Piše: Bratislav Bato MEDOJEVIĆ 17. 09. 2016.
U prostoru Moderne Galerije u Podgorici, 12.
septembra otvorena je izložba Miloša Šobajića, iz Srbije, koju finansira
Crnogorsko ministarstvo kulture i Opština Podgorica, što miriše na korupciju
(đe su slike platežno sredstvo za privatne usluge), jer ni najbogatije države
ne finansiraju strane umjetnike.
Izložbu prati katalog, čiji uvodničarDejan
Đorić, ovog umjetnika svrstava u vodeće savremene srpske umjetnike. Katalog je
inače sastavljen od brojnih citata, kao u nekom spomenaru, tako da u ovom
osvrtu neću govoriti o njima kao nekoj morfološkoj građi, niti prisezati za
drugim štivom, jer je o njemu mnogo toga rečeno, već ću se uglavnom baviti
suštinom njegovih djela na osnovu prirode vlastitog shvatanja, (uz trud jezičke
jasnoće i jednostavnosti). Učešća uopštenih „filozofskih“ pomagala koja
spekulativno favorizuju utisak, su sama po sebi lijepa, ali ih smatram prije nekom
opsesivnom barijerom nego li stvarnim tumačenjem, jer uglavnom (kao u nekim
dijelovima kataloga ove izložbe), prije stvaraju širu famu u okrilju
nepoznatog, ili nedovoljno poznatog, umjesto da pruže neko direkto razjašnjenje.
Miloš Šobajić, porijeklo vodi iz Crne Gore.
Rođen je u Beogradu 1945. godine, đe je završio i likovnu akademiju 1970. U
Parizu počinje da živi i stvara od 1972. godine, a u Beograd se preseljava
2005., poslije političko - nacionalnih
previranja u Krnjoj Jugoslaviji, koja na Balkanu podrazumijevaju i međisobno suprostavljena
omalovažavanja svake vrste.
Ovaj autor se prvi put predstavio
crnogorskoj publici sa izložbom koju je 1983. priredio na Cetinju. Tada su ga
mediji prikazali kao talentovanog crnogorskog slikara koji uspješno stvara i
živi u Parizu.
Na toj izložbi se predstavio kao iskusan
slikar, koji je pored svoje virtuoznosti gesta imao u potpunosti izgrađen
motiv, kao osnovnu preokupaciju svog stvaralačkog nadahnuća, koji je kao
konstanta, poslužio njegovom daljem stvaralaćkom prodoru, duhovnom
opredjeljenju i slikarskoj nadgradnji. Već tada je ovaj umjenik nagovijestio svoju
istrajnost želja da prikaže, unatoč
tehničkom napretku, duhovno propadanje civilizacije i dekadenciju sveopšte
ljudske sudbine. Meni se čini vjerovatnim da je tako nečim bio podstaknut i
djelima Dada Đurića, koga i sada smatra jednim od najvećih svetskih slikara,
ali i Veličkovića, koji je već tada, u Parizu, uspješno oslikavao ljudski strah
i bezuspješan bijeg od njega. Ta groteskna djela su u tada mladom i
talentovanom umjetniku, kakav je bio Miloš, nesumljivo ostavila veliki trag,
ali i probudila želju, da se na svoj način upusti u srodnu morbidnu priču
figurativnog slikarstva, koja mu se činila jasnom i izvjesnom.
Dolazak u velelepni Pariz mladih umjetnika sa
ovih prostora, dodatno budi stvaralački eros, odnosno žustrinu i strast, da se
ovjekovječi ono što pridošlicama prvo „bode oči“, a što neminovno svaka civilizacija
nosi u sebi, a to su sveopšti kontrasti društva, u kojima se nasuprot velikih slobodarskih
aktivnosti društvenog pozitivizma, odvijaju nazadne ustaljenosti života i atrofije
životne energije koje se sporadično
gomilaju u kuloarima elita i lavirintima birokratije, kao kakav njin
spontani balast, koji postupno i nesmetano svojom profanošću zatrpava sve dostignuto,
vršeći opštu etičku reviziju i prava na lično.
