Piše: Bratislav Bato MEDOJEVIĆ 09. 08. 2016.
Sasvim skromno, kao da su bez mogućnosti, u
medijima su najavili otvaranje izložbe slika, koju organizuje Narodni Muzej u
Cetinju, jednog od naših velikana moderne umjetnosti - Mila Milunovića, na koga
treba da je ponosna cijela Crna Gora.
Ne rekoše odakle su njegove slike sve
prikupljene, niti iz kojeg perioda umjetnikovog života, kao da se radi o sasvim
običnoj izložbi priređenoj za neznavene ljude, kojima je dovoljno reći u
nekoliko sekundi da je neko velikan. A to je kod nas postao običaj kojim medijske
neznalice utiru put kulturi. Pa tako kriminal bude opisivan do najsitnijih
detalja, uz komentar najamničkih advokata i mišljenja svjedoka, dok su kulturna dešavanja i kao običan prikaz
potpuno sklonjeni u zapećak. (Zamrle su i promocije knjiga od naših brojnih
književnika, jer ne tancuju po taktovima vlasti.)
Neuporedivo veću minutažu i prostor u medijima zauzima kriminal od kulture, čime se mjeri i društvena aktivnost, odnosno, važnost civilizacijskih tekovina jedne zemlje. A, to naši politizovani i površni medijski „znalci“ opravdavaju, bez ustručavanja, raznim nebulozama, pa ih je uzaludno i opominjati. U proizvedenom mraku rade svoj posao baš onako kako im je naređeno. A kako je davno rečeno, „oni koji ne vole opomene i ukor ne vole ni znanje.“ Ali vole najamnički politički angažman kome istina i znanje predstavlja smetnju i opasnost na radu, pa je ta nebriga ustvari smišljena kao dio manipulatorskog koncepta vlastodržaca. I to je taj smišljeni udbaški apsurd za urušavanje sistema vrijednosti. Što su problemi u društvu složeniji to je lakše unositi veću pometnju (i manipulacije), tako da je na kraju najvažnije šta kaže Vlast, koja je proizvela sve to. Te, samo promjena takve vlasti može medije i društvo dovesti u red. (Jer, i po drugom zakonu termodinamike, za koji je Ajnštajn rekao da je „glavni zakon svih nauka“, kaže se da „što je veći nered u sistemu, veća je entropija.“ Graham je to otkrio i kod vjernika koji se ne pridržavaju izvornih načela Biblije.)
Neuporedivo veću minutažu i prostor u medijima zauzima kriminal od kulture, čime se mjeri i društvena aktivnost, odnosno, važnost civilizacijskih tekovina jedne zemlje. A, to naši politizovani i površni medijski „znalci“ opravdavaju, bez ustručavanja, raznim nebulozama, pa ih je uzaludno i opominjati. U proizvedenom mraku rade svoj posao baš onako kako im je naređeno. A kako je davno rečeno, „oni koji ne vole opomene i ukor ne vole ni znanje.“ Ali vole najamnički politički angažman kome istina i znanje predstavlja smetnju i opasnost na radu, pa je ta nebriga ustvari smišljena kao dio manipulatorskog koncepta vlastodržaca. I to je taj smišljeni udbaški apsurd za urušavanje sistema vrijednosti. Što su problemi u društvu složeniji to je lakše unositi veću pometnju (i manipulacije), tako da je na kraju najvažnije šta kaže Vlast, koja je proizvela sve to. Te, samo promjena takve vlasti može medije i društvo dovesti u red. (Jer, i po drugom zakonu termodinamike, za koji je Ajnštajn rekao da je „glavni zakon svih nauka“, kaže se da „što je veći nered u sistemu, veća je entropija.“ Graham je to otkrio i kod vjernika koji se ne pridržavaju izvornih načela Biblije.)
Toliko je društveni život obezvrijeđen, da
su narodu postali poznatiji i sitniji kriminalci nego li vrijedni stvaraoci ili
njina dostignuća. Takvim gubljenjem duhovnosti je stres dobio prevagu i nad relaksacijom
i humanošću, te se izlaz traži u totalnoj afirmaciji sekundarnih populističkih
tričarija. (Tako nas svakog mjeseca iscrpno izvještavaju sa Sajmova meda,
nekoliko učesnika sa hoklicama i tezgama, o stanju u toj „industriji“, kao da
niđe nema nijedne prodavnice u zemlji đe se taj „skupocjeni“ med može kupiti.)
