila u likovnu koloniju međunarodnog značaja, u netaknutoj prirodi nacionalnog parka Skadarsko jezero. To bi bio veliki izazov za mnoge vrijedne umjetnike svijeta od kojih se mnogo šta može naučiti. Takve prostore bi mogli koristiti i umjetnici raznih oblasti kojima je neophodan mir za stvaralaštvo, blaga klima i prisan odnos sa prirodom, poput književnika i nekih filmskih radnika. To bi Podgorici dalo veću reputaciju i međunarodni značaj.
- Pored obezbjeđivanja prostora za rad likovnim stvaraocima opština to treba da čini, u skladu sa svojim mogućnostima, i licima koji se bave zanatima. Od izrađivača suvenira zavisi i kvalitet ponude samog grada prema turistima, putnicima namjernicima i prolaznicima. Mnoge zanate treba sačuvati od zaborava, pogotovu one izvorne koji se tiču izrade narodne nošnje i tkanja. A svaka  izvorna ponuda, samo zbog ukazane društvenih pogodnosti i ličnog entuzijezma može da opstane. Ona poboljšava kvalitet življenja i kao zanimljivost, ali i autentičnost koju je moguće uživo sredsti. Ti zanati su živi muzeji koje trebaju obilaziti učenici osnovnih škola kao obavezan dio nastave.
- Podgorica ima veliki broj književnika ali i sve veći broj filmskih reditelja, pa  i u tom pravcu treba razmišljati. U prvi mah, kao trajno dobro za stvaranje pozitivne klime čine novoformirani klubovi o kojima je prethodno bilo riječ. Ali, moraju se naći sredstva i za hram filma, koji pored dvorane mora imati i svoju baštu u kome bi se u vrijeme ljetnjih mjeseci prikazivale projekcije. Nova kino-dvorana bi na repertoaru morala imati prvenstveno klasike, kao i filmove koji su rađeni po romanima i istorijskim događajima. Na taj način bi se obezbijedio najveći broj publike jer i u školske programe i aktivnosti srednjeg i osnovnog obrazovanja treba uvrstiti film kao umjetnost. Sa projekcijama dokumentarnih filmova bi se obezbijedio i stručniji dio publike.
- Odavno je svima postalo jasno da Pogorica mora imati Gradsko pozorište, pa je suvišno o tome i govoriti. Gradsko pozorište treba biti drugi dom za djecu. Ali, Podgorica treba da vrati značaj i amaterskog pozorišta, kakvo je nekad gajio DODEST. Mora se vratiti značaj ametera u pozorištu, koje je nekad u mnogo čemu bilo kreativnije i od  Crnogorskog narodnog pozorišta. Najbolji crnogorski glumci bili su njegovi polaznici. DODEST je izgradio i sjajne reditelje, čije se predstave i danas pamte na prostorima bivše Jugoslavije. I u svijetu je slično, najbolji su oni koji su u tu priču krenuli kao amateri, a ne akademci koji se sviđaju samo svojim lošim profesorima, kojima su dozvolili i da ih izopače. Zato se alternativnom i amaterskom pozorištu moraju ustupiti sale Doma omladine. Prvenstveno njima, pa tek svemu ostalom. U to ostalo prioritet treba imati koncertna muzika, kojoj nije teško izdvojiti vrijeme na daskama bilo kog pozorišta. Ipak, klasičnu muziku treba sve više činiti na otvorenom prostoru, kakvih na teritoriji Podgorice ima. Ta vrsta muzike treba sve više biti zastupljena i po trgovima grada. Zato opština treba imati svoj mobilni razglas, ozvučenje i montažnu binu, koju može besplatno koristiti  u svako doba i prilikom mnogih proslava grada.