Tako su se na tim slikama Šobajića, mogli
viđeti ljudi u besprekornim odijelima u ambijetu raznolikog smeća i industrijskog
otpada, kao u nekoj nadnaravnoj sredini, bezizlaznoj i bespoštednoj. Ipak, u
svijetlini ljepuškastih pastelnih tonova boje, kao i virtuoznoj igri istančanih
poteza četke, taj svijet nije izgledao zastrašujući, već više površan i
distanciran od sadašnjosti, kao kakav nadobudni san iskazan u razmaženom životu
autora koji u okruženju luksuznog ambijenta nekog salona, bez pravih vitalnih
funkcija i svrhe, prekomjerno naslućuje civilizacijski sunovrat, kroz igru lakovjerne
mašte koja se olako nameće drugima kao opomena za nešto što je moguće a ne
prava zbilja. Reklo bi se, između uticaja nadrealizma i pop-arta, svi ti motivi
iako likovno dobri sa akcentom samo na veliki otpad, izgledali
su ilustrativno nedovoljno uvjerljivi da bi metafizički objasni složenost
viđenja i tvrdnji, jer su im nedostajali uvjerljiviji znaci simbolike, pa su
više odavali autorov smislao za senzacionalizam nego li
čvrst i proročki osoben doživljaj realnosti, pogotovo kad znamo da se Zapad uspješno
odbranio od smeća i industrijskog otpada, koje je nama, tek sad, primarni cilj.
Miloš je tu „priču“ govorio na likovno vrlo
profesionalan način. Uz vještu apstraktnu kompoziciju u figurativnom slikarstvu,
kojom je u to vrijeme u Parizu baratao Čelebonović, a koja podrazumijeva i
usmjereno akcentovanje simbolike. Ipak, njegova primarna vještina je figuralna
materijalizicija svih islikanih objekata na slici. U duhu dobrih majstora
potpuno racionalna u potezima četke, gustih i tonski sigurnih premaza boje, poput
onih Ismara Mujezinovića, bez bilo kakvog zbunjujućeg prekomjernog islikavanja.
Takvi gestovi četke u potpunosti prate formu i poprimaju lak, virtuozan
karakter plastične tačnosti, bez struktura i dodatnih gradiva.
Na ovoj novoj izložbi u Podgorici, u
fragmentima se dosta toga može prepoznati iako je ishodište motiva na slici
poprimilo još groteskniji i snafniji odraz, koji dozvoljava sebi i poneku
osmišljenu traljavost, koja postaje sastavni i neodvojivi dio morbidnijeg ishodišta
slike, lišenog bilo kakve sentimentalnosti i patetike. Opstala je i ona lakoća manevra četke. Kao da
autora četka sama vodi kroz prostor slike - sigurno i lako, nasuprot zgusnutom
izgledu teških i izmučenih figura očajnika, koje je svojim dejstvom
predstavila. Tako da slika sve manje postaje prostor a više tijelo grča.
Sadašnje slike Miloša Šobajića, su slike potpunog
očaja. Takve su i skulpture. Uostalom svi putevi dekadencije vode tamo, što je
i predmet ovog slikarstva, tako da su razumljiva promišljanja autora, u kretanju
i mijenama njegovog stvaralačkog opusa pri traganju ka njegovoj konačnosti.
U onome što sam prvo primijetio na ovoj
izložbi Miloša Šobajića, je, za razliku od one iz osamdesetih, da je postao
vulgarniji i „divlji“ u odabiru boja koje je suzijo na najmanju mjeru, kao što
je i trapaviji, ali i snažniji u gestima četke zbog strastvenijeg, gotovo
divljeg i neposrednijeg odnosa prema svim elementima prizora slike, bez obzira
na pomno praćenje onog što ona želi. A to je kod slikara odlika hrabrosti čiji kvalitetan
ishod opravdava iskustvo. Svoj dobar ośećaj za kompoziciju je nadgradio sa više
različitih elemenata, što je na drugom polju proširilo i likovnost, ali, kao da
je sve pravljeno u nekoj žurbi bez želje za konačnan završetak, kome
perfekcionisti obično teže. Ipak, to slikama ovakve vrste i ne smeta jer one su
tu, sa cjelokupnom svojom prirodom, baš takve kakve jesu da ustalasaju
ośećanja, a ni pod koju cijenu da ih smire. Tako su neke slike ostale potpuno
sirove u svojoj nezavršenosti, kao kakvi dobro postavljeni fragmenti velikog
gradilišta koji ima tendenciju, kao kakav monstrum, da sve što je u blizini
ugrozi svojim prisustvom i napredovanjem, što stvara dodatnu zebnju, ali ne i
potpuni emotivni krah od te invazije izvjesnosti jer se da završavati u nekom
dubinski praznom prostoru slike, čime se daje i fatalna mogućnost posmatraču
da bol koji ośeća sa slike pretoči u
zadovoljstvo koje mu se pruža u zavodljivom otkrivanju estetske moći u svemu
postignutom na slici, kao i kreacijama njine povezanosti koja iz figuracije s
lakoćom prelazi u apstrakciju, u kojoj se može doći i do daha. Takvu sličnost
imaju i neke skulpture. Ali, prije bih rekao u naznakama, jer previše se htjelo
a dobilo se što se dobilo.