Umjesto da nekim povodom afirmišu i objektivno
približe široj publici stvarne vrijednosti nečijeg stvaralaštva, i time ih
zainteresuju za duhovnu stranu čovjekovog života. Oni i u ono malo dodijeljenog
prostora, frazerski formalizuju ili zamagljuju uopštavanjem, - vještački sročenim
demagogijama, punim friziranih fraza i plagijatski transkomponovanih „razmišljanja“. Uz svo
iskazano, odnosno, nadrndano samopouzdanje, u koje jedino gaje veliku nadu, izgledaju kao da moraju pričati o stvarima
koje ni sami dovoljno ne razumiju, niti znaju. (Rade na fasadi dok je
unutrašnjost trula i u krhotinama, kao kod ličnosti pomodara.) Što je možda i
cilj nekog programa za obezvređivanje kulture, važnosti njenog integriteta i
identiteta u društvu. Pa se jedino pomodarski svijet odlučuje viđeti izložbu
samo zato što je neko velikan ili svojta nekoga iz vlasti, a ne zbog toga koje
je sve vrijednosti pružio svojim radom. Jer takve ne interesuje znanje kome
teži duhovnost. Misle da se mogu identifikovati sa nečijim
uspjehom na prvi pogled, i to je sve. A to mu pruža i internet. Kao munafici,
ukoliko ih u tome može još neko viđeti, tada im sve odiše uspjehom. Ali se bez
edukacije vraćaju sa izložbe kao ista ona „telad“ kakva su i došla na izložbu. Samo, naravno,
„očarana“. Tim prije što moderna umjetnost pored iskazanog znanja stvaraoca u
svom stvaralaštvu traži znanje i posmatrača. A tako nešto je postalo problem i nadriistoričarima umjetnosti, pa se dobro
staro pravilo da se za javnost empiriski publikuje neko stvarno estetsko stanje
sa nastalim okolnostima, potpuno isključuje, čime i puko novinarsko postaje
sasvim normalno „stručno“ natucanje, odnosno neobrazovanje, a uz kakvu euforičnu
izjavu čak i znanstveno. I sve to samo forme radi, u kojoj je, ipak,
najpoželjnije da se stvaraocu prepusti
mikrofon i uloga spikera. Kao neka ustaljena navika sa političarima. Zato je
velika disproporcija i u kvalitetu informisanja, od medija do medija. Zavisno
od uređivačke politike i kadra, pa nekad lokalna glasila svojom
profesionalnošću prevazilaze one šire. Od Nikšićke televizije mogao bi ponešto
naučiti i Javni servis, pogotovu što neka „lokalna“ dešavanja nose univerzalan
karakter vrijednosti. Ali, problem je u tome što ih treba prepoznati.
U svakom slučaju Milunovićeve slike na ovoj
izložbi nijesu reprezentativne, (što se moglo viđeti i u prikazu na TV-u), jer
su one najistaknutije, u kojima se vide njegovi najvredniji estetski dometi, po
muzejima izvan Crne Gore, što pokazuje opštu genezu našeg odnosa prema duhovnoj
i materijalnoj kulturi koju su stvarali izuzetni ljudi sa ovih prostora. Ali, kod nas ima i falsifikata koji „krase“
domove istaknutih političkih ličnosti. Takvo stanje nikad niko u Crnoj Gori
nije konstatovao, ili ispitao, niti su djela visoko rangiranih umjetnika zaštićena
od kriminalnog degradiranja. A trebalo bi da su evidentirana i pod strogom
zaštitom države. (Tako se jedan bivši istaknuti funkcioner policije hvalio da
mu je stan pun takvih falsifikata, što su neki očevidci to i otvoreno potvrdili
javnosti.) Uz neznatne sume novca, neki su falsifikati dobili i sartifikate kao
da su orginali, pa su ovakve izložbe dobra prilika da se oni legalizuju, kao i
da nađu „naivnog“, dobrostojećeg kupca. (Na žalost, takvoj su se lažnoj
verifikaciji prepustili i dobri poznavaoci umjetnina na Balkanu, što je i široj
javnosti poznato.) Pa bi ova izložba bila dobar povod i za istražne radnje
državnih inspekcijskih službi, jer ne bi bilo dobro da ih afirmišu, ili otkupljuju
naši muzeji, navodno, iz „neznanja“.