- Na žalost niko u javnosti ne spominje da grad nema muzej likovnih umjetnosti, što je jedinstven slučaj u Evropi. Takav glavni grad je obična kasaba i za diplomatske prestavnike iz Afrike. Likovna umjetnost je tradicija Zapada, pa su tako i muzeji posvećeni njoj od izuzetnog i centralnog značaja za opštu kulturu, što nije slučaj sa Istokom. A svagda se hvalimo da smo imali ili da imamo izuzetno dobre umjetnike, pogotovu kad mislimo na sebe. Tako i loše izdižemo na pijadastale iako od plagijaštva nijesu daleko odmakli, a o pštem razvoju  i ne razmišljamo, niti što činimo jer nije lično isplatljivo.Dakle grad mora imati Muzej likovne umjetnosti kao osnov svega daljeg u kulturi grada. To se na Zapadu podrazumijeva, pa o tome nije umjesno ni govoriti. I u opštini Glavnog grada za tako nešto postoje eksponati, ali opština mora otkupljivati mnogo veći broj najkvalitetnijih djela domaćih autora. Ona se po kvalitetu moraju vrednovati po originalnosti, inače bi postavka ličila na neku uobičajenu lokalnu priču, đe pravo prvenstva imaju najbučniji a ne autentični stvaraoci umjetnosti.
- Veliki iskorak u tom pravcu opština bi postigla otkupom bivše Zgrade vlade. Ona je na dobroj lokaciji, kavka odgovara kvalitetnoj prezentaciji umjetnostima. Tu bi se mogao smjestiti muzej i brojni drugi kulturni sadržaji. A u velikom dvorištu oko zgrade moguće je izložiti eksponate od kamena od vremena Duklje do današnjih dana.
- U gradu nijedna od građevina ne podśeća na Duklju. Izgubio se taj kontinuitet vremena, pa je možda kao najlakši, ali i dobar prijedlog, finansijski neznatan, da se pročelje biblioteke koje izlazi na Trg Nezavisnosti, doradi u antičkom stilu hramova, sa zabatom (frizom, triglifima i metopama) učvršćenim na stubovima. Time bi i sama panorama trga dobila veću kulturološku važnost.
- Opština mora obezbijediti desetak bilborda na najprometnijim ulicama, putem kojih će građani biti obaviješteni o značajnim kulturnim događajima. I na taj način kultura dobija na važnosti. Pored bilborda svaka institucija kulture mora imati svoje panoe (unutar i ispred zgrade) na kojima građani mogu biti upoznati sa mjesečnim ili godišnjim programima rada: koncertima, izložbama, pozorišnim predstavama.
- Podgorica mora imati i svoju televiziju, koja će na početku direktno prenositi opštinska skupštinska zasijedanja. Mnoge direktne emisije bi uznapredovale informisanost i angažman građanstva.
- Dovodimo inostrane kafanske pjevače i tokom predizborne kampanje. Ipak, većina sadašnje zabave i festivala se usiljeno održavaju jer su samo paravan za teški nemar koji je izvršen nad kulturom. Kako dođu tako i prođu. Ali, i festivali se mogu praviti u pozitivnom i podsticajnom vidu. Tako bi Podgorica, kao glavni grad, mogla pojačati humanu, kulturnu homogenizaciju drušvenog života na državnom nivou, koji bi rezultirao boljom saradnjom, pa i u poslovnim odnosima manjih i srednjih preduzeća i trgovine. Glavni grad bi vikendima mogao ugostiti i predstaviti kulturne i privredne sadržaje drugih gradova u zemlji, kao i njin značaj u raznolikom i sveukupnom miljeu države. Tako bi jednom mjesečno, tokom nekog vikenda imali priliku da se upoznamo sa nekim drugim gradom i njegovim kulturnim sadržajima i privrednom opredjeljenju. Na trgovima bi se postavljali štandovi sa proizvodima a sa podijuma igralo i pjevalo. (U centrima kulture gledala bi se likovna ostvarenja pridošlih gosti, promovisale knjige, igrale pozorišne predstave .) I tako od Pljevalja do Ulcinja. A to je pozitivistički pristup sveukupnog razvoja, koje bez prirodnog poznanstva i druženja nije moguć.


*Nijesam član nijedne stranke, ali na inicijativu Jadranke Vojinović (SDP sekretarica glavnog odbora Glavnog grada) napisao sam predlog za Program kulture Podgorice, koja i dalje trpi „cunami“  - kako davno Liberali nazvaše diktaturu DPS-a. Ośećao sam se dužnim i kao njen građanin da o tome dam svoje mišljenje.

No comments:

Post a Comment