Na ovoj izložbi autor se predstavio sa
tridesetak slika većih dimenzija i desetak vajarskih djela. Slike su, kako ih
autor predstavlja, najčešće rađene u kombinovanoj tehnici. One su ustvari
kolažnog tipa, jer se mogu i tako tumačiti. Ono što slika, radi uljanom tehnikom na platnu
i lesonitu, ili preko fotografija, postera. Površini slike dodaje i druge
organske veze, popu kanapa, užadi, kablova, komade vreća od jute, platna,
kartona, ali i vajarski modelovane dijelove ekstremiteta. A to me podśeća na
djela Miće Popovića, koji je time, kao i Miloš, želio da iluzornom trodimezionalnošću
više podstakne ośećaj stvarnosti u očima posmatrača. Ali, Miloš ide još dalje,
tako da neke slike pośeduju reljef kakav
imaju vajarska djela.
To, što Šobajićeva djela prvenstveno žele
da uskomešaju i uzbude ośećanja kod posmatrača, je osnovni cilj fovista i
formalista, ali ne i nadrealista kojimа pripada. Jer nadrealisti žele pobuniti
i promišljanja ljudskog uma svojom maštovitošću simbolike. Ali, ova pojava kod
Miloša je prije odraz njegove ličnosti i prihvatljivog mu stava u značenju
umjetnosti koji je više strastveniji i čulniji, a manje sklon meditiranju. Simbolika
koju razvija je jednostavna i snažna i to mu dozvoljava. Ipak, „pročišćeniju“, odnosno
senzibilniju (lirsku) simboliku možemo poneđe i kod njega pročitati, poput
dalijevski predstavljenih minijaturnih ljudskih figura na pijedastalima u nekom
kutku slike, ili kapija, naspram divljine ostrašćenih poteza četke na
preostaloj iskazanoj figuraciji, kao po Ničeovom sloganu: „Neka sve oko mene
bude neilosrdno more i pusta planina“.
Dalijevski pristup simbolici se primjećuje
u gornjem fokusu kod većine ovih slika. Zapravo, riječ je o kompoziciji
Dalijeve predstave Hrista, čiju simboliku Miloš preobraća u suprotnost,
zadržavajući je u posve gornjem dijelu slike. Na njegovim slikama to je čovjek
ispunjen strahom koji želi pobjeći sa svog mjesta koje mu „istorijski“ pripada.
Dali je slikao Boga, a Miloš čovjeka. Nasuprot Bogu čovjek je očajnik.
Različitost simbolike uključila je i različitost impresije.
Tu simboliku preuzima sa fotografija,
postera, što mu najviše zamjeram. Jer, umjesto da ih slikarski islika, kao što
mu je nekad bastalo, on ih kolažno lijepi na podlogu slike, uklapajući sve
druge slikarske elemente sa njim. Miloš u tome vješto pointira
ekspresionistički gusto nanešenim bojama, koje zrače vještinom svoje zgusnute plastičnosti,
što ga razlikuje od Dada.
Ono što autor najviše koristi u svojoj
figuraciji su šake, odnosno, raširene ruke, i stopala, odnosno, značenja
koraka. To, kao da je moto svake njegove slike, odnosno, skulpture. Upravo
njina ubjedljiva simbolika sa likovno raznolikim kontrastnim vezema koje stvara
unutar slike daju posebnu osobitost i snagu ovom slikarstvu.