A, bilo bi korisno makar znati koji se naši
umjetnici bave tim kriminalom, i da li su miljenici vlasti, i koga tako
„skupim“ kriminalnim poklonima čašćavaju, kao i ko su posrednici? Dakle, to je
cio lanac kriminalnog udruživanja.
U svakom slučaju, ova će izložba biti
velika relaksacija za ljubitelje i poznavaoce umjetnosti. Pogotovu što se
zadnjih decenija, u enormnim količinama, najčešće mogao viđeti šljam uobraženih
nadriumjetnosti i plagijata. Kao što je rekao Ciceron: „U početku nas nove
slike obično snažno privuku šarenilom, pa ipak, našu će pažnju zadržati neka
stara i nedotjerana slika.“
Upravo slikar Milo Milunović pripada
modernistima koji su iznad svega čovječanstvu pružili veliko slikarsko znanje,
time i otvorili put ogromnom potencijalu koje slikarstvo nosi. Kao što kaže
Gombrih: „U tradiciji Zapada, slikarstvom su se ljudi bavili kao naukom... čija
su otkrića ishod neprekidnog eksperimentisanja.“ A to se u svakom segmentu
stvaralaštva kod Milunovića sasvim jasno vidi.
Milo Milunović je je pripadao generaciji
koja je Crnoj Gori, bez obzira na mnoge ratne strahote i nemaštinu, iznijela
veliki broj velikana u raznim oblastima. Rođen na Cetinju 1897. godine, a umro
je u Beogradu 1967. godine. Slikarsku školu je učio u Firenci, posle koje
stvara slike u impresionističkom stilu. A izbijanjem I svetskog rata stupa u
crnogorsku vojsku u kojoj biva zarobljen i interniran u Hrvatsku. Poslije rata
odlazi u Pariz, kada se pod uticajem Sezana i klasika opredjeljuje za
slikarstvo koje je blisko neoklasicizmu. U Beograd dolazi da živi 1922., odakle
prelazi u Prčanj, đe u mjesnoj crkvi slika freske. U Zagreb prelazi da živi 1924
- 26. godine. Smatra se da je u periodu od 1926. do 1932. stvorio najznačajnija
djela, među kojima je Mrtva priroda sa violinom, koja se nalazi u Narodnom
muzeju u Beogradu. Među tim radovima ima i pejzaža koji otkrivaju sezanovki
pristup slici. Milo je bio veoma vezan za Crnu Goru, a pogotovo za Crnogorsko
primorje, đe je radio brojne skice za svoje buduće slike. Dolaskom na Cetinje
1947., sa Lubardom osniva Umjetničku školu. 1949., se ponovo vraća u Beograd,
đe otpočinje ciklus u ekspresionističkom duhu. U tadašnjem njegovom slikarstvu
vidan je uticaj freskog slikarstva, onog iz Pompeje, kao i domaćeg. Njegov
ingenijum je u tom ciklusu uradio sliku sa ptičijim kavezom na otvorenom
prozoru, kao neku proročku viziju čovjeka u budućnosti. (Biografski podaci M.
Milunovića su korišteni iz zagrebačke Likovne Enciklopedije Jugoslavije.)
A da li je ova izložba u sklopu ovogodišnjih
političkih izbora, kao neka ispoljena briga za očuvanje vrijednosti koje
ispunjavaju naš životni prostor, to nije potrebno da utvrđujemo, jer je
očigledno da je, u kontinuitetu, cjelokupna klima za umjetnost izuzetno loša. Taj
nemar je zadnjih decenija prerastao u diskriminaciju i banalnost na više osnova,
o čemu slikovito govori i rodna kuća Rista Stijovića usred Podgorice, ili
devastiran prostor Udruženja književnika. A, to što se prividno popularišu i forsiraju
skupe filmadžije, iako pružaju loše rezultate (kao što nema ni kinodvorana), je
samo otimanje jednima u kulturi i davanje drugima - ništa više. Napredak
tehnike ne podrazumijeva napredak znanja i talenta. (Magarcu kad se stavi samar
ili sedlo on i dalje ostaje magarac.) Kada se stvori vakuum u njega prvo poleti
najbliži škart i tričarije. Jer, i kulturu su zajahale uobražene neznalice radi
svojih egoističnih interesa, a sve drugo je samo običan paravan, koji se od prekomjerne
upotrebe toliko izlizao da je postao potpuno providan, kao i glavni akteri.
Licemjeri. Da mogu popeli bi se i na Nebo,
i gurnuli u propast sve pod sobom.
Ali, kad smo kod talenata, trebamo
konstatovati da su oni u današnje vrijeme prebjegli u sasvim druge vode. Milovo
vrijeme zamijenilo je neko drugo Milovo vrijeme.
U Svetom Pismu piše da je Jevrejima najveća
zakletva bila: „Živ bio Jehova, Bog istine, pravde i pravičnosti!“ Što će reći
da su jedino plemenita znanja i radnje čovjeka u službi Boga. To je potvrdio i
Hrist Nazarećanin svojim dolaskom, a Hrišćanstvo je prihvatilo Istinu kao
Svetu, dok se u njene redove nije uvukla smutljiva paganska politika, šovinizam
i šićar. Balkan je postao prepun toga. I
da podigneš, kakav kamen sa zemlje ispod njega ćeš otkriti nečiji kriminal, kao
sastavni element tranzicijskog društva. Pa se čovjek prosto zapita: kako je
moguće da u tolikom mraku mržnje i nepravde može i trava normalno da raste? A kojim se sve bogovima mi molimo i zašta, te
nam je ovakva pravna država i pravda, samo Bog zna. (U jednom apokrifnom spisu
se kaže: „Sve slično voli sebi slično, i u tome nalazi zadovoljstvo“, a naš
narod da: „Svaka ptica svome jatu leti.“)
Frustrirane ljude tjera mržnja prema
društvu, da odbace istinu i prihvate laž, jer su ustvari oni obmanuti pa u njoj
vide sigurniju egzistenciju. („Da im je Bog htio reći istinu, rekao bi je“. –Kuran)
Jer, ono što dopire do uši ne znači da je došlo do dubine uma, kako kaže
Biblija. Dakle, laž im nagonski dođe kao terapija. A da li mržnju možemo
tretirati i kao specifičan strah (fobiju,) tu transmisiju treba prepustiti podrobnijem
objašnjenju psihoanalitičara, jer ja tu ne vidim granicu, osim da nagonski proističu
jedna od druge. Objašnjavajući traume i komplekse Frojd to poetično predstavlja
sa velikim književnim darom, da i složena simbolika psihe poprima prirodna
narativna svojstva opšte slike u slici individualnog procesa. Frojd je bio
ateista ali je dobro poznavao Bibliju. (Po mom mišljenju, iz nje je izveo neke
naučne teze o nagonima, koje su u njoj dobro obrađene.)
Biti ateista ne znači biti nemoralan ili
savremen, ali veliki broj najvećih savremenih
naučnika svijeta je vjerovalo u Boga, i slično govorila kao Maks Planč (Max
Planck): „Vjera je suštinski atribut nauke.“ A i Pravo je nauka.
Poslije Čarapićke novi Javni i Specijalni
državni tužioci izgledaju kao Supermeni. Rade, objavljuju rezultate. Mediji ih
vole i oni vole medije, pa se polako vraća vjera u čovjeka. Lijepo je to kad je
ljubav obostrana, ali, ima stvari koje ne rade ni ovi novi kao što nije ni
Čarapićka. Kao što nije polazila sa mrtve tačke za vrijeme (mislim, dva mandata),
njena se odgovornost za tako nešto ne utvrđuje od strane novih tužioca. (Uredno
je primala mjesečni dohodak, ali je ostalo nepoznato za šta? Pa, ako “vrana
vrani oči ne vadi”, što se odnosi na iste loše moralne vrijednosti ljudi u
struci, ali ne i u kodeks struke i funkcije. A, upravo je to jedan od važnih
razloga propadanja društva. Loše rukovodstvo, koje je dovelo do propadanja
ustanova, se sračunato zamjenjuje još gorim “kadrom”, koji ne utvrđuje
malverzacije prethodnika, već je tu da ih prikriva, nastavljajući njin slijed
kao dobri poslušnici. Pa se neznanje i nemoral više isplati, kao ishod
entropije.)