Koraci kod Miloša, katkad imaju i
dvosmisleno značenje volje, jer, koliko predstavljaju nesiguran bijeg u borbi
za egzistenciju, poneđe se pretvaraju u adlerovski „sigurni korak“ preko
leševa, ka moći. U svakom slučaju kretanje je još od Manesa (Mane, III v.) postalo
univerzalan pojam za osnovnu osobitost materije, time, još upečatljivije za biološki
opstanak. To kretanje, kao korak, koji je neka vrsta pada po Rodenu, kod Miloša
nosi atribut volje, koju prepušta Figi: bjekstvu od straha i užasa, Fobosa i
Dejmosa.
Raširene ruke ni najmanje ne simbolišu,
niti imaju srodno značenje sa najčuvenijom skulpturom Hrista u Riu, koji
dočekuje u Vječni život pravednike i pokajnike (koju zloupotrebljava Telekom sa
sličnim reklamnim fotografijama na bilbordima), već je to prije prkosni krik
Gojinog seljanina pred streljačkim vodom. Zapravo, na skulpturama je to
nedvosmislen zagrljaj smrti materijalnog poretka stvari, kakav dojam ostavljaju
i strašila za ptice na nepreglednim francuskim
poljima žita. Otud i obezglavljene skulpture ovog autora.
U svom stvaralaštvu Šobaić isključuje
poimanje duhovnosti, već čovjeka potpuno svodi na materijalnu ravan, kao
biološki mehanizam u bespošdednoj borbi za obično preživljavanje u kome jedino samrtnički
zastrašen nagon i gola volja čine napor
za promjenu - opstanak. Raspolućena čovjekova anatomija, njegoševski rečeno: „u
mučenju umirućih členova“ („u mučenju umiru členovi“), povezanih „venama i
aortama“, kanapima i gajtanima, crijevima i šipkama; svedena su na agoniju, koja
se uz očajnički pokušaj volje, kao samrtnički roptaj prenosi na pokret ruku -
šaka i nogu - stopala.
Ma koliko ličale groteskno, ove slike su
bezvremene i kao bol stvarne na svoj način, jer do ovakvih utesaka možemo doći i u realnom
životu, jer su prisutna u patnjama svake vrste, a pogotovo u borbi sa bolestima
koje sve više uzimaju maha. Njih su prepuni izbjeglički kampovi i ratom pogođene oblasti,
što čini surovu realnost današnjice. Iz luksuznih salona „pljačkaškog
kapitalizma“, kako ga nazivaju neki američki intelektualci, koji u borbi za
prljavi profit siju śeme mržnje i zla širom svijeta, razarajući brojne domove i
društva, a potom stanovništvo prepuštaju očajničkoj borbi za golu egzistenciju.
Podstičući međusobnu mržnju nekima nude i oružje da se međusobno poubijaju ili
kao jeftini plaćenici izvršavaju njine naredbe. Nikad u Evropu nije pristizalo
više izbjeglica kao danas.
Ali i Balkan je do skoro imao ratova, što
ne znači da i danas nema sličnih rana. Uostalom, brojna propala preduzeća i
nezaposlenost, siromaštvo i bolesti slute istom.
Gledano u globalu, materijalan poredak stvari
i predstavlja smrt, a čovjek sveden na biologiju angažije običnu životinju u
njemu. Jedino je duhovnost prelaz. Upravo
duhovna smrt je gora od biološke, kaže Hrišćanstvo. Da nije tako ne bi imalo
smisla imati svijest.
O svemu tome govere ova Šobajićeva djela.
Ona ne samo da naslućuju, već ubjedljivo govore o tome. U tom svijetu nema ni
obrisa žene, da bi se mogla razmatrati simbolika plemenitosti nekog čina ili
svrhe, jer je to nadri svijet u voljnom smislu, đe skulpture sa ogromnim
stopalama, predstavljaju kolektivitet a ne jedinku slučajno izgubljenu u
bastijalnom prostoru materijalnog beznađa, koja se vještačkom silom i
bezskrupuloznom voljom održava u agoniji samozadovoljstva smrtnih grijeha biološkog
života, koji je u ionako u bezizlaznom položaju, svojstvenom najgoroj vrsti
pagansva koje se odreklo duhovnosti, a umjesto Hrista, odabralo smrtne odlike,
kao svoju propast. Otud strah od krajnosti, kao pokretačka sila nagona
ovaploćena u volji za moć i samoodržanje. Volja kao frojdovski nagon smrti. Volji,
koja ustvari bježi. A, bježi od suočenja sa Istinom. Ali i takvi, mogu da
zajašu kolektivitet i odvodećiga u potpuno beznađe, što tragičnost čini kompletnom.