U njeno vrijeme su se događale brojne
stvari. Kao primjer pomenuću da je ona prećutala izgradnju novog bazena za
kupanje na već postojećim i kultivisanim terenima Sportskog Centra, jer joj je
i muž bio uključen u tu ludačku izgradnju na pogrešno mjesto. A ovi novi
državni tužioci, ni u kom kontekstu ne pominju ni bivšeg gradonačelnika
Podgorice, iako se kroz novine, (pa i od strane Aca Đukanovića), spominjao u
mnoge mahinacije prije svih drugih gradonačelnika. (Mnoge su zgrade, čak i
dvostruko, uvećale svoje gabarite
predviđene u planskoj dokumentaciji, što u visini, što u dubini, pa i na štetu
zelenih povržina, parkinga i trotoara.) Ipak, treba se zapitati kome
“stručnjaku” može pasti na pamet, i zbog čega, da izgrađuje treći bazen za
plivanje pored dva postojeća, i to na prostoru već postojećih sportskih terena,
(uređenih šetališta i trim-staza,) od kojih su četiri bila za tenis, izgrađena
po najvećim standardima, koji su bila i jedini u vlasništvu građana, odnosno
opštine. I čijom odlukom je smanjen cjelokupni prostor zelenih površina SC,
čije je uređenje samodoprinosima platilo građanstvo, odakle je, i oko koje je
pośečena i čitava šuma drveća.
Tako, pored ovog “slavnog zdanja”, uz
kulturno istorijski spomenik: Hotel Podgoricu, danas nesmetano niče i opasnost
za svu okolinu, uski neboder na samoj obali Morače. Ako stavimo po strani
vandalizam sa kojim ova građevina uništava najkultivisanije moderno
arhitektonsko i ambijentalno zdanje u Crnoj Gori, (koje je na potpuno prirodan
način spojilo dvije obale Morače, ali i vjekove), trebamo se zapitati, koji to “stručnjak” može
da dozvoli da se ogromna težina betona podiže na usku poroznu osnovu tla, deset metara od strme
obale rijeke, bez ikakve protiv teže, (kakvu imaju mostovi). Jer, enormnom
težinom na uskoj površini poroznog tla u
trusnom području djeluje kao klin, koji odvaljuje obalu u korito rijeke, a
svojom visinom bi pri padu ugrozio sve u svojoj okolini, pa i vitalne dijelove
grada, (trafo stanicu za polovinu grada, glavnu centralu Telekoma, Blažov most).
Jer, prilikom zemljotresa zemljište se njiše po horizontali, a prilikom pada
teških objekata ono poskakuje po vertikali, čime u dvostruku opasnost dolazi
stabilnost i seizmički najutvrđenijih zgrada u blizini, time i pojave
domino-efekta. (Njegovom potpunom izgradnjom
nestaće i ostatak parka za potrebe parkirališta na najatraktivnijoj lokaciji
grada. A na istom parkiralištu, jednog dana, opet će niknuti neka zgrada, kao
što se to, ovih dana radi na parkiralištu nekadašnjeg Drvoimpeksa, do Parka
Nikole I, kog Dvorca Petrovića.)
Naši građani ma koliko stručni bili ne
pitaju se ništa u najezdi tajkunskih prohtjeva. Po tom pitanju i zakoni su
potpuno zarobljeni, pa se može graditi i raditi šta ko hoće, samo ako ima
novaca za to. Htio je i A. Đukanović da
sagradi soliter na mjestu Arhitektonskog zavoda kod SC, ali mu nije dozvolila
Američka ambasada.
Seneka je na proizvođače gluposti gledao sa
krajnjim prezirom, ali je i Njegoš dobro rekao: “zlo je svake gluposti građa”,
(zla, svake gluposti građa). Dakle, bez obzira na bućkuriš, koji su sračunato
napravili pravni diverzanti, odnosno teroristi, ovo zdanje koje nesmetano raste, je spomenik
našeg neznavenja u mnogim oblastima profesionalizma, od arhitekture, urbanizma,
kulture, morala, do prava. U civilizovanom svijetu se ne može otvoriti ni
apoteka bez saglasnosti Mjesne zajednice, odnosno, kvarta i zgrade u kojoj će
se smjestiti. Opština nije kapitalista već društvena svojina, koja treba
prvenstveno da brine o potrebama građana, jer njenu vlast oni biraju a ne
privatni kapital. Ukoliko je drugačije, onda je na djelu korupcija, na koju ne
ukazuje samo članstvo iz DPS-a i Pozitivne.