Otud i Šobajićeva potreba da temu svog slikarstva nadoveže vajarskim djelima.
Šobaić traži jednostavnu formulu opisa
očaja, ali simbolički, kao potpunu nadrealističku ilustraciju, ne gubeći iz
vida likovnost, koja je ponekad i potisnuta složenostima postupka i zahtjevima
slike, pogotovo kod skulptura. Promišljeno je došao do simbolike koja ima dobru
međusobnu komunikaciju i smisla kao jasan i dobar pokretač predstava u motivima
kojim formuliše svoje snažne utiske svijeta koga predstavlja.
Na svaku kvalitetnu izložbu treba gledati
kao na dobru investiciju u kulturi, što kod nas nije slučaj. Tako sam
primijetio, dolaskom na ovu izložbu, śutri dan, da nikog od pośetilaca nije
bilo, kao da je galerija neđe usred kakve pustinje. Pa shodno tome, sebi dajem
pravo zaključiti, da bi našem mentalitetu više odgovarale kamile od automobila,
za čijim se volanom poneki dure poput Pikasove skulpture pavijana, čiju je
glavu napravio od šasije autića, đečije igračke.
Paralelno ovoj, istovremeno u Podgorici
imamo još jednu izložbu, koja je sušta suprotnost umjetosti, odnosno djelima
Miloša Šobajića.
Na sličnu temu je i u Galeriji “Dvorca
Petrovića“, organizovana izložba kanadske anti-umjetnice Vesne Perunović, pod
sloganom „Politika kretanja“. Izložba se
odnosi na problem izbjeglištva u svijetu. Finansijer izložbe je Kanadska
ambasada, kustos Svetlana Mladenov, a pokrovitelj Ministarstvo kulture CG.
Ova nadriumjetnica je porijeklom iz Crne
Gore, a neko vrijeme je živjela i u Srbiji, đe je i rođena. Ona zaboravlja da
je upravo od političara, na koje se ironično poziva nazivom izložbe, angažovana
za ovaj vid blamaže, vjerovatno poučena izbjegličkim iskustvom. Pa umjesto da se Kanadska ambasada ovom narodu predstavi
vrijednostima svoje kulture i umjetnosti, pružila nam je jeftinu političku
propagandu, kao da je nemamo na svakom koraku pa je moramo trpati i u antropoteke
muzeja i galerija, jer za drugo i nijesu u jednoj kolonijalnoj podružnici.
Na ovoj izložbi je predstavljeno tridesetak
njenih radova, od projektora i projekcija do kaveza i rešetaka, uz izložene nekakve
crvene vrećice ispunjene pijeskom i pilotinom koje navodno predstavljaju enormne
kapi krvi, poput krokodilskih suza, koje su okačene na Kalderovoj grančici kao
vrhunac patetike. Narodski rečeno: „pravi
pravcati kič“. Izloženi crteži su potpuno amaterski, likovno bezvrijedni, koji na
infantilan način treba da simbolišu usamljenost i učmalost, jer su nacrtane
figure malecke u odnosu na površinu papira, a gvozdeni kavezi, koji ispunjavaju
sobe, ogromni, kao u zoo-vrtovima. Ipak,
tema nije zaokružena. Sva priča se svodi o samim posledicama rata,
izražena običnom i bezličnim rekvizitama (koji su čak daleko bezazleniji od
onih koje svi imamo po podrumima), dok su iz te priče potpuno isključeni
uzroci, tako predstavljenog stanja, iako su oni prava adresa kojoj se treba
obratiti ovakvom vrstom propagande. Nema ih ni u metaforama, ni u silueti crnog
zlokobnog dima, nekog praska, vatri, izgledu zgarišta, osiromašenog urana, da
bi saznali zbog čega i iz kakvog pakla sve mogu duše izaći. I da li
nepovrijeđene i čiste od njega uopšte mogu prebjeći.
Ničim nije naznačeno beznađe duhovnog
vakuuma čemu je izloženo čovječanstvo, koje za posledicu ima to što ima, već
kao frustrirajuće površne ilustracije (instalacije) koje se mogu odnositi na
bilo šta, pa, nekom bezvoljniku i na dosadni
školski čas. Ali, s obzirom na naziv izložbe, možda i na sudbinu „velikih
riba“, kakve su počeli dočekivati i u našem Spužu, i sa kojima se (možda) treba
javno solidarisati, (poput advokata Begovića, koji za to prima dobru novčanu
naknadu). Sve same banalno-infantilne izvedbe,
koje i ljudsku patnju pretvaraju u besmislicu ovjenčanu duhovnom jadnošću, vulgarizmom
i brutalnošću. Zapravo duhovnosti nema
ni u premisi kod samog autora, da bi svojom kreativnošću na djelu mogla
predočiti pravi duševni ljudski bol i patnju, ili pak pokušati potražiti embrion
svega toga.
Tako se, na ovoj infantilnoj izložbi, može
na zidu, ispred kojeg su rešetke, viđeti projekcija śenki od ljudi koji se
kreću u krugu. I polovina stanovnika u Crnoj Gori živi tako dok im sa
pijedastala premijer Milo samoljubivo „junački“ obećava, (kao kakav strani
zavojevač a ne premijer), da: „onima koji žive u njegovoj sjenci, bi će još
gore“, poslije ponovnog osvajanja vlasti*.
(I sve je to možda u sukobu sa našim iskustvima
te vrste. Jer su brojne izbjeglice kod nas dobile konforne stanove od države, dobra
zaposlenja i penzije, zahvaljujući korupciji, iako su to imale i tamo odakle su
došle. Sad uživaju dvojno državljanstvo, dvojno mjesto prebivališta, dvojne
penzije, dok se većina domaćeg stanovništa bori cio životni vijek za krov nad
glavom, zaposlenje i sl.)
Kod ove autorke, na jednom dugometražnom
snimku, neko nosi dušek uzduž i poprijeko nekog grada. (Brojni autori jeftinih dokumentaraca
su se oprobali u raznim sizifovskim nošnjama duž čitavog filma, kako bi
probudili najprizemniju radoznalost dokoličara kojima vrijeme ne predstavlja
nikakvu barijeru. Zašto?) I zar dušek može biti sinonim za teret, i kad se
nosi? Te slatke muke! A naši beskućnici, koji se mogu viđeti po svim parkovima
u gradu, spavaju na tvrdim klupama, jer i kad bi imali dušek ne bi imali đe da
ga postave. Pa kad im ionako malaksalo tijelo od neuhranjenosti i bolesti pretrne
od tvrdih dasaka klupe, prošetaju do prvog kontejnera, radi „politike kretanja“.
Te slobode! Ne moraju ići u krug u kakvom zatvorenom prostoru (i pod nadzorom
ljekara), kako nam predočava autorka na ovoj izložbi, ukoliko odlučimo poći đe
drugo za boljim životom – što je možda i svrha ove izložbe.
Nadriumjetnost je politička djelatnost.
Političarima su nadriumjetnici postali omiljeno sredstvo za zatupljivanje,
odnosno, animiranje masa pred neke politički sumnjive odluke. I kod nas se to
pokušavalo. I Cetinjska likovna akademija je bila uključena u to, pa su neki
njeni profesori bili angažovani da sa tim truju đecu prilikom obilazaka mnogih
škola, iako nema nikakve veze sa akademizmom. (CSU, ili kako ga zovu: Centar
komunalnih umjetnosti u Podgorici i dalje konstantno obavlja tu praksu. Ako
nešto i mora činjeti od toga, ne mora ga podsticati.) Jedni im služe za
izazivanje terorizma i ratova (ismijavanje Muhameda, satanizovanje Gadafija,
izazivanje straha od mogućeg hemijskog oružja Iraka i potpuno omalovažavanje
Sadama), a drugi se bave posledicama i
liju krokodilske suze. Niko ne pita ko je kriv, a pozadina svega je upravo
politika. Ustvari, nikad umjetnost nije doživjela takvo poniženje kao danas,
favorizovanjem propagandi anti-umjetnosti od strane političara i njihovih
mentora. U manjim, finansijski slabijim državama takvo stanje dovelo do gušenja
umjetnosti i kulture, kao neki preduslov potpunog kolonijalnog ropstva.