Tako je došlo i vrijeme da nam Pozitivna, (koja
po svim karakteristikama ima ulogu političkih smutljivaca - pa su čas pozicija,
čas opozicija), personalno drži
“moralna” predavanja i “korisna” obavještenja, poput onih ranijih: skupih banaka
za “pupčane vrpce beba” koje liječe sve bolesti (vjerovatno, zbog neke
provizije istih banaka), zbog kojih su dolazili najveći evropski stručnjaci da
građanstvo uvjeravaju da je to, u većini slučaja, obična laž, i da se odnosi
samo na neka liječenja koštane leukemije.
Kao ekspozitura DPS-a, sad od sebe prave političku banku, koja, gle
čuda, ima u svojim rukama rešenje za sve probleme. Pa su potajno otvorili i
sezonu predizbornih promocija. Šetaju se
o državnom trošku uzduž i poprijeko Crne Gore.
Ipak, nijesu ništa novo, jer, otkad je
Vojvodićka dekan na Univerzitetu CG, narodu je jasniji ośećaj da je svaka
državna institucija postala pozorište. Tako, ovih dana, čujemo da je URA
odlučila da napušti Prelaznu Vladu, kao da je važniji ugovor DPS-a, sa A2A, od
odlučujuće bitke za slobodne i fer izbore. (Taj njen korak, kao kamen
spoticanja, loše će se odraziti na ostatak opozicije koja je u Prelaznoj Vladi,
što će donijeti kakvu-takvu taktičku prevagu DPS-u, ukoliko izađu iz nje.)
Nijesam pravnik, ali moram da primijetim da
je i priznanje krivice postalo važnije od utvrđivanja krivice. To ja tumačim
kao neko Dogovorno pravo, ako ga ima. Tako nešto, kako nas izvještavaju mediji,
je naša tvorevina, pa shodno tome krivac bude nagrađen za nepočinstva, jer za
pronevjeru milionskih iznosa i teške zloupotrebe vlasti, izvršava kaznu od
nekoliko godina i dvije-tri sekunde, a po dogovoru vraća samo iznos kradene
dobiti za koju je optužen. Dakle, ne priznaje ono zašta nije optužen, pa se
pitam kakvu svrhu ima priznanje. Tužilaštvo čak ne pokreće ispitivanje njegovog
cjelokupnog imetka, već samo dio stavlja pod hipoteku, kao sigurnost naplate za
izrečenu presudu, čega nije bilo ni u praskozorju demokratije. Tako su atinjani ostrahizmom* doživotno protjerali
iz svog grada Temistokla, zbog pronevjere, kao opasnog po državu. Sve njegove
zasluge su sklonjene pri sili Zakona. Nikad nije pomilovan, pa je ostatak
života proveo u Persiji, kao stranac, ali i uvaženi velikan koji ih je potpuno nadmudrio
u ratu. A, taj atinski velikan je osnivač slavne Atinske mornarice i njegovom
zaslugom je kod Salamine poražen Kserks, i do tad mnogobrojna i nepobjediva persijska
mornarica.
Zbog nezahvalnog položaja u kome se nalazi,
i nepovoljnih vjetrova koji duvaju pod vlašću DPS-a, može se i sa sigurnošću
reći da se od Specijalnog javnog tužilaštva u ovom trenutku ne može tražiti
više. Ali, nema polovičnih istina. Istina je nedjeljiva cjelina, kao što se i
zakoni u cjelosti moraju poštovati, pa se za isto tužilaštvo može reći da pere
čaše samo spolja, što nije higijenski. Ako je tako, time održava opšti nemoral, odnosno, da zbog
polovičnih rešenja legalizuje krađu, kao uspješan vid bogaćenja, sa malim
posledicama.
Treba uvijek isticati javnosti: da ljude
tjera prljavština mržnje da kradu i da se bave kriminalom, a ne ljubav prema
društvu. Umjesto da su prokletstvo, opaka laž, kriminal i šovinizam vladaju
tamo đe je mržnja uzor. Zato moral mora imati važnost lične i društvene
higijene u civilizovanom društvu.
Prouzrokovana šteta mora imati snažan
ekvivalent u kazni i kao primjer za druge. I u tome ne smije postojati sumnja u
cjelokupnom društvu. Jer, pronevjeriti deset, a vratiti devet miliona ili jedan,
i pri tom odležati samo nekoliko godina je vid legalizovanja krađe. To je samo
djelimičan povraćaj kradenog u kome se i ne nazire kazna. Pa građanima umjesto
opomene da se kriminalom ne isplati baviti, izgleda suprotno, da se za jednu
godinu zatvora može zaraditi i po nekoliko miliona, ako si bio „uspješan“ da ih
pronevjeriš na desetine, koje su navodno nestale bez traga. Dakle velikog
rizika nema, već, što veća krađa to je moguća i veća dobit za počinioca, iako
je u toj radnji otkriven. I umjesto da se kriminal strogo kažnjava, postaje
nagrada. Taj naš „patent“ trebaju u svijetu primijeniti i na švercere drogom.
Zaplijeniš im drogu, ako baš moraš, i vratiš ih kući. Jer, zašto mijenjati
iskusne švercere nekim novim i neiskusnim, kad su već naučili da se tim poslom
bave? Treba ih samo naučiti da nekome iskusnijem iz vlasti daju proviziju za to
što rade.
Dilere cigareta bez akcize „rastjeruje“
ista ona policija koja ih snadbijeva. Vjerovatno po sistemu: „zašto ne
iskorištavati sirotinju kad je na to već
naučila“. Ponekom od njih, vjerovatno, koji su bez partijske knjižice,
zaplenjuje se roba, ali se ne otkriva snadbjevač. S tim zadatkom policija svakodnevno
dangubi ispred Velike pjace u Podgorici.
Ustvari, Specijalno javno tužilaštvo bi
moglo zaposliti veliki broj onih koji čekaju na birou Zavoda za zapošljavanje. Oni,
kojima ovo tužilaštvo odredi zatvorsku kazni, moglo bi da ponudi nezaposlenim
licima, da umjesto nijih odrađuju tu kaznu. Naravno, uz prigodnu nadoknadu 100 – 200 eura dnevno. Pa bi ljudi, kad su
svakako dokoni, mogli za godinu - dvije dana kupiti stan i još ponešto, što
nije neka suma za okrivljene koji su trenutno na spisku. A, ako već imaju na
raspolaganju kakav stan koji nije došao pod hipoteku tužilaštva, može se
unaprijed napraviti i kompezacija sa nezaposlenim licima sa Biroa rada.
Ako niko drugi, sve to Savjet za
antikorupciju može legalizovati. I to ne bi bilo ništa novo. Śetimo se onog
ministra koji je mijenjao tablice na svom službenom automobilu. Našao se njegov
šofer da odgovara za njega.
I kako je moguće praviti izviđaj po pitanju
Limenke a ne optužiti nijednog državnog službenika, makar za nemar. Takav nemar
i naivnost, gle slučajnosti, pokazali su i službenici Prve Banke, prije nego
što su promijenili vlasnika. Davali su desetine miliona nepoznatim ljudima, bez
priznanice i lične karte, i banka propade. (Što su u narodu komentarisali: „K’o
kad su novac držali u džepu, kao kakav sitniš za bakšiš.“) Ali, sa enormnom
isplatom koju je država realizovala, kao odštetu kupcu Limenke, može se kupiti
najbolja i najveća stambena zgrada Preko Morače. (A onaj koji bi je kupio
bankrotirao bi, jer za veći novac je nebi mogao prodati.) Ipak, bilo bi
interesantno uporediti cijenu zemljišta Limenke i zgrade Prve Banke u
Podgorici, u ulici Vuka Karadžića. To je zemljište Aco Đukanović kupio od
Vojske, poslije strpljivog dugogodišnjeg taktiziranja. Ta usporedba bi dala
realniju sliku odnosa mnogo čemu. A odnosi veličina su domen svake struke. Bez
poluge ni Njutnu ne bi padalo na pamet da može pokrenuti Zemlju. Stvar metode.