Izložba „Politika kretanja“ je u konfliktu
i sa svojim angažmanom problema koji opisuje, što dodatno intrigira i traži
razjašnjenje o njenim namjerama. Navodno, ova izložba je pokrenuta iz humanih
razloga jer treba da angažuje
stanovništvo za bolje uslove u izbjegličkim logorima. Dakle, želi se angažovati
isto ono stanovništvo koje ako ponudi hljeb prośaku, po savremenom zakonu i
pravu, kod nas i svijetu, može završiti u zatvor zbog podsticanja prośačenja,
(što se umalo nije dogodilo supruzi mog prijatelja). Dakle to je apsurd, koji
ponajmanje može biti razlog.
Ustvari, ovakvo animiranje javnosti, koje
mediji dodato afirmišu (pa kolikav tiraž toliko i „upućene“ publike), treba da
posluži političarima i kao opravdanje da prihvate što više izbjeglica i pruže
im smještaj u svojoj državi (kao solidarnost onim državama u koje su izbjeglice
prebjegle, upravo one koje su protjerale Rome u mjesta odakle su došli), na
teret poreskih obveznika, iako ničim nijesu izazvali ovako stanje u svijeti.
Servilni političari za to dobijaju podršku drugih država (što može biti vid
korupcije) a narod ostaje praznih džepova i sa velikim problemom. (Problem je i
u tome, što su države u koje su izbjeglice došle, već prihvatile radno sposobno
stanovništvo za koji postoji deficit u društvu, pa su čak i od velike koristi, a
onog manje sposobnog i nesposobnog dijela pridošlica bi se najradije oslobodile
i prepuštile drugim humanistima.)
Tamo đe je NATO izazvao takav problem, a
Kanada je u tom savezu, tamo problem treba i rješavati, kao vid ratne odštete
za nedužno stanovništvo. (A ko nedužnom čovjeku sruši kuću treba novu da mu
sagradi, što bi hrišćanskom svijetu trebalo da je poznato iz Biblije.) Izbjeglica
iz Libije, Sirije i Iraka, nije bilo prije ratova.
(Oni kojima UN odobri ratna dejstva,
trebaju dati garancije da će sanirati posledice civilnom stanovništvu, inače,
oni koji stiču profit od ratova nikad neće snositi posledice.)
Sve u svemu, ova beživotna i bez duha
izložba „Politički koraci“, po svojoj profanosti predviđena je za šire
građanstvo, ponajmanje i nikako nije za buđenje svijesti ili nekog znanja, jer
je po svojoj mentalnoj matrici više za obdanište. Ali, ona može da posluži i
kao latentna prijetnja, psihološki pritisak i izazivanje straha od mogućeg, za
one koji misle da mogu biti na meti nečije invazije (pa im se bolje pridružiti
NATO-u, čemu se i ja nevoljno priključujem).
I za pojmove anti-umjetnosti, ovoj lošoj
izložbi je u medijima dat i veći publicitet, naravno, kroz jeftine i hvalisave
najave a ne razumna objašnjenja. Kao po nekom šablonu, više smo naučili
poigravati se kakvim površnostima kiča, nadriumjetnostima, plagijatima i fabrikatima
koje dižemo u nebo, nego li sagledavati suštinu nečeg, iako se samo tako nešto
može naučiti i znati.
Gombrih je tvrdio da su u objašnjenjima u
savremenoj umjetnosti i nadriumjetnostima potpuno zatajili psiholozi, što je
izazvalo veliku pometnju i zbunjenost kod estetičara i istoričara umjetnosti zbog
čega je nastupila anarhija u sistemu vrijednosti, pa se i profani sadržaji mogu
izdići iznad stručnosti. (Možda se i u tome mogu naći „Politički koraci“, jer i
Venecijanskim bijanalem upravljaju političari.) Međutim, današnja dešavanja na
tom polju govore da jedan likovni kritičar mora poznavati još dosta toga, pa i
ponešto o politici i pravu.
*Pa narode požuri, ako mu išta vjeruješ -
uhvatite red za učlanjenje u DPS. Možda je već pripremio i teren za kakav
rezervat, poput onih za indijance u Americi, pa ko se nacionalno ne izjašnjava
kao depeesovac, ili nema državljanstvo depeesa,
tamo će biti smješten. Naravno ako primjećujete razliku „najljepšeg
zatvora u svijetu“ i rezervata.
No comments:
Post a Comment