Koliko pošten čovjek može zaraditi novca za
godinu dana? Posle teškog mukotrpnog rada, od novca isplaćuje poreze, kredite i
mnoge druge obaveze, da mu od svega ne ostaje ništa. Nezaposleni muku muče da
prežive, a naši kažnjenici, kreatori ovakvog stanja, izlaze iz zatvora da uživaju
u pljačkom stečenom bogastvu. Tim prije, treba imati u vidu ono što je i jedan
poslanik u Skupštini iznio, da je za službeno lice koje pronevjeri 15 000 eura, po Zakonu određena kazna do 15
godina zatvora. A svaka zloupotreba državnog položaja je od vajkada bila strogo
kažnjavana, i za to nije potrebna demokratija nikti ulazak u EU.
Na žalbu pomoćnog osoblja u parlamentu
Engleske, da su im mala primanja iako im se posao proširio, tadašnji predśednik
im je povećao plate. Novac je isplaćen, ali su ga parlamentarci optužili za
nezakonitost, tvrdeći da bez odluke parlamenta to nije smio uraditi. Pa, iako
je to uradio iz humanih razloga, a ne lične koristi, bio je kažnjen za svoju
nepromišljenost i samoisticanje. Predśednik je od svog novca morao da nadoknadi
finansijsku štetu Parlamentu, odnosno državi. Poslanici su usvojili
Predśednikovu želju da to uradi u ratama, jer toliku sumu novca nije imao na
računu. Posle te odluke, na zahtjev nekih poslanika, parlament je usvojio istu žalbu
pomoćnog osoblja i povisio im plate, dok je na snazi ostala odluka o nadoknadi
štete predśednika.
Vrijeme Mila Đukanovića je obilježeno krahom nekadašnje crnogorske privrede i
teškim zloupotrbama državne imovine, što je konstantno povećavalo nezadovoljstvo
naroda, koje je nekadašnje fabričke hale zamijenio ulicom. Na drugoj strani,
partijska protekcija je zaustavila kvalitetan protok znanja u institucijama
sistema. Bahatost koja je sve više poprimala odlike političke moći, time i uvećavala
svoj obim na svakom polju aktivnosti, postajala je sastavni dio autoritarne
vlasti koja se okrenula svojim interesima, pa je ne mali broj bilo i Štrajkova
glađu, radnika propalih preduzeća, kao vidu borbe za golu egzistenciju, kakvi
se u istoriji Crne Gore ne pamte. Ta prevlast ličnih interesa nad državnim, ga
je dovela i u težak politički položaj sa cjelokupnom opozicijom, tako da svakim
danom sve više gubi tlo pod nogama.
Unatoč teškom položaju naroda u zemlji, svjetski
mediji su ga označili kao jednog od bogatijih državnika svijeta, zahvaljujući
uvidu u račune evropskih banaka, što ne polazi za rukom domaćim istražnim
organima, koji nijesu ni u stanju da otklone tu hipoteku sa Premijera, ukoliko
nije tačna, pa se i dalje tretira u jednom dijelu domaće javnosti kao suverenista koji je na sebe izazvao gnjev
i mržnju velikosrpskih ideologa. Mada nije usamljen u tome na političkom planu,
opravdanost takvih stavova nalaze u Premijerovom zalaganju za evroatlanske
integracije. (Pa se sva priča u velikom dijelu provladinih medija, uobičajena
za Balkan, svodi na izdajstva i optuživanja oponenata vlasti.)
Ali, tlo pod nogama mu se sve više trese i
na vanjskom planu, pa se njegovi postupci sve više dovode pod sumnju, jer u
vrijeme svoje dugogodišnje vladavine nije uspio da se oslobodi svojih
autokratskih apetita, koji ne dovode do sprovođenja usvojenih zakona, i
harmonije u društvu, što je postalo prijetnja daljoj i čvršćoj homogenizaciji
EU. Tako su nekadašnja njena konstantna ohrabrivanja zamijenjena ćutanjem.
Padom DPS na izborima najviše će izgubiti sadašnji
Premijer, kao i biznismeni koje on personifikuje, dok će njegova stranka ostati
na putu suvereniteta, što će se svakako odrazitii na skupštinsku većinu koja
traži put evroatlanskih integracija.
*Istim zakonom je Tamistokle, kao
strateg, protjerao Aristida, iako se u
prethodnom ratu proslavio kod Maratona, ali je pomilovan pa je učestvovao u
borbi kod Salamine.
No comments:
Post a Comment